Onko fatbikeen mahdollista asentaa tavallinen 29 tuumainen vanne ja rengas kombinaatio esim työmatka-ajoa varten? Minkälainen vanne fatbike pyörien runkoon menee? varastosta löytyy 29 kumeja vanteilla jo valmiiksi.
Fatbike kapea rengas
12
5764
Vastaukset
- Pomppukeppi
Yleensä onnistuu. Varmista kuitenkin napojen leveys sillä fateissä on usein leveämpia Boost-napoja jolloin tavallinen vanhempi 29" kiekko ei välttämättä sovikaan suoraan.
- fatkuskiMN
Onnistuu, mutta mieti kannattavuutta. Normi vanne on liian kapea navoistaa fatiin. Kunnollinen kiekkopaketti fatiin 29 renkain maksaa vähintään tonnin ja silla rahalla saa jo hyvän jäykkäperäisen maasturin 29" kiekoilla.
Annanpa hyvän neuvon, pumppaa nykyisiin fatbiken renkaisiin n 1.2 barin paineet, eteen riittää 1 bar ja kas, kyllä muuttuu meno kevyeksi asfaltti ajossa. Sitten taas mettälenkeille lasket paineet alas. Helppoa ku heinän teko.
Noilla paineilla fatin renkaasta koskettaa tiehen ainoastaan noin 40mm levyinen osa kumia, eli normi 29" koskettaa enemmän.- Pomppukeppi
"Noilla paineilla fatin renkaasta koskettaa tiehen ainoastaan noin 40mm levyinen osa kumia, eli normi 29" koskettaa enemmän."
No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa... - fatkuskiMN
Pomppukeppi kirjoitti:
"Noilla paineilla fatin renkaasta koskettaa tiehen ainoastaan noin 40mm levyinen osa kumia, eli normi 29" koskettaa enemmän."
No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa..."No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa... "
-mikä on 29" normipaine?
Kun luet aloittajan kirjoituksen, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Otetaan rautalankaa avuksi. Jos fatbike kuski hakuaa välillä ajella asfaltilla ym, ei hänen kannata missään nimessä hankkia 29" kiekkoja sen takia, että olisi kevyempi ajella nuo lenkit. Liki max paineet 4.8" fatin renkaisiin (n 1-1.3bar), niin menee takuulla yhtä kevyesti, kuin 29" noin 3.0 barin paineilla.
29" maastorengas joka on noin 57-60 milliä leveä ja 3.0 paineilla koskettaa takuu varmasti maata leveämmältä alalta, kuin fatin yllä mainittu kumi reiluilla kilon paineilla.
Tiedän mitä kirjoitan, kokemusta riittää fatbiken selästä noin 20 tuhatta kilometriä ja 26" -29" maastureista enemmän.
Asia on helppo testata asfaltilla, kunpaankin max paineet ja ajetaan vesilammikosta asfaltilla ja katsotaan kuivalle asfaltille jääviä jälkiä ja verrataan niiden leveyttä. Moni poika saattaa hämmästyä, sillä fatin jälki on reilusti kapeampi. Fatin rengas pullistuu keskeltä max paineilla, kun taas 29 rengas turpoo koko kulutuspinnaltaan. Tämäkin itse testattua moneen kertaan, eli ei mutua, luuloa, eikä kyliltä kuultua:=) - Pomppukeppi
fatkuskiMN kirjoitti:
"No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa... "
-mikä on 29" normipaine?
Kun luet aloittajan kirjoituksen, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Otetaan rautalankaa avuksi. Jos fatbike kuski hakuaa välillä ajella asfaltilla ym, ei hänen kannata missään nimessä hankkia 29" kiekkoja sen takia, että olisi kevyempi ajella nuo lenkit. Liki max paineet 4.8" fatin renkaisiin (n 1-1.3bar), niin menee takuulla yhtä kevyesti, kuin 29" noin 3.0 barin paineilla.
29" maastorengas joka on noin 57-60 milliä leveä ja 3.0 paineilla koskettaa takuu varmasti maata leveämmältä alalta, kuin fatin yllä mainittu kumi reiluilla kilon paineilla.
Tiedän mitä kirjoitan, kokemusta riittää fatbiken selästä noin 20 tuhatta kilometriä ja 26" -29" maastureista enemmän.
Asia on helppo testata asfaltilla, kunpaankin max paineet ja ajetaan vesilammikosta asfaltilla ja katsotaan kuivalle asfaltille jääviä jälkiä ja verrataan niiden leveyttä. Moni poika saattaa hämmästyä, sillä fatin jälki on reilusti kapeampi. Fatin rengas pullistuu keskeltä max paineilla, kun taas 29 rengas turpoo koko kulutuspinnaltaan. Tämäkin itse testattua moneen kertaan, eli ei mutua, luuloa, eikä kyliltä kuultua:=)Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta muutama huomio kuitenkin. 29" tuuman rengas ei ole mikään yksi sama asia vaan 29" vanteelle saa hyvin erilaisia renkaita eri leveyksillä ja erilaisilla nappulakuvioilla. Näin siis myös maahan koskettava ala voi olla hyvin erilainen.
Toisekseen maahan koskettava ala ei ole suoraan yksi yhteen renkaan rullaavuuden kanssa. Rullaavuuteen vaikuttaa myös mm. renkaan kumin seos ja kylkien rakenne/jäykkyys sekä kuvioinnin malli ja korkeus.
Kolmanneksi tavallisen 29" renkaan keveys ei tule vain sen leveydestä vaan myös painosta. Pyörivien massojen paino vaikuttaa melkoisesti renkaan kiihtyvyyteen. Kun rengas on saatu kerran liikkeelle, ei asialla ole niin paljon väliä mutta mitä enemmän tulee kiihdytyksiä ja jarrutuksia, sen enemmän pyörivien massojen painolla on merkitystä. Tämä tuntuu myös jyrkissä ylämäissä jossa esim. pystyssä polkeminen on pyörän "näkökulmasta" jatkuvaa kiihdytystä ja hidastumista.
Neljäs asia on mukavuus. Maksimipaineisiin pumpattu rengas on harvoin kauhean mukava ajaa vaan kova ja pompottava. 29" rengasta ei tarvitse todellakaan pumpata maksimipaineisiin jotta se rullaisi hyvin vaan monissa rullaavuus ei juurikaan heikkene huomattavasti pienemmillä paineillakaan vaan ne on suunniteltu rullaaviksi juuri maastoon sopivilla paineilla jotka ovat usein siinä 2 bar tienoilla, kevyemmillä kuskeilla jopa paljon vähemmänkin.
Mutta en siis sano ettei fatillä voisi ajaa ihan hyvin asfaltillakin jos paineet ovat riittävät. Se vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä ja rengaspaineiden kanssa pelaamista ja ehkä myös pumppaamista jos lenkki sisältää sekä maastoa että maantietä. Ja kyllä siinä jonkin verran menettää rullaavuudessa. Onko ero merkittävä, on jokaisen omasta ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni. - fatkuskiMN
Pomppukeppi kirjoitti:
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta muutama huomio kuitenkin. 29" tuuman rengas ei ole mikään yksi sama asia vaan 29" vanteelle saa hyvin erilaisia renkaita eri leveyksillä ja erilaisilla nappulakuvioilla. Näin siis myös maahan koskettava ala voi olla hyvin erilainen.
Toisekseen maahan koskettava ala ei ole suoraan yksi yhteen renkaan rullaavuuden kanssa. Rullaavuuteen vaikuttaa myös mm. renkaan kumin seos ja kylkien rakenne/jäykkyys sekä kuvioinnin malli ja korkeus.
Kolmanneksi tavallisen 29" renkaan keveys ei tule vain sen leveydestä vaan myös painosta. Pyörivien massojen paino vaikuttaa melkoisesti renkaan kiihtyvyyteen. Kun rengas on saatu kerran liikkeelle, ei asialla ole niin paljon väliä mutta mitä enemmän tulee kiihdytyksiä ja jarrutuksia, sen enemmän pyörivien massojen painolla on merkitystä. Tämä tuntuu myös jyrkissä ylämäissä jossa esim. pystyssä polkeminen on pyörän "näkökulmasta" jatkuvaa kiihdytystä ja hidastumista.
Neljäs asia on mukavuus. Maksimipaineisiin pumpattu rengas on harvoin kauhean mukava ajaa vaan kova ja pompottava. 29" rengasta ei tarvitse todellakaan pumpata maksimipaineisiin jotta se rullaisi hyvin vaan monissa rullaavuus ei juurikaan heikkene huomattavasti pienemmillä paineillakaan vaan ne on suunniteltu rullaaviksi juuri maastoon sopivilla paineilla jotka ovat usein siinä 2 bar tienoilla, kevyemmillä kuskeilla jopa paljon vähemmänkin.
Mutta en siis sano ettei fatillä voisi ajaa ihan hyvin asfaltillakin jos paineet ovat riittävät. Se vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä ja rengaspaineiden kanssa pelaamista ja ehkä myös pumppaamista jos lenkki sisältää sekä maastoa että maantietä. Ja kyllä siinä jonkin verran menettää rullaavuudessa. Onko ero merkittävä, on jokaisen omasta ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni.Kiitoksia asiallisesta kommentoinnista, asia on juuri noin. Pointtina mulla on vaan se, ettei kukaan hankkisi turhaan kalliita varakiekkoja fatiin, jos tarkoitus on ajaa välillä kevyemmin. Vielä paineista, on totta, että 29" rengas on max paineilla kova ja epämukava, mutta fatin yli 4" renkaat kilon paineilla on hyvin rullaavat, mutta joustavat vielä, koska vanteen ja tienpinnan välissä on noin 100mm ilmapatja.
Ajoin kaksi vuotta päivittäin fatilla ympäri vuoden lenkkejä ja noi paineiden kanssa puljaamiset tulivat tutuiksi, pitkillä lenkeillä metsäasuuksilla paineita laskettiin ja siirtymillä ajettiin isommilla paineilla, eli hyvä pumppu aina mukana. Nyt fattari talviajossa ja 29" ajan kesät. Iso plussa 29" on se, että millään lenkeillä ei tarvitse paineisiin koskea.
Fatbike matalilla paineilla kuluneella ja hakeilevalla asfaltilla autojen seassa ajettaessa on erittäin vaarallinen, koska pyörä tykkää ohjata itse itseään, juuri noissa olosuhteissa paineet pitää olla ainakin kilossa, tällöin ohjaus on tarkka, eikä itseohjauuavuutta ole. - Pomppukeppi
fatkuskiMN kirjoitti:
Kiitoksia asiallisesta kommentoinnista, asia on juuri noin. Pointtina mulla on vaan se, ettei kukaan hankkisi turhaan kalliita varakiekkoja fatiin, jos tarkoitus on ajaa välillä kevyemmin. Vielä paineista, on totta, että 29" rengas on max paineilla kova ja epämukava, mutta fatin yli 4" renkaat kilon paineilla on hyvin rullaavat, mutta joustavat vielä, koska vanteen ja tienpinnan välissä on noin 100mm ilmapatja.
Ajoin kaksi vuotta päivittäin fatilla ympäri vuoden lenkkejä ja noi paineiden kanssa puljaamiset tulivat tutuiksi, pitkillä lenkeillä metsäasuuksilla paineita laskettiin ja siirtymillä ajettiin isommilla paineilla, eli hyvä pumppu aina mukana. Nyt fattari talviajossa ja 29" ajan kesät. Iso plussa 29" on se, että millään lenkeillä ei tarvitse paineisiin koskea.
Fatbike matalilla paineilla kuluneella ja hakeilevalla asfaltilla autojen seassa ajettaessa on erittäin vaarallinen, koska pyörä tykkää ohjata itse itseään, juuri noissa olosuhteissa paineet pitää olla ainakin kilossa, tällöin ohjaus on tarkka, eikä itseohjauuavuutta ole.Kyllä, täytyy olla oikeasti selkeästi paljon käyttöä 29" renkaille jotta ne kannattaa erikseen fattiin hankkia. Monestä parempi vaihtoehto on ostaa kokonaan oma pyörä erilaisiin lenkkeihin.
- fatkuskiMN
Pomppukeppi kirjoitti:
Kyllä, täytyy olla oikeasti selkeästi paljon käyttöä 29" renkaille jotta ne kannattaa erikseen fattiin hankkia. Monestä parempi vaihtoehto on ostaa kokonaan oma pyörä erilaisiin lenkkeihin.
Jäi mainitsematta yksi iso miinus ajettaessa fatilla max paineilla asfaltilla. Mulla ainakin GC rengas täristää tuossa 15km/h ja siintä yli menevällä nopeudella, eli etujarrulevy resonoi äänekkäästi aikaajoin. Johtuu karkeesta nappulakuviosta. Tätä ilmiötä ei ole halvassa kiinalaisessa nastarenkaassa tosin. Etulevy tosin 220mm halkasijaltaan oleva, varmaan pienempi levy ei resonoisi?
Fatbike on aivan verrattoman mukava kuntoilu/urheiluväline, josta en luovu, mutta ainoaksi pyöräksi paljon polkevalle en sitä suosittele.
- SeppoHyv
Kiitoksia vastauksista!
- Maantiepyöräilijä
White 5Fat Pro tehdasrenkailla ja vakio stemmillä yliohjautuu asfaltilla. Miten runko käyttäytyy kapeammalla renkaalla? Voi olla aika mielenkiintoinen.
- Pomppukeppi
Yleisesti ottaen fattien ohjauksien ongelmat johtuvat siitä että korkeaprofiilinen ja leveä rengas pääsee muljahtelemaan sivusuunnassa, ei siitä että pyörän geometria sinällään olisi huono.
- Anonyymi
Vieläkö muljuaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448049Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432111Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252030- 921680
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 52977
- 24918
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850