Työilmapiiri TVO:lla

Mikä_TVOlla_mättää

Onko kellään tietoa mikä TVO:lla mättää? Ilmeisesti huono työilmapiiri?

Porukkaa siirtynyt joukolla mm. Fennolle hommiin. Fenno tietysti maksaa huomattavasti paljon paremmin kun TVO kun on uudempi firma, eikä vielä rakennuslupaakaan ja tarvitaan kokenutta nuclear porukkaa hommiin. Silti ihmetyttää kun vakaammasta TVO:sta siirrytään epävarmempaan Fennovoimaan.? Salmisaaressa on kiva käydä töissä, mutta entäs kun Fenno siirtyy Pyhikseen? Kuinkahan moni muuttaa pohjoiseen?

14

2341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takavuosina TVO:lla oli vakaviakin (ainakin seurauksiltaan) henkilöstö-ongelmia, mutta ne siivottiin pois. Eiköhän ole niin, että Fennovoima/Rosatom maksaa parempaa palkkaa ja saa sillä henkilökuntaa, hakee Twitterissä jatkuvasti uutta. Kiinnittäisi enemmän huomiota Stukin vaatimusten täyttämiseen.

      • TVO:lla paljastui aikoinaan monta vuotta jatkunut ohjeiden lainnlyönti, joka sai sai Stukin ärähtämään. https://keskustelu.suomi24.fi/t/692315/tvo-hutiloi

        Myöhemmin pidettiin jonkinlainen henkilöstökokous-sarja, joissa laiminlyöntien syitä käytiin läpi. Sitä veti ulkopuolinen psykiatri. Yritän haalia tuosta vielä jotain tietoa.


      • stuxnet kirjoitti:

        TVO:lla paljastui aikoinaan monta vuotta jatkunut ohjeiden lainnlyönti, joka sai sai Stukin ärähtämään. https://keskustelu.suomi24.fi/t/692315/tvo-hutiloi

        Myöhemmin pidettiin jonkinlainen henkilöstökokous-sarja, joissa laiminlyöntien syitä käytiin läpi. Sitä veti ulkopuolinen psykiatri. Yritän haalia tuosta vielä jotain tietoa.

        Tuosta yli 10wee vanhasta tapaussarjan syiden selvittämisestä en löytänyt dokumenttia (VTT). Aika tuore työilmapiiritapaus TVO;lla on keskustelussa
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14838937/stuk-erityistoimiin-tvon-tyoilmapiirin-vuoksi


    • kunhantotesin

      "Silti ihmetyttää kun vakaammasta TVO:sta siirrytään epävarmempaan Fennovoimaan.? "

      Eipä ihmettelemistä. OL3 alkaa olla valmis. Joten sen rakennusporukan työ on tehty. Monet porukasta siirtyvät rakentamaan Hanhikiven ydinvoimalaa.

      • NuclearInsider

        Osittain tilanne noin on. Esim. Arevan ranskalaista porukkaa on siirtynyt Fennovoimalle nyt kun OL3 lähenee loppuaan ja pitää keksiä uutta tekemistä. Jos olet ollut nuclear -hommissa muutaman vuoden, et käytännössä pääse enää mihinkään muulle alalle töihin. Sellaista vatulointia se homma on. Joten helppo päätös siirtyä FH1 -projektiin jos kerran Suomessa on jo valmiiksi.
        Mutta, on sinne Fennolle siirtynyt melko paljon TVO:n suomalaisiakin työntekijöitä esim. käyviltä laitoksilta eikä pelkästään OL3 -projektista.


      • TottakinMukaan
        NuclearInsider kirjoitti:

        Osittain tilanne noin on. Esim. Arevan ranskalaista porukkaa on siirtynyt Fennovoimalle nyt kun OL3 lähenee loppuaan ja pitää keksiä uutta tekemistä. Jos olet ollut nuclear -hommissa muutaman vuoden, et käytännössä pääse enää mihinkään muulle alalle töihin. Sellaista vatulointia se homma on. Joten helppo päätös siirtyä FH1 -projektiin jos kerran Suomessa on jo valmiiksi.
        Mutta, on sinne Fennolle siirtynyt melko paljon TVO:n suomalaisiakin työntekijöitä esim. käyviltä laitoksilta eikä pelkästään OL3 -projektista.

        Voimaloissa on töissä asennusvaiheessakin lukuisia sähköasentajia ja projektinvetäjiä. Kyllä he pääsevät aivan varmasti töihin muuallekin kun hanke saadaan valmiiksi. Todellisuudessa heidät on jo valmiiksi ennakkosopimuksilla "varattu" seuraaviin kohteisiin. Usein he ovat sähköalan alihankkijoilla töissä ja niillä yhtiöillä kohteita riittää muutonkin. Kannattaisi perehtyä asioihin eikä heitellä vihreitä valheita.


      • NuclearInsider

        Et taida tietää ydinvoimaprojekteista paljoakaan? Totta kai siellä on alihankkijoiden työntekijoitä, jotka sitten menevät muillekin työmaille. Asennushommat ovat oma alueensa ja siellä paljon alihankkijoita.

        Entäpä jos olet voimayhtiön omaa henkilökuntaa ja pähkäilet työksesi STUK:n YVL -vaatimuksia ja vaikkapa laitoksen putkistojen turvaluokituksia. Tiedätkö mitä tarkoittaa jonkin komponentin ydintekninen turvaluokitus? Tiedätkö mitään YVL -ohjeista?

        Välillä odotetaan parhaimmillaan vuositolkulla, että projekti etenee. Surfailet ajan kuluksi netissä...
        Asiantuntemus siis kaventuu ajan myötä STUK -vaatimusten tulkitsijaksi. Mitään käytännön suunnitteluhommia et tee, koska projektit ovat avaimet käteen -periaatteella, eli laitostoimittaja suunnittelee.

        Kyllä se on alalla tiedossa, että jos tarpeeksi kauan ydinvoimaprojektissa, ei kerta kaikkiaan sovellu enää mihinkään muuhun hommaan. Huonoin tilanne tietysti pelkkää ydintekniikkaa opiskelleilla. Mekaniikka-, automaatio- ja sähköammattilaisilla hiukan paremmat mahdollisuudet sijoittua muualle.


      • NoinkoOn

      • Osa-aikaeläkeläinen
        NuclearInsider kirjoitti:

        Et taida tietää ydinvoimaprojekteista paljoakaan? Totta kai siellä on alihankkijoiden työntekijoitä, jotka sitten menevät muillekin työmaille. Asennushommat ovat oma alueensa ja siellä paljon alihankkijoita.

        Entäpä jos olet voimayhtiön omaa henkilökuntaa ja pähkäilet työksesi STUK:n YVL -vaatimuksia ja vaikkapa laitoksen putkistojen turvaluokituksia. Tiedätkö mitä tarkoittaa jonkin komponentin ydintekninen turvaluokitus? Tiedätkö mitään YVL -ohjeista?

        Välillä odotetaan parhaimmillaan vuositolkulla, että projekti etenee. Surfailet ajan kuluksi netissä...
        Asiantuntemus siis kaventuu ajan myötä STUK -vaatimusten tulkitsijaksi. Mitään käytännön suunnitteluhommia et tee, koska projektit ovat avaimet käteen -periaatteella, eli laitostoimittaja suunnittelee.

        Kyllä se on alalla tiedossa, että jos tarpeeksi kauan ydinvoimaprojektissa, ei kerta kaikkiaan sovellu enää mihinkään muuhun hommaan. Huonoin tilanne tietysti pelkkää ydintekniikkaa opiskelleilla. Mekaniikka-, automaatio- ja sähköammattilaisilla hiukan paremmat mahdollisuudet sijoittua muualle.

        Eivät nuo YVL-ohjeet ja turvaluokitukset kovin paljon hommia sinänsä haittaa. Ne ovat niin selviä juttuja että on mietittävä miten niiden kanssa voi kussakin tilanteessa elää. Jos säännöt kieltävät tietynlaisten osien käytön, selvitetään mistä saa niin vanhanaikaisia osia, että niitä voidaan käyttää.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Suuri ongelma nykyään on se, ettei turvaluokitelluissa laitteissa saa käyttää ohjelmoitavaa automaatiota. Kaikissa nykyisissä elektroniikkakorteissa on jokin ohjelmoitu lutikka, ja siksi varaosien saanti on hankalaa.


      • Merkkilampun.vaihtaja

        Mites muuten se Loviisan voimaloitten instrumentoinnin uusiminen? Sitähän lähdettiin soitellen sotaan Siemensin kanssa, että rakennetaan nykyaikaiset systeemit digilaitteilla ja otetaan ne käyttöön osa kerrallaan vuosihuoltoseisokeissa. Rakennettiin ainakin uusia rakennuksia instrumentoinnille.
        Sitten pikkulinnut lauloivat, ettei homma onnistunutkaan ja yhteistyö Siemensin kanssa lopetettiin ja aloitettiin homma alusta Rolls Roycen kanssa. Tästäkin on jo kauan eikä mistään olla hiiskuttu yhtään mitään. Uskaltaisiko joku jolla on tietoa, kertoa jotakin tällä palstalla vai pitääkö tässäkin panna kysely liikkeelle suusta suuhun?
        Fortum ei ole vuosikymmeneen edes mitään tiedottanut asioistaan. Niinkö heikosti siellä menee nykyään?


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Se uudistus tökkäsi juuri ohjelmoituun automaatioon. Viranomainen ei sitä hyväksynyt, ja RR uudistaa automaatiota tuunaamalla, kuten on tehnyt muissakin ydinvoimaloissa.
        Siemens olisi toteuttanut automaation Simaticillään, mutta se on kamaa johon voi tökätä läppärin kiinni, ja siitä on tunnetusti huonoja seurauksia.
        TVO 3 paini saman ongelman kanssa.


      • silmät.auki
        Merkkilampun.vaihtaja kirjoitti:

        Mites muuten se Loviisan voimaloitten instrumentoinnin uusiminen? Sitähän lähdettiin soitellen sotaan Siemensin kanssa, että rakennetaan nykyaikaiset systeemit digilaitteilla ja otetaan ne käyttöön osa kerrallaan vuosihuoltoseisokeissa. Rakennettiin ainakin uusia rakennuksia instrumentoinnille.
        Sitten pikkulinnut lauloivat, ettei homma onnistunutkaan ja yhteistyö Siemensin kanssa lopetettiin ja aloitettiin homma alusta Rolls Roycen kanssa. Tästäkin on jo kauan eikä mistään olla hiiskuttu yhtään mitään. Uskaltaisiko joku jolla on tietoa, kertoa jotakin tällä palstalla vai pitääkö tässäkin panna kysely liikkeelle suusta suuhun?
        Fortum ei ole vuosikymmeneen edes mitään tiedottanut asioistaan. Niinkö heikosti siellä menee nykyään?

        Olisit seurannut tiedotusvälineitä merkkilampunvaihtaja niin et eläisi epäluulossa ja omien ajatusten viemänä.
        Asiasta on kerrottu kaikissa valtakunnallisissa tiedotusvälineissä. Sähköt päälle niin tieto siirtyy sinnekkin.
        Esim. Tekniikka ja taloudessa on sivukaupalla ollut juttuja jne...


    • Anonyymi

      TVO lla saa hyviä palkkoja. Hyvin jos 5000-8000 €/kk perusinsinöörit.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe