Järkyttävä työkokemus SOL vuokratyöntekijänä

Anonyymi-

Olin Postin ulkomaantuotannossa Siipitie 9 Helsinki-Vantaan lentokentällä vuokratyöntekijänä syksyllä 2017 SOL vuokratyöntekijänä. Työskentelin kyseissessä työssä kuukauden. Heti työn alettua minulle haettiin Finavia työlupa lentokentän airport puolelle, jonne tulisin siirtymään heti kun työlupa tulisi. Kyseessä oli suojelupoliisin suorittama suppea turvallisuusselvitys Finavia työlupaa varten lentokentän airport alueelle. Suojelupoliisi ilmoitti minulle että haluavat haastattella minua työlupaa varten. Tein suuren virheen siinä että kerroin Postin ulkomaantuotannon esimiehille siitä että suojelupoliisi haluaa haastatella minua. Syy miksi suojelupoliisi halusi haastatella minua oli se että minua oli esitutkittu vuonna 2009 laittomasta uhkauksesta, syyttäjä teki syyttämättäjättämispäätöksen asiassa.

Kerrottuani Postin ulkomaantuotannon esimiehille siitä että suojelupoliisi haluaa haastatella minua, alettiin minua kohdella postin ulkomaantuotannossa kuin rikollista. Minut kutsuttiin välittömästi esimiesten toimistoon antamaan lausuntoa mikä on syy että suojelupoliisi haluaa haastatella minua. Lopputulema oli se että minulle ei enää myönnetty työvuoroja työhön, joita olin jo kuukauden ajan vaan ilmoitettiin että työvuoroista keskustellaan vasta kun minulla on Finavia työlupa.

Finavia työlupa myönnettiin minulle suojelupoliisin perusmuotoisella lausunnolla (ei pitänyt sisällään mitään huomautuksia) 3,5 viikon kuluttua siitä kun olin kertonut Postin ulkomaantuotannon esimiehille asiasta. Kun olin saanut kyseisen Finavia työluvan postin ulkomaantuotannon esimies totesi että minut koetaan postin ulkomaantuotannossa uhkaavana henkilönä, jolle ei tulla enää myöntämään työvuoroja lainkaan.

Kaikkein loukkaavinta ja nöyryyttävintä koko tapahtumaketjussa oli se että kyseinen esimies kertoi vielä täysin perättömiä syytöksi minusta, koskien sitä että olen potkinut pukuhuoneen kaapin ovea ja pitänyt työkaluna käytettävää vasaraa uhkaavasti kädessäni. Lisäksi se että olin ottanut osaa taukokeskusteluihin postin vakinaisten työntekijöiden kanssa oli ollut edellämainitun esimiehen mukaan väärin, koska olin keskustellut politiikasta. Kiistän täysin koskaan potkineeni mitään pukuhuoneen kaapinovea, etenkään kun säilytin arvo-omaisuutta kyseisessä kaapissa. Vasaraa olen pitänyt kädessä, koska sitä käytettiin työkaluna. Lisäksi olen ottanut osaa muiden työntekijöiden kanssa taukokeskusteluihin ja poliitikasta kuten monesta muustakin asiasta tuli keskusteltua.

Kyseisessä paikassa vallitsee todella tulehtunut työilmapiiri ja SOL:n työntekijöille on täysin eri säännöt kuin postin vakituisille työntekijöille. Postin vakituiset työntekijät olivat kaikki keski-ikäisiä keskivartalolihavia vässykkämiehiä. Kyseinen paikka ei todellakaa ole oikea kenelläkään suorapuheiselle ja suoraselkäiselle nuorelle miehelle, joka on itse fyysisesti huippukunnossa. Ainut paikka minne postin ulkomaantuotannon esimiehet ja vakituiset työntekijät liikkuivat reippaalla askelleella oli tupakkakatos Siipitie 9:n parkkipaikan vieressä. Vituttaa niin paljon joutua muiden valtapelien pelinappulaksi täysin omasta tahdosta riippumatta. Katsokaa tämä linkki ja miettikää miten tulehtuneet välit Posti:n ja SOL:n työntekijöiden kesken ovat: https://www.google.fi/search?q=posti sol lakko&oq=posti sol lakko&aqs=chrome..69i57j0j69i64.4016j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kyseessä on työpaikka, jonne en voi kenenkään suositella joutuvan menemään SOL vuokratyöntekijänä. Jälkiviisaana totean omalta osaltani sen että en missään olosuhteissa olisi saanut mainita postin ulkomaantuotannon esimiehille että suojelupoliisi haluaa haastatella minua. Minun olisi tullut olla tästä asiasta täysin vaiti. Lisäksi jälkiviisaana ajattelen että olisi tullut välttää kaikkea ylimääräistä kommunikaatiota postin vakituisten työntekijöiden kanssa. Jokainen sana jonka sanoin heille oli jälkikäteen ajateltuna ase jota he käyttivät minua vastaan.

10

2605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Postin ulkomaantuotanto

    • Kjhgddrg

      Todella kamala kokemus sinulla, tuossa ei voi paljoa muuta kuin olla jälkiviisas ja välttyä vastaisuudessa...

      Jos haluat asiassa johonkin edetä, niin käsittääkseni myös "aiheeton epäilys" on kielletty syy päättää työntekijän työsuhde.

    • Jätätyö

      Voit tehdä tutkintapyynnön kunnianloukkauksesta. Sananvapaus laki, saat puhua politiikasta.

    • Anonyymi

      Jätin heti rikosilmoituksen Postin vakituisista työntekijöistä kun minulle kävi ilmi että työvuoroja ei enää myönnetty. Riksonimikkeenä oli kunnianloukkaus. Poliisi ei aloittanut esitutkintaa kuten arvata saattaa. Ei mulla ollut mitään mahdollisuutta todistaa poliisille mitä on tapahtunut. Oli vain sana sanaa vastaan. Jätin myös eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun rikoskomisariosta, joka ei aloittanut esitutkintaa, sekään ei johtanut mihinkään niinkuin arvata saattaa. Eduskunnan oikeusasiamies on pelkkä kulissi, jolla kansalaisille uskotellaan oikeuden tapahtuvan. Tosiasassa eduskunnan oikeusasiamies ei Poliisin käynnistämättömiin esitutkintoihin puutu ikinä.

      Tässä kopio mitä eduskunnan oikeusasiamies ratkaisussaan ilmoitti:

      Arvostelitte Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen komisario Saku Lehikoisen 8.2.2018 tekemää esitutkintapäätöstä asiassa 5560/R/6443/17. Katsoitte poliisille tekemässänne tutkintapyynnössä työpaikkanne muiden työntekijöiden kertoneen käyttäytymisestänne perättömiä ja kunniaanne loukkaavia väitteitä esimiehellenne. Teidän väitettiin potkineen pukuhuoneen kaapin ovea, pitäneen vasaraa uhkaavasti kädessänne sekä puhuneen politiikasta. Näiden puheiden seurauksena esimiehenne oli pitänyt Teitä yleisellä tasolla uhkaavana henkilönä ja menetitte työpaikkanne postin palveluksessa olevana vuokratyöntekijänä lentoasemalla. Kiistitte käyttäytymisestänne esitetyt väitteet. Katsotte poliisin tekemän päätöksen olevan virheellinen, koska sen valossa kunnianne loukkaamista perättömiä valheita levittämällä pidetään hyväksyttävänä.

      Komisario Saku Lehikoinen päätti asianne esitutkinnan sillä perusteella, ettei asiassa ollut tapahtunut rikosta. Päätöksessä todettiin muun muassa, ettei asiassa täyty kunnianloukkauksen tunnusmerkistö, sillä muiden työpaikan työntekijöiden työnantajalleen ilmoittamaa tietoa voidaan pitää heidän käsityksenään toiminnastanne työpaikalla ja heillä on ollut omiin havaintoihinsa perustuen perusteltu syy ilmoittaa työpaikan toisen työntekijän käyttäytymisestä työnantajalle. Oman subjektiivisen käsityksen ilmoittaminen toisen työntekijän uhkaavasta käyttäytymisestä ei täytä rikoksen tunnusmerkistöä. "

      Tein myös kantelun työsuojeluviranomaiselle. Heidän vastauksensa oli että eivät ota asiassa mitään kantaa koska olin vuokratyöntekijä. Sanoivat vain että vuokratyövoimaa käyttävällä yrityksellä (Postilla) on täysi oikeus antaa tai olla antamatta työvuoroja kenelle haluavat täysin heidän omilla ehdoillaan. Asia olisi eri jos olisin ollut vakituisessa työsuhteessa.

      SOL edustajat olivat jälkikäteen tavoitellee Postin ulkomaantuotannon esimiehiä. Esimiehet olivat vastuuta pakoillen olleet vastaamatta näihin puheluihin. Sitten kun näitä esimiehiä oli saatu kiinni puhelimella olivat vain ilmoittaneet etteivät aio keskustella aiheesta.

    • Anonyymi

      Googlettamalla "postin ulkomaantuotanto esimies" löytyy asianosaisten esimiesten nimiä.

    • Yleensäkään koe-ajalla ei kannata alkaa työpaikan kahvipöydässä väittelemään politiikasta taikka juuri mistään muustakaan. Mitä puolestaan vuokratyöntekijöihin tulee, ei heitä muutoinkaan katsota hyvällä missään, koska heidän ymmärretään olevan uhka vuokratyötä kayttävän yrityksen vakinaisille työsuhteille.

    • Kaikenlaisia

      Jännä , että koet kaikkien olevan salaliitossa sinua vastaan, vaikka et ole omasta mielestäsi tehnyt mitään väärää. Kannattaisi keskustella ammattiauttajan kanssa asiasta. Kyllä sinullekin diagnoosi löydetään :-D

      • Anonyymi

        Sen tein väärin että kauppatieteiden maisterina alennuin koittamaan tällästa paskatyötä jossa odotteetin hihnalta tulevan rahtipussi ja istten se tyhjennettiin toiselle hihnalle, kyllä se oli mun virhe. Vittu niin mun tason alapuolella., noh ei haittaa Postin ulkomaantuotannon työntekijöiden maksamilla veroilla munki toimeentulotuki maksetaan ja tullaan maksamaan. Että mielummin mä ne rahat otatn sieltä toimeentulotuelta ja vietän sitten muutoin vapaa-aikaa ni ei tarvii olla rahtipussseja tyhjentelemässä kouluttamattomien junttien kanssa.


      • Anonyymi

        Jännä, että koet jotenkin mahdottomaksi ajatuksen, että paskatyöpaikassa lähes kaikki ovat pomoja myöten täysiä kusipäitä, rottia ja vasikoita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe