Mihin matematiikkaa oikein tarvii?

enymmärrä

En ymmärrä miksi koulussa pitää olla pakkomatikkaa. Olen humanistisen korkeakoulutuksen saanut ihminen, eikä ole tarvinnut työssäni enkä muuallakaan matikkaa elämäni aikana.

Mielestäni olisi tärkeämpää, että peruskoulussa pakkomatikan sijaan opetettaisiin vaikka pakkoitaliaa, pakkokemian sijasta pakkoranskaa ja pakkofysiikan sijasta pakkoespanjaa. Näin humanisteillekin löytyisi enemmän töitä,

Sitä paitsi laskin ja tietokone tms. hoitaa itselaskemisen. En siinä muuta tarvitse oikeasti osata kuin klikata hiirtä tai painaa näppäintä.

43

4060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfvvgdd

      Osa ihmisistä suuntautuu teknisille tai matemaattis-luonnontieteellisille aloille. Heille matematiikka on tieteenalansa kieli, eli ilman matematiikkaa ei olisi mitään nykyajan teknisiä mukavuuksia. Mutta ihmiset ovat erilaisia, osa ei tarvitse matematiikkaa juuri mihinkään.

    • NoinhanSeOn

      Koulutus- ja tutkimusrahojen leikkaisten ansiosta humanistien suojatyöpaikkoja korkeakouluissa ja valtion virastoissa on lakkautettu. Tietokoneet hoitavat kielien kääntämisen niin, ettei kääntäjiä tarvita, eikä kohta tulkkejakaan. Kyllähän Suomen menestyminen on luonnontieteitä hallitsevien varassa, eikä humanistien.

      • Belisario

        "Tietokoneet hoitavat kielien kääntämisen niin, ettei kääntäjiä tarvita, eikä kohta tulkkejakaan. Kyllähän Suomen menestyminen on luonnontieteitä hallitsevien varassa, eikä humanistien. "

        Kyllä esim. ihmissuhdetaitoja tarvitaan edelleen. Ei riitä että osaa valmistaa hyvän tuotteen. Se pitää osata myös myydä.

        Tekoäly on ainakin toistaiseksi aika huono ymmärtämään luonnollisen kielen nyansseja ja varsinkin lauseiden merkityksiä. Vrt. John Searlen kiinalaisen huoneen argumentti.

        Luonnontieteilijät ja matemaatikot (kuten lähes kaikki ns. akateemiset tyypit) tuppaavat olemaan usein melko autistisia nörttejä joille ei ole oikein mitään katu-uskottavuutta ja käyttäytyvät usein kuin norsut posliinikaupassa ihmisten parissa ja varsinkin jos on kyse erilaisista kulttuureista.

        Tekoälyyn on hyvin vaikeaa tai ehkä mahdotonta ohjelmoida ihmissuhdetaitoja koska sellaiset edellyttävät inhimillstä kokemusta joka taas vaatii kypsyäkseen usein vähintään 50 v ja useimmilla se inhimillinen kehitys on pysähtynyt n. 5-7 vuotiaan tasolle varsinkin tunne-elämässä koska sitä puolta ei koulutus eikä vallitseva kulttuuri juurikaan tue systemaattisesti.

        Kieltämättä humanististen tieteiden olisi hyvä kehittyä vähän nykyistä käytännönläheisempään suuntaan. Mielestäni logiikan ja filosofian opiskelu olisi paljon hyödyllisempää kuin matematiikan opiskelu. Tietokoneohjelmoinnissakin pärjää useimmissa tapauksissa varsin hyvin ilman matematiikkaa (esim. julkishallinnon ohjelmistot) tai perusmatematiikalla (yhteen. vähennys & kertolaskut ja pikkasen prosenttilaskua).


      • NoinhanSeOn

        Kun olen ollut pitkään töissä teknisellä alalla; onhan siellä niitä "ihmissuhdetaitoisia" supliikkihenkilöitä. Selityksiä tuli ylitsevuotavasti mutta eivät he oikeissa töissä saaneet paljon mitään aikaan.


      • Nähty_on
        NoinhanSeOn kirjoitti:

        Kun olen ollut pitkään töissä teknisellä alalla; onhan siellä niitä "ihmissuhdetaitoisia" supliikkihenkilöitä. Selityksiä tuli ylitsevuotavasti mutta eivät he oikeissa töissä saaneet paljon mitään aikaan.

        Lisäksi, jos toisen osapuolen edustajaksi ei sattunut juuri samanlaista ekstroverttia, tahtoivat sukset mennä ajan mittaan pahasti ristiin, kun puhetta oli paljon ja tulosta vähän.


      • Belisario
        Nähty_on kirjoitti:

        Lisäksi, jos toisen osapuolen edustajaksi ei sattunut juuri samanlaista ekstroverttia, tahtoivat sukset mennä ajan mittaan pahasti ristiin, kun puhetta oli paljon ja tulosta vähän.

        Tekniset työt ja supliikkityöt ovat erilaisia. Supliikkityyppi ei välttämättä ole kovin hyvä niissä hommissa missä ensisijaisesti tarvitaan tekemistä eikä puhumista ja vastaavasti toisinpäin.

        Ihanteellisinta varmaan olis jos se supliikkityötä tekevä ymmärtäsi riittävän hyvin myös sen tekniikan puolen jotta tietää ja ymmärtää mistä puhuu.

        On todennäköisempää että se tekoäly vie nimenomaan ne ns. tekniset duunit kun taas ns. "supliikkihommia" (esim. myyntityöt, neuvottelut ja johtaminen/päätöksenteko) on hankalampi jättää pelkästään koneille.

        Ihmisen henkisiä kykyjä (äly, tunne) pitää ja voi kukin itse kehittää sellaiseen suuntaan jonne tekoälyllä ei ole juurikaan asia eli asioiden syvälliseen ymmärtämiseen eikä pelkkään mekaaniseen soveltamiseen.

        Uusien ideoiden tuottamisen kyky muodostuu tulevaisuudessa paljon tärkeämmäksi. Kulttuurin kehittäminen ja persoonalliset eli laajasti ymmärrettynä taiteelliset ja esteettiset kyvyt ovat tulevaisuudessa menestymisen kannalta kaikkein tärkeimpiä. Tuotannon voi hajauttaa 3d tulostuksella ja tuottaa jokaiselle yksilölle henkilökohtaisia tuotteita paikallisesti - uudenlaiset käsityöläisammatit.

        Tiedon varastoiminen aivoihin nykyisen koulutuksen tapaan on aika turhaa touhua. Ihminen ei ole tietokone.

        Parempi olisi muuttaa (tai oikeammin lakkauttaa) koko koulutusjärjestelmä tieteessä ja kaikessa muussakin jonkinlaiselle mestari-kisälli periaatteelle kuten se vielä toimi esim. renesanssiaikana. Yliopistot ja kaikki muukin koulutus ovat tehottomia ja äärimmäisen sisäänpäin lämpiäviä byrokraattisia laitoksia joissa kaikki inhimillinen luovuus ja aloitekyky näivettyy hyvin tehokkaasti.

        "Olen tehnyt oman pääni" kirjoitti aikoinaan J.V. Snellman ja se voisi olla hyvä tie monelle menestykseen ja parempaan ihmiselämään maailmassa jossa tekoäly renkinä tekee ne kaikki tylsät ja mekaaniset työt.


      • savonylpeys_2
        Belisario kirjoitti:

        "Tietokoneet hoitavat kielien kääntämisen niin, ettei kääntäjiä tarvita, eikä kohta tulkkejakaan. Kyllähän Suomen menestyminen on luonnontieteitä hallitsevien varassa, eikä humanistien. "

        Kyllä esim. ihmissuhdetaitoja tarvitaan edelleen. Ei riitä että osaa valmistaa hyvän tuotteen. Se pitää osata myös myydä.

        Tekoäly on ainakin toistaiseksi aika huono ymmärtämään luonnollisen kielen nyansseja ja varsinkin lauseiden merkityksiä. Vrt. John Searlen kiinalaisen huoneen argumentti.

        Luonnontieteilijät ja matemaatikot (kuten lähes kaikki ns. akateemiset tyypit) tuppaavat olemaan usein melko autistisia nörttejä joille ei ole oikein mitään katu-uskottavuutta ja käyttäytyvät usein kuin norsut posliinikaupassa ihmisten parissa ja varsinkin jos on kyse erilaisista kulttuureista.

        Tekoälyyn on hyvin vaikeaa tai ehkä mahdotonta ohjelmoida ihmissuhdetaitoja koska sellaiset edellyttävät inhimillstä kokemusta joka taas vaatii kypsyäkseen usein vähintään 50 v ja useimmilla se inhimillinen kehitys on pysähtynyt n. 5-7 vuotiaan tasolle varsinkin tunne-elämässä koska sitä puolta ei koulutus eikä vallitseva kulttuuri juurikaan tue systemaattisesti.

        Kieltämättä humanististen tieteiden olisi hyvä kehittyä vähän nykyistä käytännönläheisempään suuntaan. Mielestäni logiikan ja filosofian opiskelu olisi paljon hyödyllisempää kuin matematiikan opiskelu. Tietokoneohjelmoinnissakin pärjää useimmissa tapauksissa varsin hyvin ilman matematiikkaa (esim. julkishallinnon ohjelmistot) tai perusmatematiikalla (yhteen. vähennys & kertolaskut ja pikkasen prosenttilaskua).

        "Kyllä esim. ihmissuhdetaitoja tarvitaan edelleen. Ei riitä että osaa valmistaa hyvän tuotteen. Se pitää osata myös myydä. "

        Totta. Ihmissuhdetaidot ovat tärkeitä oman elämän viihtymisen kannalta. Matemaatikko tuskin sinänsä ammattinsa puolesta tarvitsee huippuihmissuhdetaitoja, ehkä esiintymistaitoja ja kykyä esittää asiansa mahdollisimman selkeästi, olla ymmärrettävä kommunikaattori. Kokoustekniset, neuvottelutekniset tms. taidot ovat jokseenkin epäoleellisia.

        Kuten jokaisen ihmisen matemaatikon olisi hyvä ymmärtää itsensä, jotta tuntisi ja ymmärtäisi muitakin ihmisiä paremmin.

        Mitä tahansa umpisurkeaa tuotetta, hyödykettä tai palvelua toki pystytään myymään kohdentamalla aggressiivinen markkinointi – mielikuvien ja illuusion yhdistelmä – riittävän ”yksinkertaiseen” asiakassegmenttiin. Useinhan roska myy paremmin kuin laatu.

        ”Luonnontieteilijät ja matemaatikot (kuten lähes kaikki ns. akateemiset tyypit) tuppaavat olemaan usein melko autistisia nörttejä joille ei ole oikein mitään katu-uskottavuutta ja käyttäytyvät usein kuin norsut posliinikaupassa ihmisten parissa ja varsinkin jos on kyse erilaisista kulttuureista”.

        Kyllä osa matematiikoista ja fyysikoista kautta aikain on osannut myös ”rokata”. Mielikuvasi on hieman virheellinen. On sinänsä varsin ymmärrettävää, että markkinointihenkilön ihmissuhdetaidot ovat luonnollisesti paremmat, koska joutuu työkseen olemaan ihmisten parissa. Matemaatikko työskentelee kaavojen, numeroiden tms. parissa.

        ”Kieltämättä humanististen tieteiden olisi hyvä kehittyä vähän nykyistä käytännönläheisempään suuntaan. Mielestäni logiikan ja filosofian opiskelu olisi paljon hyödyllisempää kuin matematiikan opiskelu. Tietokoneohjelmoinnissakin pärjää useimmissa tapauksissa varsin hyvin ilman matematiikkaa (esim. julkishallinnon ohjelmistot) tai perusmatematiikalla (yhteen. vähennys & kertolaskut ja pikkasen prosenttilaskua).”

        No jaa. Onko filosofian opiskelu tosiaan hyödyllistä? Käytännönkin filosofia on itse asia hyvin teoreettista. Mutta tämä ongelma liittyy myös moderniin matematiikkaan viimeisen reilun sadan vuoden aikana. Siitäkin on mielestäni tullut liian teoreettista, jonka käyttöarvo sovelluksissa on kyseenalainen. Mielestäni nykymatematiikka muistuttaa jonkin sortin matemaattista filosofiaa, jossa usein jopa olion olemassaolo reaalimaailmassa on kyseenalainen. Sovellettu matematiikka, kuten tilastomatematiikka (esim. tekoäly) on asia erikseen. Käyttöarvoa on runsaasti. Logiikkaa muuten oppii käytännössä hyvin lukemalla matematiikkaa ja soveltava matematiikka opettaa konkreettisesti että logiikkoja on erilaisia.


    • perusasiat.hukassa

      Laskimen käyttö edellyttää sitä, että tiedät mitä olet laskemassa. Laskin hoitaa mekaanisen osan laskutehtävän ratkaisemisesta. Sinä itse joudut miettimään että mikä on kerrottava millä, vähennettävä mistä ja muutettava prosenttiosuudeksi.

      Laskimeen ja tietokoneeseen pätee vanha periaate roskaa-sisään-roskaa-ulos. Jos ei ole mitään matematiikan perustaitoja niin pieleen menee.

      • Tämä_vielä

        Ja lisäksi laskimet, tietokoneet sekä tietokoneohjelmat tippuvat humanisteillekin taivaasta.


    • martta00

      huomaan kyllä "enymmärrä", että et tosiaankaan ymmärrä

    • litran.mitta

      Hyödyllisiä hölmöjä eli laskutaidottomia on hyvä olla. Heitä voidaan "huijata" laillisesti.

    • TähänkinAstiPärjätty

      Eipä tuo nyt vielä mitään, minä halveksun kategorisesti järkeä.

    • Ihmettelen_vain

      'On todennäköisempää että se tekoäly vie nimenomaan ne ns. tekniset duunit kun taas ns. "supliikkihommia" (esim. myyntityöt, neuvottelut ja johtaminen/päätöksenteko) on hankalampi jättää pelkästään koneille.'

      Mistähän ihme syystä tärkeän taloudellisen päätöksenteon, kuten pörssisijoittamisen, hoitavat nykyisin tietokoneet? Vai onko sijoittaminenkin pelkkää koneellista rutiinia?

      • Belisario

        "Mistähän ihme syystä tärkeän taloudellisen päätöksenteon, kuten pörssisijoittamisen, hoitavat nykyisin tietokoneet? "

        Sen takia että niitä ostoja ja myyntejä voidaan tehdä sekunnin murto-osissa ja tehdä näin pikavoittoja. Se logiikka noissa on täysin mekaanista ja sen ainoa etu on hyvin nopea reagointi pörssin lyhytaikaisiin edestakaisiin heilahteluihin. Lähinnä noita tietokonesijoituksia tekevät vain suursijoittajat.

        Pörssin sijoitustoiminta ei ole reaalitaloutta eli se ei tuota mitään konkreettista. Sijoitustoiminta ja varsinkin ns. finanssitalous johdannaisineen on reaalitalouden syöpä eli siitä on yhteiskunnalle ja ihmisten enemmistölle paljon haittaa eikä mitään hyötyä.

        "Vai onko sijoittaminenkin pelkkää koneellista rutiinia? "

        Sijoittamisen ainoa tarkoitus tuottaa voittoa sijoittajalle. Usein sijoittamisen päätökset yksilötasolla perustuvat mielikuville, toiveille ja uskomuksille. Se on isojen poikien ja tyttöjen vastine taviksien pelihimolle peliautomaatilla. Se on yksi tapa väärinkäyttää rahaa joka alunperin oli tarkoitettu vain vaihdon välineeksi tuotteille ja palveluille.

        Ei ole olemassa mitään universaalisti toimivaa tekoälyä vaan kaikki tekoälysovellukset on aina räätälöity hyvin kapealle erikoisaluelle. Tekoäly toimii vain silloin jos on olemassa selkeä mekaaninen algoritmi jota voidaan soveltaa siihen.


      • Ihmettelen_vain
        Belisario kirjoitti:

        "Mistähän ihme syystä tärkeän taloudellisen päätöksenteon, kuten pörssisijoittamisen, hoitavat nykyisin tietokoneet? "

        Sen takia että niitä ostoja ja myyntejä voidaan tehdä sekunnin murto-osissa ja tehdä näin pikavoittoja. Se logiikka noissa on täysin mekaanista ja sen ainoa etu on hyvin nopea reagointi pörssin lyhytaikaisiin edestakaisiin heilahteluihin. Lähinnä noita tietokonesijoituksia tekevät vain suursijoittajat.

        Pörssin sijoitustoiminta ei ole reaalitaloutta eli se ei tuota mitään konkreettista. Sijoitustoiminta ja varsinkin ns. finanssitalous johdannaisineen on reaalitalouden syöpä eli siitä on yhteiskunnalle ja ihmisten enemmistölle paljon haittaa eikä mitään hyötyä.

        "Vai onko sijoittaminenkin pelkkää koneellista rutiinia? "

        Sijoittamisen ainoa tarkoitus tuottaa voittoa sijoittajalle. Usein sijoittamisen päätökset yksilötasolla perustuvat mielikuville, toiveille ja uskomuksille. Se on isojen poikien ja tyttöjen vastine taviksien pelihimolle peliautomaatilla. Se on yksi tapa väärinkäyttää rahaa joka alunperin oli tarkoitettu vain vaihdon välineeksi tuotteille ja palveluille.

        Ei ole olemassa mitään universaalisti toimivaa tekoälyä vaan kaikki tekoälysovellukset on aina räätälöity hyvin kapealle erikoisaluelle. Tekoäly toimii vain silloin jos on olemassa selkeä mekaaninen algoritmi jota voidaan soveltaa siihen.

        Et ilmeisesti ole seurannut viimeisintä tekolyn kehitystä, missä ohjelmistot kaivavat säännönmukaisuuksia niin suurista tietomääristä, että ihmisen on mahdotonta luoda niistä minkäänlaista kuvaa. Tosin syntyvä tulos on deterministinen tai ainakin tilastollinen syy-seurausmalli, mutta samaan pohjautuu ainakin rationaalinen inhimillinenkin ajattelu. Tietysti taiteilijat lsd-päissään saattavat tuottaa muunkinlaisia tuloksia, mutta niin tekee tekoälykin satunnaisuutta lisättäessä.


      • Belisario
        Ihmettelen_vain kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole seurannut viimeisintä tekolyn kehitystä, missä ohjelmistot kaivavat säännönmukaisuuksia niin suurista tietomääristä, että ihmisen on mahdotonta luoda niistä minkäänlaista kuvaa. Tosin syntyvä tulos on deterministinen tai ainakin tilastollinen syy-seurausmalli, mutta samaan pohjautuu ainakin rationaalinen inhimillinenkin ajattelu. Tietysti taiteilijat lsd-päissään saattavat tuottaa muunkinlaisia tuloksia, mutta niin tekee tekoälykin satunnaisuutta lisättäessä.

        "Et ilmeisesti ole seurannut viimeisintä tekolyn kehitystä, missä ohjelmistot kaivavat säännönmukaisuuksia niin suurista tietomääristä, että ihmisen on mahdotonta luoda niistä minkäänlaista kuvaa. "

        Sehän juuri on tietotekniikan etu mutta ei se silti tarkoita sitä että kyseessä olisi jonkinlainen universaali tekoäly joka samanlaisena sellaisenaan soveltuu mihin tahansa.

        "Tosin syntyvä tulos on deterministinen tai ainakin tilastollinen syy-seurausmalli, mutta samaan pohjautuu ainakin rationaalinen inhimillinenkin ajattelu. "

        Koneen on vaikea erottaa mikä on olennaista ja mikä taas epäolennaista kussakin asiassa. Se edellyttää kokemusta ja ns. hiljaista tietoa mitä on mahdoton muuntaa miksikään algoritmiksi.

        "Tietysti taiteilijat lsd-päissään saattavat tuottaa muunkinlaisia tuloksia, mutta niin tekee tekoälykin satunnaisuutta lisättäessä."

        Luot nyt keinotekoisia vastakohtaisuuksia. Tekoäly kyllä pystyy esim. kehittämään "uusia" J.S. Bachilta kuullostavia sävellyksiä kun siihen on syötetty kaikki tunnetut Bachin sävellykset mutta ei pysty tuottamaan täysin uusia vastaavanlaatuisia sävellystyylejä.

        Unohdat että tämä maailma on edellenkin ihmisten maailma eikä toivottavasti koskaan muutukaan koneiden hallitsemaksi maailmaksi jolloin saisimme uuden turboversion N-liiton ja Natsi-Saksan totalitärismistä. Koneet eivät kuitenkaan itse pysty yksinään sellaista tuottamaan.

        Suurin riski tekoälyssä on oligarkkien tiukasti hallitsema ja kontrolloima maailma jossa tekoäly on sen diktatuurin toteuttamisväline.

        Taidat olla vähän hurahtanut transhumanismin uskontoon.... :-)


      • 102030405060

        "Mistähän ihme syystä tärkeän taloudellisen päätöksenteon, kuten pörssisijoittamisen, hoitavat nykyisin tietokoneet?"

        Siksi, että ne on nopeita ja tehokkaita.

        Tuo pörssikaupankäynti nyt ei ehkä ole paras esimerkki matematiikan ja koneiden hyödyllisistä sovelluksista.


    • älykäs_suunnitelija

      Minusta matematiikan sijaan kouluisa voisi opettaa esimekiksi teologiaa ja uskontotiedettä pakollisena aineena. Luomisjuttuja ja tollee.

      Matikkaa ei tarvii mihinkää.

      • Älytön_seurailija

        Ja mennään sitten pyhättöön kuuntelemaan, kun oppinut teologi kertoo meille, kuinka pyhät kirjoitukset pitää ymmärtää. Tämän jälkeen on tietysti päivittäinen rukoussessio.


      • airfoiljokaeikirj

        Uskonto turhin aine koulussa. Vanhemmat voi kertoa miten on asiat vanhempian mielestä.
        Jos kristinuskosta puhutaan, onko 70% maailman ihmisistä sitten väärässä omilla uskonnoillaan?
        Historia myös turhaa nippelitietoa. tietysti päälinjat, mutta paljon on turhaa. Esim.mitä tiedolla koska Ameriikka löydettiin jne. Ei merkitystä tavan tallaajalle.
        Mutta toi uskonto turhimmasta turhin.


    • Höntitx2

      Peruskoulun matikka on kyllä tarpeellista ihan jokaiselle, joka meinaa hoitaa raha-asiansa itse.

      Mitäs jos huonosti menestyneen yrityksen johto haluaa antaa työntekijöilleen 10% palkanalennuksen, luvaten myöhemmmin 11% palkankorotuksen, onko diili kannattava?

      Perusmatikka on tarpeen myös esim, remontihommia tehdessä, kuten tapetoidessa, maalatessa ja laminaattia laittaessa.

      • jk67lk

        Onhan se kannattava diili, jos vaihtoehtona on kenkäytys.


    • mehiläismatematiikka

      Tuskin matematiikka edes mitään vaikeaa on, jos kerran mehiläisetkin ovat lapsen tasolla laskutaidoissa. Luku- ja laskutaito ovat varmaankin ainoat taidot jotka ihminen tarvitsee. Muissa taidoissa sitten sovelletaan enemmän tai vähemmän em. taitoja.

      • porttiteoriaa

        Ei se vaikeaa ole. Ilman muuta kannattaa ottaa lukiossa pitkä matikka. Silloin ei sulje portteja liian aikaisin. Eikä se hukkaan mene, vaikka pätyisi alalle, jossa matikkaa ei tarvita.


    • 387627

      Koko nykyinen elämänmeno on teknologian ja sitä kautta matematiikan varassa. Luojan kiitos maailmassa on vielä ihmisiä, jotka hallitsevat matematiikan.

      • PotenssiPoju

        Tämä on jumalan tosi. Ilman (sovellettua) matematiikkaa koko nykyisenkaltaista maailmaa ei olisi olemassa. Kaikki pyörii tietokoneitten varassa, ja kaikki tietokoneet pyörivät puhtaasti matematiikan varassa.


    • airfoiljokaeikirj

      Uskonto ja historia ne turhimmat koulussa.
      Matematiikkaa tarvitse päivittäin, kun katsot kelloa. ymmärrät luvut ja mikä on enemmän.. oletko jäljessä vain edellä jostakin tapahtumasta.
      Tarvitset matematiikkaa luultavasti kaupassa kun vertaat hintoja. tai maksat käteisellä.
      Kyllä matematiikkaa tarvitaan muutenkin esim pituuksia ynnätessä kun rakentaa. mitä tahansa.

      Vaikea olisi kuvitella teknista osaamista ilman minkäänlaista matematiikan perusteita.

      Uskonto? Missä sitä tarvitaan?

    • Uno_Yksikivi

      Matematiikkaa tarvi oikein mihinkään. Laaja-alainen asioiden tuumailu laidasta-laitaan korvaa matematiikan täydellisesti.

    • 102030405060

      Matematiikkaa ei tietenkään välttämättä TARVITSE yhtään mihinkään, kuten ei yhtään mitään muutakaan.

      Mutta matemaattisesta ajattelusta ja siitä, että osaa laskea asioita on hyötyä lähes kaikkialla.

      Lähdetään liikkeelle vaikka äänestämisestä ja yhteisten asioiden päättämisestä ja siinä oman mielipiteen muodostamisesta.

      Tässä matematiikka on erityisen tehokas tapa saada tietoa ja ymmärrystä, mitä ei oikein mitenkään muuten voi saada.

      Sanotaan, että sinulla on jokin teoria tai ratkaisu ehdotus johonkin ongelmaan.

      Nyt jos osaat laskea ja sinulla on oikeat alkuparametrit käytettävissä, pystyt pelkästään kynän, paperin ja laskimen avulla selvittämään onko koko ajatus käytännössä mahdollinen. Sitä ei tarvitse siis kokeilla, mikä esim. yhteiskunnallisten asioiden ollessa kyseessä on usein erittäin työlästä ja kallista.

      Eli voit saada päätöksen tekoon arvokasta tietoa ja ymmärrystä jostakin asiasta pelkästään laskemalla.

      Jos meillä on tavoitteenna demoktraattinen yhteiskunta ja se, että ihmiset voi enempi osallistua päätöksentekoon, niin tässä matematiikan ymmärtämisen tarve vain korostuu.

      Matematiikka on vähän niinkuin kielet, sillä voi kuvata ilmiöitä, mutta vähän eri näkökulmasta ja hyvin eksaktisti verrattuna kirjoitettuun tai puhuttuun kieleen.

      Monia muitakin tärkeitä alueita matematiikalle on, kuten tiede ja teknologia, joihin meidän koko tämän päivän elintaso perustuu. Mutta tässä ehkä tämä tärkein, minkä takia jokaisen kansalaisen olisi hyvä osata ajatella jonkin verran matemaattisesti.

    • Karvamies

      Et sinä ole mikään humanistisen korkeakoulututkinnon suorittanut ihminen, jos olisit niin sinulla olisi jonkinmoinen käsitys ihmisen ymmärryksestä (sekä kirjoitustaidosta). Tätähän sinä et ymmärrä kuten kirjoituksessasi ilmaisit.

      Matematiikka on tieteenala (huokaus), joka teknillisissä / insinööritieteissä käytetään joko perustutkimuksessa tai soveltavassa tutkimuksessa. Tämä auttaa suuresti noissa mainitsemisessasi, "laskimissa, tietokoneissa, hiiren klikkauksissa", joita ilman sinäkään et tulisi toimeen.

      Matematiikan "perustutkimuksessa" kiinnostuksen kohteita ovat ihmisen maailmasta erillään olevat joko havaintoon perustuvat tai ihmisen erehtyväiseen havainnointikykyyn liittyvät ( humanistina sinä olet hyvinkin tietävä näistä erheistä) sekä matemaattisesti kaavoin ilmaistut aksioomat (mm).

      Peruskoulu, jonka mainitsit, ei liity matematiikan osaamiseen / tarpeellisuuteen mitenkään.

    • Belisario

      Joillekin muille koulussa se pakkoitalia tai mikä tahansa muu pakollinen aine voi tuntua vähintään yhtä vastenmieliseltä kuin pakkomatematiikka aloittajalle. Minun kouluaikanani kauan sitten piti opetella jostain sanastoluttelosta ulkoa sivukaupalla ruotsinkielisiä sanoja sanakokeisiin. Paljon mielummin tein matikan laskuja kun niissä ei tarvinnut muistaa niin paljon - riitti kun osasi päätellä asioita.

      Minusta koulun ja opettajien tehtävä on ensisijassa herättää oppilaan kiinnostus ja kipinä omaehtoiseen jatko-opiskeluun. Jos jo peruskoulussa oppii inhoamaan jotain ainetta niin aika varmasti se tappaa kiinnostuksen koko loppuelämäksi.

      Jos taas oppilas innostuu jostain alasta tai aiheesta niin se taito kehittyy omalla painollaan eteenpäin ilman ulkoista kontrollia ja valvontaa. Usein ne parhaat ja nerokkaimmat tekijät melkein millä tahansa alalla ovat ihmisiä joille harrastuksesta on tullut työ. He rakastavat työtään kun taas useimmat muut tekevät asioita pelkästään taloudellisten kannustimien takia .

      Tietotekniikalla on myös kääntöpuolensa eli jos aina turvautuu yksinkertaisissakin laskutoimituksissa aina laskimeen niin se päässälaskutaito ei kehity laisinkaan. Kirjallinen ilmaisutieto ei myöskään kehity jos vain kirjoittelee vain tekstiviestejä yms.

      Tietotekniikan ja tekoälyn yleistyminen ei minusta ole välttämättä pelkästään positiivinen asia. Kun ihminen oppii luottamaan ja turvaumaan näihin teknisiin apuvälineisiin niin jossain katastrofi tilanteessa (esim. sähkökatkon aikana) ollaan sitten täysin avuttomia. Tietokoneiden ja tekoälyn toimivuus edellyttää myös virheetöntä ohjelmointia & suunnittelua. Aina ei välttämättä pystytä ohjelmoinnissa ennakoimaan kaikkia niitä konkreettisia tilanteita mitä tulee vastaan. Tietokoneiden mokat ovat usein massiivisia ja sellaisia joita kukaan ihminen tuskin edes onnistuisi tekemään. Tuskin mikään laaja tietokoneohjelmisto on ollut käyttöönottovaiheessaan täysin virheetön koko tietotekniikan historian aikana.

      Meillä on tässä nykyisen hallituksen tapauksessa hyvä esimerkki kuinka paljon voi mennä pieleen kun insinörtti päästetään päättämään tärkeistä asioista. Insinörtti voi olla hyvä renki mutta usein huono isäntä.... :-)

      • Huomautan_kumminkin

        Tšernobylinkin moka oli sellainen, että sen tekemiseen tarvittiin ihmisiä ja ydinvoimalan ohjaustietokoneen irtikytkentää.

        Lisäksi vain yhteiskunta- ja taloustieteillä on ollut mahdollisuus tehdä massiivisia ihmiskokeita elävillä ihmisillä. Yksikin yli 70 vuotta kestänyt koe päättyi vajaat 30 vuotta sitten...


      • NoinOn

        Se hallitus on tehnyt hyvää työtä, kun on karsinut humanistien suojatyöpaikkoja yliopistoissa ja valtion virastoissa.


      • 102030405060

        Hyvä kirjoitus, mutta sanoisin, että yleensä tietotekniikassa ilmenevät mokat ovat hyvin pieniä. Se moka yleensä on inhimillinen tekijä, eli virhe esimerkiksi ohjelmiston toteutuksessa. Toki tietokoneen laitteistossakin voi olla suunnittelu tai valmistusvirhe, mutta ne yleensä jäävät aiemmin kiinni, ja suurin osa tuhoisista bugeista kriittisissä systeemeissä lienee ohjelmistovirheitä.

        Se tosin on ihan epäoleellinen kysymys tekeekö koodari virheen vai ei. Ainahan ihmiset tekee virheitä, sehän on aivan inhimillistä.

        Tämän vuoksi kriittisten systeemien suunnittelu- ja kehitysprosessi täytyy vain olla sellainen, että nämä virheet jäävät kiinni, ennenkuin järjestelmä otetaan tuotantokäyttöön.

        Tähän on kehitetty monia hyviä malleja, työkaluja ja prosesseja. Ongelma vain alalla on useasti ollut se, ettei niitä aina käytetä.

        Se on ihan hyvä pointti, että tietokone siis eroaa ihmisestä siinä, että sille täytyy kaikki eri skenaariot opettaa ja ottaa huomioon suunnittelussa.

        Tekoäly tosin muuttanee tätä asiaa, koska siinähän nimenomaan on idea, että kone itsessään voidaan saada oppimaan, ilman että kaikkia skenaarioita tarvitsee koodata etukäteen.

        Yksi hyvin suuri etu tietokoneen ohjelmoitavuudessa ja tekoälyssä on ja se on se, että kun yksi virhe korjataan jonnekkin, sama korjaus on hyvin helposti mahdollista kopioida kaikkiin samanlaisiin systeemeihin. Eli esim. nyt kun puhutaan paljon itseajavista autoista, niin kun yksi auto oppii jonkun uuden tempun, se voidaan kopioida kaikkiin autoihin. Eli pitkässä juoksussa tekoälystä tulisi erittäin kokenut kuljettaja. ;)

        Ei se oikeastaan ole mitenkään tietokoneille spesifinen asia, että järjestelmän suunniteluvirheistä voi tulla paljon tuhoa. Hyvin useinhan sama ilmiö esiintyy, oli kysessä aivan mikä kone tai tekninen järjestelmä tahansa. Jos sitä käytetään väärin tai tekee virheen väärässä paikassa, voi tulla paljon tuhoa . . .

        Tämähän pätee jopa matematiikkaan ja laskemiseen. Teet väärässä paikassa laskuvirheen ja tuloksena voi olla paljon tuhoa, jossei ko. virhe jää missään vaiheessa kiinni.


      • 102030405060

        "Meillä on tässä nykyisen hallituksen tapauksessa hyvä esimerkki kuinka paljon voi mennä pieleen kun insinörtti päästetään päättämään tärkeistä asioista. Insinörtti voi olla hyvä renki mutta usein huono isäntä.... :-)"

        Tuskimpa se koulutusala tässä on se oleellinen kysymys.

        Niin surkeaa on ollut päättäjien taso tässä maassa viimevuodet aivan koulutusalaan katsomatta.

        Kuten sanoit itsekkin, koulu voi herättää kiinnostuken johonkin asiaan. Sitten kun todellista asiantuntemusta mitataan, kuitenkin enempi merkitsee ihmisen oma mielenkiinto, ja siitä seuraava into opiskella ja ymmärtää asioita itse.


      • Oppimista_ei_voi_estää
        102030405060 kirjoitti:

        "Meillä on tässä nykyisen hallituksen tapauksessa hyvä esimerkki kuinka paljon voi mennä pieleen kun insinörtti päästetään päättämään tärkeistä asioista. Insinörtti voi olla hyvä renki mutta usein huono isäntä.... :-)"

        Tuskimpa se koulutusala tässä on se oleellinen kysymys.

        Niin surkeaa on ollut päättäjien taso tässä maassa viimevuodet aivan koulutusalaan katsomatta.

        Kuten sanoit itsekkin, koulu voi herättää kiinnostuken johonkin asiaan. Sitten kun todellista asiantuntemusta mitataan, kuitenkin enempi merkitsee ihmisen oma mielenkiinto, ja siitä seuraava into opiskella ja ymmärtää asioita itse.

        Minäkin aikoinani aloin oppimaan jopa tenteillä mitattuna erinomaisesti, kun jätin luennot kokonaan väliin ja ryhdyin opiskelemaan aivan itse.


      • Vielä_lisäksi
        102030405060 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus, mutta sanoisin, että yleensä tietotekniikassa ilmenevät mokat ovat hyvin pieniä. Se moka yleensä on inhimillinen tekijä, eli virhe esimerkiksi ohjelmiston toteutuksessa. Toki tietokoneen laitteistossakin voi olla suunnittelu tai valmistusvirhe, mutta ne yleensä jäävät aiemmin kiinni, ja suurin osa tuhoisista bugeista kriittisissä systeemeissä lienee ohjelmistovirheitä.

        Se tosin on ihan epäoleellinen kysymys tekeekö koodari virheen vai ei. Ainahan ihmiset tekee virheitä, sehän on aivan inhimillistä.

        Tämän vuoksi kriittisten systeemien suunnittelu- ja kehitysprosessi täytyy vain olla sellainen, että nämä virheet jäävät kiinni, ennenkuin järjestelmä otetaan tuotantokäyttöön.

        Tähän on kehitetty monia hyviä malleja, työkaluja ja prosesseja. Ongelma vain alalla on useasti ollut se, ettei niitä aina käytetä.

        Se on ihan hyvä pointti, että tietokone siis eroaa ihmisestä siinä, että sille täytyy kaikki eri skenaariot opettaa ja ottaa huomioon suunnittelussa.

        Tekoäly tosin muuttanee tätä asiaa, koska siinähän nimenomaan on idea, että kone itsessään voidaan saada oppimaan, ilman että kaikkia skenaarioita tarvitsee koodata etukäteen.

        Yksi hyvin suuri etu tietokoneen ohjelmoitavuudessa ja tekoälyssä on ja se on se, että kun yksi virhe korjataan jonnekkin, sama korjaus on hyvin helposti mahdollista kopioida kaikkiin samanlaisiin systeemeihin. Eli esim. nyt kun puhutaan paljon itseajavista autoista, niin kun yksi auto oppii jonkun uuden tempun, se voidaan kopioida kaikkiin autoihin. Eli pitkässä juoksussa tekoälystä tulisi erittäin kokenut kuljettaja. ;)

        Ei se oikeastaan ole mitenkään tietokoneille spesifinen asia, että järjestelmän suunniteluvirheistä voi tulla paljon tuhoa. Hyvin useinhan sama ilmiö esiintyy, oli kysessä aivan mikä kone tai tekninen järjestelmä tahansa. Jos sitä käytetään väärin tai tekee virheen väärässä paikassa, voi tulla paljon tuhoa . . .

        Tämähän pätee jopa matematiikkaan ja laskemiseen. Teet väärässä paikassa laskuvirheen ja tuloksena voi olla paljon tuhoa, jossei ko. virhe jää missään vaiheessa kiinni.

        Huonon suunnittelun ei tarvitse kohdistua edes koneeseen tai tekniseen järjestelmään. Mikä tahansa huonosti suunniteltu tai toteutettu järjestelmä tuottaa kärsimystä ja tuhoa. Ei tarvitse kuin lukea uutisia esimerkiksi Venezuelasta tai Pohjois-Koreasta...


      • tankerous
        Huomautan_kumminkin kirjoitti:

        Tšernobylinkin moka oli sellainen, että sen tekemiseen tarvittiin ihmisiä ja ydinvoimalan ohjaustietokoneen irtikytkentää.

        Lisäksi vain yhteiskunta- ja taloustieteillä on ollut mahdollisuus tehdä massiivisia ihmiskokeita elävillä ihmisillä. Yksikin yli 70 vuotta kestänyt koe päättyi vajaat 30 vuotta sitten...

        Jaa. Ruotsin taloudella menee Suomea paremmin, koska siellä on vientiteollisuudenkin palveluksessa humanisteja. Osataan suunnitella tuotteita, jotka kiinnostavat kuluttajia. Humanistit kun tuppaavat olemaan ihmisten asiantuntijoita, tajuavat mikä niitä voisi kiinnostaa. Suomi koettaa sinnikkäästi myydä vain investointihyödykkeitä teollisuudelle, mistä seuraa että lamat iskevät meille poikkeuksellisen rajuina. Viennin rakennetta pitäisi monipuolistaa ja siinä tarvitaan mukana humanistejakin, ja niitä ei synny jollei yliopistossa ole "suojatöissä" muutamaa humanistia.

        Ja ihan niiden investointihyödykkeiden viennissä voisi humanistisesta osaamisesta olla hyötyä. Opettaisivat insseille kohdemaan kulttuuria hieman. Asiahan on niin, että ei hyvä tuote itse itseään myy. Ei vaikka olisi halpakin. Moni ei moukalta halua ostaa mitään, vaan maksaa vaikka enemmän siitä ilosta, että saa tehdä kauppoja fiksun ihmisen kanssa. Tätä ei suomi-inssi meinaa uskoa.


    • EttäHuhhuh

      Aika pelottavaa ajatella, kuinka kehno ymmärrys monilla näyttää olevan siitä, miten nykyaikainen yhteiskunta ja talous toimii. Lopetetaan siis matematiikan käyttäminen, ja siirrytään noin vuoteen 10000 eaa. SIlloin pärjättiin kolmella luvulla: yksi, kaksi, monta.

      Kaikki elämämme ja sen ylläpito (koneet, talot, liikenne, ruokahuolto jne jne) perustuu matematiikkaan. Yhä enemmän ja enemmän.

    • bobotti

      Heippa humanisti, millaisia asioita tietokoneesi on viime aikoina ihan itsekseen laskeskellut?

      Prosenttilaskua nyt en varsinaisena matematiikkana edes pidä - laskentoahan se vain on - mutta siitä on kovasti hyötyä kaupassa, kun mietit, mitä pienellä humanistin palkallasi oikein on varaa ostaa. Samoin jos joskus haksahdat lainaa ottamaan, niin korkolaskuja on hyvä ymmärtää. Ei se laskin tai tietokone mitään osaa tehdä, jollet kerro sille mitä pitää tehdä, ja sitä taas et osaa, jollet ole opiskellut matematiikkaa.

      Minäkin muuten olen humanisti. Minusta yleissivistykseen kuuluu tietää esim. mediaanin ja keskiarvon ero, ja miksi ne voivat vinon jakauman tapauksessa olla aika erilaisia lukuja. Sovelluksena palkkajakauma: Jos te yhdeksän freelance-kielenkääntäjää ansaitsette kaksi tonnia kuussa kukin, ja pomonne 12 000, kumpi luku kertoo realistisemmin, millainen palkkataso firmassanne suunnilleen on: keskiarvo 3000 euroa, vai mediaani 2000 euroa? Arvaa kumpaa työnantaja käyttää kun koettaa rekrytoida teitä lisää?

    • inssinnäär

      Itse olen matemaattisluonnontieteellisesti koulutettu, enkä ole mitään matematiikkaa tarvinnut työelämässä.

      • Näin_se_vain_on

        Kaikki menee hyvin niin kauan, kun on ihmisiä, jotka työssään osaavat ja käyttävät matematiikkaa, sekä vielä osaavat matematiikkansa erittäin hyvin. Silloin jotkut saavat rauhassa retostaa matematiikan tarpeettomuudella.


    • KOULUSSAKIRJOITETTU

      Hyvä enmäymmärrä,

      olet vähän vajaa älykäs. Ei kaikkia tieteitä voi vaihtaa kieliin. Kaikista ei voi tulla tulkkeja. Lisäksi pian euroopan kielet kuolevat. Jos on pakko opiskella kieliä, opiskellaan sitten edes kieliä, joista on hyötyä. Aasian kielet ovat parempi vaihtoehto.

      Terveisin
      Älykäs ihminen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe