Mies ei tee eikä maksa mitään

suhteessajossateenkaiken

Hei, olisi hyvä kuulla muiden mielipiteitä koskien mieheni käytöstä. Hän tekee keikkatöitä silloin kun huvittaa/sattuu olemaan töitä eli välillä 5 kertaa/vko, välillä 0kertaa/kk. Olen lopen kyllästynyt kyselemään, miksei mies voisi hakea kokopäivätyötä, ei kuulemma pysty. Aiemmin teki muutaman kuukauden, mutta lopetti ”uupumuksesta”. Aina kun yritän keskustella, hän vetoaa siihen, että jankutan ja valitan hänelle. Maksan siis vuokran, ruuat, matkat, laskut yms. Hän saa juuri ja juuri maksettua omat henkilökohtaiset laskunsa, jossain vaiheessa minä jouduin maksamaan niitäkin. Olen itse siis kokopäivätyössä, mutta palkkani menee suoraan näihin kahden aikuisen ihmisen menoihin, jotka kuuluisi mielestäni jakaa puoliksi. Kotitöitä hän tekee vaihtelevasti, joudun yleensä aina pyytämään että voisiko hän mitenkään osallistua siivoukseen, pyykin pesuun, kaupassa käyntiin yms ja kun hän on esim. Vienyt roskat ja imuroinut, häneltä ei saa pyytää enään mitään. Muuten suhteemme on ollut hyvä, mutta nämä erimielisyydet koskien rahaa ja arkea, vaikeuttavat suhdettamme erittäin paljon. Onko muilla kokemusta?

47

3422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhdessänehoidetaan

      Kyllä miehen tulee osata maksaa elämisestä puolet jos kanssasi asuu samassa osoitteessa. Ei toisen elättäminen tai maksaminen ole oikein. Sano että menee töihin ja joka toinen kk maksaa vuokran ja muut yhteiset kulut mitä asumisesta tulee. Näin saat itsellesi lisä rahaa jonka voit käyttää joko itseesi tai teihin molempiin. Ei minusta noin mene vaikka toinen ei ole töissä. Minäkin kun olin pienituloisena äitiysrahalla maksoin joka kk ruuat, pesuaineet ym. Arkipäivän pyörittämiseksi. Mies taas maksoi vuokrat , sähköt ym. Kulut mutta joka kk laskettiin paljonko tulee rahaa ja mihin se käytetään. Emme siis elättäneet toisiamme mitenkään. Kun palasin töihin ja tulot kasvoivat hoidan isommat laskut joka toinen kk ja mies joka toinen kk. Yhdessä ne maksut maksetaan ja osallistutaan yhdessä maksamiseen. Tuolla kuvauksella annat siis miehen olla vaan. Ei ihme ettei työt maistu kun kumppani hoitaa muut maksut. Jos taas miehellä ei tuloja on haettava rahaa vaikka kelalta osallistuakseen asumiseen ym. Minun mielestä sinä itse annat toiselle oikeuden olla maksamatta ja osallistumatta elämiseen. Älä anna sinua käyttää hyväkseen. Tee muutos ja laita maksamaan laskuja ym. Mies on kuin lapsuuden kotona nauttien vanhempien tuloista eikö totta? Jos olisi sinkku joutuisi maksut maksamaan mukisematta.

      • eeoy

        Luulisin että ap tietää jo nuo asiat ennestään, tuskin niin tyhmä on ettei tuota tajuaisi itsekin.
        Pitää vaan laittaa kova kovaa vastaan, sanella ehdot miehelle ja jos ei toteudu, pyytää muuttamaan muualle miettimään asioita uudestaan, sitä ennen kotiin ei ole asiaa.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Ulos jos ei maksa.


      • Anonyymi
        eeoy kirjoitti:

        Luulisin että ap tietää jo nuo asiat ennestään, tuskin niin tyhmä on ettei tuota tajuaisi itsekin.
        Pitää vaan laittaa kova kovaa vastaan, sanella ehdot miehelle ja jos ei toteudu, pyytää muuttamaan muualle miettimään asioita uudestaan, sitä ennen kotiin ei ole asiaa.

        Ei mitää takaisin oteta. Ero on lopullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitää takaisin oteta. Ero on lopullinen.

        Olen samaa mieltä. Takaisin. Ei.


    • Vapaamatkustajat

      En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka valittavat elämäntilannettaan esim. "teen kaiken, toinen ei tee mitään, maksan kaiken jne" ja eivät kuitenkaan tee asian eteen mitään.

      Miksi ihmeessä elätät aikuista miestä? Miksi ihmeessä hyväksyt sen, että töissä käymisen lisäksi teet kotihommat? Jos mies on kotona hänen pitäisi tehdä KAIKKI kotityöt.

      Tuskimpa miehesi niin ihana on missään, että sinun kannattaa mahdollistaa tuollainen loiseläminen. Itse sinä olet vastuussa elämästäsi ja siitä, millaisessa parisuhteessa olet.

      • poop98

        "Miksi ihmeessä elätät aikuista miestä? "

        -Miksi ihmeessä miljardit miehet maapallolla elättävät aikuista naista?


      • Vapaamatkustajat

        Varmasti joku "elättääkin" mutta yleensä kyse on kotirouvasta tai kotiäidistä, joka tekee kyllä aivan toisella tasolla kotihommia kuin kyseessä oleva mies. Kysyisin ihan saman kysymyksen mieheltä, jos hänella olisi samanlainen loisvaimo.

        On asia erikseen kulttuurit, joissa mies HALUAA elättää vaimonsa ja perheensä, käsittääkseni Ap ei sitä halua, vaan valittaa juuri tästä.


      • Anonyymi

        Asiaa.


    • meilläkinsamaa

      Turhaa syytätte Ap:tä, itselläni ollut ja on vieläkin hieman samankaltainen tilanne, valitettavasti. Ei tunnu oikealta erotakaan rahan takia, meilläkin suhde muutoin kunnossa, mutta raha-asiat tuottavat jatkuvaa eripuraa välillemme, kuten ilmeisesti aloittajallakin. Ymmärrystä ihmiset, eikä heti syyttävää sormea. Voimia sinulle ap!

      • OmaPäätös

        Ymmärrystä mihin? Siihenkö että Ap on tyytymätön tilanteeseen, mutta sietää sitä. NO vakka kantensa valitsee.


      • sivustahuutelijatar

        Ap, olin kaltaisessani tilanteessa vuosia. Ei ihan yhtä radikaali asetelma mutta ihan riittävästi. Kauan kestin, lähtöä jarrutti kun mies oli muuten ihana jne. Lopulta tein ratkaisun ja erottiin. En tiedä miten miehellä menee tänä päivänä.

        Asia alkaa hiertämään aina vaan lisää ja lisää. Se on sellainen mörkö mikä vain kasvaa ja leviää.

        Lähtö on vaikea ja raskas päätös mutta usko mua, siitä selviää ja kun tapaat fiksumman miehen, et kadu päätöstäsi.


    • 7470

      Käänteinen ilmiö. 12 vuotta kului, etten minä tehnyt kotona yhtään mitään. Siis, en todellakaan mitään.
      Vaimo vastasi taloudesta ja rinnetalon työt hoituvat hänen ja kahden alaikäisen lapsen toimesta eikä tuo edes valittanut kuin yhden kerran.
      Tullessaan alkuillasta marketinkassatyöstään fillarilla tihkusateessa urvahti sanomaan ruokakssien painosta ohjaustangossa.
      Rouvalla oli ajokortti ja pihassa seisoi kaksi ajokuntoista, rekisterissä olevaa autoa, Lada1200 ja BX Citikka.

      Ken vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki!

      • NäinkinVoiKäydä

        Ai, sinä olit se mies joka kehtasi makoilla kaikki viikonloput kotona tekemättä mitään sillä varjolla että oli ollut viikot kauhean raskaassa keikkatyössä...


      • 7470
        NäinkinVoiKäydä kirjoitti:

        Ai, sinä olit se mies joka kehtasi makoilla kaikki viikonloput kotona tekemättä mitään sillä varjolla että oli ollut viikot kauhean raskaassa keikkatyössä...

        Vaimoni ei ole feministi ja ilmeisesti hän koki järjestelyn oikeudenmukaiseksi sen, että minä vastasin perheen toimeentulosta nuo kaksitoistakin vuotta ja hän oli kotona alkuvuodet kahden aikuisen kokoisen lapsen kanssa ja muutaman loppuvuodenkin yksinään tehden 22h:n työviikkoa.

        Mitä minun olisi täytynyt tehdä ja miksi?

        Minulla ei ollut työaikaa enkä laskenut työtunteja mutta työpäivät olivat yleensä jossakin 12 - 14 tunnin välillä. Jonkin verran myös 18 - 20 tuntia. Kokonaispalkkaus ei noteerannut ylitöitä.
        Poikkeuksen muodostivat perjantait jolloin työaikani oli "normaali" 9 - 10 tuntia.
        Aikoihin en ole laskenut viikonlopun työmatka-aikoja. 120km - 450km.


      • åååip

        Lada ja citikka. Nainenhan oli viisas, ymmärsi ettei nuo mitään autoja ole.


      • 7470
        åååip kirjoitti:

        Lada ja citikka. Nainenhan oli viisas, ymmärsi ettei nuo mitään autoja ole.

        Kun köyhä ei halua valita niin ei pitäisi valittaakaan!

        Etkö muuten pysty parempaan?


      • Anonyymi
        NäinkinVoiKäydä kirjoitti:

        Ai, sinä olit se mies joka kehtasi makoilla kaikki viikonloput kotona tekemättä mitään sillä varjolla että oli ollut viikot kauhean raskaassa keikkatyössä...

        Kyllähän narsistit kehtaa.


      • Anonyymi
        åååip kirjoitti:

        Lada ja citikka. Nainenhan oli viisas, ymmärsi ettei nuo mitään autoja ole.

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


    • "Kyllä miehen tulee osata maksaa elämisestä puolet"

      Mihin on jäänyt se, että kumpikin maksaa tulojensa suhteessa, jota täällä suositellaan aina, jos nainen on pienempituloinen?

      Jos miehelläsi ei ole mitään fyysistä tai psyykkistä vikaa, niin ei ole mitenkään liikaa vaadittu, että hän käy kokopäivätyössä.

      Jos hän on kotona, ei sinulle kuuluisi juuri kotitöitä jäädä tehtäväksi.

      Onko miehestä tullut yhtäkkiä tuollainen, vai milloin tuo on alkanut?

    • Kunseerotulee

      Ota erossa omasi pois 👍

    • Parisuhdemies-

      Olet tyhmä aikuinen joka on piikana ja maksajana toisen elämälle. Aiotko loppuelämäsi maksella sen miehen laskuja. Naiset on niin nössöjä etteivät ne uskalla erota hyväksikäyttäjästä.

      • Eihuutelua

        Älä tule palstalle aukomaan päätäsi, itse olet nössö kun et omalla nimelläsi uskalla täällä huudella. Aikuistu! Ja AP: voimia! Kyllä uskon että ajan kanssa asianne saatte järjestymään :)


      • Anonyymi

        Uskaltaa mutta jos on niin lukossa. Sukulaisten pitää puuttua ja auttaa pois .


    • lyxt

      On kokemusta, hieman eri tavalla. Tuohon ei auta muu kuin se, että puhutte selviksi talouden. Laskette pakolliset menot ja arvioitte tulonne ja jaatte ne niin, että laskut tulevat maksetuiksi. Vähintä mies voi tehdä kotona on suurin osa kotitöistä automaattisesti silloin kun lorvailee kotona eikä käy töissä. Kannattaisi patistaa miestä enempi aktiivisuuteen. Luottaa turhan paljon siihen, että voi jatkaa sinun hyväksikäyttöä. Mitenkä se selviytyminen olisi,jos eroaisitte? Työkkärille on vähän vaikeampi selittää ettei just nyt huvita tehdä keikkaa. Ja jos hän ei pysty tekemään kokoaikatöitä tai mitään säännöllistä, niin kannattaa tutkituttaa kroppa ja pääkoppa. Siellä voi olla vikaa.

    • Kaikysyäsaa

      Onko aloittaja liian tyhmä tekemään omia päätökseiä vaan pitää kysellä muilta miten eletään. Asia on yksinkertainen, jollei mies maksa niin mies pihalle nukkumaan. Ei voi olla niin vaikeaa tajuta.

      • Eiluojakaanauta

        Itse olet tyhmä, kun tulet tänne haukkumaan. Oletkohan liian typerä käymään täällä palstoilla, sika!


      • menot

        Luehan kysymys uudestaan. Aloittaja kaipaa mielipiteitä. Meillä on ainakin sanaton sopimus, että joka on kotona, tekee kotityöt kun toinen on töissä. Kolmivuorotyöt.


      • flegmaatti
        menot kirjoitti:

        Luehan kysymys uudestaan. Aloittaja kaipaa mielipiteitä. Meillä on ainakin sanaton sopimus, että joka on kotona, tekee kotityöt kun toinen on töissä. Kolmivuorotyöt.

        Tuo liittyy suoraan rehvasteluuni täyslaiskoilla, vuosikaudet kestäneillä viikonlopuillani.
        Keskustelimme vaimon kanssa minun työvaihtoehdoista ja olimme liikuttavan yksimielisiä tehtävästä ratkaisusta.
        Mistään työnajaosta ei puhuttu sanaakaan koska se oli sanomattakin selvä.
        Lapsemme oli opetettu kaikkien kotitöiden tekemiseen joten ne eivät vuosikausiin kuormittaneet paljoakaan vaimoani vaikka hänen työaikainsa oli klo15 > 20 ja matkaa 1200m.
        Kuten mainitset, sanaton sopimus = asiat sujuvat luonnostaan.


    • sanonvaan--

      Mielpiteillä eiole väliä kun toinen käyttää hyväksi. Turha valittaa ellet halua muutoksia. Maksa miehen eläminen tai heitä mies pihalle.

      • Nythiljaa

        Hei haloo pahvit, aloittaja kysyy KOKEMUKSIA!!!!! Pitäkää suunne tukossa, jos pelkkää pahaa sanottavaa. Voimia Ap, keskustele vakavasti miehesi kanssa asiasta ja koittakaa saada aikaiseksi kompromissi.


    • perus_S

      " Muuten suhteemme on ollut hyvä, mutta nämä erimielisyydet koskien rahaa ja arkea, vaikeuttavat suhdettamme erittäin paljon. "

      No aivan varmasti! Sinulla on vähäiset mahdollisuudet saada suhteenne toimivammaksi keskustelemalla tai kirjallisesti kirjoittamalla kirje sopimalla toimenpiteistä. Mikäli miehesi jatkaa samoilla linjoilla, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ero. Tietysti voit jatkaa kärvistelyä suhteessa. Se on huonoin vaihtoehto, koska unohdat itsesi.

    • Rajapykki

      Noo... Tuosta pääsee eroon kun potkii pihalle ja ottaa eron.

      • Eieroauta

        Aina ovat ihmiset eroamassa, kun tulee erimielisyyksiä. Ap, selvitä keskustellen miehesi kanssa, ottakaa kynä ja paperia avuksi. Tsemppiä!


      • 0908
        Eieroauta kirjoitti:

        Aina ovat ihmiset eroamassa, kun tulee erimielisyyksiä. Ap, selvitä keskustellen miehesi kanssa, ottakaa kynä ja paperia avuksi. Tsemppiä!

        Noh, ap:n ongelma on hyvin paljon isompi kuin erimielisyys. Kyllä ap voi yrittää keskustella vaikka vuosia miehensä kanssa, mutta tuskin tuottaa tulosta (" Aina kun yritän keskustella, hän vetoaa siihen, että jankutan ja valitan hänelle." ). Miehen olisi muutettava asennettaan ja suhtautumistaan... vähän kaikkeen. Ainakin vaimonsa, töihinsä/tuloihinsa, kotitöihin. Olla aktiivisesti mukana parisuhteessa, jota hän ei nyt ole ollenkaan. Päinvastoin. Ap pärjäisi paljon paremmin ilman koko miestä. Ja koska ap ei voi muuttaa miestään näissä mainitsemissani asioissa, niin siksi ei lopulta jää kuin ero. Tietysti jotain merkillistä ja kummallista voi tapahtua. Mies saa jonkinlaisen viestin tai kosketuksen ulkoavaruudesta, ja hän alkaakin kuin ihmeen kaupalla tekemään säännöllisesti töitä, niin ammatikseen kuin kotona. Tuskinpa uskot tähän itsekään. Et liene tavannut ihmistä, jonka kanssa ei voi keskustella. Muuten et puhuisi erimielisyydestä.


      • 0908

        Lyhyt jatko-osa: ap:n mies ei ole täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Jos olisi, niin asiat olisi normaalisti, olisi keskusteluyhteys. Hän paiskisi töitä töissään, tekisi kotitöitä, ja ottaisi automaattisesti huomioon vaimonsa tämän mielipiteineen, toiveineen, ajatuksineen jne. Ap.n liitto on vähintään luisumassa tunnesuhteesta hyötysuhteeksi.


    • Apnkiitos

      Kiitoksia kaikille vastauksista. Olen tosiaan pientä muutosta saanut jo aikaan, toimimalla seuraavasti; pesen vain omat tiskini, omat pyykkini yms. Raha-asioista olemme jopa hieman myös keskustelleet, hän sanoi hakevansa lisätyötä, ja näin hänen hakemuksensa. Hän on myös reipastunut tekemään kotitöitä, jopa välillä ilman pyyntöä - mielestäni tilanne vaikuttaisi ainakin tällä hetkellä menevän parempaan suuntaan. Te, jotka suosittelitte eroa; teille tai muille se saattaa olla ratkaisu, itselleni ei, kun rakkautta on. Mieluummin koitan saada suhteemme toimimaan entistä paremmin, olemme olleet yhdessä pian 6 vuotta, joista nyt pari vuotta asuneet yhdessä. Mielestäni suhde, jossa on rakkautta ja selvitettävissä olevia ongelmia, on puolesta taistelun arvoinen ja ongelmat kannattaa selvittää parhaimman osaamisen mukaan. Hyvää kevättä ihmiset! :)
      -Ap

      • Hyväsuhdekunniaan

        Hienoa Ap! Olet oikeassa, monesti ero ei ole paras tai ainutkaan ratkaisu!


    • kauheeakka

      -2000e siitä on kuitit ja kaikki ja silti vaimo vaan laittaa lisää vettä myllyyn..

    • Samuel133

      Tätä tulin juuri tänne parisuhde foorumille ihmettelemään, tosin miehen näkökulmasta... Että MIKSI ihmiset TYYTYVÄT huonoihin parisuhteisiin? selkeästi sinulla on tuossa suhteessa ongelma ja vaikka en sinua tunne niin luulen että olisi mahdollisuus sellaiseenkin suhteeseen missä kyseisiä ongelmia ei ole. Kaikille tietenkin ongelmat on henkilökohtasia, mutta ei kai niissä suhteissa pakko ole roikkua jos ei maistu.

    • Anonyymi

      Eroa.

    • Anonyymi

      Eroa. Meillä piti jo sukulaisten puuttua.

    • Anonyymi

      Ihanaa elää yksin.

    • Anonyymi

      Eikö kuuraa edes lattioita sulle? Laiska taitaa vain olla?

    • Anonyymi

      Tekeekö sellaista pyyteetöntä työtä, mikä harvemmin näkyy missään? Maksaako jotain sellaista, minkä sinä pidät mihelle kuuluvana itsestään selvyytenä? Etkä anna sille arvoa siksi?

      • Anonyymi

        Niillä ei elä niillä teoilla. Vaan rahalla.


    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi ette eroa,jos mies lusmuas nurkissa? Se nahkanuijan saanti ei oo syy yhdessä ololle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe