Vaikuttiko alkoholilain uudistus teihin

Kun seurasi julkista keskustelua eduskunnan tekemän alkoholilain uudistuksen aikaan, niin olisi kuvitellut että kysymyksessä on tämän vuosikymmenen toiseksi merkittävin tapahtuma sitten Venäjän Ukrainaan tekemän intervention jälkeen.

Itselleni on jäänyt epäselväksi muuttiko uusi laki yhtään mitään. Mites palstalaiset, muuttiko uusi laki kulutustottumuksianne alkoholin osalta?

23

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EtelässäEdullisempaa

      Ei. Haen edelleenkin vuoden viinat ja kaljat virosta. Vaikka viro nostaisi hintoja reilustikin nelosen osalta se on aina reilusti halvempaa kuin täällä. Hain taas autolastillisen "omaan käyttöön" ja ei tänä vuonna tarvi suomen alkon viinoja ostella.

      • Nelonen on kyllä tyyristä, sehän on miltei tuplasti sen hintaista kun keskiolut.

        Jää nähtäväksi miten kesä vaikuttaa hintoihin. Luulisi että grillauskauden alkaessa kaupat yrittävät saada nelosoluen ja lonkeron ystävät hakemaan grilliherkut heiltä. Nähdään varmasti kilpailua, uskon näin.


    • Fhju

      Ei se olennaisesti vaikuttanut. Aiemmin ostin yleensä pintin lonkeron mutta nyt ostan puolen litran vahvemman lonkeron.

    • Totuus-

      Ei muuttanut. Olen juonut paljon vähemmän alkoholii kun ennen. On laihis menossa joten en juo alkoholii ennen juhannusta tai vappua.

    • Totuus-

      Nelosta en edes joisi vaikka saisin ilmaiseksi

      • Minä olen ostanut silloin tällöin Lidllistä tölkillisen 5,5 prosenttista Kukko-olutta, ja pakko sanoa että pidän sen mausta.

        Neljännes vuodesta takana, ja laskin toissapäivänä kun vein tölkit puotiin että niitä oli mennyt jo seitsemän. Ostin samalla uuden, ja olen juonut siis kahdeksan kolmasosalitran tölkiä IV-olutta tälle vuodelle.

        Saa nähdä olenko jo jäänyt koukkuun.


      • pitkätukka-68
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Minä olen ostanut silloin tällöin Lidllistä tölkillisen 5,5 prosenttista Kukko-olutta, ja pakko sanoa että pidän sen mausta.

        Neljännes vuodesta takana, ja laskin toissapäivänä kun vein tölkit puotiin että niitä oli mennyt jo seitsemän. Ostin samalla uuden, ja olen juonut siis kahdeksan kolmasosalitran tölkiä IV-olutta tälle vuodelle.

        Saa nähdä olenko jo jäänyt koukkuun.

        Eihän tuolla määrällä pärjää edes puolta päivää.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Eihän tuolla määrällä pärjää edes puolta päivää.

        Se on vartissa juotu, mutta pidän mausta.


    • Tuskin muutuisi, vaikka saisin ilmaiseksi.

      • Oikeastaan sehän muuttui niin että saa tehdä kiljua, eli alkoholia saa lähes ilmaiseksi.


      • pitkätukka-68
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Oikeastaan sehän muuttui niin että saa tehdä kiljua, eli alkoholia saa lähes ilmaiseksi.

        Nyt voi omaa viiniä kutsua rehdisti kiljuksi ilman, että tarvii pelätä et joku käräyttäis miliisille :D
        Viiniähän sai tehdä ennen lakiuudistustakin.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Nyt voi omaa viiniä kutsua rehdisti kiljuksi ilman, että tarvii pelätä et joku käräyttäis miliisille :D
        Viiniähän sai tehdä ennen lakiuudistustakin.

        Eikös oluttakin saanut tehdä? Ainakin näin mulle on joskus väitetty.

        Pontikan keiton vapauttaminen omaan käyttöön olisi jo kova juttu, Norjassahan se on ollut iät ajat sallittua.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Eikös oluttakin saanut tehdä? Ainakin näin mulle on joskus väitetty.

        Pontikan keiton vapauttaminen omaan käyttöön olisi jo kova juttu, Norjassahan se on ollut iät ajat sallittua.

        En tiijä, koska ostan kaiken juotavan alkoholin valmiina ja ulkomailta.


    • "Kun seurasi julkista keskustelua eduskunnan tekemän alkoholilain uudistuksen aikaan, niin olisi kuvitellut että kysymyksessä on tämän vuosikymmenen toiseksi merkittävin tapahtuma sitten Venäjän Ukrainaan tekemän intervention jälkeen."

      Niin no onhan tuolle suomen viinan hinnalle varmaan monikymmenvuotisia poliittisia uria rakennettu useampiakin niin onhan sillä tavalla merkittävää kun viimeinkin näpertelyn tulosena saadaan näperrettyä pieni muutos. Nyt voi muutanakin turhajulkkispoliitikko vetäytyä eläkettä nauttimaan kun elämäntyö on tehty.

      • Alkoholilaki muuttui jonkun verran muutenkin, oikeastaan tuo 5,5 prosenttisten siirtyminen ruokakauppoihin oli uudistuksen pienin juttu vaikka se oli ainoa josta puhuttiin.

        Ravintoloiden anniskeluoikeudet muuttui niin, että nykyään luvalla saa myydä automaattisesti myös väkeviä eli ei ole enää paikkoja joissa saa vain mietoja.

        Ravintolat saavat luvan myydä alkoholia klo 4:00 asti automaattisesti kun vain tekevät viranomaisille pyynnön asiasta ja viranomaiset kerkeävät laittaa luvat kuntoon. Ravintolassa saa myös juoda ennen pilkkuaa ostettuja juomia sen ajan kun ravintola on auki, ennenhän raja oli puoli tuntia ja sitten pihalle.

        Alle 5,5 prosenttisten alkoholijuomien ulosmyyntilupa on myös mahdollinen, tosin se tuskin ainakaan mitään tavallisia kuppiloita kiinnostaa.

        Lisäksi kiljua saa tehdä.


      • pitkätukka-68
        A.Palstamäki kirjoitti:

        Alkoholilaki muuttui jonkun verran muutenkin, oikeastaan tuo 5,5 prosenttisten siirtyminen ruokakauppoihin oli uudistuksen pienin juttu vaikka se oli ainoa josta puhuttiin.

        Ravintoloiden anniskeluoikeudet muuttui niin, että nykyään luvalla saa myydä automaattisesti myös väkeviä eli ei ole enää paikkoja joissa saa vain mietoja.

        Ravintolat saavat luvan myydä alkoholia klo 4:00 asti automaattisesti kun vain tekevät viranomaisille pyynnön asiasta ja viranomaiset kerkeävät laittaa luvat kuntoon. Ravintolassa saa myös juoda ennen pilkkuaa ostettuja juomia sen ajan kun ravintola on auki, ennenhän raja oli puoli tuntia ja sitten pihalle.

        Alle 5,5 prosenttisten alkoholijuomien ulosmyyntilupa on myös mahdollinen, tosin se tuskin ainakaan mitään tavallisia kuppiloita kiinnostaa.

        Lisäksi kiljua saa tehdä.

        Tuliko tuossa mainontaan vaikuttavia muutoksia? Ihan olisin ollut huomaavinani, että ainakin lonkeromainoksia on taas alkanut näkymään ihan telkkarissakin.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Tuliko tuossa mainontaan vaikuttavia muutoksia? Ihan olisin ollut huomaavinani, että ainakin lonkeromainoksia on taas alkanut näkymään ihan telkkarissakin.

        Joo, olet oikeassa siinä että siihenkin tuli muutoksia. En tunne tuota puolta(kaan) kovin tarkasti.

        Mielestäni ravintolat saavat myös mainostaa happy hour-tarjouksiaan ravintolan ikkunamainoksissa.


    • Parisuhdemies-

      Toin virosta sen verran kaljaa ettei suomesta tarvii ostaa. Virossa maksoi 11 euroa koppa. Jotain 25 koppaa on jäljellä että tuskin mä niitä tänä vuonna ehdin juomaan.

    • pitkätukka-68

      Ainoa vaikutus oli, että halpisviinin hinta nousi 50 centtiä. Jos uudistus ei olis mennyt läpi, niin tuota korotusta ei olis kuulemma tullut.
      Ei siis isoa vaikutusta.

      Tai no... kerran ostin lonkeroa abc:ltä.

      • pitkätukka-68

        Yhden tölkin.


    • Ei nyt vielä kun en ole tänä vuonna alkoholia ostanut. Kesällä saattaa vaikuttaa jos urheilutapahtumissa saa jatkossa tarjoilla erillisillä alueella. Siellä voisi tauolla tuopin kiskaista janoon.

    • Aitosinkkumies-

      En ole huomannut muutoksia. 3 Kaljan hinta noussut 19 centtiä tölkiltä. Törkeetä ryöstöö. Baareissa en ole käynyt, kesällä muutamat festarit käyn katsomassa, mutten eipä minua kiinnosta.

    • Aitosinkkumies-

      En ole huomannut muutoksia. 3 Kaljan hinta noussut 19 centtiä tölkiltä. Törkeetä ryöstöö. Baareissa en ole käynyt, kesällä muutamat festarit käyn katsomassa, mutten eipä minua kiinnosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe