Mitä mieltä Jeesuksesta?

eetikko

Jeesus ei tuominnut, mutta tuomitsijat hän tuomitsi! Uudesta testamentista luemme että Jeesuksen mukaan publikaanit ja portot menevät ennen uskovia fariseuksia Jumalan valtakuntaan. Jeesuksesta myös sanottiin: ”Katso syömäriä ja viininjuojaa publikaanien ja syntisten ystävää. Jeesus ei vaatinut moraalista suunnanmuutosta. Usko häneen riitti.

Kertomuksessaan fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa Jeesus sanoi vanhurskaammaksi publikaania joka pyysi armoa ja tunnusti olevansa syntinen, mutta omasta mielestään hyvälle, synnittömälle ja Jumalaa kiittävälle fariseukselle ei kehuja tullut. Jeesuksen opettamassa Isä meidän -rukouksessakaan ei kiitellä eikä ylistetä vaan siinä pyydetään, tunnustetaan syntejä ja annetaan kunnia Jumalalle.

Jeesus osoitti kuulijoilleen että ainoa oikea laintulkinta oli rakkauden kaksoiskäsky; rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Siinä olivat hänen mukaansa kaikki laki ja profeetat ja tämä on avain millä Jumalan tahtoa tulee tulkita. Johannes tarkentaa kirjeessään vielä että jos me emme rakasta lähimmäistämme jonka olemme nähneet, emme voi rakastaa silloin Jumaalaakaan jota emme ole nähneet.

Koska Jeesus ei tuominnut, se sai aikaan rakkautta. Syntinen nainen tuli fariseuksen huoneeseen voitelemaan Jeesuksen jalat ja tullimies Sakkeuksen ottamaan Jeesuksen kotiinsa. Moraalista velvoitetta Jeesus ei tiettävästi heille esittänyt. Mutta rikkaan nuorukaisen Jeesus käski antaa kaiken omaisuutensa köyhille ja fariseuksille hän opetti Jumalan tahtovan laupeutta eikä uhria, siitäkin huolimatta vaikka uhrit olivat Mooseksen lain määräämiä.

Jeesus ei tuominnut avionrikkojaa jonka uskovat olivat ottaneet kiinni itse teosta vaan sanoi että vain synnittömillä on oikeus tuomita. Opettiko Jeesus empatiaa eli myötäelämisen kykyä mikä meidänkin aikanamme on aivan kadoksissa? Hän sanoi: Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, sitten vasta näet ottaa pois roskan veljesi silmästä. Jeesus asetti pienen lapsen uskon ymmärtävään ikään tulleille aikuisillekin esikuvaksi ja opetti opetuslapsensa rukoilemaan oikein.

101

1074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarkasmiani_älä_usko

Sitten joku keksi että vain piiskaamalla osoitan oikeaa rakkautta lapsilleni. Sitä ei saanut sanoa tuomitsemiseksi.
      Mikä siis on tuomitsemista jos se ei sitä ole, Se on sitä rakkautta jota pitää peljätä Siis Kristinuskon Jumalaa pitää peljätä ja rakastaa. Se erottaa tavallisesta pelkäämisestä että se kirjoitetaan j:llä
      Jotain tarttis tehdä

• RaamattuOpettaa

Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain.

Sananl. 13:24

• gqgqgqg

Kyllä, lapsi tarvitsee rakkautta ja rajoja.

• RaamattuOpettaa kirjoitti:

Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain.

Sananl. 13:24

Laitonta nykyään.

• TämäOnVäkivaltaa-J.Kesar
        Sir.Stephen kirjoitti:

Laitonta nykyään.

Myös lapsiin puuttuminen, niin henkisellä kuin fyysisellä väkivalla on laitonta. Meillä on pyritty kasvattamaan lapset niin että varomme oarhaan mukaan kumpaakin väkivallan muotoa.

• gqgqgq
        Sir.Stephen kirjoitti:

Laitonta nykyään.

Vitsa josta Raamatu puhuu ei ole se mitä sinä olet lapsena saanut.

• gqgqgq kirjoitti:

Vitsa josta Raamatu puhuu ei ole se mitä sinä olet lapsena saanut.

En ole vitsaa saanut koskaan.

• gqgqgq
        Sir.Stephen kirjoitti:

En ole vitsaa saanut koskaan.

Hyvä. Mutta missään Raamatussa ei käsketä hakata lapsia vitsalla, eihän?
        Se on ihan suomalainen perinne.

• gqgqgq kirjoitti:

Hyvä. Mutta missään Raamatussa ei käsketä hakata lapsia vitsalla, eihän?
        Se on ihan suomalainen perinne.

En tunne Raamattua niin hyvin, aika monet uskovaiset perheet kuitenkin antoivat vitsaa. Lapsia on lyöty melkein joka puolella maailmaa, joissakin maissa koulussakin lyötiin.

• gqgqgqg
        Sir.Stephen kirjoitti:

En tunne Raamattua niin hyvin, aika monet uskovaiset perheet kuitenkin antoivat vitsaa. Lapsia on lyöty melkein joka puolella maailmaa, joissakin maissa koulussakin lyötiin.

Ihan varmaan sitä vitsaa annettiin myös ateistiperheissä.

• gqgqgqg kirjoitti:

Ihan varmaan sitä vitsaa annettiin myös ateistiperheissä.

Niin varmaan, lapsuudessani naapurissa asui lestadiolaisperhe, heillä oli vitsa oven karmissa en tiedä käytettiinkö.

• gqgqgq
        Sir.Stephen kirjoitti:

Niin varmaan, lapsuudessani naapurissa asui lestadiolaisperhe, heillä oli vitsa oven karmissa en tiedä käytettiinkö.

Mutta tiedät, että ateistit käyttivät?

• gqgqgq kirjoitti:

En oikeastaan ole tuntenut ateisteja, isäni oli ortodoksi, minä luterilainen.

• gqgqgq kirjoitti:

Olin lapsi 50 luvulla, silloin ei ollut ateisteja.

• gqggqgq
        Sir.Stephen kirjoitti:

Olin lapsi 50 luvulla, silloin ei ollut ateisteja.

Kommunisteja oli ja he ovat jumalankieltäjiä.

• gqggqgq kirjoitti:

Ei meillä politiikkaa puhuttu, en noista asioista tiedä.

• gqgqgqg
        Sir.Stephen kirjoitti:

Ei meillä politiikkaa puhuttu, en noista asioista tiedä.

Minä en puhu teidän perheestä vaan 50-luvun ihmisistä.

• gqgqgqg kirjoitti:

Minä en puhu teidän perheestä vaan 50-luvun ihmisistä.

Olihan varmaan kaikelaisia perheitä... Koulussa opettaja kysyi kuka on saanut piiskaa, puolet luokasta viittasi

• gqgqgqg
        Sir.Stephen kirjoitti:

Olihan varmaan kaikelaisia perheitä... Koulussa opettaja kysyi kuka on saanut piiskaa, puolet luokasta viittasi

Eikä kenenkään elämä mennyt siitä pilalle.

• gqgqgqg kirjoitti:

Eikä kenenkään elämä mennyt siitä pilalle.

En tiedä, lapsena väkivaltaa kokeneet kohtaavat kuitenkin enemmän vaikeuksia, vankiloissa ja mielisairaaloissa on paljon lapsena kaltoinkohdeltuja, onneksi rikoslakimme rankaisee nykyään tällaisten lasten vanhempia.

• gqggqgq kirjoitti:

Kaikki ihmiset kieltävät muiden jumalat, ateistit kaikkien jumalat. Kristitty kieltää hindujen tuhannet jumalat, muslimien Allahin, muslimit kieltävät kristittyjen jumalan. Saattaa olla että kaikki ihmiset ovat väärässä eivätkä tiedä mikä on totta, minä en ainakaan voi sanoa tietäväni mikä on totta, voin ainoastaan uskoa jumalaan joka minulle on opetettu. Uskominen alkaa kun tieto loppuu.

• kaikki-aikanaan

Jeesus ei tullut tuomitsemaan vaan julistamaan Jumalan valtakuntaa. Nyt on armon aika ja pelastuksen päivä.
      Kun Jeesus tulee toisen kerran silloin Hän tuomitsee jokaisen ihmisen sen mukaan onko ottanut pelastuksen vastaan vai ei.

• NoHuhHuhHuijah

Matteus 10:34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan (= sodan). 35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. 36 Viholliset ovat oman talon väkeä.

Luukas 12:49 "Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle -- ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt! 50 Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! 51 Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa! 52 Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta: viidestä on kolme kahta, kaksi kolmea vastaan. 53 Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa."

Tuomas 16. Jeesus sanoi, ”Ehkä ihmiset luulevat että olen tullut tuomaan rauhan maailmaan. He eivät tiedä, että olen tullut aiheuttamaan taisteluita maan päälle: tulta, miekan, sodan. Sillä talossa on viisi: kolme kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaa vastaan ja poika isää vastaan, ja he tulevat seisomaan yksin.”

• Pelastuneille on iloinen päivä.kun Jeesus sanoo tulkaa minin isäni siunatu ja omista valtakunta. Toisille sanoo menkää poiste kirotus ijankaikkiseen vaivaan ja niin he lähtevät. Matt.25:41

• näinhän_on
        tammi24 kirjoitti:

Pelastuneille on iloinen päivä.kun Jeesus sanoo tulkaa minin isäni siunatu ja omista valtakunta. Toisille sanoo menkää poiste kirotus ijankaikkiseen vaivaan ja niin he lähtevät. Matt.25:41

Matteuksen 25:31 - 45 kertoo Jeesuksen arvion ketkä ovat hyviä ihmisiä.

• näinhän_on kirjoitti:

Matteuksen 25:31 - 45 kertoo Jeesuksen arvion ketkä ovat hyviä ihmisiä.

Siinä on sanamukainen tuomio,sen mukaan on kerran tuomio tuleva,koko ihmiskunnalle.
        Mitä olemme tehneet tai jättäneet tekemättä.

• tammi24 kirjoitti:

Siinä on sanamukainen tuomio,sen mukaan on kerran tuomio tuleva,koko ihmiskunnalle.
        Mitä olemme tehneet tai jättäneet tekemättä.

Ja sitten "Kirjat avataan: kukin tuomitaan tekojensa mukaan".

• torre12 kirjoitti:

Matt. 7:2
        sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.

• torre12 kirjoitti:

Niin on kerran tapahtuva,kaikkille maksetaan tekojensa mukaan.

• tammi24 kirjoitti:

Niin on kerran tapahtuva,kaikkille maksetaan tekojensa mukaan.

Aivan. Tavallaan Sodoma on jo ollut hyvä esimerkki. Siellä olivat itsekkäitä ja omahyväisiä muista piittaamattomia ihmisiä (Hes. 16:48).

Ne tekemättä jättämiset ja muut teot ratkaisivat kohtalon.

• torre12 kirjoitti:

Aivan. Tavallaan Sodoma on jo ollut hyvä esimerkki. Siellä olivat itsekkäitä ja omahyväisiä muista piittaamattomia ihmisiä (Hes. 16:48).

Ne tekemättä jättämiset ja muut teot ratkaisivat kohtalon.

Raamatussa sanotaan,minkä te olettejättäneet-tekemättä näistä lähimäisistä sen te olette jättäneet tekemättä minulle. Sodeoman synti oli suurimmaltaan homous mikä on suomessakin nostamassa päätään. Siitä kyllä tulee tuomio ajallaan suomen kansallekin,ellei käännyt sitlä tietä pois.

• tammi24 kirjoitti:

Raamatussa sanotaan,minkä te olettejättäneet-tekemättä näistä lähimäisistä sen te olette jättäneet tekemättä minulle. Sodeoman synti oli suurimmaltaan homous mikä on suomessakin nostamassa päätään. Siitä kyllä tulee tuomio ajallaan suomen kansallekin,ellei käännyt sitlä tietä pois.

Et siis usko Jumalaa, jonka Sodomaa koskevassa syntilistassa ei homoutta mainita. Miksi homous olisikaan syy minkään tuhoamiseen? Ajattele järjellä.

Suomessa on homoja 1-2 % niiunkuin on aina ollut.

• torre12 kirjoitti:

Et siis usko Jumalaa, jonka Sodomaa koskevassa syntilistassa ei homoutta mainita. Miksi homous olisikaan syy minkään tuhoamiseen? Ajattele järjellä.

Suomessa on homoja 1-2 % niiunkuin on aina ollut.

He huusivat Lootia ja sanoivat hänelle: "Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät!1.Moos 19:5-
        Hän sanoi: "Hyvät miehet, älkää sentään tehkö niin pahaa tekoa.
        Minulla on kaksi tytärtä, jotka ovat vielä neitsyitä. Minä tuon heidät teille, saatte tehdä heille mitä haluatte. Mutta näihin miehiin älkää koskeko, sillä he ovat hakeneet suojaa minun kattoni alta."

ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Room 1:27
        Siinä homoudesta!

• tammi24 kirjoitti:

He huusivat Lootia ja sanoivat hänelle: "Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät!1.Moos 19:5-
        Hän sanoi: "Hyvät miehet, älkää sentään tehkö niin pahaa tekoa.
        Minulla on kaksi tytärtä, jotka ovat vielä neitsyitä. Minä tuon heidät teille, saatte tehdä heille mitä haluatte. Mutta näihin miehiin älkää koskeko, sillä he ovat hakeneet suojaa minun kattoni alta."

ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Room 1:27
        Siinä homoudesta!

Etkö ole lukenut mitä koko kaupungin miehet sanivat aikeikseen mihin piti ryhtyä: "Loot on tullut asumaan tänne muukalaisena ja pyrkinyt meitä hallitsemaan. Mepä pitelemmekin hänet pahemmin kuin olisimme pidelleet ne kaksi". Ja he kävivät väkivalloin Lootin kimppuun,

Heidän aikomuksensa oli siis "pidellä pahoin"; ei siis homomaista. Ja mistä luulet kaikkien miespuolisten olevan homoja?

En tiedä yhdenkään homon luopuneen yhteydestä, sillä he eivät ole koskaan olleet naisista edes kiinnostuneita. Siinä ei ollut siis mitään homoudesta,

Sanon näin: tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

• torre12 kirjoitti:

Etkö ole lukenut mitä koko kaupungin miehet sanivat aikeikseen mihin piti ryhtyä: "Loot on tullut asumaan tänne muukalaisena ja pyrkinyt meitä hallitsemaan. Mepä pitelemmekin hänet pahemmin kuin olisimme pidelleet ne kaksi". Ja he kävivät väkivalloin Lootin kimppuun,

Heidän aikomuksensa oli siis "pidellä pahoin"; ei siis homomaista. Ja mistä luulet kaikkien miespuolisten olevan homoja?

En tiedä yhdenkään homon luopuneen yhteydestä, sillä he eivät ole koskaan olleet naisista edes kiinnostuneita. Siinä ei ollut siis mitään homoudesta,

Sanon näin: tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Et näköjään tunne lainkaan. 1Moos 19: lukua mitä siinä kirjoitetaan.
        Luulivat Lootin heitä vallitseva,sokeitakun totuudelle ovat.

• tammi24 kirjoitti:

Ai jaa. Miksi pahoinpidellä pahoin, jos ei Loot ollutkaan yrittänyt heitä vallita? Minä en osaa keksiä ajatuksia toisille, vaan luen mitä kenestäkin on kirjoitettu.

Ja mikä ylipäätään saa ihmiset väkivaltaisiksi? Jotain on silloin päässä vialla.

• torre12 kirjoitti:

Ai jaa. Miksi pahoinpidellä pahoin, jos ei Loot ollutkaan yrittänyt heitä vallita? Minä en osaa keksiä ajatuksia toisille, vaan luen mitä kenestäkin on kirjoitettu.

Ja mikä ylipäätään saa ihmiset väkivaltaisiksi? Jotain on silloin päässä vialla.

ihmisen saaväkivaltaiseksi,oman eduntavoittelu ,omhyväisyy kaikki se on paholaiseta johtuvaa joka vallitsee maailman ihmisissä. He eivät tunne totuutta,ettei heidän teoistaan nuhteltaisiin, haluavat olla pimeydessä kristityt valetavat valkeudessa he ovat tuoneet syyllisyytensä esille ja hyljäneet ne,saaneet anteeksi kaiken mitä ovat rikkoneet toista vastaan.

• tammi24 kirjoitti:

ihmisen saaväkivaltaiseksi,oman eduntavoittelu ,omhyväisyy kaikki se on paholaiseta johtuvaa joka vallitsee maailman ihmisissä. He eivät tunne totuutta,ettei heidän teoistaan nuhteltaisiin, haluavat olla pimeydessä kristityt valetavat valkeudessa he ovat tuoneet syyllisyytensä esille ja hyljäneet ne,saaneet anteeksi kaiken mitä ovat rikkoneet toista vastaan.

Pahuutta on ylipäätään kaikkialla. Minulta ovat varastaneet nimenomaan kristityt. Se omaneduntavoittelu. Osa muslimeista taas on sotajalalla nyt. Uskonnotkaan ei maailmaa pelasta.

• torre12 kirjoitti:

Pahuutta on ylipäätään kaikkialla. Minulta ovat varastaneet nimenomaan kristityt. Se omaneduntavoittelu. Osa muslimeista taas on sotajalalla nyt. Uskonnotkaan ei maailmaa pelasta.

Pahuus on koko ihmiskunnassa,sen jälkeen tuli Adam lankesi tuli myön kuolema ihmisen osaksi.
        Kristittyjäkin kahden laista nimi kristityt,ja uudesti syntyneet kristityt ylhäältä. Nimi kristityt ovat toien henki maailman talutusnuorassa,heitä ohjaa tämän maailman ruhtinas.
        Päältä siistejä,sydän kaikea saastaa ja ahneutta,juonittelua.

• tammi24 kirjoitti:

Pahuus on koko ihmiskunnassa,sen jälkeen tuli Adam lankesi tuli myön kuolema ihmisen osaksi.
        Kristittyjäkin kahden laista nimi kristityt,ja uudesti syntyneet kristityt ylhäältä. Nimi kristityt ovat toien henki maailman talutusnuorassa,heitä ohjaa tämän maailman ruhtinas.
        Päältä siistejä,sydän kaikea saastaa ja ahneutta,juonittelua.

Ei Jumala noin puhunut. Jumala antoi rangaistuksen Adamille: hänen peltonsa olisi kivinen ja ohdakkeinen ja otsansa hiessä hänen on leipänsä ansaittava. Rangaistus ei koskenut muita.

Ja kun ottaa huomioon sen. että ateistikin voivat olla lainkuuliaisia ja hyvää tekeviä ja auttavaisia. Vaikka menevätkin "helvettiin".

• tammi24 kirjoitti:

Kyse on muukalaisvihasta. Tuttu ilmiö meidänkin aikana:

1Moos. 19:9
        Mutta he vastasivat: "Mene tiehesi!" Ja he sanoivat: "Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä." Ja he tunkeutuivat väkivaltaisesti miehen, Lootin, kimppuun ja kävivät murtamaan ovea

• mummomuori kirjoitti:

Kyse on muukalaisvihasta. Tuttu ilmiö meidänkin aikana:

1Moos. 19:9
        Mutta he vastasivat: "Mene tiehesi!" Ja he sanoivat: "Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä." Ja he tunkeutuivat väkivaltaisesti miehen, Lootin, kimppuun ja kävivät murtamaan ovea

Niikävivät mutta sen vierailevat enkelit estivätsokaisi heitän silmänsä,siitä alkoin kaupungin tuho.

• torre12 kirjoitti:

Ei Jumala noin puhunut. Jumala antoi rangaistuksen Adamille: hänen peltonsa olisi kivinen ja ohdakkeinen ja otsansa hiessä hänen on leipänsä ansaittava. Rangaistus ei koskenut muita.

Ja kun ottaa huomioon sen. että ateistikin voivat olla lainkuuliaisia ja hyvää tekeviä ja auttavaisia. Vaikka menevätkin "helvettiin".

Adamista syntyneet kaikki ovat synnin alaisiksi tulleet,ei ole tässä maailmassa ainoatakaa synnitöntä ihmistä. Toisesta adamista Jeesuksesta hän oli synnitön tässä maailmassa sen vuoksi hän tuli pelastamaan synnin orjuudesta vapauteen.

• tammi24 kirjoitti:

Adamista syntyneet kaikki ovat synnin alaisiksi tulleet,ei ole tässä maailmassa ainoatakaa synnitöntä ihmistä. Toisesta adamista Jeesuksesta hän oli synnitön tässä maailmassa sen vuoksi hän tuli pelastamaan synnin orjuudesta vapauteen.

Mutta ei kai nyt ensimmäisen ihmisen huono toiminta meihin vaikuta. Me teemme omat huonot tekomme. Jos Jumala todella ihmisen loi, niin miksi ei tehnyt luonteesta parempaa?

Muu eläinkunta toimii vaistojensa varassa, ja vain apinat tekevät syntiä; varastelevat.

Lootin talolla käytiin väkivaltainen kohtaus, mutta onneksi oli ne enkelit. Se osoittaa kuitenkin tarinan keksityksi. Ei ole ainakaan nykyään ollut miesmäisiä enkeleitä, eikä ole uskottavaa että muualta tulleita pahoinpideltäisiin koko kaupungin miesten voimalla.

• torre12 kirjoitti:

Mutta ei kai nyt ensimmäisen ihmisen huono toiminta meihin vaikuta. Me teemme omat huonot tekomme. Jos Jumala todella ihmisen loi, niin miksi ei tehnyt luonteesta parempaa?

Muu eläinkunta toimii vaistojensa varassa, ja vain apinat tekevät syntiä; varastelevat.

Lootin talolla käytiin väkivaltainen kohtaus, mutta onneksi oli ne enkelit. Se osoittaa kuitenkin tarinan keksityksi. Ei ole ainakaan nykyään ollut miesmäisiä enkeleitä, eikä ole uskottavaa että muualta tulleita pahoinpideltäisiin koko kaupungin miesten voimalla.

Raamatun sivulla ei ole ainuttakaan tarinaa,ainoastaan vetauskuvallisesti kerrotuja asioita.
        Jotaka luulevat ymmärtävänsä eivät kuitenkaa ymmärrä.
        Apinat toimivat vaistjensa varassa,ihmiselleä on ymmärys annettu,luomisen yhteydessä asetettu varjelemaan maata.
        Ihminen on Jumalan kuva jo luodessa,mutta se vääristyi Adamin lankeemuksen seurausena.

• tammi24 kirjoitti:

Raamatun sivulla ei ole ainuttakaan tarinaa,ainoastaan vetauskuvallisesti kerrotuja asioita.
        Jotaka luulevat ymmärtävänsä eivät kuitenkaa ymmärrä.
        Apinat toimivat vaistjensa varassa,ihmiselleä on ymmärys annettu,luomisen yhteydessä asetettu varjelemaan maata.
        Ihminen on Jumalan kuva jo luodessa,mutta se vääristyi Adamin lankeemuksen seurausena.

Onhan ne tarinoita, jopa sadun kaltaisia. Onko muuten meidän tarkoitettu uskomaan totena, että tottelemattomat lapset pitää tappaa?

Adamin "lankeemus" oli lankeemuksista pienin. Aika pieni oli rangaistuskin: ohdakkeinen ja kivinen pelto. Olisiko ollut huono, että ei tiedettäsi mikä on hyvää ja mikä pahaa? Kaikesta tiedosta on hyötyä.

• torre12 kirjoitti:

Onhan ne tarinoita, jopa sadun kaltaisia. Onko muuten meidän tarkoitettu uskomaan totena, että tottelemattomat lapset pitää tappaa?

Adamin "lankeemus" oli lankeemuksista pienin. Aika pieni oli rangaistuskin: ohdakkeinen ja kivinen pelto. Olisiko ollut huono, että ei tiedettäsi mikä on hyvää ja mikä pahaa? Kaikesta tiedosta on hyötyä.

Jumalan san ei ole mikään satu. Tottelemattomia on opatettava.

• tammi24 kirjoitti:

Jumalan san ei ole mikään satu. Tottelemattomia on opatettava.

Aika vähän tottelematon oppii, kun siitä hänet tapetaan.

Ja onhan Jumalan puheiksi sanotut tottakin, mutta esimerkiksi Mooseksen kirjoittamaksi sanottu, että "israelilaisia on paljon kuin taivaalla tähtiä" - on satua. Vieläkään heitä ei ole satoja miljardeja kuten tähtiä on.

• torre12 kirjoitti:

Aika vähän tottelematon oppii, kun siitä hänet tapetaan.

Ja onhan Jumalan puheiksi sanotut tottakin, mutta esimerkiksi Mooseksen kirjoittamaksi sanottu, että "israelilaisia on paljon kuin taivaalla tähtiä" - on satua. Vieläkään heitä ei ole satoja miljardeja kuten tähtiä on.

Kerran Israelin jälkeläisiä on oleva kuin merenrannan hiekkaa, jota ei voi mitata eikä laskea. Sen sijaan että heille nyt sanotaan: "Te ette ole minun kansani", heille sanotaankin näin: "Te olette elävän Jumalan lapset. Hoos 1:10

• pitkäänuskossa

Jeesus ei koskaan tuominnut eksynyttä, syntistä ja harhaan johdettua ihmistä. Uskon että esim. jehovantodistajillekin hänellä on rakkautta ja totuuden sanoja, kun nämä ovat eksyksissä ja joutuneet väärän opetuksen harhauttamiksi. Myös elämässään epäonnistuneille Jeesuksella on ilosanoma, vapautus ja uusi elämä. Sen sijaan ne, jotka sisimmässään ovat vilpillisiä (fariseukset), tietävät totuuden mutta haluavat silti vääristää Jumalan sanaa ja sitä vesittää, on tuomio. Jos ihminen tietää omassatunnossa ja Jumalan sanan perusteella totuuden, mutta vääristää sen omaksi edukseen, ei Jumalalla ole armoa ja hänen jumalanpalveluksensakin on turhaa.

• säästy.tuomiolta

Jeesus sanoi, mene ÄLÄKÄ ENÄÄ syntiä tee.

• säästy.tuomiolta kirjoitti:

Kumoaako tuo aloituksessa esitetyt pointit? Vai kuvitteletko olevasi tasavertainen Jeesuksen kanssa siinä suhteessa, että hän oli synnitön ja saattoi noin sanoakin, ihminen on aina syntinen. Eli kuvitteletko olevasi synnitön?

• säästy.tuomiolta
        sage8 kirjoitti:

Kumoaako tuo aloituksessa esitetyt pointit? Vai kuvitteletko olevasi tasavertainen Jeesuksen kanssa siinä suhteessa, että hän oli synnitön ja saattoi noin sanoakin, ihminen on aina syntinen. Eli kuvitteletko olevasi synnitön?

En minä ole tasaveroinen Jeesuken kanssa, minä en pystyisi sovittaamaan maailman syntejä vaikka minut ristiinnaulittaisiin.

Jeesus käskee lopettaa synnin tekemisen ja on sovittanut minunkin jo tekemäni synnit se riittää minulle.

Entä sinä, mitä Jeesus sinulle merkitsee?

En minä ole tasaveroinen Jeesuken kanssa, minä en pystyisi sovittaamaan maailman syntejä vaikka minut ristiinnaulittaisiin.

Jeesus käskee lopettaa synnin tekemisen ja on sovittanut minunkin jo tekemäni synnit se riittää minulle.

Et vastannut tapasi mukaan varsinaiseen kysymykseen.

• säästy.tuomiolta
        sage8 kirjoitti:

Et vastannut tapasi mukaan varsinaiseen kysymykseen.

Minä vastasi jo, että EN KUVITTELE.
        Nytkö sinä voit vastata mitä Jeesus sinulle merkitsee

• NäinkinJeesusSanoi
        säästy.tuomiolta kirjoitti:

Joka syntiä tekee ansaitsee itselleen tuomion.

• TottaMousesJaTokkiinsa
        sage8 kirjoitti:

1. Johanneksen kirje

1:1 Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. 2 Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.
        3 Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä. 4 Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. 5 Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään. 6 Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli.

• evl
        säästy.tuomiolta kirjoitti:

Jeesus sanoi myös: "Minäkään en sinua tuomitse."

• lve
        evl kirjoitti:

Jeesus sanoi myös: "Minäkään en sinua tuomitse."

Mitä muuta Jeesus sanoi?
        Sanoi, että mene ÄLÄKÄ ENÄÄ SYNTIÄ TEE.

• lve
        lve kirjoitti:

Mitä muuta Jeesus sanoi?
        Sanoi, että mene ÄLÄKÄ ENÄÄ SYNTIÄ TEE.

ETTEI SINULLE VIELÄ PÄHEMMIN KÄVISI.

• evl
        lve kirjoitti:

ETTEI SINULLE VIELÄ PÄHEMMIN KÄVISI.

No tuota Jeesus ei sanonut siinä yhteydessä josta puhuimme.

• lve
        evl kirjoitti:

Jeesuksen sanoja yhtä kaikki.

• HMM___
        evl kirjoitti:

Miksi muuten Jeesus ei tuominnut tätä avionrikkoja -naista? Ymmärsikö Jeesus syyn miksi nainen meni panemaan toisen miehen kanssa? Oliko oma mies impotentti, vai oliko hänellä niin paljon vaimoja ettei kerinnyt aviovelvollisuuksiin kaikkien kanssa?

• Jumalan.sanaa.kaikki
        lve kirjoitti:

Jeesuksen sanoja yhtä kaikki.

Juudas meni ja hirtti itsensä - mene ja tee sinä samoin,

• lve
        Jumalan.sanaa.kaikki kirjoitti:

Juudas meni ja hirtti itsensä - mene ja tee sinä samoin,

Missä Jeesus noin sanoi?

• ErköMukaTunneTätä
        lve kirjoitti:

Missä Jeesus noin sanoi?

Tarinan mukaan oli kerran eräs Jumalaa pelkäävä mies mies, erittäin haras ja hyvä sydämmine uskovainen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja hän luki raamatustaan...
        "Matt. 27:5 Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi."
        Sitten hän avasi Raamatunsa uudelleen ja jatkoi...
        "Luuk. 10:37 Jeesus sanoi: 'Mene ja tee sinä samoin.'"
        Seuraavana päivänä ystävät ja sukulaiset löysivät miehen hirttäytyneenä.

• ErköMukaTunneTätä kirjoitti:

Tarinan mukaan oli kerran eräs Jumalaa pelkäävä mies mies, erittäin haras ja hyvä sydämmine uskovainen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja hän luki raamatustaan...
        "Matt. 27:5 Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi."
        Sitten hän avasi Raamatunsa uudelleen ja jatkoi...
        "Luuk. 10:37 Jeesus sanoi: 'Mene ja tee sinä samoin.'"
        Seuraavana päivänä ystävät ja sukulaiset löysivät miehen hirttäytyneenä.

Tuo on vanha vitsi siitä, miksi Raamattua ei kannata sanatarkasti lukea ja poimia sieltä täältä kohtia.

Syntien ei voikkan sovittaa,mitään syntejä.

• Jeesus oli tyypillinen 30 vuotias nuorukainen. Vähän itsekäs ja itsekeskeinen. Hän halusi kaikkien tottelevan itseään ja koska fariseukset olivat omaan ajatteluun kykeneviä viisaita eikä tahdottomia robotteja niin kuin portot niin Jeesus ei voinut saada valtaa fariseusten mieleen. Sen takia hän hylkäsi heidät ja valitsi helpommin käsiteltävät tahot.

Jeesus on Immanuel, joka syö voita ja hunajaa siihen asti kunnes Damaskos ja Samaria tuhotaan. Hän tulee olemaaan Profeetta Isa , joka menee naimisiin ja perustaa dynastian. Kun hän on avioliitossa alkaa hän saavuttaa oikeuden tajua enemmän.

HÄnessä lopulta yhdistetään kaikki ja kaikki mielet orjuutetaan kuuliaisiksi hänelle. Ainakin tämä on yksi raamatun sunnitelmista.

• JessePuusepänPoika

Jaa, no Jeesus oli kuollessaan noin 30-40 vuotias (s. 7-2 eaa. k. 30-33 jaa. ) hyvin tyypillnen juutalainen käsityöläismies. Pääosan Jeesus vietti elämästään veneitä veistellen ja taloja rakennellen ja työkaluja korjaillen, mutta vain kolme viimeistä vuotta käveli raskaassa vuotistossa valtavia matkoja. Pidempiä kuin mitä monet nykyään jaksaisi kävellä.

• Jeesus antoi henkensä, jotta ne jotka uskovat häneen, saisivat iankaikkisen elämän. Siitä on syytä olla kiitollinen. Jeesuksen eettiset opetukset ovat hyvä esikuva meille kaikille. Jos me kaikki noudattaisimme Jeesuksen opetuksia, esim. rakkauden kaksoiskäskyä, olisi asiat tässä maailmassa paljon paremmin.

• ei.mitään.hyötyä

1.Kor 15
        19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

• ei.mitään.hyötyä kirjoitti:

1.Kor 15
        19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

Totta. Siksi toivo kannattaakin laittaa Kristuksen sovitustyöhön ja siihen, että meillä on mahdollisuus ikuiseen elämään kuoleman jälkeen.

• "Jos me kaikki noudattaisimme Jeesuksen opetuksia, esim. rakkauden kaksoiskäskyä, olisi asiat tässä maailmassa paljon paremmin. "

Toivossa elämme...

• MetooJeesus
        mummomuori kirjoitti:

"Jos me kaikki noudattaisimme Jeesuksen opetuksia, esim. rakkauden kaksoiskäskyä, olisi asiat tässä maailmassa paljon paremmin. "

Toivossa elämme...

Jeesus keksi Metoo-kamppanjan, käski häiriköitä repimään kädet irti ja silmät päästään.

• MetooJeesus kirjoitti:

Jeesus keksi Metoo-kamppanjan, käski häiriköitä repimään kädet irti ja silmät päästään.

Huono vitsi.

• Jeesustuomitsikyllä

Kyllä Jeesus tuomitsi!!!

Hän tuomitsi ristin puulla vieressään olevan paratiisiin olemaan vielä samana päivänä!

• yesjoo

Oliko se sama paratiisi, jossa häntä odotti 72 neitsyttä?

• HMM___
        yesjoo kirjoitti:

Oliko se sama paratiisi, jossa häntä odotti 72 neitsyttä?

Seksi-iloja ristin jälkeen. Ei hullumpi tuomio.

• viimeinen tuomio on tuomio Rakkauteen

• "Hän sanoi: Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, sitten vasta näet ottaa pois roskan veljesi silmästä."

Oikeudenmukaisuus eli vanhurskaus perustuu juuri tälle.

• mummohuori

Joko olet oikeudenmukainen ja vanhurskas?

• mummohuori kirjoitti:

Joko olet oikeudenmukainen ja vanhurskas?

Siihenhän meidän kaikkien tulee pyrkiä.

• dghct6

Aloittajalla on virheellinen käsitys Jeesuksen ajan fariseuksista, he eivät olleet mitään uskovaisia. Jeesus nimitti heitä kyykäärmeiden sikiöiksi, he olivat teeskentelijöitä, nimijuutalaisia, samoin kuin nykyään on nimikristittyjä. Muutamat harvat fariseukset uskoivat kuitenkin Jeesukseen.

• Taitaa olla niin, että sinulla on väärä käsitys farisealaisista?

Hehän olivat juuri niitä, jotka pitivät itseään ”ainoina oikeina” juutalaisina ja joille lain noudattaminen yksityiskohtia myöten oli hyvin tärkeää.

Sinun kannattaisi lukea Tampereen ev.lut. seurakunnat: Jeesuksen ajan juutalaiset – siellä on todella hyvää tietoa tuon ajan juutalaisista suuntauksista.

”He pelkäsivät ympäröivän kreikkalaisen kulttuurin nielaisevan koko heprealaisen kansan, ja niinpä he julistivat paluuta takaisin sille samalle uskon lähteelle, johon heidän esi-isänsä olivat nojanneet aina Babylonin vankeudesta saakka: Tooraan, Mooseksen lakiin ja sen ympärille vuosisatojen varrella syntyneeseen perimätietoon. He halusivat erottautua "aidoiksi" juutalaisiksi.”

”…fariseukset halusivat ulottaa Mooseksen lain hengen temppelin ulkopuolelle, ihmisten jokapäiväiseen elämään.”

• PikkuPiirit
        mummomuori kirjoitti:

Taitaa olla niin, että sinulla on väärä käsitys farisealaisista?

Hehän olivat juuri niitä, jotka pitivät itseään ”ainoina oikeina” juutalaisina ja joille lain noudattaminen yksityiskohtia myöten oli hyvin tärkeää.

Sinun kannattaisi lukea Tampereen ev.lut. seurakunnat: Jeesuksen ajan juutalaiset – siellä on todella hyvää tietoa tuon ajan juutalaisista suuntauksista.

”He pelkäsivät ympäröivän kreikkalaisen kulttuurin nielaisevan koko heprealaisen kansan, ja niinpä he julistivat paluuta takaisin sille samalle uskon lähteelle, johon heidän esi-isänsä olivat nojanneet aina Babylonin vankeudesta saakka: Tooraan, Mooseksen lakiin ja sen ympärille vuosisatojen varrella syntyneeseen perimätietoon. He halusivat erottautua "aidoiksi" juutalaisiksi.”

”…fariseukset halusivat ulottaa Mooseksen lain hengen temppelin ulkopuolelle, ihmisten jokapäiväiseen elämään.”

Harmi että sivusto antaa aika suppean ja yksipuolisen kuvan fariseuksista. Endimmäisellä vuososadalla, jo ihan vuosisadan alussa, fariseukset olivat jakautuneet koulukuntiin. Se ei siis ollut yksi ja yhtenäinen klöntti. Näistä koulukunnista merkittävimmät oli Hillel vanhimman (s.110 eaa. k.10 jaa.) ja rabbi Shammain (s.50 eaa. k.30 jaa. ) koulukunnat. Hillelin koulunkunta oli käytännössä liberaali ja suhtautui roomalaisiin myötämielisesti, Hillelin tunnetuin lause oli...

"Mitä et halua sinulle tehtävän, älä tee sitä muillekkaan - Tässä on koko laki (Toora), loppu on pelkkää selitystä. Mene siis ja opi."

Sen sijaan rabbi Shammain koulukunta oli hyvin konservatiivinen, se ei edes esimerkiksi hyväksynyt Mooseksen sallimaa avioeroa ja he taas suhtautuivat roomalaisiin hyvin tiukka pipoisesti. Shammain tunnetuin lause on...

"Tee lain (Tooran) tutkimisesta säännöllistä. Sano vähän ja tee paljon, ja vastaanota jokainen iloisin kasvoin."

Näistä kahdesta Jeesus oli lähempänä Hillelin koulukuntaa, hyvinkin lähellä*, mutta avioliitto opetuksessaan myötäilee pitkälti Shammain koulukunnan linjaa.

*tästä jotkut ovat tehneet jopa niinkin pitkälle meneviä johtopäätöksiä että Jeesus oli Hillelin koulukuntaan kuilunut farisealaineb oppinut rabbi.

• PikkuPiirit kirjoitti:

Harmi että sivusto antaa aika suppean ja yksipuolisen kuvan fariseuksista. Endimmäisellä vuososadalla, jo ihan vuosisadan alussa, fariseukset olivat jakautuneet koulukuntiin. Se ei siis ollut yksi ja yhtenäinen klöntti. Näistä koulukunnista merkittävimmät oli Hillel vanhimman (s.110 eaa. k.10 jaa.) ja rabbi Shammain (s.50 eaa. k.30 jaa. ) koulukunnat. Hillelin koulunkunta oli käytännössä liberaali ja suhtautui roomalaisiin myötämielisesti, Hillelin tunnetuin lause oli...

"Mitä et halua sinulle tehtävän, älä tee sitä muillekkaan - Tässä on koko laki (Toora), loppu on pelkkää selitystä. Mene siis ja opi."

Sen sijaan rabbi Shammain koulukunta oli hyvin konservatiivinen, se ei edes esimerkiksi hyväksynyt Mooseksen sallimaa avioeroa ja he taas suhtautuivat roomalaisiin hyvin tiukka pipoisesti. Shammain tunnetuin lause on...

"Tee lain (Tooran) tutkimisesta säännöllistä. Sano vähän ja tee paljon, ja vastaanota jokainen iloisin kasvoin."

Näistä kahdesta Jeesus oli lähempänä Hillelin koulukuntaa, hyvinkin lähellä*, mutta avioliitto opetuksessaan myötäilee pitkälti Shammain koulukunnan linjaa.

*tästä jotkut ovat tehneet jopa niinkin pitkälle meneviä johtopäätöksiä että Jeesus oli Hillelin koulukuntaan kuilunut farisealaineb oppinut rabbi.

”Harmi että sivusto antaa aika suppean ja yksipuolisen kuvan fariseuksista.”

No jaa, se antaa muita sivustoja paremmin kuvaa siitä, mitä tuon ajan juutalaisuus oli. Toki asiasta aivan varmaan löytyy paljon yksityiskohtaisempaa tietoa.

”…jotkut ovat tehneet jopa niinkin pitkälle meneviä johtopäätöksiä että Jeesus oli Hillelin koulukuntaan kuilunut farisealaineb oppinut rabbi.”

Olen jostain lukenut, että Jeesuksen opetusta pitävät jotkut vahvimmin farisealaisena, osa sitten katsoo, että siinä oli essealaisuuden vaikutusta eniten.

• Ymmärrettäväksi Jeesuksen ristiriitaiset puheet ja teot tekisi se, jos ymmärrettäisiin että hän oli vain ihminen (omien sanojensa mukaan "ihmisen poika" ) ja uskottaisiin, niinkuin monet tutkijatkin tekevät, vain se, mikä on mahdollista ihmiselle ilman dramaattisia ihmetekoja ja ilman sen kummempia dramaattisia odotuksia hänen suhteensa.

Jeesuksen opetuksillakin, ilman myyttisiä koukeroitakin, olisi silloin jotain suurempaa merkitystä ihmisten välisessä elämässä. Ja ilmeisesti parempana laatuna.

• Paratiisi ajatus on peräisin Persiasta, Pairi-daetza tarkoittaa kuninkaan puutarhaa.

Aikoinaan esim. Intiassa oli valtavia maharazojen palatseja, kuten Akbarin, heillä oli tuhansien hehtaarien hoidetut puutarhat, satoine suihkulähteineen ja satoine erilaisine eläimineen ja haaremeineen. Siellä kuningas vietti luppoaikaa ystäviensä kanssa metsästäen ja ilakoiden naisten kanssa. Kaiken työn tekivät orjat.

Naisille ja orjille paratiisi ei ole mitenkään miellyttävä paikka, ellei pidä alistetusta asemasta ja siitä, että henki voi olla hyvin löysässä, ellet osaa miellyttää tai jos ei huvita. Lisäksi, sinne valikoituvat vain kauniit naiset.

Miehistä on tietysti houkuttelevaa päästä kuninkaan ystäväksi näissä oloissa, mutta tarkemmin ajatellen, alistumista sekin on, kapinalliset menettävät päänsä.

• nää_on_näitä

kuka pitää mistäkin, mene ja tiedä.
        Onhan meilläkin ILO talo. Voidaanhan sielläkin kokea yhteinen ilo.

• Sana Vitsa on voinut tulla meille sanskritin sanasta Vidja, joka tarkoittaa tietoa, tai helminauhaa, joka taas meillä on vitja.

Jos sanonta; Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, olisi muodossa; Joka vidjaa/ tietoa säästää, se vihaa lastaan, se kuulostaaisi paljon järkevämmältä.

• Olen käynyt Intiassa edellä kuvaamissani paikoissa, Pairidaetzoilla, (paratiisissa) , nykyisin ne ovat autioina, vain apinat niissä asustavat.
      Eräässä vuoren rinteellä olevassa palatsissa jonne ratsastettiin norsulla, oli pihalla pölkky, joka oli aikoinaan rangaistusväline. Vangin tai kapinallisen pää painettiin pölkylle ja norsu murskasi sen astumalla sen päälle.

Meilläkin on tunnettu lause, Pää polkylle.

Daetzasta tulee varmaan Venäjän sana Datza, joka on kesämökki tai vapaa-ajan asunto. Tuli vain mieleen.

Joku voi sanoa, että miten tämä liittyy jeesukseen tai luterilaisuuteen. Jeesus puhui paratiisista ja raamattu puhuu paratiisista, josta joku karkotettiin.

• Raamattuun perustuva tuntemus ei riitä kovin pitkälle. Jopa kaikki sakramentit ovat maitoa. Kätten päälle panemiset, kasteet yms. Vahvaa ruokaa pitäisi jostakin saada.
      Aikanaan sitä tarjosivat mm. gnostilaisten teokset. Monet apokryfit ovat välttämättömiä. Valitettavasti niitä ei ole tajuttu suomentaa ennen kuin viime päivinä harrastelijoiden toimesta. Aivan liian myöhään. Joudumme hautaan täydessä sotapuvussa vailla muuta sanottavaa kuin kade huomautus: KÄh - käh jouduitpahan sinäkin tänne senkin suuri pelastaja!

Myös ilmestymiset antavat paljon tietoa ja tuntemusta. Mutta ilmestyksissä on se paha puoli, että niiden persoonat ovat kaikki erityyppisiä. On kuin olisi niin monta eri persoonaa samalla henkilöllä kuin mitä on ilmestyksiä. Hän ilmestyi Suomessa 2003, Slovakiassa 2011 ja eri tyyppinä ja persoonana kummallakin kerralla.

• "Valitettavasti niitä ei ole tajuttu suomentaa ennen kuin viime päivinä harrastelijoiden toimesta."

Eiköhän aivan ensimmäisinä ne kääntäneet ihan ammattilaiset ja kääntävät yhä. Harrastelijat sitten seurasivat vanavedessä.

• Meillä on olemassa tarina Graalin maljasta, eli maljasta johon Jeesuksen veri valutettiin.

Tämänkin tarinan alkuperä on Persiasta, ja kertoo kuninkaan maljasta.

Kuninkaalla oli ihmeellinen taikamalja, johon katsomalla hän näki kaiken, mitä valtakunnassa tapahtui, hänen ei tarvinnut uskoa sitä mitä hänelle kerrottiin. Niemeltään se oli jotain..Jam-etjam, en muista tarkkaan.
      Nykyisin nimi on Iranin televisioyhtiöllä, joten tarina oli esikuvallinen televisio.

Kun tarina saavutti joskus Euroopan, se piti liittää jeesukseen sopivaksi, verimaljaksi.

Nykyisin me kaikki voimme nähdä ihmeellisestä maljasta nimeltää TV, mitä maailmassa tapahtuu. Joten jokaisella on kotonaan graalin malja.

• Nämä Graalin maljat ja muut ovat tarinoita mutta aloituksen hyviin pointteihin ei oikein monien uskovienkaan toimesta tässäkään ketjussa paneuduttu.

• sage8 kirjoitti:

Nämä Graalin maljat ja muut ovat tarinoita mutta aloituksen hyviin pointteihin ei oikein monien uskovienkaan toimesta tässäkään ketjussa paneuduttu.

Aivan, nämä ovat ihan mielenkiintoisia tarinoita, mutta eivät taida mitenkään liittyä esim. Jeesukseen?

• GraalinMalja
        mummomuori kirjoitti:

Aivan, nämä ovat ihan mielenkiintoisia tarinoita, mutta eivät taida mitenkään liittyä esim. Jeesukseen?

Dan Brownin mukaan Magdalan Maria oli tämä himoittu ja etsitty graalin malja joka kantoi Jeesuksen siementä.

Alkuperäisen tarinan mukaan graalinmalja oli alunperin ehtoollismalja, josta jeesus joi viimeisellä aterialla. Malja otettiin talteen ja siitä tuli sairauksia parantava pyhäinjäännös. Myöhemmin esitettiin, että maljan oarantava voima johtui siihen talteen otetusta Jeesuksen verestä, ja että hurskas Joosef Arimatilainen olisi kerännyt Jeesuksen veret tähän ehtoollismaljaan. Malja kuitenkin kuitenkin hävisi ristiretkien aikaan.

• GraalinMalja kirjoitti:

Dan Brownin mukaan Magdalan Maria oli tämä himoittu ja etsitty graalin malja joka kantoi Jeesuksen siementä.

Alkuperäisen tarinan mukaan graalinmalja oli alunperin ehtoollismalja, josta jeesus joi viimeisellä aterialla. Malja otettiin talteen ja siitä tuli sairauksia parantava pyhäinjäännös. Myöhemmin esitettiin, että maljan oarantava voima johtui siihen talteen otetusta Jeesuksen verestä, ja että hurskas Joosef Arimatilainen olisi kerännyt Jeesuksen veret tähän ehtoollismaljaan. Malja kuitenkin kuitenkin hävisi ristiretkien aikaan.

Juu, tunnen jotekin tuon tarinan. Näitä tarinoita lienee monia muitakin, etenkin katolilaiset pitävät näistä.

• trollijoukossa

Edellä kirjotietaan:

"Kun Jeesus tulee toisen kerran silloin Hän tuomitsee jokaisen ihmisen sen mukaan onko ottanut pelastuksen vastaan vai ei."

Trollaatko?! Tiedät varsin hyvin, että Jeesus sanoi, että kaikki tuomitaan tekojen mukaan.

• "...kaikki tuomitaan tekojen mukaan. "

Taitaa olla että osa ei usko tuohon, vaan katsoo että osa on jo ennakolta säästyvä tuolta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5574
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1655
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      20
      1129
    4. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      69
      1007
    5. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      987
    6. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      949
    7. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      898
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      57
      890
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      120
      872
    10. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      848
    Aihe