Myydä autoja

Dlemn

jos henkilöä on yksityinen kun hän myydä vuodessa 10 auto oma nimillä tuliko ylimääräinen vero

3

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyjällä on jonkun verran puutteellinen kielitaito, mutta mikäli ymmärrän kysyjää oikein,
      hän tarkoittaa, että saako hän yksityishenkilönä vuodessa myydä esimerkiksi sen 10 autoa?
      Vastaus on: Ei saa, sillä kaikki myyntitulo on verollista, ellei sitä tuloa erikseen ole merkitty verovapaaksi.
      Mutta jos kysyjällä on olemassa joku muu VAKITUINEN työ, josta häneltä palkanmaksun yhteydessä pidätetään veroa, niin saa, ellei verottaja tulkitse autojen myyntiä päätoimiseksi.
      Jokainen joutuu vuosittainen selvittämään verottajalle, että "miten on tullut toimeen"!
      Ellei selitys kelpaa verottajalle, verottaja tekee harkintaverotuspäätöksen.

      • kato.kooklesta

        Korjataas vähän. Autot eivät ole tavanomaista koti-irtaimistoa, jollloin autojen myynnistä saatu voitto on aina verotettavaa tuloa. Sillä ei ole merkitystä, onko muualla töissä vai ei.

        Verohallituksen sivuilta löytyy kyllä tietoa.


    • Tmi-Hessu-Uijari

      Oma käsitykseni on, että kaikki autokaupasta saatu tuotto on veronalaista tuloa paitsi oman tavaran myynti ja olikohan siinä tuoton rajana 5000 €/v. Oikeastaan kysymys herääkin siitä, kuinka paljon ylipäätään yksityishenkilö voi tehdä bisnestä (eli osto ja myynti toimintaa) ilman yrittäjä-statusta? Laki varmaan sanoo, ettei lainkaan, mutta ainakin aikaisemmin 10 000 €/v oli sen liiketoiminnan liikevaihdon määrä jonka jälkeen pitää maksaa arvonlisäveroa, kuitenkin niin, että yrittäjän pitää ennalta hakea vapautus al-verosta. Eli jos ostelet ja myyt autoja ja liikevaihto pysyttelee 10 000 €/v rajoissa, noin lakia tulkiten siinä se raja menee. Kymmenen auton ostaminen ja myyminen vuoden aikana melko todennäköisesti ylittää tuon rajan, ehkä jopa moninkertaisesti ja tällöin myös tuoton raja varmaan ylittää tuon 5000 €/v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe