Diesel ainoa järkevä yli 1500kg autoon

34645654

Jos haluaa vääntöä liikuttaa tuota suurta massaa kulutuksen kuitenkin pysyessä kohtuullisena niin kyllä diesel edelleen ainoa järkevä valinta 1500kg ja sitä painavampiin autoihin.

Tässä nyt jotain poimintoja painavista autoista tuoreimmasta AB lehdestä:

Bensat:

-Mitsubishi Eclipse Cross: 1.5 bensaturbo, kulutus testiajossa huimat 8,9 litraa (pääasiassa matka-ajoa eco-tilassa ABn mukaan) 1625kg painavassa autossa (virallisesti 7 litraa sadalla)
-Insignia GSI, 2.0 bensaturbo, 8,6 litraa sadalla 1680kg autossa

Dieselit:

-Renault Talisman 1.6 diesel, 4,6 litraa 1615kg autossa.
-VW T-roc, 2.0 diesel, 5,1 litraa sadalla ja painoa 1530kg.
-E-Mersu 1890kg möhkö, 3.0 diesel vain 6 litraa sadalla
-Insignia GSI diesel 2.0, 7 litraa sadalla 1770kg autossa

Kyllä tästä huomaa kuinka suureksi bensan kulutus tulee heti kun vähänkin painavampi auto, siihen ei auta edes pikkuturbobensat. Varsinkin Mitsun tapaus näyttää kuinka noiden pikku bensaturbojen kulutus nousee huimasti jos haluaa vauhdikkaammin ajaa eikä pintakaasulla jonkun testinormin mukaan.

Saahan bensallakin voimaa ison massan liikuttamiseen, meidän 2300kg Buick liikkuu ihan kevyesti 6.6 V8 koneella 600Nm avulla, mutta sitten puhutaan 20 litran kulutuksista.

Vaikka erityisesti vihervasemmisto ja Kokoomuksen kaltaiset kaupunkipuolueet ovat kovaa vauhtia ajamassa diesel-kieltoa, en edes harkitsisi bensaa jos autolla painoa yli 1500kg.

Sitten toki hybridit ja sähkömoottorin lisävääntö, mutta muistakaa myös että hybridijärjestelmä akkuineen painaa satoja kiloja joten siihen hupenee tehokkaasti se lisävääntö. suurempi massa tietenkin heikentää hybridin mutkaäyttäytymistä ja jarrutusmatkoja.

Täyssähkökään ei mitenkään realistinen valinta kun lataus kestää kymmenenkertaisia aikoja verrattuna tankkaukseen.

1

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saasteiden_dilemma

      Tämänkin palstan keskusteluissa useinmiten sekoitetaan kaksi asiaa, auton käytettävyys ja autoilun päästöongelmat. Viimeksimainittu on se mikä on EU-direktiiveissä ja eri maiden alueellisilla ja eri kaupunkien hallitsijoilla ratkaisuissa keskeisessä roolissa.

      Toistaiseksi ei valitettavasti edes ole olemassa aidosti ekologista vaihtoehto, eli pitää valita vähemmän pahojen vaihtoehtojen kesken.

      Mutta ei dieseliäkään vielä ole valmiiksi tapettu ja kuopattu ja sen päästöjä voidaan edelleen alentaa, mutta riskeeraa olla liian kallista teknologiaa pienempiin autoihin.

      * Mercedeksen luotto dieseliin ei horju - kehittää sähköautojen ohella uutta dieseltekniikkaa

      - http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201804062200859415_oa.shtml

      Kuten mainitsit, niin pelkästään toiminnallisesti diesel sopii paremmin kookkaisiin autoihin kuin bensaversio. Sama suuremman ilmanvastuksen omaavien autojen suheen, kuten tila-autot ja pienet pakettiautot, joiden kulutus kasvaa reipaasti varsinkin moottoritienopeukissa. Nyt uudempia / uudistuvia pikkupakujakin alkaa pienillä bensa-turboilla, mutta kulutuslukemat riskeeraavat kiivetä.

      "Täyssähkökään ei mitenkään realistinen valinta kun lataus kestää kymmenenkertaisia aikoja verrattuna tankkaukseen."

      Pelkän käytettävyyden sijaan e-auton suhteen se oleellisin elementti on se, että se nykymuodossaan on elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltään todellinen mega-saaste-pommi vastoin sitä, miten tuota vaihtoehtoa puolitotuuksin ja suorastaan aivopesullisesti lobataan globaalin tason ratkaisuna autoilun päästöjen pelastavana messiaana. Ympäristöongelma vain siirretään paikasta A paikkaan B ja sen lisäksi sitä vielä kasvatetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe