Entisajan kirje romantiikkaa

Kirjeitä_tytöiltä

En oikein löytänyt sopivampaa ryhmää panna vanhoja rakkaus kirjeitä esiin, joten valitsin siis tämän romantiikka ryhmän.
Olen säilyttänyt melkein kaikki tyttöystävien kirjeet ja en ole vielä raskinut niitä hävittää. En tiedä, mitä niillä tekisin ja nyt panen niitä malliksi tänne, jos se kiinnostais lukijoita, niin laitan niitä jatkossakin.

Kirje 1
3.9.1979
Heissan kultaseni

Aivan ekaks kiitti viime kirjeestä, jota mä jo ehdin odottaa. Mä uskoin saavani sen torstaina tai perjantaina asunnolle, mutta ei vaan kuulunut. Mä jo ajattelin, että miksikähän sä et oo kirjoittanut, mutta sit toisaalta aattelin, että kun sä kerran lupasit kirjoittaa niin ehkäpä sä oot kirjoittanut kotiin, ja sieltähän se kirje sit löytyikin.

On sit taas uus viikko alkanut. Mulla oli tänään Suomen aine, ja viime viikolla oli psykologian koe. Mulla ei taas tällä hetkellä huvittais koulunkäynti sit tippaakaan. Kaikki kouluun liittyvä on ihankuin tervan juontia. Milloinkas sinä olet ajatellut tulla täällä päin käymään ?

Minä olen suunnitellut, että jos lähtis ens tai seuraavana viikonloppuna käymään siellä Oulussa. Ens viikonloppuna vois ehkä saada yhteen suuntaan ilmaisen kyydin. Nämä ei sit ole ollenkaan varmaa.
On muuten hurjan kiva kun sä annoit sen kasetin, on kiva kuulla sun ääntä sen kasetin kautta. Sorry vaan et mä en ole ehtinyt vielä hankkia kuvaani, enkä voi näin ollen lähettää sitä vielä tässä kirjeessä.
Sä varmaan olet käynyt katsomassa sen Päätalon elokuvan "Ruskan jälkeen" kun sehän on kait jo siellä Oulussa, tänne ........han se tosiaan on luvassa vasta joskus marraskuussa. Se varmaan muuten on näkemisen arvoinen.
Satutkos sä muuten tietämään et sä osaat kirjoittaa ihania kirjeitä (ainakin mulle)
Viime kirjeessä sä kerroit miten sä pystyt olemaan miltei 100 %:sti oma itsesi kun ollaan yhdessä, ehkä mun täytynee tunnustaa, että mulla kankeutta enemmän. Toisaalta kun mä ajattelen, että silloin kun oltiin siellä matkoilla, ja oltiin vähän pitempään yhdessä, pystyin jo olemaan lähes täysin oma itseni.

Mutta nyt kun taas joutuu olemaan näin kauan erossa, voi jonkinlaista kankeutta esiintyä, varsinkin tapaamisten alussa. Mutta eiköpähän tästä kaikki ala aikanaan sujua, niinkuin tuokin kaikenlaisista asioista puhuminen. Sinähän juuri mainitsit miten kaikki raja-aidat ajan mittaan häviää ja näinhän se on.

Vaikka tämä kirje ei vielä ole tämän pitempi on aikaa kirjoittamiseen ehtinyt jo kulua melkoisesti.
Mä en ehdi kirjoittaa kuin muutaman sanan ja sit mä yht´äkkiä huomaan ajattelevani jotain muuta asiaa, mitä olen kirjoittamassa sillä hetkellä.
Mitäkö ajattelen? Kaikkea mahdollista sinuun liittyvää, yhteisiä menneitä hetkiä ja tuleviakin.

Tunnen samoin kuin sinäkin eli että mitä läjeisimmissä suhteissa ollaan sitä rakkaammaksi ja läheisemmäksi sinut tunnen. Jokainen sinun pienikin kosketus tuntuu niin ihanalta, saatipa sitten kaikki muu.
Vaikea valita sanoja eron hetkellä, ollaan vain hiljaisia tai keskustellaan ilmojen vaihtuvuudesta.

Kun kuulet tuulen vaikeroivan, se on minun tuskani ääni. Kun tunnet purevan pakkasen, se on kylmyys ympärilläni, kun sade kastelee kasvosi, se on minun itkuni kosteus. Kun lämmin tuuli kiehtoo sinut, tiedät rakkauteni jatkuvan.
Rakkautta ei ymmärrä sellainen, joka ei ole sitä kokenut.

Rakkain terveisin, kaipaamaan jää T...a

3

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjeitä_tytöiltä

      Kirje 2 18.9.1979
      Hei Rakas !

      Kiitti paljon kirjeestäs, jonka mä sain jo eilen maanantaina. Olisin kyllä kirjoittanut sulle varmaan jo eilen illalla mutta kun mun oli pakko lukea biologian kokeisiin.
      Se kirje ja se "historiikki" oli vallan ihanaa luettavaa biologian populaatio teorioiden väliin.

      Vain niin, että pidät sinä noin tarkkaa kirjaa meidän yhteisistä kokemisista. Kyllähän se kait aika harvinaista pojilta on mutta eihän siinä mitään pahaa, senkun jatkat vaan.

      Ajatteles kun luetaan niitä joskus kymmenen vuoden päästä, niin voi olla hauskaa.
      Ja sithän siitä paljastui, että sun kerrallinen Oulun reissu, joka piti olla "asioilla käyntiä", olikin vain tekosyy matkalle.
      Sinänsä ei kyllä yhtään minua haittaa vaikka se olikin tekosyy, sillä onpahan siitä vain ihania muistoja.
      Kyllä minäkin laitan kalenteriini aina ylös milloin on tavattu ja sen sellaista mut en läheskään noin tarkkaan kuin sinä olet kirjoittanut.
      Minä olin nyt kotona käymässä ja tulin juuri äsken tänne asunnolle mun veljen kyytissä, kun se kävi laskemassa verkot veteen. Lähdin käymään siksi kotona kun mun yksi serkku on käymässä kotonaan Helsingistä, niin näinpähän sitä ja sai vaihtaa kuulumisia. Läksytkin on vielä lukematta vaikka kello on pian kymmenen.
      Täytynee herätä aamulla aikaisin lukemaan koska tänä iltana tuskin silmät pysyy enää kovin kauaa auki. Mulla oli tosiaan tänään biologian koe. En kyllä kehuis, että ois erityisen hyvin menny vaikka tuli useita, useita tunteja luettua.

      Tänään me saatiin Suomen aine takaisin. Mä sain 7½ mikä on vallan mainio aine numero mulle (hyvä siis). Mä oon aatellu aloittaa uuden harrastuksen, nimittäin joogaamisen. Huomen illalla alkais sellanen kurssi minne mä aattelin mennä, saas nähdä rupeeko se kiinnostamaan.

      Voi ......kulta, sä kysyit, että rakastanko minä todella sinua, niinkuin sinä kerroit rakastavasi minua, KYLLÄ, jos en rakastaisi, miksi minä kaipaisin ja ikävöisin sinua, miksi kokisin sen ihanan tunteen kun saan olla kanssasi miksi haaveilisin yhteisestä tulevaisuudesta jne..

      Sinä kirjoitit, että miten usein tulee ajatelleeksi että rakastaako tuo toinen minua todella niin paljon kuin minä häntä, vai onko rakkaus vain yksipuolista. Ymmärrän varsin hyvin mitä sinä, rakas sillä tarkoitat. Kyllä minäkin olen tullut tuota ajatelleeksi, vaikkakin jo olen saanut itselleni uskotuksi, että kyllä sun tosiaan täytyy rakastaa mua.

      Usein aina ennen ajattelin, että tuskin koskaan tulen luottamaan kehenkään poikaan, mieheen niin paljon, että uskoisin esim. siihen, jos hän sanoisi rakastavan minua, että hän todella tarkoittaa sitä. Näihin ajatuksiin olen usein päätynyt sen jälkeen kun olen lukenut jonkun rakkaus kertomuksen jossa ensin ollaan hyvin onnellisia ja sit käy niinkuin käy, erotaan yms. yms. Minusta rakkaudessa on juuri tärkeää että pystyy tiedostamaan, että tunne on tosiaan molemminpuolinen.

      Mutta sen jälkeen kun ollaan alettu olemaan yhdessä eli ts. kun löysin sinut, on jotain kait muuttunut. Sinussa on kait jotain "erikoista", että olen rakastunut sinuun ja pystyn luottamaan rakkauteesi.
      Sä kysyit myös, mitä mä arvostan kaverissani, siis kait poikakaverissa. Tottakai luonne on ensiarvoisen tärkeä, koska mitä hyötyä siitä on, jos esim. on rikas, mutta ei rakas. Siis luonne ensisijalle. Kait sitten ulkonäkö täytyy asettaa toiselle sijalle, koska kyllä sitä siihenkin kiinnittää aika paljon huomioita. Eräässä runossa muuten sanotaan: Kun valitset sä ystävää niin pidä hyvää huolta. Katso ensin sydäntä ja sitten vasta kuorta!

      Sit tulee kaikki muut koulutus ym. ym., niitä kuitenkaan tarkempaan erittelemättä.
      Minä en ole käynyt siellä metsästäjä tutkinnossa vaikka taisin silloin puhua siitä. Se on sit tältä syksyltä kyllä jäänyt, koska kokeita ei ole enää.

      Sitten kun sä tulet Mikkelinpäivän aikaan käymään kotonasi, tuut myös käymään meillä, vai miten sulla on niitä kokouksia?
      En tiedä vielä, että voinko mä käskeä sinua yöksi silloin, kun kuulostaa, että just sen pyhän aikana meillä olis enemmän porukkaa. Oulusta tuntuu tulevan mun veljen porukka, mikäli ...... veli on saanut metsästäjä tutkinnon läpi, se nimittäin aikoo tulla metsästämään.
      Mut pakkohan se on nähdä sut kun sä kerran tännepäin tuut.

      Nyt mä taidankin alkaa nukkumaan.

      Rakkain terveisin .........si

    • Kirjeitä_tytöiltä

      Kirje 3 ...... 25.9.1979

      Hei Kulta !

      Kiitti paljon kirjeestä.
      Onkin sitten vierähtänyt yli kaksi viikkoa viime tapaamisestamme eli pisin aika mitä koskaan ollaan oltu tapaamatta. (Sen jälkeen kun eka kerran nähtiin)
      Mä tuossa äsken laskeskelin, että sunnuntaina oli 23. päivä eli kolme kuukautta sitten tavattiin, kolme kuukautta seurusteltu yhdessä.
      Minusta muuten tuntuu, että viime tapaamisesta on iäisyys, on kyllä ollut erityisen pitkiä viikkoja, mutta odottavan aikahan on pitkä, mutta kyllä sitä jaksaa odottaa kun tietää mitä saa "palkaksi". Saa nähdä sit. Joskus muuten tulee sellaisia hetkiä että tuntuu että on vaikeaa selvitä eteenpäin, ikävä, tarkoittaa. Olen usein ajatellut, että jos minä joutuisin olemaan esim. päivät kotona, niin kuolisin kyllä ikävään, mutta nyt kun on koulussa, on ajatukset pakko keskittää läksyihin ja niinhän saa ajan kulumaan.

      minä aloitin sitten eilen illalla tanhuamisen, sitä sit ois joka maanantai-ilta pari tuntia. Pyrin kyllä käymään siellä joka maanantai, mikäli vaan ei satu kokeita tiistaiksi.
      Sit tänä iltana minä olin konekirjoitus kurssilla, se olis joka tiistai. Se joogan harrastaminen täytynee lopettaa, ennenkuin ehti alkaakaan, se kun olis keskiviikkoiltaisin ja meillä on useesti torstaisin kokeita, niin ei siellä varmaan ehtis käydä. Muuten se kyllä olisi kivaa.

      Sä mainitsit viime kirjeessä mustasukkaisuudesta. Eiköpähän sitä mustasukkaisuutta liene minullakin ainakin jossain määrin. Vai pelkää se ......, että ......a lähtee vaikkapa tansseihin ja sit joku gentlemaan tulee ja viekoitelee sen. Mutta kun ei se taitais onnistuakkaan ihan niin vain.

      Koska, kun minä kerran satun olemaan yhen kivan poitsun ...... kans: SINUN, niin en mä silloin muita katsele. Olis muuten kivaa joskus taas käydä yhdessä jossain tansseissa.
      Viime viikonloppuna oli täällä .........sa jotkut ruskakarnevaalit ja sit oli kahtena iltana ....ssa tanssia. Ei, en minä ollut siellä, vaikka ehkä jo ehdit epäillä. Mun yks kaveri, ....ja yritti houkutella minua sille kaveriksi, mutta en suostunut.

      Jos minä joskus jostain syystä sattuisin suostumaan lähtemään jonkun tyttökaverini kaveriksi tansseihin, niin en kyllä menis sinne muuta kuin uteliaisutta varten, että näkis mitä ne kaverit nykyään hommailee, en ollenkaan siinä mielessä, että saisin nyt jonkun poikien kanssa tanssia.

      En tiedä, mitenkähän sinä siihen mun tanhuamiseen suhtaudut, kun siellä joutuu olemaan poikienkin kans parina, et kait sä vaan siitä ole mustasukkainen !??!

      Mulla ei ole perjantaina ollenkaan koulua, meillä on taksvärkki päivä, joten pääsee kotiin jo torstai-iltana. Minäkin sain niitä "matkarahoja" takaisin 34.00 mk.

      Sä kun lähetit niitä "palasia" mistä pitää muodostaa neliö? Ja suorakaide?
      Miten se nyt olikaan, pitikö siitä missä on vähemmän palasia saada tehdyksi neliö ja sitä missä on enemmän palasia, suorakaide vai siitäkin neliö? En oikein muista.

      Siitä, missä oli enemmän palasia olen kyllä saanut tehdyksi suorakaiteen mutta se tietenkin pitikin tehdä neliö, vai mitä.

      Sorry, ja tuhannesti sorry, että minä en ole vieläkään antanut sinulle sitä, jo kauan sitten lupaamaani kuvaa, se on vieläkin hankkimatta. Minä kyllä olen sen muistanut aina silloin, kun ei ole mahdollisuutta mennä kuvaan, mutta en taas silloin kun olisin tuolla kylällä ja sit toisaalta mulla on taas sattunut olemaan finnejä aina jossain ja nehän kun taas näkyis ihan selvästi, eikä tulis ollenkaan kunnollista kuvaa.

      Sorry kynän vaihdos
      Voi jukra, kun tietäis siitä ens viikonlopusta, et ketähän meillä oikein on.
      Ei sitä koskaan tiedä kun aina joku porukka aikoo tulla ja soittavatkin sit yht! äkkiä ettei ketään tuukkaan. Jos satut ehtimään jostain soittaa perjantaina (ei illalla kahdeksan jälkeen) eli lauantaina, niin kertoisin voisitko tulla jo lauantaina.

      Muuten jäänkin odotteleen sunnuntaita.
      Viikonloppua odottelemaan jää ........na

    • Kirjeitä_tytöiltä

      Kirje 4
      ....vaara 6.10.1979

      Hei RAKAS !
      Kiitti vaan kirjeestäs.
      Nyt on sit lauantai-ilta, kello näyttää kait jotain kahdeksaa illalla ja päätinpä alkaa skriivaamaan sulle, odotat kuitenkin tätä kirujettä.
      Tuleepa tässä samalla mieleen viime lauantaikin, sinä olit silloin täällä...

      On muuten hieman toisenlainen mielialakin kuin viime lauantaina, silloin oli kaikki niin ihanaa, nyt taas kaikki tuntuu "ottavan päähän", mistä moinen, sitä en tiedä, kait siitäkin, että viikon aikana on sattunut erinäisiä vastoinkäymisiä, mut toivottavasti sit viikon päästä on mieliala sitäkin korkeammalla.

      Mitäs olisit muuten sanonut, jos mä olisin viime keskiviikkoiltana ilmestynyt sun oven taakse ?
      Yks linja-autokuski houkutteli mua , että lähde käymään Oulussa, olisin keskiviikko iltana ollut jotain puoli kahdeksan siellä ja sit torstai aamuna olis pitänyt lähtee viideltä takaisin.
      Enhän mä kuitenkaan suostunut kun mulla oli torstaina koe, ja niinhän kait sullakin.

      Sit siitä Hesan reissusta. Tietenkin on kivaa päästä reissaileen, mut toisaalta keljuttaakin, mulla nimittäin sattuu olemaan sit seuraavalla viikolla joka ikinen päivä koe ja sen varsin hyvin tietää jo etukäteen, että ainakin maanantain kokeet menee pieleen.
      Miten lienee sulla mennyt viime maanantain koe, toivottavasti hyvin.

      Sit kun sinne ristiäisiin tulee meidän lisäksi vain sellasia, aitoja, hienoja hesalaisia...
      Tuli muuten mieleen, että Pirjo sanoi, että Helsingissä on vielä kesä, ettei tarvii laittaa talvi vaatteita päälle.
      Sit siitä kyytistä. Mä muuten ihmettelin, että miksi sä oot varannut jotain paikkoja ?
      Eiks sitä sovittu, että minä tilaan paikat. Ilmeisestikin on niin, että sinä saat perua varaamasi paikat. Minä olin tilannut lentoliput torstai-illaksi, mutta täältä ei ole lentoa Ouluun torstai-iltaisin.
      Niinpä minä sit varasin vain paluuliput lentoteitse.
      Sunnuntai-iltana klo. 16.00 lähtee kone Hesasta. Itselleni olen varannut paikan .....sta asti, ja lunastan liput täältä. Miten sä muuten epäilit, että en saisi kuin 25 %.n alennuksen ?
      Minä kun olen alle 24 vuotias saan 50%.n alennuksen. Sä saat sit lunastaa oman lippusi Oulusta.

      Se paikka on varattu sun omalla nimellä. Alennusta varten sun tulee hommata jotain papereita.
      Ehkä olet ottanut jo asiasta selvää, mutta jos et, niin pidäpä kiirettä, aikaa ei ole enää paljon.

      Mut sit se meno. Siitä ei tule sellaista kuin sä haaveilet, tai ehkä haaveiltiin, ikävä kyllä.
      Minä nimittäin tilasin sellasen kahden hengen hytin, mutta sanottiin, ettei ole yhtään vapaata. No, mulla ei auttanut muu kuin alkaa tehdä uutta suunnitelmaa, niin mä sit varasin samaisesta junasta (lähtee Oulusta muistaakseni 21.50) sulle makuuvaunuun miesten ja itselleni naisten paikan. Nämä liput taas on sellasia, että mun täytyy lunastaa nämä molemmat täältä. Tottakai sä ajattelet, että mun täytyy perua nää ja äkkiä kun sinä olet saanut toisenlaiset paikat.

      Mut itsepäinen kun satun olemaan, mä en rupee enää perumaan yhtään mitään.
      Rakkaani, ethän sinä vaan suuttunut ja peru koko matkaa. Älä vaan tee sitä.

      Voihan meillä silti olla hauskaa, saadaan olla monta päivää yhdessä.
      Minusta muuten aiotaan tehdä sylikummi, saas nähdä suostunko. Sinä voit mahdollisesti päästä kuvan ottajaksi.
      Sä voisit yrittää soittaa mulle keskiviikkoiltana (olen silloin luultavasti käymässä kotona) että onks kaikki asiat kohdallaan.
      Sä kirjoitit, että sulle tulee halvemmaksi, kun matkustaa toiseeen suuntaan junalla, mutta mulle itselleni taas tulee kalliimmaksi kulkea näin, kuin jos mitä olisin tullut, jos olisin voinut lentää tullen mennen.

      On kait jo aika lopettaa tää kirjoittaminen.

      Rakkain terveisin

      Ilove you ! Jag älskar dig! Ich liebe dich ! pusu multa sulle T.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe