Liikennevaloissa hermoilu

rauhallinen.tarkkailija

Onko se hermoilua kun hyvin usein liikennevaloissa odottelijat nytkii autoaan välillä eteenpäin?
Osaat varmaan kertoa, joku lukijoistakin tätä varmaan tekee.

17

1674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermoilua

      Onko siitä sinulle haittaa? Kyllä automaattivaihteinen auto saattaa vähän liikahtaa, kun jarrua vähän löysätään.

      • Siitä tuskin on haittaa. Siitä usein taas on, että ensin jätetään useita metrejä tyhjää tilaa edelle ja sitten hiljakseen nytkytellään sitä kiinni. Tosin, enemmänhän se haittaa, jos tuota nytkyttelyä ei tuossa vaiheessa tee.


      • Yli400Nm
        TheRat kirjoitti:

        Siitä tuskin on haittaa. Siitä usein taas on, että ensin jätetään useita metrejä tyhjää tilaa edelle ja sitten hiljakseen nytkytellään sitä kiinni. Tosin, enemmänhän se haittaa, jos tuota nytkyttelyä ei tuossa vaiheessa tee.

        Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
        Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
        Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.


      • Yli400Nm kirjoitti:

        Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
        Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
        Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Tuollaiseen tutkimukseen on vedottu aiemminkin, mutta eipä ole vielä näkynyt.

        Käytännön elämä on osoittanut, että kun välit ovat sopivia (metrin luokkaa) ja kaikki lähtevät suurin piirtein samaan aikaan liikkeelle, pääsee autoja yhtä paljon läpi kuin pidemmilläkin väleillä. Mutta bonuksena tie taaksepäin ei ole tukossa. Mitään kymmenen sentin välejä ei tietenkään pidä pitää, kun silloin ei voi lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän edellämenijän kanssa (kyllä, siinä on kaksi kertaa edellämenijä).

        Miksi tukokset ajattelevat aina vain itseään ja omaa menemistään? Miettikää liikennettä kokonaisuutena ja yrittääkää toimia oikein *kaikkien* mukaan.

        > Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit
        > aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Jeps. Ruuhka-aikoja on vain kaksi kertaa päivässä. Tämän lisäksi kääntyvien kaistat saadaan todella hyvin tukkoon tuolla tavalla.


      • Yli400Nm
        TheRat kirjoitti:

        Tuollaiseen tutkimukseen on vedottu aiemminkin, mutta eipä ole vielä näkynyt.

        Käytännön elämä on osoittanut, että kun välit ovat sopivia (metrin luokkaa) ja kaikki lähtevät suurin piirtein samaan aikaan liikkeelle, pääsee autoja yhtä paljon läpi kuin pidemmilläkin väleillä. Mutta bonuksena tie taaksepäin ei ole tukossa. Mitään kymmenen sentin välejä ei tietenkään pidä pitää, kun silloin ei voi lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän edellämenijän kanssa (kyllä, siinä on kaksi kertaa edellämenijä).

        Miksi tukokset ajattelevat aina vain itseään ja omaa menemistään? Miettikää liikennettä kokonaisuutena ja yrittääkää toimia oikein *kaikkien* mukaan.

        > Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit
        > aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Jeps. Ruuhka-aikoja on vain kaksi kertaa päivässä. Tämän lisäksi kääntyvien kaistat saadaan todella hyvin tukkoon tuolla tavalla.

        Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html


      • Ruuhkautuu..tuu..tuu
        Yli400Nm kirjoitti:

        Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html

        Ei ei ei. Tutkimus on tehty väärään aikaan, väärässä paikassa, väärien henkilöiden toimesta, väärillä välineillä ja väärään tutkimuslaitoksen toimesta. Rotan omat tutkimukset ja havainnot ruuhkautumisista ovat varmasti paremmat ja lähempänä totuutta.


      • eikumutku
        Ruuhkautuu..tuu..tuu kirjoitti:

        Ei ei ei. Tutkimus on tehty väärään aikaan, väärässä paikassa, väärien henkilöiden toimesta, väärillä välineillä ja väärään tutkimuslaitoksen toimesta. Rotan omat tutkimukset ja havainnot ruuhkautumisista ovat varmasti paremmat ja lähempänä totuutta.

        Rotta on ollut vauhdissa viime aikoina. Ja harvinaisen osuvasti väärässä. Yleensä se saa edes yhden väitteen kuukaudessa oikein, mutta nyt näyttää siltä, että huhtikuu on hutikuu.


      • Yli400Nm kirjoitti:

        Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html

        Otsikossahan se jo oli: "fyysikot laskivat".

        Ei sitä tarvitse pidemmälle lukea. Fyysikot tekevät alkuolettamukset ja jos ne eivät vastaa todellisuutta, tulos on mikä on. Tai no, jos luet vähän pidemmälle, niin 8 metrin välillä pääsee "yhtä nopeasti" liikkeelle kuin pienemmillä väleillä.

        Eli tuon mukaan molemmat välit ovat kuskin kannalta yhtä hyvät, mutta pienempi väli toki muiden. Minä-minä-minä -ihmisiä ei kiinnosta.


      • Yli400Nm kirjoitti:

        Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
        Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
        Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Itse asiassa siinä tutkimuksessa, josta kertova Hesarin linkki on tuolla alempana, ei sanottu, että pitkä väli jätetään sujuvuuden optimoiseksi. Tuossa varsin suppeasti rajatussa tutkimuksessa havaittiin, että pitkän välimatkan jättäminen hidastaa jonon liikkeellelähtöä niin vähän, että siitä ei käytännössä tarvitse välittää. Turvallisuuteen pitkillä väleillä arveltiin olevan merkitystä, mutta eihän sellaista voi yksinkertaisella tutkimuksella mitata.


    • TapojenOrjiaOllaan

      Kuorma-auton hytistä on usein tullut seurattua kun vieressä valoissa seisovan auton kuljettaja laittaa ykkösvaihdetta päälle viisi, kuusikin kertaa valojen vaihtumista odotellesaaan. Pelkkä tapahan sekin on kuten käsijarrukahvan nupin räplääminen tai auton nykiminenkin eteenpäin. Jokaiselle meille muodostuu omia tapoja ja rituaaleja, myös autoillessa. Itse emme niihin välttämättä kiinnitä huomiota.

      • Kjell.C.D.Pippelström

        Niitä on vaikka mitä vipuja, joita on mukava käännellä...


    • 34643634

      Parempihan se on yrittää ennakoida kuin herätä vasta 3s vihreäksi vaihtumisen jälkeen kuten jotkut tekee. Kannattaa seurata risteävien jalankulkijoiden/autojen valoja, kun ne vaihtuu punaiseksi, vaihde päälle ja alkaa jo luistattaa kytkintä.

      Tässä ei ilmeisesti tarkoiteta kuitenkaa tätä toista älyvapaata ilmiötä missä valojonossa ensin jätetään 3-4m edellä olevaan ja pysahdytään. Sitten kun taksee pysähtyy joku, ajetaankin se edessä oleva 3-4m rako umpeen (vaikkei valot vielä vihreitä ja edessä oleva ei vielä liiku) niin että taakse jää 3-4m rako. Tätä älyvapaata ilmiötä en koskaan ole ymmärtänyt.

      • Jarruttomia_varten

        Rako edessä on varalla sitä tapausta varten, jossa takaa tuleva pysähtyykin vasta sen raonpitäjän perään. Silloin on hyvä, kun edessä on muutama metri tyhjää, niin ei kolmaskin auto mene rikki. Syyllisyysasiatkin ovat selvemmät, kun omassa autossa on ruttua vain takana. Kun jonon seuraava on onnistuneesti pysähtynyt, riski on jo ratkaisevasti pienempi ja raon voi vetäistä kiinni.

        Minä en tällaista harrasta, mutta ymmärrän kyllä perustelun.


    • Ihme.ääliöitä

      Yleensähän nämä nytkyttelijät pysähtyvät, liruttelevat autoa vähän kerrallaan eteenpäin ja pysähtyvät kokonaan vasta sitten, kun valo vaihtuu vihreäksi.

    • Ääliöimmät

      Kun jonossa tulet punaisiin valoihin esim. viidentenä ja pysähdyt, niin kaikki edellämenijät alkavat nykiä rakojaan kiinni hirmuisen jarruvaloshown kera. Jos itse (tämä viides) et välitä nytkyttelemisestä, takana nytkyttelevä kuudes saattaa soittaa jopa torvea! On varmaan ahdistavaa nähdä että edelläajavan auton edessä olisi avautunut paikka MINULLE-MINULLE-MINULLE!

    • heikot-hermot

      On se merkki siitä että tällaisen kuskin olisi syytä käydä lääkärin vastaanotolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      180
      5992
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2342
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1709
    5. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1621
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1407
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1379
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      334
      1242
    Aihe