Satulan oikea korkeus

Gianttiska

Moikka

Onko jotain haittaa jos pidän satulaa pari senttiä oikean korkeuden alapuolella?

Ajelen melko pystyllä pyörällä ja usein lukkopolkimilla. Tänään veivasin noin 50 km.

Jotenkin satula istuu mukavammin kun se on pikkusen liian alhaalla. Onko tästä jotain haittaa?

30

2906

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      Satulalla on toki olemassa teoreettisesti oikea korkeus mutta juuri sinulle oikea korkeus on se joka tuntuu mukavalta eikä aiheuta ongelmia.

    • aisantunkia

      Polvet rasittuvat ja kuluvat, ei voi suositella.

    • Maantiepyöräilijä

      Satulan säädön sinulle suorittaa vain asiantunteva polkupyörä asentaja tai myyjä. Satulan tulee olla tismalleen juurikin sinulle oikeassa asennossa sekä korkeudessa.

    • Helppohomma

      Miksi kysyt jos vaivatta vetäisit jo 50km, Provo taas

    • Anonyymi

      Riippuu miten pitkiä matkoja pyöräilee ja kuinka usein. Väärä korkeus tai pyörän väärä koko ei merkitse hirveästi jos polkee vain muutaman kilomerin ja vain silloin tällöin. Aktiivisemmassa pyöräilyssä hommalla alkaa sitten jo olemaan merkitys.

      Yleisellä tasolla niin hyvä olisi ensiksi saada selville se "teoreettinen" oikea korkeus ja lähteä pikku hiljaa testaamalla hakemaan se korkeus joka on itselle sopivin. Muutaman millin muutos saattaa jopa vaikuttaa yllättävän paljon.

      - Heel-on-Pedal Method
      - 109% Formula
      - LeMond Method (88.3%)
      - Pruitt Method
      - Bike fit Method

      Kaikki nuo menetelmät antavat hyvän lähtökohdan hakea se sopiva korkeus ja hyvä asento. Mikään noista ei ole se "absoluuttinen totuus". Bike fit Method pääsee varmasti kaikkein lähimmäksi koska siinä katsotaan koko ajoasentoa kokonaisuutena kameroiden ja tietokoneohjelman avulla.

      Itse olen "taviksena" käyttänyt tuota 109% menetelmää lähtökohtana koska se huomioi myös kammen pituuden (jalan sisämitta x 1,09) mitataan alimmalta polkimelta satulan yläreunaan kun se alin poljin on alimmalla tasolla (osoittaa noin kello kuutta). LeMond menetelmä ei huomioi kammen pituutta koska mitta (jalan sisämitta x 0.883) otetaan kampiakselin keskeltä satulan yläreunaan.

      Voi kenties kokeilla näitä molempia menetelmiä ja katsoa tuleeko paljon heittoa ja hakea se oikea korkeus näiden molempien menetelmien avulla. Syytä muistaa myös että satulan siirtäminen eteen ja taaksepäin vaikuttaa myös kun sopivaa ajoasentoa ja satulan korkeutta haetaan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kiitoksia tiedoista. Täytyy heti testata mitata.

        - Kooysi -


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Olen aina ajatellut, että se mitta, minkä itse haen itselleni, on paras. Kävin piruuttaan mittaamassa: tuli aika tarkkaan 109 %.

    • Anonyymi

      Muutama sentti alempana on parempi kuin muutama sentti liian korkealla.
      Se joka väittää, että sen takia menee polvet on kyllä pihalla näistä hommista.

    • Anonyymi

      Kannattaa tunnistella miltä polvissa tuntuu, ja jos haluaa dataa niin hommaat wattimittarin ja vertailet tehokäppyröitä eli satulan korkeuksilla.

      • Anonyymi

        Toki näin on, mutta tuo "laskennallinen" korkeus on hyvä lähtökohta hakea oikeaa paikkaa. Ei se kovin paljon heitä lopullisesta korkeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki näin on, mutta tuo "laskennallinen" korkeus on hyvä lähtökohta hakea oikeaa paikkaa. Ei se kovin paljon heitä lopullisesta korkeudesta.

        Toki


    • Anonyymi

      Jalat kertovat onko hyvä korkeus. Pohkeet, polvet, reidet...

    • Anonyymi

      Lukkopolkimista aiheutuu moni polvivamma pyöräilijöillä.

      • Anonyymi

        Eipäs aiheudu, vaan siitä miehekkäästä runttaamisesta.


    • Anonyymi

      Lukkopolkimilla loppui polvivaivani polkupyöräilyssä.

    • Anonyymi

      Jos käytössä on aina oma pyörä, ei mitään mittauksia tarvitse tehdä. Pitää vain istua satulaan ja katsoa, että molemmat jalat ovat lähes suorana polkimen ala-asennossa.

      Siitä voi sitten keskustella, kuinka paljon senteissä (tai milleissä) jalkoja voisi tuossa asennossa suoristaa lisää ilman lantion kiertymistä.

      • Anonyymi

        Toki noin on. Itse olen kuitenkin mitannut tuon 109 % mukaan ja tiedän oma mitan. Uusi pyörä, vuokrapyörä, lainapyörä, kaverin pyörä jne. Heti saa korkeuden oikealle hehtaariluvulle ja loput on sitten "hienosäätöä".


      • Anonyymi

        Tuo on älyttömän hyvä mitoitustapa!

        Istutaan normisti satulalle ja kantapäillä pitäisi pystyä juuri ja juuri polkemaan siten ettei lantio keiku. Toinen tapa on "jalat lähes suorana" alaasennossa polkeminen. Noista säädöistä voi sitten kokeille 5 milliä jompaan kumpaan suuntaan.

        Nykyisen geometrian pyörillä satulan pituus suuntainen asento löytyy yleensä satula mahdollisimman takana.


    • Anonyymi

      Polvivammat johtuvat liian hitaasta pyörittämisestä. Tavallisempi virhe on satulan säätäminen liian matalalle kuin korkealle.

      • Anonyymi

        Liian korkealla oleva satula vastaavasti kipeyttää herkästi selän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian korkealla oleva satula vastaavasti kipeyttää herkästi selän.

        Juu, lantion ei saa keikkua. Näin käy, jos satula on liian korkealla. Ongelmia tulee, jos korkeus ei ole sopiva (on liian matala tai liian korkea).

        Jos on yhtään epävarma, niin kannattaa käyttää tuota 109 % mittaustapaa. Näin ei tule mitään "mututuntumaa", vaan faktapohjainen lukema ja lähtötilanne.


      • Anonyymi

        Höpsistä vaan sinne, sillä yleisin virhe on ehdottomasti se, että satula on liian korkealla. Tätä on ammattilaisten näkemys asiasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä vaan sinne, sillä yleisin virhe on ehdottomasti se, että satula on liian korkealla. Tätä on ammattilaisten näkemys asiasta.

        Pyörän käyttötarkoitus on myös yksi tekijä asiassa.
        Itsellä kiinnostusta paljolti tuonne maastopuolelle, mutta paljon tulee ajettua nykyään myös kaupungin asfaltteja pitkin (mutta ei mitään varsinaista "maantiepyöräilyä). Olen itseltäni huomannut, että siitä satulakorkeudesta milla ajan kaupungilla, niin samalla pyörällä maastoon mennessä saatan tiputtaa satulaa luokkaa 10-15mm. ja koen että pystyn sillä korkeudella saamaan paremman maastohallittavuuden pyörääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä vaan sinne, sillä yleisin virhe on ehdottomasti se, että satula on liian korkealla. Tätä on ammattilaisten näkemys asiasta.

        Jos satulalla pystyy istumaan ja polkemaan, ei se voi olla liian korkealla. Jalat ei veny!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos satulalla pystyy istumaan ja polkemaan, ei se voi olla liian korkealla. Jalat ei veny!

        Lantio antaa silti lisäsenttejä kun se keinuu puolelta toiselle liian korkean ajoasennon myötä. Lantio pitää pysyä vakaana eikä saa keikkua. Satula voi siis olla liian korkealla, kuten se voi myös olla liian matalalla.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Pyörän käyttötarkoitus on myös yksi tekijä asiassa.
        Itsellä kiinnostusta paljolti tuonne maastopuolelle, mutta paljon tulee ajettua nykyään myös kaupungin asfaltteja pitkin (mutta ei mitään varsinaista "maantiepyöräilyä). Olen itseltäni huomannut, että siitä satulakorkeudesta milla ajan kaupungilla, niin samalla pyörällä maastoon mennessä saatan tiputtaa satulaa luokkaa 10-15mm. ja koen että pystyn sillä korkeudella saamaan paremman maastohallittavuuden pyörääni.

        Tuossa aika tyhjentävä, mutta kuitenkin kohtuullisen yksikertaistettu kirjoitus mitä kaikkea mitoitusta pyörässä on ja miten mikäkin mitta vaikuttaa mihinkin.
        Osaan mitoista pystyy vaikuttamaan säätämällä/helposti osia vaihtamalla, mutta sitten osa mitoista on "naulattu kiinni" pyörää suunnitellessa sekä valmistettaessa ja niihin voi vaikuttaa vain hankkimalla itselle oikean kokoisen sekä käyttötarkoitukseen sopivan pyörän.
        Jollain satulan korkeuden säädöllä pelkästään ei saada itselle epäsopivasta pyörästä sopivaa.

        https://larunpyora.com/2020/04/pyoran-runkogeometria-ja-mita-siita-tarvitsee-tietaa/


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa aika tyhjentävä, mutta kuitenkin kohtuullisen yksikertaistettu kirjoitus mitä kaikkea mitoitusta pyörässä on ja miten mikäkin mitta vaikuttaa mihinkin.
        Osaan mitoista pystyy vaikuttamaan säätämällä/helposti osia vaihtamalla, mutta sitten osa mitoista on "naulattu kiinni" pyörää suunnitellessa sekä valmistettaessa ja niihin voi vaikuttaa vain hankkimalla itselle oikean kokoisen sekä käyttötarkoitukseen sopivan pyörän.
        Jollain satulan korkeuden säädöllä pelkästään ei saada itselle epäsopivasta pyörästä sopivaa.

        https://larunpyora.com/2020/04/pyoran-runkogeometria-ja-mita-siita-tarvitsee-tietaa/

        Ja lähtökohtaisesti kaikki nämä mitat löytyvät yhtälailla vanhasta "mummiksesta" kuin uusimmista kilpapyöristä, ja niiden vaikutukset ovat samansuuntaiset pyörätyypistä ja sen iästä riippumatta.


    • Anonyymi

      Mitä korkeemmalla sen paremmin takapää loistaa takana tuleville.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      189
      6726
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      155
      1933
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1638
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1360
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      51
      1143
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1041
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1002
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      937
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      908
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      879
    Aihe