Masentunut puoliso

nainenparisuhdeansassa

Olen ollut tänään käsittämättömän täynnä vihaa ja turhautumista. Olen pettynyt ja väsynyt puolisoni masennukseen. Aivan kuin toinen olisi iso ja flegmaattinen lapsi, jota pitää raahata perässä ja jolle täytyy pitää seuraa. Kuin hänellä ei olisi enää mitään omaa elämää, kaikki tapahtuu minun kautta. Todella rasittavaa ja tuntuu, että tukehdun. Ei kai se näin voi mennä. Oma elämäkin pysähtyy, seisahtuu, tuntuu kuin toinen jarruttaisi kaikkea. En jaksa enää ymmärtää. Olen kuin joku viimeinen oljenkorsi, johon hän ripustautuu... onko muilla samanlaisia kokemuksia? Mitä olette tehneet? Oma puolisoni on muuttunut ihan eriksi ihmiseksi masennuksen myötä. Välillä tuntuu, että ymmärtämällä vain pahennan hänen tilaansa, kun tuudittautuu siihen, että onhan hänellä minut,....

27

1719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 98539434

      En osaa neuvoja antaa vaikeaan tilanteeseesi. Mutta tilanne on vähän sama kuin jos miehesi olisi ollut auto-onnettomuudessa ja saanut vaikean aivovamman.

      Masennuksesta voi sentään parantua.

    • Haeapua

      Niin, hänellä todellakin on nyt vain sinut.
      Nyt jäitä hattuun ja haet itsellesi keskusteluapua, että jaksat.
      On varmaan rankkaa, mutta pakoo se on jaksaa. Älä nyt vaan tee mitään radikaalia; jätä häntä tai syyllistä. Hän tarvitsee sinua nyt matkalla itsensä ehjäämiseen.

    • OmaVika

      Jätä se sika. Sinä olet tässä se uhri. Omaa elämäänsä ei kannata hukata/pilata. Sinua on vain yksi.

      • OmaVika

        Niin kauan kuin näitä sietää, niin "masennus" jatkuu. Alkoholistipiireissä teikäläisiä sanotaan mahdollistajiksi. Avioero pakottaa "masentuneen" ottamaan itseään niskasta kiinni. Ei se ymmärtämällä parane. Kirjoituksestasi saa sen kuvan, että olet jo aika täynnä. Turha huonoon parisuhteeseen jäädä kitumaan.


      • OmaVika

        Niin, käsittääkseni olet vaimo, et omaishoitaja! Pakotat valitsemaan, joko masennus tai sinä!


      • OmaVika

        Jos et pysty tätä reppanaa jättämään, niin sivusuhde auttaa jaksamaan. Kunnon pano pari kertaa viikossa, niin jaksaa paremmin kuunnella turhanpäiväistä ruikutusta.


      • OmaVika

        Jos talvisodassa oltaisi ruvettu "masentumaan", niin täällä puhuttaisi venäjää!!!!


      • OmaVika

        Tuskin teillä enää seksikään sujuu...


      • OmaVika

        Mitä on parisuhde ilman seksiä? Kaverisuhde? Hoivasuhde? Säälisuhde? Mieti tätä, tiedät kyllä mitä pitää tehdä. Alkaa ELÄÄ!!!!!!!!!


      • OmaVika

        Anteeksi avautumiseni, mutta olen ollut samassa tilanteessa. Siksi käy niin tunteisiin.


      • OmaVika

        Minä siis jätin masentuneen masentumaan ihan yksikseen. Katunut ole en. Jos et ole tarkkana, hän vetää sinut mukaansa mielen jätevesiin....


      • joskustäytyymyösluovutta
        OmaVika kirjoitti:

        Minä siis jätin masentuneen masentumaan ihan yksikseen. Katunut ole en. Jos et ole tarkkana, hän vetää sinut mukaansa mielen jätevesiin....

        Tottahan se onkin, masentuneen ihmisen kanssa täytyy olla todella vahva persoona, ettei anna toisen osapuolen mielialan vetää itseäkin mukana siihen samaan mielentilaan. Jos on herkempi ja tunteellisempi ihminen, niin siinä voi käydä köpelösti ja mennä mukaan siihen aallokkoon, mutta silloin on parempi pelastaa itsensä kuin hukkua mukana. Itseäänkin pitää osata rakastaa sopivissa määrin, eikä se ole paha asia ollenkaan. Kaikkea ei voi omallakaan rakkaudellaan parantaa.


      • alkoholisti.kuivilla
        OmaVika kirjoitti:

        Niin kauan kuin näitä sietää, niin "masennus" jatkuu. Alkoholistipiireissä teikäläisiä sanotaan mahdollistajiksi. Avioero pakottaa "masentuneen" ottamaan itseään niskasta kiinni. Ei se ymmärtämällä parane. Kirjoituksestasi saa sen kuvan, että olet jo aika täynnä. Turha huonoon parisuhteeseen jäädä kitumaan.

        Alkoholismista pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Tästä taudista ei voi parantua. Kuivillakin oleva alkoholisti voi usein huonosti, sillä alkoholismilla ja ahdistuneisuudella on voimakas positiivinen korrelaatio. Masennuksesta paranee suurin osa. Ennuste on siis ratkaisevasti erilainen.

        Alkoholistista tulee itseään säästääkseen erota, masentuneesta vain sen mukaan, miten syvä masennus, minkälaiset omat voimavarat ovat ja miten kauan se kestää. Lyhytaikaisesta masennuksesta kärsivästä ei ole mitään syytä erota.


      • Käsittämätöntäshittiä

        Miksi helweeten ihmeessä ja kummassa siihen tarvitaan avioero että voi näyttää toiselle, että hänen täytyy tehdä jotain itse koska toisen tekemiset eivät häntä paranna? Sen voi tehdä ihan aviossa olemallakin.


      • Surusilmä62

        Veikkaisin, että varmasti tuolla on asiasta keskusteltu ja moneenkin otteeseen, mutta kun mikään ei auta, niin silloin ei paljon enää muuta ratkaisua jää jäljelle kuin tuo avioero. Tai sitten sinulla on ehkä tosi hyvä poppaskonsti siihen, että miten ihmiselle voi näyttää aviossa olemalla, että asioiden pitää muuttua, jos kerran puhuminen ei auta.


      • Konstitkeinotkikat

        Varmaankin niin sitten. Olen edelleen aviossa vaikka tuollaisilla syillä olisi pitänyt erota noin sata kertaa. Avioliitossa oleminen ei tarkoita, että kahdella eri ihmisellä, erilaisella persoonalla, ei olisi mitään omaa elämää olemassa. Jos ei osaa / voi jättää toista 'oman onnensa nojaan' hoitamaan itse itseään ja jatkamaan omaansa siinä sivussa, niin ...


    • nainenparisuhdeansassa

      Kiitos vastauksista.
      Seksiä meillä on, se puoli luonnistuu. Raskainta on ehkäpä se toisen tietynlainen passiivisuus arjessa ja sellainen kehää kiertävä tapa elää.
      Olen miettinyt tuon mahdollistamisen kannalta. Sellainen en tietenkään halua olla. No oma elämäntapani ja sävyt ovat aivan erilaista kuin hänellä, joten nyt ajattelen, että varmaankin puoliso tippuu luonnostaan kelkasta, jos ei päätä alkaa tehdä itselleen jotain.
      Hoivaamaan en ole alkanut enkä ala, ei se ole minun tehtävä. Olen antanut hänelle vapauden rypeä lamaantuneisuudessaan, mutta välillä se tuntuu kahleelta elää sellaisen ihmisen kanssa. En kaipaa toista suhdetta, kaipaan vain sitä, että rakas läheinen ihminen jonka kanssa olen päättänyt elämäni jakaa, ei olisi tuollainen umpio tai kuin pallo jalassani vaan jotain muuta. Mieluiten olisin sitten sinkku, sen verran tukala haaste tuo masentunut ihminen on.

      • Näinkinvoisuhteessakäydä

        En usko, että kumppanisi on mitenkään masentunut, jos kerran seksiäkin harrastatte. Masentuneena ihminen ei kykene siihenkään, jotenhän taitaa vain olla ihan toisenlainen luonne kuin itse olet ja etsii onnensa lähdettä pelkästään sinusta ja sinussa roikkumalla, ja sehän sinua ahdistaa, kun et itse voi toteuttaa itseäsi ja omia juttujasi, kun kaikessa pitäisi olla ja mennä yhdessä. Jokaisella on omakin elämä ja siihen kuuluu saada parisuhteessa omaa tilaa ja aikaa, ehkä kumppanisi kokee vain jatkuvaa yksinäisyyden ja hylkäämisen tunnetta, jos et ole jatkuvasti liki ja elä häntä varten. Eikö hänellä ole mitään omia harrastuksia vai onko hän jättänyt nekin sinun vuoksesi? Se on vähän ikävä juttu, jos näin on, niin suhteenne vaikuttaa olevan enemmänkin läheisriippuvuutta kuin normaalia ja tervettä parisuhdetta.


    • Sexinpahoinpidelty

      Selvästi tunteittesi /sexin hyväksikäyttäjä! Pidä puolesi!

    • totuudentorvi2

      Tilanne on erittäin hankala, omatunto sanoo muuta ja oma hyvinvointi jotakin muuta. Itselläni oli hiukan samallainen tilanne, kuvittelin että asiat korjautuisivat, mutta näin ei tapahtunut.
      Näin jälkeenpäin miettien, olisi pitänyt tehdä ratkaisu huomattavasti aikaisemmin, oman hyvinvoinnin mukaan, toista ei voi muuttaa jos hänellä ei ole halua/ymmärrystä/kykyä. Kävimme parisuhdeterapioissa ja hankin hänelle yksilöterapeutin, mutta mikään ei auttanut, asiat vai nonimutkaistui.

      Kun olet aidosti pyrkinyt auttamaan kumppania, etkä ole siinä onnistunut, on jokaisen huolehdittava, omasta hyvinvoinnistaan, koska kukaan muu ei sitä voi tehdä. Parisuhde terapeutin avustuksella voi saada erosta, huomattavasti helpomman ilman suurempia erimielisyyksiä.

      Koen että suurimman virheen tein siinä kun pitkitin eroamistani, hänkin olisi saanut ammattiapua omiin ongelmiin aikaisemmin, eikä olisi tullut hankalia ongelmia kun nyt tuli. (syyttelyä, valehtelua, kostamista ja muuta pitkittyneen masennuksen myötä)

    • Surusilmä62

      Ymmärrän sinua paremmin kuin uskotkaan. Mieheni vammautui 5 vuotta sitten ja elämä kääntyi päälaelleen. Nyt minulla on vammautunut mies, joka ei voi tehdä mitään, Hän makaa päivät sohvalla ja pelaa tietokonepelejä, minä huolehdin kaikesta ja pyöritän arkea. Emme käy missään ja minusta tuntuu, kuin olisin vankina omassa kodissa. Toki voisin mennä mihin vaan, mutta ei ole kiva mennä yksin. Tuntuu, kuin elämä olisi pettänyt minut, en todellakaan toivonut ja ajatellut itselleni tällaista elämää sitten, kun lapset ovat jo muuttaneet kotoa. Seksiä meillä ei ole ollut enää viiteen vuoteen, nukumme eri huoneissa ja kaikenlainen koskettelu väliltämme on loppunut jo aika päivät sitten. En koe enää olevani rakastunut tai rakastettu, vaan tämä tuntuu enemmänkin velvollisuudelta. Mieheni ei oikein välitä enää edes huolehtia itsestään tai hoitaa itseään, tuntuu että saan jopa hävetä häntä. Velvollisuudentuntoni saa minut jäämään tähän, sillä koen, että niin lapset kuin sukulaisetkin syyllistäisivät minut ja kääntäisivät minulle selkän, jos jättäisin vammautuneen miehen. Minulla ei ole juurikaan ystäviä ja kaipaisin kovasti juttuseuraa esim. vastaavassa tilanteessa olevista naisista, joiden kanssa voisi käydä kahvilla, lenkillä ja vaikka risteilyllä, jotta saisi hieman vaihtelua tähän harmaaseen arkeen.

      • Omamoka

        Älä syytä miestäsi.


    • Hei nainenparisuhdeansassa

      Oletkin saanut jo monenlaisia kommentteja asiasta eri kanteilta.
      Tiivistettynä: parisuhde on aina vapaaehtoista liittymistä ja sitoutumista toiseen. Jos parisuhde on pelkkä pakko tai ansa, ei se enää ole vapaaehtoista. Joudut siis ennen kaikkea miettimään omaa itseäsi ja sitoutumistasi ja elämäsi arvoja ja tavoitteita. Toista et voi muuttaa, vaikka tukea voitkin ja oletkin sitä tehnyt.
      Minusta kuulostaa, että teille tekisi hyvää hakeutua myös parisuhdeterapiaan, vaikka oletankin että kumppanisi on hoidossa omasta masennuksestaan. Terapia voisi kirkastaa teille tavoitteitanne, millaisessa suhteessa kumpikin mieltää olevansa. Onko teillä riittävästi 'liimaa' pysyä yhdessä, jos tavoitteenne kuitenkin ovat samansuuntaiset. Vai onko parisuhteen merkitys kummallekin teistä täysin eri suunnassa? Näitä asioita olisi terveellistä pohtia. Vasta, kun asian on katsonut joka kantilta, voi ratkaisu jatkaa tai erota kypsyä syvästi. Ja jos jatkatte yhdessä, minkä on muututtava? Tällaisenaan kuvio ei toimi.

      Voimia ja viisautta toivottaa
      Merja, diakoni

    • Ajatelkaapa

      Ihmiset ei enää elä rakkauden mukaan vaan itsekkäästi. Jos puolisolla on paha olla tai hän on sairas tai vammautunut, mihin loppuu tahtotila rakastaa? Heti neuvotaan eroamista, mitä sellainen naimisiin mennessä luvattu tahto rakastaa on? Pelkkää itsekkyyttä.
      Valheella luvattu avioliittolupaus niin kauan kun itsellä on hyvä olla. Miten sitten jos itse olisitte samassa jamassa ja puoliso vierellänne jättäisi teidät oman onnenne nojaan?
      Kyllä se on itsekkyyttä ei mitään muuta. Piristys täytyy keksiä omaan elämään omien harrastusten ja sosiaalisten tilanteiden kautta ja yrittää jaksaa niiden voimin avioliitossa jossa on luvattu rakastaa myötä- ja vastamäessä. Vasta jos toinen on niin kamala että käy päälle tai hänen kanssa ei vaan pärjää millään tavalla eikä hänellä ole kunnioitusta puolisoa kohtaan, voi ajatella eroa.

      • y15

        Onko mahdollista saada vastauksia kysymyksiin

        jos toinen on niin kamala että käy päälleTÄMÄN YMMÄRTÄÄ KAIKKI MISTÄ ON KYSYMYS tai hänen kanssa ei vaan pärjää millään tavalla TÄSTÄ EI TAAS YMMÄRRÄ MITÄ TARKOITAT eikä hänellä ole kunnioitusta puolisoa kohtaan MITENKÄ TÄMÄ KUNNIOITUKSEN PUUTE ILMENEE, voi ajatella eroa.

        Ole ensimmäinen ketä kykenee vastaamaan, ilman selittelyä.


    • Taiteilijanvihje

      Olen taiteilija ja Mies. Itselläni on kausia jolloin en saa aikaiseksi yhtään mitään. Illalla ei uni tule, ja menee aamuyöhön ennenkuin nukahtaa.

      Siinä sitten seuraava päivä alkaa puolilta päivin, eikä edelleenkään saa aikaan yhtään mitään. Illat ja viikonloput tuntuvat helpottavilta, koska voi antaa itselle ikäänkuin anteeksi, että eipä tässä nyt illalla tai viikonloppuna "tarvitsekaan" saada niin aikaiseksi.

      Tällaiset kaudet saattavat kestää itselläni kuukausia.
      Sitten kun tuosta pääsee yli, alkaakin tapahtua paljon, ja pienessä ajassa.
      Kumppanini on jaksanut katsella saamattomuuttani, koska on nähnyt myös aikoja kun tapahtuu.

      Taloudellisesti ja materiaalisesti olen kyennyt kustantaa kumppanilleni kaiken mitä hän on halunnut mukaanluettuna henkilöautonsa jonka auton merkin sai itse valita, joten ehkä hän sen takia on jaksanut sietää toimettomia aikojani.

      Ehdotan aloittajalle, että katso juttua siltä kannalta, että miehesi saattaa kokea samaa alakulon aikakautta, kuin me taiteilijatkin silloin tällöin kärsimme.

      Jos ei miehesi näytä mitään nousun merkkejä vuoden tarkasteluajanjaksolla, suosittelen menemään lääkäriin hakemaan "onnellisuus pillereitä".

      Olen kuullut sellaisia pillereitä olevan olemassa, vaikka vastustankin periaatteessa kaikenlaisten lääkkeiden syömistä.

      Pakkotilanne kuten vuosi yhtäsoittoa masentunut tarvinnee kuitenkin lääkärin apua.

    • peilionolemassa

      Lukematta vastauksi voin kertoa että juuri sinä olet se masennuksen lähde.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe