Ostin kolmipyöräisen aikuisten pyörän, jossa on takana kaksi pyörää ja edessä yksi. Jostain syystä pyörä pyrkii voimakkaasti oikealle ja tuntuu, että istun kierossa. Ymmärrän kyllä, että ajaminen vaatii harjoittelua, mutta en ymmärrä miksi pyörä "luikertelee", eikä käyttäydy johdonmukaisesti. Olen kokeillut ajaa asfalttitien oikealla puolella, keskellä ja vasemmalla. Pyörä on vakain, kun ajan vasemmalla puolella tietä (ei väännä oikealle).
Voiko runko olla pyörässä kiero? Ja voinko mitenkään mitata rungon suoruutta?
Kokemuksia 3-pyöräisellä ajosta toivoisin myös.
Kolmipyörä vetää oikealle
12
6403
Vastaukset
- ValistumatonArvaus
Tavallisen kaksipyöräisen rungon suoruutta voi tutkia vetämällä langan kireälle takahaarukan päästä emäputken (se minkä läpi etuhaarukka kulkee) ympäri toiselle puolelle takahaarukkaan tarkasti vastaavaan kohtaan. Sitten vain katsotaan sieltä väliltä, onko etäisyys rungon satulaputkeen symmetrinen. Tuntematta kolmipyöräisesi rakennetta on vaikea sanoa, voiko tuota soveltaa.
Onko joku muu ajanut pyörälläsi, onko tuntemukset samat? Onko pyörät oikein kiinni haarukanpäissä? Huomiosi tien eri puolista viittaa siihen, että olet huomioinut sadeveden takia olevat kallistukset. Onko pyörä uusi, vie takaisin kauppaan?
Ilmeisesti maailmalla ajellaan paljonkin kolmipyöräisillä. Oletko hakenut ratkaisua englanniksi? - Ritva-60v
Kiitos vastauksestasi! Kaksipyöräisen rungon mittauksen muistinkin osapuilleen, mutta ajattelin, että josko jollain olisi jokin kikka kolmipyörälle takataskussaan.
Mielestäni etupyörä on asennettu oikein, mutta tarkistan vielä.
Laitoin pyörän tasaiselle alustalle (tarkistin vatupassilla autotallin lattian kolmesta kohdasta) ja mittailin sitten pyörää samaisella vatupassilla edestä ja takaa. Eihän tämä mittaus tietenkään mikään tarkka ole, mutta takapyörien välistä mitattuna pyörä oli täysin vaakatasossa, mutta edessä kaikista "mittaupisteistä" katsottuna kierossa siten, että vasen puoli (kuskin paikalta katsottaessa) korkeammalla. Ennen mittauksia asetin etupyörän täysin rungon suuntaisesti.
Pyörällä on ajanut kaksi muutakin henkilöä. Naapurin miehen mielestä pyörässä on "jotain outoa" ja toinen naapuri luovutti heti kättelyssä ajoharjoittelut, kun pyörä suunnisti eka polkaisulla kohti postilaatikkoja... Mutta heilläkään ei ole aiempaa kokemusta kolmipyörästä.
Pyörä on tilattu netistä, eikä täällä maaseudulla ole lähimaillakaan pyöräliikkeitä, joissa pääsisi kokeilemaan, miten kolmipyörän pitäisi kulkea. Tästä syystä lähdin kyselemään kokemuksia tältä palstalta.- Anonyymi
sama vika minun pyörässää tilasin hoppyhakkista eii muuta kuin oikealle koko ajan kohta pyörä lähtee takaisin
- kokeiltujaopittu
Yksi syy "ongelmaan" on se, että kyse ei ole polkupyörästä, vaan kolmipyöräinen. Polkupyörällä ajamaan tottuneet pyrkivät vaistomaisesti kallistamaan pyörää ajaessa, Kolmipyöräistä pitää ajaa kuin autoa tai traktoria, katse eteenpäin, ei ohjaustankoon.
Myös ikä tekee tepposet, tasapainoeli ei toim samoin kuin ennen. - Ritva-60v
Kiitos! Ymmärrän tämän, että pitää istua suorassa, eikä kallistella puolelta toiselle ja olen sitä yrittänyt opetellakin. Jatkan harjoituksia...
Vaan jospa istun jotenkin kierossa ja yritän ohjaustangolla korjata tilannetta, joten päädyn ojanpientareelle?
Se nyt kuitenkin on varma, että toista pyörää pitää päästä koeajamaan, ettei usko lopu.- Anonyymi
Onko niin, että veto on vain toisessa takapyörässä? Jollain sivustolla , kun oli näin rakennettu pyörä, jopa kerrottiin, että vetää jommalle kummalle puolelle ja se vain ajossa kait otettava huomioon.
- Ritva-60v
Pyörän runko oli tosiaan kierossa. Meni vaihtoon.
- Anonyymi
Sama kokemus mulla,ei ole toimiva.Kun on kaksi pyörää edessä ja yksi takana on vakaa mutta ei näytä löytyvän kuin yksi malli ,aikaisemmin oli olemassa .Tuo yksi malli on 101 cm leveä eikä mahdu pyörävaraston ovesta
- Anonyymi
Jos kolmas pyörä on vasemmalle suuntautuva, on kyseessä vasemmistolainen pyörä. Jos kolmas pyörä on oikealle suuntautuva, on kyseessä oikeistolainen pyörä. Molemmat viat ovat hankalasti korjattavissa.
- Anonyymi
Ohjaustanko voi olla hieman vinossa jolloin pyörä kaartaa vaikka kädet sanoo että ohjaan suoraan. Jos tuntuu siltä että istut kierossa niin satula ei todennäkököisesti ole aivan suorassa. Jos satula ja ohjaustanko ovat suorassa ja silti pyörä ei tunnu menevän suoraan niin syy saattaa olla se ettei takarenkaissa ole sama ilmanpaine.
Muutamaa kolmipyörää olen uteliaisuuttani kokeillut kun naapurustosta sellaisia löytyi. Meitä oli useampia niitä kokeilemassa ja meillä kaikilla oli hyvin erilaiset kokemukset kustakin mallista. Kun aloimme pohtia miksi sama pyörä tuntui niin erilaiselta eri ajajasta niin päädyimme siihen että kuskin koolla ja painolla ja varsinkin painopisteen korkeudella on suuri merkitys pyörän käyttäytymiseen.
Toinen asia on se että kolmipyörällä ajetaan hieman eritavalla kuin perinteisellä pyörällä. Tavallista pyörää ohjataan huomattavan paljon painoa siirtämällä puolelta toiselle. Kolmipyörässä tämä vaistomainen painonsiirto ei enää toimikkaan aina halutulla tavalla. Eli ajaminen pitää tavallaan opetella uudestaan. Näin sanoi yhden pyörän omistaja. Joten maltti on valttia ja kannattaa ensialkuun ajaa korostetun hiljaa ja totutella rauhassa ja kokeilla miten pyörä reagoi painonsiirtoon ulko ja sisäkaarteen puolelle. Jostakin pyörästä jäi sellainen kokemus että tuntui kokoajan että se olisi kaatumassa ja sitä yritti vaistomaisesti kompensoida painoa siirtämällä mutta tilanne meni vain huonommaksi. Totutusta poikkeavat tuntemukset ja niihin väärin reagointi saattavat myös osaltaan aiheuttaa sen että tuntuu että istuu vinossa ja pyörä ei kulje suoraan.
Sitten on valitettavasti olemassa myös sellainen vaihtoehto että koko pyörä on huonosti suunniteltu. Kolmipyörät ehkä mielletään vain apuvälineiksi joiden suunnitteluun ei tarvitse eikä kannata panostaa. Kyllä tolla lyhyen matkan ajaa jne.
Nyt olen itse siinä tilanteessa että olen hankkimassa isälleni kolmipyörää joten kertoisitko mistä pyörästä on kysymys. Muiden kokemuksia ja suosituksia myös kiitos. - Anonyymi
Kysymys on kehon muistista, joka pyrkii nojalla pitämään tasapainoa. Kolmipyörässä niin ei todellakaan pidä tehdä. Katse reilusti eteenpäin, niin kuin aiemmin jo neuvottiin.
Keski-Euroopan pyöräliikkeet neuvovat, että harjoittelu pitää aloittaa hiljakseen, mieluimmin puolituntia kuin puolitoistatuntia kerrallaan. ensin tasapainoharjoituksia, kun pyörä on paikallaan. Sitten satula niin alas, että voi liikuttaa pyörää jaloilla potkiskelemalla.
Kun tasapaino tuntuu löytyvän, niin parkkipaikalla hiljaista ajoa. Ja vielä tärkeä neuvo.
Ole kärsivällinen itseäsi kohtaan, kun jaksat harjoitella, niin huomaat, että taitokin karttuu. - Anonyymi
Käsivoimia ja hyvää koordinointikykyä kysyy ja harjoittelua tasaisessa maastossa. Näin minua neuvottiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1428018Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432091Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252020- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 24838