Mikä idea mutaselässä?

Puhdasvaatteinen

Työmatkapyöräilijänä en ymmärrä, mikä idea on siinä, että pyöriä myydään ja jopa käytetään ilman rapakaaria?

Sitten on koko selkä mudassa ja kun ei ole tavaratelinettäkään, on hiostava reppu selässä ja sekin mudan peitossa? Mihinkään ei voi mennä sisälle tuossa kunnossa. Ei istua millekään tuolille, koska sitten kaikkein muidenkin vaatteet ovat mudassa. Ja joka päivä mutapyykkiä!

Sanokaa nyt hyvät ihmiset, mitä positiivista tuossa rapakaarettomuudessa on? Miksi sellaisia käytetään?

45

2961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No sehän on ihan siksi, kun ei niitä suojia tarvitse käyttää autoissakaan.
      Ymmärtää sitä ei voi, mutta eihän kaikkea tarvitse ymmärtääkään.

      • dfghjk

        Autoissahan on muoviset rapasuojat, muuten maali hakkautuisi irti kivien voimasta ja pelti ruostuisi vuosien rapaloskaryöpytyksessä.


      • dfghjk kirjoitti:

        Autoissahan on muoviset rapasuojat, muuten maali hakkautuisi irti kivien voimasta ja pelti ruostuisi vuosien rapaloskaryöpytyksessä.

        No joo niin tietysti onkin, roiskeläppiähän niissä ei ole.


    • Raukkiiila

      Se on kesäkättöön kuivalle lmalle kuivaan maaha se
      Mutaselä leikkii myös kotona ulosteilla
      Ilmesesti

      • Helppohomma

        Hyvät ja korkealuokkaiset renkaat eivät Roiski eivätkä kerää mutaa..


      • Helppohomma kirjoitti:

        Hyvät ja korkealuokkaiset renkaat eivät Roiski eivätkä kerää mutaa..

        No tuo on nyt täyttä pas-aa..


    • JokuTavis

      Maantiellä kovaa ajettaessa lokasuojat lisäävät ilmanvastusta. Maastossa ne tukkeutuvat mudasta ja takertuvat oksiin. Koska meillä kaikilla on taipumus toivoa olla kovia tyyppejä, haluamme samanlaiset.

      Arkipyörissä (hybridit yms.) tuo antaa kauppiaalle mainion tilaisuuden hämätä "lisävaruste"-paketeilla. Ei tarvitse tingata oikeasti pyörän hinnasta.

    • cycllistta

      Ne painavat. Samasta syystä en käytä myöskään heijastimia. Pyörässä ei saa olla mitään ylimääräistä, paitsi yksi juomapullo.

    • Maantiepyöräilijä

      Olen ohjeistanut alaisilleni sekä valmennettavilleni suraavasti lokasuojien osalta: Urheilupyörään ei milloinkaan asenneta lokasuojia, ei milloinkaan. Alaiseni sekä valmennettavani toimivat myöskin ohjeistukseni mukaisesti ja näin yhteistyömme sujuu sekä kantaa kauaskantoista hedelmää.

      • TotuusSattuuQC

        Vinkkaatko että missä mahdat vaikuttaa työelämässä niin tiedän että en vahingossakaan satu asioimaan siellä...


    • KateellinenEtelästä

      Riippuu niin käyttötarkoituksesta.

      Jos tarkoitus on tehdä työmatkaa, jonka jälkeen samoilla vaatteilla työpäivään, niin tottakai lokarit on tarpeen.

      Jos tarkoitus on ajon ohessa hikoilla, niin en oikein löydä syytä lokareille. Vaatteet ja kuski menee joka tapauksessa pesuun lenkin jälkeen.

      Rumathan ne on, mutta joskus välttämättömät.

      • Spandexkireällä

        Ja masokisti nauttii kun turpa on kurassa :)


    • ujr5tte

      Ei ole mitään järkeä jättää tavallisista pyöristä pois lokasuojia ja kurata vaatteensa.

      Ilmanvastus alkaa vaikuttaa merkittävästi polkupyörään vasta vauhdissa jota tavallinen pyöräilijä ei saavuta kuin alamäissä. Eli 40 km tunnissa ja yli.

      Kilpa maantiepyörissä on kapeat kovaksi pumpatut renkaat niiden pienemmän ilmanvastuksen takia.

      Leveämmissä renkaissa on alhaisempi vierintävastus.

    • 8IK67YU

      Kilpa maantiepyörissä ei kannata käyttää lokasuojia eikä leveitä renkaita niiden ilmanvastuksen takia.

      Leveämmät renkaat tekee polkemisesta kevyempää alle 40 km tunnissa vauhdissa.

      • Maantiepyöräilijä

        Nyt on aika pahasti sekaisin vastaukseen liittyvät osatekijät.


    • 78ot7

      Kapea rengas litistyy enemmän pitkittäissuunnassa mikä lisää vierintävastusta. Leveä rengas litistyy enemmän poikittaissuunnassa mikä vähentää vierintävastusta.

      Leveä rengas on painavampi mikä lisää vierintävastusta.

      • Maantiepyöräilijä

        Meniköhän se ihan noinkaan 😝 kun mietitään kokonaisuutta.


    • Höpsistäää

      Jännää että kilpapyöräilijät käyttävät kapeita renkaita, vaikka ne lisäävät vierintävastusta?
      Fatbiket varmaan rullaa kevyemmin?

      • KateellinenEtelästä

        Renkaan leventyessä ilmanvastus kasvaa. Kilpapyöräilijän nopeuksissa sillä on vierintävastusta isompi merkitys.

        On siis löydettävä kompromissi vierintävastuksen ja ilmanvastuksen väliltä. Eikä se vierintävastuskaan loputtomasti pienene renkaan leveyden kasvaessa.


      • i76yut

        "Fatbiket varmaan rullaa kevyemmin? "

        Ei se aivan niin mene. Paras kompromissi tavalliselle pyöräilijälle kesäkeliin on 28 mm leveä rengas.

        Kilpapyörässä 23 mm on parempi pienemmän ilmanvastuksen takia.


      • Maantiepyöräilijä

        Tuo 28 semisliksinä on hyvä valinta moneen tarkoitukseen. Mm retkipyörässä pidän sitä hyvänä vaihtoehtona 32 mm renkaalle.


      • Pomppukeppi
        i76yut kirjoitti:

        "Fatbiket varmaan rullaa kevyemmin? "

        Ei se aivan niin mene. Paras kompromissi tavalliselle pyöräilijälle kesäkeliin on 28 mm leveä rengas.

        Kilpapyörässä 23 mm on parempi pienemmän ilmanvastuksen takia.

        "Kilpapyörässä 23 mm on parempi pienemmän ilmanvastuksen takia."

        Aika suurelta osin kilpapyörissä ollaan jo siirrytty25 mm renkaisiin koska ne ovat paras kompromissi mukavuuden, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen suhteen.
        Vierintävastukseen vaikuttavat leveyden lisäksi paljon myös renkaan kumiseos, renkaan kuviointi ja käytetty ilmanpaine.


      • 7i6ryer
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Kilpapyörässä 23 mm on parempi pienemmän ilmanvastuksen takia."

        Aika suurelta osin kilpapyörissä ollaan jo siirrytty25 mm renkaisiin koska ne ovat paras kompromissi mukavuuden, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen suhteen.
        Vierintävastukseen vaikuttavat leveyden lisäksi paljon myös renkaan kumiseos, renkaan kuviointi ja käytetty ilmanpaine.

        Huippukilpapyöräilijät yleensä on melko kevyitä nykyään ja kovaksi pumpattu 23 mm rengas ei rynkytä niin pahasti heitä. Pieni hyöty kapeamman renkaan ilmanvastuksessa voi olla ratkaiseva asia.

        Mukavuus voi tietenkin ratkaista leveämmän renkaan käytön.


      • Maantiepyöräilijä
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Kilpapyörässä 23 mm on parempi pienemmän ilmanvastuksen takia."

        Aika suurelta osin kilpapyörissä ollaan jo siirrytty25 mm renkaisiin koska ne ovat paras kompromissi mukavuuden, ilmanvastuksen ja vierintävastuksen suhteen.
        Vierintävastukseen vaikuttavat leveyden lisäksi paljon myös renkaan kumiseos, renkaan kuviointi ja käytetty ilmanpaine.

        Tarkennetaan vielä, että iso osa vierintävastuksesta syntyy renkaan sivujen muodonmuutoksesta. Käytetty kumiseos on toki osatekijä siinä, mutta rakenne kokonaisuudessaan on melko monimutkainen.


      • Pomppukeppi
        7i6ryer kirjoitti:

        Huippukilpapyöräilijät yleensä on melko kevyitä nykyään ja kovaksi pumpattu 23 mm rengas ei rynkytä niin pahasti heitä. Pieni hyöty kapeamman renkaan ilmanvastuksessa voi olla ratkaiseva asia.

        Mukavuus voi tietenkin ratkaista leveämmän renkaan käytön.

        "Huippukilpapyöräilijät yleensä on melko kevyitä nykyään ja kovaksi pumpattu 23 mm rengas ei rynkytä niin pahasti heitä. "

        Suurin ongelma liian isoissa rengaspaineissa on että se renkaan pompottaminen tienpinnan epätasaisuuksissa syö energiaa aivan samoin kuin pienen paineen aiheittama muodonmuutoskin eli hidastaa. Hieman pienempi rengaspaine on siksi myös nopeampi.
        Kapeaa rengasta on toisaalta pakko pumpata kovemmaksi jotta vältetään vanteelle isku terävissä kuopissa tms. joten siinä painetta ei voi kauheasti laskea. Tästä syystä hieman leveämmät 25 mm renkaat alkavat olla jo hyvin yleisiä myös kilpapyöräilijöillä.

        Esim. viime vuoden Ranskan ympäriajossa 20 tiimiä ajoin 25 mm renkailla ja 2 tiimia 26 mm renkailla.
        http://www.cyclingnews.com/features/tires-of-the-tour-de-france/


      • 25mm_vs_28mm_rengas
        i76yut kirjoitti:

        "Fatbiket varmaan rullaa kevyemmin? "

        Ei se aivan niin mene. Paras kompromissi tavalliselle pyöräilijälle kesäkeliin on 28 mm leveä rengas.

        Kilpapyörässä 23 mm on parempi pienemmän ilmanvastuksen takia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15226721/mika-idea-mutaselassa

        Kilpapyörissä on jatkossa 25mm renkaat ympäriajossa. Tavalliseen pyörään 28mm kesäkeliin on hyvä.
        Mutta mikä rengas talvirenkaaksi?

        Saako sähköpolkupyörään ostettua vastaavan renkaan, kuin Michelin CrossClimate, joka toimii myös keväällä ja syksyllä, tai Keski-Euroopassa ajaessa koko talven?
        michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-crossclimate


      • rtrtr

        Olen ajanut fatbikella ylämäessä maantiepyöräilijän ohi, renkaat tosin max paineisiin pumpattuina. Eli riippuu kyllä myös aika paljon ihmisen kunnosta.


    • normijahnu

      daijut, juntit, pöntön ja fagin möllit pitää zygäs lokareita. HÄH!! Tää selvä? HÄH!!

    • Maantiepyöräilijä

      Kun ajoin säännöllisesti työmatkaa Espoon suunnalta Helsinkiin, en laittanut maantiepyörääni lokasuojia, koska olin lenkin jälkeen joka tapauksessa niin hikinen, että ajokamat menivät pesuun. Retkipyöräsetupissa taas on rapakaaret, koska tien päällä ei voi koskaan tietää, koska on mahdollisuus pestä ajokamat. Eli tarve ratkaisee. Yleensä työmatkapyörään ei kannata laittaa rapakaaria, mutta lyhyillä työmatkoilla se voi olla perusteltua.

      • Ei_jummarra

        Eli jos tykkää pyykätä, on ihan sama minkä näköisenä päätyy aamulla työpaikalle...?

        Jep jep. Minä taas olen ajatellut tämän näin: Työmatkapyörässä on lokasuojat, ihan mukavuussyistä. Joskus se sadepäivä tulee kuitenkin. Ja kaaret hillitsevät vähän myös hiekan ja sepelin lentämistä näin talvikelillä. Ennen kaikkea pyörä pysyy puhtaampana kun renkaat eivät syötä kuravelliä keskiöön, koko runkoon ja itse pyöräilijään.

        Suurin syy noiden vajaasti varusteltujen työmatkapyörien myyntiin on suomalaisten taipumus ostaa halpaa. Jos saat paketin 30 euroa halvemmaksi kuin kilpailijan vastaava, se menee kaupaksi. Ei sen niin väliä, vaikka siihen sitten kahden kuukauden päästä on pitänyt laittaa jo sataselle lisää niitä puuttuvia osia. Juuri tämän vuoksi köyhän ei kannattaisi ostaa halpaa.


      • KateellinenEtelästä

        Öö, tota, kyllä ne lokasuojat ym. härpäkkeet tuntuvat olevan vakiona nimenomaan niissä halvemman pään pyörissä. Kalliimmat myydään varsin paljaina, yleensä jopa ilman polkimia, ja ostaja voi sitten varustella niitä haluamansa mukaan.

        Mulla menee ihan samalla tavalla kuin nimimerkki "maantiepyöräilijällä". Työmatkaa on 35 km, joten en mitenkään polje sitä hikoamatta. Joka tapauksessa siis suihkuun ennen työpäivää ja fillari ilman rapakaaria. Sitten kun lähdetään viikon-parin pyöräretkelle, niin lokasuojat kiinni.


    • udyiids

      Saattaa siitä tien pinnasta lentään naamaan muutakin kuin taivaalta satanutta vettä, kuten esim. räkää, oksennusta ja paskaa.

    • rtyuipol

      Joillakin menee vähän puurot ja vellit sekaisin. Fillari ostetaan käyttötarkoituksen mukaan, että jos pyörällä on tarkoitus ajaa työmatkat ympäri vuoden ja ajella kaupungilla, niin ehdottomasti sellainen pyörä, missä on lokarit. Vartijat ohjaa sut kauppakeskuksesta ulos, jos meet sinne yltäpäältä mudassa, naama kurassa.

      • Valtuudet

        Perusteletko jotenkin tuon viimeisen väitteen. Tietääkseni ei ole mitään sääntöä, jonka perusteellla kauppakeskukseen ei saisi mennä kuraisena.


      • rtyuipol
        Valtuudet kirjoitti:

        Perusteletko jotenkin tuon viimeisen väitteen. Tietääkseni ei ole mitään sääntöä, jonka perusteellla kauppakeskukseen ei saisi mennä kuraisena.

        Katsos, kun 1980-luvun lopulla minut ohjattiin kaupasta pihalle, kun olin pyöräillyt lokarittomalla fillarilla sohjopaskakelissä ja vaatteeni olivat sen mukaisessa siivossa. Ihan omasta nuoruudenkokemuksesta puhuin ja sillä väitteeni perustelen. Tarvitsisiko olla jokin sääntö, minkä perusteella kauppakeskukseen saisi mennä yltä päältä kurassa? Sen verran viisautta, ettei tartte paskaisissa vaatteissa kulkea.


      • Kyselijä-77
        rtyuipol kirjoitti:

        Katsos, kun 1980-luvun lopulla minut ohjattiin kaupasta pihalle, kun olin pyöräillyt lokarittomalla fillarilla sohjopaskakelissä ja vaatteeni olivat sen mukaisessa siivossa. Ihan omasta nuoruudenkokemuksesta puhuin ja sillä väitteeni perustelen. Tarvitsisiko olla jokin sääntö, minkä perusteella kauppakeskukseen saisi mennä yltä päältä kurassa? Sen verran viisautta, ettei tartte paskaisissa vaatteissa kulkea.

        Eli kun 40 vuotta sitten on kerran itselle tapahtunut jotain niin siitä voi tehdä kaikenkattavan johtopäätöksen siitä että näin tapahtuu nykyäänkin aina?


      • hgcvjg

        Kuka nyt tieten tahtoen menee paskaisilla vaatteilla kenenkään paikkaan? Varsinkin jos se on helposti estettävissä kuten lokarilla? Metsäajelut erikseen, enedes kotiini mene sisälle rapaisilla vaatteilla.


      • NäinkinVoiKäydä
        hgcvjg kirjoitti:

        Kuka nyt tieten tahtoen menee paskaisilla vaatteilla kenenkään paikkaan? Varsinkin jos se on helposti estettävissä kuten lokarilla? Metsäajelut erikseen, enedes kotiini mene sisälle rapaisilla vaatteilla.

        No sateella sitä kastuu pyöräillessä joka tapauksessa eikä jokaisesta kuralätäköstä ole pakko ajaa. En muista että olisin itse ollut pahasti ravassa kuin maastossa ajettuani vaikka monesta pyörästäni on lokarit puuttunut.
        Tosin en kyllä kiistä niiden etuja jos niitä haluaa pyörässään pitää.


      • rtyuipol
        Kyselijä-77 kirjoitti:

        Eli kun 40 vuotta sitten on kerran itselle tapahtunut jotain niin siitä voi tehdä kaikenkattavan johtopäätöksen siitä että näin tapahtuu nykyäänkin aina?

        1980-LUVUN LOPUSTA ON 30 VUOTTA AIKAA, EI 40 VUOTTA! ONKO JÄÄNYT KOULU KÄYMÄTTÄ VAI ONKO MUUTEN VAAN LASKUTAITO HUKASSA? JUMALAUTA JOS ON AJANUT AMMOIN LOKARITTOMALLA PYÖRÄLLÄ KURAPASKAILMOILLA JA RAPAANTUNUT SIITÄ YLTÄPÄÄLTÄ, NIIN KYLLÄ KAI SITÄ RAPAANTUU YLTÄPÄÄLTÄ MYÖS NYKYÄÄN, JOS LÄHTEE LOKARITTOMALLA PYÖRÄLLÄ AJELEMAAN KURAPASKAILMOILLA!


    • syyookf

      Kannattaa kirjoittaa oma kommentti koko ketjun viimeisimmäksi, vaikka haluaisi vastata johonkin tiettyyn välissä olevaan kommenttiin. Uusi kirjoitus on helppo löytää ketjun lopusta , täh?

      Jos itse ajaisin rallia fillarilla, käyttäisin silti lokareita. Pienempi paha joku risu joskus kihnuttamassa renkaaseen, kuin kuran roiskuminen. Kilvanajossa voisi sitten mennä kokonaan ilman.

    • kilpailee

      Itse käytän maasturissa huonon kelin aikaan takana lokasuojaa jonka kiinnitysrauta on kiinnitetty nippusiteillä takakolmion yläpäähän. Lokari laitetaan työntämällä rautaansa kiinni ja otetaan pois nykäisemällä, kumpikin ottaa aikaa noin sekunnin. Ei tartte pestä reppua keikan jälkeen. Lokari painaa jotain 50 grammaa, ilman sitä satulan allekin kertyy roinaa varmaan 100 grammaa ja puhdistuu vain hammasharjalla. Takalokari ei tartu mihinkään ajaessa. Etulokari ei ole läheskään niin tarpeellinen.

      • maskinaamalle

        Runkoputki toki ajaa etulokarin asian, jos eturengas vain on ajaessa aina suorassa. Vähänkin kun kääntää ohjaustankoa oikealle tai vasemmalle, niin kummasti alkaa eturengas heittämään kaikkea paskaa silmille.


    • nuoruudenmunauksia

      Nyt on rapakausi pahimmillaan, joten lokarit syytä olla fillarissa. Siinä itsensä kuraamisessa on sekin, että se kaikki lika, mikä tienpinnasta päälle roiskuu, ei välttämättä lähde vaatteista pesemällä. Itse olen joskus noin 30 vuotta sitten pilannut takin sillä, että lähdin putkiaivona polkemaan lokarittomalla pyörällä kevään rapakeleihin. Farkuistakin oli sitten perse kurassa, eikä niitä farkkuja saatu puhtaiksi millään. Semmosta tummaa jäi, että mitä lie oli tienpinnasta päälle lentänyt.

    • dgiogd

      Kun ostin uuden varustelemattoman halpis hybridin, siirsin siihen vanhasta mummo Tunturista kromatut lokarit ja tarakan. Tosi hienon näköinen peli tuli, yhdistelmä uutta ja vanhaa. Nuo peltilokarit ovat tietystikin muovisia paljon vahvemmat ja vintage tarakka on selvästi leveämpi, joten siinä pysyy kassi paremmin ilman että se leviää ja valuu sivulle roikkumaan.

      Kiinnittämisessä joutui soveltamaan, mutta kerrostalo-oloissakin työ onnistui hyvin. Tarvikkeina käytin 20mm leveää galvanoitua patenttireikänauhaa ja 5mm ruuveja ja muttereita. Tarakan pään sovittamiseen taisin käyttää pätkän alu-lattaa.

      Kerran kun vesikelillä tuli vastaan samanlainen varustamaton pyörä, oli se tosi orpo näky. Jotenkin samaistuin sen kuljettajaan niin, että oikein puistatti ja saatoin tuntea roiskuvat kurapisarat omasa suupielessä. Ehkä tyyppi on sittemmin laittanut lokarit, pyörä näytti silloin tuliterältä, hybrideissä kun näkyy porukoilla olevan melkein poikkeuksetta suojat.

    • hinault

      Minä pumppaan pyöräni renkaisiin heliumia. Pyörän ajo-ominaisuudet parantuvat huomattavasti ja pyörän paino kevenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe