Diesel ainoa järkevä yli 1500kg autoon

34645654

Jos haluaa vääntöä liikuttaa tuota suurta massaa kulutuksen kuitenkin pysyessä kohtuullisena niin kyllä diesel edelleen ainoa järkevä valinta 1500kg ja sitä painavampiin autoihin.

Tässä nyt jotain poimintoja painavista autoista tuoreimmasta AB lehdestä:

Bensat:

-Mitsubishi Eclipse Cross: 1.5 bensaturbo, kulutus testiajossa huimat 8,9 litraa (pääasiassa matka-ajoa eco-tilassa ABn mukaan) 1625kg painavassa autossa (virallisesti 7 litraa sadalla)
-Insignia GSI, 2.0 bensaturbo, 8,6 litraa sadalla 1680kg autossa

Dieselit:

-Renault Talisman 1.6 diesel, 4,6 litraa 1615kg autossa.
-VW T-roc, 2.0 diesel, 5,1 litraa sadalla ja painoa 1530kg.
-E-Mersu 1890kg möhkö, 3.0 diesel vain 6 litraa sadalla
-Insignia GSI diesel 2.0, 7 litraa sadalla 1770kg autossa

Kyllä tästä huomaa kuinka suureksi bensan kulutus tulee heti kun vähänkin painavampi auto, siihen ei auta edes pikkuturbobensat. Varsinkin Mitsun tapaus näyttää kuinka noiden pikku bensaturbojen kulutus nousee huimasti jos haluaa vauhdikkaammin ajaa eikä pintakaasulla jonkun testinormin mukaan.

Saahan bensallakin voimaa ison massan liikuttamiseen, meidän 2300kg Buick liikkuu ihan kevyesti 6.6 V8 koneella 600Nm avulla, mutta sitten puhutaan 20 litran kulutuksista.

Vaikka erityisesti vihervasemmisto ja Kokoomuksen kaltaiset kaupunkipuolueet ovat kovaa vauhtia ajamassa diesel-kieltoa, en edes harkitsisi bensaa jos autolla painoa yli 1500kg.

Sitten toki hybridit ja sähkömoottorin lisävääntö, mutta muistakaa myös että hybridijärjestelmä akkuineen painaa satoja kiloja joten siihen hupenee tehokkaasti se lisävääntö. suurempi massa tietenkin heikentää hybridin mutkaäyttäytymistä ja jarrutusmatkoja.

Täyssähkökään ei mitenkään realistinen valinta kun lataus kestää kymmenenkertaisia aikoja verrattuna tankkaukseen.

1

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saasteiden_dilemma

      Tämänkin palstan keskusteluissa useinmiten sekoitetaan kaksi asiaa, auton käytettävyys ja autoilun päästöongelmat. Viimeksimainittu on se mikä on EU-direktiiveissä ja eri maiden alueellisilla ja eri kaupunkien hallitsijoilla ratkaisuissa keskeisessä roolissa.

      Toistaiseksi ei valitettavasti edes ole olemassa aidosti ekologista vaihtoehto, eli pitää valita vähemmän pahojen vaihtoehtojen kesken.

      Mutta ei dieseliäkään vielä ole valmiiksi tapettu ja kuopattu ja sen päästöjä voidaan edelleen alentaa, mutta riskeeraa olla liian kallista teknologiaa pienempiin autoihin.

      * Mercedeksen luotto dieseliin ei horju - kehittää sähköautojen ohella uutta dieseltekniikkaa

      - http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201804062200859415_oa.shtml

      Kuten mainitsit, niin pelkästään toiminnallisesti diesel sopii paremmin kookkaisiin autoihin kuin bensaversio. Sama suuremman ilmanvastuksen omaavien autojen suheen, kuten tila-autot ja pienet pakettiautot, joiden kulutus kasvaa reipaasti varsinkin moottoritienopeukissa. Nyt uudempia / uudistuvia pikkupakujakin alkaa pienillä bensa-turboilla, mutta kulutuslukemat riskeeraavat kiivetä.

      "Täyssähkökään ei mitenkään realistinen valinta kun lataus kestää kymmenenkertaisia aikoja verrattuna tankkaukseen."

      Pelkän käytettävyyden sijaan e-auton suhteen se oleellisin elementti on se, että se nykymuodossaan on elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltään todellinen mega-saaste-pommi vastoin sitä, miten tuota vaihtoehtoa puolitotuuksin ja suorastaan aivopesullisesti lobataan globaalin tason ratkaisuna autoilun päästöjen pelastavana messiaana. Ympäristöongelma vain siirretään paikasta A paikkaan B ja sen lisäksi sitä vielä kasvatetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      3022
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2641
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2594
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      104
      2287
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      48
      2104
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      342
      1893
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1556
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1408
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1228
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1185
    Aihe