olympiakuolaimet

ridaaja

Kun ohjia pidetään niissä isoimmissa renkuloissa, niin onko ne sillon aivan samanlaiset ku nivelillä ratsastais? vai onko niissä silti vähä enemmän "vääntöä"? entä mitä eroa sillä on pitääkö niitä ohjia toiseksi alimmaisessa, vai kaikkein alimmassa renkulassa. Mun hoitsulla pietään toiseksi alimmaisessa ja kaverin hoitsulla alimmaisessa.

11

5431

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokunen

ohjia pidettäessä isoimmassa renkaassa niin vaikutus käytönnössä sama kuin yksinkertaisella nivelkuolaimella. mitä alempana ohjas on renkaissa sitä suurempi paine hevosen niskaan kohdistuu ja sitä vahvempi on kuolaimen vaikutus.

• ridaaja

kiitos vastauksesta :)

• Dima

Vaikutus ei ole "käytännössä sama" (kun ohjat ovat isoimmassa renkaassa) kuin normaaleilla nivelkuolaimilla, koska poskihihna kiinnittyy kuolaimeen erillisesta renkaasta, eikä kuolainrenkaasta. Tällöin vaikutus on vähän kovempi.

Pikku tarkennus vain taas :)

• pjeepe
        Dima kirjoitti:

Vaikutus ei ole "käytännössä sama" (kun ohjat ovat isoimmassa renkaassa) kuin normaaleilla nivelkuolaimilla, koska poskihihna kiinnittyy kuolaimeen erillisesta renkaasta, eikä kuolainrenkaasta. Tällöin vaikutus on vähän kovempi.

Pikku tarkennus vain taas :)

eikös vaikutus muka ole sama koska ohja on "liukuvasti" kiinni kuolaimessa????? eli alapuolella ei ole vipuvartta, niin eikös vaikutuksen pitäisi olla sama...SELITYKSIÄ?

• Dima
        pjeepe kirjoitti:

eikös vaikutus muka ole sama koska ohja on "liukuvasti" kiinni kuolaimessa????? eli alapuolella ei ole vipuvartta, niin eikös vaikutuksen pitäisi olla sama...SELITYKSIÄ?

Kyllä, OHJA on, mutta POSKIHIHNA ei ole kiinni kuolaimessa... vaan siinä on yksi erillinen rengas vielä ylempänä. Tästä tulee sitä vipuvääntöä.
        Eli olympiakuolaimessa kuolainrenkaan alapuolella on 2 rengasta ja yläpuolella yksi rengas, joka kiinnitetään poskihihnaan.

Ymmärsitkö??

• pjeep
        Dima kirjoitti:

Kyllä, OHJA on, mutta POSKIHIHNA ei ole kiinni kuolaimessa... vaan siinä on yksi erillinen rengas vielä ylempänä. Tästä tulee sitä vipuvääntöä.
        Eli olympiakuolaimessa kuolainrenkaan alapuolella on 2 rengasta ja yläpuolella yksi rengas, joka kiinnitetään poskihihnaan.

Ymmärsitkö??

tiedän kyllä millaiset kuolaimet olympia ovat, mutta vaikka poskihihna ei kiinnitykkään välittömästi kuolainrenkaaseen niin tuleeko vipua kun ohja ei ole kiinteästi kiinni vaan pääsee liukumaan kuolaimen rengasta pitkin...hm..taidan olla tässä asias nyt hieman tyhmä.

• Dima
        pjeep kirjoitti:

tiedän kyllä millaiset kuolaimet olympia ovat, mutta vaikka poskihihna ei kiinnitykkään välittömästi kuolainrenkaaseen niin tuleeko vipua kun ohja ei ole kiinteästi kiinni vaan pääsee liukumaan kuolaimen rengasta pitkin...hm..taidan olla tässä asias nyt hieman tyhmä.

Totta kai vaikuttaa. Vertaa esim. varsiniveleen. Myös niissä ohja on kuolainrenkaassa ja poskihihna erillisessä renkaassa. Ovat silti kovemmat kuin tavalliset nivelet.
        Varsinivelet ovat "kovimmat" kuolaimet joita esim. koulukisoissa (nivelsuitsitus) saa käyttää.

• pjeep
        Dima kirjoitti:

Totta kai vaikuttaa. Vertaa esim. varsiniveleen. Myös niissä ohja on kuolainrenkaassa ja poskihihna erillisessä renkaassa. Ovat silti kovemmat kuin tavalliset nivelet.
        Varsinivelet ovat "kovimmat" kuolaimet joita esim. koulukisoissa (nivelsuitsitus) saa käyttää.

kiitos informaatoista :D välillä näitä asioita on hyvä selittää mulle useampaan kertaan kun olen päättänyt olla ymmärtämätta:)kyllähän tuo nyt olisi pitänyt älytä puhtaalla järjellä

• Dima
        pjeep kirjoitti:

kiitos informaatoista :D välillä näitä asioita on hyvä selittää mulle useampaan kertaan kun olen päättänyt olla ymmärtämätta:)kyllähän tuo nyt olisi pitänyt älytä puhtaalla järjellä

Nou hätä :) Nämä asiat ovat vähän monimutkaisia... Ja onhan se niinkin, että hevosetkin ovat yksilöitä ja toiselle esim. kolmipalat voivat vaikuttaa ihan eri tavalla kuin toiselle.

Minulla on melko kovasuinen suomenhevonen, meillä on koulukisoissa käytössä varsinivelet, tavallisilla nivelillä homma leviäisi pahasti käsiin.......

• pjeep
        Dima kirjoitti:

Nou hätä :) Nämä asiat ovat vähän monimutkaisia... Ja onhan se niinkin, että hevosetkin ovat yksilöitä ja toiselle esim. kolmipalat voivat vaikuttaa ihan eri tavalla kuin toiselle.

Minulla on melko kovasuinen suomenhevonen, meillä on koulukisoissa käytössä varsinivelet, tavallisilla nivelillä homma leviäisi pahasti käsiin.......

omalla nuorukais orillani toimii suussa tavallinen nivel joten kai nää asiat on painun jonnekkin aivojen pikkusopukoihin =)

• lyyli

niin että mites nää olympia kuolaimet eroo hepan suussa. tiiän että ovat kovemmat ja niin mutta muuttuuko hepan pään asento kun on olympia kuolaimilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe