Uuden liiton lait.

Laskuntulos

Tässä tärkeimmät.

LAIT
36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki

Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

PYHÄ HENKI
Uudestisyntyneet uskovaisen vaellukseen VAIKUTTAA ENITEN Pyhä Henki.
Hän opettaa, puolustaa jopa murehtii!
Olemmehan Pyhän Hengen temppeli.

Roomalaiskirje:
8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää
1Korinttolaiskirje:
14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
2.Korinttolaiskirje:
3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
Efesolaiskirje:
5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä

TEHTÄVÄT
Suurin tehtävä on julistaa evankeliumia.
Yksilönä ja seurakunnan kautta.
Lisäksi pitää auttaa köyhiä ja varsinkin uskovia.

127

9182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomaa, että Jeesus vastauksessaan siteeraa suoraan Tooraa. Jeesus opetti ja noudatti Tooraa, Jumalan pyhää lakia. Hän ei omasta päästään keksinyt mitään uutta käskyä, vaan lainasi suoraan Tooraa.

      "Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi." (5. Moos. 6:5)

      "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra." (3. Moos. 19:18)

      Miten Jumalaa rakastetaan yli kaiken? Aivan, noudattamalla hänen käskyjään. "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat" (1. Joh. 5:3)

      Jos siis uskomme Jeesusta ja rakastamme Jumalaa yli kaiken, noudatamme tietenkin koko Tooraa, Jumalan pyhää lakia. Muuten olemme valehtelijoita.

      Ovatko apostolien kokouksessa annetut neljä käskyä ainoat käskyt, jotka velvoittavat meitä uudessa liitossa? Eivät tietenkään, eihän kokouksessa kielletty tappamista tai varastamista, silti jokaiselle on selvää, että näitä ei saa tehdä. Kokouksessa Jaakob sanoo: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Mitä pakanat tekevät sapattina synagoogassa kuulemassa Moosesta? Aivan, he opiskelevat ahkerasti Mooseksen lakia. Kokouksessa annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, sillä koska Moosesta luettiin jokaisessa synagoogassa jokaisena sapattina, Mooseksen lain opetuksesta ei ollut pulaa ja laki opittaisiin kyllä ajallaan.

      • No miksi et täyttää sitten Toora ??


      • Laskuntulos

        Kristitty.net sinulta on pyydetty listaa mitä vanhan liiton käskyjä pitää vielä noudattaa, mutta sinä et ole uskaltanut sitä vielä tehdä. Tee se nyt tai ole hiljaa!!!


      • Savis kirjoitti:

        No miksi et täyttää sitten Toora ??

        Minähän noudatan Tooraa.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kristitty.net sinulta on pyydetty listaa mitä vanhan liiton käskyjä pitää vielä noudattaa, mutta sinä et ole uskaltanut sitä vielä tehdä. Tee se nyt tai ole hiljaa!!!

        Miksi minun pitäisi listata joka ikinen käsky tänne? Toorasta tulee noudattaa joka ikistä käskyä, ainuttakaan ei ole kumottu.

        Näytä minulle, missä kohtaa Raamattua kumotaan yksikin Tooran käsky? Ja kuka sen oikein kumosi, kun Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto?


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Minähän noudatan Tooraa.

        Eli kivität sapatin rikkojat!


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi minun pitäisi listata joka ikinen käsky tänne? Toorasta tulee noudattaa joka ikistä käskyä, ainuttakaan ei ole kumottu.

        Näytä minulle, missä kohtaa Raamattua kumotaan yksikin Tooran käsky? Ja kuka sen oikein kumosi, kun Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto?

        "Toorasta tulee noudattaa joka ikistä käskyä, ainuttakaan ei ole kumottu."

        Oletko harkinnut vitsikirjan tekemistä? Tämmöiset jutut olisivat ihan kultaa.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Eli kivität sapatin rikkojat!

        Sapatin rikkojat ovat rangaistuksensa ansainneet. Haluatko todella rikkoa käskyä, jonka rikkomisesta määrätty rangaistus on kuolema?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        "Toorasta tulee noudattaa joka ikistä käskyä, ainuttakaan ei ole kumottu."

        Oletko harkinnut vitsikirjan tekemistä? Tämmöiset jutut olisivat ihan kultaa.

        Kerro kimmo kuumies minulle, kun olet noin viisas, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme rikkoa ainuttakaan käskyä?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro kimmo kuumies minulle, kun olet noin viisas, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme rikkoa ainuttakaan käskyä?

        Samassa kohdassa missä sanotaan että raamatun käskyjä olisi kaikkien pakko noudattaa.

        Löytyy varmaan samasta osiosta missä Nooa tunkee kaikki maailman eläimet yhteen veneeseen.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Samassa kohdassa missä sanotaan että raamatun käskyjä olisi kaikkien pakko noudattaa.

        Löytyy varmaan samasta osiosta missä Nooa tunkee kaikki maailman eläimet yhteen veneeseen.

        Anna nyt tulla luku ja jae, missä kohtaa sanotaan, että saamme rikkoa ainuttakaan käskyä tai missä kohtaa sanotaan, että laki on kumottu?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Anna nyt tulla luku ja jae, missä kohtaa sanotaan, että saamme rikkoa ainuttakaan käskyä tai missä kohtaa sanotaan, että laki on kumottu?

        "Jes. 1:18: ”Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.” ja Jes. 43:25: ”Mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi”, ja vielä Ps. 103:12: ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.”"

        Joltain hihhulisivustolta revittyä. Kristinuskon tärkein juttu on se että jumala on tosi kiva ja antaa kaiken anteeksi. Siksi kuka tahansa voi tappaa sata ihmistä ja päästä taivaaseen koska katuu kauheasti tekojaan.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        "Jes. 1:18: ”Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.” ja Jes. 43:25: ”Mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi”, ja vielä Ps. 103:12: ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.”"

        Joltain hihhulisivustolta revittyä. Kristinuskon tärkein juttu on se että jumala on tosi kiva ja antaa kaiken anteeksi. Siksi kuka tahansa voi tappaa sata ihmistä ja päästä taivaaseen koska katuu kauheasti tekojaan.

        Ja missä kohtaa sanotaan, että saa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ja missä kohtaa sanotaan, että saa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

        Ei ole mitään väliä sillä synnit saa anteeksi joka tapauksessa.

        Ihminen joka tekee syntiä ja katuu pääsee taivaaseen.
        Ihminen joka ei tee syntiä pääsee taivaaseen.

        Molemmat pääsevät taivaaseen joten ei haittaa vaikka kuinka tekisi syntiä. Ei syntiä tekeviä rangaista pelkästään niitä jotka eivät kadu tekemiään syntejä.


      • mot._
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ei ole mitään väliä sillä synnit saa anteeksi joka tapauksessa.

        Ihminen joka tekee syntiä ja katuu pääsee taivaaseen.
        Ihminen joka ei tee syntiä pääsee taivaaseen.

        Molemmat pääsevät taivaaseen joten ei haittaa vaikka kuinka tekisi syntiä. Ei syntiä tekeviä rangaista pelkästään niitä jotka eivät kadu tekemiään syntejä.

        Ei saa anteeksi, jos suhtautuu näin välinpitämättömästi lakiin. Ne jotka tahallaan ja välinpitämättömästi rikkovat lakia vastaan, he pitävät Kristuksen sovintoverta halpana uhrina ja häpäisevät uhrin.

        Jeesus sanoi, ettei kaikki uskovat pääse taivaaseen. Ne uskovat jotka eivät tee parannusta laittomuuden tekemisestä, eivät saa syntejään anteeksi. Esau lopuksi itkien katui, eikä saanut anteeksi.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        1 Pt 1: 14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. 15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. 16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 17 Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. 18 Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, 19 vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

        Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

        28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!

        Hepr 12:16 Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa. 17 Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.


      • kirjoitusten.mukaan
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ei ole mitään väliä sillä synnit saa anteeksi joka tapauksessa.

        Ihminen joka tekee syntiä ja katuu pääsee taivaaseen.
        Ihminen joka ei tee syntiä pääsee taivaaseen.

        Molemmat pääsevät taivaaseen joten ei haittaa vaikka kuinka tekisi syntiä. Ei syntiä tekeviä rangaista pelkästään niitä jotka eivät kadu tekemiään syntejä.

        Jeesus paransi ramman. Sen jälkeen sanoi parantuneelle, älä enää tee syntiä, jottei sinulle kävisi vielä pahemmin. Jatkuvat lain rikkomien armon varassa johtaa helvetin tuomioon.

        Joh 5:13,14 Parannettu ei kuitenkaan tiennyt, kuka hän oli, sillä Jeesus oli jo hävinnyt väkijoukkoon. Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin."


      • mot._ kirjoitti:

        Ei saa anteeksi, jos suhtautuu näin välinpitämättömästi lakiin. Ne jotka tahallaan ja välinpitämättömästi rikkovat lakia vastaan, he pitävät Kristuksen sovintoverta halpana uhrina ja häpäisevät uhrin.

        Jeesus sanoi, ettei kaikki uskovat pääse taivaaseen. Ne uskovat jotka eivät tee parannusta laittomuuden tekemisestä, eivät saa syntejään anteeksi. Esau lopuksi itkien katui, eikä saanut anteeksi.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        1 Pt 1: 14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. 15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. 16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 17 Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. 18 Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, 19 vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

        Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

        28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!

        Hepr 12:16 Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa. 17 Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.

        Niin ja ne jotka tekevät parannuksen pääsevät taivaaseen. Ei väliä kuinka monta ihmistä on tappanut.

        "28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. "

        Uskon että löytyy kaksi tai kolme ihmistä jotka todistavat etten usko jumalaan. Tuletko sinä minut teloittamaan vai pitääkö minun itse tehdä itsemurha ettei mielikuvituskaverisi suutu? Samalla logiikalla haluaisit tappaa jokaisen joka ei noudata Mooseksen lakeja.


      • kirjoitusten.mukaan kirjoitti:

        Jeesus paransi ramman. Sen jälkeen sanoi parantuneelle, älä enää tee syntiä, jottei sinulle kävisi vielä pahemmin. Jatkuvat lain rikkomien armon varassa johtaa helvetin tuomioon.

        Joh 5:13,14 Parannettu ei kuitenkaan tiennyt, kuka hän oli, sillä Jeesus oli jo hävinnyt väkijoukkoon. Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin."

        Ja jumala päätti että kyseisestä ihmisestä tulisi rampa. Sitten jeesus pelasti sen ja kaikki ylistävä jumalaa ja jeesusta.

        "28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. "

        Kuinkas monta jumalan sanan kieltäjää olet itse lähettänyt helvettii? Pitäisikö äkkiä alkaa tappamaan mahdollisimman monta väärinuskovaista sillä heidät kaikki pitää kuulemma tappaa?


      • mot._
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Niin ja ne jotka tekevät parannuksen pääsevät taivaaseen. Ei väliä kuinka monta ihmistä on tappanut.

        "28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. "

        Uskon että löytyy kaksi tai kolme ihmistä jotka todistavat etten usko jumalaan. Tuletko sinä minut teloittamaan vai pitääkö minun itse tehdä itsemurha ettei mielikuvituskaverisi suutu? Samalla logiikalla haluaisit tappaa jokaisen joka ei noudata Mooseksen lakeja.

        Sinun suusi puhuu niin rivoja, että se kertoo sinun olevan riivaajahengen vallassa. Viitaten profiilikuvaasi, koirien kanssa ei kannata jatkaa enempää keskustelua.

        Mt 7:6 "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä.


      • mot._ kirjoitti:

        Sinun suusi puhuu niin rivoja, että se kertoo sinun olevan riivaajahengen vallassa. Viitaten profiilikuvaasi, koirien kanssa ei kannata jatkaa enempää keskustelua.

        Mt 7:6 "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä.

        Jos vain kadun sanojani pääsen taivaaseen helppoa eikö?


      • fghd
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Jos vain kadun sanojani pääsen taivaaseen helppoa eikö?

        Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.


      • fghd kirjoitti:

        Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

        "Jes. 1:18: ”Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.” ja Jes. 43:25: ”Mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi”, ja vielä Ps. 103:12: ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.”"

        Jumala ei siis anna kaikkia syntejä anteeksi joten raamattu valehtelee.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        "Jes. 1:18: ”Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.” ja Jes. 43:25: ”Mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi”, ja vielä Ps. 103:12: ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.”"

        Jumala ei siis anna kaikkia syntejä anteeksi joten raamattu valehtelee.

        Ne saavat syntinsä anteeksi, jotka katuvat ja tekevät parannuksen. Jos et tee parannusta, et saa syntejäsi anteeksi.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Ne saavat syntinsä anteeksi, jotka katuvat ja tekevät parannuksen. Jos et tee parannusta, et saa syntejäsi anteeksi.

        "Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat."

        Jos joku tappaa kymmenen ja katuu sitä ja tekee parannuksen hän pääsee taivaaseen. Toisaalla ateisti lääkäri pelastaa kahdenkymmenen hengen ja joutuu helvettiin kun ei kadu sitä ettei usko jumalaan. Mikä tässä on sinusta oikeudenmukaista?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        "Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat."

        Jos joku tappaa kymmenen ja katuu sitä ja tekee parannuksen hän pääsee taivaaseen. Toisaalla ateisti lääkäri pelastaa kahdenkymmenen hengen ja joutuu helvettiin kun ei kadu sitä ettei usko jumalaan. Mikä tässä on sinusta oikeudenmukaista?

        Jumala on täysin oikeudenmukainen ja tarjoaa jokaiselle ehdoitta armoa. On täysin lääkärin oma vika, jos hän ei ole halunnut ottaa vastaan armoa, jonka Jumala hänelle tarjoaa täysin ilmaiseksi.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala on täysin oikeudenmukainen ja tarjoaa jokaiselle ehdoitta armoa. On täysin lääkärin oma vika, jos hän ei ole halunnut ottaa vastaan armoa, jonka Jumala hänelle tarjoaa täysin ilmaiseksi.

        Entäs ne nälkään kuolevat afrikkalaislapset jotka eivät koskaan ole kuulleetkaan jumalasta? Lähetetäänkö heidätkin helvettiin kun eivät ole ottaneet "armoa" vastaan kun kukaan ei ole kertonut tästä "armosta" heille mitään?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Entäs ne nälkään kuolevat afrikkalaislapset jotka eivät koskaan ole kuulleetkaan jumalasta? Lähetetäänkö heidätkin helvettiin kun eivät ole ottaneet "armoa" vastaan kun kukaan ei ole kertonut tästä "armosta" heille mitään?

        Se on Jumalan asia, koska hän on kaikkivaltias ja armollinen, hänellä varmasti on ratkaisu siihen asiaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Se on Jumalan asia, koska hän on kaikkivaltias ja armollinen, hänellä varmasti on ratkaisu siihen asiaan.

        Joka on?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Joka on?

        Minä en tiedä mitä tapahtuu Afrikan nälkäisille lapsille, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia. Mutta Jumalalla on siihen oikeudenmukainen ratkaisu varmasti. Jos olet noin huolissasi Afrikan lapsista, sinun kannattaisi ryhtyä lähetystyöntekijäksi ja viedä evankeliumia Afrikkaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Minä en tiedä mitä tapahtuu Afrikan nälkäisille lapsille, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia. Mutta Jumalalla on siihen oikeudenmukainen ratkaisu varmasti. Jos olet noin huolissasi Afrikan lapsista, sinun kannattaisi ryhtyä lähetystyöntekijäksi ja viedä evankeliumia Afrikkaan.

        Minä tiedän heille ei tapahdu mitään kuoleman jälkeen koska taivasta tai helvettiä ei ole olemassa.

        Miksei sinun kannattaisi ryhtyä lähetystyöntekijäksi kun tiedät uskonnosta niin paljon? Voisit painua sinne Afrikkaan koko loppu elämäksesi aivopesemään pikkulapsia. Voin minäkin tosin mennä sinne opettamaan heille kuinka idiootteja uskovaiset ovat jolloin kaikista tulee ateisteja. Sitten voit syyttää itseäsi kun koko Afrikka on ateistinen ja sinä minut sinne lähetit.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Minä tiedän heille ei tapahdu mitään kuoleman jälkeen koska taivasta tai helvettiä ei ole olemassa.

        Miksei sinun kannattaisi ryhtyä lähetystyöntekijäksi kun tiedät uskonnosta niin paljon? Voisit painua sinne Afrikkaan koko loppu elämäksesi aivopesemään pikkulapsia. Voin minäkin tosin mennä sinne opettamaan heille kuinka idiootteja uskovaiset ovat jolloin kaikista tulee ateisteja. Sitten voit syyttää itseäsi kun koko Afrikka on ateistinen ja sinä minut sinne lähetit.

        Mene Afrikkaan, siuanausta matkaan.


      • jooeisitäjeesustataas

        Uusi liitto.... tarkoittanee ns. Loimaan liittoa että ollaan edes jotenkin realimaailmassa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Mene Afrikkaan, siuanausta matkaan.

        Nytkö et enää välitä kun tajusit että olen oikeassa ja sinä väärässä? Voi voi.


    • Laskuntulos

      Tämä on kristitty.netin valhe, että juutalaiset olisivat opettaneet synagoogissa kristittyjä!
      Voimme Raamatussa lukea, että Stevanuksen kivittämisen jälkeen Jerusalemin kristittyjen piti lähteä kaupungista vainojen takia!
      Ilmestyskirjassa Jeesus nimittää synagoogia "saatanan synagoogigsi"!
      Kristitty.net itse kivittäisi kristityt, jos toora olisi voimassa!

      • Jeesus ei kutsu kaikkia maailman synagoogia saatanan synagoogigsi. Jos kaikki maailman synagoogat ovat saatanan synagooga, on erikoista, että Jeesus itse tapansa mukaan oli joka sapatti synagoogassa.

        Apostolit saarnasivat aina synagoogassa:

        "Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika." (Apt. 9:20)

        "Ja tultuaan Salamiiseen he julistivat Jumalan sanaa juutalaisten synagoogissa, ja heillä oli mukanaan myös Johannes, palvelijana." (Apt. 13:5)

        "Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat." (Apt. 13:14)

        "Kun Paavali ja Barnabas lähtivät synagogasta, heitä pyydettiin puhumaan näistä asioista seuraavanakin sapattina. Seuraavana sapattina melkein koko kaupunki kerääntyi kuulemaan Herran sanaa." (Apt. 13:42,44)

        "Ikonionissa he samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskoi." (Apt. 14:1)

        "Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista," (Apt. 17:1,2)

        "Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. Ja monet heistä uskoivat, niin myös useat ylhäiset kreikkalaiset naiset ja miehet." (Apt. 17:10-12)

        "Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan." (Apt. 18:4)

        "Ja he saapuivat Efesoon; sinne hän jätti heidät. Ja hän meni synagoogaan ja keskusteli juutalaisten kanssa. Ja he pyysivät häntä viipymään kauemmin, mutta hän ei suostunut," (Apt. 18:19,20)

        "Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta." (Apt. 19:8) - Kolmen kuukauden ajan, ei puhettakaan mistään porttikiellosta.

        Alkuseurakunta kokoontui synagoogassa, ja kyllä, niin kuin Jaakob sanoo, jokaisessa synagoogassa luetaan Moosesta jokaisena sapattina, joten pakanoilla on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jeesus ei kutsu kaikkia maailman synagoogia saatanan synagoogigsi. Jos kaikki maailman synagoogat ovat saatanan synagooga, on erikoista, että Jeesus itse tapansa mukaan oli joka sapatti synagoogassa.

        Apostolit saarnasivat aina synagoogassa:

        "Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika." (Apt. 9:20)

        "Ja tultuaan Salamiiseen he julistivat Jumalan sanaa juutalaisten synagoogissa, ja heillä oli mukanaan myös Johannes, palvelijana." (Apt. 13:5)

        "Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat." (Apt. 13:14)

        "Kun Paavali ja Barnabas lähtivät synagogasta, heitä pyydettiin puhumaan näistä asioista seuraavanakin sapattina. Seuraavana sapattina melkein koko kaupunki kerääntyi kuulemaan Herran sanaa." (Apt. 13:42,44)

        "Ikonionissa he samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskoi." (Apt. 14:1)

        "Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista," (Apt. 17:1,2)

        "Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. Ja monet heistä uskoivat, niin myös useat ylhäiset kreikkalaiset naiset ja miehet." (Apt. 17:10-12)

        "Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan." (Apt. 18:4)

        "Ja he saapuivat Efesoon; sinne hän jätti heidät. Ja hän meni synagoogaan ja keskusteli juutalaisten kanssa. Ja he pyysivät häntä viipymään kauemmin, mutta hän ei suostunut," (Apt. 18:19,20)

        "Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta." (Apt. 19:8) - Kolmen kuukauden ajan, ei puhettakaan mistään porttikiellosta.

        Alkuseurakunta kokoontui synagoogassa, ja kyllä, niin kuin Jaakob sanoo, jokaisessa synagoogassa luetaan Moosesta jokaisena sapattina, joten pakanoilla on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia.

        Miksi alkuseurakunnan piti lähteä Jerusalemista! Montako kertaa sinun uskonveljesi vastusti Paavalia ja yritti tappaa hänet?
        Sinäkin kristitty.net kivittäisit kristityt muutenhan sinä et noudattaisi tooraa!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Miksi alkuseurakunnan piti lähteä Jerusalemista! Montako kertaa sinun uskonveljesi vastusti Paavalia ja yritti tappaa hänet?
        Sinäkin kristitty.net kivittäisit kristityt muutenhan sinä et noudattaisi tooraa!

        Juutalaiset eivät ole minun uskonveljiä. Missä kohtaa Tooraa käsketään kivittämään kristittyjä?


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Juutalaiset eivät ole minun uskonveljiä. Missä kohtaa Tooraa käsketään kivittämään kristittyjä?

        Sinun syntien lukumäärä kasvaa jatkuvasti, koska et kivitä sapatin rikkojia.
        Teet tietoisesti syntiä!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Sinun syntien lukumäärä kasvaa jatkuvasti, koska et kivitä sapatin rikkojia.
        Teet tietoisesti syntiä!

        Olenko minä pyöveli tai tuomari? Tappaminen ei kuulu toimenkuvaani.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olenko minä pyöveli tai tuomari? Tappaminen ei kuulu toimenkuvaani.

        Taas liero kiemurtelee!
        Enemmän tulee uskoa Jumalaa kuin keisaria.
        Eikö tämä laki koskee sinua? Kerro onko muita lakeja!


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olenko minä pyöveli tai tuomari? Tappaminen ei kuulu toimenkuvaani.

        Ei Stevanuksen kivittäjätkään olleet tuomareita. Ne olivat sinun uskonveljiäsi!

        Muuten sinulla on samanlainen pilkkaava ylimielinen luonne kuin Turun puukottajalla! Olette saman herran lapsia!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Ei Stevanuksen kivittäjätkään olleet tuomareita. Ne olivat sinun uskonveljiäsi!

        Muuten sinulla on samanlainen pilkkaava ylimielinen luonne kuin Turun puukottajalla! Olette saman herran lapsia!

        Selvästi Stefanuksen kivittäjät eivät noudattaneet Tooraa. Juutalaiset Rooman vallan alla eivät saaneet tappaa ketään.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Selvästi Stefanuksen kivittäjät eivät noudattaneet Tooraa. Juutalaiset Rooman vallan alla eivät saaneet tappaa ketään.

        Siis tooraa ei tarvitse noudattaa, jos maallinen laki sen estää.
        Taas uusi tulkinta!
        Ennen on ollut, että ne synnit saa pitää mistä ei pääse eroon.
        Onneksi toorassa on sinulle helppoja lakeja kuten parran kasvatus ja viitan tuppsut, jotta voit sanot, että pidät kaikki tooran käskyt!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Siis tooraa ei tarvitse noudattaa, jos maallinen laki sen estää.
        Taas uusi tulkinta!
        Ennen on ollut, että ne synnit saa pitää mistä ei pääse eroon.
        Onneksi toorassa on sinulle helppoja lakeja kuten parran kasvatus ja viitan tuppsut, jotta voit sanot, että pidät kaikki tooran käskyt!

        Emme elä teokratiassa, vaan diasporassa muukalaisina vieraalla maalla, jossa meidän on kunnioitettava maallista esivaltaa. Kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä, tähän on selvät raamatulliset perusteet.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Emme elä teokratiassa, vaan diasporassa muukalaisina vieraalla maalla, jossa meidän on kunnioitettava maallista esivaltaa. Kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä, tähän on selvät raamatulliset perusteet.

        Luuletko olevasi juutalainen, kun elät diasporassa. Olet suomalainen pakana elä sen mukaan.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Luuletko olevasi juutalainen, kun elät diasporassa. Olet suomalainen pakana elä sen mukaan.

        En ole koskaan väittänyt olevani juutalainen, enkä koskaan ole esiintynyt juutalaisena. En seuraa mitään juutalaisten fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä. Mutta minun mestarini ja Vapahtajani on juutalainen.

        Me emme elä teokratiassa, vaan muukalaisina pakanallisen esivallan alla. Paavalin mukaan meidän on kunnioitettava esivaltaa.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        En ole koskaan väittänyt olevani juutalainen, enkä koskaan ole esiintynyt juutalaisena. En seuraa mitään juutalaisten fariseuksilta perimiä perinnäissääntöjä. Mutta minun mestarini ja Vapahtajani on juutalainen.

        Me emme elä teokratiassa, vaan muukalaisina pakanallisen esivallan alla. Paavalin mukaan meidän on kunnioitettava esivaltaa.

        Uudessa liitossa ei anneta maallista valtaa uskovaisille!
        Eikä sitä anneta toora-uskoville. Turha odottaa, että pääsisit kivittämään sapatin rikkojia!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Uudessa liitossa ei anneta maallista valtaa uskovaisille!
        Eikä sitä anneta toora-uskoville. Turha odottaa, että pääsisit kivittämään sapatin rikkojia!

        Minulla ei ole mitään mielenkiintoa kivittää sapatin rikkojia. Mutta mieti itse, haluatko todella rikkoa käskyä, jonka rikkomisesta Jumala sanassaan määrää kuolemanrangaistuksen?


    • Unohdit kaikista tärkeimmän:

      69. Me ollaan aina oikeessa kaikesta ja kaikki jotka on meijjän kanssa eri mieltä joutuvat helvettiin ja ovat ihan homoja

    • Laskuntulos

      Rakasta Jumalaa kaikesta sielustasi ja voimastasi.

      Tästä on hyvä esimerkki Paavali. Hän julisti evankeliumia joka päivä. Kaikki päivät hän teki 100 % Jumalalle ja evankelioi Välimeren ympäristön!

      Tästä on huono esimerkki kristitty.net. Hän kasvattaa partaansa ja tupsujansa sekä on Suomi24:lla 16 h päivässä loppu elämänsä.

      • 16 tuntia päivässä? En koskaa ole täällä viikonloppuisin tai iltaisin, koska minulla on muutakin elämää.


    • sarkasmiani

      'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
      Tässä kohtaa Hän unohti että on valkatava tarkoin kuka on oikea lähimmäinen

    • Laskuntulos

      Näköjään aloitukset pitää tehdä lauantaina muuten kristitty.net suoltaa toora-sydämessä-harhaoppiaan. Hän syyttää ja terrorisoi meidän uskonrauhaa. Onhan hänen herransakin syyttäjä!

      Huomaatteko, että aloitukseni otsikkoa "Pyhä Henki vaikuttaa meidän vaellukseen eniten" hän ei huomannut ollenkaan! Mitä se kertoo hänestä?

    • kysyn2

      Minulla oli joskus tapana evankelioida melko paljon, olin kuullut ja lukenut evankeliointiin kehottavaa opetusta. Mutta nykyisin evankelioin melko vähän, minä en ole evankelista, minusta ei ole evankelistaksi. Mutta jos kohtaan sellaisen ihmisen, jonka arvelen olevan kiinnostunut evankeliumista, niin kyllä sellaisissa tilanteissa pyrin kertomaan evankeliumia hänelle, jos pystyn ja jos se on siinä tilanteessa mahdollista, ja jos Pyhä Henki kehottaa kertomaan evankeliumia.

      Minulla oli tapana heittää helmiä sikojen eteen, mutta nykyisin vältän sitä.

      Matt. 7:6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.

      Matt. 11:30 sillä ikeeni on sopiva ja kuormani on kevyt .

      ”Laskuntulos”, saanko kysyä sinulta, että ovatko mm. seuraavat käskyjä, jotka uskovien on pidettävä?

      Matt. 5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko

      5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
      5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
      5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
      5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää

      5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
      5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
      5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
      5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää

      Matt. 5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

      Matt. 7:12 kaikki, mitä tahtoisitte ihmisten teille tekevän, siten myös te tehkää heille

      Itse uskon, että uskovien tulisi pitää mm. nuo edellä luetellut käskyt.

      Huomatkaa mm. myös mitä sanotaan jakeessa 1Kor. 14:37: Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, tietäköön että mitä teille kirjoitan, ne ovat herran käskyjä

      • Laskuntulos

        Nämä ovat hyviä uuden liiton käskyjä.
        On armoa kuka nämä pitää.
        Paavali eräässä kirjeessään kiittelee seurakuntalaisia siitä kun he eivät tehneet vastarintaa, kun heidän omaisuutensa ryöstettiin.
        Vannomiskielto tarkoittanee sitä että pitää puhua aina totta.
        Evankeliointia pitää tehdä armoituksen mukaan. Seurakunnassa on erilaisia astioita ja armoituksia. Uskovaisen ei pidä tressata vaan kulkea Pyhän Hengen johdatuksessa.


      • dfga
        Laskuntulos kirjoitti:

        Nämä ovat hyviä uuden liiton käskyjä.
        On armoa kuka nämä pitää.
        Paavali eräässä kirjeessään kiittelee seurakuntalaisia siitä kun he eivät tehneet vastarintaa, kun heidän omaisuutensa ryöstettiin.
        Vannomiskielto tarkoittanee sitä että pitää puhua aina totta.
        Evankeliointia pitää tehdä armoituksen mukaan. Seurakunnassa on erilaisia astioita ja armoituksia. Uskovaisen ei pidä tressata vaan kulkea Pyhän Hengen johdatuksessa.

        Tässä on lisää hyvä uuden liiton käskyjä.

        Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


      • upupupup
        dfga kirjoitti:

        Tässä on lisää hyvä uuden liiton käskyjä.

        Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Käsittääkseni uusi liitto ei ollut silloin vielä alkanut kun Jeesus sanoi sen mitä sanotaan jakeissa Matt. 23:2-3. Mulla on sellainen käsitys, että uskovan suhde Mooseksen lakiin on erilainen uuden liiton alettua kuin mitä se oli ennen uutta liittoa.

        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty,

        Uskon, että silloin kun Jeesus sanoi sen mitä sanotaan jakeissa Matt. 23:2-3, meitä ei ollut silloin vielä kuoletettu Mooseksen laille Kristuksen ruumiin kautta, koska eihän Jeesus Kristus ollut silloin vielä kuollut.

        Siteerasit myös jakeita Room 2:12-13. Suosittelen, että et irrota jaetta Room. 2:13 kontekstistaan, vaan luet koko Room. 2. luvun ja luet myös muut vanhurskauttamista koskevat lauseet Uudesta testamentista.

        Lue myös Apt. 15. luku, ja Apt. 21:25 , Room. 7:6. ja 1. Tim. 1:8-10


      • Laskuntulos
        dfga kirjoitti:

        Tässä on lisää hyvä uuden liiton käskyjä.

        Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Joo tämä on hyvä Raamatun paikka "ei pidä tehdä niinkuin toraistit tekevät"!

        Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.


    • Usko.Toivonen

      Aivan, opetuslasten niskaan ei sälytetty Mooseksen lakia.

      Sitä vaativat kylläkin fariseusten lahkolaiset ja vielä ilmeisesti nykyäänkin vaativat.

      5. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
      ( Apt. 15. )

      Mutta lopputulema apostolien kokouksessa oli:

      23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
      24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
      25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
      26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
      27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
      28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
      29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
      30. Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
      31. Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.
      ( Apt. 15. )

      Mooseksen laki ei tullut sälytetyksi pakanuudesta kääntyneiden opetuslasten niskaan.

      • kirjoitusten_mukaan

        Sinun opetuksessasi on lukuisia virheitä. Opetat väärin.

        Ensinnäkin Ap.t 15.-luku käsittelee ongelmaa, että eräät juutalaiset vaativat kristinuskoon kääntyneitä pakanoita ottamaan ympärileikkauksen Moosekseen lain säädösten mukaan. Apostolien kokous ei sälyttänyt ympärileikkausta pakanoiden päälle, koska Mooseksen laki ei vaadi ulkomailla asuvien pakanoiden ottaa sellaista. Kokous teki lain mukaisen päätöksen.

        Toinen ongelma oli, ettei juuri uskoon tulleet pakat osanneet noudattaa lakia, koska he eivät olleet vielä ennättäneet kuulla lakin lukemista synagogassa kokonaan. Apostolit eivät halunneet vaivata heitä tässä kirjeessään enempää, koska pakanat olivat aloittaneet lain opiskelun synagogassa. Kääntymisen johdosta heiltä ei vaadittu ympärileikkauksen ottamista, koska laki ei sitä myöskään vaadi, mutta heiltä vaadittiin heti kolmen kosher ruokasäädöksen noudattamista ja haureuden lopettamista, jotta he eivät jatka epäjumalanpalvelusta.

        Bibliasta Ap.t 15:
        19 Sentähden minä päätän, ettemme niitä häiritsisi, jotka pakanoista Jumalan tykö kääntyvät;
        20 Vaan kirjoittaisimme heille, että he välttäisivät epäjumalain saastaisuutta, ja salavuoteutta, ja läkähtynyttä ja verta.
        21 Sillä Moseksella on muinaiselta jokaisessa kaupungissa niitä, jotka häntä saarnaavat, koska se joka sabbatina synagogassa luetaan.

        Apostolit eivät vapauttaneet pakanoita Mooseksen lain noudattamisesta, vaan antoivat heille aikaa opiskella lain. Kokous ei antanut lupaa valehdella, varastaa eikä murhata. Tämän päätöksen takana oli Paavali ja hän todellakin tiesi, mistä päätettiin. Kun Paavalin opetus tutkitaan, niin Paavali ei opettanut pakanoille vapautta rikkoa lakia vastaan, vaan vaati pakanoita noudattamaan kokonaan lakia. Tämä käy selvästi ilmi Roomalaiskirjeestä, jossa Paavali määrää, että lakia rikkova pakana tuomitaan helvettiin. Se joka armon alla rikkoo lakia vastaa, tuomitaan kadotukseen.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. --- 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

        Room 3: 31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Room 6:15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! 16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        1 Jh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.


      • upupupup
        kirjoitusten_mukaan kirjoitti:

        Sinun opetuksessasi on lukuisia virheitä. Opetat väärin.

        Ensinnäkin Ap.t 15.-luku käsittelee ongelmaa, että eräät juutalaiset vaativat kristinuskoon kääntyneitä pakanoita ottamaan ympärileikkauksen Moosekseen lain säädösten mukaan. Apostolien kokous ei sälyttänyt ympärileikkausta pakanoiden päälle, koska Mooseksen laki ei vaadi ulkomailla asuvien pakanoiden ottaa sellaista. Kokous teki lain mukaisen päätöksen.

        Toinen ongelma oli, ettei juuri uskoon tulleet pakat osanneet noudattaa lakia, koska he eivät olleet vielä ennättäneet kuulla lakin lukemista synagogassa kokonaan. Apostolit eivät halunneet vaivata heitä tässä kirjeessään enempää, koska pakanat olivat aloittaneet lain opiskelun synagogassa. Kääntymisen johdosta heiltä ei vaadittu ympärileikkauksen ottamista, koska laki ei sitä myöskään vaadi, mutta heiltä vaadittiin heti kolmen kosher ruokasäädöksen noudattamista ja haureuden lopettamista, jotta he eivät jatka epäjumalanpalvelusta.

        Bibliasta Ap.t 15:
        19 Sentähden minä päätän, ettemme niitä häiritsisi, jotka pakanoista Jumalan tykö kääntyvät;
        20 Vaan kirjoittaisimme heille, että he välttäisivät epäjumalain saastaisuutta, ja salavuoteutta, ja läkähtynyttä ja verta.
        21 Sillä Moseksella on muinaiselta jokaisessa kaupungissa niitä, jotka häntä saarnaavat, koska se joka sabbatina synagogassa luetaan.

        Apostolit eivät vapauttaneet pakanoita Mooseksen lain noudattamisesta, vaan antoivat heille aikaa opiskella lain. Kokous ei antanut lupaa valehdella, varastaa eikä murhata. Tämän päätöksen takana oli Paavali ja hän todellakin tiesi, mistä päätettiin. Kun Paavalin opetus tutkitaan, niin Paavali ei opettanut pakanoille vapautta rikkoa lakia vastaan, vaan vaati pakanoita noudattamaan kokonaan lakia. Tämä käy selvästi ilmi Roomalaiskirjeestä, jossa Paavali määrää, että lakia rikkova pakana tuomitaan helvettiin. Se joka armon alla rikkoo lakia vastaa, tuomitaan kadotukseen.

        Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. --- 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

        Room 3: 31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Room 6:15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! 16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        1 Jh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Minä en ole Usko.Toivonen, mutta kommenoin tähän .

        Sanakirjojen mukaan kreikan sanalla anomia on muitakin merkityksiä kuin laittomuus, mm. vääryys. [Kreikan sana anomia löytyy mm. jakeesta 1.Joh. 3:4]

        1. John 3:4 Jokainen, joka tekee synnin, myös vääryyden tekee, ja synti on vääryys

        En viitsi nyt taas toistaa kaikkea, voit lukea tämän

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15238479/kysymys-saviseutulaiselle-2#comment-93433014

        ja tämän

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15238479/kysymys-saviseutulaiselle-2#comment-93432962


      • Usko.Toivonen

        " " kirjoitti:

        >> Ensinnäkin Ap.t 15.-luku käsittelee ongelmaa, että eräät juutalaiset vaativat kristinuskoon kääntyneitä pakanoita ottamaan ympärileikkauksen Moosekseen lain säädösten mukaan. Apostolien kokous ei sälyttänyt ympärileikkausta pakanoiden päälle, koska Mooseksen laki ei vaadi ulkomailla asuvien pakanoiden ottaa sellaista. Kokous teki lain mukaisen päätöksen. >>

        Minä en löydä Raamatun ilmoituksesta tuollaista tekstikohtaa, mitä esität.
        Onko tuo kirjoituksesi tehty oppisi mukaiseksi, ainakaan Raamatun ilmoitus sitä tuollaisenaan ei tunne.

        Vaan:

        5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia". ( Apt. 15. KR 33/38 )

        5 Niin nousivat muutaman Pharisealaisten lahkokunnassa, jotka uskoneet olivat, sanoen: he pitää ympärileikattaman ja käskettämän Moseksen lakia pitää. ( Apt. 15. Biblia 1776 )

        5 But there rose up certain of the sect of the Pharisees which believed, saying, That it was needful to circumcise them, and to command them to keep the law of Moses. ( Apt. 15. KJ )

        5. Mutta fariseusten lahkosta nousi muutamia uskoon tulleita sanoen: "Heidät on leikattava ja velvoitettava pitämään Mooseksen laki."
        ( Apt. 15. Aapeli Saarisalo UT )

        Vaatimus siis on kirjattu Raamattuun ja siihen sisältyi vaatimus noudattaa / pitää Mooseksen laki.

        Mutta Jumalan Hengen ohjaama kokous ei sellaista vaadetta hyväksynyt.

        Eiköhän siis pysytä siinä, mitä kirjoitettu on, eikä mennä yli sen, mikä kirjoitettu on ( selitysopit ).


      • kirjoitusten_mukaan
        Usko.Toivonen kirjoitti:

        " " kirjoitti:

        >> Ensinnäkin Ap.t 15.-luku käsittelee ongelmaa, että eräät juutalaiset vaativat kristinuskoon kääntyneitä pakanoita ottamaan ympärileikkauksen Moosekseen lain säädösten mukaan. Apostolien kokous ei sälyttänyt ympärileikkausta pakanoiden päälle, koska Mooseksen laki ei vaadi ulkomailla asuvien pakanoiden ottaa sellaista. Kokous teki lain mukaisen päätöksen. >>

        Minä en löydä Raamatun ilmoituksesta tuollaista tekstikohtaa, mitä esität.
        Onko tuo kirjoituksesi tehty oppisi mukaiseksi, ainakaan Raamatun ilmoitus sitä tuollaisenaan ei tunne.

        Vaan:

        5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia". ( Apt. 15. KR 33/38 )

        5 Niin nousivat muutaman Pharisealaisten lahkokunnassa, jotka uskoneet olivat, sanoen: he pitää ympärileikattaman ja käskettämän Moseksen lakia pitää. ( Apt. 15. Biblia 1776 )

        5 But there rose up certain of the sect of the Pharisees which believed, saying, That it was needful to circumcise them, and to command them to keep the law of Moses. ( Apt. 15. KJ )

        5. Mutta fariseusten lahkosta nousi muutamia uskoon tulleita sanoen: "Heidät on leikattava ja velvoitettava pitämään Mooseksen laki."
        ( Apt. 15. Aapeli Saarisalo UT )

        Vaatimus siis on kirjattu Raamattuun ja siihen sisältyi vaatimus noudattaa / pitää Mooseksen laki.

        Mutta Jumalan Hengen ohjaama kokous ei sellaista vaadetta hyväksynyt.

        Eiköhän siis pysytä siinä, mitä kirjoitettu on, eikä mennä yli sen, mikä kirjoitettu on ( selitysopit ).

        Sinä et tunne tuollaista kohtaa, koska sinun Raamatun tuntemuksesi on heikolla tasolla. Sinua on täytynyt koko ajan oikaista toistuvien virheittesi takia.

        Mooseksen laki velvoittaa vain Abrahamin jälkeläisten ottamaan ympärileikkauksen. Se on merkki siitä, että kuluu Abrahamin biologiseen sukuun.

        1 Ms 17: 10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläisesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.

        Tähän viittaa myös Johannes Kastaja, joka sanoo, ettei Abrahamin suvun ympärileikkaus anna varmaa pelastusta, kuten eräät fariseukset opettivat väärin. Jokaisen on myös noudatettava lakia. Ilman parannusta laittomuudesta, ei ole pelastusta Mt 7:23.

        Mt 3: 9 Älkää luulko, että voitte ajatella: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. 10 Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.


      • kirjoitusten_mukaan
        upupupup kirjoitti:

        Minä en ole Usko.Toivonen, mutta kommenoin tähän .

        Sanakirjojen mukaan kreikan sanalla anomia on muitakin merkityksiä kuin laittomuus, mm. vääryys. [Kreikan sana anomia löytyy mm. jakeesta 1.Joh. 3:4]

        1. John 3:4 Jokainen, joka tekee synnin, myös vääryyden tekee, ja synti on vääryys

        En viitsi nyt taas toistaa kaikkea, voit lukea tämän

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15238479/kysymys-saviseutulaiselle-2#comment-93433014

        ja tämän

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15238479/kysymys-saviseutulaiselle-2#comment-93432962

        Sinä jatkat tätä väärä opetustasi, että vääryys ja laittomuus oli jotain eri asioita. Eivät ole.

        Sinä myös väität, että vääryys olisi parempi käännös. Raamatun kääntäjät ovat tehneet tässä jakeessa hyvää työtä ja valinneet oikean käännöksen 1 Joh 3:4 jakeeseen. Siinä puhutaan laittomuudesta ja lain rikkomisesta.

        Raamattu on hyvin yksiselitteinen sen asian suhteen, että lain rikkominen on syntiä. Kun Jeesukselta kysyttiin, mitä minun pitää tehdä, että perin iankaikkisen elämän, niin Jeesus käski noudattamaan lakia.

        Sinun käännöskikkailusi ei ole sitä, mitä Raamattu opettaa, vaan se on opettamista korvasyyhyyn ja muiden eksyttämistä.

        Hepr 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.


      • Usko.Toivonen

        Sinun oppisi "kirjoitusten_mukaan " ei mene niin kuin kirjoitettu on.

        Koskapa oppisi selittää pois kirjoitetun.

        5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia". ( Apt. 15. KR 33/38 )

        Vaatimus on tuossa kirjoitettuna, eli niin kuin kirjoitettu on.


    • Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: ..... ......... ........

      On hienoa, että apostolit ja pyhä henki ovat allekirjoittaneet sen, että eivät vaadi muuta kuin nuo kolme asiaa. Itse katsoin sen olevan riittävää kaikissa olosuhteissa, mutta nykyisin olen vähän tullut eri aatokseen.

      Jeesus itse sanoi: Menkää kaikkeen maailmaan , kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja OPETTAKAA NOUDATTAMAAN KAIKKEA MITÄ MINÄ OLEN KÄSKENYT TEIDÄN NOUDATTAA.

      Apostolit tuomitsevat Israelin 12 heimoa Jeshuan valtakunnassa. Heidän tuomioistuimessaan pärjää kun noudattaa noita kolmea asiaa, mutta entä miten on Elävien ja Kuolleiden tuomion laita Jeshuan itsensä edessä.

      JA KATSO MINÄ OLEN TEIDÄN KANSSANNE KAIKKI PÄIVÄT MAAILMAN LOPPUUN ASTI.....

      Kenen tuomioistuimen eteen me oikeastaan joudumme ? Apostolien vai Kristuksen?

      • kirjoitusten_mukaan

        Opetat täysin pieleen Ap.t 15.-luvun asiasisällön. Luet tästä kommentista, mitä luvussa on kyse.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15255366/uuden-liiton-lait-#comment-93524685

        Jeesus käski noudattamaan joka ikistä lain säädöstä. Se tulee opettaa kaikille kansoille, kuten Jeesus käski.

        Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Se joka väittää, ettei laki kuulu uuteen liittoon eli ei olisi voimassa kunnes taivas ja maa katoavat, niin tekee sen synnin, mistä Jeesus varoitti ja siihen kadotustuomin sääti. Laki on voimassa uuden liiton aikana ja Jeesus ei kumonnut laista yhtäkään säädöstä.

        Mt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


      • Lienette oikeassa tuossa asiassa eli siis Kristuksen tuomioistuin on tärkeämpi ja ensisijainen verrattuna apostolien tuomioistuimiin. Eikä kai apostoli Paavalia edes lueta sellaiseksi, joka saisi oman tuomioistuimen Kristuksen valtakunnassa. Hän kylläkin sanoo olevansa: Kansojen opettaja. Mitähän tuokin tarkoittaa? Kun lähestyskäskyn perusteella opetetaan KANSOILLE KAIKKEA MITÄ KRISTUS KÄSKI NOUDATTAA. Ja apostolit sitoutuivat allekirjoituksella opettamaan Paavalin yllytyksestä VAIN kolmea seikkaa.

        Onko niin että apostolit eivät kelvanneetkaan opettamaan Kristuksen kehotuksia, vai onko raamatusssa KAHDEN ERI TUOMIOASTEEN SANOJA SEKAISIN. Apostolien omien istuimien ja Kristuksen istuimen. Siinä tapauksessa he opettivat omaa tuomiokäytäntöönsä avoimesti, mutta Kristuksen opetuksia ei lainkaan tai vain salassa lukuunottamatta ehkä Johannesta.


      • qlils
        alfa123om kirjoitti:

        Lienette oikeassa tuossa asiassa eli siis Kristuksen tuomioistuin on tärkeämpi ja ensisijainen verrattuna apostolien tuomioistuimiin. Eikä kai apostoli Paavalia edes lueta sellaiseksi, joka saisi oman tuomioistuimen Kristuksen valtakunnassa. Hän kylläkin sanoo olevansa: Kansojen opettaja. Mitähän tuokin tarkoittaa? Kun lähestyskäskyn perusteella opetetaan KANSOILLE KAIKKEA MITÄ KRISTUS KÄSKI NOUDATTAA. Ja apostolit sitoutuivat allekirjoituksella opettamaan Paavalin yllytyksestä VAIN kolmea seikkaa.

        Onko niin että apostolit eivät kelvanneetkaan opettamaan Kristuksen kehotuksia, vai onko raamatusssa KAHDEN ERI TUOMIOASTEEN SANOJA SEKAISIN. Apostolien omien istuimien ja Kristuksen istuimen. Siinä tapauksessa he opettivat omaa tuomiokäytäntöönsä avoimesti, mutta Kristuksen opetuksia ei lainkaan tai vain salassa lukuunottamatta ehkä Johannesta.

        Apostolit noudattivat Jeesuksen käskijä. Moni sekoittaa näitä asioita, koska he vääristelevät sitä, mitä Raamatussa täsmälleen ottaen lukee.

        Apostoli Paavali opetti kreikkalaiselle Timoteukselle, että laki on hyvä ja Jeesuksen antama evankeliumi käskee noudattamaan lakia. Kyllä Paavali tiesi, mikä velvoittaa kreikkalaisia pakanoita ja mikä ei.

        1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. 9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

        Ne teistä, jotka ette halua lopettaa lain rikkomista ja sen lisäksi puhutte lakia vastaan, teidät tuomitaan helvettiin. Te ette saa armoa. Viimeisellä tuomiolla ette pysty puolustamaan itseänne millään tavalla. Jeesus sanoi, että hän tuomitsee kadotukseen lakia rikkovat. Lain vastustaminen on Kristuksen sovintoveren häpäisemistä ja sen halpana pitämistä.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        1 Pt 1: 14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. 15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. 16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 17 Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. 18 Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, 19 vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

        Hepr 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

        28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!


    • jooeisitäjeesustataas

      Uusi liitto = ns. Loimaan liitto

    • upupupup

      Nikille "kirjoitusten_mukaan":
      Käsittääkseni uusi liitto ei ollut silloin vielä alkanut kun Jeesus sanoi sen mitä sanotaan jakeissa Matt. 23:2-3. Mulla on sellainen käsitys, että uskovan suhde Mooseksen lakiin on erilainen uuden liiton alettua kuin mitä se oli ennen uutta liittoa.

      Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty,

      Uskon, että silloin kun Jeesus sanoi sen mitä sanotaan jakeissa Matt. 23:2-3, meitä ei ollut silloin vielä kuoletettu Mooseksen laille Kristuksen ruumiin kautta, koska eihän Jeesus Kristus ollut silloin vielä kuollut.

      Mutta silti uskon, että Mooseksen lakia ei ole kumottu. Mutta en pidä Mooseksen lakia. Uskon, että me emme ole Mooseksen lain alla. Ja vaikka emme ole Mooseksen lain alla, niin silti me EMME saa tehdä syntiä.

      Uskon, että sana laki jakeissa 1.Tim. 1:7-9 viittaa Mooseksen lakiin. Huomaatko, että tuossa sanotaan: lakia ei aseteta vanhurskaalle.

      1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja. niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

      • kirjoitusten_mukaan

        Sillä ei ole mitään merkitystä, milloin uusi liitto alkoi. Se alkoi viimeisellä aterialla, jolloin Jeesus teki uuden liiton Israelin kansan kanssa, eikä muuttanut lakia mihinkään. Jeesus teki sen palauttaakseen Israelin kansan lainkuuliaisuuden.

        Uutta liittoa ei ole solmittu pakanoiden kanssa, mutta pakanoille tarjotaan mahdollisuutta liittyä Israelin kansaan pitämällä lain käskyt. Siis uusi liitto solmittiin vain Israelin kansan kanssa.

        Hepr 10: 15 Tästä todistaa meille myös Pyhä Henki. Ensin näin: 16 -- Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sydämeensä, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä.

        Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.

        33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."

        Kun uusi liitto asetettiin, niin oliko paikalla yhtäkään pakanaa. Ei ollut, koska liitto on Israelin kansan kanssa. Timoteus on esimerkki kreikkalaisesta pakanasta joka alkoi noudattamaan lakia. Siinä on esikuva jokaiselle pakanalle, miten tulee elää liitossa Kristuksen kanssa.


      • upupupup
        kirjoitusten_mukaan kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään merkitystä, milloin uusi liitto alkoi. Se alkoi viimeisellä aterialla, jolloin Jeesus teki uuden liiton Israelin kansan kanssa, eikä muuttanut lakia mihinkään. Jeesus teki sen palauttaakseen Israelin kansan lainkuuliaisuuden.

        Uutta liittoa ei ole solmittu pakanoiden kanssa, mutta pakanoille tarjotaan mahdollisuutta liittyä Israelin kansaan pitämällä lain käskyt. Siis uusi liitto solmittiin vain Israelin kansan kanssa.

        Hepr 10: 15 Tästä todistaa meille myös Pyhä Henki. Ensin näin: 16 -- Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sydämeensä, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä.

        Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.

        33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."

        Kun uusi liitto asetettiin, niin oliko paikalla yhtäkään pakanaa. Ei ollut, koska liitto on Israelin kansan kanssa. Timoteus on esimerkki kreikkalaisesta pakanasta joka alkoi noudattamaan lakia. Siinä on esikuva jokaiselle pakanalle, miten tulee elää liitossa Kristuksen kanssa.

        Uskon, että sillä milloin uusi liito alkoi, on merkitystä.

        Kts Gal. 4:4-5 ja Room. 7:4.

        Sanakirjan mukaan jakeessa Jer. 31:33 oleva verbi nathan tarkottaa antaa, ja jakeessa Heb. 10:16 oleva verbi didomi tarkottaa antaa, vaikka ne on käännetty panna /asettaa. Sitä voi sitten miettiä että mitä lakia siinä tarkotetaan. Minulla on siitä varmaankin erilainen käsitys kuin sinulla.


      • upupupup
        upupupup kirjoitti:

        Uskon, että sillä milloin uusi liito alkoi, on merkitystä.

        Kts Gal. 4:4-5 ja Room. 7:4.

        Sanakirjan mukaan jakeessa Jer. 31:33 oleva verbi nathan tarkottaa antaa, ja jakeessa Heb. 10:16 oleva verbi didomi tarkottaa antaa, vaikka ne on käännetty panna /asettaa. Sitä voi sitten miettiä että mitä lakia siinä tarkotetaan. Minulla on siitä varmaankin erilainen käsitys kuin sinulla.

        Heb. 10:16 … Minä annan lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä


      • upupupup
        upupupup kirjoitti:

        Uskon, että sillä milloin uusi liito alkoi, on merkitystä.

        Kts Gal. 4:4-5 ja Room. 7:4.

        Sanakirjan mukaan jakeessa Jer. 31:33 oleva verbi nathan tarkottaa antaa, ja jakeessa Heb. 10:16 oleva verbi didomi tarkottaa antaa, vaikka ne on käännetty panna /asettaa. Sitä voi sitten miettiä että mitä lakia siinä tarkotetaan. Minulla on siitä varmaankin erilainen käsitys kuin sinulla.

        Heb. 10:16, YLT käännös
        This is the covenant that I will make with them after those days, saith the Lord, giving My laws on their hearts, and upon their minds I will write them,'


      • kirjoitusten_mukaan
        upupupup kirjoitti:

        Uskon, että sillä milloin uusi liito alkoi, on merkitystä.

        Kts Gal. 4:4-5 ja Room. 7:4.

        Sanakirjan mukaan jakeessa Jer. 31:33 oleva verbi nathan tarkottaa antaa, ja jakeessa Heb. 10:16 oleva verbi didomi tarkottaa antaa, vaikka ne on käännetty panna /asettaa. Sitä voi sitten miettiä että mitä lakia siinä tarkotetaan. Minulla on siitä varmaankin erilainen käsitys kuin sinulla.

        Uusi liitto ei muuttanut lakia. Uusi liitto solmittiin vain Israelin kansan kanssa. Jeesuksen jokainen sana on voimassa uuden liiton aikana.

        Kuten sanoin viimeisenä päivänä sinut tuomitsee sen henkilö, joka noudatti lakia. Et pysty puolustautumaan millään tavalla siitä, että et noudattanut lakia ja sen lisäksi puhuit lakia vastaan. Raamatussa on lukuisia jakeita, jotka kertovat sinun laisten tulevan tuomittavaksi, vaikka olisi ollut "uskossa" ja kaatuillut helluntailaisten kokouksessa maahan sekä puhunut kielillä.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Hepr 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

        Room 2:27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.


      • upupupup
        kirjoitusten_mukaan kirjoitti:

        Uusi liitto ei muuttanut lakia. Uusi liitto solmittiin vain Israelin kansan kanssa. Jeesuksen jokainen sana on voimassa uuden liiton aikana.

        Kuten sanoin viimeisenä päivänä sinut tuomitsee sen henkilö, joka noudatti lakia. Et pysty puolustautumaan millään tavalla siitä, että et noudattanut lakia ja sen lisäksi puhuit lakia vastaan. Raamatussa on lukuisia jakeita, jotka kertovat sinun laisten tulevan tuomittavaksi, vaikka olisi ollut "uskossa" ja kaatuillut helluntailaisten kokouksessa maahan sekä puhunut kielillä.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Hepr 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

        Room 2:27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

        No minähän uskon, että Mooseksen lakia ei ole kumottu. Mutta mulla on sellainen käsitys, että uskovan suhde Mooseksen lakiin on erilainen uuden liiton alettua kuin mitä se oli ennen uutta liittoa. Kts Gal. 4:4-5, Room 6:15 ja Room. 7:4. Milloin jakeessa Gal. 4:5 mainittu lunastaminen tapahtui?

        Room. 6:15 emme ole lain alla

        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty,

        Siteerasit jaetta Matt. 7:23 v. 1938 käännöksestä. Mielestäni tuo jae on käännetty paremmin v. 1776 käännöksessä.

        Matt. 7:23, v. 1776 käännös
        Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

        Siteerasit myös jaetta Room 2:27. Suosittelen, että et irrota jaetta Room. 2:27 kontekstistaan, vaan luet koko Room. 2. luvun.


      • upupupup kirjoitti:

        No minähän uskon, että Mooseksen lakia ei ole kumottu. Mutta mulla on sellainen käsitys, että uskovan suhde Mooseksen lakiin on erilainen uuden liiton alettua kuin mitä se oli ennen uutta liittoa. Kts Gal. 4:4-5, Room 6:15 ja Room. 7:4. Milloin jakeessa Gal. 4:5 mainittu lunastaminen tapahtui?

        Room. 6:15 emme ole lain alla

        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty,

        Siteerasit jaetta Matt. 7:23 v. 1938 käännöksestä. Mielestäni tuo jae on käännetty paremmin v. 1776 käännöksessä.

        Matt. 7:23, v. 1776 käännös
        Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

        Siteerasit myös jaetta Room 2:27. Suosittelen, että et irrota jaetta Room. 2:27 kontekstistaan, vaan luet koko Room. 2. luvun.

        Vanhan ja uuden liiton välillä on hyvä erottaa se, miten niitä sovelletaan ihmisiin eri aikakausina ja aikoina.

        1. Historialliset aikakaudet

        Vanha liitto solmittiin Jumalan ja Israelin välillä Mooseksen aikana ja se kesti uuden liiton hengen saamiseen. (2Moos 20-24, Apt 2; Gal 3)

        2. Yksilön sisällä tapahtuva muutos

        Vanha liitto on edelleen voimassa siinä eläville israelilaisille ja heihin liittyneille pakanoille, mutta uudessa liitossa elävien kohdalla uusi liitto on korvannut vanhan liiton eivätkä sen käskyt enää velvoita meitä muuten kuin soveltuvin osin, jotka on mainittu Raamatussa. Vanhassa liitossa elävä ei usko evankeliumia eikä tunnusta Jeesusta kuolleista herätetyksi kristukseksi ja herrakseen, Jumalan pojaksi.

        Jos joku elää vielä vanhassa liitossa ja sen käskyjen mukaan nykyisenä aikana, joka kuuluu armotalouskauteen ja historiallisen uuden liiton aikakauteen, niin hän on velvollinen täyttämään kaiken lain ja pitämään kaikki sen käskyt rikkomatta lainkaan niitä vastaan. Jos joku sellainen rikkoo yhtä käskyä vastaan, niin hän on kirottu ja ikuisen kuoleman oma, sillä vain käskyt pitämällä on mahdollista elää ikuisesti vanhassa liitossa.

        Uudessa liitossa ikuinen elämä on Jumalan armolahja eikä sitä voida ansaita tekemällä hyviä tekoja ja noudattamalla Mooseksen lain vanhentuneita käskyjä. Uudessa liitossa noudatetaan Jumalan vaikutuksesta ja armosta siihen annettuja käskyjä ja ohjeita, jotka eivät ole samat kuin vanhan liiton Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Jos uudessa liitossa elävä palaa takaisin vanhaan liittoon, niin hän on velvollinen noudattamaan Mooseksen lain kaikkia käskyjä saadakseen elää ikuisesti.


    • upupupup

      Nikille qlils : mielestäni jae Matt. 7:23 on huonosti käännetty v. 1938 käännöksessä.

      Matt. 7:23, v. 1776 käännös Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

      Gal. 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia;

      Foorumilla taitaa olla muutamia, jotka ovat kirouksen alla.

      • kirjoitusten_mukaan

        Sinä jatka oman sontasi levittämistä.

        Raamatun kääntäjä ovat valinneet oikean sana laittomuus. Vääryyden tekeminen on aina laittomuutta muutenkin.

        Jeesus vaati kaikkia noudattamaan lakia esim. Mt 23:1-3. Jeesus opetti kertomalla rikkaasta miehestä, joka virui helvetin tulessa, että jos muut eivät noudata Moosesta, niin joutuvat myös helvetin tuleen. Jeesus sanoi, että lain käskyjen noudattaminen antaa elämän ja on edellytys iankaikkisen elämän saamiseen.

        Olet ottanut irti asiayhteydestä Galattalaiskirjeen yhden jakeen, väittämällä sen tarkoittavan sitä, että lain teot johtajat kiroukseen. Paavali koko kirjeessään tarkoittaa sitä, että vaikka kuinka yrittäisi noudattaa lakia, MUTTA EI USKO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, ei voi lain teoilla pelastua, koska rikkomukset johtavat kiroukseen. Me kukin tarvitsemme Kristuksen armoa, mutta parannuksen teko laittomuudesta on edellytys armolle. Kääntyminen pois lain rikkomisesta on edellytys armolle. Armon alla ei saa rikkoa lakia vastaan, muuten ei saa armoa. Paavali sanoi, ettei lain noudattaminen ole syntiä.

        Luuk. 13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

        Jh 5:14 Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin."

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Sinussa näyttää olevan antikristuksen henki, koska saarnaa lakia vastaan. Viimeisenä päivän sinut tuomitsee lakia noudattanut henkilö.

        Room 2:27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

        Dan 7:25 Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä
        ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain.
        Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.
        26 Mutta oikeus on istuva tuomitsemaan, ja hänen valtansa otetaan häneltä pois,
        se tuhotaan ja hävitetään lopullisesti.
        27 Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.


    • gtgtgtfrfrfr

      Siis tärkeä on Pyhä henki ei niinkään Jeesus joka oli hengen täyttämä ajoittain.
      Ympärileikkausta pakanoille ei tarvita... mutta verta ei hyväksytä ravinnoksi, Kuinka moni välttää verta nykyisin kristityistä?

    • Kristitty.netin kanssa on turha "keskustella". Hän jankuttaa ja copy-pasteaa samoja iskulauseita. Hän pyytää toistuvasti perusteluja ja todisteita asioista, jotka on hänelle monta kertaa perusteltu ja todistettu Raamatun avulla. Hän ei muuta koskaan mieltään eikä hän keskustele vaan julistaa. Hänellä on missio, josta hän ei luovu.

      Toraistien harhaoppi on helposti toteen näytettävissä. Heitä "vastaan" on turha kirjoitella. Se on ajanhaaskausta. Jos tahdotte "suojella" epäilevällä mielillä olevia, niin voitte tehdä sen lyhyesti vetoamalla valittuihin Raamatun kohtiin tai viittaamalla valmiisiin opetusteksteihin. Tässä lyhyt kokoelma Raamatun kohdista ja perusteluista, jotka todistavat toraistien olevan väärässä.

      Vanhan ja uuden liiton ehdot ovat erilaiset. Israel sitoutui noudattamaan vanhassa liitossa kaikkia Herran enkelin antamia käskyjä. (2Moos 19:3-8) Uudessa liitossa sellaista sitoumusta ei ole. On kyse kahdesta kokonaan eri liitosta. Uusi liitto on syrjäyttänyt ja korvannut vanhan liiton – kumonnut sen – sen sijaan, että se olisi parempi tai täydellisempi versio vanhasta liitosta. Uudessa liitossa Kristuksen uhri ja uuden liiton todellisuus on tehnyt tarpeettomaksi mm. vanhan liiton pappeuden, temppelipalveluksen ja uhrit, jotka Kristuksen uhri on korvannut. (Hebr 7-10)

      Kristus on täyttänyt monet vanhan liiton esikuvalliset käskyt tai ne täyttyvät tulevaisuudessa. Kristus tuli täyttämään profeettojen ennustukset ja ne lain käskyt, jotka ovat esikuvia hänestä ja hänen uhristaan. Niitä käskyjä ei tarvitse sen vuoksi enää noudattaa: ne on täytetty meidän puolestamme ja me tulemme vanhurskaaksi uskomalla evankeliumin sen sijaan, että noudattaisimme niitä käskyjä. Vanhassa liitossa tultiin vanhurskaaksi eli saatiin synnit anteeksi noudattamalla tarkoin pappeutta, temppelipalvelusta ja uhreja koskevia käskyjä, jotka toivat sovituksen synneistä.

      Uudessa liitossa sovitetuksi tulemiseen ja syntien anteeksiantamiseen riittää usko Jeesuksen kristuksen evankeliumiin. Usko ja evankeliumi ovat siten korvanneet teot ja lain. Nämä on asetettu toistensa vaihtoehdoiksi vanhurskaaksi tulemisen ehtona ja elämään johtavana tienä. Vanhassa liitossa elävä on velvollinen pitämään kaiken lain ja noudattamaan kaikkia sen käskyjä tullakseen vanhurskaaksi ja pelastuakseen; uudessa liitossa sellaista velvoitetta ei ole, sillä Kristuksen ruumiin ja veren uhri on meille elävä tie isän tykö.

      Vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu uudessa liitossa noudatettavien joukkoon. Ne ovat rakkauden käskyt ja ne neljä "liiton kirjan" käskyä, jotka on mainittu Jerusalemin kokouksen päätöksessä. (Apt 15:28-29) Kun Paavali ja apostolit puhuvat "käskyistä" ja niiden noudattamisesta uudessa liitossa, tarkoittavat he aina rakkauden käskyjä ja kymmenen käskyn joukkoon kuuluvia käskyjä sekä erityisesti haureuden kieltävää käskyä. (1Tess 4:1-12; Gal 5:12ss; Room 13:10; 1Joh 3:11-5:5) He eivät tarkoita "kaikkia Mooseksen lain käskyjä".

      Jumala on kirjoittanut uudessa liitossa lastensa sydämiin ne opetukset ja ne käskyt, jotka kuuluvat uuteen liittoon. "Laki" (toora ja nomos) tarkoittavat paljon muutakin kuin vain "Mooseksen lakia". Asiayhteys ratkaisee, mitä "lailla" ja "Jumalan lailla" kussakin kohdassa tarkoitetaan. On tärkeää erottaa se, mikä opetus ja mitkä käskyt (laki) (toora, nomos) on tarkoitettu uuteen liittoon ja mitkä vanhaan liittoon, koska vain osa vanhan liiton käskyistä kuuluu noudatettavien käskyjen joukkoon uudessa liitossa. (ks. Apt 15) Huomaa, että Kristuksen laki ei ole sama asia kuin "Mooseksen laki". Kristuksen laki on rakkauden käsky, mutta Mooseksen laki on paljon muutakin.

      Laki on jaettu jo vanhassa liitossa moneen eri osaan. Kymmenen käskyä oli Jumalan enkelin sormilla kirjoitettu kivitauluihin. Ne olivat aivan erityiset "liiton sanat" Israelille. (2Moos 34:28) Ne sijoitettiin liiton arkkiin, mutta liiton kirjaan kirjoitetut käskyt sen sivuille. (5Moos 31:26) Liiton kirjakin muodostui monista osista. Ensimmäinen liiton kirja mainitaan 2Moos 20-24. Siihen tehtiin muutoksia ja lisäyksiä myöhemmin. (5Moos 29:1)

      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/12/27/mitka-kaskyt-velvoittavat-meita/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/21/uusi-vai-vanha-liitto/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/24/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/25/keita-ovat-lainkiivailijat-uuden-liiton-kirjoituksissa/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/mita-ovat-maailman-alkeisvoimat/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/
      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/01/19/mika-on-raamattu-ja-mika-on-sen-merkitys/

      • Ai minä copy pastetan? Tämä sinun viestisi oli niin tärkeä, että päätit kopioida sen useampaan ketjuun.

        Vastaa vain tähän: Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Toora on kumottu? Jeesus vuorisaarnassa sanoo, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa, kuka sen sitten kumosi? Jeesus vielä jatkaa, että kunnes taivas ja maa katoavat, Toorasta ei katoa pieninkään piirto. Ei Jeesuksen sanojen valossa kuulosta siltä, että Toora olisi kumottu.


    • Paavali ei anna lupaa tehdä syntiä (vääryyttä) uudessa liitossa, kun olemme "armon alla". Mooseksen lain niiden käskyjen noudattamatta jättäminen ei ole syntiä, jotka eivät kuulu uudessa liitossa noudatettavien käskyjen joukkoon. Toraisit väittävät sen olevan syntiä, mutta se ei pidä paikkaansa. Syntiä vain se, että rikomme uuteen liittoon annettuja käskyjä ja ohjeita vastaan. Tämä on hyvä tietää ja muistaa.

      • xcnf

        Taas unitaarin valheita valheiden päälle: Älkää uskoko unitaaria, joka on väärässä hengessä.

        Unitaari on erittäin törkeällä tavalla pilkannut Pyhää Henkeä. Unitaari ei saa syntejään anteeksi ja hän joutuu aikanaan tuliseen järveen. Tämän linkin takana on todisteet hänen tekemästä Pyhän Hengen pilkasta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867

        Unitaari edustaa uskontoa, jota kutsutaan unitarismiksi. Se on Jehovan todistajien tapainen väärä uskonto, joka kieltää Jeesuksen Kristuksen olevan Herra ja Jumala. Tämän takia unitaari vastustaa myös lakia.


      • Missä kohtaa Raamattua määritellään, mitkä käskyt ovat voimassa uudessa liitossa? Aivan, ei yhtään missään kohtaa. Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto, kunnes taivas ja maa katoavat.


    • On hyvä miettiä vielä "Mooseksen lain" ja "armon" välistä eroa. Yhtä lailla vastakkain voidaan panna "Mooseksen laki" ja "evankeliumi". Mooseksen laki ei tunne armoa tiettyä käskyjä rikkoneille. Heidät tulee tappaa ensimmäisen rikkomuksen jälkeen välittömästi. Evankeliumissa tai armossa ei ole vaatimusta tappaa lakia rikkonut. Evankeliumin ja armon liitossa ollaan pitkämielisiä ja annetaan anteeksi käskyjä rikkoneille. Vanhan liiton Mooseksen lain käskyjen mukaan tätä ei tehdä.

      Toraistit sanovat, että vanhan liiton "toorassa (laissa) on armo" samalla tavalla kuin uudessa liitossa. He ottavat esimerkiksi profeettojen kirjoituksia ja Psalmeja, joissa Jumala on antanut anteeksi sellaisia syntejä, joista Mooses on säätänyt kuolemanrangaistuksen. Daavid sai anteeksi aviorikoksen, mutta anteeksiantamus ei perustunut Mooseksen lain käskyyn vaan Jumalan armollisuuteen. Jos Jumala olisi noudattanut Mooseksen lain käskyä Daavidin tapauksessa, niin hän olisi vaatinut Daavidin surmaamista. Synnin anteeksiantaminen ei ollut tässä tapauksessa Mooseksen lakiin perustuva eikä se ole sitä monissa muissakaan tapauksissa.

      Syntien anteeksiantaminen perustuu Jumalan hyvyyteen, pitkämielisyyteen, kärsivällisyyteen ja armollisuuteen, ei Mooseksen lakiin. Mooseksen laki käskee tappaa ja sen tehtävä on kuoleman tehtävä. Evankeliumin tehtävä on antaa elämä lakia rikkoneille syntien anteeksiantamuksen kautta. Laki ei tähän pysty, mutta Jumala, joka on armollinen, antaa syntejä anteeksi ja tekee sen uudessa liitossa evankeliumin uskoneille. Mooseksen laki ja armo/evankeliumi ovat tällä tavalla toistensa vaihtoehtoja ja siten ne on esitetty monissa uuden liiton kirjoituksissa, samoin kuin "Mooses" ja "Kristus".

      Kyse on kahdesta eri liitosta ja kahdesta eri tiestä: vain uusi liitto ja Kristus johtavat ikuiseen elämään Jumalan armosta ja uskon kautta, mutta Mooseksen laki ja sen mukaiset teot johtavat kirouksen alle ja kuolemaan. On valittava näiden kahden välillä: Mooses ja vanha liitto tai armo/evankeliumi ja uusi liitto. Toraistit eivät ymmärrä tätä asiaa ja yrittävät pitää molemmat, mikä on johtanut heidät käytännössä vanhaan liittoon, josta monet heistä eivät ole ikinä pois lähteneet ja ne, jotka ovat pois lähteneet, ovat siihen sitten takaisin palanneet, vastoin Raamatun antamia ohjeita ja käskyjä, joissa päinvastoin varoitetaan palaamasta vanhaan liittoon ja lain orjuuteen (lain alle).

      • judgement

        On hyvä miettiä, millaisiin kärsimyksiin Pyhän Hengen pilkkaaja unitaari Raamatun mukaan joutuu ( https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867 ):

        Unitaari joutuu kokemaan seuraavaa:

        -hän joutuu kärsimään koko ajan palovammakipua, kun liekit nuolevat vartaloa. Erityisen kivulias on suu, koska sieltä liekehtii kuuma tuli. Rikas mies ei saanut lievitystä suunsa kipuun, eikä unitaarikaan saa

        -madot purevat hänen lihaansa koko ajan kuin veitsi viiltäisi ihoa

        -ilma haisee helvetissä rikiltä, mihin ihminen ei koskaan pysty tottumaan

        -hän puree koko ajan hampaitaan, koska kärsimykset saavat poskilihakset kouristelemaan

        -hän itkee koko ajan, koska kivut ovat erittäin suuret

        -viimeisenä päivänä unitaari joutuu tunnustamaan maahan polvistuneena, että Jeesus Kristus on Herra ja Jumala

        -enkelit nöyryyttävät unitaaria siten, että hän joutuu kumartamaan sellaista uskovaa, joka noudatti Mooseksen lakia. Tämä uskova lukee unitaarille tuomion, joka on unitaarille hyvin nöyryyttävää

        -lopuksi enkelit heittävät unitaari tuliseen järveen, jossa hän kärsii ikuisia aikoja, eikä saa edes yön lepoa kärsimyksissään.


      • kysynpävaa
        judgement kirjoitti:

        On hyvä miettiä, millaisiin kärsimyksiin Pyhän Hengen pilkkaaja unitaari Raamatun mukaan joutuu ( https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867 ):

        Unitaari joutuu kokemaan seuraavaa:

        -hän joutuu kärsimään koko ajan palovammakipua, kun liekit nuolevat vartaloa. Erityisen kivulias on suu, koska sieltä liekehtii kuuma tuli. Rikas mies ei saanut lievitystä suunsa kipuun, eikä unitaarikaan saa

        -madot purevat hänen lihaansa koko ajan kuin veitsi viiltäisi ihoa

        -ilma haisee helvetissä rikiltä, mihin ihminen ei koskaan pysty tottumaan

        -hän puree koko ajan hampaitaan, koska kärsimykset saavat poskilihakset kouristelemaan

        -hän itkee koko ajan, koska kivut ovat erittäin suuret

        -viimeisenä päivänä unitaari joutuu tunnustamaan maahan polvistuneena, että Jeesus Kristus on Herra ja Jumala

        -enkelit nöyryyttävät unitaaria siten, että hän joutuu kumartamaan sellaista uskovaa, joka noudatti Mooseksen lakia. Tämä uskova lukee unitaarille tuomion, joka on unitaarille hyvin nöyryyttävää

        -lopuksi enkelit heittävät unitaari tuliseen järveen, jossa hän kärsii ikuisia aikoja, eikä saa edes yön lepoa kärsimyksissään.

        Loppumattoman vaivan oppi on epäraamatullinen. Sille ei voida löytää tyydyttävää perustetta Jumalan luonteessa. Loppumatonta vaivaa ja Jumalan rakkautta on mahdotonta yhdistää, jompikumpi on hylättävä.


      • niinpäniiin
        kysynpävaa kirjoitti:

        Loppumattoman vaivan oppi on epäraamatullinen. Sille ei voida löytää tyydyttävää perustetta Jumalan luonteessa. Loppumatonta vaivaa ja Jumalan rakkautta on mahdotonta yhdistää, jompikumpi on hylättävä.

        Loppumaton vaiva on totuus ja se löytyy Raamatusta. Ikuinen tuomio kuuluu laittomuuden tekijöille, mutta Jumalan tahtoon nöyrtyvät saavat kokea armoa ja rakkautta. Mitään ristiriitaa tässä ei ole.

        Ilm 14:9 Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin, 10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. 11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen. 12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

        Matt. 13:42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita.

        Luuk. 3:17 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu."

        Ilm 21:8 Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

        Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.


      • judgement kirjoitti:

        On hyvä miettiä, millaisiin kärsimyksiin Pyhän Hengen pilkkaaja unitaari Raamatun mukaan joutuu ( https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867 ):

        Unitaari joutuu kokemaan seuraavaa:

        -hän joutuu kärsimään koko ajan palovammakipua, kun liekit nuolevat vartaloa. Erityisen kivulias on suu, koska sieltä liekehtii kuuma tuli. Rikas mies ei saanut lievitystä suunsa kipuun, eikä unitaarikaan saa

        -madot purevat hänen lihaansa koko ajan kuin veitsi viiltäisi ihoa

        -ilma haisee helvetissä rikiltä, mihin ihminen ei koskaan pysty tottumaan

        -hän puree koko ajan hampaitaan, koska kärsimykset saavat poskilihakset kouristelemaan

        -hän itkee koko ajan, koska kivut ovat erittäin suuret

        -viimeisenä päivänä unitaari joutuu tunnustamaan maahan polvistuneena, että Jeesus Kristus on Herra ja Jumala

        -enkelit nöyryyttävät unitaaria siten, että hän joutuu kumartamaan sellaista uskovaa, joka noudatti Mooseksen lakia. Tämä uskova lukee unitaarille tuomion, joka on unitaarille hyvin nöyryyttävää

        -lopuksi enkelit heittävät unitaari tuliseen järveen, jossa hän kärsii ikuisia aikoja, eikä saa edes yön lepoa kärsimyksissään.

        Voin aistia sen nautinnon, jota sait ajatellessasi sitä loputonta kärsimystä ja tuskaa, joka on osakseni sinun mielestäsi tuleva. Tämä kertoo hyvin paljon siitä, millainen ihminen sinä olet. Se kertoo myös siitä, millainen sinun palvomasi jumala on. Onneksi kukaan ei joudu tekemisiin sen mielikuvitusolennon kanssa, jota jumalana palvelet...


      • fdsh
        unitaari kirjoitti:

        Voin aistia sen nautinnon, jota sait ajatellessasi sitä loputonta kärsimystä ja tuskaa, joka on osakseni sinun mielestäsi tuleva. Tämä kertoo hyvin paljon siitä, millainen ihminen sinä olet. Se kertoo myös siitä, millainen sinun palvomasi jumala on. Onneksi kukaan ei joudu tekemisiin sen mielikuvitusolennon kanssa, jota jumalana palvelet...

        Sinulle on siteerattu Raamattua, joka on totuus. Mitä sitä valitat? Ihan oikein sinulle on asiat kerrottu. Jeesuskin kertoi rikkaasta miehestä, joka oli ikuisessa tulessa kärsimässä, koska hän oli rikkonut Mooseksen lakia vastaan. Jos sinä olet pilkannut Pyhää Henkeä ja samalla puhut koko ajan lakia vastaan, niin mitä väärää siinä on, että sinä unitaari joudut ikuisiksi ajoiksi tällaisiin kärsimyksiin? Ei siinä ole mitään väärää.

        Lk 16: 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"


      • upupupup
        fdsh kirjoitti:

        Sinulle on siteerattu Raamattua, joka on totuus. Mitä sitä valitat? Ihan oikein sinulle on asiat kerrottu. Jeesuskin kertoi rikkaasta miehestä, joka oli ikuisessa tulessa kärsimässä, koska hän oli rikkonut Mooseksen lakia vastaan. Jos sinä olet pilkannut Pyhää Henkeä ja samalla puhut koko ajan lakia vastaan, niin mitä väärää siinä on, että sinä unitaari joudut ikuisiksi ajoiksi tällaisiin kärsimyksiin? Ei siinä ole mitään väärää.

        Lk 16: 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

        Mielestäni jae Luuk 16:31 EI tarkoita, että uskovien pakanien täytyisi pitää Mooseksen laki.


      • Sinä unohdat, että Paavalin mukaan Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Se että ajattelet Toorasta muuta, kertoo, että et ole perehtynyt Jumalan sanaan. Lue psalmi 119, jossa Daavid kertoo 176 jakeen verran miten meidän tulisi suhtautua Tooraan.

        "Hänen Jumalansa laki on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju." (Ps. 37:31)

        "Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." (Ps. 40:9)

        "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan." (Ps. 19:8)

        "Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat lakisi" (Ps. 94:12)

        "Halleluja! Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä!" (Ps. 112:1)

        Missä kohtaa Raamattua ylistetään autuaaksi miestä, joka rikkoo Jumalan pyhää lakia?


      • Usko.Toivonen

        Jumalan lain noudattaminen ei olisi sallinut Saulusta olemaan osallisena pyhien tappamiseen.


      • upupupup
        Kristitty.net kirjoitti:

        Sinä unohdat, että Paavalin mukaan Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Se että ajattelet Toorasta muuta, kertoo, että et ole perehtynyt Jumalan sanaan. Lue psalmi 119, jossa Daavid kertoo 176 jakeen verran miten meidän tulisi suhtautua Tooraan.

        "Hänen Jumalansa laki on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju." (Ps. 37:31)

        "Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." (Ps. 40:9)

        "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan." (Ps. 19:8)

        "Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat lakisi" (Ps. 94:12)

        "Halleluja! Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä!" (Ps. 112:1)

        Missä kohtaa Raamattua ylistetään autuaaksi miestä, joka rikkoo Jumalan pyhää lakia?

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja. niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        K.net, ymmärsitkö?


      • upupupup kirjoitti:

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja. niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        K.net, ymmärsitkö?

        Vanhurskas määritelmän mukaan noudattaa lakia. Tässä ei sanota, että jos olet vanhurskas, sinun ei tarvitse noudattaa Jumalan pyhää lakia.


      • upupupup
        Kristitty.net kirjoitti:

        Vanhurskas määritelmän mukaan noudattaa lakia. Tässä ei sanota, että jos olet vanhurskas, sinun ei tarvitse noudattaa Jumalan pyhää lakia.

        Et tainnut ymmrtää, että lakia ei aseteta vanhurskaalle


      • upupupup kirjoitti:

        Et tainnut ymmrtää, että lakia ei aseteta vanhurskaalle

        Eli laki ei ole vanhurskaalle, eli vanhurskas saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin ja polttaa lapsiaan Molokille, niinkö?


      • upupupup
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eli laki ei ole vanhurskaalle, eli vanhurskas saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin ja polttaa lapsiaan Molokille, niinkö?

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja. niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Jos vanhurskas lankeaisi surmaamaan tai varastamaan tai tekemään huorin tai polttamaan lapsensa Molokille, niin luulenpa, että hän tehtyään sellaisen rikoksen ei ole enää vanhurskas , ja laki asetetaan hänelle .


        Mutta jos vanhurskas suomalainen tekee töitä sapattina, tai leikkaa partansa reunan, tai syö sianlihaa, niin uskon että hän on yhä vanhurskas, vaikka teki töitä sapattina, tai leikkasi partansa reunan tai söi sianlihaa, ja lakia ei aseteta hänelle.

        Suosittelen, että katsot kreikan sanan keimai aikamuodon jakeessa 1.Tim. 1:9 alkutekstistä , niin ehkä ymmärrät lauseen paremmin.


      • upupupup kirjoitti:

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja. niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Jos vanhurskas lankeaisi surmaamaan tai varastamaan tai tekemään huorin tai polttamaan lapsensa Molokille, niin luulenpa, että hän tehtyään sellaisen rikoksen ei ole enää vanhurskas , ja laki asetetaan hänelle .


        Mutta jos vanhurskas suomalainen tekee töitä sapattina, tai leikkaa partansa reunan, tai syö sianlihaa, niin uskon että hän on yhä vanhurskas, vaikka teki töitä sapattina, tai leikkasi partansa reunan tai söi sianlihaa, ja lakia ei aseteta hänelle.

        Suosittelen, että katsot kreikan sanan keimai aikamuodon jakeessa 1.Tim. 1:9 alkutekstistä , niin ehkä ymmärrät lauseen paremmin.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme rikkoa kymmenestä käskystä neljättä käskyä? Annas tulla luku ja jae. Hepr. 4:9 sanoo, että Jumalan kansalle pysyy sapatti. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että sapatti on kumottu, tai että se on vain juutalaisille. Jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä varten, hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saa syödä sianlihaa tai turmella parran reunan? Annas tulla luku ja jae. Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto.


      • upupupup
        Kristitty.net kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme rikkoa kymmenestä käskystä neljättä käskyä? Annas tulla luku ja jae. Hepr. 4:9 sanoo, että Jumalan kansalle pysyy sapatti. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että sapatti on kumottu, tai että se on vain juutalaisille. Jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä varten, hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saa syödä sianlihaa tai turmella parran reunan? Annas tulla luku ja jae. Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto.

        Kyllähän minä sen uskon, että Mooseksen lakia ei ole kumottu. Mutta silti en pidä Mooseksen lakia.

        Jakeissa 1.Tim. 1:9-10 ei mainita sapattina työtä tekeviä eikä sianlihansyöjiä eikä parranreunanleikkaajia, ja uskon että tuohon jakeen 1.Tim. 1:10 lopussa olevaan ilmaisuun ' ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia' EI sisälly sapattina työnteko, sianlhan syöminen eikä parran reunan leikkaaminen.

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Mutta uskon, että mm. varastaminen sisältyy tuohon jakeen 1.Tim. 1:10 lopussa olevaan ilmaisuun ' ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia' .


      • upupupup kirjoitti:

        Kyllähän minä sen uskon, että Mooseksen lakia ei ole kumottu. Mutta silti en pidä Mooseksen lakia.

        Jakeissa 1.Tim. 1:9-10 ei mainita sapattina työtä tekeviä eikä sianlihansyöjiä eikä parranreunanleikkaajia, ja uskon että tuohon jakeen 1.Tim. 1:10 lopussa olevaan ilmaisuun ' ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia' EI sisälly sapattina työnteko, sianlhan syöminen eikä parran reunan leikkaaminen.

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Mutta uskon, että mm. varastaminen sisältyy tuohon jakeen 1.Tim. 1:10 lopussa olevaan ilmaisuun ' ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia' .

        Mooseksen lakia ei ole kumottu, miksi sitten et noudata sitä? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka on vahvistettu Uudessa testamentissa? Miksi Jumalan olisi pitänyt toistaa joka ikinen käsky, joka kyllin selvästi on annettu meille Vanhassa testamentissa?

        Onko 1. Tim. 1:8-10 kattava lista joka ikisestä asiasta joka on syntiä? Ei tietenkään!


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Mooseksen lakia ei ole kumottu, miksi sitten et noudata sitä? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka on vahvistettu Uudessa testamentissa? Miksi Jumalan olisi pitänyt toistaa joka ikinen käsky, joka kyllin selvästi on annettu meille Vanhassa testamentissa?

        Onko 1. Tim. 1:8-10 kattava lista joka ikisestä asiasta joka on syntiä? Ei tietenkään!

        Meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lain kaikkia käskyjä, koska ne kuuluvat vanhaan liittoon. Uuteen liittoon kuuluvat vain rakkauden käskyt ja valitut neljä lain kirjan käskyä, joista haureuden kieltävä käsky on tärkein. (Apt 15:28-29; 1Tess 4:1-12, jne.) Muuta kuormaa ei meidän päällemme ole laitettu: kiitos Jumalalle siitä lohdutuksesta! (jj. 22-31)


      • unitaari kirjoitti:

        Meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lain kaikkia käskyjä, koska ne kuuluvat vanhaan liittoon. Uuteen liittoon kuuluvat vain rakkauden käskyt ja valitut neljä lain kirjan käskyä, joista haureuden kieltävä käsky on tärkein. (Apt 15:28-29; 1Tess 4:1-12, jne.) Muuta kuormaa ei meidän päällemme ole laitettu: kiitos Jumalalle siitä lohdutuksesta! (jj. 22-31)

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia? Annas tulla luku ja jae. Ai uuteen liittoon kuulu nyt vain rakkauden käskyt ja neljä käskyä apostolien kokouksesta, eli ilmeisesti saa varastaa, tehdä huorin ja tappaa?

        Ai muuta kuormaa ei ole laitettu päällemme, selitä, miten Jumalan pyhä, vanhurskas ja hyvä laki muka voisi olla kuorma? Missä kohtaa Raamattua Mooseksen lakia kuvataan raskaaksi taakaksi? Annas tulla luku ja jae. Raamatun mukaan Mooseksen laki on kevyt taakka:

        ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)

        ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia? Annas tulla luku ja jae. Ai uuteen liittoon kuulu nyt vain rakkauden käskyt ja neljä käskyä apostolien kokouksesta, eli ilmeisesti saa varastaa, tehdä huorin ja tappaa?

        Ai muuta kuormaa ei ole laitettu päällemme, selitä, miten Jumalan pyhä, vanhurskas ja hyvä laki muka voisi olla kuorma? Missä kohtaa Raamattua Mooseksen lakia kuvataan raskaaksi taakaksi? Annas tulla luku ja jae. Raamatun mukaan Mooseksen laki on kevyt taakka:

        ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)

        ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

        "Ai uuteen liittoon kuulu nyt vain rakkauden käskyt ja neljä käskyä apostolien kokouksesta, eli ilmeisesti saa varastaa, tehdä huorin ja tappaa?"

        Jos varastat, teet huorin tai murhaat, niin rikot rakkauden käskyä vastaan. Näin yksinkertaista se on. Rakkauden käsky riittää, mutta sepä kieltääkin meitä nyt noudattamasta Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä silmä silmästä, hammas hampaasta, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä periaatteella, jonka mukaan vanhassa liitossa lain käskyn mukaan seurakunnan piti tuomita lainrikkojat.

        Jos siis noudatamme rakkauden käskyä, niin emme noudata Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä ja monista muistakin käskyistä meidät on Jerusalemin kokouksen päätöksellä vapautettu. Eikä ihme, sillä apostolit ja juutalaiset eivät ole itsekään jaksaneet kantaa sitä raskasta kuormaa ja iestä, joka Mooseksen laki on. (Apt 15:6-31)

        Ajatellaanpa vaikka matkustaminen Jerusalemiin kolme kertaa joka ikinen vuosi juutalaisten juhliin, koska laki niin määrää tekemään. Matkustaminen oli hidasta, työlästä, vaivalloista ja kallista apostolien aikana. Oli suuri helpotus, että niistä juhlia koskevista käskyistä vapautettiin uuden liiton Jumalan lapset.

        Paavali on muuten malliesimerkki siitä, miten juutalaiset eivät matkustaneet jokaiseen juhlaan jokaisena vuonna. Paavali kävi Jerusalemissa vain viisi kertaa vuosien 32-57 välillä, jolloin juutalaiset lainkiivailijat yrittivät jälleen kerran tappaa hänet ja hänet otettiin vangiksi. (Apt 14:19; 21:15-31; 2Kor 11:24-27; 1Tess 2:14)

        Lihan mukaan syntynyt on aina vainonnut hengen mukaan syntynyttä. Juutalainen ja häneen liittynyt vanhan liiton pakana vainoaa uuden liiton hengessä vaeltavaa kristittyä ja yrittää alistaa hänet Mooseksen lain orjuuteen, mitä vastaan Paavali erityisesti taisteli ja kielsi pakanoita noudattamasta juutalaisten tapoja ja Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, jotka orjuuttivat ja sitoivat raskaiden kuormien alle juutalaiset itsensäkin. (Gal 2-6)


      • unitaari kirjoitti:

        "Ai uuteen liittoon kuulu nyt vain rakkauden käskyt ja neljä käskyä apostolien kokouksesta, eli ilmeisesti saa varastaa, tehdä huorin ja tappaa?"

        Jos varastat, teet huorin tai murhaat, niin rikot rakkauden käskyä vastaan. Näin yksinkertaista se on. Rakkauden käsky riittää, mutta sepä kieltääkin meitä nyt noudattamasta Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä silmä silmästä, hammas hampaasta, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä periaatteella, jonka mukaan vanhassa liitossa lain käskyn mukaan seurakunnan piti tuomita lainrikkojat.

        Jos siis noudatamme rakkauden käskyä, niin emme noudata Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä ja monista muistakin käskyistä meidät on Jerusalemin kokouksen päätöksellä vapautettu. Eikä ihme, sillä apostolit ja juutalaiset eivät ole itsekään jaksaneet kantaa sitä raskasta kuormaa ja iestä, joka Mooseksen laki on. (Apt 15:6-31)

        Ajatellaanpa vaikka matkustaminen Jerusalemiin kolme kertaa joka ikinen vuosi juutalaisten juhliin, koska laki niin määrää tekemään. Matkustaminen oli hidasta, työlästä, vaivalloista ja kallista apostolien aikana. Oli suuri helpotus, että niistä juhlia koskevista käskyistä vapautettiin uuden liiton Jumalan lapset.

        Paavali on muuten malliesimerkki siitä, miten juutalaiset eivät matkustaneet jokaiseen juhlaan jokaisena vuonna. Paavali kävi Jerusalemissa vain viisi kertaa vuosien 32-57 välillä, jolloin juutalaiset lainkiivailijat yrittivät jälleen kerran tappaa hänet ja hänet otettiin vangiksi. (Apt 14:19; 21:15-31; 2Kor 11:24-27; 1Tess 2:14)

        Lihan mukaan syntynyt on aina vainonnut hengen mukaan syntynyttä. Juutalainen ja häneen liittynyt vanhan liiton pakana vainoaa uuden liiton hengessä vaeltavaa kristittyä ja yrittää alistaa hänet Mooseksen lain orjuuteen, mitä vastaan Paavali erityisesti taisteli ja kielsi pakanoita noudattamasta juutalaisten tapoja ja Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, jotka orjuuttivat ja sitoivat raskaiden kuormien alle juutalaiset itsensäkin. (Gal 2-6)

        >> Eikä ihme, sillä apostolit ja juutalaiset eivät ole itsekään jaksaneet kantaa sitä raskasta kuormaa ja iestä, joka Mooseksen laki on. <<

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Mooseksen laki on raskas taakka? Annas tulla luka ja jae. Ei ainakaan psalmissa 119, jossa Daavid 176 jakeen verran ylistää Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia (Room. 7:12). Raamattu sanoo, että Mooseksen laki ei ole raskas taakka:

        ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)

        ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)


      • unitaari kirjoitti:

        "Ai uuteen liittoon kuulu nyt vain rakkauden käskyt ja neljä käskyä apostolien kokouksesta, eli ilmeisesti saa varastaa, tehdä huorin ja tappaa?"

        Jos varastat, teet huorin tai murhaat, niin rikot rakkauden käskyä vastaan. Näin yksinkertaista se on. Rakkauden käsky riittää, mutta sepä kieltääkin meitä nyt noudattamasta Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä silmä silmästä, hammas hampaasta, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä periaatteella, jonka mukaan vanhassa liitossa lain käskyn mukaan seurakunnan piti tuomita lainrikkojat.

        Jos siis noudatamme rakkauden käskyä, niin emme noudata Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä ja monista muistakin käskyistä meidät on Jerusalemin kokouksen päätöksellä vapautettu. Eikä ihme, sillä apostolit ja juutalaiset eivät ole itsekään jaksaneet kantaa sitä raskasta kuormaa ja iestä, joka Mooseksen laki on. (Apt 15:6-31)

        Ajatellaanpa vaikka matkustaminen Jerusalemiin kolme kertaa joka ikinen vuosi juutalaisten juhliin, koska laki niin määrää tekemään. Matkustaminen oli hidasta, työlästä, vaivalloista ja kallista apostolien aikana. Oli suuri helpotus, että niistä juhlia koskevista käskyistä vapautettiin uuden liiton Jumalan lapset.

        Paavali on muuten malliesimerkki siitä, miten juutalaiset eivät matkustaneet jokaiseen juhlaan jokaisena vuonna. Paavali kävi Jerusalemissa vain viisi kertaa vuosien 32-57 välillä, jolloin juutalaiset lainkiivailijat yrittivät jälleen kerran tappaa hänet ja hänet otettiin vangiksi. (Apt 14:19; 21:15-31; 2Kor 11:24-27; 1Tess 2:14)

        Lihan mukaan syntynyt on aina vainonnut hengen mukaan syntynyttä. Juutalainen ja häneen liittynyt vanhan liiton pakana vainoaa uuden liiton hengessä vaeltavaa kristittyä ja yrittää alistaa hänet Mooseksen lain orjuuteen, mitä vastaan Paavali erityisesti taisteli ja kielsi pakanoita noudattamasta juutalaisten tapoja ja Mooseksen lain pienimpiä käskyjä, jotka orjuuttivat ja sitoivat raskaiden kuormien alle juutalaiset itsensäkin. (Gal 2-6)

        Kerro, missä kohtaa Raamattua Jumalan pyhän, vanhurskaan ja hyvän lain noudattamista kutsutaan orjuudeksi? Annas tulla luku ja jae.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        >> Eikä ihme, sillä apostolit ja juutalaiset eivät ole itsekään jaksaneet kantaa sitä raskasta kuormaa ja iestä, joka Mooseksen laki on. <<

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Mooseksen laki on raskas taakka? Annas tulla luka ja jae. Ei ainakaan psalmissa 119, jossa Daavid 176 jakeen verran ylistää Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia (Room. 7:12). Raamattu sanoo, että Mooseksen laki ei ole raskas taakka:

        ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)

        ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/12/27/mitka-kaskyt-velvoittavat-meita/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/21/uusi-vai-vanha-liitto/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/24/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/25/keita-ovat-lainkiivailijat-uuden-liiton-kirjoituksissa/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/mita-ovat-maailman-alkeisvoimat/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/01/19/mika-on-raamattu-ja-mika-on-sen-merkitys/

        Johannes puhuu vain rakkauden käskystä ja sen kanssa yhteen sopivista uuden liiton käskyistä ja ohjeista/opetuksista, kun sanoo, että käskyt eivät ole raskaita. Ja toden teolla: ei ole raskasta rakastaa, mutta se voi viedä hengen, niin kuin vei herraltamme Jeesukselta ja monelta apostolilta.

        5. Moos. 30:11-14 on täytetty, sillä Kristus on kuollut, haudattu, herätetty kuolleista ja otettu ylös taivaaseen. Meille riittää usko evankeliumin totuuden sanaan ja niin Kristuksen täyttämät käskyt luetaan hyväksemme, mutta vain harvat ja valitut uskovat tämän sanan. On myös niitä, jotka valitsevat mieluummin sellaisten käskyjen noudattamisen omakohtaisesti, jotka ovat käyneet tarpeettomiksi Kristuksen uhrin kautta. Sellaisia ovat temppelipalvelus, vanhan liiton pappeus ja uhrit. (Hebr 7-10) Ne ovat tarpeettomia ja pitävät halpana Kristuksen uhrin, koska se riittää meille tuomaan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen sekä yhteyden Jumalaan.

        Vanhan liiton uhreilla ei ole siten muuta merkitystä uuden liiton Jumalan lapsille kuin esikuvallinen ja muu opetus, mitä ne pitävät sisällään. Vanhan liiton pappeuteen, temppelipalvelukseen ja uhreihin ei ole mitään syytä eikä tarvetta palata. Uuden liiton todellisuus on tehnyt ne turhiksi ja tarpeettomiksi. Jokainen uskova on nyt pappi ja Jumalan temppeli ja Kristuksen uhri on korvannut ja tehnyt tarpeettomaksi vanhan liiton uhrit. Toraisti pilkkaa armon henkeä ja tallaa jalkoihinsa Jumalan poja ja pitää epäpyhänä liiton veren vaatiessaan näiden vanhentuneiden käskyjen noudattamista uudessa liitossa.


      • unitaari kirjoitti:

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/12/27/mitka-kaskyt-velvoittavat-meita/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/21/uusi-vai-vanha-liitto/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/24/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/25/keita-ovat-lainkiivailijat-uuden-liiton-kirjoituksissa/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/mita-ovat-maailman-alkeisvoimat/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/01/19/mika-on-raamattu-ja-mika-on-sen-merkitys/

        Johannes puhuu vain rakkauden käskystä ja sen kanssa yhteen sopivista uuden liiton käskyistä ja ohjeista/opetuksista, kun sanoo, että käskyt eivät ole raskaita. Ja toden teolla: ei ole raskasta rakastaa, mutta se voi viedä hengen, niin kuin vei herraltamme Jeesukselta ja monelta apostolilta.

        5. Moos. 30:11-14 on täytetty, sillä Kristus on kuollut, haudattu, herätetty kuolleista ja otettu ylös taivaaseen. Meille riittää usko evankeliumin totuuden sanaan ja niin Kristuksen täyttämät käskyt luetaan hyväksemme, mutta vain harvat ja valitut uskovat tämän sanan. On myös niitä, jotka valitsevat mieluummin sellaisten käskyjen noudattamisen omakohtaisesti, jotka ovat käyneet tarpeettomiksi Kristuksen uhrin kautta. Sellaisia ovat temppelipalvelus, vanhan liiton pappeus ja uhrit. (Hebr 7-10) Ne ovat tarpeettomia ja pitävät halpana Kristuksen uhrin, koska se riittää meille tuomaan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen sekä yhteyden Jumalaan.

        Vanhan liiton uhreilla ei ole siten muuta merkitystä uuden liiton Jumalan lapsille kuin esikuvallinen ja muu opetus, mitä ne pitävät sisällään. Vanhan liiton pappeuteen, temppelipalvelukseen ja uhreihin ei ole mitään syytä eikä tarvetta palata. Uuden liiton todellisuus on tehnyt ne turhiksi ja tarpeettomiksi. Jokainen uskova on nyt pappi ja Jumalan temppeli ja Kristuksen uhri on korvannut ja tehnyt tarpeettomaksi vanhan liiton uhrit. Toraisti pilkkaa armon henkeä ja tallaa jalkoihinsa Jumalan poja ja pitää epäpyhänä liiton veren vaatiessaan näiden vanhentuneiden käskyjen noudattamista uudessa liitossa.

        Et vastannut kysymykseeni, missä kohtaa Raamattua Mooseksen lakia kuvataan raskaaksi taakaksi ja orjuuden ikeeksi?


      • unitaari kirjoitti:

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/12/27/mitka-kaskyt-velvoittavat-meita/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/21/uusi-vai-vanha-liitto/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/24/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/25/keita-ovat-lainkiivailijat-uuden-liiton-kirjoituksissa/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/mita-ovat-maailman-alkeisvoimat/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/01/19/mika-on-raamattu-ja-mika-on-sen-merkitys/

        Johannes puhuu vain rakkauden käskystä ja sen kanssa yhteen sopivista uuden liiton käskyistä ja ohjeista/opetuksista, kun sanoo, että käskyt eivät ole raskaita. Ja toden teolla: ei ole raskasta rakastaa, mutta se voi viedä hengen, niin kuin vei herraltamme Jeesukselta ja monelta apostolilta.

        5. Moos. 30:11-14 on täytetty, sillä Kristus on kuollut, haudattu, herätetty kuolleista ja otettu ylös taivaaseen. Meille riittää usko evankeliumin totuuden sanaan ja niin Kristuksen täyttämät käskyt luetaan hyväksemme, mutta vain harvat ja valitut uskovat tämän sanan. On myös niitä, jotka valitsevat mieluummin sellaisten käskyjen noudattamisen omakohtaisesti, jotka ovat käyneet tarpeettomiksi Kristuksen uhrin kautta. Sellaisia ovat temppelipalvelus, vanhan liiton pappeus ja uhrit. (Hebr 7-10) Ne ovat tarpeettomia ja pitävät halpana Kristuksen uhrin, koska se riittää meille tuomaan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen sekä yhteyden Jumalaan.

        Vanhan liiton uhreilla ei ole siten muuta merkitystä uuden liiton Jumalan lapsille kuin esikuvallinen ja muu opetus, mitä ne pitävät sisällään. Vanhan liiton pappeuteen, temppelipalvelukseen ja uhreihin ei ole mitään syytä eikä tarvetta palata. Uuden liiton todellisuus on tehnyt ne turhiksi ja tarpeettomiksi. Jokainen uskova on nyt pappi ja Jumalan temppeli ja Kristuksen uhri on korvannut ja tehnyt tarpeettomaksi vanhan liiton uhrit. Toraisti pilkkaa armon henkeä ja tallaa jalkoihinsa Jumalan poja ja pitää epäpyhänä liiton veren vaatiessaan näiden vanhentuneiden käskyjen noudattamista uudessa liitossa.

        Johannes puhuu Jumalan käskyistä. On täyttä mielikuvitusta, että hän tässä muka puhuu jostain toisesta laista kuin Toorasta.


      • unitaari kirjoitti:

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/12/27/mitka-kaskyt-velvoittavat-meita/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/21/uusi-vai-vanha-liitto/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/01/24/kuka-tuomitsi-ja-kenet-kol-216-23/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/25/keita-ovat-lainkiivailijat-uuden-liiton-kirjoituksissa/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/mita-ovat-maailman-alkeisvoimat/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/
        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/01/19/mika-on-raamattu-ja-mika-on-sen-merkitys/

        Johannes puhuu vain rakkauden käskystä ja sen kanssa yhteen sopivista uuden liiton käskyistä ja ohjeista/opetuksista, kun sanoo, että käskyt eivät ole raskaita. Ja toden teolla: ei ole raskasta rakastaa, mutta se voi viedä hengen, niin kuin vei herraltamme Jeesukselta ja monelta apostolilta.

        5. Moos. 30:11-14 on täytetty, sillä Kristus on kuollut, haudattu, herätetty kuolleista ja otettu ylös taivaaseen. Meille riittää usko evankeliumin totuuden sanaan ja niin Kristuksen täyttämät käskyt luetaan hyväksemme, mutta vain harvat ja valitut uskovat tämän sanan. On myös niitä, jotka valitsevat mieluummin sellaisten käskyjen noudattamisen omakohtaisesti, jotka ovat käyneet tarpeettomiksi Kristuksen uhrin kautta. Sellaisia ovat temppelipalvelus, vanhan liiton pappeus ja uhrit. (Hebr 7-10) Ne ovat tarpeettomia ja pitävät halpana Kristuksen uhrin, koska se riittää meille tuomaan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen sekä yhteyden Jumalaan.

        Vanhan liiton uhreilla ei ole siten muuta merkitystä uuden liiton Jumalan lapsille kuin esikuvallinen ja muu opetus, mitä ne pitävät sisällään. Vanhan liiton pappeuteen, temppelipalvelukseen ja uhreihin ei ole mitään syytä eikä tarvetta palata. Uuden liiton todellisuus on tehnyt ne turhiksi ja tarpeettomiksi. Jokainen uskova on nyt pappi ja Jumalan temppeli ja Kristuksen uhri on korvannut ja tehnyt tarpeettomaksi vanhan liiton uhrit. Toraisti pilkkaa armon henkeä ja tallaa jalkoihinsa Jumalan poja ja pitää epäpyhänä liiton veren vaatiessaan näiden vanhentuneiden käskyjen noudattamista uudessa liitossa.

        5. Moos. 30:11-14 on selitetty Room 10:1-13: Paavali oli sitä mieltä, että usko evankeliumin mukaan korvasi Mooseksen lain tiettyjen käskyjen noudattamisen, mikä on Jumalan palvelijoille itsestään selvä totuus, koska pyhä henki on opettanut meitä sillä tavalla, pyhien kirjoitusten mukaan. Vanhassa liitossa elävää pyhä henki ei opeta ja niin hän pysyy kiinni vanhentuneissa ja kumotuissa vanhan liiton varjokuvissa, joka Mooseksen laki sen pappeutta, temppelipalvelusta ja uhreja koskevine lakeineen selvästi on. (Hebr 7-10)

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/mita-ovat-maailman-alkeisvoimat/

        Minulla oli luppoaikaa, joka alkaa päättyä, joten jätän toraistit jankuttamaan tänne ja toivon, että kovin moni ei vastaisi heille taitamattomasti. Se antaa vain lisää intoa toraisteille jatkaa missiotaan... ja uskokaa jo hyvät ihmiset: onko ikinä milloinkaan kuultu, että joku muu toraisti olisi tullut uskoon kuin Paavali ja käskenyt pakanoita luopumaan Mooseksesta ja juutalaisten tavoista?

        No, muut Herran apostolit tietysti, mutta juuri fariseukset ja lainkiivailijat olivat niitä "uskoon tulleita" valheveljiä, joita vastaan Paavali sitten seitsemän vuotta Jerusalemin kokouksen jälkeen kirjoitti, koska nämä eivät olleet alistuneet vanhinten ja apostolien päätökseen vaan jatkoivat pakanoiden ahdistelua Mooseksen lailla ja lihan ympärileikkauksella. (Apt 15:5, 24; Gal 1-6)

        Miten voit pelastaa evankeliumin alle sellaista toraistia, joka pitää jo totena evankeliumista joitakin kohtia, mutta tahtoo silti elää vanhassa liitossa? Turhaa on väitellä sellaisten kanssa, sillä eivät he muuta yhtään mitään opetuksestaan, vaikka kuinka taitavasti tahansa näyttäisitte kirjoituksista toteen heidän erehtymisensä.

        Ainoa, mitä kristitty.net on myöntänyt, on se, että ne neljä käskyä olivat "kuorma", jotka annettiin pakanoille, mutta hän on silti sitä mieltä, että pakanoille annettiin niiden lisäksi kaikki muutkin Mooseksen lain käskyt ja ne ovat "kevyt kuorma". Heh.

        Apostolien teot:
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää KUORMAA kuin nämä välttämättömät:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
        15:30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
        15:31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.

        Pakanat eivät olisi iloinneet siitä, jos toraistit olisivat saaneet tahtonsa lävitse. Huomatkaa, että Pietari ja Jaakob pitivät Mooseksen lakia raskaana kuormana ja ikeenä, jota he eivät olleet itsekään jaksaneet kantaa, mutta turha on sitä yrittää toraistille selittää, sillä he tulkitsevat heidän sanansa päinvastoin kuin mitä he todellisuudessa sanoivat. (Apt 15:6-21 ja sitten kokouksen päätöslauselma 22-31)


      • upupupup
        Kristitty.net kirjoitti:

        Mooseksen lakia ei ole kumottu, miksi sitten et noudata sitä? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka on vahvistettu Uudessa testamentissa? Miksi Jumalan olisi pitänyt toistaa joka ikinen käsky, joka kyllin selvästi on annettu meille Vanhassa testamentissa?

        Onko 1. Tim. 1:8-10 kattava lista joka ikisestä asiasta joka on syntiä? Ei tietenkään!

        Sitä, että en pidä Mooseksen lakia, perustelen mm. seuraavilla lauseilla:

        Apt. 15:24-31 , Toivo Koilon käännöksestä
        24 Koska olemme kuulleet että muutamat meistä lähteneet joille emme ole käskyä antaneet, ovat tehneet teidät puheillaan levottomiksi ja saattaneet sielunne hämminkiin, sanoen että tulee ympärileikkauttaa itsensä ja pitää laki,
        25 niin olemme yksimielisiksi päästyämme nähneet hyväksi lähettää luoksenne valittuja miehiä rakkaittemme Barnabaan ja Paavalin mukana,
        26 miesten jotka ovat panneet henkensä alttiiksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen vuoksi.
        27 Lähetämme siis Juudaan ja Silaan jotka myös suullisesti ilmoittavat saman
        28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi ettei päällenne tule panna suurempaa kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja tukehtumalla kuollutta ja haureutta. Näitä karttamalla teette hyvin. Jääkää hyvästi.
        30 Niin he matkaan lähetettyinä tulivat Antiokiaan ja kutsuttuaan koolle seurakunnan antoivat kirjeen
        31 Luettuaan sen nämä iloitsivat tästä lohdutuksesta.

        Apt 21:25 Mutta uskoneista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet ei tällaista pitää heidän, paitsi varjella itsensä epäjumalanuhreista ja verestä ja tukehtumalla kuolleesta ja haureudesta

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Room. 6:15 emme ole lain alla.

        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty,

        Uskon, että me emme ole Mooseksen lain alla. Ja vaikka emme ole Mooseksen lain alla, niin silti me EMME saa tehdä syntiä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15238479/kysymys-saviseutulaiselle-2#comment-93432962

        En pidä Mooseksen lakia, mutta yritän pitää Jeesus Kristuksen käskyt ja sanat. Jeesus Kristuksen käskyt on kirjoitettuna Uudessa testamentissa.

        Lopetan toistaiseksi keskustelun kanssasi k.net.


      • upupupup kirjoitti:

        Sitä, että en pidä Mooseksen lakia, perustelen mm. seuraavilla lauseilla:

        Apt. 15:24-31 , Toivo Koilon käännöksestä
        24 Koska olemme kuulleet että muutamat meistä lähteneet joille emme ole käskyä antaneet, ovat tehneet teidät puheillaan levottomiksi ja saattaneet sielunne hämminkiin, sanoen että tulee ympärileikkauttaa itsensä ja pitää laki,
        25 niin olemme yksimielisiksi päästyämme nähneet hyväksi lähettää luoksenne valittuja miehiä rakkaittemme Barnabaan ja Paavalin mukana,
        26 miesten jotka ovat panneet henkensä alttiiksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen vuoksi.
        27 Lähetämme siis Juudaan ja Silaan jotka myös suullisesti ilmoittavat saman
        28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi ettei päällenne tule panna suurempaa kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja tukehtumalla kuollutta ja haureutta. Näitä karttamalla teette hyvin. Jääkää hyvästi.
        30 Niin he matkaan lähetettyinä tulivat Antiokiaan ja kutsuttuaan koolle seurakunnan antoivat kirjeen
        31 Luettuaan sen nämä iloitsivat tästä lohdutuksesta.

        Apt 21:25 Mutta uskoneista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet ei tällaista pitää heidän, paitsi varjella itsensä epäjumalanuhreista ja verestä ja tukehtumalla kuolleesta ja haureudesta

        1. Tim. 1:8-10 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Room. 6:15 emme ole lain alla.

        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty,

        Uskon, että me emme ole Mooseksen lain alla. Ja vaikka emme ole Mooseksen lain alla, niin silti me EMME saa tehdä syntiä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15238479/kysymys-saviseutulaiselle-2#comment-93432962

        En pidä Mooseksen lakia, mutta yritän pitää Jeesus Kristuksen käskyt ja sanat. Jeesus Kristuksen käskyt on kirjoitettuna Uudessa testamentissa.

        Lopetan toistaiseksi keskustelun kanssasi k.net.

        Missään kohtaa Apt. 15 ei sanota, että Mooseksen lakia ei täydy noudattaa. Missään kohtaa 1. Tim. 1:8-10 ei sanota, että Mooseksen lakia ei pidä noudattaa. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että Mooseksen lakia ei pidä enää noudattaa, eikä missään kohtaa sanota, että Mooseksen laki on kumottu.

        Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että uudessa liitossa tulee noudattaa Kristuksen käskyjä, ei Mooseksen käskyjä.


    • Psalmi 119*

      Herran laki on iloni
      1 Onnellisia ovat ne, joiden vaellus on nuhteetonta,
      ne, jotka seuraavat Herran lakia.
      2 Onnellisia ne, jotka pitävät hänen liittonsa
      ja koko sydämestään kysyvät hänen tahtoaan,
      3 ne, jotka eivät tee vääryyttä
      vaan kulkevat hänen teitään.
      4 Sinä olet antanut säädöksesi
      tarkoin noudatettaviksi.
      5 Kunpa kulkuni olisi vakaa,
      kunpa aina seuraisin sinun määräyksiäsi!
      6 Kun pidän käskysi silmieni edessä,
      en joudu häpeään.
      7 Vilpittömin sydämin minä kiitän sinua,
      kun opin tuntemaan oikeamieliset päätöksesi.
      8 Minä noudatan sinun käskyjäsi -- älä koskaan minua hylkää!

      9 Miten nuorukainen pysyy oikealla tiellä?
      Siten, että noudattaa sinun sanaasi.
      10 Koko sydämestäni minä kysyn sinun tahtoasi,
      älä anna minun eksyä käskyjesi tieltä.
      11 Minä talletan kaikki ohjeesi sydämeeni,
      etten rikkoisi sinua vastaan.
      12 Kiitetty olet sinä, Herra!
      Opeta minut tuntemaan määräyksesi.
      13 Minä julistan ihmisille
      kaikki sinun päätöksesi.
      14 Minä iloitsen sinun liittosi tiestä
      niin kuin iloitaan rikkauksista.
      15 Minä tutkistelen sinun säädöksiäsi,
      pidän katseeni sinun poluillasi.
      16 Sinun käskysi ovat iloni, sinun sanaasi minä en unohda.

      17 Pidä huolta minusta, palvelijastasi,
      niin saan elää ja noudattaa sinun sanaasi.
      18 Avaa silmäni näkemään
      sinun lakisi kaikkine ihmeineen.
      19 Minä olen muukalainen maan päällä.
      Älä salaa minulta käskyjäsi.
      20 Minä riudun kaipauksesta,
      alati minä odotan sinun päätöksiäsi.
      21 Sinä pidät kurissa röyhkeät, nuo kirotut,
      jotka kääntävät selkänsä sinun käskyillesi.
      22 Vapauta minut pilkasta ja häväistyksestä,
      olenhan elänyt niin kuin liittosi vaatii.
      23 Vehkeilkööt mahtimiehet minua vastaan --
      minä, palvelijasi, tutkin sinun määräyksiäsi.
      24 Sinun liittosi on iloni, liittosi säädökset ovat neuvonantajani.

      25 Minä olen vaipunut maan tomuun.
      Virvoita minut, tee sanasi mukaan!
      26 Sinä kuulet minua, kun kerron, mitä teitä olen
      kulkenut.
      Opeta minut tuntemaan määräyksesi!
      27 Opasta minut säädöstesi tielle,
      minä tahdon tutkistella sinun lakisi ihmeitä.
      28 Olen levoton, huolet painavat minua.
      Nosta minut maasta, tee sanasi mukaan!
      29 Pidä minut loitolla valheen teistä,
      opeta minulle lakisi, ole armollinen.
      30 Minä olen valinnut totuuden tien,
      sinun päätöksesi ovat aina silmieni edessä.
      31 Sinun liitostasi, Herra, minä pidän kiinni --
      älä anna minun joutua häpeään!
      32 Kevein askelin minä kuljen sinun käskyjesi tietä, sinä huojennat mieleni.

      33 Herra, opeta minulle määräystesi tie,
      niin seuraan sitä tinkimättä.
      34 Anna minulle ymmärrystä noudattaa lakiasi,
      olla sydämestäni sille kuuliainen.
      35 Anna minun kulkea käskyjesi polkua,
      siitä minä saan ilon.
      36 Taivuta sydämeni liittosi puoleen,
      oman voiton pyynnistä ohjaa se pois.
      37 Käännä katseeni kauas kaikesta turhasta,
      anna minun elää ja kulkea sinun tietäsi.
      38 Tee myös minulle se, minkä olet luvannut tehdä
      kaikille, jotka sinua pelkäävät.
      39 Päästä minut häpeästä, joka minua uhkaa.
      Sinun päätöksesi ovat hyvät.
      40 Herra, minä kaipaan sinun säädöksiäsi. Sinä olet oikeamielinen -- anna minun elää!

      41 Herra, osoita minulle uskollisuutesi,
      auta minua, tee lupauksesi mukaan!
      42 Sinun sanaasi minä turvaan,
      sen avulla pystyn vastaamaan pilkkaajille.
      43 Älä jätä suutani totuuden sanaa vaille,
      minä panen toivoni sinun päätöksiisi.
      44 Minä noudatan aina sinun lakiasi,
      aina ja ikuisesti.
      45 Sinun säädöstesi mukaan minä tahdon elää,
      ja siksi voin kulkea kevein mielin.
      46 Kuninkaittenkin edessä
      kerron arkailematta sinun liitostasi.
      47 Sinun käskyistäsi minä saan ilon,
      ne ovat minulle rakkaat.
      48 Minä kohotan käteni sinun puoleesi, minä tutkistelen sinun käskyjäsi. Ne ovat minulle rakkaat.

      49 Muista lupausta, jonka palvelijallesi annoit!
      Sinun sanasi antoi minulle toivon.
      50 Sinun lupauksesi on kurjuudessa lohtunani,
      se virvoittaa minut jälleen.
      51 Röyhkeät ovat alati minua solvaamassa,
      mutta minä en poikkea sinun laistasi.
      52 Minä ajattelen ikiaikaisia päätöksiäsi, Herra,
      niistä minä saan lohdun.
      53 Minä joudun suunniltani jumalattomien tähden,
      jotka hylkäävät sinun lakisi.
      54 Sinun käskysi ovat riemulauluni,
      kun asun täällä muukalaisena.
      55 Yölläkin minä muistan sinut, Herra,
      minä tahdon alati noudattaa lakiasi.
      56 Tämä on minun tehtäväni: elää sinun säädöstesi mukaan.

      57 Herra on minulle kaikki, muuta ei minulla ole,
      hänen sanojaan olen luvannut noudattaa.
      58 Koko sydämestäni minä pyydän suosiotasi:
      armahda minua, tee lupauksesi mukaan!
      59 Minä tutkin vaellustani
      ja käännän askeleeni sinun liittosi tielle.
      60 Oikopäätä, viivyttelemättä
      minä aina täytän sinun käskysi.

      • 61 Jumalattomien köydet kiertyvät ympärilleni,
        mutta minä en unohda sinun lakiasi.
        62 Yösydännäkin nousen kiittämään sinua
        oikeudenmukaisista päätöksistäsi.
        63 Olen kaikkien niiden ystävä, jotka pelkäävät sinua
        ja noudattavat sinun säädöksiäsi.
        64 Sinun hyvyytesi, Herra, täyttää maan. Opeta minut tuntemaan käskysi!

        65 Herra, hyvin sinä olet palvelijallesi tehnyt,
        olet tehnyt sanasi mukaan.
        66 Anna minulle tietoa, anna oikeaa ymmärrystä,
        minä turvaan sinun käskyihisi.
        67 Minä kuljin harhateitä, kunnes jouduin nöyrtymään.
        Nyt olen kuuliainen, elän ohjeittesi mukaan.
        68 Herra, sinä olet hyvä, sinun tekosi ovat hyvät.
        Opeta minut tuntemaan määräyksesi!
        69 Röyhkeät mustaavat minua valheillaan,
        mutta minä seuraan kaikessa sinun säädöksiäsi.
        70 Heidän sydämensä on turta kuin ihramöykky,
        mutta minulle sinun lakisi antaa ilon.
        71 Hyvä oli, että jouduin nöyrtymään,
        näin minä opin sinun määräyksesi.
        72 Laki, jonka olet antanut, on minulle kallis, kalliimpi kuin kaikki hopea ja kulta.

        73 Sinun kätesi ovat minut muovanneet.
        Anna myös ymmärrystä, että opin käskysi!
        74 Sinun palvelijasi iloitsevat, kun näkevät minut,
        sillä minä panen toivoni sinun sanaasi.
        75 Minä tiedän, Herra, että sinun päätöksesi ovat
        oikeat --
        oikein oli, että panit minut nöyrtymään.
        76 Anna armosi lohdukseni,
        niin kuin olet palvelijallesi luvannut.
        77 Ole minulle laupias, silloin jaksan elää.
        Sinun lakisi antaa minulle ilon.
        78 Joutukoot häpeään röyhkeät -- syyttä he vainoavat
        minua!
        Minä tutkistelen sinun säädöksiäsi.
        79 Tulkoot luokseni ne, jotka palvelevat sinua
        ja tietävät, mitä sinun liittosi vaatii.
        80 Kunpa noudattaisin vakaasti sinun määräyksiäsi! Silloin en joudu häpeään.

        81 Minun sydämeni ikävöi apuasi,
        sinun lupaukseesi minä panen toivoni.
        82 Minun silmäni ikävöivät sinun sanaasi,
        minä kysyn: "Milloin rohkaiset minua?"
        83 Vaikka olen kuin savun käpristämä leili,
        en unohda sinun käskyjäsi.
        84 Kuinka kauan annat palvelijasi odottaa?
        Milloin langetat tuomion vainoojilleni?
        85 Röyhkeät kaivavat tielleni kuoppia,
        nuo, jotka eivät piittaa sinun laistasi.
        86 Sinun käskysi ovat oikeat.
        Auta minua! He vainoavat minua syyttä.
        87 He ovat miltei tuhonneet minut,
        mutta minä en hylkää sinun säädöksiäsi.
        88 Anna minun elää, sinä uskollinen, niin olen kuuliainen sinun liitollesi.

        89 Herra, sinun sanasi on ikuinen.
        Sen luja perusta on taivaassa.
        90 Polvesta polveen pysyy totuutesi.
        Sinä panit paikoilleen maan, ja se pysyy.
        91 Sinun päätöstesi varassa on yhä kaikki,
        koko luomakunta palvelee sinua.
        92 Ellei lakisi olisi ollut minun ilonani,
        olisin menehtynyt kurjuuteen.
        93 Milloinkaan en unohda sinun säädöksiäsi,
        ne antavat minulle elämän.
        94 Minä kuulun sinulle. Pelasta minut!
        Sinun säädöstesi mukaan minä tahdon elää.
        95 Jumalattomat väijyvät minua tuhotakseen minut,
        mutta minä tutkin sinun liittosi säädöksiä.
        96 Kaikelle tulee loppu, sen olen nähnyt, mutta sinun käskysi ovat ikuisesti voimassa.

        97 Kuinka rakastankaan sinun lakiasi!
        Kaiken päivää minä sitä tutkin.
        98 Sinun käskysi ovat alati ohjeenani,
        ne tekevät minut vihollisiani viisaammaksi.
        99 Olen oppineempi kuin kaikki opettajani,
        kun tutkin sinun liittosi säädöksiä.
        100 Olen viisaampi kuin kansan vanhimmat,
        kun noudatan sinun säädöksiäsi.
        101 Pahan poluille en jalallani astu,
        minä tahdon totella sinun sanaasi.
        102 Sinun päätöksistäsi en poikkea syrjään,
        sillä sinulta minä olen oppini saanut.
        103 Miten suloiset ovatkaan sinun sanasi!
        Ne maistuvat hunajaa makeammilta.
        104 Sinun säädöksesi antavat minulle ymmärrystä. Sen tähden minä vihaan kaikkia valheen teitä!

        105 Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni,
        se on valo minun matkallani.
        106 Olen vannonut valan, ja valani pidän:
        minä noudatan sinun vanhurskaita päätöksiäsi.
        107 Herra, paljon olen joutunut kärsimään.
        Anna minun elää -- tee sanasi mukaan!
        108 Olkoon lupaukseni sinulle mieluisa uhri, Herra.
        Opeta minut tuntemaan päätöksesi!
        109 Kaiken aikaa henkeni on uhattuna,
        mutta minä en unohda sinun lakiasi.
        110 Jumalattomat ovat virittäneet minulle ansoja,
        mutta minä en eksy sinun säädöstesi tieltä.
        111 Sinun liittosi on ikuinen perintöni,
        siitä minun sydämeni iloitsee.
        112 Olen taivuttanut mieleni täyttämään käskysi, aina ja tinkimättä.

        113 Mieltään muuttelevia minä vihaan,
        mutta sinun lakiasi rakastan.
        114 Sinä olet minun suojani ja kilpeni,
        sinun sanaasi minä panen toivoni.
        115 Kaikotkaa, pahantekijät!
        Minä tottelen Jumalani käskyjä.
        116 Ole tukenani lupauksesi mukaan,
        niin saan elää. Älä vie toivoani.
        117 Taluta minua, pelasta minut,
        niin pidän määräyksesi aina mielessäni.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        61 Jumalattomien köydet kiertyvät ympärilleni,
        mutta minä en unohda sinun lakiasi.
        62 Yösydännäkin nousen kiittämään sinua
        oikeudenmukaisista päätöksistäsi.
        63 Olen kaikkien niiden ystävä, jotka pelkäävät sinua
        ja noudattavat sinun säädöksiäsi.
        64 Sinun hyvyytesi, Herra, täyttää maan. Opeta minut tuntemaan käskysi!

        65 Herra, hyvin sinä olet palvelijallesi tehnyt,
        olet tehnyt sanasi mukaan.
        66 Anna minulle tietoa, anna oikeaa ymmärrystä,
        minä turvaan sinun käskyihisi.
        67 Minä kuljin harhateitä, kunnes jouduin nöyrtymään.
        Nyt olen kuuliainen, elän ohjeittesi mukaan.
        68 Herra, sinä olet hyvä, sinun tekosi ovat hyvät.
        Opeta minut tuntemaan määräyksesi!
        69 Röyhkeät mustaavat minua valheillaan,
        mutta minä seuraan kaikessa sinun säädöksiäsi.
        70 Heidän sydämensä on turta kuin ihramöykky,
        mutta minulle sinun lakisi antaa ilon.
        71 Hyvä oli, että jouduin nöyrtymään,
        näin minä opin sinun määräyksesi.
        72 Laki, jonka olet antanut, on minulle kallis, kalliimpi kuin kaikki hopea ja kulta.

        73 Sinun kätesi ovat minut muovanneet.
        Anna myös ymmärrystä, että opin käskysi!
        74 Sinun palvelijasi iloitsevat, kun näkevät minut,
        sillä minä panen toivoni sinun sanaasi.
        75 Minä tiedän, Herra, että sinun päätöksesi ovat
        oikeat --
        oikein oli, että panit minut nöyrtymään.
        76 Anna armosi lohdukseni,
        niin kuin olet palvelijallesi luvannut.
        77 Ole minulle laupias, silloin jaksan elää.
        Sinun lakisi antaa minulle ilon.
        78 Joutukoot häpeään röyhkeät -- syyttä he vainoavat
        minua!
        Minä tutkistelen sinun säädöksiäsi.
        79 Tulkoot luokseni ne, jotka palvelevat sinua
        ja tietävät, mitä sinun liittosi vaatii.
        80 Kunpa noudattaisin vakaasti sinun määräyksiäsi! Silloin en joudu häpeään.

        81 Minun sydämeni ikävöi apuasi,
        sinun lupaukseesi minä panen toivoni.
        82 Minun silmäni ikävöivät sinun sanaasi,
        minä kysyn: "Milloin rohkaiset minua?"
        83 Vaikka olen kuin savun käpristämä leili,
        en unohda sinun käskyjäsi.
        84 Kuinka kauan annat palvelijasi odottaa?
        Milloin langetat tuomion vainoojilleni?
        85 Röyhkeät kaivavat tielleni kuoppia,
        nuo, jotka eivät piittaa sinun laistasi.
        86 Sinun käskysi ovat oikeat.
        Auta minua! He vainoavat minua syyttä.
        87 He ovat miltei tuhonneet minut,
        mutta minä en hylkää sinun säädöksiäsi.
        88 Anna minun elää, sinä uskollinen, niin olen kuuliainen sinun liitollesi.

        89 Herra, sinun sanasi on ikuinen.
        Sen luja perusta on taivaassa.
        90 Polvesta polveen pysyy totuutesi.
        Sinä panit paikoilleen maan, ja se pysyy.
        91 Sinun päätöstesi varassa on yhä kaikki,
        koko luomakunta palvelee sinua.
        92 Ellei lakisi olisi ollut minun ilonani,
        olisin menehtynyt kurjuuteen.
        93 Milloinkaan en unohda sinun säädöksiäsi,
        ne antavat minulle elämän.
        94 Minä kuulun sinulle. Pelasta minut!
        Sinun säädöstesi mukaan minä tahdon elää.
        95 Jumalattomat väijyvät minua tuhotakseen minut,
        mutta minä tutkin sinun liittosi säädöksiä.
        96 Kaikelle tulee loppu, sen olen nähnyt, mutta sinun käskysi ovat ikuisesti voimassa.

        97 Kuinka rakastankaan sinun lakiasi!
        Kaiken päivää minä sitä tutkin.
        98 Sinun käskysi ovat alati ohjeenani,
        ne tekevät minut vihollisiani viisaammaksi.
        99 Olen oppineempi kuin kaikki opettajani,
        kun tutkin sinun liittosi säädöksiä.
        100 Olen viisaampi kuin kansan vanhimmat,
        kun noudatan sinun säädöksiäsi.
        101 Pahan poluille en jalallani astu,
        minä tahdon totella sinun sanaasi.
        102 Sinun päätöksistäsi en poikkea syrjään,
        sillä sinulta minä olen oppini saanut.
        103 Miten suloiset ovatkaan sinun sanasi!
        Ne maistuvat hunajaa makeammilta.
        104 Sinun säädöksesi antavat minulle ymmärrystä. Sen tähden minä vihaan kaikkia valheen teitä!

        105 Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni,
        se on valo minun matkallani.
        106 Olen vannonut valan, ja valani pidän:
        minä noudatan sinun vanhurskaita päätöksiäsi.
        107 Herra, paljon olen joutunut kärsimään.
        Anna minun elää -- tee sanasi mukaan!
        108 Olkoon lupaukseni sinulle mieluisa uhri, Herra.
        Opeta minut tuntemaan päätöksesi!
        109 Kaiken aikaa henkeni on uhattuna,
        mutta minä en unohda sinun lakiasi.
        110 Jumalattomat ovat virittäneet minulle ansoja,
        mutta minä en eksy sinun säädöstesi tieltä.
        111 Sinun liittosi on ikuinen perintöni,
        siitä minun sydämeni iloitsee.
        112 Olen taivuttanut mieleni täyttämään käskysi, aina ja tinkimättä.

        113 Mieltään muuttelevia minä vihaan,
        mutta sinun lakiasi rakastan.
        114 Sinä olet minun suojani ja kilpeni,
        sinun sanaasi minä panen toivoni.
        115 Kaikotkaa, pahantekijät!
        Minä tottelen Jumalani käskyjä.
        116 Ole tukenani lupauksesi mukaan,
        niin saan elää. Älä vie toivoani.
        117 Taluta minua, pelasta minut,
        niin pidän määräyksesi aina mielessäni.

        118 Sinä hylkäät ne, jotka hylkäävät sinun määräyksesi
        --
        turhaan he punovat juoniaan.
        119 Kuin kuonan sinä heität pois jumalattomat,
        siksi sinun liittosi on minulle rakas.
        120 Koko ruumiini värisee kauhistavan mahtisi edessä, pelko täyttää minut, kun ajattelen sinun tuomioitasi.

        121 Minä elän niin kuin oikeus ja vanhurskaus vaatii
        --
        älä jätä minua sortajieni armoille!
        122 Toimi parhaakseni, ole puoltajani,
        älä anna röyhkeitten sortaa palvelijaasi!
        123 Minä ikävöin sinua, pelastajaani,
        kaipaan oikeutta, jonka olet luvannut.
        124 Osoita palvelijallesi hyvyytesi ja armosi,
        opeta minut tuntemaan määräyksesi.
        125 Anna ymmärrystä, opeta liittosi käskyt,
        olenhan minä sinun palvelijasi.
        126 Herra, on aika toimia!
        Sinun lakiasi on rikottu!
        127 Minä rakastan sinun käskyjäsi,
        ne ovat minulle kalliimmat kuin puhtain kulta.
        128 Siksi elän tarkoin säädöstesi mukaan ja vihaan kaikkia valheen teitä.

        129 Sinun liittosi on ihmeellinen,
        siksi minä tahdon uskollisesti pysyä siinä.
        130 Kun sinun sanasi avautuu, se valaisee,
        tyhmäkin saa siitä ymmärrystä.
        131 Minä huohotan suu auki,
        minä janoan sinun käskyjäsi.
        132 Katso puoleeni, anna armosi --
        se on niiden oikeus, joille nimesi on rakas.
        133 Tee kulkuni vakaaksi ohjeillasi,
        älä anna minkään vääryyden vallita minua.
        134 Vapauta minut sortajistani,
        että voisin noudattaa säädöksiäsi.
        135 Kirkasta kasvosi palvelijallesi.
        Opeta minut tuntemaan käskysi!
        136 Minun silmäni ovat tulvillaan kyyneliä, koska lakiasi ei noudateta.

        137 Herra, sinä olet oikeamielinen,
        oikeat ovat sinun päätöksesi.
        138 Oikeudenmukaiseksi olet säätänyt liittosi,
        se liitto pysyy.
        139 Minä olen pakahtua raivosta,
        kun ahdistajani eivät piittaa sinun sanastasi.
        140 Sinun sanasi on taattu ja koeteltu,
        ja palvelijasi rakastaa sitä.
        141 Minä olen vähäinen ja halveksittu,
        mutta sinun säädöksiäsi en unohda.
        142 Sinun oikeamielisyytesi on ikuinen,
        sinun lakisi on totuus.
        143 Minä olen joutunut ahdinkoon ja hätään,
        mutta sinun käskyistäsi saan ilon.
        144 Sinun liittosi on iäti oikea. Auta minua ymmärtämään sitä, niin voin elää.

        145 Koko sydämestäni minä pyydän, Herra:
        Vastaa minulle! Minä taivun määräyksiisi.
        146 Minä pyydän sinua: Pelasta minut!
        Minä teen, mitä sinun liittosi vaatii.
        147 Jo ennen aamun koittoa huudan apuasi,
        sinun sanaasi minä panen toivoni.
        148 Yön tultua olen yhä valveilla
        ja tutkistelen sinun sanaasi.
        149 Kuule ääneni, Herra, sinä uskollinen!
        Sinä olet oikeudenmukainen -- anna minun elää!
        150 Ilkeät vainoojat ovat jo lähellä --
        he ovat kaukana sinun laistasi.
        151 Sinä, Herra, olet lähelläni.
        Sinun käskyissäsi on totuus.
        152 Jo kauan olen tiennyt, millainen liittosi on: sinä olet säätänyt sen ikiajoiksi.

        153 Katso kurjuuteeni ja pelasta minut!
        Minä en ole unohtanut lakiasi.
        154 Aja asiaani, vapauta minut syytteistä --
        tee lupauksesi mukaan, anna minun elää!
        155 Jumalattomat ovat kaukana pelastuksesta,
        koska he eivät piittaa sinun määräyksistäsi.
        156 Herra, monet ovat sinun armotekosi.
        Sinä olet oikeudenmukainen -- anna minun elää!
        157 Paljon on minulla vainoojia ja ahdistajia,
        mutta minä en luovu sinun liitostasi.
        158 Minä voin pahoin, kun näen luopioita,
        jotka eivät noudata sinun sanaasi.
        159 Herra, katso: minä rakastan sinun säädöksiäsi!
        Sinä olet uskollinen -- anna minun elää!
        160 Totuus on sinun sanasi perusta, oikeat ja ikuiset ovat sinun päätöksesi.

        161 Minä, viaton, olen mahtimiesten vainoama,
        mutta muuta en kumarra kuin sinun sanaasi.
        162 Minä riemuitsen sinun sanoistasi
        niin kuin riemuitaan suuresta saaliista.
        163 Valhetta minä vihaan ja kammoksun,
        sinun lakiasi minä rakastan.
        164 Seitsemästi päivässä minä sinua ylistän
        vanhurskaista päätöksistäsi.
        165 Ne, jotka rakastavat sinun lakiasi, elävät
        rauhassa,
        mikään ei horjuta heitä.
        166 Herra, minä luotan siihen, että sinä pelastat
        minut.
        Minä teen sinun käskyjesi mukaan.
        167 Minä pysyn uskollisesti sinun liitossasi,
        se on minulle ylen rakas.
        168 Minä noudatan sinun liittosi säädöksiä -- missä kuljenkin, olen sinun edessäsi.

        169 Nouskoon huutoni sinun eteesi, Herra!
        Anna minulle ymmärrystä, tee sanasi mukaan!
        170 Tulkoon minun avunpyyntöni sinun eteesi --
        pelasta minut, tee lupauksesi mukaan!
        171 Kummutkoon ylistys huuliltani:
        sinä opetat minulle määräyksesi.
        172 Laulakoon suuni sinun lupauksistasi,
        sillä käskysi ovat hyvät ja oikeat.
        173 Olkoon sinun kätesi minun apuni,
        olenhan valinnut sinun säädöksesi.
        174 Herra, sitä minä toivon, että pelastat minut.
        Sinun lakisi antaa minulle ilon.
        175 Anna minun elää ja ylistää sinua,
        sinun päätöksesi olkoot minun tukenani.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        118 Sinä hylkäät ne, jotka hylkäävät sinun määräyksesi
        --
        turhaan he punovat juoniaan.
        119 Kuin kuonan sinä heität pois jumalattomat,
        siksi sinun liittosi on minulle rakas.
        120 Koko ruumiini värisee kauhistavan mahtisi edessä, pelko täyttää minut, kun ajattelen sinun tuomioitasi.

        121 Minä elän niin kuin oikeus ja vanhurskaus vaatii
        --
        älä jätä minua sortajieni armoille!
        122 Toimi parhaakseni, ole puoltajani,
        älä anna röyhkeitten sortaa palvelijaasi!
        123 Minä ikävöin sinua, pelastajaani,
        kaipaan oikeutta, jonka olet luvannut.
        124 Osoita palvelijallesi hyvyytesi ja armosi,
        opeta minut tuntemaan määräyksesi.
        125 Anna ymmärrystä, opeta liittosi käskyt,
        olenhan minä sinun palvelijasi.
        126 Herra, on aika toimia!
        Sinun lakiasi on rikottu!
        127 Minä rakastan sinun käskyjäsi,
        ne ovat minulle kalliimmat kuin puhtain kulta.
        128 Siksi elän tarkoin säädöstesi mukaan ja vihaan kaikkia valheen teitä.

        129 Sinun liittosi on ihmeellinen,
        siksi minä tahdon uskollisesti pysyä siinä.
        130 Kun sinun sanasi avautuu, se valaisee,
        tyhmäkin saa siitä ymmärrystä.
        131 Minä huohotan suu auki,
        minä janoan sinun käskyjäsi.
        132 Katso puoleeni, anna armosi --
        se on niiden oikeus, joille nimesi on rakas.
        133 Tee kulkuni vakaaksi ohjeillasi,
        älä anna minkään vääryyden vallita minua.
        134 Vapauta minut sortajistani,
        että voisin noudattaa säädöksiäsi.
        135 Kirkasta kasvosi palvelijallesi.
        Opeta minut tuntemaan käskysi!
        136 Minun silmäni ovat tulvillaan kyyneliä, koska lakiasi ei noudateta.

        137 Herra, sinä olet oikeamielinen,
        oikeat ovat sinun päätöksesi.
        138 Oikeudenmukaiseksi olet säätänyt liittosi,
        se liitto pysyy.
        139 Minä olen pakahtua raivosta,
        kun ahdistajani eivät piittaa sinun sanastasi.
        140 Sinun sanasi on taattu ja koeteltu,
        ja palvelijasi rakastaa sitä.
        141 Minä olen vähäinen ja halveksittu,
        mutta sinun säädöksiäsi en unohda.
        142 Sinun oikeamielisyytesi on ikuinen,
        sinun lakisi on totuus.
        143 Minä olen joutunut ahdinkoon ja hätään,
        mutta sinun käskyistäsi saan ilon.
        144 Sinun liittosi on iäti oikea. Auta minua ymmärtämään sitä, niin voin elää.

        145 Koko sydämestäni minä pyydän, Herra:
        Vastaa minulle! Minä taivun määräyksiisi.
        146 Minä pyydän sinua: Pelasta minut!
        Minä teen, mitä sinun liittosi vaatii.
        147 Jo ennen aamun koittoa huudan apuasi,
        sinun sanaasi minä panen toivoni.
        148 Yön tultua olen yhä valveilla
        ja tutkistelen sinun sanaasi.
        149 Kuule ääneni, Herra, sinä uskollinen!
        Sinä olet oikeudenmukainen -- anna minun elää!
        150 Ilkeät vainoojat ovat jo lähellä --
        he ovat kaukana sinun laistasi.
        151 Sinä, Herra, olet lähelläni.
        Sinun käskyissäsi on totuus.
        152 Jo kauan olen tiennyt, millainen liittosi on: sinä olet säätänyt sen ikiajoiksi.

        153 Katso kurjuuteeni ja pelasta minut!
        Minä en ole unohtanut lakiasi.
        154 Aja asiaani, vapauta minut syytteistä --
        tee lupauksesi mukaan, anna minun elää!
        155 Jumalattomat ovat kaukana pelastuksesta,
        koska he eivät piittaa sinun määräyksistäsi.
        156 Herra, monet ovat sinun armotekosi.
        Sinä olet oikeudenmukainen -- anna minun elää!
        157 Paljon on minulla vainoojia ja ahdistajia,
        mutta minä en luovu sinun liitostasi.
        158 Minä voin pahoin, kun näen luopioita,
        jotka eivät noudata sinun sanaasi.
        159 Herra, katso: minä rakastan sinun säädöksiäsi!
        Sinä olet uskollinen -- anna minun elää!
        160 Totuus on sinun sanasi perusta, oikeat ja ikuiset ovat sinun päätöksesi.

        161 Minä, viaton, olen mahtimiesten vainoama,
        mutta muuta en kumarra kuin sinun sanaasi.
        162 Minä riemuitsen sinun sanoistasi
        niin kuin riemuitaan suuresta saaliista.
        163 Valhetta minä vihaan ja kammoksun,
        sinun lakiasi minä rakastan.
        164 Seitsemästi päivässä minä sinua ylistän
        vanhurskaista päätöksistäsi.
        165 Ne, jotka rakastavat sinun lakiasi, elävät
        rauhassa,
        mikään ei horjuta heitä.
        166 Herra, minä luotan siihen, että sinä pelastat
        minut.
        Minä teen sinun käskyjesi mukaan.
        167 Minä pysyn uskollisesti sinun liitossasi,
        se on minulle ylen rakas.
        168 Minä noudatan sinun liittosi säädöksiä -- missä kuljenkin, olen sinun edessäsi.

        169 Nouskoon huutoni sinun eteesi, Herra!
        Anna minulle ymmärrystä, tee sanasi mukaan!
        170 Tulkoon minun avunpyyntöni sinun eteesi --
        pelasta minut, tee lupauksesi mukaan!
        171 Kummutkoon ylistys huuliltani:
        sinä opetat minulle määräyksesi.
        172 Laulakoon suuni sinun lupauksistasi,
        sillä käskysi ovat hyvät ja oikeat.
        173 Olkoon sinun kätesi minun apuni,
        olenhan valinnut sinun säädöksesi.
        174 Herra, sitä minä toivon, että pelastat minut.
        Sinun lakisi antaa minulle ilon.
        175 Anna minun elää ja ylistää sinua,
        sinun päätöksesi olkoot minun tukenani.

        176 Minä olen kuin eksynyt lammas. Etsi minut! Sinun käskyjäsi minä en unohda.


    • kopiokone

      Hyvä teille ystävät.. vertauskuvanne on tosi oikeaan osuva tooraistien elämästä.

      .. tallaavat jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitävät epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty ja pilkkaa armon Henkeä!

      Niinhän ne tekevät, jotka eivät luota Kristuksen uhriin ja hänen verensä sovitukseen ja pyhitykseen, vaan hylkäävät ne epätäydellisenä ... he juuri pilkkaavat .. yhtä lailla, kuin ne jotka rientävät syntiä tekemään luullen saavansa anteeksiannon, vaikka eivät tahdo parannusta tehdä, vaan haluavat vain tyynnyttää omaa tuntoaan, voidakseen jatkaa synnissä elämistä.

      • dfgfs

        Tämä vertauskuva ei todellakaan sovi toraisteihin. Siinä Pietari nuhtelee niitä, jotka rikkovat lakia tahallaan, jolloin he pitävät Kristuksen sovintoverta halpana. Lain rikkominen on sovintoveren lyömistä lokaan. Pietari sanoo olkaa pyhät, mikä tarkoitta noudattakaa lakia.

        1. Pt. 1: 14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. 15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. 16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 17 Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. 18 Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, 19 vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

        3 Ms 19: 1 Herra sanoi Moosekselle: 2 "Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä. 3 "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 4 Älkää kääntykö seuraamaan epäjumalia älkääkä valako itsellenne jumalankuvia. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
        ---
        37 Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra."


    • Laskuntulos

      Uudestisyntyneet uskovaisen hurskaasta vaelluksesta kuuluu suurin kunnia Pyhälle Hengelle. Kun lukee uuden testamentin kirjeitä, niin Pyhä Henki vaikuttaa kaikilla elämän osa-alueilla uskovaisen elämään!
      Hurskaaseen vaellukseen, henkilökohtaiseen Jumalan palvelukseen esim. kielillä puhumiseen, seurakunnan Jumalan palvelukseen, pyhitys elämään jne ja jne.
      Pyhä Henki on Opettaja, Puolustaja, Vierellä Kulkija ym. Hän jopa murehtii, jos meinaa me tehdä väärin!

      • gbdg

        Moni luulee olevansa Kristuksessa ja on kokenut seurakunnan esiintymislavalla kaatumisen ja maassa täriseminen. Hän luulee olevansa pelastettu. Mutta kaikki ne, jotka eivät ole noudattaneet lakia, Jeesus tuomitsee kadotukseen. Lähes kaikki helluntailaiset joutuvat kadotukseen, koska he tekivät laittomuutta.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Lk 13: 23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi: 24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.


      • Laskuntulos
        gbdg kirjoitti:

        Moni luulee olevansa Kristuksessa ja on kokenut seurakunnan esiintymislavalla kaatumisen ja maassa täriseminen. Hän luulee olevansa pelastettu. Mutta kaikki ne, jotka eivät ole noudattaneet lakia, Jeesus tuomitsee kadotukseen. Lähes kaikki helluntailaiset joutuvat kadotukseen, koska he tekivät laittomuutta.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Lk 13: 23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi: 24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

        Paavali on antanut ohjeen terveestä Jumalan palveluksesta (kielilläpuhuminen, profetoiminen).

        Miksi teille toraisteille on "punainen vaate" kielilläpuhuminen??? Sehän on myös merkki Pyhän Hengen kasteesta!
        Armolahjat on oleellinen osa uudestisyntyneet uskovaisen elämää ja seurakuntaelämää!


      • tällaista.tällä.kertaa
        Laskuntulos kirjoitti:

        Paavali on antanut ohjeen terveestä Jumalan palveluksesta (kielilläpuhuminen, profetoiminen).

        Miksi teille toraisteille on "punainen vaate" kielilläpuhuminen??? Sehän on myös merkki Pyhän Hengen kasteesta!
        Armolahjat on oleellinen osa uudestisyntyneet uskovaisen elämää ja seurakuntaelämää!

        Minulla on kielillä puhumisen armolahja ja myös profetoimisen armolahja. Sen takia tiedän, ettei se ole varma merkki pelastuksesta, koska Herra Jeesus Kristus edellyttää uskonkuuliaisuutta. Jeesus tuomitsee laittomuudessa eläneet uskovat kadotukseen. Pyhä Henki ei koskaan puhu lakia vastaan. Minulle Pyhä Henki opettaa noudattamaan lakia. Siitä tiedän, että se on Pyhä Henki.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Hepr 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

        Lk 13: 23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi: 24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

        Moni helluntailainen saa yliluonnollisia kokemuksia, joissa yllytetään puhumaan lakia vastaan ja luvataan väärä pelastusvarmuutta. Älkää kaikkia henkiä uskoko, koska antikristuksen henki puhuu aina lakia ja uskonkuuliaisuutta vastaan. Sen takia kaikki yliluonnolliset kokemukset tulee koetella. Moni väärä profeetta on saanut helluntaiseurakunnasta pastorin viran. Yksi sellainen on River seurakunnan johtaja Tomi Lehto.

        1 Joh 4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.


      • Laskuntulos
        tällaista.tällä.kertaa kirjoitti:

        Minulla on kielillä puhumisen armolahja ja myös profetoimisen armolahja. Sen takia tiedän, ettei se ole varma merkki pelastuksesta, koska Herra Jeesus Kristus edellyttää uskonkuuliaisuutta. Jeesus tuomitsee laittomuudessa eläneet uskovat kadotukseen. Pyhä Henki ei koskaan puhu lakia vastaan. Minulle Pyhä Henki opettaa noudattamaan lakia. Siitä tiedän, että se on Pyhä Henki.

        Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Hepr 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

        Lk 13: 23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi: 24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

        Moni helluntailainen saa yliluonnollisia kokemuksia, joissa yllytetään puhumaan lakia vastaan ja luvataan väärä pelastusvarmuutta. Älkää kaikkia henkiä uskoko, koska antikristuksen henki puhuu aina lakia ja uskonkuuliaisuutta vastaan. Sen takia kaikki yliluonnolliset kokemukset tulee koetella. Moni väärä profeetta on saanut helluntaiseurakunnasta pastorin viran. Yksi sellainen on River seurakunnan johtaja Tomi Lehto.

        1 Joh 4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

        River-seurakunta ei ole helluntaiseurakunta. Pitää myöntää, että suuri osa helluntaiseurakunnista on hyljännyt terveen opin ja siirtynyt esim. uskonsanalaisuuteen, torontolaisuuteen, uuskarismaattisiin ym.


    • Laskuntulos

      Kleptomaanille ei ole mitään hyötyä siitä että hän tutkistelee Suomen lakia 'päivin öin' eikä siitä että hän rakastaa lakia. Kleptomaani on sairas eikä laki voi parantaa. Laki on vain tekstiä eikä se ole elävä persoona.
      Tälläinen on toraistien uskonto!

      (Kleptomaani on ihminen, joka varastaa vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä)

      • Raamatussa meidän käsketään tutkia Jumalan pyhää lakia öin ja päivin ja kaikki vanhurskaat rakastavat Jumalan pyhää lakia. Uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33).

        "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!" (Ps. 1:1,2)

        "Hänen Jumalansa laki on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju." (Ps. 37:31)

        "Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." (Ps. 40:9)

        "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan." (Ps. 19:8)

        "Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat lakisi" (Ps. 94:12)

        "Halleluja! Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä!" (Ps. 112:1)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe