vapaauinti/krooli ja hengitys

Marttiainen

Ongelma on seuraavanlainen: Hengitys onnistuu helposti vasemmalta puolelta, mutta oikean käden puolelta tahtoo aina hörpätä vettä suuhun ja henkeen.

En tiedä miksi hapen haukkaaminen oikean käden puolelta on niin paljon vaikeampaa kuin vasemmalta. Enkö osaa kallistaa vasemmalle kyljelle vai onko pään kääntö väärin vai ajoitus väärin?

Miten sitä pitäisi lähteä korjaamaan ettei uiminen jää toispuoleiseksi?

5

1605

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harjoitustekeemestarin

Vaikee sanoa ilman että näkee. Mutta todennäköisesti asia korjaantuu kun vaan tarpeeksi hörpit vettä. Jossain vaiheessa tajuat lopettaa sen. Mulla kävi vähän samoin, että nenän kautta meni vettä nieluun mutta se korjaantui itsestään kun yritin hukkua tarpeeksi monta kertaa.

• Anonyymi

voimistele itsesi notkeemmaksi ja rauhota uintia että ehdit kontrolloimaan liikkeesi.

• Anonyymi

Katie Ledecky hengittää vain yhdeltä puolelta. Mitään absoluuttista syytä ei ole miksi pitäisi hengittää molemmilta puolilta.

Toki pitkillä kisamatkoilla molemminpuolinen hengitys auttaa taktikoinnissa ja avovedessä tähystämisessä.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä kuin aiempi kommentoija, että ei ole mikään pakko osata molemmilta puolilta. Toki mitä enemmän on taitoja, sitä enemmän on vaikkapa jossain hätätilanteessa vaihtoehtoja vedessä toimimiseen. Mutta toinen puoli on aina luontevampi, ja siksi siltä puolelta tulee sitten hengitettyä enemmän, joten toinen puoli saattaa jäädä vähemmälle harjoittelulle. Itse olen taistellut sen hengittämisen kanssa paljonkin, mutta nyt jo sujuu, eikä iske paniikki, jos vaikka menee välillä henkeenkin. Kirjoittelen aiheesta myös blogia www.uintimatka.blog

• Anonyymi

Altaassa tasaisessa vedessä ei ole mitään järkevää syytä hengittää molemmilta puolilta. Ei juuri kukaan maailman kovimmista allaskilpauimareistakaan hengitä kuin toiselta puolelta. Ainoastaan avovedessä vähän kovemmassa aallokossa taidolle saattaa olla käyttöä ettei tarvi hörppiä aalloista vettä kitaansa vaan hengittelee mielummin sinne tyynelle puolelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2195
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      64
      801
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      790
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      706
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      511
      702
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      605
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      580
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe