Olemme eronneet noin kaksi vuotta sitten. meillä on 2 lasta ja he asuvat vuoroviikoin isällään ja minun luona. Meillä ei ole mitään sopimuksia elatuksen maksamisesta puolin eikä toisin. Ymmärsin aikoinaan niin, että kun lapset asuvat kummankin luona tasapuolisesti, tässä ei ole mitään syytä elatusmaksuja maksella. Me vanhemmat maksamme ja huolehdimme lasten kuluista aina sen viikon ajan kun he ovat luonamme.
Asianajaja kuitenkin aikoinaan suositti, että tehkää ihan virallinen sopimus huoltajuudesta ja sosiaalityöntekijä voisi samalla tarkistaa, onko tarpeen maksaa elatusmaksua. Emme tehneet mitään sopimuksia, ex-miehen mielestä yhteishuoltajuudessa ei tarvitse tehdä semmosia.
Tässä ajan kanssa useampi ihminen on ihmetellyt, että miksi meillä näin. Ei ole salaisuus, että exän bruttotulot ovat noin 3,5 kertaa suuremmat kuin minulla. Mutta minä en toisaalta ymmärrä miksi exän (suurillakaan) tuloilla on merkitystä niihin viikkoihin, kun lapset ovat minun luonani? Toki palkkani on pieni, mutta yhdessä asumistuen kanssa pystyn maksamaan vuokran ja laskut ja ruokaakin löytyy pöydästä. Pääosin minä ostan lapsille esim vaatteet, koska ovat tyttöjä ja exä ei kuulemma osaa ostaa. Mutta hän hankki luistimet omalla kystannuksellaan tytöille talvella, joten kyllä hänkin osallistuu.
Miten teillä muilla menee yhteishuoltajuus ja kulujakauma, jos lapset asuvat 50/50 isän ja äidin luona?
Elatusmaksut jos yhteishuoltajuus?
15
541
Vastaukset
- frii
"Ymmärsin aikoinaan niin, että kun lapset asuvat kummankin luona tasapuolisesti, tässä ei ole mitään syytä elatusmaksuja maksella."
Olet ymmärtänyt väärin.
Ihan samallalailla lasketaan elatusmaksut 50/50 asumisessa kuin muutoinkin. Vain jos vanhemmilla on tismalleen samat tulot, ei elatusmaksuja maksella. Mutta tuossa teidän tapauksessa pitäisi, koska exälläsi on paljon suuremmat tulot. Sopimus pitäisi ehdottomasti olla.
"miksi exän (suurillakaan) tuloilla on merkitystä niihin viikkoihin, kun lapset ovat minun luonani?"
Juuri niihin viikkoihin on merkitystä. Ei niihin, jolloin lapset ovat exäsi luona. Ne vähennetään elatusmaksuista. Eli jos vaikka elatusmaksut olisivat 1000e/kk normaalissa lähihuoltajuudessa, niin 50/50 huoltajuudessa ne olisivat tuosta summasta noin puolet. - Viikkoisä
Meillä poika oli 2v. kun aloitimme viikko/viikko järjestelyn. Sopimusta tälle ei voinut tehdä, koska eivät tee viikko/viikko sopimuksia noin pienelle (tästä 8 vuotta). Teimme sopimuksen, kun poika oli 6v. ja sopimukseen ei ole kirjattu muuta kuin, että lapsi vanhemmillaan vuoroviikoin. Lastenvalvoja sanoi, että tuolla mallilla ei ole tapana maksaa elatusmaksuja ja tämä oli ollut jo käytäntö meillä vuosia. Olemme maksaneet kulut puoliksi ja toinen maksanut, jos toisella tiukkaa. Ei mitään ongelmaa ollut ja toisella tulot ainakin tuplat. Mielestäni hyvä tasapuolinen lapsen tarpeet huomioiva systeemi.
- TotuusSattuuQC
Jos aloittajalla ei ole ongelmaa asian kanssa ja hän kokee järjestelyn oikeudenmukaiseksi niin ei silloin tietystikään mitään elatusmaksuja tarvitse maksella. Mutta miehen huomattavasti suurempien tulojen takia elatusmaksut olisivat kyllä ihan perusteltuja, toki soviteltuna sen suhteen että lapset ovat hänen luonaan puolet ajasta.
- ood
Vaikka aloittajalla ei olisi ongelmaa asian kanssa... niin onko se lapsen etu, että lähihuoltaja luopuu elatusmaksuista? Lasten edustahan elatusmaksuissa on kyse.
- y15
ood kirjoitti:
Vaikka aloittajalla ei olisi ongelmaa asian kanssa... niin onko se lapsen etu, että lähihuoltaja luopuu elatusmaksuista? Lasten edustahan elatusmaksuissa on kyse.
Jos tuntuu siltä ettei mies osallistu riittävästi lasten kuluihin, on hyvä ottaa asia esille ja yrittää sovussa korjaamaan tilanteen. On aina parempi sopia keskenään lasten asioista, siitä hyötyvät lapset kaikista eniten ja myös koko perheen tilanne on omissa käsissä.
- y15
y15 kirjoitti:
Jos tuntuu siltä ettei mies osallistu riittävästi lasten kuluihin, on hyvä ottaa asia esille ja yrittää sovussa korjaamaan tilanteen. On aina parempi sopia keskenään lasten asioista, siitä hyötyvät lapset kaikista eniten ja myös koko perheen tilanne on omissa käsissä.
sori kommentti meni vahingossa ood:ille tarkoitus oli aloittajalle
- 1söpappa
ood kirjoitti:
Onko se mielestäsi jollain tavalla lasten edun vastasta?
Silloin varmasti olisi, jollei äidin varat riittäisi, mutta kun riittää.
- oletko_toope
miksi miehen pitäisi maksaa elatusmaksuja?
Isä huolehtii lapsistaan 50%, aloittaja äitinä 50%. Kumpikin ostaa omalla viikollaan lasten tarvitsemat tavarat.
Miksi lasten isän pitäisi komensoida ex-vaimonsa huonompaa tulotasoa?
Koska sitähän ne elatusmaksut olisivat, ilmaista rahaa ex-vaimon omaan taskuun, ei lasten käyttöön. Sitä paitsi luultavasti aloittaja saa lapsilisät omalle tililleen, vai saako?
Aloittaja voi hakeutua paremmin palkattuun työhön jos kokee oman tulotasonsa liian pieneksi.
Voittehan aina sopia, että isä maksaa esim. harrastukset jos sinä kerran ostat vaatteet. Tai sitten isä ostaa myös vaatteita. Jos lapset ovat päälle 6 vuotiaita, niin sen ikäiset jo tietävät mitä haluavat päälleen laittaa ja kai sillä miehellä nyt on sen verran järkeä päässä, että ei mitään napapaitoja ostele ja tajuaa mikä ero on talvivaatteella ja kesävaatteella.- jönnk
"Miksi lasten isän pitäisi komensoida ex-vaimonsa huonompaa tulotasoa?"
Väärin aseteltu kysymys. Myös äidit maksavat elareita lastensa lähihuoltajaisille, jos tienaavat enemmän kuin lasten isä, ex mies. Tämä on yleistymään päin. Ei ole ollenkaan itsestäänselvää, että mies tienaa enemmän kuin nainen.
Elareiden tarkoitus on turvata lapsille mahdollisimman tarkasti sellaista elintasoa, kun se oli liiton aikana. Myös silloin kun on kyse 50/50 huoltajuudesta. Vaikka sinusta saattaa olla oikein, että lapset kärsivät köyhyydessä puolet elämästään, niin oikeasti se ei ole oikein. Oikein se on vain paremmin tienaavan rahapussille. - 1säpappa
jönnk kirjoitti:
"Miksi lasten isän pitäisi komensoida ex-vaimonsa huonompaa tulotasoa?"
Väärin aseteltu kysymys. Myös äidit maksavat elareita lastensa lähihuoltajaisille, jos tienaavat enemmän kuin lasten isä, ex mies. Tämä on yleistymään päin. Ei ole ollenkaan itsestäänselvää, että mies tienaa enemmän kuin nainen.
Elareiden tarkoitus on turvata lapsille mahdollisimman tarkasti sellaista elintasoa, kun se oli liiton aikana. Myös silloin kun on kyse 50/50 huoltajuudesta. Vaikka sinusta saattaa olla oikein, että lapset kärsivät köyhyydessä puolet elämästään, niin oikeasti se ei ole oikein. Oikein se on vain paremmin tienaavan rahapussille.Aloittajan tapauksessahan ei kuitenkaan ollut mistään köyhyydestä kyse.
Ja mielestäni ainakin tyttöjen kasvaessa isä voi vaikka laittaa tyttöjen omille tileille rahaa vaate- ym. hankintoihin.
Tietenkin asia on eri mikäli lähivanhempi keikkuu jossain köyhyysrajalla, jolloin pitää ruuastakin tinkiä.
- Kakkossmiess
Meillä menee asia kutakuinkin niin, että
Äiti saa lapsilisän 230 €/kk elareita minulta. Äitis siis ostaa vaatteet ja maksaa yhden harrastuksen. YYhdessä sitten ostamme ylimääräiset kulut, kuten vaikkapa mopokortin.
Lapsi siis meillä 50/50
Äidin ansiot n.8500 €/kk
Minun 5000 €/kk - Hyväsopimus
Saathan sinä lapsilisät yksinhuoltaja korotuksineen , jos olet yksin ja asumistuen.
Meillä jaettiin myös lapsilisät , koska toinen on kirjoilla isällä siis teinipoika ja tyttö minulla 12 v ja me asutaan vajaan kilometrin päässä toisistamme .Hyvin menee, tienataan melkeen samoin.- jönnk
"Hyvin menee, tienataan melkeen samoin. "
Juu, menee hyvin, jos tienataan samoin. Ellei tienata samoin, kuten ap ja ex, ei mene hyvin. Pitäisi ajatella lasten etua ja tehdä sopimukset kuntoon, myös elareista.
- näinmeilläontehty
Ensinnäkin suurempituloinen maksaa, yleensä, jo avioliiton aikana suurimman osan kustannuksista, eli hankkii sen paremman elintason sille eksälle. Tai ainakin meillä maksoi.
Jos eron jälkeen pitää ensin maksaa puolet lasten menoista ja sen lisäksi elättää eksää vielä jollain "lasten tarpeisiin tulevilla elareilla", niin onhan se, sukupuolesta riippumatta, aivan peffasta.
Mielestäni jo 6 vee tietää mitä vaatteita se päälleen haluu pukee ja jos sillä on tervepäinen kakkosvanhempi niin kyllä se osaa ostaa talvihaalarit sun muut, riippumatta siitä kumpaa sukupuolta on. Jos yrittää vastaan vänkyttää, että en minä osaa, niin sanot että kysyy neuvoa kaupan myyjältä, ne on siellä sitä varten että auttaa epätietoisia asiakkaitaan!
Jos lapset jotain tarvitsevat he voivat pyytää kyseistä rompetta paremmin tienaavalta vanhemmaltaan ja tämä rikkaampi vanhempi antaa fyrkan/tavaran/matkan/laskettelusukset/uuden kännykän/tietsikan sille kersalle suoraan. Ei sitä rahaa/tavaraa tarttee mun mielestä eksän kautta kierättää!
Jos tällä köyhemmällä ei ole varaa ostaa yllämainittuja kamoja, niin sillon sanoo kersalleen että pyydä isiltä/äidiltä kumpi tää paremmintienaava nyt sitten on. Ja lapsi hoitaa suoraan sen asian toisen vanhempansa kanssa. Niin meillä on toimittu ja huom minä olen se huonommin tienaava.
Mulle ei tulis pieneen mieleenkään mennä eron jälkeen toisen kukkarolle kinuamaan elareita kun asian on voineet lapset ja se toinen vanhempi keskenäänkin sopia!
Esim. mun muksut ovat käyneet toisen vanhempansa kanssa ulkomailla monta kertaa, minä en eron jälkeen kertaakaan, mutta eipä tulisi pieneen mieleenkään olla asiasta katkera. Kysessähän on lasten elatus, ei minun!
Ja siks toisekseen ainakin minun eksällä on uusi puoliso. Tässä tilanteessa kun muutenkin etävanhempi maksaa lasten "elämykset" eli kaikki sen mihin mulla ei ole varaa vielä kaksi viikkoa kuukaudesta pitää lapsiaan luonaan, niin ei mulla ainakaan ole syytä itkeä huonompaa elintasoani. Jos haluan tienata enemmän fyrkkaan teen ylitöitä sillon kun lapset on toisessa kodissaan. Näin saan itselleni ylimääräistä rahaa pelkästään omiin menoihini. - Saijalainen
Ap tässä hei!
Kiitoksia kommenteista :)
Juu puhuin tuossa taannoin exän kanssa asiasta, hän on samaa mieltä kuin tekin eli ei ole mitään syytä, että hänen täytyisi elareita maksaa. Näinhän se taitaa olla.
Lapsilisät menee hänelle, (joku niistä tuossa mainitsi) koska lasten virallinen osoite on hänen luonaan. Mm siksi, ettei lasten tarvitse vaihtaa koulua. Asumme suht lähekkäin, mutta minun osoitteeni mukaan lapset olisivat joutuneet toiseen kouluun. Yksinhuoltajakorotuksesta en tiedä, onko ex sitä hakenut. Lapsilisät menivät aina hänen tililleen naimisissa ollessammekin, hän siirsi ne sitten säästötilille, jonka lapset jonain päivänä saavat käyttöönsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899