Vaikuttiko alkoholilain uudistus teihin

Kun seurasi julkista keskustelua eduskunnan tekemän alkoholilain uudistuksen aikaan, niin olisi kuvitellut että kysymyksessä on tämän vuosikymmenen toiseksi merkittävin tapahtuma sitten Venäjän Ukrainaan tekemän intervention jälkeen.

Itselleni on jäänyt epäselväksi muuttiko uusi laki yhtään mitään. Mites palstalaiset, muuttiko uusi laki kulutustottumuksianne alkoholin osalta?

23

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EtelässäEdullisempaa

Ei. Haen edelleenkin vuoden viinat ja kaljat virosta. Vaikka viro nostaisi hintoja reilustikin nelosen osalta se on aina reilusti halvempaa kuin täällä. Hain taas autolastillisen "omaan käyttöön" ja ei tänä vuonna tarvi suomen alkon viinoja ostella.

• Nelonen on kyllä tyyristä, sehän on miltei tuplasti sen hintaista kun keskiolut.

Jää nähtäväksi miten kesä vaikuttaa hintoihin. Luulisi että grillauskauden alkaessa kaupat yrittävät saada nelosoluen ja lonkeron ystävät hakemaan grilliherkut heiltä. Nähdään varmasti kilpailua, uskon näin.

• Fhju

Ei se olennaisesti vaikuttanut. Aiemmin ostin yleensä pintin lonkeron mutta nyt ostan puolen litran vahvemman lonkeron.

• Totuus-

Ei muuttanut. Olen juonut paljon vähemmän alkoholii kun ennen. On laihis menossa joten en juo alkoholii ennen juhannusta tai vappua.

• Totuus-

Nelosta en edes joisi vaikka saisin ilmaiseksi

• Minä olen ostanut silloin tällöin Lidllistä tölkillisen 5,5 prosenttista Kukko-olutta, ja pakko sanoa että pidän sen mausta.

Neljännes vuodesta takana, ja laskin toissapäivänä kun vein tölkit puotiin että niitä oli mennyt jo seitsemän. Ostin samalla uuden, ja olen juonut siis kahdeksan kolmasosalitran tölkiä IV-olutta tälle vuodelle.

Saa nähdä olenko jo jäänyt koukkuun.

• pitkätukka-68
        A.Palstamäki kirjoitti:

Minä olen ostanut silloin tällöin Lidllistä tölkillisen 5,5 prosenttista Kukko-olutta, ja pakko sanoa että pidän sen mausta.

Neljännes vuodesta takana, ja laskin toissapäivänä kun vein tölkit puotiin että niitä oli mennyt jo seitsemän. Ostin samalla uuden, ja olen juonut siis kahdeksan kolmasosalitran tölkiä IV-olutta tälle vuodelle.

Saa nähdä olenko jo jäänyt koukkuun.

Eihän tuolla määrällä pärjää edes puolta päivää.

• pitkätukka-68 kirjoitti:

Eihän tuolla määrällä pärjää edes puolta päivää.

Se on vartissa juotu, mutta pidän mausta.

• Tuskin muutuisi, vaikka saisin ilmaiseksi.

• Oikeastaan sehän muuttui niin että saa tehdä kiljua, eli alkoholia saa lähes ilmaiseksi.

• pitkätukka-68
        A.Palstamäki kirjoitti:

Oikeastaan sehän muuttui niin että saa tehdä kiljua, eli alkoholia saa lähes ilmaiseksi.

Nyt voi omaa viiniä kutsua rehdisti kiljuksi ilman, että tarvii pelätä et joku käräyttäis miliisille :D
        Viiniähän sai tehdä ennen lakiuudistustakin.

Nyt voi omaa viiniä kutsua rehdisti kiljuksi ilman, että tarvii pelätä et joku käräyttäis miliisille :D
        Viiniähän sai tehdä ennen lakiuudistustakin.

Eikös oluttakin saanut tehdä? Ainakin näin mulle on joskus väitetty.

Pontikan keiton vapauttaminen omaan käyttöön olisi jo kova juttu, Norjassahan se on ollut iät ajat sallittua.

• A.Palstamäki kirjoitti:

Eikös oluttakin saanut tehdä? Ainakin näin mulle on joskus väitetty.

Pontikan keiton vapauttaminen omaan käyttöön olisi jo kova juttu, Norjassahan se on ollut iät ajat sallittua.

En tiijä, koska ostan kaiken juotavan alkoholin valmiina ja ulkomailta.

• "Kun seurasi julkista keskustelua eduskunnan tekemän alkoholilain uudistuksen aikaan, niin olisi kuvitellut että kysymyksessä on tämän vuosikymmenen toiseksi merkittävin tapahtuma sitten Venäjän Ukrainaan tekemän intervention jälkeen."

Niin no onhan tuolle suomen viinan hinnalle varmaan monikymmenvuotisia poliittisia uria rakennettu useampiakin niin onhan sillä tavalla merkittävää kun viimeinkin näpertelyn tulosena saadaan näperrettyä pieni muutos. Nyt voi muutanakin turhajulkkispoliitikko vetäytyä eläkettä nauttimaan kun elämäntyö on tehty.

• Alkoholilaki muuttui jonkun verran muutenkin, oikeastaan tuo 5,5 prosenttisten siirtyminen ruokakauppoihin oli uudistuksen pienin juttu vaikka se oli ainoa josta puhuttiin.

Ravintoloiden anniskeluoikeudet muuttui niin, että nykyään luvalla saa myydä automaattisesti myös väkeviä eli ei ole enää paikkoja joissa saa vain mietoja.

Ravintolat saavat luvan myydä alkoholia klo 4:00 asti automaattisesti kun vain tekevät viranomaisille pyynnön asiasta ja viranomaiset kerkeävät laittaa luvat kuntoon. Ravintolassa saa myös juoda ennen pilkkuaa ostettuja juomia sen ajan kun ravintola on auki, ennenhän raja oli puoli tuntia ja sitten pihalle.

Alle 5,5 prosenttisten alkoholijuomien ulosmyyntilupa on myös mahdollinen, tosin se tuskin ainakaan mitään tavallisia kuppiloita kiinnostaa.

Lisäksi kiljua saa tehdä.

• pitkätukka-68
        A.Palstamäki kirjoitti:

Alkoholilaki muuttui jonkun verran muutenkin, oikeastaan tuo 5,5 prosenttisten siirtyminen ruokakauppoihin oli uudistuksen pienin juttu vaikka se oli ainoa josta puhuttiin.

Ravintoloiden anniskeluoikeudet muuttui niin, että nykyään luvalla saa myydä automaattisesti myös väkeviä eli ei ole enää paikkoja joissa saa vain mietoja.

Ravintolat saavat luvan myydä alkoholia klo 4:00 asti automaattisesti kun vain tekevät viranomaisille pyynnön asiasta ja viranomaiset kerkeävät laittaa luvat kuntoon. Ravintolassa saa myös juoda ennen pilkkuaa ostettuja juomia sen ajan kun ravintola on auki, ennenhän raja oli puoli tuntia ja sitten pihalle.

Alle 5,5 prosenttisten alkoholijuomien ulosmyyntilupa on myös mahdollinen, tosin se tuskin ainakaan mitään tavallisia kuppiloita kiinnostaa.

Lisäksi kiljua saa tehdä.

Tuliko tuossa mainontaan vaikuttavia muutoksia? Ihan olisin ollut huomaavinani, että ainakin lonkeromainoksia on taas alkanut näkymään ihan telkkarissakin.

Tuliko tuossa mainontaan vaikuttavia muutoksia? Ihan olisin ollut huomaavinani, että ainakin lonkeromainoksia on taas alkanut näkymään ihan telkkarissakin.

Joo, olet oikeassa siinä että siihenkin tuli muutoksia. En tunne tuota puolta(kaan) kovin tarkasti.

Mielestäni ravintolat saavat myös mainostaa happy hour-tarjouksiaan ravintolan ikkunamainoksissa.

• Parisuhdemies-

Toin virosta sen verran kaljaa ettei suomesta tarvii ostaa. Virossa maksoi 11 euroa koppa. Jotain 25 koppaa on jäljellä että tuskin mä niitä tänä vuonna ehdin juomaan.

• pitkätukka-68

Ainoa vaikutus oli, että halpisviinin hinta nousi 50 centtiä. Jos uudistus ei olis mennyt läpi, niin tuota korotusta ei olis kuulemma tullut.
      Ei siis isoa vaikutusta.

Tai no... kerran ostin lonkeroa abc:ltä.

• pitkätukka-68

Yhden tölkin.

• Ei nyt vielä kun en ole tänä vuonna alkoholia ostanut. Kesällä saattaa vaikuttaa jos urheilutapahtumissa saa jatkossa tarjoilla erillisillä alueella. Siellä voisi tauolla tuopin kiskaista janoon.

• Aitosinkkumies-

En ole huomannut muutoksia. 3 Kaljan hinta noussut 19 centtiä tölkiltä. Törkeetä ryöstöö. Baareissa en ole käynyt, kesällä muutamat festarit käyn katsomassa, mutten eipä minua kiinnosta.

• Aitosinkkumies-

En ole huomannut muutoksia. 3 Kaljan hinta noussut 19 centtiä tölkiltä. Törkeetä ryöstöö. Baareissa en ole käynyt, kesällä muutamat festarit käyn katsomassa, mutten eipä minua kiinnosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3046
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2482
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2461
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2141
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      242
      1731
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      100
      1688
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      449
      1644
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1594
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1532
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1349
    Aihe