NYT TEHTIIN HISTORIAA: Naispappi rauhanyhdistyksen

Naispappeusasia

...kirkkomessussa 29.4.2018!

Eikä naispappi edes ollut vl, mutta ainakin yksi vanhempi miespappi oli. Kummasti se ehtoollinen maistui vl-papille naisen tarjoilemana ja päinvastoin.

Mites nyt suut pannaan, mentiinkö jo liian pitkälle?

19

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melua_tyhjästä

Onhan uskovaiset osallistuneet ennenkin ev.-lut. kirkon messuihin, joissa epäuskoiset papit ovat olleet jakamassa ehtoollista. Eihän siinä ole eroa epäuskoisen ja epäuskoisen välillä. Nimittäin sakramentti on pätevä sitä jakavan papin kelvottomuudesta huolimatta. Ehtoollisen sakramentin uskoa vahvistava vaikutus riippuukin siitä, että sen nauttijalla itsellään on ennestään elävä usko, jonka vahvistukseksi tämä sen ehtoollisen nauttii.

Toisekseen tuo tapaus ei ole varmaankaan historiallinen millään tavalla, sillä vastaavia on Etelä-Suomessa ollut vaikka kuinka kauan: kuka muistaa?

Paljon melua tyhjästä!

• Melperi_kysyy

""Onhan uskovaiset osallistuneet ennenkin ev.-lut. kirkon messuihin, joissa epäuskoiset papit ovat olleet jakamassa ehtoollista.""

Ketkä kaikki ovat uskovaisia ja ketkä kaikki ovat epäuskoisia?

• Melperi_kysyy kirjoitti:

""Onhan uskovaiset osallistuneet ennenkin ev.-lut. kirkon messuihin, joissa epäuskoiset papit ovat olleet jakamassa ehtoollista.""

Ketkä kaikki ovat uskovaisia ja ketkä kaikki ovat epäuskoisia?

Missä Raamatussa kerrotaan, että ehtoolisen tulee jakaa mies? Missä, että sen tulee olla pappi?
        Papit eivät juuri alkukirkossa ehnttoolisia jakaneet.

• luopumusta

Eipä niin, koska mitään pappeja ei ollut olemassakaan, kaikki olivat veljiä, ei silloin tunnettu pappeja ja maallikkoja eikä lipereitä eikä mitään nuttuja.

• Lähetyshiippakuntalainen

Verokirkon naispapittaren jakama ns. ehtoollinen on epäpätevä. Ei ole sakramentti. Naispapitar jakaa vain leipää ja viintä. Siinä kaikki.

• vloulaisista

""Ketkä kaikki ovat uskovaisia ja ketkä kaikki ovat epäuskoisia?""

Meillä ennen pidettiin uskovaisena sitä, joka oli saanut syntinsä anteeksi ja vielä toisen uskovaisen julistamasta synninpäästöstä ja tilanne oli ennen "tässä ja nyt". Nykyään tilanne on vähän toinen, kun on mahdollisuus saada syntinsä anteeksi myös "tuolla ja silloin" eri tiedotusvälineiden kautta uskovaisen julistamana ja korvin kuultuna. Ongelmaksi ei tietenkään tämä muodostu silloin, kun tällaiset ihmiset haluavat liittyä toisten uskovaisten seuraan ja alkavat käydä seuroissa, mutta ongelma on kaikkien niiden kohdalla, jotka syntinsä anteeksisaatuaan jäävät "oman uskonsa ja uskonryhmittymisensä varaan" ja katsomme heitä vähän nurjin silmin, vaikkakin he viikottain saisivatkin nettiseurojen kautta syntinsä anteeksi. Vaikeaa on tässä, kun emme näe toisen ihmisen sydämeen, niin ainakin minä jätän tässä asiassa vallan Oikealle Sydämenasiantuntijalle ja olen määrittämättä, kuka on uskovainen ja kuka ei. Kuinkapa voisin ( tietysti oman taustaryhmäni silmin voisin näin tehdä), mutta oman omantuntoni ja uskonvakaumukseni tähden kieltää joltakin jotakin sellaista, jonka hän on henkilökohtaisesti saanut Jeesukselta Kristukselta ja jos Jeesus Kristus asuu hänen sydämessään. Monta kertaa, vaikka en näe tällaisen ihmisen sydämeen, niin näen ja koen sen ilon, mitä tällaisen ihmisen elämässä ja sydämessä on.

• myösvl

Oikeassa olet! Ei kukaan toinen ihminen voi viedä Jeesusta Kristusta toisen sydämestä!

• kuuluu_näkyy

Usko voidaan kieltää sanoilla ja julkisilla teoilla. Silloin toisen ihmisen ei tarvitse olla sydänten tutkija, kun sydämen tila kuuluu ja/ tai näkyy.

• Uskoa ei voi kieltää teoillanne, ei käytöksellänne.
      Eikö tupakka kuulu siihen, joka on teko, jolla uskonne mielletään.

Vaikka kuinka ihminen rikkoo jonkun lahkon metodeja, ei se tarkoita mitenkään sitä, että kieltäisi itse uskon fokuksen, Jeesuksen, Kristuksen.

Tämä toistuva mantra ja orjuuttaminen kuuluu Kerhon orjuuttamismenetelmiin, tajuamatta itse, että He kieltävät itse jopa Jeesuksen antamaa fokusta.

Matt 10; 32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
      33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

Milloin olette lestadiolaisen kuulleet oudoille ihmisille kirkastavan Jeesusta, ei he jopa väittävät, etteivät kuulu koko kerhoon.

Taas pienemmissä piireissä painotetaan vain me henkeä, sitä että Kerho pelastaa, ei mikään muu.

Eli käytän 38 termiä, ”sentähden”, tuo teolla näyttäminen, joka on muiden, ei tekijän näkemys, on täyttä sirkusta.

• vapaakirkosta

Missähän Raamatussa sinun on käsketty hölöttämään Jeesuksesta?

• vapaakirkosta kirjoitti:

Missähän Raamatussa sinun on käsketty hölöttämään Jeesuksesta?

Lue tosi tarkkaan.
        Matt 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kol. 3:16
        Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

• vapaakirkosta
        Kesitas kirjoitti:

Lue tosi tarkkaan.
        Matt 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kol. 3:16
        Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

Ethän sinä ollut paikalla, kun Jeesus ja Paavali lausui noin aikoinaan, vai olitko?
        Ainahan olet torpannut palstalla tuon asian, jos joku muu on sitä käyttänyt.

• vapaakirkosta kirjoitti:

Ethän sinä ollut paikalla, kun Jeesus ja Paavali lausui noin aikoinaan, vai olitko?
        Ainahan olet torpannut palstalla tuon asian, jos joku muu on sitä käyttänyt.

Olipa tyhmä tiedustelu.
        Kes käyttää Raamatun sanaa, jossa Jeesusksen Paavalin kanssa pitäis olla vielä Kesitas.
        Miten se sopii kontektiisi? Aikaero on 2000v. ja Saul ei koskaan tavannut Jeesusta.

• EevaVl

Saul tapasi Damaskon tiellä Jeesuksen ja myöhemmin Jeesus opetti Paavalin kuten muutkin apostolinsa ilmestyksissä ja kolmannessa taivaassa kuten Paavali itse kertoi.

• EevaVl kirjoitti:

Saul tapasi Damaskon tiellä Jeesuksen ja myöhemmin Jeesus opetti Paavalin kuten muutkin apostolinsa ilmestyksissä ja kolmannessa taivaassa kuten Paavali itse kertoi.

´Juuri näin.
        Sitä olen pastalla painottanut iät, ajat.
        Amen.

• vloulaisista

Eikö ole niin, kun Jeesus Kristus antoi opetuslapsilleen vallan julistaa kaikkivaltiaan Jeesuksen Kristuksen valtaa antaa syntejä anteeksi, niin opetuslapset niinkuin Apostolien Teoissa kirjoitetaan julistivat Jeesusta Kristusta ja Hänen valtaansa antaa syntejä anteeksi. Syntien anteeksisaamisen fokus oli Jeesus Kristus, eikä opetuslapset tai heidän seurakuntansa. Sana Jeesuksesta Kristuksesta syntien Anteeksiantajana levisi ympäriinsä, eikä syntien anteeksiantava seurakunta. Ilosanoma eli evankeliumi on sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta, eikä ilosanomaa seurakunnasta, jota me vanhoilliset mielellään levitämme. Syntiset tulee ohjata Jeesuksen Kristuksen luokse sillä vallalla, joka on meille armosta annettu.

• opista_kysymys

Olet ilmeisestikin harhaoppinen. Kristusta ja Jumalan seurakuntaa ei pidä erottaa tuolla tavalla toisistaan. Seurakunta on Kristuksen ruumis, jonka pää Kristus on itse. Kristus jätti omilleen omaan seurakuntaansa Pyhän Hengen viran saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta eli Kristus jätti omilleen eli ennen uskoneille sovintosaarnan viran eikä kaiken maailman Jumalan valtakunnan torjuneille keitureille (Lars L. Laestadius taisi käyttää tuota sanaa). Jumalan seurakunta on äiti, joka synnyttää evankeliumin saarnan kautta niitä, jotka sen uskovat eli ovat evankeliumille kuuliaiset. Näin Jumalan valtakunta lähestyy tässä ajassa ihmisiä kuten Jeesuksen julkisen toiminnan aikana, kun Herra julisti: "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

• vlvaasasta

Kyllä nim. "vloulaisista" on oikeassa. Hän todistaa tuossa ylhäällä niinkuin itsekin kirjoitit: ""Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." Hän juuri todisti, että pitää uskoa evankeliumi, joka on ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän on syntien anteeksiantaja ja antaa syntimme anteeksi. Me viemme tätä sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eli me olemme sovinnosta saarnaajia, jotka kerromme ihmisille Kristuksen sovinnosta. Me emme sovittele, vaan sovitus on tapahtunut n.2000 vuotta sitten. Jeesus Kristus on antanut vallan julistaa tästä sovinnosta, jotta ihmiset saisivat syntinsä anteeksi Hänen nimensä tähden, niinkuin julistamme: "Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.

• Hyvän_Paimenen_ääni

Sanot "Me viemme tätä sanomaa ..." Aivan oikein, kun tarkoitat meillä elävän uskon ja Pyhän Hengen lahjan saaneita Jumalan seurakunnassa. Mutta Jumalan seurakunnankin keskellä saattaa olla ja onkin ollut viime vuosina niitä "keitureita" eli vuohia, joilla on sarvet ja jotka niillä sarvillaan pyrkivät puskemaan ja hajottamaan laumaa. Kuitenkin kutsutuilla ja valituilla lampailla Herran laumassa on herkät korvat eivätkä ne tottele vierasta ääntä eivätkä seuraa muuta kuin Hyvän Paimenen ääntä. Ne eivät seuraa palkkapaimenia, joilla ei ole Pyhää Henkeä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      61
      910
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      833
    3. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      261
      777
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      55
      722
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      50
      638
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      570
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      92
      559
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      45
      556
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      546
    10. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      543
    Aihe