vanhempien vuoroasuminen

kiplis

Mielenkiinnosta kysyn, onko paljon sellaisia tapauksia, jossa vanhemmat asuvat vuorotellen alkuperäisessä kodissa, jotta lasten ei tarvitse muutella?
Itselläni on sellainen tilanne, että kumppanini jakaa taloa ex-miehensä kanssa. Heidän tyttärensä on 15 vee. Yhdessä voimme olla minun talossani, kumppanini kotiin minä en saa mennä. Nyt olen tosin saanut muutaman kerran käydä kahvilla. Perustelu tällaiselle on se, että kumppanini ei halua päästää exänsä uutta kumppania kotiinsa, niinpä tasapuolisuuden vuoksi minäkään en siellä saa olla. Mitään selkeää vuoroviikkosysteemiä ei ole, vaan aikataulun lähinnä määrittelee se, miten kumppanini exä on siellä talossa. Välillä ovat siellä yhtäaikaakin.

Olenko hölmö ja rajoittunut, kun tällainen kuvio minua ahdistaa? Tällaista kuviota on meillä ollut jo kolmisen vuotta.

16

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gho

      Ei ehkä kovin paljon ole noita tapauksia. Ja silloin kun on, niin kyse on tilapäisratkaisusta, jossa odotellaan asunnon myymistä. Sillä harvallahan on varaa kahteen tai jopa kolmeen asuntoon (molemmalla vanhemmalla oma "yksin" vuoroviikkoasunto).

      Tuosta kertomastasi tulee mieleen, että sinua käytetään hyväksi, sekä miehen puolison uutta kumppania. Ei tarvitse maksaa mitään, kun molemmat voivat tarvittaessa hengailla uuden kumppaninsa luona.

    • Anonyymi

      Meillä on ollut tällainen järjestely parin kuukauden ajan. Lapset asuvat kotonaan ja meillä vanhemmilla on yksiö lähellä missä asumme vuoroviikoin.

      Olemme sopineet että lasten kotiin ei mies- tai naisystäviä viedä, toisaalta kummallakaan ei ole mitään erityisen vakavaa meneillään. Tämä tullee muuttumaan jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi näin.

      • Anonyymi

        Miksi ne seinät on niin tärkeitä joidenkin mielestä, lapsellaan on tärkeempää olla vanhempiensa kanssa vuoron perään heidän kotonaan , tärkeempää on rakkaus ja välittäminen ,kun joku talo tai asunto.


    • Anonyymi

      Lasten koti on vanhempien luona. Jos vanhemmat eronneet, koti on edelleen vanhempien luona, mutta eri paikoissa. Tuollaisessa vanhempien vuoroasumisessa tulee mieleen lastenkoti. Vanhemmat ovat päivystävän ohjaajan roolissa, vuorottelevat lastenkodissa, ovat duunissa. Nämä ohjaajavanhemmat sitten asuvat vuorotellen "työsuhde" yksiössä. Sanoisinpa, että hullua touhua.

      Pari tuollaista vuorottelutapausta tiedän. Sitä jatketaan vain sen aikaa, että saadaan yhteinen koti myytyä. Eikä näillä vanhemmilla ollut yhteistä yksiöitä, vaan yhdellä oli yksiö, toinen asui sukulaisillaan. Toisilla molemmat asuivat väliaikaisesti sukulaisissa eikä viikot jakautuneet vanhempien kesken tasan muutenkaan. Vanhempien uudet kumppanit saivat tulla virailulle "lasten kotiin".

      • Inhan se nyt oikeasti kusipäistä vanhemmilta erota ja pistää lapsi muuttamaan vähän väliä.

        Mietipä, kun itse 15 vuoden välein pakkaisit joka toinen viikko tavarasi ja muuttaisit toiseen paikkaan.

        Tämä kaikki usein van sen takia, että vanhemmat eivät osaa käyttäytyä ihmisiksi tai toisen on saatava kipinää elämäänsä.


      • Anonyymi
        Isotumma kirjoitti:

        Inhan se nyt oikeasti kusipäistä vanhemmilta erota ja pistää lapsi muuttamaan vähän väliä.

        Mietipä, kun itse 15 vuoden välein pakkaisit joka toinen viikko tavarasi ja muuttaisit toiseen paikkaan.

        Tämä kaikki usein van sen takia, että vanhemmat eivät osaa käyttäytyä ihmisiksi tai toisen on saatava kipinää elämäänsä.

        Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin, he rakastavat vanhempiaan, ei se ole mikään muutto vaan toisen vanhemman kanssa olemista, eikä sinne tarvii viedä kun repun , kaikki muu löytyy molempien kotoota.
        Tietty sillon pitää asua aika lähekkäin, koska koulua ei voi käydä kahdessa paikassa, ja välit pitää olla hyvät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin, he rakastavat vanhempiaan, ei se ole mikään muutto vaan toisen vanhemman kanssa olemista, eikä sinne tarvii viedä kun repun , kaikki muu löytyy molempien kotoota.
        Tietty sillon pitää asua aika lähekkäin, koska koulua ei voi käydä kahdessa paikassa, ja välit pitää olla hyvät.

        "ei se ole mikään muutto vaan toisen vanhemman kanssa olemista, eikä sinne tarvii viedä kun repun , kaikki muu löytyy molempien kotoota."

        Joko sinulla on pohjattomasti rahaa, tai et ollenkaan tiedä mistä puhut.

        Onko yleensä lapslilla vaikkapa lasketteluvälineet molemmissa kodeissa? Entäpä pelitietokone? Kannattaako tytölle ostaa identtiset meikit molempiin paikkoihin. Miten on, vaikkapa retkeilyvälineet, maastopyörä, kalastusvälineet jääkiekkovarusteet, polkupyörä puhumattakaan ihan arkisista varusteista, kuten toppatakit sadevarusteet yms.


      • Anonyymi
        Isotumma kirjoitti:

        "ei se ole mikään muutto vaan toisen vanhemman kanssa olemista, eikä sinne tarvii viedä kun repun , kaikki muu löytyy molempien kotoota."

        Joko sinulla on pohjattomasti rahaa, tai et ollenkaan tiedä mistä puhut.

        Onko yleensä lapslilla vaikkapa lasketteluvälineet molemmissa kodeissa? Entäpä pelitietokone? Kannattaako tytölle ostaa identtiset meikit molempiin paikkoihin. Miten on, vaikkapa retkeilyvälineet, maastopyörä, kalastusvälineet jääkiekkovarusteet, polkupyörä puhumattakaan ihan arkisista varusteista, kuten toppatakit sadevarusteet yms.

        Olikin kysymys ihan arkiolemisesta, tottakai se vanhempi jonka vuoro on niin hakee ne lasketteluvälineet toiselta , jos lähdetään laskettelee vaikka Lappiin.
        Yleensä tietokone löytyy joka huushollista sekä tabletti ja kaikilla lapsilla on oma älykänny ja niillä on peliohjelmat ja jos se ei käy niin ei ole kovin painava tuoda sitä mukanaan.
        Kaikki teinitytöt ei meikkaa ja yleensä ne jotka ehostaa itteään on aina meikit mukana.
        Kalastusvälineet on kaikilla jotka yhdessä harrastaa kalastusta.
        Polkupyörällähän ne mukulat menee kouluunkin ja sillä tullaan toisen vanhemman luokse.
        Vaatteita on molemmissa huusholleissa ja jos tarvitaan jotain sadevehkeitä niin ne haetaan.
        Jääkiekkoa ei pelaa kaikki.
        Harvoin kukaan elää jossain yksiössä kyllä se koti on isompi ja siellä huone lapselle.
        Kaikki on järjestely kysymyksiä ja välit pitää olla vanhemmilla hyvät ja asua likikkäin.
        Tietty jos jompikumpi on työtön tai köyhyysrajoilla tämä ei käy päinsä.
        Minulla on hyvä työpaikka ja minun uudella puolisolla myös ja myös minun exällä hyvä työpaikka ja myös hänen puolisollaan.Asumme molemmat omakotitalossa.
        Ei tarvii olla mikään ökyrikas ,jos on hyvä työ ja ammatti ja osaa hoitaa talouttaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olikin kysymys ihan arkiolemisesta, tottakai se vanhempi jonka vuoro on niin hakee ne lasketteluvälineet toiselta , jos lähdetään laskettelee vaikka Lappiin.
        Yleensä tietokone löytyy joka huushollista sekä tabletti ja kaikilla lapsilla on oma älykänny ja niillä on peliohjelmat ja jos se ei käy niin ei ole kovin painava tuoda sitä mukanaan.
        Kaikki teinitytöt ei meikkaa ja yleensä ne jotka ehostaa itteään on aina meikit mukana.
        Kalastusvälineet on kaikilla jotka yhdessä harrastaa kalastusta.
        Polkupyörällähän ne mukulat menee kouluunkin ja sillä tullaan toisen vanhemman luokse.
        Vaatteita on molemmissa huusholleissa ja jos tarvitaan jotain sadevehkeitä niin ne haetaan.
        Jääkiekkoa ei pelaa kaikki.
        Harvoin kukaan elää jossain yksiössä kyllä se koti on isompi ja siellä huone lapselle.
        Kaikki on järjestely kysymyksiä ja välit pitää olla vanhemmilla hyvät ja asua likikkäin.
        Tietty jos jompikumpi on työtön tai köyhyysrajoilla tämä ei käy päinsä.
        Minulla on hyvä työpaikka ja minun uudella puolisolla myös ja myös minun exällä hyvä työpaikka ja myös hänen puolisollaan.Asumme molemmat omakotitalossa.
        Ei tarvii olla mikään ökyrikas ,jos on hyvä työ ja ammatti ja osaa hoitaa talouttaan.

        Eli sinun järjestelyilläsi tullaan siihen tulokseen, että niitä tavaroita sittenkin pakkaillaan ja raahaillaan. Minullakin kysymys oli ihan arkiolemisesta.

        "tottakai se vanhempi jonka vuoro on niin hakee ne lasketteluvälineet toiselta , jos lähdetään laskettelee vaikka Lappiin."

        Kysymys ei ole mistään satunnaisesta laskettelusta, vaan esimerkiksi minun poikani harrastaa laskettelua helposti 2-4 kertaa viikossa, joten kyllä ne välineet pitää olla mukana.


        "Yleensä tietokone löytyy joka huushollista sekä tabletti ja kaikilla lapsilla on oma älykänny ja niillä on peliohjelmat ja jos se ei käy niin ei ole kovin painava tuoda sitä mukanaan."

        Mun pojalla on oma pelikone, jonka poika on itse kasannut ja, joka on moninkertaisesti isän ja äidin läppäreitä tehokkaampi ja siinä on iso näyttö. Sitä paitsi minulla ei ole kotiläppäriä ja työkoneenkin antaminen hupikäyttöön lapselle on aika kyseenalaista.

        "Kaikki teinitytöt ei meikkaa ja yleensä ne jotka ehostaa itteään on aina meikit mukana." Ei kaikki, mutta sanoisin, että suurin osa. Kokemuksesta tiedän, että kaikki purkit ja purnukat eivät todellakaan ole teinitytöllä mukana.

        "Kalastusvälineet on kaikilla jotka yhdessä harrastaa kalastusta."
        Puhut taas täydellisellä tietämättömyydellä. Kalastajilla on omat suosikkiuistimensa yms, joita ei välttämättä toisella ole.

        "Vaatteita on molemmissa huusholleissa ja jos tarvitaan jotain sadevehkeitä niin ne haetaan."

        Olet kyllä täydellisen tietämätön mistä puhut tai tosiaan äveriäs. Onko mitään järkeä hankkia vaikkapa satasen toppatakkia molempiin koteihin kasvavalle nuorelle. Yleensäkin tuplavaatteiden ostaminen molempiin paikkoihin on silkkaa hulluutta.

        "Jääkiekkoa ei pelaa kaikki."
        Olipa hyvä argumentti. Ei tosiaan pelaa kaikki, mutta arviolta 50 000 junioria. Jääkiekko on vasta viidenneksi suosituin laji Edellä on mm. jalkapallo, salibandy ja tanssi, joissa omat harrastusvarusteensa. Puhumattakaan tietysti esim musiikista, joissa tarvitaan eri instrumentteja.

        Siitä ei pääse mihinkään, että on vanhempien suunnalta paskamaista pistää lapset elämään matkalaukkuelämää monesti jopa toistakymmentä vuotta, mutta se on usein ainoa vaihtoehto, jos aikuiset haluavat päästä eroon toisistaan ja edelleen nähdä lapsia.


      • Anonyymi
        Isotumma kirjoitti:

        Eli sinun järjestelyilläsi tullaan siihen tulokseen, että niitä tavaroita sittenkin pakkaillaan ja raahaillaan. Minullakin kysymys oli ihan arkiolemisesta.

        "tottakai se vanhempi jonka vuoro on niin hakee ne lasketteluvälineet toiselta , jos lähdetään laskettelee vaikka Lappiin."

        Kysymys ei ole mistään satunnaisesta laskettelusta, vaan esimerkiksi minun poikani harrastaa laskettelua helposti 2-4 kertaa viikossa, joten kyllä ne välineet pitää olla mukana.


        "Yleensä tietokone löytyy joka huushollista sekä tabletti ja kaikilla lapsilla on oma älykänny ja niillä on peliohjelmat ja jos se ei käy niin ei ole kovin painava tuoda sitä mukanaan."

        Mun pojalla on oma pelikone, jonka poika on itse kasannut ja, joka on moninkertaisesti isän ja äidin läppäreitä tehokkaampi ja siinä on iso näyttö. Sitä paitsi minulla ei ole kotiläppäriä ja työkoneenkin antaminen hupikäyttöön lapselle on aika kyseenalaista.

        "Kaikki teinitytöt ei meikkaa ja yleensä ne jotka ehostaa itteään on aina meikit mukana." Ei kaikki, mutta sanoisin, että suurin osa. Kokemuksesta tiedän, että kaikki purkit ja purnukat eivät todellakaan ole teinitytöllä mukana.

        "Kalastusvälineet on kaikilla jotka yhdessä harrastaa kalastusta."
        Puhut taas täydellisellä tietämättömyydellä. Kalastajilla on omat suosikkiuistimensa yms, joita ei välttämättä toisella ole.

        "Vaatteita on molemmissa huusholleissa ja jos tarvitaan jotain sadevehkeitä niin ne haetaan."

        Olet kyllä täydellisen tietämätön mistä puhut tai tosiaan äveriäs. Onko mitään järkeä hankkia vaikkapa satasen toppatakkia molempiin koteihin kasvavalle nuorelle. Yleensäkin tuplavaatteiden ostaminen molempiin paikkoihin on silkkaa hulluutta.

        "Jääkiekkoa ei pelaa kaikki."
        Olipa hyvä argumentti. Ei tosiaan pelaa kaikki, mutta arviolta 50 000 junioria. Jääkiekko on vasta viidenneksi suosituin laji Edellä on mm. jalkapallo, salibandy ja tanssi, joissa omat harrastusvarusteensa. Puhumattakaan tietysti esim musiikista, joissa tarvitaan eri instrumentteja.

        Siitä ei pääse mihinkään, että on vanhempien suunnalta paskamaista pistää lapset elämään matkalaukkuelämää monesti jopa toistakymmentä vuotta, mutta se on usein ainoa vaihtoehto, jos aikuiset haluavat päästä eroon toisistaan ja edelleen nähdä lapsia.

        Minäkin kirjoitan vähän tähän kommenttiin, meillä ainakin toimii tuo vuoroasuminen , tai lapseni saa tulla, koska tykkää oveni on aina auki lapselleni, ja hän ei harrasta mitään noista yllämainituista, vaan hän on partiossa ja käy Hapkidossa, siis itsepuolustuslaji ja siihen ei tarvita, kun puku.
        Hänestä ei ole mitenkään vastenmielistä tulla minun luokse.
        Hän tulee omalla pyörällään minun luo.
        Meillä on aina kivaa hänen kanssa.
        Hänen äitinsä asuu puolen kilometrin päässä minusta , matka ei ole pitkä.
        Sitä en oikeen ymmärrä miksi lapsilla pitää olla noin paljon kaikkia harrastuksia, kesät talvet minun lapseni ei aina jaksa mennä partioon, eikä siitä ole mitään haittaa, sinne otetaan , vaikka ei niin säännöllisesti käykään.
        Koulu kuitenkin on se tärkein.
        Kun itse olin lapsi , ei minulla ollut mitään vakituisia harrastuksii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin kirjoitan vähän tähän kommenttiin, meillä ainakin toimii tuo vuoroasuminen , tai lapseni saa tulla, koska tykkää oveni on aina auki lapselleni, ja hän ei harrasta mitään noista yllämainituista, vaan hän on partiossa ja käy Hapkidossa, siis itsepuolustuslaji ja siihen ei tarvita, kun puku.
        Hänestä ei ole mitenkään vastenmielistä tulla minun luokse.
        Hän tulee omalla pyörällään minun luo.
        Meillä on aina kivaa hänen kanssa.
        Hänen äitinsä asuu puolen kilometrin päässä minusta , matka ei ole pitkä.
        Sitä en oikeen ymmärrä miksi lapsilla pitää olla noin paljon kaikkia harrastuksia, kesät talvet minun lapseni ei aina jaksa mennä partioon, eikä siitä ole mitään haittaa, sinne otetaan , vaikka ei niin säännöllisesti käykään.
        Koulu kuitenkin on se tärkein.
        Kun itse olin lapsi , ei minulla ollut mitään vakituisia harrastuksii.

        Kysehän tässä ei ole sinänsä harrastuksista, vaan siitä, että kuinka mänttiä on, että vanhempiensa virheiden takia lapset pistetään viettämään pitkälti toistakymmentä vuotta matkalaukkuelämää. Ehkä tosiaan on eroperheitä, joissa on kaikki tavarat tuplaten, että lapsi vaan tulee koulureppunsa kanssa, mutta väittäisin, että enemmistö on niitä, jotka ottavat laukullisen (tai enemmän) tavaraa mukaan vaihtaessaan kotiaan.

        "Hänestä ei ole mitenkään vastenmielistä tulla minun luokse."
        Taas menee puurot ja vellit sekaisin. Tottakai lapsi haluaa nähdä isäänsä tai äitiään, ja muuttaminen jatkuvasti muuttuu itsestäänselvyydeksi, mutta jos lapselta kysyttäisiin, olisiko mukavampaa voida asua yhdessä paikassa ja tavata rakkaimpia ihmisiään muuttamatta jatkuvasti, niin veikkaisin valinnan kohdistuvan yhdessä paikassa oloon.

        Vertaisin tapausta vaikkapa allergiaan. Moni laps (tai aikuinen)i ei juurikaan itke vaikkapa sitä, ettei saa syödä jotain ruoka-ainetta, kun hän tajuaa, että jos hän syö sitä, alkaa helvetinmoinen kutina tai vatsakipu. Paras kuitenkin olisi, jos saisi syödä sitä ruoka-ainetta nauttien ilman mitään seurauksia


    • Anonyymi

      Koska vanhemmat sen eron ja tuskanovat lapsilleen aikeuttaneet. Rikkoneet siis lasten elämän tuhannen sirpaleiksi, niin vahemien on ravattava kahden kodin väliä eikä lasten. Naikoon rauhassa sen uuden kumppanin kanssa siellä yksiössään , kun tahtovat, mutta lapsia ei pidä kaikkine kamppeineen riepotella huushollista toiseen. Se on äärimmäisen rasittavaa, eikä sellaisesta lapsesta kasva tervettä aikuista.

      • Anonyymi

        Ihmeellinen ja kuviteellinen käsitys sinulla. Lasten elämä ei mene sirpaleiksi vanhempien erosta, vaan vanhempien välisestä huonosta, sirpaleisesta suhteesta. Ero on lapsille tuossa tilanteessa parasta. Oikea ero. Ei mikään muka-ero, jossa toinen vanhempi ramppaa "katsomassa" tai "tervehtimässä" lapsia silloin kun huvittaa. Todellisuudessa tuollainen ravaaminen on vain ex-vaimon kontrollointia, ei muuta.

        Ja mikään pakkohan lasten ei ole riepotella huushollista toiseen eron jälkeen. Lapsi asuu lähivanhemman luona, vierailee halutessaan etävanhemman luona joka toinen vkl. Tämä hyvä käytäntö.

        Edellä sanottiin, että lasten koti on vanhempien luona. Yhdyn tähän vahvasti. "Lastenkoti", jossa vanhemmat ramppaavat vuoronperään ja punkkaavat yksiössään vuorotellen, ei ole kenenkään koti, ei ole mistään kotoisin.


    • Anonyymi

      Olen haastatellut paljon nuoria ja jopa lapsia . Jokaiselle heistä , vanhempien ero on ollu elämän hirvein tapahtuma. Heidät vaan on pakotettu sopeutumaan siihen.
      Tästä olisi paljon raportoitavaa.

      • Anonyymi

        Ai jaa, minun kohdalla oli suuri helpotus kun vanhempani Eros, oli silkkaa kidutusta kuunnella niiden tappeluja jatkuvasti, kun ne eros, niin tuli rauha ja hiljaisuus ja kumpikin oli paaaaljon onnellisimpia , kun eivät asuneet yhdessä Meikä ainoa lapsi olin tervetullut kummankin kotiin , minua rakastettiin silti.
        Vanhempien välitkin parani, tulivat hyvin toimeen, kun eivät asuneet yhdessä.


    • Anonyymi

      Puolitotuudet eivät tuo elämää, kuten koko valheetkaan. Kapakalat eivät salli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe