Lopussa liitteenä hyvä artikkeli aiheesta joka sivuaa omaa tilannettani. Olen kahvilayrittäjä suurehkosta kaupungista ja tarjoan joka kesä työtä kahvilassani 2-4 nuorelle. Muutama asia on harmittanut vuosien varrella ja tuntuu toistuvan usein(niistä artikkelissakin) .
Jostain olemme kaikki aloittaneet ja meillä on kaikilla ollut opettelemista mitä on työnteko. Niinpä työnantaja ja yrittäjä ovat tärkeitä opastajia kun nuori opettelee työelämän pelisääntöjä.
Vanhempien tulisi ennen kaikkea antaa nuorten ihan itse hakea työtä ja opetella mitä työssä käyminen ja rahan tienaaminen tarkoittavat. Jos tehdään nuoren puolesta liikaa, vastuun tunne ei pääse kehittymään, virheistä ei ehkä opi riittävästi ja työelämän pelisäännöt eivät ainakaan helpolla aukene. Itsekin saan vuosittain opastaa uudelleen ja uudelleen ihan perusasioita, joita ei nuori ole selvästikään kotona oppinut.: työpaikan säännöt, työaika, tehtävien suorittaminen jne.
Pahin tilanne oli kun eräänä menneenä kesänä annoin varoituksen nuorelle laiminlyönneistä ja jatkuvasta myöhästymisestä, nuoren vanhemmat tulivat minua puhuttelemaan. He olivat vihaisia kun olin ollut niin julma heidän nuorelleen. Kerroin syyt huomautuksiin ja varoituksiin, mutta vanhemmat sanelivat millä tyylillä ja miten hienovaraisesti minun asia tulee esittää heidän "pikkumussukalleen". Erikoinen asetelma. Ja pakko tunnustaa ettei tämä nuori selviytynyt yksinkertaisimmistakaan tehtävistä ja jouduin purkamaan työsopimuksen. Vanhemmat tekivät nuorelle karhunpalveluksen omilla toimillaan.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/201701142200053803_tb.shtml
Nuori kesätyössä ja vanhempien pönkitys
4
236
Vastaukset
- yksiopettaja
Nykynuorille ei opeteta vastuuta, liikaa tavaraa ilman omia ponnisteluja, ei vaan vastuuntunto kasva. Ns. curling- vanhemmat vesittävät nuorten itsenäistymisen ja kaikki pitää oppia kantapään kautta. Mutta elämä opettaa!
- pettynyttulevaisuuteen
Kyllä nuorissa on yllättävän paljon uusavuttomia joilta ei onnistu edes uuden työn oppiminen Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon Esim tervittiiin trukki kuski kun tuli takoon sanottiin sinun pitää mennä kurssille koska sellainen vaaditaan . Talo olisi maksanut kurssin kaveri sanoo ei kiinnosta hänelle sanottiin ei meitäkään kiinnosta ja lopputili
- Toinen_yrittäjä
Viime kesänä jouduin lopettamaan nuoren työsuhteen kun nuorta ei kiinnostanut oikein mikään ja vähiten töihin tulo ajoissa. Kun asiasta puhuttiin, nuori kehuskeli itseään kuinka on kiertänyt maailmaa ja kokenut paljon ja osaa vaikka mitä(vanhemmat tämän tietenkin mahdollistaneet) . Sanoin että et ole kuitenkaan oppinut riittävästi kun ei ymmärrä mitä on sovittu, vaikka noin paljon maailmaa nähnyt. Tähän kuittasi että ei tällaista paskaduunia kiinnostanutkaan tehdä ja lähti saman tien. Seuraavana päivänä tuli nuoren vanhempi kimppuuni, haukkui firmani ja minut monidanaisesti lyttyyn. Voi huokaus! Oikeastaan surettaa että tällaisia nuoria nykyään tapaa, tärkeitä oppeja jäänyt kotona saamatta.
- Paapparainen
Mammojen passaamat nuoret miehet ovat pahimmat. Jos ei "Siperia" opeta, meidän työtätekevien verorahoilla elätetään tulevaisuudessa aina vaan enemmän näitä peräkammarin poikia.
Nuorilta pitäisi hieman enemmän vaatia kotioloissa ja koulussa, mutta trendi taitaa olla juuri päinvastainen. Yhä useampi ei pärjää armeijassakaan. Suomella pyyhkii hyvin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984