On parempi olla aito oma itsensä kuin "normaali"?

● Mitä on olla aito oma itsensä?
● Mitä on olla "normaali"?
● Voivatko ne olla yksi ja sama asia?
● Mitä hyviä puolia aitona omana itsenä olemisessa on? Entä huonoja puolia?
● Mitä hyviä puolia "normaalina" olemisessa on? Entä huonoja puolia?
● Miten henkilön ikä vaikuttaa asiaan? Entä kaveri/tuttavapiiri? Ryhmäpaine?
● Onko sinulla jokin muu kysymys joka myös vaikuttaa asiaan?

Laittakaa kommenttia puolesta/vastaan tai kertokaan omia/muiden kokemuksia aiheesta ja katsotaan, saadaanko uusia ja tuoreita näkökulmia - joista ehkä jokainen voisi oppia jotain!

55

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla on todella paljon kokemusta siitä, millaista on ja mitä siitä seuraa kun yrität olla joku muu kuin oikeasti olet. Siksi olen vankasti sitä mieltä, että tulisi pääsääntöisesti pyrkiä olemaan oma itsensä, kaikkina aikoina. Toki joskus on tilanteita, jolloin on aivan perusteltua salata muilta se oma sisin. Omalla kohdallani on käynyt juurikin näin. Vaikea sanoa, käyttäytyisinkö toisin (olisin oma itseni) jos saisin elää menneet uudelleen näillä tiedoilla mitä mulla nyt on. Luultavasti. Tai joo :)

    • nude.chocha

      Kuullosta exhibitoinistilta nudistirannalla

      Et kai vaan ole Juhana Vartianen?

      • Tämä näkökulmasi kertoo enemmän sinusta kuin minusta.


      • casapuerco.cocha
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Tämä näkökulmasi kertoo enemmän sinusta kuin minusta.

        Aivan.....erikonen sana suomenkielessä: paino molemmila tavuilla

        Tarkotan vaan, että ns. kotisika voisi sikolättinsä ulkopuolella sentään
        käyttäyttyä ihmisixi, eikä höpistä sitä, mitä nenästä suuhun valuu
        Kauppjen asikaspalvelukin arvostaa ja kauniisti hymillen etsi sen, mitä asiakas
        Tarvitsee

        Pikku flirtti avatessa ovi naiselle sanoa:"tietä kauneudelle"
        palkizee genlemannin kauniila hymyllä


      • casapuerco.cocha kirjoitti:

        Aivan.....erikonen sana suomenkielessä: paino molemmila tavuilla

        Tarkotan vaan, että ns. kotisika voisi sikolättinsä ulkopuolella sentään
        käyttäyttyä ihmisixi, eikä höpistä sitä, mitä nenästä suuhun valuu
        Kauppjen asikaspalvelukin arvostaa ja kauniisti hymillen etsi sen, mitä asiakas
        Tarvitsee

        Pikku flirtti avatessa ovi naiselle sanoa:"tietä kauneudelle"
        palkizee genlemannin kauniila hymyllä

        Kuulostat melkoiselta pleijeriltä. Availetko ovia sellaisillekin naisille jotka eivät ole niin kauniita ja silti kehut heitä kauniiksi? Epäilen suuresti. Yrität vaan päästä niiden kaunottarien pöksyihin tuollaisilla ylimakeutetulla kehuilla. Ja kyllä ne naisetkin sen vaistoaa, joten aivan turhaan yrität.


      • Hidalgo.cubano
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Kuulostat melkoiselta pleijeriltä. Availetko ovia sellaisillekin naisille jotka eivät ole niin kauniita ja silti kehut heitä kauniiksi? Epäilen suuresti. Yrität vaan päästä niiden kaunottarien pöksyihin tuollaisilla ylimakeutetulla kehuilla. Ja kyllä ne naisetkin sen vaistoaa, joten aivan turhaan yrität.

        Äläpä mitään pervoja ajattele

        Kassaneiditki palkitsevat kauniilla hymyllä

        ku tervehtii:"Päivää, kaunis neiti"

        wähäsen jekkuilinkii--ku aina ku tul vastaan pari wanhaa mummoa kadulla

        pukumiehenä nostin Stetsonia päästä ja sanoin vaa:" Hyvää päivää"

        mummot jäivät katsomaan perään..miettien, et kuka tuo ulkomaan herra oli?:D


    • No eikö ketään muka kiinnosta kirjoittaa tänne? :( <--- tekoilme

      :)
      Palataan asiaan myöhemmin. Lähden ylös, ulos ja syömään.

    • Normaalia ovat seuraavat asiat:

      -Ikä: 42 vuotta
      -Sukupuoli: nainen
      -Sukunimi: Korhonen
      -Etunimi: Maria
      -Asumismuoto: OK
      -Palkka: 2500 eur / kk

      Mitä muuta halusit vielä tietää?

    • Mitä on olla aito oma itsensä?

      Aito oma itsensä voi olla ainoastaan silloin kun on tietoinen itsestä. Olemme feikkejä niin kauan kun emme tiedosta ja hallita egoamme.
      ● Mitä on olla "normaali"?
      Sitä ei voida määritellä. Se mikä kullekin on normaalia on yhteydessä henkilön todellisuuteen mikä takuulla eroaa toisten todellisuuksista.
      ● Voivatko ne olla yksi ja sama asia?
      Tämä on hassu yhteenveto 😁
      ● Mitä hyviä puolia aitona omana itsenä olemisessa on? Entä huonoja puolia?
      Hyviä puolia ovat vapautuneisuus, muiden hyväksyminen sellaisinaan. Huonoista en osaa sanoa mitään.
      ● Mitä hyviä puolia "normaalina" olemisessa on? Entä huonoja puolia?
      Tähän en voi vastata koska kysymys on hassu. Jokainen on normaali hänen omassa todellisuudessaan, omilla tiedoilla, taidoilla, ymmärryksellä ja kyvyillä.
      ● Miten henkilön ikä vaikuttaa asiaan? Entä kaveri/tuttavapiiri? Ryhmäpaine?
      Vanhempi on elänyt lukumääräisesti enemmän päiviä ja niin ollen kokenut ja nähnyt sekä monesti kantapään kautta oppinut enemmän.
      ● Onko sinulla jokin muu kysymys joka myös vaikuttaa asiaan

      Mitä sinun "normaali tarkoittaa :)

      • Voi kai sen määritellä, mutta määritellä siten, että se toteuttaa... Niin minkä?


      • "Mitä sinun "normaali" tarkoittaa :)"

        Miksi luulet että laitoin tuon sanan lainausmerkkeihin?
        Se ei ole mitään konkreettista.

        Huomasitko kun wannabe-oikeinkirjoittajana korjasin sun typon? :D


      • hauskapelikyllä

        Ai niin minkkilaukku-ihminen jotka tekivät sen onnenpyörä-pelin, yritin auttaa ideoissa, eli AI-pelaajissa kun sellaisia tein juurikin silloin :)

        Silloin ajattelin että se on jo valmis se peli, eivät tarvitse enään asiantuntijan apua lisää :D


    • 89687698769

      Yritän vastata:


      ● Mitä on olla aito oma itsensä?

      -Mielestäni silloin on oma itsensä, kun on tyytyväinen siihen mitä on.

      ● Mitä on olla "normaali"?

      -Normaalia lienee se, miten suurin osa ihmisistä käyttäytyy.

      ● Voivatko ne olla yksi ja sama asia?

      -Monet järjettömät asiat ovat aikojen kuluessa muuttuneet "normaaleiksi".

      ● Mitä hyviä puolia aitona omana itsenä olemisessa on? Entä huonoja puolia?

      -Huonoa: jos ei yhtään mieti käytöstään, riitaantuu helposti.

      ● Mitä hyviä puolia "normaalina" olemisessa on? Entä huonoja puolia?

      -Muiden hyväksyntä. Huonoa: Ei keksi mitään uutta.

      ● Miten henkilön ikä vaikuttaa asiaan? Entä kaveri/tuttavapiiri? Ryhmäpaine?

      -Eri ikäkausina eri asiat ovat tärkeitä. Nuori ei arvosta hyvää muistia, koska sellainen on jokaisella siinä ikäluokassa. Kasikymppisillä eri juttu..

    • malo.chocha

      Ei minussa muita hyviä puolia ole..
      muita kuin, että huonot puolet puuttuu

    • tyrjwryjwryjkrywr

      Se että jotkut väittävät että ihmisen pitäisi olla oma itsensä ja hyväksyä muut niinkuin he ovat on aivan paskapuhetta. Jos kukaan ei haluaisi kehittyä niin eipä mikään kehittyisi, tai oli mitään urheilua, musiikkia yms..

      • penkkiNHLjäkis.chocha

        Liikuntalautakunnan kokouxissa päätetän määrärahojen käytosta
        Urheiseurojen puheenjohtajat jakaantuvat kahtee ryhmään

        Poplaritakkiset sikarisakarit satsaivat vain huippu-urhei kultamitaleihin

        Sporttisen terveen näköiset taas liikuntapaikkoihin nuorlle junnuille
        ja wanhoille mummoillekin edsitämää kansanterveyttä kaikille
        mullekin, kuinNHL-jäkiste douppamiseen


    • Kiltti-Ja-Kunnollinen

      Ensin jännämiehet esittää normaaleja mutta vähän ajan päästä ovat omia itsejään ja nainen saa tuukkaan ja puukosta.

      • Ikisinkkunainen

        Sepä se. Siksi on paras pysyä erossa miehistä. Myös kiltit kärsii asiasta. Mikä on tietenkin oikein.


    • Reuho

      Normaali-käsite on melko epäselvä. On alueellisia eroja. Esimerkiksi jossain Huittisten ja Punkalaitumen seudulla normaalina pidetään henkilöä, joka ei puhu mitään eikä hymyile, kun taas jossain Ylä-Savossa normaalina pidetään henkilöä, joka puhuu koko ajan ja joka ei osaa olla yhtään hetkeä rauhallisesti paikallaan.
      Toki saman alueen sisälläkin voi olla eroja siinä, mikä tulkitaan normaaliksi ja mikä taas oudoksi.
      Kotitausta vaikuttaa. Opettajaperheissä kasvaneet useimmiten tervehtivät reippaasti, kun taas epämääräisissä kodeissa kasvaneet ovat sitä mieltä, että tervehtiminen ja kiittäminen on "omituista".

    • itsestäänselvä

      Ei kaikille sallita sosiaalisesti olla "omia itsejänsä". Mitä se nyt onkaan. Enimmäkseen ja "normaalisti" ihminen on setti sosialisaatiossa sisäistettyjä kulttuurisia ja sosiaalisia käytäntöjä ja normeja, jotka mahdollistavat yhteisössä toimimisen ja kukoistamisen tai elämisen niiden juuri kyseenalaistumatta. Silloin ihminen on kuin kala vedessä.

    • balticheering.chocha

      öööööööööö--nainen on aina, kuin kala vedessä

      • yli.laidan

        Voihan sen noinkin ajatella. Onhan sitä aina tavallaan optimaalisimmassa mahdollisessa tilassa ottaen huomioon ulkoiset ja sisäiset tekijät.


    • Narsissi

      Tietämättömyys jyrää allensa iän myötä ja sitten alkaa olee aito...
      Ne jotka luulee tietävänsä jotain, "vain" luulee...

      Vain = kumminki uskonnot on laitettu luulojen päälle täten synnyttäneet lähes iankaikkiset sodat...
      Ehkä !

      Koska en tiedä mitään, en luule mitään..
      Joko meen tai teen...
      Kaikki on epävarmaa...
      Tai sit narsistej ja psykopaattej..
      Tai hyvii tyyppej...
      Hyvii kysymyksiä !
      Ken tietää !!!! Barbien poikaystävä siis... ehkä se oikeesti tietää, tiedottomuus on vastaus kaikkeen ?!

      Ken tietää ? 🤔

      Jonkun psykologin mukaan kaikki olemassa oleva on normaalia koska kaikki olemassa oleva on olemassa ...
      Mun mielestä kaikki jotka haluu hyvää on normaaleja koska paha on paha ja hyvä on hyvä, mutta semmonenki on ku halu pahaan !

      HÄH ?! 😚

    • Narsissi

      Ja mikä on selvää elämässä ?
      Ollaan periaattees vain jotain joka kumminki on tietoista.

      HÄH ?!

    • flowersreally

      Toiset saavat tyydytystä standardiin pyrkimyksestä, siitäkin huolimatta että standardi vaihtuu koko ajan. Toiset taas kärsivät standardeista, kolmannet standardeista viis veisaavat ja jotkut eivät niitä edes tiedosta kunhan mennä räpistelevät tai porskuttelevat.

      Motivaattoreiden tutkailu ja erottelu useilla akseleilla on vaativaa ja moni leikin luovuttaa tai ei edes aloita. Siksi minäkin luovutan tässä kohtaa tähän aloitukseen ja kysymykseen vastaamisen suhteen. Oman onnellisuuden vuoksi voi kuitenkin kysyä itseltään, että onko ulkoapäin vai sisältäpäin ohjautuva. Siis niinku tosissaan.

      • .. Äläs nyt taas paljastele Fiksuuttasi.. Noin Suoraan.. ;D


      • flowersreally
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Äläs nyt taas paljastele Fiksuuttasi.. Noin Suoraan.. ;D

        Eipäs vittuilla siellä! ”Noin Suoraan.. ;D”


      • flowersreally kirjoitti:

        Eipäs vittuilla siellä! ”Noin Suoraan.. ;D”

        .. Tsori.. Oli Ihan Pakko.. ;D.. Tunsin sun Tuntemukset jo Ennakolta.. Syystä tai Toisesta.. ;P

        .. Ja Puolustukseksi sanoisin, että meinasin jättää väliin.. Mut en sit jättänytkään.. ;D


      • flowersreally

        Aika leimi puolustus.


    • Mielenkiintoista kuinka värikkäitä ja erilaisia näkökulmia on tullut... osasin kyllä sellaista odottaakin. Äkkiseltään tämä otsikko voi kuulostaa hyvinkin yksinkertaiselta, mutta tarkempaan kun alkaa miettimään, on se kaikkea muuta.

      • Lyön henkisesti päätäni matka-arkun kulmaan.


      • PalstaTrolli kirjoitti:

        Lyön henkisesti päätäni matka-arkun kulmaan.

        Sussa taitaa elää sellainen pieni huomionhakuinen otus, joka tuon tuosta kurkistaa varovasti ulos :) Olenko oikeilla jäljillä?


    • Tuonne toiseen aloitukseen jo kirjoitinkin, että määritelmä "normaali" on yleinen, mutta tulkinnanvarainen termi.

      Samoin olla aito oma itsensä? Kun ihmisen pitääkin kasvaa ihmisenä kokoajan ja oppia muuttumaan yhteisönkin mukaan, niin vaikea olla oma aito itsensä...

      Niputinkin nämä tasapainoiseksi ihmiseksi. Sellainenhan jo terminä antaa olettaa, että osaa tasailla vahvuudet ja heikkoutensa, eläen tasapainoista elämää. Sellainen tiedostaa itsensä ja osaa tehdä korjausliikkeitä, ettei läiky.

      Absoluuttista tasapainoa en usko ja en oikeastaan toivoisikaan kenenkään saavan itselleen. Pienet heitot elämässä sinnetänne pitää tasapainoisenkin ihmisen skarppina ja kiinnostuneena elämästään.

      • Aika syvälliseksi alkaa nää jutut mennä :)


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Aika syvälliseksi alkaa nää jutut mennä :)

        No jotkut kokee asiat eritavalla...jotkut raapaisee pintaa jotkut kauhoo syvältäkin.

        Termit ja määritteet voi vielä moni kokea toisin kuin muut...

        Mutta toin oman mielipiteen soppaan. Sitähän sä toivoit aloituksessa. Näkökulmia...


      • Dissident kirjoitti:

        No jotkut kokee asiat eritavalla...jotkut raapaisee pintaa jotkut kauhoo syvältäkin.

        Termit ja määritteet voi vielä moni kokea toisin kuin muut...

        Mutta toin oman mielipiteen soppaan. Sitähän sä toivoit aloituksessa. Näkökulmia...

        Aivan... älä nyt heti heittäydy puolustuskannalle ja ala selittelemään ummet sun lammet jonkun vastatessa jotain. Ei ole kovinkaan miehekäs piirre. Sun tulee antaa muiden ymmärtää että uskallat pysyä kannassasi/mielipiteessäsi aina siihen saakka kunnes oikeasti ilmenee kunnon perusteita muuttaa sitä. Mutta tuolla asenteella et siinä onnistu.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Aivan... älä nyt heti heittäydy puolustuskannalle ja ala selittelemään ummet sun lammet jonkun vastatessa jotain. Ei ole kovinkaan miehekäs piirre. Sun tulee antaa muiden ymmärtää että uskallat pysyä kannassasi/mielipiteessäsi aina siihen saakka kunnes oikeasti ilmenee kunnon perusteita muuttaa sitä. Mutta tuolla asenteella et siinä onnistu.

        No se onkin mun tapa. En mieti miehisyyttä. Se on mun oma juttu, eikä tarvitse ulkopuolista hyväksyntää.

        Keskustelen täällä...


      • Dissident kirjoitti:

        No se onkin mun tapa. En mieti miehisyyttä. Se on mun oma juttu, eikä tarvitse ulkopuolista hyväksyntää.

        Keskustelen täällä...

        Aivan. Ja olet mieluummin sinkku kuin suhteessa?


      • Dissident kirjoitti:

        No se onkin mun tapa. En mieti miehisyyttä. Se on mun oma juttu, eikä tarvitse ulkopuolista hyväksyntää.

        Keskustelen täällä...

        Pyydän anteeksi tuota edellistä. Oli sellainen isku vyön alle.
        Ihan oikeasti, anteeksi. Mä yritän kuitenkin vaan ajatella sun parastasi, ravistella sua hereille. Tiedä ainakin se. Toivon sulle kaikkea hyvää.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Aivan. Ja olet mieluummin sinkku kuin suhteessa?

        No en kyllä hoksaa, että miten se tähän liittyy? Mutta jos tähän mielipiteeseeni viittaan, niin haluisin olla tasapainoinen ihminen, olipa suhdestatus mitä tahaansa. Ja ennemmin sinkkuna epätasapainoisena ihmisenä kannattaa olla. Muuten sitä peilaa itseään liikaa toiseen.

        Se, että milloin ihminen on riittävän stabiilin tasapainoinen on tunnusteltava itse tahollaan. Rehellisesti sanottuna en itsekään vielä tiedä omalta kohdalta. Ainakin olen tyytyväinen itseeni ja elämääni.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Aivan. Ja olet mieluummin sinkku kuin suhteessa?

        No en kyllä hoksaa, että miten se tähän liittyy? Mutta jos tähän mielipiteeseeni viittaan, niin haluisin olla tasapainoinen ihminen, olipa suhdestatus mitä tahaansa. Ja ennemmin sinkkuna epätasapainoisena ihmisenä kannattaa olla. Muuten sitä peilaa itseään liikaa toiseen.

        Se, että milloin ihminen on riittävän stabiilin tasapainoinen on tunnusteltava itse tahollaan. Rehellisesti sanottuna en itsekään vielä tiedä omalta kohdalta. Ainakin olen tyytyväinen itseeni ja elämääni.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Aivan. Ja olet mieluummin sinkku kuin suhteessa?

        No en kyllä hoksaa, että miten se tähän liittyy? Mutta jos tähän mielipiteeseeni viittaan, niin haluisin olla tasapainoinen ihminen, olipa suhdestatus mitä tahaansa. Ja ennemmin sinkkuna epätasapainoisena ihmisenä kannattaa olla. Muuten sitä peilaa itseään liikaa toiseen.

        Se, että milloin ihminen on riittävän stabiilin tasapainoinen on tunnusteltava itse tahollaan. Rehellisesti sanottuna en itsekään vielä tiedä omalta kohdalta. Ainakin olen tyytyväinen itseeni ja elämääni.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Pyydän anteeksi tuota edellistä. Oli sellainen isku vyön alle.
        Ihan oikeasti, anteeksi. Mä yritän kuitenkin vaan ajatella sun parastasi, ravistella sua hereille. Tiedä ainakin se. Toivon sulle kaikkea hyvää.

        Ei se isku vyön alle sentään ollut. En vaan ihan suoranaisesti ymmärtänyt yhteyttä, mutta ei se haitannutkaan.

        En oikeastaan ole ikinä miettinyt mitään kovin ehdotonta. Lapsia en halua enää tehdä ja tiettyjä seksuaalisuuksiin liittyviä en halua tehdä, mutta muuten elän sen mukaan mitä saan. Kyllä minulle käy parisuhdekin...itseasiassa luulen olevani sellaiseen valmiimpi kuin ikinä. Kunhan ihmisenä sopiva nainen osuu kohdalle...sopivan tasapainoinen.


    • Minun mielestä ihminen itsessään ei voi olla normaali vaan hän on aina uniikki yksilö omine hyvine ja huonoine puolineen. Sen sijaan usein hän on käytökseltään ja toimintatavoiltaan normaali toimiessaan yhteisössään niiden normien ja asetusten mukaan jotka yhteisö on asettanut. Näitä normaaleja käytäntöjä ohjaillaan laeilla sekä asennekeskusteluilla.
      Esimerkiksi yleensä ajat autolla tien oikeaa kaistaa ja luotat että muutkin tekee niin sillä se on se normaali käytäntö. Asennemuutosesimerkkinä josta tulee jopa laki voisi nostaa esille lasten kurittamisen joka ennen oli sallittu, myöhemmin paheksuttu ja nyt viimein jopa laissa kielletty tapa.

      En ole ihan varma onko ihmisen edes mahdollista olla täysin oma itsensä, paitsi ehkä nukkuessa. Lähimmäksi ehkä pääsee kun on yksin luonnossa. Itse ajattelen että ihmisellä on kokoajan joku rooli päällä koska hänen pitää siihen tilanteeseen sopeutuakseen huomioida myös toisten viestintä joka voi olla tiedostettua tai tiedostamatonta. Olen vähän pohtinut että eri tilanteet voi kuvata vaakana jonka toisella puolen on mukavuustekijät ja toisella puolella epämukavuustekijät. Mitä enemmän tilanteessa koet mukavuustekijöitä niin sitä suuremmin tunnet olevasi tilanteessa oma itsesi.

      • Hieno näkökulma.

        "Olen vähän pohtinut että eri tilanteet voi kuvata vaakana jonka toisella puolen on mukavuustekijät ja toisella puolella epämukavuustekijät. Mitä enemmän tilanteessa koet mukavuustekijöitä niin sitä suuremmin tunnet olevasi tilanteessa oma itsesi."
        _________________________________
        Tuo ei kyllä mene aivan noin. Riippumatta siitä, oletko mukavuus- vaiko epämukavuusalueellasi ja kuinka syvällä siellä, voit halutessasi olla oma itsesi koko ajan. Se vain on jollain tasolla haastavampaa ollessasi epämukavuusaluellasi. Mutta jos vietät tarpeeksi aikaa epämukavuusalueellasi, voit TOTTUA siihen niin hyvin, että siitä tulee uusi mukavuusalueesi! Voin taata että tämä pitää täysin paikkansa.

        "En ole ihan varma onko ihmisen edes mahdollista olla täysin oma itsensä ..."
        On se mahdollista. Itse ainakin koen kykeneväni siihen. Se vaan vaatii paljon rohkeutta.
        Ja rohkeuden määritelmäni oli; tietoa siitä mitä on tekemässä ja kykyä luottaa siihen.


      • gerrgrgargargaggraarg

        Ihmisissä ei ole mitään uniikkia, se että ihmiset tuppaavat pitämään itseään jotenkin yksilöinä on vain ihmisen ylimielisyyttä,, mutta oikeasti me olemme erittäin stereotyyppisiä. Toki joskus joitain vähän erikoisempia tapauksia ilmenee mutta suurin osa on aivan taviksi niin sanotusti.


    • EdesUnissa

      Taas näitä oman henkisen persereikänsä ympärillä pyöriviä tarinoita. Oman aidon itsensä ympärillä pyöriminen on mielestäni osoitus aidosta välinpitämättömyydestä, jolla yritetään hakea oikeutusta ja perustelua yhteiskuntaan sopimattomuudelle.
      Normaalius mitataan ympäristön taholta, oma aito itseys henkilön itsensä näkemyksenä. Ei liene vaikea ajatella sitten, että kumpi näistä taidoista on tarpeellisempi ihmiselle joka elää osana yhteiskuntaa.
      Suoraan sanottuna yksinäiset ätmit voivat olla omia aitoja itseänsä ja uskoa että se on hyvä tapa, puolustaa ajatusta ja kehua itseään. Me ihmiset jotka elämme osana yhteisöjä joudumme sopeuttamaan käytöksemme riittävän normaaliksi ympäristöön sopivaksi.
      Ja voihan se olla että tietyssä tilanteessa ja tietyssä kulttuurissa aidoksi itsensä tunteva on samanaikaisesti normaali. Normaalius on kuitenkin riippuvainen yhteisön arvoista, joten se muuttuu koko ajan kun lähdetään sieltä kotipitäjältä kohti Kap Kaupunkia.

      Normaalius tuottaa ihmisille jonkinlaisen positiivisen elämänkokemuksen. Oma aito itseys ei, mikäli se poikkeaa normaalista. Koska ihmisiä on kuitenkin noin 7 miljardia, niin hyvinkin omituinen aito itsensä tuntija voi kohdata ihmisen joka on samalla tavalla normista vinksahtanut. Eli ei sekään mitään estä. Se tekee onnellisuudesta vain epätodennäköisempää.

      Ylläolevat väitteet perustuvat ajatukselle että ihmisen suurin mielenterveyden tekijä on ihmissuhteet. Eli henkilö jolla on psykopatia voi olla myös onnellinen aitona itsenään peilaamatta itseään ympäristön kautta. Omana aitona itsenään oleva sadisti saanee nautintonsa toisten kärsimyksestä, eikä siten tarvitse heidän hyväksyntäänsä.

      Yksilöllisyyden korostus on uuden ajan muoti-ilmiö. Se ei mielestäni kuvaa kuitenkaan ihmisen todellista luonnetta. Eikä ole esimerkiksi työelämän haluama piirre.

      • välittömästikäteistäheti

        Niin tehokkuus ja käteisen rahan tuottaminen ovat tärkeimpiä piirteitä ihmisessä.


      • EdesUnissa
        välittömästikäteistäheti kirjoitti:

        Niin tehokkuus ja käteisen rahan tuottaminen ovat tärkeimpiä piirteitä ihmisessä.

        Noin vielä 70 luvulla. 80-luvulta alkaen näyttävyys ja virtuaalirahan tuottaminen...:)


      • 8976987698769

        Amen. Erittäin hyvin sanottu:

        "Me ihmiset jotka elämme osana yhteisöjä joudumme sopeuttamaan käytöksemme riittävän normaaliksi ympäristöön sopivaksi. "


      • "Eli henkilö jolla on psykopatia voi olla myös onnellinen aitona itsenään peilaamatta itseään ympäristön kautta. Omana aitona itsenään oleva sadisti saanee nautintonsa toisten kärsimyksestä, eikä siten tarvitse heidän hyväksyntäänsä."

        .. Tyypillistä, Valheellista ja Leimaavaa Narsu- ja PsykoMarsujen RuotuunMääräys HallintaKäskytystä.. "Joko teet&toimit Meidän Intressien&Agendan mukaan tai..".. Jne.. ;P

        "Eikä ole esimerkiksi työelämän haluama piirre."

        .. NiinPä.. NiinPä.. ;D.. Kuka Laatii Orjien Lait ja Piirtää heidän Karsinoidensa Raamit jne.. Ja jos niitä Uskallat KyseenAlaistaa, yrität muuttaa/puuttua jne.. Niin.. Narsu- ja PsykoMarsujen Kosto On Hirmuinen.. ;D


      • cvccccc
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        "Eli henkilö jolla on psykopatia voi olla myös onnellinen aitona itsenään peilaamatta itseään ympäristön kautta. Omana aitona itsenään oleva sadisti saanee nautintonsa toisten kärsimyksestä, eikä siten tarvitse heidän hyväksyntäänsä."

        .. Tyypillistä, Valheellista ja Leimaavaa Narsu- ja PsykoMarsujen RuotuunMääräys HallintaKäskytystä.. "Joko teet&toimit Meidän Intressien&Agendan mukaan tai..".. Jne.. ;P

        "Eikä ole esimerkiksi työelämän haluama piirre."

        .. NiinPä.. NiinPä.. ;D.. Kuka Laatii Orjien Lait ja Piirtää heidän Karsinoidensa Raamit jne.. Ja jos niitä Uskallat KyseenAlaistaa, yrität muuttaa/puuttua jne.. Niin.. Narsu- ja PsykoMarsujen Kosto On Hirmuinen.. ;D

        Miten niin? Makaa ihan vapaasti sohvalla. En kadehdi.


      • cvccccc kirjoitti:

        Miten niin? Makaa ihan vapaasti sohvalla. En kadehdi.

        .. Miten niin, miten niin?.. *Vastaa.. Leikkien Yhtä Tyhmää&Yksinkertaista*.. ;P

        .. Ja Jeps.. Jos vaihtoehtona olisi ottaa osaa Narsu- ja PsykoMarsujen Persestelyyn&Outoiluun (varsinkin erillaisia kohtaan) ja/tai altistua/altistaa itsensä niille, niin Eipä Tuo(kaan) TodOle Huonoin VaihtoEhto.. ;D

        .. En Sääli (varsinkaan nykyisin, kun SydämenSivistys on helpottanut SiniSilmän ItsePetosteluSyndroomaa näistä(kin) Otuksista) enää Kovinkaan Usein & Kovinkaan Paljon, jos/kun Näen VeliKarman Syöttävän näille Omia Keitoksiaan.. Ennemminkin Oudoksun näiden Pillitystä&Nillitystä, kun saavat Just samaa ja/tai vastaavaa, mitä ovat muillekin tarjoilleet.. Naurettavia SpedePellejä.. ;D


    • mikäonnormaali

      Määrittele normaali.

    • Koen että olen aito oma itseni vaikka muutan käytöstä toimia toisin muiden ja itseni takia paremmaksi

      Normaalia on se että on terve itsetunto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe