Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Persoonallisuushäiriön periytyminen

malla_terapiassa

Hei!

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta persoonallisuushäiriöisestä vanhemmasta. Sain tietää, että isälläni oli diagnosoitu antisosiaalinen persoonallisuushäiriö. Jotain siitä googlasin ja selittää kyllä kaikenlaista paskaa mitä on tullut koettua. Miksi avaudun täällä? Tarve puhua asiasta, mutta tuntuu olevan suvun kesken aika tabu. Ystävilleni tää oisi taas aika rankkaa kuultavaa tai ainakin kuormittavaa. Jos löytyy vertaiskokijoita niin olisi kiva vaihtaa ajatuksia. Oon itse avautunut omista ajatuksista instagramissa itsetehdyn sarjakuvan muodossa @malla_terapiassa. Ei ollut ketään kelle jutella niin oli sitten pakko piirtää. Pelottavaa ku huomaa omassa käytöksessä, varsinkin aiemmassa sellaisessa samankaltaisia piirteitä. En siis ole tällä hetkellä terapiassa, nuorempana hetken avohoidossa.

Jos muilla on kokemuksia niin olisi kivaa kuulla niitä täällä tai instagramissa, ei oo mulle välii.

7

1174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toi875

      Kyllä se persoonallisuushäiriö perinnöllistä on.
      Munkin veli ja sisar ovat aivan häiriöisiä
      Tässä yhtenä aamuna, join juuri aamukahvia, niin soitti velipekka että milloin aletaan jakamaan perintöä?!
      Minä kysyin että mitä h*lvetin perintöä kun vanhemmat elävät vielä?!
      Niin se sanoi, että kuolee ne kummiskin.
      Löi luurin kiinni.
      Meitin isoisä oli persoonallaan häiritty.
      Sieltä se periytyy?

    • fjhgyhllkfjg

      En tiedä luetko vielä tätä ketjua, mutta vastaan kuitenkin.

      Kun lapsi varttuu sairaassa ympäristössä, niin on lähes mahdotonta etteikö myös hän sairastuisi jossain määrin. Se, että tiedostaa asian ja että löytyy halua parantua tekee parantumisen mahdolliseksi.

      Parantuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tulisi täysin samanlaiseksi kuin muut. Sairaasta kodista on puuttunut joitain sellaisia elementtejä, joita ei pysty enää aikuisiällä korjaamaan.
      Parantuminen tarkoittaa sitä, että kasvat itsesi näköiseksi ihmiseksi, joka hyväksyy itsensä ja menneisyytensä ja pystyy elämään kohtuullisen tasapainoista elämää pysyen tässä maailmassa.

      Oma äitini oli mielenterveysongelmainen ja isäni meni kotiväkivaltaa piiloon pulloon. Kukaan ulkopuolinen ei uskoisi, mitä kaikkea niiden seinien sisäpuolella tapahtui. Se oli kuitenkin ainoa malli, mikä minulla oli ja johon kasvoin.

      On varmaan sanomattakin selvää, että ystäväpiirini ja suhteeni koostuivat nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa toisista psyykkisesti epätasapainoisista ihmisistä.

      Itse lähdin parantumisen tiellä vasta neljänkymmenen korvilla kun löysin Jeesuksen, tulin Uskoon ja uskalsin lopulta lähteä käsittelemään lapsuuttani, ihmissuhteitani ja omia tekojani.
      Opin, että minun on kunnioitettava toisten rajoja ja muiden on kunnioitettava minun rajojani. Opin, että minun on kannettava vastuu omista teoistani ja että minun ei tarvitse ottaa kannettavaksi toisten ihmisten tekoja. Opin myös sen, että minä en ole vastuussa toisten teoista ja päätöksistä. Opin, että toisten ei tarvitse antaa minulle toista mahdollisuutta, mutta myös sen, että myöskään minun ei tarvitse antaa toisille toista mahdollisuutta. Opin, että anteeksianto ja unohtaminen on kaksi eri asiaa.

      Annoin anteeksi, mutta en antanut enää uutta mahdollisuutta loukata minun rajojani.

      Kun rohkeasti otin esiin lapsuuteni tapahtumat, niin äitini ilmoitti, ettei tarvitse olla enää missään yhteyksissä ja se oli lopulta oikein vapauttavaa.

      Tällä hetkellä elän elämäni onnellisinta aikaa.

      Voimia ja Siunausta sinulle omalla taipaleellasi!

    • nerkki

      Persoonallisuushäiriö tai muutoin yksilölle tyypillenen toimintamalli, tottahan kaikki tällaiset suvuissa kulkee. Jos elää pitkään samalla seudulla, saa seurata tosielämän sukutarinoita. Joissakin suvuissa on monessa polvessa sama positiivinen piirre. Samoin voi olla hankalia, äkkipikaisia, itsekkäitä tyyppejä, joille löytyy aina löytyy alistuva palvelijapuoliso, joka jopa elättää vaikean kumppaninsa. Luonteen särmät eivät näyttäisi johtuvan kasvuympäristöstä, sillä samassa perheessä kasvaneet voivat olla hyvin erilaisia keskenään. Joku perii pershärögeenin, toinen ei.

    • perintö.tekijät

      Taitaa se periytyä. Äitipuoli hakkasi miehiä ja minä tietysti perinnöllisesti perässä. Lapsia en uskalla hankkia, lapsipuolia ei ainakaan, kun saattavat saada sitten tätä perimystä osakseen.

    • eioletuomio

      Ei se suoraan periydy ja ei yksi yhteen eli antisosiaalinen ei tuota toista antisosiaalista vaan lapsen oma persoona ratkaisee miten hän reagoi ja millainen hänestä tulee. Lapselle saattaa kehittyä trauman seurauksena vaikkapa rajatilapersoona tai vaativa persoonallisuus kun elää hankalassa ympäristössä. Saattaa käydä niin että ei tule mitään. Paljolti riippuu myös persoonan älykkyydestä ja joustavuudesta miten pystyy käsittelemään ongelmiaan ja millaisia ongelmanratkaisun keinoja löytää. Jos on kauhean herkkä ja heikoilla älynlahjoilla sekä verbaalisilla kyvyillä varustettu niin saattaa olla että ei osaa hakeutua avun piiriin tai osaa käsitellä ongelmiaan. Tällaisen syrjäytymisvaara ja kopioimisen mahdollisuus on paljon suurempi. Ihmisellä on suht pieni geneettinen mahdollisuus tiettyihin häiriöihin mutta nyky tutkimuksen valossa lähes kaikissa persoonallisuushäiriöissä ja mielen häiriöissä ympäristö on suurin vaikuttava tekijä persoonallisuuden lisäksi.

      • monenlaisiatuomioita

        Nojoo. Traumaankin reagoiminen on aina yksilöllistä ja siinä ei korkea ÄOkaan suojaa ongelmilta. Jotkuthan jopa dissosioivat traumansa eli siirtävät sen tiedostamattaan pois tietoisuudesta. Eikä sekään ole ongelmatonta. Sitten on Asperger, ADHD, Ocd ja muitaki johon geneettinen alttius yhdistetään hyvin vahvasti. Hyvä kasvuympäristökään ei suojaa miltään psyykkiseltä haasteelta jos siihen kytkeytyy vahva geneettinen alttius. Jos huono ympäristö koituu jonkun kohtaloksi, niin samoin geneettinen alttius voi tehdä näin.


    • todellakintodellakin

      Mielellään selitetään, että mielenterveyshäiriöt eivät periydy, mutta käytännön elämää katselemalla voi huomata muuta.

      Joku puhuu geeneistä, toinen ympäristövaikutuksesta tai jopa kirouksesta, mutta esim. räjähdysherkkä luonne kulkee suvuissa perintönä. Kaikki eivät sitä saa, mutta joku kuitenkin. Tiedän eräästä suvusta viisi sukupolvea, ja näitä joustamattomia, milloin mistäkin raivarit vetäviä tyyppejä on ainakin neljässä polvessa. Räjähdysherkät, tai olisiko virallinen termi rajatilahäiriöiset, eivät kestä stressitilanteita oikeastaan ollenkaan. Varmasti kärsivät itsekin, koska häröily ja epäluuloisuus tuottavat kerrannaisongelmia kaikissa ihmissuhteissa, mutta ennen kaikkea heidän lapsilleen koituvat vaikeudet hirvittävät.

      En kannata rodunjalostusta, mutta avioliittoa ja lasten hankintaa miettiville sanoisin, että on hyvä tutustua myös puolisoehdokkaan sukuuni ihan todella. Rakkaus voi paljon, mutta ei sentään ihan kaikkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe