Onko se hermoilua kun hyvin usein liikennevaloissa odottelijat nytkii autoaan välillä eteenpäin?
Osaat varmaan kertoa, joku lukijoistakin tätä varmaan tekee.
Liikennevaloissa hermoilu
17
1662
Vastaukset
- hermoilua
Onko siitä sinulle haittaa? Kyllä automaattivaihteinen auto saattaa vähän liikahtaa, kun jarrua vähän löysätään.
Siitä tuskin on haittaa. Siitä usein taas on, että ensin jätetään useita metrejä tyhjää tilaa edelle ja sitten hiljakseen nytkytellään sitä kiinni. Tosin, enemmänhän se haittaa, jos tuota nytkyttelyä ei tuossa vaiheessa tee.
- Yli400Nm
TheRat kirjoitti:
Siitä tuskin on haittaa. Siitä usein taas on, että ensin jätetään useita metrejä tyhjää tilaa edelle ja sitten hiljakseen nytkytellään sitä kiinni. Tosin, enemmänhän se haittaa, jos tuota nytkyttelyä ei tuossa vaiheessa tee.
Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen. Yli400Nm kirjoitti:
Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.Tuollaiseen tutkimukseen on vedottu aiemminkin, mutta eipä ole vielä näkynyt.
Käytännön elämä on osoittanut, että kun välit ovat sopivia (metrin luokkaa) ja kaikki lähtevät suurin piirtein samaan aikaan liikkeelle, pääsee autoja yhtä paljon läpi kuin pidemmilläkin väleillä. Mutta bonuksena tie taaksepäin ei ole tukossa. Mitään kymmenen sentin välejä ei tietenkään pidä pitää, kun silloin ei voi lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän edellämenijän kanssa (kyllä, siinä on kaksi kertaa edellämenijä).
Miksi tukokset ajattelevat aina vain itseään ja omaa menemistään? Miettikää liikennettä kokonaisuutena ja yrittääkää toimia oikein *kaikkien* mukaan.
> Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit
> aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.
Jeps. Ruuhka-aikoja on vain kaksi kertaa päivässä. Tämän lisäksi kääntyvien kaistat saadaan todella hyvin tukkoon tuolla tavalla.- Yli400Nm
TheRat kirjoitti:
Tuollaiseen tutkimukseen on vedottu aiemminkin, mutta eipä ole vielä näkynyt.
Käytännön elämä on osoittanut, että kun välit ovat sopivia (metrin luokkaa) ja kaikki lähtevät suurin piirtein samaan aikaan liikkeelle, pääsee autoja yhtä paljon läpi kuin pidemmilläkin väleillä. Mutta bonuksena tie taaksepäin ei ole tukossa. Mitään kymmenen sentin välejä ei tietenkään pidä pitää, kun silloin ei voi lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän edellämenijän kanssa (kyllä, siinä on kaksi kertaa edellämenijä).
Miksi tukokset ajattelevat aina vain itseään ja omaa menemistään? Miettikää liikennettä kokonaisuutena ja yrittääkää toimia oikein *kaikkien* mukaan.
> Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit
> aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.
Jeps. Ruuhka-aikoja on vain kaksi kertaa päivässä. Tämän lisäksi kääntyvien kaistat saadaan todella hyvin tukkoon tuolla tavalla.Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html - Ruuhkautuu..tuu..tuu
Yli400Nm kirjoitti:
Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.htmlEi ei ei. Tutkimus on tehty väärään aikaan, väärässä paikassa, väärien henkilöiden toimesta, väärillä välineillä ja väärään tutkimuslaitoksen toimesta. Rotan omat tutkimukset ja havainnot ruuhkautumisista ovat varmasti paremmat ja lähempänä totuutta.
- eikumutku
Ruuhkautuu..tuu..tuu kirjoitti:
Ei ei ei. Tutkimus on tehty väärään aikaan, väärässä paikassa, väärien henkilöiden toimesta, väärillä välineillä ja väärään tutkimuslaitoksen toimesta. Rotan omat tutkimukset ja havainnot ruuhkautumisista ovat varmasti paremmat ja lähempänä totuutta.
Rotta on ollut vauhdissa viime aikoina. Ja harvinaisen osuvasti väärässä. Yleensä se saa edes yhden väitteen kuukaudessa oikein, mutta nyt näyttää siltä, että huhtikuu on hutikuu.
Yli400Nm kirjoitti:
Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.htmlOtsikossahan se jo oli: "fyysikot laskivat".
Ei sitä tarvitse pidemmälle lukea. Fyysikot tekevät alkuolettamukset ja jos ne eivät vastaa todellisuutta, tulos on mikä on. Tai no, jos luet vähän pidemmälle, niin 8 metrin välillä pääsee "yhtä nopeasti" liikkeelle kuin pienemmillä väleillä.
Eli tuon mukaan molemmat välit ovat kuskin kannalta yhtä hyvät, mutta pienempi väli toki muiden. Minä-minä-minä -ihmisiä ei kiinnosta.Yli400Nm kirjoitti:
Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.Itse asiassa siinä tutkimuksessa, josta kertova Hesarin linkki on tuolla alempana, ei sanottu, että pitkä väli jätetään sujuvuuden optimoiseksi. Tuossa varsin suppeasti rajatussa tutkimuksessa havaittiin, että pitkän välimatkan jättäminen hidastaa jonon liikkeellelähtöä niin vähän, että siitä ei käytännössä tarvitse välittää. Turvallisuuteen pitkillä väleillä arveltiin olevan merkitystä, mutta eihän sellaista voi yksinkertaisella tutkimuksella mitata.
- TapojenOrjiaOllaan
Kuorma-auton hytistä on usein tullut seurattua kun vieressä valoissa seisovan auton kuljettaja laittaa ykkösvaihdetta päälle viisi, kuusikin kertaa valojen vaihtumista odotellesaaan. Pelkkä tapahan sekin on kuten käsijarrukahvan nupin räplääminen tai auton nykiminenkin eteenpäin. Jokaiselle meille muodostuu omia tapoja ja rituaaleja, myös autoillessa. Itse emme niihin välttämättä kiinnitä huomiota.
- Kjell.C.D.Pippelström
Niitä on vaikka mitä vipuja, joita on mukava käännellä...
- 34643634
Parempihan se on yrittää ennakoida kuin herätä vasta 3s vihreäksi vaihtumisen jälkeen kuten jotkut tekee. Kannattaa seurata risteävien jalankulkijoiden/autojen valoja, kun ne vaihtuu punaiseksi, vaihde päälle ja alkaa jo luistattaa kytkintä.
Tässä ei ilmeisesti tarkoiteta kuitenkaa tätä toista älyvapaata ilmiötä missä valojonossa ensin jätetään 3-4m edellä olevaan ja pysahdytään. Sitten kun taksee pysähtyy joku, ajetaankin se edessä oleva 3-4m rako umpeen (vaikkei valot vielä vihreitä ja edessä oleva ei vielä liiku) niin että taakse jää 3-4m rako. Tätä älyvapaata ilmiötä en koskaan ole ymmärtänyt.- Jarruttomia_varten
Rako edessä on varalla sitä tapausta varten, jossa takaa tuleva pysähtyykin vasta sen raonpitäjän perään. Silloin on hyvä, kun edessä on muutama metri tyhjää, niin ei kolmaskin auto mene rikki. Syyllisyysasiatkin ovat selvemmät, kun omassa autossa on ruttua vain takana. Kun jonon seuraava on onnistuneesti pysähtynyt, riski on jo ratkaisevasti pienempi ja raon voi vetäistä kiinni.
Minä en tällaista harrasta, mutta ymmärrän kyllä perustelun.
- Ihme.ääliöitä
Yleensähän nämä nytkyttelijät pysähtyvät, liruttelevat autoa vähän kerrallaan eteenpäin ja pysähtyvät kokonaan vasta sitten, kun valo vaihtuu vihreäksi.
- Ääliöimmät
Kun jonossa tulet punaisiin valoihin esim. viidentenä ja pysähdyt, niin kaikki edellämenijät alkavat nykiä rakojaan kiinni hirmuisen jarruvaloshown kera. Jos itse (tämä viides) et välitä nytkyttelemisestä, takana nytkyttelevä kuudes saattaa soittaa jopa torvea! On varmaan ahdistavaa nähdä että edelläajavan auton edessä olisi avautunut paikka MINULLE-MINULLE-MINULLE!
- heikot-hermot
On se merkki siitä että tällaisen kuskin olisi syytä käydä lääkärin vastaanotolla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661526eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1421516En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311262Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä611194- 421045
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100860Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60719Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42637Mikä siinä on, että kun Kokoomus on hallituksessa...
... niin talous menee ihan päin helvettiä? 1980-luku Holkeri, 1990-luku Viinanen, 2008 finansssikriisi Katainen ja nyt O94624