Fatbike kapea rengas

SeppoHyv

Onko fatbikeen mahdollista asentaa tavallinen 29 tuumainen vanne ja rengas kombinaatio esim työmatka-ajoa varten? Minkälainen vanne fatbike pyörien runkoon menee? varastosta löytyy 29 kumeja vanteilla jo valmiiksi.

12

6068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      Yleensä onnistuu. Varmista kuitenkin napojen leveys sillä fateissä on usein leveämpia Boost-napoja jolloin tavallinen vanhempi 29" kiekko ei välttämättä sovikaan suoraan.

    • fatkuskiMN

      Onnistuu, mutta mieti kannattavuutta. Normi vanne on liian kapea navoistaa fatiin. Kunnollinen kiekkopaketti fatiin 29 renkain maksaa vähintään tonnin ja silla rahalla saa jo hyvän jäykkäperäisen maasturin 29" kiekoilla.
      Annanpa hyvän neuvon, pumppaa nykyisiin fatbiken renkaisiin n 1.2 barin paineet, eteen riittää 1 bar ja kas, kyllä muuttuu meno kevyeksi asfaltti ajossa. Sitten taas mettälenkeille lasket paineet alas. Helppoa ku heinän teko.
      Noilla paineilla fatin renkaasta koskettaa tiehen ainoastaan noin 40mm levyinen osa kumia, eli normi 29" koskettaa enemmän.

      • Pomppukeppi

        "Noilla paineilla fatin renkaasta koskettaa tiehen ainoastaan noin 40mm levyinen osa kumia, eli normi 29" koskettaa enemmän."

        No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa...


      • fatkuskiMN
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Noilla paineilla fatin renkaasta koskettaa tiehen ainoastaan noin 40mm levyinen osa kumia, eli normi 29" koskettaa enemmän."

        No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa...

        "No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa... "
        -mikä on 29" normipaine?

        Kun luet aloittajan kirjoituksen, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
        Otetaan rautalankaa avuksi. Jos fatbike kuski hakuaa välillä ajella asfaltilla ym, ei hänen kannata missään nimessä hankkia 29" kiekkoja sen takia, että olisi kevyempi ajella nuo lenkit. Liki max paineet 4.8" fatin renkaisiin (n 1-1.3bar), niin menee takuulla yhtä kevyesti, kuin 29" noin 3.0 barin paineilla.
        29" maastorengas joka on noin 57-60 milliä leveä ja 3.0 paineilla koskettaa takuu varmasti maata leveämmältä alalta, kuin fatin yllä mainittu kumi reiluilla kilon paineilla.
        Tiedän mitä kirjoitan, kokemusta riittää fatbiken selästä noin 20 tuhatta kilometriä ja 26" -29" maastureista enemmän.

        Asia on helppo testata asfaltilla, kunpaankin max paineet ja ajetaan vesilammikosta asfaltilla ja katsotaan kuivalle asfaltille jääviä jälkiä ja verrataan niiden leveyttä. Moni poika saattaa hämmästyä, sillä fatin jälki on reilusti kapeampi. Fatin rengas pullistuu keskeltä max paineilla, kun taas 29 rengas turpoo koko kulutuspinnaltaan. Tämäkin itse testattua moneen kertaan, eli ei mutua, luuloa, eikä kyliltä kuultua:=)


      • Pomppukeppi
        fatkuskiMN kirjoitti:

        "No ei se normi 29" rengaskaan koko nimellisleveydeltään maata kosketa... "
        -mikä on 29" normipaine?

        Kun luet aloittajan kirjoituksen, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
        Otetaan rautalankaa avuksi. Jos fatbike kuski hakuaa välillä ajella asfaltilla ym, ei hänen kannata missään nimessä hankkia 29" kiekkoja sen takia, että olisi kevyempi ajella nuo lenkit. Liki max paineet 4.8" fatin renkaisiin (n 1-1.3bar), niin menee takuulla yhtä kevyesti, kuin 29" noin 3.0 barin paineilla.
        29" maastorengas joka on noin 57-60 milliä leveä ja 3.0 paineilla koskettaa takuu varmasti maata leveämmältä alalta, kuin fatin yllä mainittu kumi reiluilla kilon paineilla.
        Tiedän mitä kirjoitan, kokemusta riittää fatbiken selästä noin 20 tuhatta kilometriä ja 26" -29" maastureista enemmän.

        Asia on helppo testata asfaltilla, kunpaankin max paineet ja ajetaan vesilammikosta asfaltilla ja katsotaan kuivalle asfaltille jääviä jälkiä ja verrataan niiden leveyttä. Moni poika saattaa hämmästyä, sillä fatin jälki on reilusti kapeampi. Fatin rengas pullistuu keskeltä max paineilla, kun taas 29 rengas turpoo koko kulutuspinnaltaan. Tämäkin itse testattua moneen kertaan, eli ei mutua, luuloa, eikä kyliltä kuultua:=)

        Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta muutama huomio kuitenkin. 29" tuuman rengas ei ole mikään yksi sama asia vaan 29" vanteelle saa hyvin erilaisia renkaita eri leveyksillä ja erilaisilla nappulakuvioilla. Näin siis myös maahan koskettava ala voi olla hyvin erilainen.
        Toisekseen maahan koskettava ala ei ole suoraan yksi yhteen renkaan rullaavuuden kanssa. Rullaavuuteen vaikuttaa myös mm. renkaan kumin seos ja kylkien rakenne/jäykkyys sekä kuvioinnin malli ja korkeus.
        Kolmanneksi tavallisen 29" renkaan keveys ei tule vain sen leveydestä vaan myös painosta. Pyörivien massojen paino vaikuttaa melkoisesti renkaan kiihtyvyyteen. Kun rengas on saatu kerran liikkeelle, ei asialla ole niin paljon väliä mutta mitä enemmän tulee kiihdytyksiä ja jarrutuksia, sen enemmän pyörivien massojen painolla on merkitystä. Tämä tuntuu myös jyrkissä ylämäissä jossa esim. pystyssä polkeminen on pyörän "näkökulmasta" jatkuvaa kiihdytystä ja hidastumista.
        Neljäs asia on mukavuus. Maksimipaineisiin pumpattu rengas on harvoin kauhean mukava ajaa vaan kova ja pompottava. 29" rengasta ei tarvitse todellakaan pumpata maksimipaineisiin jotta se rullaisi hyvin vaan monissa rullaavuus ei juurikaan heikkene huomattavasti pienemmillä paineillakaan vaan ne on suunniteltu rullaaviksi juuri maastoon sopivilla paineilla jotka ovat usein siinä 2 bar tienoilla, kevyemmillä kuskeilla jopa paljon vähemmänkin.

        Mutta en siis sano ettei fatillä voisi ajaa ihan hyvin asfaltillakin jos paineet ovat riittävät. Se vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä ja rengaspaineiden kanssa pelaamista ja ehkä myös pumppaamista jos lenkki sisältää sekä maastoa että maantietä. Ja kyllä siinä jonkin verran menettää rullaavuudessa. Onko ero merkittävä, on jokaisen omasta ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni.


      • fatkuskiMN
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta muutama huomio kuitenkin. 29" tuuman rengas ei ole mikään yksi sama asia vaan 29" vanteelle saa hyvin erilaisia renkaita eri leveyksillä ja erilaisilla nappulakuvioilla. Näin siis myös maahan koskettava ala voi olla hyvin erilainen.
        Toisekseen maahan koskettava ala ei ole suoraan yksi yhteen renkaan rullaavuuden kanssa. Rullaavuuteen vaikuttaa myös mm. renkaan kumin seos ja kylkien rakenne/jäykkyys sekä kuvioinnin malli ja korkeus.
        Kolmanneksi tavallisen 29" renkaan keveys ei tule vain sen leveydestä vaan myös painosta. Pyörivien massojen paino vaikuttaa melkoisesti renkaan kiihtyvyyteen. Kun rengas on saatu kerran liikkeelle, ei asialla ole niin paljon väliä mutta mitä enemmän tulee kiihdytyksiä ja jarrutuksia, sen enemmän pyörivien massojen painolla on merkitystä. Tämä tuntuu myös jyrkissä ylämäissä jossa esim. pystyssä polkeminen on pyörän "näkökulmasta" jatkuvaa kiihdytystä ja hidastumista.
        Neljäs asia on mukavuus. Maksimipaineisiin pumpattu rengas on harvoin kauhean mukava ajaa vaan kova ja pompottava. 29" rengasta ei tarvitse todellakaan pumpata maksimipaineisiin jotta se rullaisi hyvin vaan monissa rullaavuus ei juurikaan heikkene huomattavasti pienemmillä paineillakaan vaan ne on suunniteltu rullaaviksi juuri maastoon sopivilla paineilla jotka ovat usein siinä 2 bar tienoilla, kevyemmillä kuskeilla jopa paljon vähemmänkin.

        Mutta en siis sano ettei fatillä voisi ajaa ihan hyvin asfaltillakin jos paineet ovat riittävät. Se vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä ja rengaspaineiden kanssa pelaamista ja ehkä myös pumppaamista jos lenkki sisältää sekä maastoa että maantietä. Ja kyllä siinä jonkin verran menettää rullaavuudessa. Onko ero merkittävä, on jokaisen omasta ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni.

        Kiitoksia asiallisesta kommentoinnista, asia on juuri noin. Pointtina mulla on vaan se, ettei kukaan hankkisi turhaan kalliita varakiekkoja fatiin, jos tarkoitus on ajaa välillä kevyemmin. Vielä paineista, on totta, että 29" rengas on max paineilla kova ja epämukava, mutta fatin yli 4" renkaat kilon paineilla on hyvin rullaavat, mutta joustavat vielä, koska vanteen ja tienpinnan välissä on noin 100mm ilmapatja.
        Ajoin kaksi vuotta päivittäin fatilla ympäri vuoden lenkkejä ja noi paineiden kanssa puljaamiset tulivat tutuiksi, pitkillä lenkeillä metsäasuuksilla paineita laskettiin ja siirtymillä ajettiin isommilla paineilla, eli hyvä pumppu aina mukana. Nyt fattari talviajossa ja 29" ajan kesät. Iso plussa 29" on se, että millään lenkeillä ei tarvitse paineisiin koskea.
        Fatbike matalilla paineilla kuluneella ja hakeilevalla asfaltilla autojen seassa ajettaessa on erittäin vaarallinen, koska pyörä tykkää ohjata itse itseään, juuri noissa olosuhteissa paineet pitää olla ainakin kilossa, tällöin ohjaus on tarkka, eikä itseohjauuavuutta ole.


      • Pomppukeppi
        fatkuskiMN kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta kommentoinnista, asia on juuri noin. Pointtina mulla on vaan se, ettei kukaan hankkisi turhaan kalliita varakiekkoja fatiin, jos tarkoitus on ajaa välillä kevyemmin. Vielä paineista, on totta, että 29" rengas on max paineilla kova ja epämukava, mutta fatin yli 4" renkaat kilon paineilla on hyvin rullaavat, mutta joustavat vielä, koska vanteen ja tienpinnan välissä on noin 100mm ilmapatja.
        Ajoin kaksi vuotta päivittäin fatilla ympäri vuoden lenkkejä ja noi paineiden kanssa puljaamiset tulivat tutuiksi, pitkillä lenkeillä metsäasuuksilla paineita laskettiin ja siirtymillä ajettiin isommilla paineilla, eli hyvä pumppu aina mukana. Nyt fattari talviajossa ja 29" ajan kesät. Iso plussa 29" on se, että millään lenkeillä ei tarvitse paineisiin koskea.
        Fatbike matalilla paineilla kuluneella ja hakeilevalla asfaltilla autojen seassa ajettaessa on erittäin vaarallinen, koska pyörä tykkää ohjata itse itseään, juuri noissa olosuhteissa paineet pitää olla ainakin kilossa, tällöin ohjaus on tarkka, eikä itseohjauuavuutta ole.

        Kyllä, täytyy olla oikeasti selkeästi paljon käyttöä 29" renkaille jotta ne kannattaa erikseen fattiin hankkia. Monestä parempi vaihtoehto on ostaa kokonaan oma pyörä erilaisiin lenkkeihin.


      • fatkuskiMN
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Kyllä, täytyy olla oikeasti selkeästi paljon käyttöä 29" renkaille jotta ne kannattaa erikseen fattiin hankkia. Monestä parempi vaihtoehto on ostaa kokonaan oma pyörä erilaisiin lenkkeihin.

        Jäi mainitsematta yksi iso miinus ajettaessa fatilla max paineilla asfaltilla. Mulla ainakin GC rengas täristää tuossa 15km/h ja siintä yli menevällä nopeudella, eli etujarrulevy resonoi äänekkäästi aikaajoin. Johtuu karkeesta nappulakuviosta. Tätä ilmiötä ei ole halvassa kiinalaisessa nastarenkaassa tosin. Etulevy tosin 220mm halkasijaltaan oleva, varmaan pienempi levy ei resonoisi?
        Fatbike on aivan verrattoman mukava kuntoilu/urheiluväline, josta en luovu, mutta ainoaksi pyöräksi paljon polkevalle en sitä suosittele.


    • SeppoHyv

      Kiitoksia vastauksista!

    • Maantiepyöräilijä

      White 5Fat Pro tehdasrenkailla ja vakio stemmillä yliohjautuu asfaltilla. Miten runko käyttäytyy kapeammalla renkaalla? Voi olla aika mielenkiintoinen.

      • Pomppukeppi

        Yleisesti ottaen fattien ohjauksien ongelmat johtuvat siitä että korkeaprofiilinen ja leveä rengas pääsee muljahtelemaan sivusuunnassa, ei siitä että pyörän geometria sinällään olisi huono.


    • Anonyymi

      Vieläkö muljuaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe