Ananias Saulukselle sen jälkeen kun

VilleVl19v

oli laittanut kätensä Sauluksen päälle ja Saulus sai näön Paavalin kerotomana:

Apt. 22:
2 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen'. Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen.
14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Eli tuossa Ananias osoittaa, että ei ollut saarnannut syntejä anteeksi Saulukselta, koska sanoo:
# Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi. # El että kun tulee uskoon niin sen jälkeen kastessa pestään synnit pois.

Sehän on ihan linjassa Vapahtajamme Herran Jeesuksen Kristuksen käskyn kanssa:
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Eli uskoon tullut kastetaan eli liitetään Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen eli pelastuksen osallisuuteen.

Uskon saamisen jälkeen tulee siis ottaa pian kaste. Molemmat siis tarvitaan pelastukseen.

Kuulee väärää opetusta myös meidän puhujien että kaste ei pelasta. Usko ja sen jälkeen kaste yhdesää siis Vapahtajamme mukaan pelastaa.

Kasteen halveksimine kadottaa. Uskomatonta ei kuulukaan kastaa.

Kun uskovainen menee vikaan ja syntiin niin evankeliumin sanalla pestään ne tahrat ja synnit.

27

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ValikoidenPoimittuja

Kas kun puhujat eivät ole raamatun luvussaan päässeet noin pitkälle. Vai onko nuo sivut revitty poies häirihtemästä srk-valtakunnan oppia.

On sieltä kaiketi hävitetty monta muutakin tärkiää joista ei kuule saarnattavan.

• Viljami on päässyt Raamatun punaiseen lankaan kiinni.
      Tämä on Raamatun merkittävimpiä oivalluksia, ja kertoo, että Henki on avannut Sinulle elävän Jumalan Sanan.

Siunausta

Kes.

• OnkoVäännöksiä

Tuossa raamatussa täytyy olla joku käännnsövirhe.
      Puhujat ovat aina saarnanneet, että Ananias saarnasi Sauluksen synnit anteeksi. (SLK-)henki puhuu vl:ikke yli raamatunkin kuten nim. Biblia1776 aikoinaan meitä valisti.

• Kesitas

Virhe on se, että sellaista menee joku kuulemaan.

• SelväPyy

Puhujat vieläkin saarnaavat että Saulus sai Ananiaalta evankeliumin ja siis synnit anteeksi.

Paavali kirjoitttaa Gal 1:
      11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

Paavali lie siis erehtynyt.

• etsivä-xxx

Paavalin oma teksti ja kertomus on eri kohdassa Raamattua kuin on se mistä kohden seuroissa saarnataan eli Apt 9. On kolme eri kertomusta joista apt 9 on muiden kuin Paavalin ja kaksi on Paavalin omia.

Apostolien teot 9
        3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
        4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. [1. Kor. 9:1]
        8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
        9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
        10 Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
        11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
        12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
        13 Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*.
        14 Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi."
        15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. [Ap. t. 23:11, Ap. t. 26:17,18, Ap. t. 28:28]
        16 Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden." [Ap. t. 20:23]
        17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
        18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.

Paavali
        Apostolien teot 22
        6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni.
        7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
        8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' [1. Kor. 9:1, 1. Kor. 15:8]
        9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.
        10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.'
        11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
        12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.
        13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
        14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. [Gal. 1:15,16]
        15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [Ap. t. 4:20, Ap. t. 23:11, Ap. t. 26:22,23]
        16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]

Apostolien teot 26
        12 "Näissä asioissa minä lähdin matkalle Damaskokseen. Olin saanut siihen ylipapeilta suostumuksen ja valtuudet. [Ap. t. 9:1-18, Ap. t. 22:5-16]
        13 Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
        14 Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
        15 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.
        17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
        18 avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'
        19 "Tämän vuoksi, kuningas Agrippa, en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä.
        20 Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy. [Ap. t. 9:20-30 | Matt. 3:8]

• VilleVl19v

Eli etsivä-xxx - mitä halusit omin sanon noista kertomuksista sanoa - jäin hieman odottamaan.

• etsivä-xxx
        etsivä-xxx kirjoitti:

Paavalin oma teksti ja kertomus on eri kohdassa Raamattua kuin on se mistä kohden seuroissa saarnataan eli Apt 9. On kolme eri kertomusta joista apt 9 on muiden kuin Paavalin ja kaksi on Paavalin omia.

Apostolien teot 9
        3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
        4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. [1. Kor. 9:1]
        8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
        9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
        10 Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
        11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
        12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
        13 Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*.
        14 Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi."
        15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. [Ap. t. 23:11, Ap. t. 26:17,18, Ap. t. 28:28]
        16 Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden." [Ap. t. 20:23]
        17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
        18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.

Paavali
        Apostolien teot 22
        6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni.
        7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
        8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' [1. Kor. 9:1, 1. Kor. 15:8]
        9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.
        10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.'
        11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
        12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.
        13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
        14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. [Gal. 1:15,16]
        15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [Ap. t. 4:20, Ap. t. 23:11, Ap. t. 26:22,23]
        16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]

Apostolien teot 26
        12 "Näissä asioissa minä lähdin matkalle Damaskokseen. Olin saanut siihen ylipapeilta suostumuksen ja valtuudet. [Ap. t. 9:1-18, Ap. t. 22:5-16]
        13 Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
        14 Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
        15 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.
        17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
        18 avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'
        19 "Tämän vuoksi, kuningas Agrippa, en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä.
        20 Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy. [Ap. t. 9:20-30 | Matt. 3:8]

Lisäsin nämä kaikki jotta voitaisiin keskustella siitä onko olemassa jokin muu selitys Sauluken sokeutumiselle kuin se mikä vanhoillislestadiolaisissa seuroissa esitettään syyksi (tämä Ananiaan saarna).

Viitteitä siihen toiseen tulkintaan mikä oli sokeuden perimmäinen syy antaa Paavalin oma kertomus. Hän ei yhdessäkään kohden puhu siitä että se olisi liittynyt Ananiaan vaan siihen etehtävään jonka hän sai Jeesukselta. Tämä sama toistuu Paavalin puheissa Raamatussa aina uudestaa ja uudestaan muuallakin kuin näissä kerotmuksissa Danmaskoksen tiestä.

Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'

Saattamaan heidät pimeydestä valoon.
        Jeesus teki tämän konkreettiseksi viemällä hänet sokeaan pimeyteen ja saamaan konkreettisesti valon ja näkökyvyn. Tästä Paavali puhuu uudestaan ja uudestaan.

Galatalaiskirje 1
        15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä, [Jes. 49:1; Jer. 1:5; Ap. t. 9:15; Room. 1:1]
        16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä [Matt. 16:17; 2. Kor. 4:

Efesolaiskirje 3
        2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne. [Ap. t. 9:15; 1. Kor. 4:1; Gal. 2:7]
        3 Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus, niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut. [Ap. t. 22:21, Ap. t. 26:17; Gal. 1:12 | Ef. 1:9,10]

Toki Paavalin piti saada Kristillinen usko ja kaste. Kastettakaan ei voi saada yksikseen, tulee olla kastaja. Mutta vähälle Ananiaksen rinnalla se mitä Paavali kertoo saaneensa tehtäväksi, lähetystyön kansojen keskuudessa.
        Paavalin tehtävä oli "He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'" Evankeliumista tässä on kyse ja syntien anteeksiantamuksesta.

Erona on se että seurojen puhuja keskittyy Ananiakseen "vain uskova Ananias"
        Paavali sensijaan näkee merkittävän lähetystyön Jumalan kutsuna ja keskittyy siihen. Paavali kirjoittaa kierjeissään seurakunnille uudestaan ja uudestaan siitä että Kristus ilmestyi hänelle. Kristus uudestaan ja uudestaan, ei Ananias, joka itsekin toteaa:
        Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'

Ei tämä parannus ja kaste ole merkityksettömiä eivät todellakaan. Paavali arvostaa kastetta.
        Mutta puhuu senkin yhteydessä Kristuksesta:
        Gal. 3:27
        Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. [Room. 13:14 ]
        Kol. 2:12
        Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
        Roomalaiskirje 6
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]

Jostakin syystä seurapuheet päättyvät ilman kasteesta puhumista, on vain se Ananias.

• Pähkäileväinen

Saulus oli hieman erikoistapaus koska hänestä Herramme teki apostolin.

Saulus oli voimainsa tunnossa ja uhkui farisealaista vihaa sen ainoan oikean oppinsa puolesta (onko tuttua nykyajassa ?) ja ymmärtämättään vainosi Jeesusta ja Hänen omiaan.
        Voisko olla näin:
        - Saul piti totaalisesti laittaa avuttomaan tilaan jotta hän nöyrtyisi ja nähdä niiden kolmen päivän aikana oma pahuutensa ja katua ja hakea armoa. Hän oli täysin muiden autettava
        - Seurakunta pelkäsi, ja kun he näkivät entisen pahimman vainoojansa tilan uskalsivat ottaa hänet joukkoon kun Jumala oli Ananiasta valmentanut tilanteeseen.
        - Saulukselle näytettiin katumuksen jälkeen tie pelastavaan uskoon.
        - Ananiaan kommentti kuvastaa, että tulevan Paavalin tehtävä oli nimenomaan tulevana apostolina lähetystyö kuten kuvasit kaikille ihmisille siis myös juutalaisten ulkopuolisille eli pakanoille;

#14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. [Gal. 1:15,16]
        15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [Ap. t. 4:20, Ap. t. 23:11, Ap. t. 26:22,23]#

Saulus sanoo saaneensa evankeliumin Jeesukselta Kristukselta Gal 1:
        11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
        12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

Koska Sauiulskesta tuli apostoli Hän sai opetuksensa suoraan Herralta Jeesukselta. Sauluksen #tapaus# oli siksi hieman poikkeava.

Ananiaan kätten päälle panemisen kautta sai näkönsä ja Pyhän Hengen lahjan:

Sen jälkeen Ananias käskee Saulusta:
        16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Eli tuon mukaan Sauluksen synnit pestäisiin kasteessa pois, sen jälkeen kun hän oli saanut uskon lahjan...

Sauluksesta tuli Paavali eli apostoli. Paavali oli ilmeisesti yli 3 vuotta jossakin Arabiassa jossa ilmestyksissä Jeesus Kristus opetti samat asiat kuin apostoleille ennenkuin aloitti varsinaisen lähetystyönsä.
        2Kor. 13:
        16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
        17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
        18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.

Sauluksen tapaus on omanlaisensa.

Lähetystyötä tehdään että kaikki kuulisivat ja omistaisivat evankeliumin ja lähetysmiehet julistavat synnit kaikille katuville anteeksi ja uskon lahjan saaneet kuuluu kastaa viipymättä. Kastessa liitetään Kristuksen kärsimykseen kuolemaan ja ylösnousemukseen - eli kaikki taivaan aarteet lahjoitetaan ensimmäisenä Pyhä Henki.

• etsivä-xxx kirjoitti:

Lisäsin nämä kaikki jotta voitaisiin keskustella siitä onko olemassa jokin muu selitys Sauluken sokeutumiselle kuin se mikä vanhoillislestadiolaisissa seuroissa esitettään syyksi (tämä Ananiaan saarna).

Viitteitä siihen toiseen tulkintaan mikä oli sokeuden perimmäinen syy antaa Paavalin oma kertomus. Hän ei yhdessäkään kohden puhu siitä että se olisi liittynyt Ananiaan vaan siihen etehtävään jonka hän sai Jeesukselta. Tämä sama toistuu Paavalin puheissa Raamatussa aina uudestaa ja uudestaan muuallakin kuin näissä kerotmuksissa Danmaskoksen tiestä.

Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'

Jeesus teki tämän konkreettiseksi viemällä hänet sokeaan pimeyteen ja saamaan konkreettisesti valon ja näkökyvyn. Tästä Paavali puhuu uudestaan ja uudestaan.

Galatalaiskirje 1
        15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä, [Jes. 49:1; Jer. 1:5; Ap. t. 9:15; Room. 1:1]
        16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä [Matt. 16:17; 2. Kor. 4:

Efesolaiskirje 3
        2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne. [Ap. t. 9:15; 1. Kor. 4:1; Gal. 2:7]
        3 Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus, niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut. [Ap. t. 22:21, Ap. t. 26:17; Gal. 1:12 | Ef. 1:9,10]

Toki Paavalin piti saada Kristillinen usko ja kaste. Kastettakaan ei voi saada yksikseen, tulee olla kastaja. Mutta vähälle Ananiaksen rinnalla se mitä Paavali kertoo saaneensa tehtäväksi, lähetystyön kansojen keskuudessa.
        Paavalin tehtävä oli "He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'" Evankeliumista tässä on kyse ja syntien anteeksiantamuksesta.

Paavali sensijaan näkee merkittävän lähetystyön Jumalan kutsuna ja keskittyy siihen. Paavali kirjoittaa kierjeissään seurakunnille uudestaan ja uudestaan siitä että Kristus ilmestyi hänelle. Kristus uudestaan ja uudestaan, ei Ananias, joka itsekin toteaa:
        Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'

Ei tämä parannus ja kaste ole merkityksettömiä eivät todellakaan. Paavali arvostaa kastetta.
        Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. [Room. 13:14 ]
        Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
        Roomalaiskirje 6
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]

Jostakin syystä seurapuheet päättyvät ilman kasteesta puhumista, on vain se Ananias.

Mielenkiintoista.
        Paavali kertoo kolme, hieman eri vivahteella uskoontulostaan Jeesukseen, lähellä Damaskia.

Otetaan ensin valo, Valo joka oli kirkkaampi kuin aurinko.
        9; 3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
        7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään.
        Matkakaverit eivät nähneet valoa, mutta kuulivat äänen.

22;11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
        Näkivät valon, mutta eivät kuulleet.

26;13 Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
        Tässä ei mainita kuulemista ja näkemistä muiden osalta, mutta voima kaatoi tässä kerronnassa muut, jota he eivät tehneet kahdessa ensimmäisessä.
        Oli ilmeistä, että vain Saul kuuli äänen (jae 14 minä kuulin äänen)
        Joten äänen kuulivat kahdessa, ja näkivät valon kahdessa ja voima, mikä kaatoi 26 jakeessa oli Jumalan kirkkaus.
        1. Kor 9;1 Enkö minä ole vapaa? Enkö ole apostoli? Enkö ole nähnyt Herraamme Jeesusta? Ettekö te itse ole tulos minun työstäni Herran palveluksessa?
        Eli Saul ei nähnyt sillä reissulla Jeesusta, mutta oli Hänen kanssaan kahden useamman vuoden ajan myöhemmin, opissa.

Ei mikä kaadon teki? Jeesushan oli silloin jo kirkastettu.

Kysymyksessä oli epäilemättä Jumalan ja Jeesuksen yhteinen kirkkaus, josta enemmän;
        2.Mooseksen kirja:
        33:20 Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.
        33:23 Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

Jeesushan oli Jumala Jumalasta. Häntä ei voinut nähdä muuten kun kirkkautena, joka vie ihmiset selälleen

Kirkkauden voimasta kertoo myös Ilm.
        Ilm 21; 23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa

Ja miten Moosekselle kävi?
        2 Moos 3;
        4 Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: "Mooses, Mooses!" Mooses vastasi: "Tässä olen."
        5 Herra sanoi: "Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä."
        6 Herra sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala." Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.

Tuossa kerrontakokonaisuudessa tulee se esille, että kun kirjataan jotain muistiin, niin nyanssieroja tulee varmasti, vaikka Luukas oli tarkka ja pani kaiken muistiin.

Jos ajatellaan tilannetta, että yksin Saul kuuli mistä ääni tulee, ja samasta paikasta tulee myös valo (ääntä toiset eivät kuulleet), niin Pave katsoi suoraan kirkkautta kohti, joka oli kirkkaampi mitä aurinko.
        Kätten päälle panemisella Ananias sai suomukset pois, sillä se oli Hänen Pyhä tehtävä.

Kerho hengellistää tämänkin turhaan, sana on totta ja se on huomioitava keskustelun pohjaksi.

Ananiaksella ei ollut muu tehtävä, kun se, minkä Hänelle Henki antoi; APt 9.
        10 Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
        11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;

17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut- Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit- että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
        18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.

Tilapäisen sokeuden syy, on Jeesuksen kirkkaus, kirkkaampi kun aurinko.
        Sen voi itse todeta, kun katsoo aurinkoon muutama sekunnin, niin sokeutuu, joko kokonaan tai tilapäisesti.

>>Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn. Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'** Juuri näin.
        Moni ihmien joka on saanut vaikkä yllä Jeesukselta kutsun lähteä seuraamaan Häntä, näkee ihmeekseen voimakkaan valon huoneessa, kuten auringon paisteessa.
        Se on Jeesuksen tapa kertoa tunnustekona, - nyt olet minun todistajani. Kanna

• Kesitas kirjoitti:

Mielenkiintoista.
        Paavali kertoo kolme, hieman eri vivahteella uskoontulostaan Jeesukseen, lähellä Damaskia.

Otetaan ensin valo, Valo joka oli kirkkaampi kuin aurinko.
        9; 3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
        7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään.
        Matkakaverit eivät nähneet valoa, mutta kuulivat äänen.

22;11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
        Näkivät valon, mutta eivät kuulleet.

26;13 Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
        Tässä ei mainita kuulemista ja näkemistä muiden osalta, mutta voima kaatoi tässä kerronnassa muut, jota he eivät tehneet kahdessa ensimmäisessä.
        Oli ilmeistä, että vain Saul kuuli äänen (jae 14 minä kuulin äänen)
        Joten äänen kuulivat kahdessa, ja näkivät valon kahdessa ja voima, mikä kaatoi 26 jakeessa oli Jumalan kirkkaus.
        1. Kor 9;1 Enkö minä ole vapaa? Enkö ole apostoli? Enkö ole nähnyt Herraamme Jeesusta? Ettekö te itse ole tulos minun työstäni Herran palveluksessa?
        Eli Saul ei nähnyt sillä reissulla Jeesusta, mutta oli Hänen kanssaan kahden useamman vuoden ajan myöhemmin, opissa.

Ei mikä kaadon teki? Jeesushan oli silloin jo kirkastettu.

Kysymyksessä oli epäilemättä Jumalan ja Jeesuksen yhteinen kirkkaus, josta enemmän;
        2.Mooseksen kirja:
        33:20 Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.
        33:23 Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

Jeesushan oli Jumala Jumalasta. Häntä ei voinut nähdä muuten kun kirkkautena, joka vie ihmiset selälleen

Kirkkauden voimasta kertoo myös Ilm.
        Ilm 21; 23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa

Ja miten Moosekselle kävi?
        2 Moos 3;
        4 Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: "Mooses, Mooses!" Mooses vastasi: "Tässä olen."
        5 Herra sanoi: "Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä."
        6 Herra sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala." Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.

Tuossa kerrontakokonaisuudessa tulee se esille, että kun kirjataan jotain muistiin, niin nyanssieroja tulee varmasti, vaikka Luukas oli tarkka ja pani kaiken muistiin.

Jos ajatellaan tilannetta, että yksin Saul kuuli mistä ääni tulee, ja samasta paikasta tulee myös valo (ääntä toiset eivät kuulleet), niin Pave katsoi suoraan kirkkautta kohti, joka oli kirkkaampi mitä aurinko.
        Kätten päälle panemisella Ananias sai suomukset pois, sillä se oli Hänen Pyhä tehtävä.

Kerho hengellistää tämänkin turhaan, sana on totta ja se on huomioitava keskustelun pohjaksi.

Ananiaksella ei ollut muu tehtävä, kun se, minkä Hänelle Henki antoi; APt 9.
        10 Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
        11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;

17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut- Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit- että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
        18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.

Tilapäisen sokeuden syy, on Jeesuksen kirkkaus, kirkkaampi kun aurinko.
        Sen voi itse todeta, kun katsoo aurinkoon muutama sekunnin, niin sokeutuu, joko kokonaan tai tilapäisesti.

>>Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn. Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'** Juuri näin.
        Moni ihmien joka on saanut vaikkä yllä Jeesukselta kutsun lähteä seuraamaan Häntä, näkee ihmeekseen voimakkaan valon huoneessa, kuten auringon paisteessa.
        Se on Jeesuksen tapa kertoa tunnustekona, - nyt olet minun todistajani. Kanna

Se on Jeesuksen tapa kertoa tunnustekona, - nyt olet minun todistajani. Kannattaa katsoa TV7;määkin, vaikka olen asian kuullut suullisestikin.

Minulla meni jalat alta, ja näin päälläni (makasin kirkon lattialla, Taivaaseen yltävän kristallipuun, joka oli ontto sisältä. Se kuva seuraa minua hautaan asti.

>>Saattamaan heidät pimeydestä valoon.
        Jeesus teki tämän konkreettiseksi viemällä hänet sokeaan pimeyteen ja saamaan konkreettisesti valon ja näkökyvyn. Tästä Paavali puhuu uudestaan ja uudestaan.** Amen.

Näitä ”jo kohdussa valittuja” on myös, jokainen on tapauskeskeinen. Ihme, kun nykyään näitä kokemuksia ei ole Kerholla, ennen niitä oli lähes joka ihmisellä.

>>Toki Paavalin piti saada Kristillinen usko ja kaste. ** Jeesus ei jätä mitään kesken. Upotuksessa pestään myös synnit pois, ja uusi Ihminen, joka Paavalissa oli havaittavissa, selvisi kaikesta, jossa tavallinen ihminen olisi kuollut.

Kerhon oppi Anaiksesta on aivan sama, kun sen puhujan saarna, kuka maallikkona aloitti, kun teologit olivat häipyneet.
        Asioita ei tutkita, vaan matkitaan, vuosi vuodelta.

>> Paavali kirjoittaa kierjeissään seurakunnille uudestaan ja uudestaan siitä että Kristus ilmestyi hänelle. Kristus uudestaan ja uudestaan, ei Ananias, joka itsekin toteaa:
        Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' ** Juuri näin. ihmistä ei kirkasteta, eikä seurakunnista, ei edes Kerhosta puhuta sanaakaan, vaan siitä, että mennään ja kirkastetaan Kristusta.

Se tulee muistaa, että Kaste (pabtizoo, upotus) on Jeesuksen kehittämä. Johannes kastoi toki, mutta vain parannukseen, me kastamme lähimmäisiä Kristukseen.

>> Jostakin syystä seurapuheet päättyvät ilman kasteesta puhumista, on vain se Ananias.** Tässä oiva esimerkki saatanan ohjauksesta puhujille.

Kes.

• VilleVl19V
        etsivä-xxx kirjoitti:

Galatalaiskirje 1

Efesolaiskirje 3

Roomalaiskirje 6

Eli oliko Paavalin erikoinen #käsittely# sitä että Jumalan lasten vihaaja piti nöyryyttää oikein tosissaan että näkee oman turmiollisuudensa ja Jeesus koulutti apostoliksi eli sai samat opit kuin muutkin Hänen opetuslapsensa.

Ja tosiaan pakanain apostoliksi koulutti. Hänellä olui hvyä oppineen tausta ja ilmeisen älykäs eli osasi ottaa varmaan kultturieroasiat huomioon.

Oli monilla armolahjoilla siunattu eli Jeesus varusti hänet hvyin siihen vaativaan tehtävään.

Vai mitä tuumit etsivä-xxx ?

• etsivä-xxx
        VilleVl19V kirjoitti:

Eli oliko Paavalin erikoinen #käsittely# sitä että Jumalan lasten vihaaja piti nöyryyttää oikein tosissaan että näkee oman turmiollisuudensa ja Jeesus koulutti apostoliksi eli sai samat opit kuin muutkin Hänen opetuslapsensa.

Ja tosiaan pakanain apostoliksi koulutti. Hänellä olui hvyä oppineen tausta ja ilmeisen älykäs eli osasi ottaa varmaan kultturieroasiat huomioon.

Oli monilla armolahjoilla siunattu eli Jeesus varusti hänet hvyin siihen vaativaan tehtävään.

Vai mitä tuumit etsivä-xxx ?

Varmaankin oli niin että niin innokas vihaaja ja vainooja piti kohdella niin todellakin ymmäri sen mitä Jeesus sanoi pistintä vastaan potkimisesta.
        "Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan."

• Kukakohan kasteen voisi suorittaa kun en kirkkoon kuulu enkä ihmisten lahkotoimintaan liity?

• teuta011

Ehkä siviilirekisteri, koska se vihkiikin.
        -

• teuta011 kirjoitti:

-

Ja eihän Jeesus kaiketi parannettujaan kasteelle enään lähettänyt joten kasteet kuuluu ihmisten omiin juttuihin kuten lahkotkin...Joten Jeesusta seuraten eikä ihmisten villityksiä :)

• Vaikka minä.

• teuta011 kirjoitti:

-

Ei sivilirekisteri ketään kasta, kastaminen on ihmisen, joka on uudestisyntynyt ihmisen työ.
        Se, kuten "ripottelukaan" ei ole pakosta surituttaa pastorilla.
        Ainoastaan avioliittoon vihkiminen, joka on juridinen toimi ja annetaan kirkoille, on oltava valtion valtuutus.
        Ei edes hautaaminen todellisuudessa tarvitse kirkkoa, sen voi suorittaa maalikkokin.

Kirkkojen mustasukkaisuus on naurettavaa.

• Kesitas kirjoitti:

Vaikka minä.

Oletko syntinen?
        Oletko Jeesuksen seuraaja vaiko opetuslasten?

• Tässähänmie kirjoitti:

Oletko syntinen?
        Oletko Jeesuksen seuraaja vaiko opetuslasten?

Minun synnit on jo pesty 2000v. sitten ja tarkennetaan ehtoollisella kuukausittain.
        Olen Jeesuksen seuraaja ja oksastettu Häneen ja olen Hänenestä opettaja ihmisille.

Miten tuo liittyy lupaukseeni kastaa Sinut?
        Mutta en kastaa, jos et lupaa uskoa Jeesusta Herraksesi ja lupaat lähteä seuraamaan Häntä.
        Sen jälkeen kyllä käy, etsitään vain vettä.

• Kesitas kirjoitti:

Minun synnit on jo pesty 2000v. sitten ja tarkennetaan ehtoollisella kuukausittain.
        Olen Jeesuksen seuraaja ja oksastettu Häneen ja olen Hänenestä opettaja ihmisille.

Miten tuo liittyy lupaukseeni kastaa Sinut?
        Mutta en kastaa, jos et lupaa uskoa Jeesusta Herraksesi ja lupaat lähteä seuraamaan Häntä.
        Sen jälkeen kyllä käy, etsitään vain vettä.

Se että maailmanajan mukaan elävä ihminen joka mieluusti elää mammonataloudessa nauttien/tehden työtä sille ei mielestäni voi todellisuudessa olla Jeesuksen seuraaja.
        Jeesusta olen seurannut jo tovin ja alussa minua varoitettiin susista jotka elävät maailmassa uskoviksi tekeytyen enkä ole kovin vakuuttunut ollutkaan tavattuani sellaisia jotka itseään uskoviksi/Jeesusta seuraaviksi väittävät....tuomitsemista , ylenkatsetta olen kyllä havainnut...todelliset kohtaamiset ovatkin olleet yleensä "yllätyksiä" paikoissa joissa ei olisi uskonutkaan...ehkä odotan vielä kastettani jos sellaisen Herra minun tahtoo ottavan niin se tulee kuin itsestään eikä minun omien "pyytämiseni" kautta .

• Tässähänmie kirjoitti:

Se että maailmanajan mukaan elävä ihminen joka mieluusti elää mammonataloudessa nauttien/tehden työtä sille ei mielestäni voi todellisuudessa olla Jeesuksen seuraaja.
        Jeesusta olen seurannut jo tovin ja alussa minua varoitettiin susista jotka elävät maailmassa uskoviksi tekeytyen enkä ole kovin vakuuttunut ollutkaan tavattuani sellaisia jotka itseään uskoviksi/Jeesusta seuraaviksi väittävät....tuomitsemista , ylenkatsetta olen kyllä havainnut...todelliset kohtaamiset ovatkin olleet yleensä "yllätyksiä" paikoissa joissa ei olisi uskonutkaan...ehkä odotan vielä kastettani jos sellaisen Herra minun tahtoo ottavan niin se tulee kuin itsestään eikä minun omien "pyytämiseni" kautta .

Niin on, vain yhden Herran, Jeesuksen palveliat pelastuvat ja kasteelle on oltava valmis.
        Se käy vain nenätysten istuen ja puhuen.

• etsivä-xxx
        Tässähänmie kirjoitti:

Ja eihän Jeesus kaiketi parannettujaan kasteelle enään lähettänyt joten kasteet kuuluu ihmisten omiin juttuihin kuten lahkotkin...Joten Jeesusta seuraten eikä ihmisten villityksiä :)

Tässä ei ole mitään epäselvää siitä lähettikö Jeesus parannettunsa kasteelle. Se kastoiko hän itse vai opetuslapset, ei ole sinun esittässäsi muodossa "lähetti kasteelle" ole olleellista kastettavaksi hän kuitenkin lähetti.
        Siitä kastoiko Jeesus itse on ristiriitaista tekstiä Raamatussa
        Joh. 3:22
        Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä. [Joh. 4:1,2 | Matt. 3:6]

Joh. 4:1
        Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -- [Joh. 3:26]
        Joh. 4:2
        tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

• etsivä-xxx kirjoitti:

Tässä ei ole mitään epäselvää siitä lähettikö Jeesus parannettunsa kasteelle. Se kastoiko hän itse vai opetuslapset, ei ole sinun esittässäsi muodossa "lähetti kasteelle" ole olleellista kastettavaksi hän kuitenkin lähetti.
        Siitä kastoiko Jeesus itse on ristiriitaista tekstiä Raamatussa
        Joh. 3:22
        Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä. [Joh. 4:1,2 | Matt. 3:6]

Joh. 4:1
        Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -- [Joh. 3:26]
        Joh. 4:2
        tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

Eikös Johannes kastanut parannukseen jonka jälkeen Jeesuskin lähti 40 päiväksi erämaahan? Eikös Jeesus kastanut Pyhällä Hengellä ja tulella ... mihin siis opetuslapset kastoivat?

• etsivä-xxx
        Tässähänmie kirjoitti:

Eikös Johannes kastanut parannukseen jonka jälkeen Jeesuskin lähti 40 päiväksi erämaahan? Eikös Jeesus kastanut Pyhällä Hengellä ja tulella ... mihin siis opetuslapset kastoivat?

Jaa nyt kysyit vaikeita, Jeesus antoi lähetyskäskyn kastaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vasta kuoltuaan.

Mihin Jeesus tai opetuslapset Jeesuksen eläessä kastoivat?
        Sitä ei missään Raamatussa sanota, teologit sanovat asiasta näin (lähde SLEY):
        Myös Jeesus kastoi - tai oikeammin hänen opetuslapsensa (4:1). Tämän kasteen sisällöstä me emme voi sanoa mitään varmaa. Ilmeisesti se oli Johanneksen kasteen tapainen, Jumalan valtakunnan tuloa valmistava kaste.

• etsivä-xxx kirjoitti:

Jaa nyt kysyit vaikeita, Jeesus antoi lähetyskäskyn kastaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vasta kuoltuaan.

Mihin Jeesus tai opetuslapset Jeesuksen eläessä kastoivat?
        Sitä ei missään Raamatussa sanota, teologit sanovat asiasta näin (lähde SLEY):
        Myös Jeesus kastoi - tai oikeammin hänen opetuslapsensa (4:1). Tämän kasteen sisällöstä me emme voi sanoa mitään varmaa. Ilmeisesti se oli Johanneksen kasteen tapainen, Jumalan valtakunnan tuloa valmistava kaste.

Kaste suoritetaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mutta kastaminen tapahtuu Jeesukseen.

Kaste toimitetaan upottamalla ja sanotaan; Minä kastan Sinut nn. Jeesukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Kysymyksessähän on ihmisen liittäminen oksana Jeesus puuhun.

Sitten tuo kastekäsky? Kyllä Jeesus hengissä oli, ylösnousemusruumissa ja yhtä terävät jutut, kun ennen ristiäkin.

Hän käytännössä myös kastoi itse, vaikka työn tekivät opetuslapset. Pitää muistaa, että me kastajat vaadimme suun tunnustuksen, että ihminen uskoo Jeesukseen ja lupaa seurata Häntä. Yksi kohta on Matt 10;31,32.

Kaikki upotuskostetut kasteltiin Jeesukseen.
        Ripottelussahan kastetaan; - Tämän seurakunnan jäseniksi, eli veroluetteloon.

Uudesta Testamentista on satoja kirjoituksia, jotka eivät mahtuneet konsiiniin, eli Kirjaan.

Niistä saat lisää tietoa.

• Nikupappi

Perustiko Onanias Kerhon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1524
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      62
      1485
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      108
      1134
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      123
      1091
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      756
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      701
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      150
      685
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      384
      588
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe