Hommasin joskus 6-7 vuotta sitten kapselikeittimen tuttuni kautta joka möi koneita yrityksille. Keitin on erilainen kuin kuluttajakäyttöön tarkoitetut mallit, ja näin myöskään kaupoista myytävät kahvikapselit eivät sovi keittimeeni. Aikani asioin yritysmyynnin kautta ja sain sieltä kapselit keittimeeni, mutta koin vähän työlääksi tilailla kahvini omia reittejä ja siirryinkin sitten 2-3 vuotta takaperin takaisin kaupan suodatinkahveihin.
Alkuun muutos tuntui huonolta ajatukselta, oikeat tummapaahtoiset erikoiskahvit maistuivat taivaalliselle verrattuna markettien "suomipaahtoisiin" kahvilaatuihin joista tulee lähinnä tärpätiltä maistuvaa litkua. Ajan oloon unohdin miltä kahvin tulee maistua, ja totuin ryystämään taas noita meikäläisiä marketkahveja.
Alkuviikosta törmäsin vanhaan tuttavaani, joka toimii ravintolamyynnin parissa, myyden sellaisen yrityksen tuotteita, joka valmistaa myös pikakahveja. Tämä frendini antoi mulle kymmenkunta pakkausta pikakahveja, ja päätin kokeilla noita vaikka suhtauduin ajatukseen pikakahveista hivenen epäröiden.
Pakko sanoa että olen positiivisesti yllättynyt noista pikakahveista, ne maistuu paljon paremmalta kuin suomalaisten suosimat marketeista saatavat kahvilaadut. Onko palstalaiset kahvin ystäviä, ja onko kokemuksia pikakahveista?
Juotteko pikakahvia?
21
2251
Vastaukset
Tulee juotua aamulls ahnaasti kahvia, mutta ihan juhlamokkaa tulee käytettyä ja moccamasterilla surautan tehdä. Joskus jos menen erikoiskahvipajaan, otan cappuginon. Tai joskus jonkun vielä erikoisemman öklötyksen, jonka jälkeen taas perinteinen taas maistuu niin hyvälle.
Ihmisen suuhan tottuu makuun kuin makuun n. 30 kerran jälkeen. Joskus muistaakseni on sekin tutkittu...Kaikkeen tottuu, mutta minä en ole koskaan oppinut pitämään näistä "suomipaahdoista". Ne on lähinnä kitkeriä ja samalla niistä puuttuu sellainen oikean kahvin täyteläisyys.
Makuasioita, mutta mielestäni saamani pikakahvit ovat parempia kuin meidän juhlamokat ja presidentit.A.Palstamäki kirjoitti:
Kaikkeen tottuu, mutta minä en ole koskaan oppinut pitämään näistä "suomipaahdoista". Ne on lähinnä kitkeriä ja samalla niistä puuttuu sellainen oikean kahvin täyteläisyys.
Makuasioita, mutta mielestäni saamani pikakahvit ovat parempia kuin meidän juhlamokat ja presidentit.Joo. Mähän oon vaaleiden kahvien ystävä. Tummapaahdot ei ole oikein osuneet suuhun. Mutta annostelukin olisi tärkeää...Harmis joskus neuvoi.
Mutta voihan ne pikakahvit osua sun suun makunystyröihin just oikein. Ja veikkaan, että ne on tehty juurikin hyviksi, että menevät kaupaksi. Kulutuskahvihan menee väkisinkin...suomi on just peruskahvimaa...Dissident kirjoitti:
Joo. Mähän oon vaaleiden kahvien ystävä. Tummapaahdot ei ole oikein osuneet suuhun. Mutta annostelukin olisi tärkeää...Harmis joskus neuvoi.
Mutta voihan ne pikakahvit osua sun suun makunystyröihin just oikein. Ja veikkaan, että ne on tehty juurikin hyviksi, että menevät kaupaksi. Kulutuskahvihan menee väkisinkin...suomi on just peruskahvimaa...Pikakahvithan tehdään valmiista kahvista pakastekuivaamalla ja jauhamalla massa puruksi.
Käytännössä tuo kahvipuru josta on haihdutettu neste, sekoitetaan taas kuumaan veteen.
Pikakahveista mulla on ollut aina käsitys että ne ovat jotakin kahvin korvikkeita.A.Palstamäki kirjoitti:
Pikakahvithan tehdään valmiista kahvista pakastekuivaamalla ja jauhamalla massa puruksi.
Käytännössä tuo kahvipuru josta on haihdutettu neste, sekoitetaan taas kuumaan veteen.
Pikakahveista mulla on ollut aina käsitys että ne ovat jotakin kahvin korvikkeita.No jonkun naisystävän porukat oli hurmioituneita johonkin pikakahviin. Se oli kyllä hyvää. Mitä lie ollut...mutta kai sekoitettiin vaan itse lusikalla kuumaan veteen.
Mutta mitä pikakahvia joissain hotelleissa on huoneessa...se on kamalaa....Dissident kirjoitti:
No jonkun naisystävän porukat oli hurmioituneita johonkin pikakahviin. Se oli kyllä hyvää. Mitä lie ollut...mutta kai sekoitettiin vaan itse lusikalla kuumaan veteen.
Mutta mitä pikakahvia joissain hotelleissa on huoneessa...se on kamalaa....Mullakin on jotakin kokemuksia huonoista pikakahveista ja siksi olenkin suhtautunut niihin skeptisesti. Tämä uusi kokemus yllätti siinä määrin että päätin laittaa siitä oman aloituksen.
- vaaleajanessis
Samoin minulla moccamaster on päivittäisessä käytössä , ensisijaisesti vaalea paahto. Vain leivontaan käytän neskahvia.
vaaleajanessis kirjoitti:
Samoin minulla moccamaster on päivittäisessä käytössä , ensisijaisesti vaalea paahto. Vain leivontaan käytän neskahvia.
Arvaten moccapaloihin? Joka junnu-urheilutapahtuman kahvilatuote nro 1.
Voi hitto...nyt mun iltapalaksi suunnittelema vattu/bulgarianyogurtti menetti kiinnostuksen...oispa moccapsloja...slurps!A.Palstamäki kirjoitti:
Mullakin on jotakin kokemuksia huonoista pikakahveista ja siksi olenkin suhtautunut niihin skeptisesti. Tämä uusi kokemus yllätti siinä määrin että päätin laittaa siitä oman aloituksen.
Onko merkkiä laittaa? saako marketeista?
Harmaaritari kirjoitti:
Onko merkkiä laittaa? saako marketeista?
En tiedä onko edes kuluttajatuote, kaveri kun myy vain yrityksille.
En halua mainostaa mitään täällä, joten jätän mainitsematta. Pointti on se, että pikakahvitkin voi olla hyviä.
Vähän yllättävää että myynnin ammattilainen erehtyy hankkimaan perustuotteen "halvalla" jotta pääsee maksamaan varsinaisesta tuotteesta. Mutta joo, juon tummia suodatinkahveja, ovat ihan ok yleensä. tumma presidentti ehkä paras, sitten lögbergsit etz. ja mitä nyt aina sattuu ottamaan. Noiden suodatinkahvien kanssa ihmiset yleensä tekee sen virheen että keittävät keittimellä pienen määrän niin ei tule kovin hyvää, itse suodatan kuppiin suoraan.
Oikeastaan sain perustuotteen sikahalvalla, ja kahvit ilmaiseksi niin kauan kun tuttuni oli tuolla töissä. Käytännössä en ostanut koskaan ensimmäistäkään kahvikapselia.
Aika harvoin
Tähän vielä että vaikka normaalisti en pikakahvia juo niin noita tuollaisia on joskus tullut kokeiltua, käteviä ympäristöissä joissa ei normaalia keittomahdollisuutta:
https://www.vipoffice.fi/fi/toimistotarvike/kahviotarvikkeet/kahvit/400028/nescafe-gold-stick-pikakahvi-100psspktA.Palstamäki kirjoitti:
Mitä mieltä mausta?
Riippuu siitäå mihin vertaa. Jos ei muuta kahvia ole saatavilla, ei ole keittovehkeitä tms. tai jos se muu kahvi on ihan kuraa niin helvetin hyvää on tuo. Sitten tietysti jos on muuten hyvää kahvia verrokkina nuo ehjkä kovin hyvin pärjää. Mutta otat sinne islanninhevosratsastukselle vaikka noita taskuun niin on käteviä.
Harmaaritari kirjoitti:
Riippuu siitäå mihin vertaa. Jos ei muuta kahvia ole saatavilla, ei ole keittovehkeitä tms. tai jos se muu kahvi on ihan kuraa niin helvetin hyvää on tuo. Sitten tietysti jos on muuten hyvää kahvia verrokkina nuo ehjkä kovin hyvin pärjää. Mutta otat sinne islanninhevosratsastukselle vaikka noita taskuun niin on käteviä.
Pitää ruveta katselemaan netistä mistä löytyisi sopiva hevostalli.
- EdesUnissa
Juon vain pikakahvia kotona. Ulkomailla totuin tummempi paahtoisiin kahveihin ja aluksi suomalainen suodatinkahvi tuntui mauttomalta. Nyt kun siihen on tottunut taas niin kyllä sekin menee, mutta kotona käytän pikakahvia edelleen.
Olen samaa mieltä että nykyisin niitä on saatavilla hyviä. Tosin en tiedä onko ne hyvin kemiallisia vai ei. Juon niitä maun ja helppouden vuoksi. Kahvia tulee kyllä kitattua mutta noihin pikakahveisiin en ole oikein päässyt maulle.
Kyllähän nokipannukahvit nuotiolla on se ykkösjuttu, mutta muutama vuosi sitten hommasin perkolaattorikeittimen ja siitä ei oikein ollut enää paluuta.
Jotenkin pidän sen tekemästä kahvin mausta koska siinäkin vesi keitetään ja sitten se hiljalleen valuu sihdin läpi. Pitää vaan olla tarkkana jauhatusasteesta sillä liian hienojakoinen menee sihdin läpi ja kuppi on puolillaan sakkaa.
Vähän kahvimyllyä olen havitellut mutta kun täältä ei kyliltä löydy papuja. Netistä varmaan voisi tilailla mutta jotenkin sitä vaan vanhakantaisesti suosisi kivijalkakauppoja.Minulla on teräsvatsa ja juon sellaista kahvia kuin tarjotaan.
Nykyaikana ei enää haeta päiväkahviseuraa vaan pikakahviseuraa.Peruskaffet, chocolate latte ja frappe. Siinäpä ne. ☕️
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274