Noin 10-vuoden ikäinen ja ~180-250tkm ajettu pakettiauto olisi hakusessa. Hiace-kuskina vain tuottaa vaikeuksia löytää vaihtoehto, jossa luotettavuus olisi kohdallaan?
Eniten kiinnostaisi Vivaro/Trafic tai Primastar, Lähinnä siksi että ilmeisesti niiden ajettavuus on kohdallaan ja hyvää tasoa. Tuntuu myös siltä että ne on koriltaan parhaasta päästä ruostetta vastaan, kun taas vertaa esim transitiin, vitoon ja hiaceen. Todella harvoin näkee ruosteisia Vivaroja.
Mutta se vaihdelaatikon kestävyys arvelluttaa. Niin paljon siitä on kirjoiteltu ja lisäksi kun katsoo tarjontaa esim nettiautosta, niin todella useassa vaihdelaatikko on korjattu jo tai siinä on jotain pientä vikaa myyntihetkellä.
Kysymys kuuluukin että onko noissa jokin moottorivaihtoehto, jossa ei kyseistä vikaa ole. Entä jos vaihteisto on jo korjattu luotettavalla korjaamolla, niin onko vaarana että menee uudelleen kuitenkin?
Vivaro/ Trafic/Primastar vaihdelaatikon kestävyys.
5
3690
Vastaukset
- Leif.B
Kuten itse kirjoititkin niin rajana vaihdelaatikkomurheissa oli noin 2008-2010 jonka jälkeen hyvin harvoissa ollut mitään vaihdelaatikkomurheita normaalitasoa enemmän koska paljonhan se on käyttäjistä kiinni ja merkki kuin merkki niin kaikkea sattuu mutta mitään normaalia tasoa isompaa prosenttia vaihteistomurheissa ei enää ollut aikapäiviin.
Mikäli myynti-ilmoitusia luet niin uudemmissa hyvin harvoin mitään vaihderemppaa,vanhemmissa löytyy mutta onko ollut käyttäjävika esim vedätetty kutosella 80-100 kmh joka myrkkyä sille,öljyttä ajettu tuhoon vai mikä??
Tarkkaan vuosimallia en osaa sanoa ,sitä laitettiin siirtymävaiheessa mitä hyllyssä oli ja laatikkoja meni useaan pakumerkkin ja malliin eri markkina-alueille,varmaan vaihteiston kylkeen stanssatusta sarjanumerosta tai tyyppikilvestä joku se selviää ja kertonee ken GM lootien ammattimies?
Varmaan ne aikoinaan hajonneet alkupään tuotannon vaihteistot on korjattu joko takuuseen tai omin rahoin ja mikäli kovin vanhaa ja paljon ajettua autoa ostaa voi olettaa että vaihteistovikaakin voi olla jos vähän muutakin..
Huomattavaa että ko PK6 ja PF6 varustettuja Opel-Vauxhall pakettiautoja tehtiin noin 1 miljoona Lutonista tuohon korimalliin ja sama vaihteisto tässä uudessakin pikkasen eri välityksin ym pientä päivitystä.
Siihen päälle Nissan ja Renault merkkisenä tehdyt joita tehtiin Lutonin lisäksi mm Espanjassa.
Kuten olet lukenut niin ne murheet johtui lähestulkoon aina vetoakselin tiivisteviasta jonka kautta vaihteistoöljy tiputti itsensä pikkuhiljaa ulos ja koska vaihteistoissa ei ole mittatikkua eikä öljytason seuraaminen saati vaihteiston öljynvaihto ei kuulunut huolto-ohjelmaan niin kuivalla vaihteistolla ei kovin pitkään päässyt ilman laakerivaurioita ym murheita.
Mikäli auton alla tiputtava ja lammikoksi kerääntyvä öljy ei kilisyttänyt kelloja eikä huollossakaan puututtu asiaan niin huonompi juttu,varsinkin kun asia ei mikään salaisuus ollut ja löytyy rutkasti myös murheettomia tuon ajan laatikoita ollen yhä avaamattomia,niitä kait huollettiin ja vaihdettiin öljyjä lisätiin tarpeen vaatiessa ja eihän ne kaikki toki vuotaneet.
Noin vuosituhannen vaihteessa laatikot koki muutoksia mm laakerikokojen osalta ja tiivistysjutut parannettiin ym,tokihan niistä tehdaskin kuullut oli ja tuotekehitystä tehtiin.
Itse laatikko on ihan kelvollinen keskiverto..ei hyvä muttei kait huonoinkaan vaihtamiseltaan ja ainut tyyppivika joka yhä on kylmänä jäykkä kakkonen ja muutenkin tahmea vaihtaminen muutamat ensimmäiset pakkaskilometrit.
On tarkka öljytyypistään millä toimii hyvin,en ainakaan itse suosittele Mobil SHC vaikka ominaisuudet luokitus passaa niin todella jäykkää vaihtamista talvilähdöissä vaikka täyssynt öljyä,lämmettyään vaihtaa ok.
Seuraavaksi vaihtuu Totalin öljyt,ne kuulemma ainoat oikeat Renault lootiin lisäaineiltaan,löytyy mm Motonetista jotain sorttia,täytyy tutkia vaihtoehtoja toki muitakin.
Siirtomekanismi vaatii voitelua sillointällöin vaihteiston päällä sivulla ja se auttaa jo muutenkin vähän tihkeään systeemiin joka ei maailman paras suunnittelulta toteutukselta ole,toisaalta helppo voidella siitä ylhäältä kun vähän paria letkua kääntää sivuun näköesteenä tai moottori/vaihteistoöljynvaihdon yhteydessä sieltä alhaaltapäin.
Vaatii siis että "viitsii"nähdä pikkasen vaivaa?: liikkuvien ulkoisten osien voitelua-öljynvaihto säännöllisesti ja toki seurata mahd vuotoja ..onko liikaa vaadittu?
Kuulemma vanhemmiten ja paljon ajetuissa murheena ollut ylimmän vaijerin pään pompsahtelu hahlostaan johon vaan painettu ja kojaamo tietty vaihtaa mieluusti koko vaijerin ja homma ok mutta Ebaysta saa tilattua peltisiä lukiteklipareita ja hyvin suosittuja UK:ssa,niillä saa lukittua vaijerin pään niin ettei se ikinä enää irtoa ellet ota kliparetta pois.
Maksaa 10-20e,valmistajia monia mutta älä ota halvinta Kiinalaista kopiota alkuperäisestä UK tuotteesta...
Helppo asentaa(liukuu hahlossa ja 2 lukkoruuvia),10min max purkamatta mitään ja ei estä tai jumita vapaata vaijerin liikkuvuutta mihinkään muuhun suuntaan kuin ylöspäin ja ei turhia tyyriitä vaijerinvaihtoja enää ainakaan tuon ongelman vuoksi.
Kokemusta muistakin pakettiautoista siis on vuosien varrella tullut iloine murheineen eikä yhtään ongelmatonta ole kohdille sattunut,toisaalta en ole Toyotaa omistanut ikinä.
Nyt on Vivaro 2014,viimeisiä tuotuja 1 korisia ja 50tkm takana. - Peruspeli
"moottorivaihtoehto jossa ei kyseistä vikaa??"
siis mitä vikaa vai vaihteistoistako tarkoitit kysyä onko joka moottorivaihtoehdossa sama vaihteisto vaiko ei?
On sama,paitsi kaikista vanhemmissa voi olla 5vaihteisiakin versioita tuosta samasta PK/PF vaihteistosta mutta uudempiin tuontimalleihin sitä ei enää asennettu.
Löytyy luonnolisesti myös automaattivaihtoehto.
Moottorit oli jakohihnallinen 1,9D ja Nissan 2,0 joka ketjukone,hydr venttiilit ja turbolla.
oli myös 2,5diesel joka jakohihnalla ja korvattiin tuolla Nissan moottorilla kahtena eri tehoversiona ollen ainut moottorivaihtoehto vakiona niin opelissa,rellussa ja nissanissa joissa sama vaihteistokin luonnollisesti kun sama auto käytännössä kyseessä muutenkin. - ErkkisetäHimangalta
Toyota on aina Toyota olipa tehty yhteistyömallinakin,proace on helppo jatke hiaselle jos hyvään merkkiin jo tottunut,ovat tuplatarkistettuja PSA liukuhihnatuotoksiin verrattuna Toyotan omilla laatuvaatimuksilla ja henkilöstllä ku niillä kunnia-asia tehä priimaa.
Ekat proacet ei hirmutyyriitä ole,eti semmoinen äläkä mitää Rellua,laskutähteä tai Foortia. - Auringonpistos
Tuommoinen kiinnostaisi minuakin kun autonvaihto rupeaa olemaan ajankohtainen pikapuoliin.
Transitiin en enää haluaisi palata paitsi ehkä customiin mutta ovat aika tyyriitä ja paljon ajettujakin vanhimmat customit.
Mun transitissa rupeaa ruoste ottamaan vallan ja pohjasta kiivennyt kylkiin tehden rumia läiskiä vaikka miten yrittää puunata niin uutta pukkaa.
Alustanosia,kumipuslia,etupyörien laakerit ym jo menneet vaikka 100tuhatta ajettu auto.
mukavahan se on ajaa ja tykkään muutenkin mutta jos koitetaan muutakin ja Trafic-Vivaro-Primastar joku niistä ketjukoneella ja luokkaa 2012-2015 seuraavaksi kun tarjontaa on ja löytyy joka makuun hyvää ja huonompaa yksilöä.
Järkihintaisia ilman Mb lisää(vaihdokeilla ajettukin yleensä hurjasti) enkä takavetoista halua kun niistä päässyt eroon,ei passaa häävisti Suomen oloihin.
VW merkkilisää en mieluusti myöskään maksa vaikka varmaan ihan ok onkin jos hyvä vähänajettu yksilö löytyy.
Saa kertoa,kehua ja haukkua jos jotain ennenkuulematonta mielessä,aiheestahan on oma pitkä ketjukin täällä. - Leif.B
Vaihteistoöljyt vaihtuneet Mobilin SHC öljystä Comma MVMTF 75W-80 öljyyn GL4.
Mobileilla tuli ajettua vuosi ja kirkasta,puhdasta tuntui yhä olevan mutta ei tuohon vaihteistoon semmoista mitä suosittelen kenellekään ja syy vaihtoon olikin juuri kankeus.
Liian kulmikasta jäykkää vaatien aina muutaman km ennenkuin rupesi toimimaan jotenkuten mutta ei siitä ylistyksiä kirjoittanut silloinkaan.
Nyt on uudet sävelet Comman myötä eikä samaksi vaihteistoksi uskoisi.
Vaihteet menee päälle jouhevasti ilman jäykähköä kankeamista,saa nähdä miten paljon pakkaskauden käytös muuttuu ja vaikka SHC varmaan laatuöljy onkin ja luokitukset suositukset PK/PF 6 laatikoille täyttyy niin lisäaineistus ei kumminkaan oikeanmoinen.
Commaa löytyy esim Motonetista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau373921Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433130Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343036Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4692717Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1871986Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431876Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat281498- 381385
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51271- 781212