Miksi taksit ovat niin uusia ja isoja?

suomalainen_ihminen

Mun mielestä on väärin pistää asiakas maksamaan siitä, että taksiyrittäjä haluaa ajaa uudella isolla Mersulla tai Volvolla. Monelle asiakkaalle kelpaisi 15-vuotiaankin pikkukärryn kyyti ja halvempi taksa. Ei mikään ihme, että suomalaiset käyttävät niin vähän taksia yksityisajoihin.

Ihan hyvä, että taksimarkkinat vapautuvat muutaman viikon päästä ja vironpojat tuovat Suomen kaduille vanhoja järkeviä taksiautoja. Ainakin mulle kelpaa 2000-vuosimallin Hyundain kyyti, tärkeämpää on edullisempi taksa.

Varmaan moni muukin asiakas huomaa sitten, että vitosellakin pääsee sen matkan mikä ennen maksoi kaksikymppiä. :)

17

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34643634

      Uusia varmasti sen takia ettei niihin tulisi niin helposti vikoja (vika ja sen korjaus tarkoittaa paljon menetettyjä tuloja), takuu voimassa ettei yllättäviä kustannuksia yrittäjälle, paremmin varusteltuja (kuka haluaisi esim puuttuvalla ilmastoinnilla helteessä?) ja vanha taksi olisi varmasti aika haiseva ja tahrainen kun kuljetetaan jatkuvasti kaikenlaista porukkaa.

      Miksi pitää olla kallis Mersu en täysin ymmärrä. Minullekin käy se Hyundai ihan hyvin vaikka vähän ahtaampi, meluisampi ja epämukavampi istua. Toki pitää muistaa että Mersun jälleenmyyntiarvo on parempi joten ei se Hyundain ja Mersun hintaero jää kokonaan asiakkaiden maksettavaksi. Ehkä elinkaarenkustannukset ovat Mersulla vain sen verran vähän korkeammat, että on kannattaavaa satsata mukavuuteen, hiljaisuuteen ja tilavuuteen. En kuitenkaan ole kuullut että joku jättäisi taksin ottamatta koska ei ole Mersu. Mutta se Mersun mukavuus voi saada asiakkaan tilaamaan taksin herkemmin myös tulevaisuudessa ja siten tulee kannattavaksi maksaa hieman korkeampia elinkaaren kustannuksia.

      Syksyllä oli 10h lennon ja 4h junamatkan jälkeen E-Mersu kotiovelle, oli kyllä niin mukava selälle että voisin jopa itse ostaa Mersun.

      • Xtaksieläkkeelläihanaa

        Kaluston arvo on ollut n. 1% osuus taksan muodostuksessa ennen 1.7.2018. Sen tekee laatu/käyttövarmuus eniten. Taksanmuodostukseen vaikuttaa ratkaisevasti enemmän seisontapäivät/korjauspäivät jos taksi seisoo. Vakuutus-ja muut lakisääteiset maksut ovat voimassa päivittäin vaikka auto ei liikkuisi metriäkään. Lisäksi auton turvallisuus vaikuttaa todella paljon asiakkaalle eikä vähempää kuljettajalle koska taksi liikkuu pääkaupunkiseudulla 100-300 tkm vuodessa riippuen kuinka moni ajaa sitä vuorokauden aikana. Taksaan vaikuttaa suurimmaksi osaksi palkat ja niiden lakisääteiset sivukulut, sen jälkeen polttoaineet huolto ja korjaus, renkaat, vakuutukset yms. Mitä huonompi auto, sen suuremmat kulut. Ei muuta. Suurin osa asiakkaista jotka yleensäkään kommentoi autosta ovat olleet tyytyväisiä eivätkä ole purnanneet mitään taksoista/automerkistä. Mottoni 38 vuotta alalla olleena on aina ollut- tyytyväinen asiakas=paras asiakas


    • tttttoooo

      Esim. sairaalasta saattaa asiakas olla 190cm tai pitempi ja jalkakipsissä. Siinä on tila tarpeen. Monesti vielä keskussairaala potilas eli matka saattaa olla hyvinkin pitkä.

      • hintaeri

        Kyllä 200 mersussa tatilaa, kuin 500 kin!


      • korea.kuljettaa

        Olen 194 cm ja hyvin sopii ajamaan Hyundaita vaikka aikuisia on takapenkilläkin. Saa olla vaikka vasen jalka kipsissä kun oikea hoitaa automaatissa helposti kaasun sekä jarrun.
        Hyny kulkee dieselinä melkein yhtä vähällä kuin se Mersu ja huollot on halpoja kun vain muistaa vältellä sitä Vehon marmoritiskiä.


    • 13578718967

      Auton pääomakulujen osuus taitaa kuitenkin olla aika pieni potti kokonaisuudesta. Jos olettaa että pitoajalta Mersun tms. pääomakustannus (eli arvonalenema) on vaikka 40 teur ja kokonaiskilsat 250 tkm, tekee tuo 0,16 eur/km.

      Eli esim. 5 km taksimatkan hinta olisi 80 senttiä halvempi jos sen tekisi jollain vanhalla pikkukärryllä.

    • kaikkivaantaksihommiin

      Just joo, jos suomalainen ajaa kerrankin "taksilla komeasti" niin sen pitää olla mersu tai volvo ja mahdollisimman iso ja komia, ei niihin pikkukinnereihin kukaan halua, mutta nyt kun taksihomma vapautuu, tulee vanhoja pikkuautoja sinunkin tarpeisiin varmasti, muista valita 80 luvun Lada siitä mersurivistöstä taksiasemalta kun saat valita, matkan hintaan ei autolla ja sen koolla ole merkitystä.

      • kateutta.kateutta

        Ei kenenkään mieleen tullut, että se taksiauto on myös kuljettajan työpaikka jonka tulee olla mukava olla. Ei istumatyötä missään firmassa tehdä esimerkiksi puisella keittiöjakkaralla vaikka silläkin voisi hyvin istua.


      • Omahyväistä

        Heinäkuussa suomalaisenkin taksikuskin pitää opetella ajattelemaan asiakasta.


    • meikäläinentässävaan

      Auton hinnalla ei ole niin suurta merkitystä lopulta.

      Toiseksi, mm Veholla ja Volvolla on aivan ylivoimat palvelut taksiautoilijoille,
      rahoitukset, huollot, sijaisautot sekä hyvitykset yms että auto vaan kannattaa sieltä ottaa

      Kolmanneksi, jos istut ja ajat 10-12 tuntia putkeen niin aika paljon on merkitystä millainen työkalu on, kuka nyt haluaisi töitä tehdä surkeilla välinellä? 15 vuotta vanhalla riisikipolla vai?

    • kaksi.eteen_kolme.taakse

      Uuden lain voimaantultua taksitoimintaa voi harjoittaa vaikka mopoautolla tai Massey-Fergusonilla. Tai vaikkapa Toyota Aygolla. Sitä odotellessa.

    • Takaisin_50_luvulle

      Toivottavasti nuo ihannoimasi virolaistaksarit ostavat polttoaineensa suomesta ja maksavat vakuutus ym. maksunsa suomeen, jotta ovat samalla "viivalla". Miksi taksit ovat uusia/uudehkoja johtuu mm. siitä, että niillä ajetaan 200 - 300 000km/vuodessa. Noihin km-määriin eivät nuo mainitsemasi ja ihannoimasi "itä-autotkaan" pääse, vaan vaaditaan laadukkaat menopelit, sillä vain ajossa oleva auto tuottaa omistajalleen. Lisäksi taksarit ovat saaneet alennusta autoveroista, mutta se kait muuttunee nyt? Vapautuminen tuskin halventaa hintoja, vaan vähentää kysyntää, sillä taksamittarit jäävät historiaan, ihan älytön uudistus. Nyt pitää etukäteen selvittää kuskilta, mitä kyyti maksaa, eli matkustajien "oikeusturva" heikkenee.

    • Jotenkin-näin

      Kysymys on verotuksesta. Ensinnä (karkeasti ottaen) mitä kalliimpi auto, sitä isompi verohyöty joka kumuloituu kokonaisuudessa kun vaihdetaan vanha auto uuteen. Toiseksi yritystoiminnassa voidaan tehdä poistoja mm. yrityksen autokalustosta, jotka vähentävät verotettavaa tulosta ja kun kaikki poistot on tehty (muutamassa vuodessa) poistoja ei voida enää tehdä, joten kannattaa ostaa taas uusi auto, josta voidaan tehdä taas täydet poistot.

    • janne65

      Näin puhuu henkilö joka ei koskaan käytä taksia.Kyllä asiakkaat heluavat matkustaa kunnon autossa.Sori vaan...

    • axa

      Ajele sinä kuppasella seatilla tai kia.lla.

      Volvo Mese ja BMW ovat autoja.

      Joskus pitää tyytyä toyotaan tai Fordiin mutta siinä kulkee raja

    • Ihmettelijä

      En oikein ymmärrä, miten auto vaikuttaisi taksaan. Autohan lasketaan yrittäjän palkaksi josta maksetaan vero. Ja sit tehdään poisto. Jos auto halpa yrittäjä ei maksa niin paljon tuloveroo, mut poistot on pienet. Eli summa summarum. Lähinnä kysymys on siitä kuinpaljon sillä keikkaa heitetään eli jos heität 4k/ķk, ei tetenkään ole varaa makssaa MB osamaksuja, mut jos on 600k/kk , melkein kandee maksaa ennen mersuun kuin verottajale. Eli väitän, Nissan qassu yrittäjä joutuu ottamaan saman taksan kuin mb. Ja väitän että suomessa tulevaisuudessa on mahdollisuus liikkua hyvin edullisella autolla nykyistä kalliimmalla taksalla, koska kyyti määrät autoa kohden laskee huomattavasti. Eli auto nykyisessä taksassa lasketaan jotain 10%, huoltokuluineen, esim uber ynm ottaa yrittäjältä 25%, siinä todella pitää olla jo toodella halpa auto, eikä sekään riitä. Mut tulevaisuus on ruusuinen kaikille keski ikäistyville kiukkuisille hieman kateellisille herroille, jotka tähän saakka on kadehtinut sitä MB autoa, ja Se on sikälikin koomista että siinä sumussansa he unohtavat ihmisen joka tarvii työlleen pienen palkan ja eläkkeineen vakuutuksineen, mut se on silti 60% taksasta.

    • ALMEERA

      Kuka , haluaa tehdä töitä HUONOILLA vehkeillä. Kun istut 8- 14 tuntia joka päivä auton ratissa sitä osaa arvostaaa tiettyjä asioita . Ja mitä kalliimpi auto ,niin se syö puhtaana käteen jäävää osuutta. Ja mitä tulee uuteen taksi lakiin niin siinä jää YHTEISKUNTA siis verottaja nuolemaan näppejään .Kiitos BERNERIN ja taas jostain leikataan kun valtion vero tulot pienenee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe