Ansiosidonnaista kaikille työttömille

ay-vastustaa-tätäkin

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/uutissuomalainen-liki-puolet-suomal...

Lähes puolet suomalaisista kannattaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan maksamista kaikille työttömille riippumatta työttömyyskassojen jäsenyyksistä, selviää Uutissuomalaisen gallupista.

Uutissuomalaisen gallupissa perussuomalaisten kannattajista 52 prosenttia ilmoitti kannattavansa yleistä ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Keskustan kannattajista samaa mieltä oli yli 60 prosenttia ja kokoomuksen kannattajista vajaa puolet.

Kielteisimmin asiaan suhtautuivat SDP:n kannattajat, joista reilu kolmannes vastusti ajatusta.

31

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älks

      Matematiikka on vaikeata:)))))))))))))))))))))

      • groopos

        ei tuossa mitään hirmu vaikeaa ole


    • TämäOnVarma

      Jos valtio maksaa ansiosidonnaisen, Sipilä ja Orpo leikkaavat sen tasoa ja kestoa heti.

      • PieniPiruVasempaan

        Valtio maksaa ansiosidonnaisen. Vain 5% tulee kassoista.


      • OmaPäätös
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Valtio maksaa ansiosidonnaisen. Vain 5% tulee kassoista.

        Miksi kansanedustajien 'ansiosidonnainen' on kolme vuotta, kun taviksilla vain 400 päivää?

        Koska saadaan satasen korotus päivärahaan niinkuin kansanedustajat saa?


      • PieniPiruVasempaan
        OmaPäätös kirjoitti:

        Miksi kansanedustajien 'ansiosidonnainen' on kolme vuotta, kun taviksilla vain 400 päivää?

        Koska saadaan satasen korotus päivärahaan niinkuin kansanedustajat saa?

        Koska he voivat itse siitä päätää. Silloin mopo lähtee helposti käsistä.


    • observer_aliasG_alias_KS

      Vihdonkin lehdistö ja piliitikot ovat ottaneet asian esille. Se johtuu pitkälti siitä, että olen lobbannut asiaa jo vuosia.
      "Jalasjärven papukaijakaan" ei sitä voi estää.
      http://bot.fi/4wj

    • Kokeilija_Koistinen

      Ei tule toteutumaan ikinä koska valta.

      Köyhyys ja köyhänä pitäminen on Suomalainen vallankäytön väline.

      Toisekseen yhä suurempi osa työikäisestä väestöstä on tulevaisuudessa ilman työtä, koska työtä oikeasti ei ole. Siispä kaikille ei riitä ansiosidonnaista.

      Jatkuvasti kasvanut työkokeiluissa ja kuntouttavassa työtoiminnassa mukana olevien määrä kertoo mitä oikeasti on tapahtumassa. Kun lukumäärät ovat tilastojen mukaan kasvaneet muutamassa vuodessa tuhansista yli viidenkymmenen tuhannen, on suunta selvä.

      Työttömillä tehdään bisnestä. Lopulta niillä kaikilla tehdään bisnestä lain voimalla. Ei niille kuulukaan löytää töitä, saatika maksaa ansiosidonnaisia.

      Vieläkö se tuntuu lottovoitolta syntyä Suomeen?

      • PureJenkkiä

        No USA:ssa vangeilla tehdään bisnestä.


    • persu-27

      ansiosidonnainen tulisi liittää osaksi normaali ttt/työttömyyskorvausta jolloin se tulisi kaikille, ei vain kassan jäsenille

      • eskojuhana

        Työssä käyvistä eli työttömyyden sattuessa ansiopäivärahaan oikeutetuista vain kourallinen ei kuulu kassoihin. Tämä kourallinen on etupäässä perheettömiä niin vitun tyhmiä taivaanrannan maalareita ja kädestä suuhun eläviä boheemeja että olisi kansallinen katastrofi alkaa maksaa heille täysin vastikkeetonta ansiopäivärahaa. Se kuluisi viinaan ja huumeisiin. Ennemminkin tämän jengin peruspäivärahaa tulisi työttömyyden tullessa leikata neljäsosalla niin oppisivat hoitaan asioitansa.


      • MarkSilver
        eskojuhana kirjoitti:

        Työssä käyvistä eli työttömyyden sattuessa ansiopäivärahaan oikeutetuista vain kourallinen ei kuulu kassoihin. Tämä kourallinen on etupäässä perheettömiä niin vitun tyhmiä taivaanrannan maalareita ja kädestä suuhun eläviä boheemeja että olisi kansallinen katastrofi alkaa maksaa heille täysin vastikkeetonta ansiopäivärahaa. Se kuluisi viinaan ja huumeisiin. Ennemminkin tämän jengin peruspäivärahaa tulisi työttömyyden tullessa leikata neljäsosalla niin oppisivat hoitaan asioitansa.

        Minä jouduin työtyömäksi 27v yhtäjatkoisen työputken jälkeen. Luulin olevani vakuutettu kun palkkalaskelmassa näkyi maksettu työttömyysvakuutusmaksu. En tiennyt että en tiennyt, siksi en ollut kansssn jäsen.
        Vastikkeetonta? Olin maksanut koko ajan työttömyysvakuutusmaksuja. Ei tyhmä boheemi vaan pitkää päivää tekevä IT ammattilainen.


      • OlliL2
        MarkSilver kirjoitti:

        Minä jouduin työtyömäksi 27v yhtäjatkoisen työputken jälkeen. Luulin olevani vakuutettu kun palkkalaskelmassa näkyi maksettu työttömyysvakuutusmaksu. En tiennyt että en tiennyt, siksi en ollut kansssn jäsen.
        Vastikkeetonta? Olin maksanut koko ajan työttömyysvakuutusmaksuja. Ei tyhmä boheemi vaan pitkää päivää tekevä IT ammattilainen.

        IT ammattilainen etkä ole tajunnut googlettaa asiasta. Kuulut kyllä sitten luokkaan boheemi tai sinisilmäinen. Työttömyysvakuutus maksua maksavat yhdessä työnantajat ja palkansaajat. Sillä summalla rahoitetaan ansiopäivärahaa. Se kassan jäsenmaksu on ikäänkuin sisäänpääsymaksu etuutteen.


    • BackTo1868

      Otetaan vielä parisataa miljardia lisää velkaa ja jaetaan rahat työelämän ulkopuolella oleville. Ajetaan Suomi konkurssiin ja köyhät kuolkoot pois.

    • kysymys123

      miksi vasemmisto haluaa heikentää työttömien asemaa?

    • paljon_rahaa

      ansiosidonnaista tulisi saada myös niiden jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminassa tai työharjoittelussa

    • anssianssi

      Ansiosidonnaista pitäisi saada myös työssäkäyvien palkan lisäksi, että jaksaa tehdä hommia.

    • PieniPiruVasempaan

      Ansiosidonnainen korvaus tulisi kuulua kaikille, jotka maksavat sitä muille.
      Työttömyyskassat maksavat korvauksesta n.5% ja loput tulee verorahoista.

      On oikeus ja kohtuus, että korvausta saavat kaikki mukaan lukien yrittäjät.

      • valuetainment

        Kyllä ansiosidonnaisen saaminen vaatii pienen lisäpanostuksen työntekijältä. Eräänlainen extravakuutusmaksu työttömyytensä varalle. Pelisilmää. On maksettava työttömyyskassan jäsenmaksu omasta palkasta. Valintahan se on. Ansiosidonnainen ei tietenkään jatku ikuisuuksia maailman tappiin (muutamin poikkeuksin) koskapa 400 päivän jälkeen olet samalla viivalla kuin hlö joka ei pihiydessään ole listautunut työttömyyskassan jäseneksi. Sitten sinnitellään ja jumpataan kelan työmarkkinatuen varassa. Tottakait yrittäjienkin kuuluu saada korvaus työttömyyden ajalta. Osa yrittäjistä on fiksusti listautunut omaan yrittäjien työttömyyskassaan (SYT) . Itse olen varautunut työttömyyteen, sairauksiin, vanhuuteeni, kuolemaani sijoitustoiminnalla. Raha poikii. Suosittelen vaan en tyrkytä oppejani. Olen jonkin sortin punikki mutta ymmärrän kapitalisminkin edut ja runsaudet ja hienoudet.


      • PieniPiruVasempaan
        valuetainment kirjoitti:

        Kyllä ansiosidonnaisen saaminen vaatii pienen lisäpanostuksen työntekijältä. Eräänlainen extravakuutusmaksu työttömyytensä varalle. Pelisilmää. On maksettava työttömyyskassan jäsenmaksu omasta palkasta. Valintahan se on. Ansiosidonnainen ei tietenkään jatku ikuisuuksia maailman tappiin (muutamin poikkeuksin) koskapa 400 päivän jälkeen olet samalla viivalla kuin hlö joka ei pihiydessään ole listautunut työttömyyskassan jäseneksi. Sitten sinnitellään ja jumpataan kelan työmarkkinatuen varassa. Tottakait yrittäjienkin kuuluu saada korvaus työttömyyden ajalta. Osa yrittäjistä on fiksusti listautunut omaan yrittäjien työttömyyskassaan (SYT) . Itse olen varautunut työttömyyteen, sairauksiin, vanhuuteeni, kuolemaani sijoitustoiminnalla. Raha poikii. Suosittelen vaan en tyrkytä oppejani. Olen jonkin sortin punikki mutta ymmärrän kapitalisminkin edut ja runsaudet ja hienoudet.

        Et perustele millään tavalla sitä miksi pitäisi maksaa kassan jäsenmaksu ehtona ansiosidonnaiselle. Mitä järkeä siinä on? Miksei yhtä hyvin uimahallin kausikortti?

        Kukaan ei ole pystynyt perustelemaan mitä hyötyä pakosta on työttömälle tai yhteiskunnalle. Paraat perustelut ovat tyyppiä "aina on tehty niin" ja se on "perinteisesti niin". Jos jäsenyydestä on hyötyä, niin ei siihen tarvitse kytkeä mukaan ansidonaista koska se maksettaisiin muutenkin.


      • neljäs-nainen
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Et perustele millään tavalla sitä miksi pitäisi maksaa kassan jäsenmaksu ehtona ansiosidonnaiselle. Mitä järkeä siinä on? Miksei yhtä hyvin uimahallin kausikortti?

        Kukaan ei ole pystynyt perustelemaan mitä hyötyä pakosta on työttömälle tai yhteiskunnalle. Paraat perustelut ovat tyyppiä "aina on tehty niin" ja se on "perinteisesti niin". Jos jäsenyydestä on hyötyä, niin ei siihen tarvitse kytkeä mukaan ansidonaista koska se maksettaisiin muutenkin.

        Perua savupiipputeollisuudesta, muuta selitystä en keksi. Onhan siinä vielä sekin pointti, että työeläkettä ei kerry peruspäivärahasta ja se voi olla yksi syy siihen miksi työttömyyskassan jäsen pitää olla.
        Suurin syy siihen on raha, yksinkertaisesti, kun edellytetään kassanjäsenyyttä niin osa jää ansiosidonnainsen työttömyyskorvauksen ulkopuolelle ja eläkekertymä pienenee.
        Uimahallin kausikortilla ei ansiosidonnaista saa eikä työeläkettä kerry työttömyyskassan jäsenyydeelä saa ja eläkettäkin kertyy.


      • valuetainment
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Et perustele millään tavalla sitä miksi pitäisi maksaa kassan jäsenmaksu ehtona ansiosidonnaiselle. Mitä järkeä siinä on? Miksei yhtä hyvin uimahallin kausikortti?

        Kukaan ei ole pystynyt perustelemaan mitä hyötyä pakosta on työttömälle tai yhteiskunnalle. Paraat perustelut ovat tyyppiä "aina on tehty niin" ja se on "perinteisesti niin". Jos jäsenyydestä on hyötyä, niin ei siihen tarvitse kytkeä mukaan ansidonaista koska se maksettaisiin muutenkin.

        Riskienhallintaa hyvä Dr. Watson. Kun kerran se mahdollisuus on tarjolla, Miksei sitä siis silloin käytä hyödyksensä. Kyse on valinnasta. Maksamalla kassan jäsenmaksun saa ansiosidonnaista työttömyyteensä jos kriteerit täyttyvät. Siinä perusteluni. En käytä oikeudenmukaisuutta ollenkaan perusteluna vaan yksilön omaa ymmärrystä tehdä itsellensä hyödyttäviä elämänvalintoja. Kyky maksimoida oma elämänsä niillä resursseilla ja kyvyillä mitä itsellä on käytössä. Ei todellakaan kyse ole pakosta kun liittyy työttömyyskassaan. Se on oma valinta. joko a) tai b).

        Minusta nykyinen kassasysteemi on hyvä ja toimiva ratkaisu. No reservations.


      • Valintojentekememinen
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Et perustele millään tavalla sitä miksi pitäisi maksaa kassan jäsenmaksu ehtona ansiosidonnaiselle. Mitä järkeä siinä on? Miksei yhtä hyvin uimahallin kausikortti?

        Kukaan ei ole pystynyt perustelemaan mitä hyötyä pakosta on työttömälle tai yhteiskunnalle. Paraat perustelut ovat tyyppiä "aina on tehty niin" ja se on "perinteisesti niin". Jos jäsenyydestä on hyötyä, niin ei siihen tarvitse kytkeä mukaan ansidonaista koska se maksettaisiin muutenkin.

        Tottai on isosti järkeä. Se on se on pointti siinä systeemissä. Kassajuttu ja ansiosidonnainen otettiin käyttöön vuonna 1985. Kiitos ammattiyhdistysliike. Tackar och pockar. Uimahallin kausikortilla tietenkin pääset uimahallliin. Aika loogista. Seutulipulla matkustat linja-autolla huomattavasti edullisemmin kuin kertalipuilla. Aika loogista. Kaupan jäsenkortilla saat alennustuotteita. Etu on joskus huomattavakin. Itse kun en omista periaatteessa yhtään kauppojen jäsen/bonuskorttia maksan aina ne maksimihinnat. En halua että minun ostoskäyttäytymistäni kapitalisti seuraa. Olen tehnyt vapaan valintani. Kun menen kassalle alennuskengät mukanani en saa alennusta kun ei ole vilauttaa kaupan korttia. Viereisen kassan kenkäostaja voi saada 50 % alennuksen kun heilauttaa plussakorttiansa lukulaitteeseen. En tietenkään rupea poraamaan ja pillittämään että onhan tämä nyt epäreilua. Olen oman valintani tehnyt etten omista ja kuljettele plussa- enkä muitakaan kauppojen jäsenkortteja taskussani. Maksan siitä hintaa mutta toisaalta säilytän hieman sitä vapauttani. Jess.

        Nykyinen työttömyyskassasysteemi ja ansiosidonnaisen resepti on ok juttu. Olisi oikein hyvä että palautettaisiin 500 päivän raja takaisin. Jospa seuraava hallitus sen tekisi. Toki myös muihinkin työttömyyskorvauksiin on syytä tehdä tasokorotukset. On ne kyllä aika pienet.


      • PieniPiruVasempaan
        Valintojentekememinen kirjoitti:

        Tottai on isosti järkeä. Se on se on pointti siinä systeemissä. Kassajuttu ja ansiosidonnainen otettiin käyttöön vuonna 1985. Kiitos ammattiyhdistysliike. Tackar och pockar. Uimahallin kausikortilla tietenkin pääset uimahallliin. Aika loogista. Seutulipulla matkustat linja-autolla huomattavasti edullisemmin kuin kertalipuilla. Aika loogista. Kaupan jäsenkortilla saat alennustuotteita. Etu on joskus huomattavakin. Itse kun en omista periaatteessa yhtään kauppojen jäsen/bonuskorttia maksan aina ne maksimihinnat. En halua että minun ostoskäyttäytymistäni kapitalisti seuraa. Olen tehnyt vapaan valintani. Kun menen kassalle alennuskengät mukanani en saa alennusta kun ei ole vilauttaa kaupan korttia. Viereisen kassan kenkäostaja voi saada 50 % alennuksen kun heilauttaa plussakorttiansa lukulaitteeseen. En tietenkään rupea poraamaan ja pillittämään että onhan tämä nyt epäreilua. Olen oman valintani tehnyt etten omista ja kuljettele plussa- enkä muitakaan kauppojen jäsenkortteja taskussani. Maksan siitä hintaa mutta toisaalta säilytän hieman sitä vapauttani. Jess.

        Nykyinen työttömyyskassasysteemi ja ansiosidonnaisen resepti on ok juttu. Olisi oikein hyvä että palautettaisiin 500 päivän raja takaisin. Jospa seuraava hallitus sen tekisi. Toki myös muihinkin työttömyyskorvauksiin on syytä tehdä tasokorotukset. On ne kyllä aika pienet.

        Se olisi ihan OK, jos ansiosidonnainen maksettaisiin kassasta.
        Kassa maksaa kuitenkin vain n.5% ja loput tulee kaikkien maksamista veroista.

        Sinun vertauksia käyttäen K-korttilaiset saaat alennuksen S-kaupasta, jonka jäsenet maksavat ne.


    • Hei6666666

      Se olisi hyvä et pääsee ansiosidonnaisen piiriin kun menee työkokeiluun, tekisi siitäkin kannustavanpaa kuin olla tekemättä mitään. Tarkotan siis et saa parempaa päivärahaa jos on työkokeilussa esim verrattuna et ei ole sen 9€ päälle. Hyvä idea?

    • ehdoitus

      ay-kassojen varallisuus kuuluu työttömille

    • faktahomma

      Totuus on että omaa tyhmyyttä, jos ei ole liittynyt johonkin työttömyyskassaan työssä ollessaan ja jää työttömäksi. Väärin se olis työttömyyskassaan koko ajan maksua maksaneita kohtaan että, nekin jotka eivät olisi maksaneet saisivat samat edut.

      Etenkin kun ammattiliitto ja työttömyyskassa ovat "kuin omia erillisiä yhtiöitään", että voi kuulua vaikka pelkästään työttömyyskassaan.

      • PieniPiruVasempaan

        Suomessa on yhdistymisvapaus, joka tarkoittaa sitä ettei myöskään tarvitse kuulua mihinkään yhdistykseen.
        On väärin käyttää verorahoja painostamaan ihmisiä jäsenyyteen.


    • jokainenmaksakoonitse

      Suomen Yrittäjät (SY) kannustaa työnantajia lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksujen perinnän. Kyseessä on vastatoimi ay-liikkeen poliittisille lakoille, joilla taas vastustetaan niin sanottua irtisanomislakia.

      SY muistuttaa, ettei järjestäytymättömien yritysten edes tarvitsisi periä ay-liittojen jäsenmaksuja, vaikka moni ei sitä tiedä. Järjestö toivoo myös, että työnantajaliitot lähtevät uudistamaan työehtosopimuksia niin, että jäsenmaksuperintä jää vasteds ammattiliittojen omaksi tehtäväksi.

    • ostakaavakuutus

      Halvimmillaan kassanmaksu on alle sata euroa vuodessa.
      Aika urpo pitää olla jos ei liity heti kassaan kun työt alkaa. 6,5 kk tai jotain sitä luokkaa pitää vain olla töissä ja työssä olo ehto on täynnä. Työttämäksi jouduttuaan saa sitten sen ansiosidonnaisen.
      Tietysti jos juo kaikki rahansa niin onhan se kassanmaksu aivan valtavan suuri.

    • Anonyymi

      nyt näyttäisi silti että postin lakossa nimenomaan ay oli voittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe