Kokeilin Nesteen MY biodieseliä

BiodieselMY

Oli pirun kallista, noin 15 senttiä enemmän kuin peruslöpö. Tankissa oli toki jäljellä 10% vakiodieseliä. Havainnot: moottori on PALJON hiljaisempi, ikään kuin ajaisi bensakoneella! Suorituskykykin tuntuu paremmalta, vaikea sanoa. Mutta kulutus näyttää olevan entistä isompi, noin litra lisää, maantiellä ennen 4 litraa sadalla nyt menee 5 sadallla. Mutta ehkä innostuin painamaan pedaalia. BMW 320d automaatti neliveto F31 vm. 2017.

86

17274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostuin

      Voisipa olla kokeilemisen arvoista, en ole vielä kokeillut.
      Tuos 15 senttiä kalliimpi hinta tietysti haittaa, samoin kulutuksen nousu, mutta tuleehan nuo silti vieläkin selvästi bensaa halvemmaksi.

      Kokeilempa seuraavan kerran.

      • Tuhkapönttö

        No ei kyllä tule bensaa halvemmaksi, ellei valtiovalta poista dieselveroa on jo egolokisempi vaihtoehto kuin sähköauto.


      • Anonyymi
        Tuhkapönttö kirjoitti:

        No ei kyllä tule bensaa halvemmaksi, ellei valtiovalta poista dieselveroa on jo egolokisempi vaihtoehto kuin sähköauto.

        Jos haluaa päästä halvalla niin ostakaa paku, joka on rekisteröity kuorma-autoksi. noin 75-80 euroo vuodessa. Huonot puolet siinä on tietenkin. Pitää olla C kortti ja se että haluaako ajaa edes isolla pakulla. Halvat verot ja vakuutukset ja paljon suuremmat päästöt, jos on vanhempaa vuosimallia :)


    • Riisseliä_suonissa

      Mie tankkasin kanssa tuota MY-riisseliä Tampereen (Pirkkalan) ainoalta sitä myyvältä Nesteen kylmäasemalta. Hinta oli jonkinverran kalliimpi, mutta mielestäni kulutus oli pienempää...??? Shell:in riisseliä tuntuu menevän vähän enemmän... kait niissä joitain pieniä eroja on, mutta, kuten aloittajakin jo mainitsi, suurin kulutukseen vaikuttava tekijä on oikea jalka ;o) MY-riisselin tärkein pointtihan on paljon pienemmät päästöt, eli bensavehkeet olisivat paljon suurempia saastuttajia, jos tuota MY-riisseliää helposti ja "halvalla" saisi useammalta asemalta.

    • toivottavasti

      Olisi hyvä jos suomen diesel autoilijat tekisivät sellaisen palveluksen, että ajaisivat seuraavaan autonsa katsastukseen/päästömittaukseen tuolla neste mydieselillä, säilyttäen myös vanhan katsastus todistuksen. Sitten videokuvaisivat molempien katsastuksien tulos paperit nettiin vaikka youtubeen 720p HD tai paremmalla videon laadulla, jotta saataisiin aitoa vertailua auton mitatuista pakokaasupäästöistä neste mydieselin ja tavallisen dieselin välillä. Rekisterikilven tietoja tai auton omistajan nimeä ei tietenkään tarvitse näyttää. Lähinnä vain kiinnostaisi ne päästömittauksen tulokset eri automalleilla.

      Itse ajan bensa-autolla joten en voi itse tehdä tällaista tutkimusta.

      • Anonyymi

        Eihän se auton päästöihin vaikuta yhtään. MyDieselin päästöt ovat pienemmät koska se valmistetaan kierrätysrasvasta.

        Tuon jäterasvan määrä maailmassa on aika pieni loppuenlopuksi, joten eipä tämä mikään pelastaja ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se auton päästöihin vaikuta yhtään. MyDieselin päästöt ovat pienemmät koska se valmistetaan kierrätysrasvasta.

        Tuon jäterasvan määrä maailmassa on aika pieni loppuenlopuksi, joten eipä tämä mikään pelastaja ole

        Pääästöjä on monenlaisia. Katsastuksessa mitataan hiukkaspäästöjä ja siihen tulokseen tuo MY diesel vaikuttaa. Tosin, kovin pitkälle meneviä päätelmiä ei pidä tehdä yksittäisten tapausten perusteella, vaan otoksen pitää olla melko iso, että saa edes jollain tasolla luotettavaa tietoa.

        Käytön aikaiseen CO2 päästöön tuolla ei ole juuri vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se auton päästöihin vaikuta yhtään. MyDieselin päästöt ovat pienemmät koska se valmistetaan kierrätysrasvasta.

        Tuon jäterasvan määrä maailmassa on aika pieni loppuenlopuksi, joten eipä tämä mikään pelastaja ole

        Kyllä Neste My biodiesel vähentää ainakin päästöjen määriä ainakin hiukkaspäästöjen osalta. Syynä se, että biodiesel ei sisällä pitkäketjuisia hiilivetyjä. Nykyisin uusiutuvaa dieseliä on myynnissä joillakin paikkakunnilla myös muidenkin merkkien polttoaineasemilla. Esim. ABC Nero Diesel, Teboil Green . Siitä tosin ei ole tietoa että ovatko nämä yhtiöiden omaa tuotantoa vai ovatko nämä Neste My dieseliä muutetulla tuotenimellä.

        Sen verran isot erot ovat pakokaasupäästöissä uusiutuvan dieselin ja fossiilisen dieselin välillä. Että pitäisin hyvinkin mahdollisena, että jos fossiilisen dieselin määriä vähennettäisiin kaikkialla suomessa alle puoleen nykyisestä. Se voisi mahdollistaa uusien diesel moottorillisten autojen markkinoinnin suomessa ilman ureajärjestelmää, ehkä jopa myös ilman DPF järjestelmää.


    • saasteiden_dilemma

      Tuo on mielestäni todella kannustettava hanke Nesteen taholta ja sen haluttavuuttaa lisäisi, mikäli Neste pystyisi rutistamaan sen myyntihinnan perus-dieselin tasolle tai todella lähelle sitä. Vastaavien hankkeiden toivoisi lisääntyvän ja yleistyvän pitkin Eurooppaa.

      Olisi kiinnostava saaada jostakin luotettavaa infoa laajan käyttäjäkunnan kokemuksista sen suhteen onko MY dieselillä ollut vaikutusta kulutuslukemiin.

      Päästöjen suhteen.

      Mikäli ei ole muutamasta kympistä kiinni, niin voisi teettää pelkät päästömittaukset perus-dieselillä ja sitten tankillisen parin My Dieselillä ajettuaan uudestaan, niin voisi vertailla millaisia muutoksia on havaittavissa.

      Sitten jos sama olisi vielä jonnekin taltioituna ja taulukoituna eri EURO-luokkasilla testattuna, niin oli kinnostava nähdä muutokset.

      *

      10.1.2017: "Neste toi pumppuihin 100-prosenttisesti jätteistä tehdyn dieselin – tässä päivän hinta"

      - https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/473514-neste-toi-pumppuihin-100-prosenttisesti-jatteista-tehdyn-dieselin-tassa-paivan

      Neste.fi: https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin

      *

      Mutta se akileen kantapää Keski-Euroopassa diesel-auton omaaville on yleistynyt poliittinen diesel-vastaisuus ja sen mukaiset aivan konkreettiset ratkaisut alkaen vanhemista dieseleistä (osassa besojakin, mutta usein loivemmalla rankkauksella).

      Muutamilla alueilla on jo vahvistettu aikataulut jolloin jopa _kakki_ dieselit on suunniteltu kiellettäviksi.

      Vaikkapa Belgiassa on nyttemmin verotuksellisesti linjattu bensan ja dieselin hinta lähelle toisiaan. Brysselissä suunnitellaan siellä hyväksytyille dieseleille korkampia käyttömaksuja kuin bensakoneisille, jossa ko. maksun kriteereinä EURO-luokka, polttoainetyyppi ja CO2-päästöt.

      Diesel EURO 6 a ja b kustantaisi 300e vuodessa. Bensa EURO 6 a ja b maksaisi 50e vuodessa, eli dieselin maksu 6 x korkeampi.

      Brysseli on jo ottanut käyttöön ajassa progressiivisesti kiristyvät eri EURO-luokkaisten dieseleiden ja bensojen ajokiellot.

      Barceloonan keskusta on suunniteltu kokonaan kiellettäväksi kaikilta ei-puhtailta autoilta vuodesta 2019 alkaen, joskaan en tunne sen tarkempia kriteerejä.

      Vaikeaksi menee jos jollakin liikkuma-alueellaan tulee osittaisiakin rajoitteita, jotka estävät siellä autollaan liikkumisen. Monellakaan ei ole varaa autoaan EURO 6c:n päivittää, joka sekin on sitten "toistaiseksi voimassa olevalla" ajo-oikeudella. Homma alkaa mennä hieman kuin informatiikassa jossa laitteet vanhenevat liian nopeasti kun käyttikseen ei enää saa edes turvapäivityksiä.

      Muistaakseni vaikkapa Saksassa vuonna 2016 vain noin 15% (?) dieseleistä oli EURO 6 luokkaisia.

      Navigointiohjelmien tuottajien tulisi sisällyttää kartastoihinsa rajoite- ja kieltoalueet, jotka joissakin tapauksissa ovat sidoksissa myös kelloniakaan ja viikonpäivään, sekä ilmansaasteen kulloiseenkin asteeseen. Sitten autoilija syöttäisi autotyyppinsä ohjelmaan ja näkisi missä ja milloinkin autollaan on ajaminne kiellettyä. Kokonaisuus on mennyt melkoiseksi villiksi länneksi.

      Dilemmaa piisaa Keski-Euroopassa autoaan seuraavaaan vaihtaville.

      • kylläjämptionnäin

        Tässähän olisi oiva kohde niille valtaville saaste/ympäristö veroille joita valtio kerää, valtio voisi edes yhden kerran kohdentaa keräämänsä verot ympäristön hyväksi ja maksaa polttoaineiden hinnan erotuksen valmistajalle, niin useampi alkaisi käyttää ympäristöystävällisempää polttoainetta. Ainakin henkilökohtaisesti niin kauan, kuin "perinteistä" naftaa saa sentinkin edullisemmin kuin tätä, periaatteesta tankkaan sitä perinteistä.


      • halvempaaootellessa

        Täysin samaa mieltä. Eihän valtion edes tarvitsisi tukea ympäristöystävällisiä polttoaineita vaan kerätä niiltä vähemmän veroja. Hintahan se on mikä sanelee monella.
        Dieselmania on uskomatonta jo joissain eurooppalaisissa kaupungeissa, valtioissa joissa
        kaupunkilaisviherpiipertäjät ovat päässeet liian suureen valtaan.
        Käytiin vaimon sukulaisia katsomassa tuolla parintuhannen kilsan päässä idässä.
        Sähköjunalla pääsi Pietariin asti. Sitten väkivahva diesel eteen.
        Pikku kuudentuhannen asukkaan kylässä tuprutteli savua joka kodin piipusta.
        Suomessa ei muka saisi saunaakaan puilla lämmittää...
        Itsellä on vaha transportteri, volle ja saabi.
        Se on huomattu että kaikenmaailman city- polttoaineet ovat ehkä puhtaita mutta laihempia.
        Kun tankkaa vaikkapa Virossa tai Venäjällä niin kulutus putoaa selkeästi.
        Mut joo, saatetaan jotain biodieseliäkin joskus kokeilla, sittenhän sen tietää.
        Nykyinen 128 kw automaattitransportteri kuluttaa meikäläisen ajossa keskimäärin 7,5- 8 l / 100km. Ihan matka- ajossa lähellä seitsemää litraa satasella.
        Jos verotukseen tulee muutoksia, auton voi muuttaa pakuksikin takas.
        Nyt se on henkilö- ja matkailuauto. Käyttövoimavero on alle satasen vuodessa.


    • JaaMar

      Tässä BMW:n vastaus Neste My dieselin käyttöön:
      BMW autoon voidaan tankata vain polttoainetta, joka sisätää enintään 7% biokomponentteja ja täyttää EN590 standardin. Näin ollen emme suosittele BMW autoon tankattavaksi Nesteen MY dieseliä.

      • Zetorbemari

        Onko pemareissa vanhanaikaiset kuorma auton moottorit, kyllä tiskin takana on ollut tettiläinen ala-asteelta. Zetoriinki kelpaa my.


      • Dieselilläminäkinajelen

        Bmw:n vastaus koskee biodieseliä eli FAMEa, joka on aivan eri tuote kuin Nesteen uusiutuva diesel.
        Neste MY sopii sellaisenaan kaikkiin diesel-moottoreihin ja palaa puhtaammin kuin perinteinen.


      • Otetaanasiastaselvää

      • JaaMar

        No nyt on otettu asiasta selvää ja käyttökokemuksiakin on neljän tankillisen verran

        Erinomainen polttoaine. Moottorin käyntiääni tuntui korvakuulolta rauhoittuvan aika lailla. Johtunee varmaankin MyDieselin selkeästi korkeammasta setaaniluvusta. Kulutus pysynyt aika lailla samoissa lukemissa kuin ennenkin.

        MyDieselillä tuntuu nyt vaan olevan vähän esteitä ylitettäväksi ennen lopullista läpimurtoa

        1) Käyttäjien epätietoisuus. Näin oli itsellänikin ennen kuin otin asiasta selvää. Vaikka FAME diesel ja NEXBTL diesel ovat molemmat biopolttoaineita, niin kyse on kuitenkin täysin eri aineista.

        2) Autonvalmistajien epätietoisuus ja suositukset. Kuinkahan moni autonvalmistaja suosittelee käytettäväksi EN15940 standardin mukaista polttoainetta? BMW:n vastaus koskee juurikin noita FAME pohjaisia dieseleitä, mutta samaan hengenvetoon toteavat, että MyDiesel ei täytä kaikilta osin EN590 polttoainestandardin vaatimuksia, joten eivät suosittele. Käyttötiedotteisiin tutustumalla MyDiesel täyttää tai jopa ylittää EN590 standardin vaatimukset kaikilta muilta osin paitsi tiheyden osalta. Että kovin vähän tuntuu autonvalmistajatkin asiasta tietävän

        3) MyDieselin hinta. Tässä olisi nyt hallituksella hyvä tilaisuus saada päästöjä alas pikavauhdilla, joten polttoaineveroa kunnolla alas MyDieselin osalta, jotta saadaa hinta "järkevälle" tasolle


    • TeemunVW

      Tuossa tommonen Nesteen sivuilta napattu juttu MY-dieselistä: https://www.neste.fi/artikkeli/neste-mylla-ihmeita-vanhalle-volkswagenille

      Siinä 265tkm ajettu -95 Caravellellä tehty testi, että mitattu päästöt ja sen jälkeen ajettu 1000km My dieselillä ja mittautettu päästöt uudelleen. K-arvo tippui 1,42 -> 0,84. Ihan hyvin jos noin toimii. Pitäisi itselläkin kokeilla.

      Tosin itsellä 380tkm ajettu -99 Passat ja alkupäästöistä en tiedä, mutta ennen viimeisintä katsastusta tankkasin normidieseliä tankin täyteen ja perään törpön STP Diesel Injector Cleaner paljon ajetuille autoille 200ml. Ajelin tankillisella 1000km ja vein katsastukseen. Kyllä katsastusmieskin vähän ihmetteli, kun K-arvo oli 0,61. Ihan hyvin sekin. :)

    • My_diesel_ilmailu

      Voisi My dieseliä tankata mutta tämä My diesel pitäisi polttaa Finnairin koneissa.
      Ensinnäkin Finnair ei maksa centiäkään veroa lentopetroolista.
      Jotta hiilipäästöt muilutetetaan myös lentoliikenteen riesaksi niin näin olisi toimittava.
      Nyt autoilija pannaan tankkaamaan verotettua ja ylihintaista My dieseliä jotta Finnair saa lentää halvemmalla hiilipäästöisellä polttoaineella. Lentokenttätraktoreiden My käytöllä ei ole mitään muuta kuin harhautus.
      Tämä on se juju, olkaa tarkkoina.

      • saasteiden_dilemma

        Biopolttonaineita https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_biofuel on jo pitkään kehitetty ja testattu ilmailun piirissä, sekä niihin enempi painottaminen on jatkuvan työn alla, mutta ymmärrettävästi turvallisuukriteeritkin ovat ilmailussa aivan omaa luokkaansa.

        Kokonaisudessaan hyvin suuri muutossuunta, jonka toteuttaminen vaatii runsaasti aikaa.


      • totuudenkertoja

        Päästöt lentoliikenteessä nyt vaan kasvaa monta kertaa nopeammin mitä autoilijat voi jollain biodiisseleillä säästää. Valtiovalta vielä tukee lentämisen kasvua kun turismi ja tulot. Meluhaitat vielä siihen lisäksi.


    • Rasistikooon

      Citikka kehrää hienosti my dieselillä mut psa konserni suositteleekin käyttämään kyseistä ainetta,mut jos tuota pitäisi ympäristötekona tulisi sen olla edullisempaa kuin perinteinen diesel???

    • MYDieseliäTankkiinVaan

      Neste on tehnyt älyttömän hyvää työtä ja MY dieselin tulisi syrjäyttää perinteinen biodieseli kaikilla asemilla ja välittömästi.

      Miettikääpä. Meillä on Suomessa maailman puhtainta (tehokasta) polttoainetta, joka ei nosta edes ruoan hintaa. Miten tämä voi edes olla mahdollista?!? Ehkä siksi, että sähköautoilu ei Suomea valloita. Kenttä on hyvin selkeästi negatiivisesti varautunut sähköautojen suhteen... lel!

      Sähköautoilussa ei ole mitään järkeä, jos voimme ostaa keskieuroopan jätteet ja tehdä ympärisöllekin puhdasta dieseliä Suomen pakkaseen. Meillä kun on myös varaa maksaa polttoaineesta. Todisteena käy älyttömän kova verotus.

      Ympäristön paskaamisesta fossiilisilla ei pidä palkita alemmilla hinnoilla, vaan rangaista korkeammilla hinnoilla, jotta MY Diesel saadaan halvemmaksi!!! *ttu, kun tekis mieli alkaa politiikkaan... prrkele!

    • JokuRoti

      Valtio saisi ottaa ilmastomuutoksesta kantaa ja pudottaa tuntuvasti mydiesel polttoaineen hintaa. Samalla kaikki bussi liikenne Heti mydiesel ä tankkaamaan. Turha köyhää kansaa on tupla veroilla on maailmaa pelastamaan laittaa.

      • Renu

        Juurikin näin! Valtion pitäisi keventää mydieselin verotusta, eihän sen tarvitsisi olla paljonkaan halvempaa kuin normidiesel niin kaikkihan sitä käyttäisi!


    • rollox

      Intiaan mydiesel tehdas niin sais siivottua senki maan

    • TDiQ7V12

      kokeilin Audiini my dieseliä ja huomasin heikomman kiihtyvyyden autossani - ei jatkoon

    • Kansanauto

      Olen testannut MY-dieseliä VW 1,9 TDI vm 2008 ja yllätyin kuinka hienosti kone kävi, ei mitään tärinöitä, kuten ominaisuuteen kuuluu tuolla koneella. Tehoa ja vääntöä tuli lisää sekä kulutus laskin n 5% (ei tieteellisesti mitattu).
      Kokeiltu on myös 2016 mallisessa VW 1,6 TDI -koneessa. Vääntöä lisää ja hiljaisempi käyntiääni (ei niin suuri ero normaaliin dieseliin verrattuna, johtuu lähtökohdasta). Hintahan riippuu siitä, kuinka paljon valtiovalta tukee ko ainetta jo nyt. Jos se on kaupallisesti kannattava, niin NESTE vaan rakentamaan tehtaa joka maahan/maanosaan. Siinä olisi Suomen osuus globaalissa ilmastotalkoissa.

    • Anonyymi

      Niin ... ihan tiedoksi, että MyDieselillä ei ole valmisteveroa tällä hetkellä ollenkaan. Raaka-aineestakaan Neste ei tällä hetkellä maksa mitään. Nesteelle maksetaan, että ottaa jätteet vastaan. Siksi sitä toimitetaan ympäri mailman Nesteen kolmeen jätteenkäsittelylaitokseen eli Porvooseen, Singapore ja Rotterdamiin. Sen jalostaminen on myös edullisempaa kuin fossiilisten dieseleiden. MyDieselin korkea hinta johtuu pääosin Nesteen hintapolitiikasta. Ja tietenkin siintä tosiasta, että tuotantokapasiteetti ei riitä esim. kaikkiin Suomen dieseleihin, jolloin hinnalla voidaan "säännöstellä" menekkiä. Ja jos Mydieselin hinta olisi esim. sama kuin perusdieselin, niin harva tankkaisin perusdieseliä. Täytyyhän Nesteen ja kaikkien muiden valmistajien saada nekin myytyä. Itseäni kiinnostaa lähinnä se, miksi setaaniluku ilmoitetaan 75-95. Siinä on hirveä käppi. (aikaisemmin ilmoitettiin, että vähintään 80). Hinnan ollessa aina sama suhteessa muihin polttoaineisiin, niin kuluttajan tulisi saada tietää mikä on MyDieselin setaaniluki vähintään. Eli minkä laatuista uusiutuva diesel on vähintään.

      • Anonyymi

        Setaaniluvun taso on keskeisintä,biodieseleissä.
        Valtiolle ja köyhemmälle kansalle biodiesel on viisain ympäristöteko.
        Ei tartte tuhlata verovaroja sätikäisiin.
        Kierrätys on paras ilmastoteko, nyt voidaan vanhemmallakin autolla ajaa
        avaruutta säästäen.


      • Anonyymi

        MY:stä menee dieselpolttoaineen polttoaineverona reilut 30 c/litra alv, mutta alennetulla verokannalla fossiilidieseliin verrattuna. Tämän määrää EU:n verodirektivi, joka ei ole osannut ottaa uusiutuvia polttoaineita huomioon silloin kun direktiivi on aikoja sitten tehty. MY kun on liian samankaltainen tavallisen dieselin kanssa, niin sitä pitää verottaa. Verodirektiivin muuttaminen puolestaan on käytönnössä mahdotonta, koska asiaan ei saataisi kaikkien EU-maiden konsensusta.

        Suomen verolait puolestaan sanovat, että kaikkia bensan ja dieselin sijasta käytettäviä polttoaineita pitää verottaa niin kuin bensaa ja dieseliä paitsi bion osuudelle on alennuksia monimutkaisilla kaavoilla sekä bensassa että dieselissä.

        Verovapaus on ainoastaan biokaasulla, ja siitäkin EU voisi halutessaan nostaa kanteen Suomea kohtaan.


      • Anonyymi

        Jalostaminen edullisempaa? Mihin tällainen tieto perustuu? Neste on investoinut MY:n valmistuslaitoksiin yli miljardi euroa - kyllä siitä pääomakustannusta tulee aika reippaasti per myyty litra.


    • Anonyymi

      Tankkasin kokeeksi Myytä kun sattui sellainen pumppu kohdalle. Kulutus tippui ajotietokoneen mukaan 0,5l/100km, muuta muutosta en ole ainakaan aluksi havainnut.

      Mutta jos Nesteen laskelmat on sinne päin niin nyt minun auton CO2-päästöt on 12-60g/km. Mihis niitä sadan tonnin sähköautoja tarvitaan? Minun mielestä dieselit ei ole itseasiassa ongelma vaan osa ratkaisuja...

      • Anonyymi

        Nyt biodiesel on juurikin samanhintaista kuin 95 e bensa.
        Biodiesel kuluttaa vähempi kuin bensakone.
        Kaikille osapuolille koko Suomeen mielekkäin vaihtoehto on
        siirtyä bioon.
        Nyt sätikäisen veroedut ovat mielettömiä ja vain rikkaita suosivia.
        Köyhemoi ei koskaan osta uutta autoa.
        Kierrätys on edelleen POP ja HOT.


      • Anonyymi

        Jos ajan Myyllä niin en halua maksaa dieselveroa ja päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajan Myyllä niin en halua maksaa dieselveroa ja päinvastoin.

        Dieselveron peruste ei kuitenkaan ole päästöissä, vaan raskaan liikenteen käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselveron peruste ei kuitenkaan ole päästöissä, vaan raskaan liikenteen käytössä.

        Se nyt ihan sama millä verojaan perustelevat niin kauan kuin rahat ei palaudu kokonaan tieliikenteelle.


      • Anonyymi

        Kyse ei ole siitä että auton varsinaiset CO2 päästöt olisivat pienemmät kuin normaalia dieseliä poltettaessa, vaan siitä että CO2 päästöt joita vapautuu MY dieselistä ovat lähtöisin biomassasta ja sitoutuneet kyseiseen massaan sen kasvaessa, eikä siis fossiilista hiiltä. Biopolttoaineiden hiili on osa hiilen kiertokulkua kun taas fossiiliset polttoaineet vapauttavat lisää hiiltä ilmakehään. Tämä 90 % vähemmän päästöjä tarkoittaa siis 90 % vähemmän fossiilisia päästöjä. Näin olen itse siis asian ymmärtänyt. Tämä on siis silti erittäin hyvä asia, sillä nimenomaan ne fossiiliset polttoaineet ovat tässä se ongelma.


    • Anonyymi

      Valtio vois tukea MY-dieseliä että sen hinta olisi euron litralta , kyllä käyttäisin

    • Anonyymi

      Ostin juuri diesel-bemarin ja saanut muutamia piikkejä eko(ego)-fanaatikoilta. Jos maksamalla 200€/vuosi teen bemusta Teslaa ympärstöystävällisemmän, on se sen arvoista. Niin piikittelijöille irvistämällä, että tietysti myös omien lasten puolesta ja omantunnon hivelemiseksi.
      Tietysti päästöjen väheneminen tulisi huomioida myös polttoaineen verotuksessa, mutta kunnes näin on, saa MY dieseliä käyttämällä osoitettua harjoitetun veropolitiikan vitsiksi. Myös hintansa väärti juttu.
      No, huomenna siis Tampereen Teiskontielle tankkaamaan ja kokeilemaan ekakerran. Toivottavasti osoittautuu katsastuksessa mainitun mukaiseksi. Muuten hävettää kirjoitukseni alkuosan hehkutus. :)

      • Anonyymi

        Jossain väitetty, että on jo verotonta. Mutta autoverosta et saane palautuksia, vaikka kuinka esittäisit tankkauskuitteja verottajalle.


      • Anonyymi

        35000km/vuosi, 6l/100km ja 0.20€/l tekee noin 400€ vapaaehtoista ilmastonsuojelumaksua ja liiketoimintatukea Nesteelle vuodessa. Uskon asioita onko sillä mitään merkitystä mihinkään, vähän niinkuin kirkollisveron maksulla. Mutta jos maksamalla näitä maksuja nukuttaa paremmin niin voihan sitä maksaa.


      • Anonyymi

        Setaaniluku on polttoaineen syttymisherkkyyttä ilmaiseva luku. Se kuvaa dieselöljyn laatua polttoaineena vastaavasti kuin oktaaniluku kuvaa bensiinin laatua. Yleensä yhdisteellä, jolla on korkea setaaniluku, on matala oktaaniluku ja toisin päin. Setaaniluku ei kuvaa kaikkien polttoaineiden, esim. alkoholit, kohdalla syttyvyyttä oikein. Muita syttyvyyttä kuvaavia tunnuslukuja ovat diesel-indeksi ja setaani-indeksi.

        Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä..
        Biodiesel pelastaa köyhemmän kansan uuden kalliin sätikäisen vaihdolta.
        Valtiolle mielekkäin ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain väitetty, että on jo verotonta. Mutta autoverosta et saane palautuksia, vaikka kuinka esittäisit tankkauskuitteja verottajalle.

        Ydinvoimalan rakentaminen kestää yli 20 vuotta.
        Heti päätökset uusista voimaloista vanhenevien tilalle.
        Myös pohjoisen uudet vesivoimalat rakentumaan, jotta siirtomaksut pienenevät ja saadaan työtä mökkikyliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        35000km/vuosi, 6l/100km ja 0.20€/l tekee noin 400€ vapaaehtoista ilmastonsuojelumaksua ja liiketoimintatukea Nesteelle vuodessa. Uskon asioita onko sillä mitään merkitystä mihinkään, vähän niinkuin kirkollisveron maksulla. Mutta jos maksamalla näitä maksuja nukuttaa paremmin niin voihan sitä maksaa.

        Suomen kokoisella maalla ei ole mitään tekemistä ilmaston muutoksen kanssa. Eiköhän nämä todelliset maailman saastuttajat löydy muualta kuin täältä euroopasta. Kiina Intia yhdysvallat venäjä muut maat aasia maat. Olin Bangokissa, kiva saaste sumu koko ajan. Etelä-amerikastakin kyllä näitä löytyy. Suomessa se on vaa hyvä syy kerärätä rahaa köyhiltä kansalaisilta.


    • Anonyymi

      Diesel-vero poistettva välittömästi.

    • Anonyymi

      Te nesteen my dieseliä tankkaajat.

      Laskivatko ne käyttövoimaverot myös kun tankkailette nesteen polttoainetta?

      Vai miksi intoilette siitä.

      • Anonyymi

        Liikenteen päästöt on ratkaiseva tekijä maapallomme lämpenemisessä. MyDieselin -90% pienemmät cos-päästöt luulisi kiinnostavan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteen päästöt on ratkaiseva tekijä maapallomme lämpenemisessä. MyDieselin -90% pienemmät cos-päästöt luulisi kiinnostavan

        Höpöhöpö, jos tarkoitit "cos-päätöillä" co2. Pienhiukkaspäästöt pienemmät mutta maapallon lämpenemiseen ei mitään vaikutusta. Varsinkaan kun juuri kukaan ei tällä polttoaineella maailman eikä edes suomen mittakaavassa aja.


    • Anonyymi

      Audin huoltomiehen mukaan My dieseliä voi käyttää, jos polttoainesuotimen vaihtaa 40.000km välein eli vähän normaalia tiheämmin.

      • Anonyymi

        Riippuu tietty paljon ajaa mutta dieselin suodatin kannattaa joka tapauksessa ennen talvea...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tietty paljon ajaa mutta dieselin suodatin kannattaa joka tapauksessa ennen talvea...

        Kyllä. Puhut asiaa. Aina ennen talvea. Mutta eihän sitä Audi miehet tajuu.


    • Anonyymi

      Biodieselissä on alhaiset CO2-päästöt joten se on hyvä aine välivaiheeseen (ennen sähkö ja vetyvallannkumousta), mutta lopulliseksi ratkaisuksi kaikkialle siitä ei ole koska
      1. biojätettä ei maailmassa riitä jotta siitä saataisiin dieseliä kaikille ja
      2. Biodieselkin aiheuttaa paikallisia päästöjä eli suurkaupunkien ilmanlaatu heikkenee kuten muillakin polttomoottoreilla.

      Hienoa kuitenkin että Neste on tässä edelläkävijä. Lentoliikenne pitäisi pakottaa biokerosiiniin koska sinne on hankala akkuja tai vetykennoja laittaa!

      • Anonyymi

        Autoilun veroja nostetaan taas. Varmasti en maksa Myystä yhtään ylimääräistä vaikka se hyvä juttu kai olisikin.


      • Anonyymi

        Onko sähkö sitten lopullinen vastaus? Mistä saadaan akkujen raaka-aineet koska sähköauto tarvitsee akkua yhtä paljon kuin 5000 - 10000 kännykkää ja kuorma-auto yhtä paljon kuin 50000 - 100000 kännykkää? Antaako vihreä liike perustaa ison määrän uusia kaivoksia akkumetallien louhimiseen?

        Sähköauto ainoana ratkaisuna ei ole realistinen. Sähköauto on uskonto, jota vain harvat voivat käytännössä harjoittaa.

        Mistä saadaan sähkö sekä tarpeeksi isot muuntajat ja paksut sähköjohdot tai vaikka saataisiin, kuka ne maksaa?

        Vety? Mistä saadaan vety, koska vetyä ei edes ole olemassa vapaana vaan se on varsin tehtävä paljolla sähköllä vedestä. Tai vety tehdään maakaasusta, mutta silloin se on fossiilinen CO2-saasteinen polttoaine.

        Euro VI ja Euro 6 dieselein paikallispäästöt ovat erittäin pienet. Hiukkaspäästöissä dominoi rengas- ja tiepöly, jota tulee sähköautoista enemmän kuin polttomoottoriautoista koska sähköautot ovat raskaita ja sähkömoottorin iso lähtömomentti syö renkaita. Se jo tiedetään että tavallisen auton renkaat eivät edes kestä sähköautossa.


    • Anonyymi

      Ajelin tankillisen Seat Altealla Nesteen MY-dieselillä. Kulutus 5,3 l/100 km. Samaa luokkaa kuin normaalidieselillä. Hyvin toimi. Tankkauspaikkoja on vaan harvassa.

    • Anonyymi

      Meinasin jo vaihtaa W123-koppasen Mersun uudempaan. Ei taida olla vara kun verot nousee. Kestäisiköhän se toisen miljoonan?

      • Anonyymi

        Käytetyn hyvän dieselini uuteen epävarmaan pakkasautoon Sätikäiseen on mielettömän kallista.
        Väliraha jopa 60 .000 euroa !
        Köyhän kansan ulettomuksissa.
        Paljon halvempaa on ajaa biodieselillä kaikille osapuolille.
        Käytetyn auton osto on järkevintäkierrätystä OK.


      • Anonyymi

        Vakka ois varaakin niin älä vaihda, parempaa et löydä.


    • Anonyymi

      Olen ajanut n. 2000km Mydieselillä ja kulutus oli 4,3l satasella. Aiempi kulutus 5,1l 40000 km:n keskiarvona. Nämä luvut ajotietokoneesta.

      Moottori oli jotenkin hermostuneemman tuntuinen, epäilin jo kytkintä kun ravistaa mutta palattuani takaisin fossiilidieseliin ongelma hävisi. Myös kierroslukumittarissa oli pientä värinää. Pitkässä vakkarilla ajetussa maantiepätkässä alkoi ihme nykiminen ja pelkäsin jo matkan katkeavan. Kaikkien näiden syiden vuoksi lopetin Mydiesel-kokeilun ja nyt auto käyttäytyy kuin ennenkin.

      Auto on 2009 MB C, ajettu nyt n. 70tkm. Mersu ei suosittele Mydieselin käyttöä ja hyvä näin. Toki voisin kokeilla jotain sekoitusta mutta juuri nyt ei kiinnosta aloittaa tutkintaa .

      • Anonyymi

        Olen ajanut kaksi tankillista kevään aikana Mydieselillä. Auto on Volvo V70 2.5 TDI vm 1997. Siis vanha . Kilometrejä on nyt 627000. Normaalisti matka-ajossa tankillisella pääsee noin 1200 km/ 67 litraa. (= 5,6l/100 km) Molemmilla Mydiesel testauksilla ajaminen on ollut aivan samanlaista kuin minun vakiintunut työmatka-ajamnen on yleensä. Tankillisilla Mydieseliä matka on jatkunut huomattavasti vähemmän kuin perinteisellä dieselillä. Ekalla tankilla päästiin 915 km , tokalla 847 km , eli kulutus kasvoi tosi reippaasti. Siis noin 880 km/67 l. (=7,6l/100 km ) Eli pari litraa enemmän kului. Ajan noin 4200 km/kk ja aion kyllä vielä testata Mydieseliä vielä kunnolla . Noiden koetankillisten aikana olin havaisevani että tehot olivat hävinneet , täytyy tarkkailla jatkossa onko tämä totta. Heinäkuun lopulla sitten pirssi pakokaasutestiin, katsotaan mitä pakokaasutestaaja sanoo.


    • Anonyymi

      Omat kokemukset Mydieselistä, ajokkina Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI 2015: Parin tankillisen keskikulutus 4,7 l/100 km. Via Balticalla 90 km/h tasanopeudella 3,1 l/100 km. Kulutus, kiihtyvyys ja moottorin käynti eivät mielestäni eroa suuresti fossiilisesta dieselistä.

      Väittäisin että huomattavasti ilmastoystävällisempää menoa kuin suuriakkuisella sähköautolla. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että Mydieselin raaka-aineet ovat rajallisia. Jätteillä ei ruokita kuin pieni osa maailman autokannasta.

    • Anonyymi

      Kumma, ettei Neste saa my dieselin jakelua laajennettua. Ikään kuin ei mitään edistystä tapahtuisi. Itä-Helsingissä ei yhtään asemaa,

      • Anonyymi

        Herttoniemen teollisuusalueella on nykyään MY diesel asema, samoin kuin Vuosaaren satamassa.

        Tässä kartta: https://nestemy.fi/asemat


    • Anonyymi

      Tarkastelin käytyjä keskusteluita MY-dieselistä. Ajan vuositasolla n. 50 000 km, en ole edes mikään myyntimies, pelkkä ”taatelintallaaja”. Autoni on Volkswagen 1600 cm3 dieselillä, hankintavuosi 2016, uutena. Olen ajanut pari ensimmäistä vuotta pelkästään Neste Prodieselillä, välissä kokeilin Neste Futuraa ja ABC-asemien Smartdieseliä. Taitaa tuo Smart olla enemmänkin myyntikikka kun tuntui olevan samaa ”roskaa” kuin Futura. Autoni toiminut parhaiten Nesteen Prodieselillä. Kulutuslukemista on turha nostaa asiaa tapetille kun kulutus riippuu enemmänkin auton käyttönopuksista ja sitä kautta ilmanvastuksen voittamisesta. Jos ajaa nopeutta 70 - 85, kulutus hyvinkin 3,8 - 4,2. Ajamalla 90 - 110, kulutus on siellä 4,9 - 5,2.
      MY-diesel ollut käytössäni n. vuoden. Olen käyttänyt sitä juuri ajatuksella että osallistun kansalaisena yhteiskunnan ilmastotalkoisiin. Laskin Neste Futuran kuin Neste MY-dieselin välisen eron olevan tämän kirjoitushetkellä n. 0,23 €/L. Minun vuosiajoillani tämä tarkoittaa n. 110 €/v. Ja jos ”maailma” tuolla pelastuu, olen osani tehnyt.
      Sitä suuresti ihmettelen ettei valtiovalta mitenkään tule autoilijaa vastaan tässä ilmastotalkoisiin osallistumisessa. Toinenkin suuri ihmettelyn aihe on kun käytät henkilöautossa päästöistä vapaampaa ekologista polttoainetta, pakokaasuista mitataan vain, siis vain, ”savutusarvo”. Kyllä näitä pakokaasujen mittausarvoja pitäisi dieselmoottorisissa kehittää ja ne auton käyttäjät, jotka ovat sitoutuneet ilmastotalkoisiin, heitä pitäisi ”palkita” pienemmin dieselmoottorien päästömaksuin.

    • Anonyymi

      Diesel aivan liian halpaa Suomessa.
      Kyllä pitäisi yli 2€/litra maksaa.

      • Anonyymi

        Mix?


    • Anonyymi

      Jopas on markkinapuheet uponneet hyvin. My:n ongelmat:

      - Jäterasva maailmassa ei riitä tämän kunnolliseen valmistukseen maailmanlaajuisesti. Suomen diesel autot nielevät koko mahdollisen tuotannon.

      - Tässä käytetään palmuöljyä mikä ei todellakaan ole kestävä ratkaisu. Ei ole järkeä hakata metsää alas palmuöljyn takia. Ilmastolle huonompi asia.

      Eli ei tämä todellakaan dieseleitä pelasta. Oishan se kiva koska itsellänikin on diesel.

      • Anonyymi

        Ennen kuin aletaan halkomaan hiuksia, niin tässä siis käytetään palmuöljyn sivutuotetta joka luokitellaan jätteeksi Suomessa, mutta ei esim Ruotsissa. Tän lisäksi joukkoon menee paistorasvaa jne.

        Raaka-ainetta on siis hyvin vähän tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin aletaan halkomaan hiuksia, niin tässä siis käytetään palmuöljyn sivutuotetta joka luokitellaan jätteeksi Suomessa, mutta ei esim Ruotsissa. Tän lisäksi joukkoon menee paistorasvaa jne.

        Raaka-ainetta on siis hyvin vähän tarjolla.

        Eli siis koska tuo aine on luokiteltu jätteeksi, sen päästölukema on pieni. Jos sitä ei luokiteltaisi jätteeksi, päästöt olisivat merkittävästi kovemmat.

        Tällaista numeropeliä tämä siis on, ilmaan puskeva hiilidioksidi on kuitenkin sama ja siitä autoilusta koituva vaikutus ilmastonmuutokselle sama.

        Jos oikeasti haluatte vaikuttaa, kulkekaa julkisilla. Ärsyttää tälläinen itselleen valehtelu.


      • Anonyymi

        Ei sen tartte koko maailmalle riittääkään. Palmuöljystä tähän käytetään vain jätteet jotka muuten menisi hukkaan.


    • Anonyymi

      Mahtaakohan tuommoinen kinkunrasva edes syttyä Mazdan dieselissä, puristussuhde on vain 14. Kiinnostaa myös hiukkaskiihdyttimen putsaustarve, matukka hönkii tavislöpöllä sitä puhtaaksi siihen tahtiin, että joka tankillisella kulutus on 5,2 vaikka tasakaasulla kulutus on latomeressä luokkaa 2,7-3,6 nopeudella HH eli 88, Mazda 6 automaagi painoa n 1700 kg. 108 kesävauhdissa tuo imee tasaisella 3,6-4,1. Koneessa versatunerin 192 hepan softat eli noin 210 heppaa jalka tulipellissä mutta noin puoli litraa pienempi kulutus kuin orkkis 150 hp nössössä kun vääntö riittää lootalle eikä arvo koko ajan.

    • Anonyymi

      Katsastuksen Dieselmittaukset ovat 80-luvulta, eli lämä pohjaan ja tuleeko nokea? Ei tuu. Käytin Euro 6:n katsastuksessa ja inssi ihmetteli että onko se diesel ollenkaan kun kiersikin 5619 lämä tiskissä...

      Nykyisissä Euro 5 ja 6 dieseleissä näkee jo pakoputken väristä, että ei tule. Putki on kuin tehtaan jäljiltä, mutta samanlaisessa bensamallissa se ja paljon ajetun farkun perse on kuin W123 riisselimersusta vm 1976. Kannattaisi ehkä tutkia, mitä nämä ympäristöihmeelliset alikokoturbot puhaltavat ulos eikä syyttää dieseleitä koko ajan.

    • Anonyymi

      Ihme junnausta täällä tuleeko vai meneekö , ainut syy miksi en aja diiselillä on 1. Se vitun haju kun tankkaa ja tankkauspiste sotkee kengänpohjat ja siitä hytin , ääni kokeessa on mitä on.

      Eli jos tuo aine on hajuton niin se jo ajaa asiansa , mitä vitun väliä on tolla hinnalla kun äijät ajelee puolet ihan puuta heinää , vaihdellaa ja kannetaan välirahoja vuoden välein....ja muutenkin rahaa palaa tonne tänne , mutta kun säästän 0,1e 100 km välein.

      • Anonyymi

        Vitun hajuista dieseliä? Siinäpä sitä olis Nesteelle seuraava tuotekehitysprojektia.


    • Anonyymi

      Re85 ja nirmi diisel kun menee yhteen tulee , selluliittiä , taitaa tukkia suotimet , normi bensan kanssa ei tapahdu ihmeitä....

      Onko joku kokeillu re85 / my dieselin yhtymistä...meinaan että kun tankeissa saattaa olla jäämiä ( säiliöt / kanisterit / tankit )

    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää miksi neste jatkaa harrastelua jätteistä tehdyn dieselin kanssa, kun palmuöljy on jo tahrinut sen maineen valmiiksi. Luulisi että täällä järvien maassa kannattaisi tehdä vedestä synteettistä dieseliä. Sekin kun on jo mahdollista kun audi kehitti siihen tekniikan valmiiksi.

    • Anonyymi

      Eihän sitä MY Dieseliä voi millään verrata pakokaasupäästöjen osalta. Nykyisissä Euro 5 ja Euro 6 autoissahan on K-arvo 0 tavallisellakin dieselillä.

      • Anonyymi

        K-arvo on savutukselle. CO2-päästö on eri juttu.


    • Anonyymi

      Onko suomessa myytävä My diesel oikeesti tehty jätteestä vai meneekö se niin että Suomessa tehty myydään Ruotsiin kun siellä on palmu öljy kielletty ja tuleeko Suomen My diesel rottiksesta miten on

      • Anonyymi

        My-diesel tehdään jätteistä jotka muuten menis tunkiolle. Ruotsalaisia ahdistaa kun ne ei vaan osaa ja norjalaisia ahdistaa kun tämä on uhka heidän öljykaupalleen...


    • Anonyymi

      My-diesel olisi Suomelle nopea ja halpa keino päästötavoitteiden saavuttamiseen. Se ei vasn kelpaa Helsingissä asuville viherpunikeille joilla metro kulman takana.

    • Anonyymi

      En suosittele kyseistä moskaa. Tankkasin -03 diesel Volvoon tätä kuraa, pintakaasulla ajaessa katosi tehot ja tuntuu tukkoiselta.

    • Anonyymi

      Autosi muuttuu homoksi näillä biolitkuilla!

    • Anonyymi

      Citikka Rellu ja Fiat ainakin toimivat hyvin my dieselillä.Tuon Fiatin 07 3.0 savuarvot putosivat 50% kun katsastuksessa käytin my tankattuna.Uskon että moottorit ja pakokaasusuodattimet pysyvät puhtaampana kun tuota käyttää.On myös sekoitettu muihin dieseleihin eikä sekään ole tuonut mitään ongelmia.

    • Anonyymi

      Juuri näin/ tämä faktaa: moottori on PALJON hiljaisempi,käy nätimmin,vetää paremmin ja hiukkaspäästöt paljon pienemmät. Liikenneministeri Harakka valehteli,sanoi ettei käy uusiin moottoreihin,kun juuri eri merkkien maahantuojat korostaneet,että nykykoneisiin käy kaikki.
      Ilmastotavoitteiden kannalta olisi tärkeätä alentaa MY-dieselin veroa, mutta viime hallitus/Saarikko tyrmännyt sen,koska valtion verotulot pienenisivät. Valtio kyllä kehottaa sotkemaan lumessa töihin polkupyörällä,muttei itse tee muuta kuin latelee yksityisille sääntöjä/ilmastotavoite. Kävele,pyöräile, istu kynttilänvalossa jne...

    • Anonyymi

      Itse ajelin My-dieselillä 3 vuotta ja 55000 km. Sen jälkeen vaihdoin Bensa-autoon, mutta se onkin oma juttunsa.
      Aloitin My-diesel kokeilun kun katsastusukko moitti Kia Ceedin savutusta, ajattelin että saadaan ainakin munkintuoksuista savua jos ei muuta. No saatiin myös se mittareihin näkyvä savutus kuriin, joten jatkoin sitten pelkästään tuolla litkulla ajelua. Ei se noilla vähän dieselille liian vähäisillä kilometreillä kuitenkaan niin kovin kalliiksi tullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe