Dieselien taloudellista ylivoimaa

Eipä-yllättänyt-yhtään

Uusimmassa AutoBildin artikkelissa henkilöautojen taloudellisuutta testattiin polttoaineen kulutuksen osalta jakaen autot kuuteen luokkaan, pikkuautot, keskikokoluokka, pienet suv, kompakti kokoluokka, yläluokka ja suuret suv:t . Jokaiseen luokkaan kymmenen vähiten kuluttavaa automallia.

Ainoastaan pikkuautoissa bensiini pärjäsi ja kymmenen parasta olivat kaikki bensiinikäyttöisiä, eihän dieseleitä tässä luokassa olekaan. Kompakti kokoluokassa kaksi bensahybridiä, pienet suv:t yksi, yläluokka yksi. Nämäkään eivät hätyytelleen kärkisijoja, vaan olivat sijoilla 5-9.

Päästötkinhän ovat suoraan riippuvaisia kulutuksesta. Ja nimenomaan juuri erityisesti bensiiniautojen maapallon ilmaston kannalta vaaralliset häkä- ja hiilidioksidipäästöt,

29

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niih

      No mitäs meidän bensatrollimme tähän?

    • Innokas-fanittaja

      Taitaa olla apinanraivolla etsimässä linkkejä, jossa olisi vaikkapa listattu paikkakuntia maailmalta joissa dieselkieltoja on suunnitteilla. Tai jotain muuta, josta olisi hyötyä kamppailussaan dieseleitä vastaan....

    • 423423

      Ongelma onkin se että dieselien typen oksidi päästöjä katalysoivat tai muuten poistavat järjestelmät ei ole käytössä pakkasilla. Ei tainnut AB testata systeemejä -10 pakkasilla.

      • Innokas-fanittaja

        No niin. 😎 Tulihan se sieltä.
        Löysitkö tuohon linkin? Ilmeisesti, kun oikein kovasti etsit? Viitsisitkö julkaista sen?
        Ja muutkin päästöt, kasvihuonekaasut hiilidioksidit, häkä, miten niiden poistot toimivat pakkasilla. Miten ylipäänsä päästöjen hallinta toimii pakkasilla?
        Nuo ovat bensa-autoissa huomattavan suuria jo normaalioloissakin, joten ei niitä tarvittaisi yhtään lisää.

        Ei muuten AB testannut sitäkään.


      • Äölkjhg

        Kyseisessä artikkelissa oli kyse ainoastaan polttoainekulujen taloudellisuusvertailusta. Päätöjä ei testattu eikä vertailtu missään olosuhteissa.

        Diesel oli tosiaan täysin ylivoimainen kaikissa muissa kokoluokissa paitsi kaikkein pienimmässä. Luonnollista, kun siinä ei dieselautoja olekaan.


      • Kolmekakaraajarakki

        Kyllä ne ovat käytössä kovillakin(-30)pakkasilla, toki eivät pätkäajossa.


    • ennakoituaenemmän
      • HuonoSuunta

        Päästöjen kurissapitämisen, saati vähentämisen kannalta tuo on valitettavaa. Nimenomaan siksi, että dieseleiden sijaan bensa-autoja ostetaan. Se lisää väistämättä kasvihuonekaasujen määrää ja tekee mahdottomaksi saavuttaa edes nykyiset päästötavoitteet ja niitähän ollaan vielä kiristämässäkin.

        Ei ole vaikea ennustaa, etteikö jotain toimenpiteitä ole odotettavissa.


      • Kehitys..Kehittyy

        EGR-ja SCV dieselit ovat puhtaampia kuin tavalliset bensakärryt.
        2009 jälkeen rekisteröidyissä dieseleissä nää ovat.
        Vanhat dieselit ovat ne ns. saastuttajat.
        Myös dieselin uudet lisäaineet polttavat dieselin paremmin.


      • Realismus

        37% uusista autoista Euroopassa on edelleen dieseleitä... se on aika monta kotteroa. Hybridejä ja sähköautoja menee 5%... minusta otsikko kuuluisi olla 'sähkö- ja hybridiautot eivät käy kaupaksi Euroopassa...' ja sitten siihen perään ihmettelyä niiden hinnasta ja niiden valmistuksen todellisista ympäristövaikutuksista.


      • AikansaKutakin
        Realismus kirjoitti:

        37% uusista autoista Euroopassa on edelleen dieseleitä... se on aika monta kotteroa. Hybridejä ja sähköautoja menee 5%... minusta otsikko kuuluisi olla 'sähkö- ja hybridiautot eivät käy kaupaksi Euroopassa...' ja sitten siihen perään ihmettelyä niiden hinnasta ja niiden valmistuksen todellisista ympäristövaikutuksista.

        ’Tuulethan’ ovat selvästi jo kääntymässä tässä Euroopan dieselvastaisessa ilmapiirissä, kun päästöihin ja taloudellisuuteen liittyvät kylmät faktat väkisinkin alkavat nousta esiin.
        Eikä vanhojen ja aika sitten tuotannosta poistuneiden dieseleiden typpipäästöilläkäön tai kymmenen vuotta vanhojen autojen pienhiukkaspäästöjen päästöillä sentään jatkuvasti perustella uusien autojen ympäristöhaittoja, vaikka kuinka yritys siihen on kovaa ja tavoite on mitä ilmeisimmin siirtää huomio pois bensa-autojen selvästi suuremmista päästöistä. Hetken aikaa tämä voi onnistuakin, mutta ei loputtomasti.

        Ne faktatkin jäivät vielä pahasti mm vw-konsernin idioottimaisen tahallisen vääristelytempun jalkoihin, kuten sekin, ettei vw-konserni ollut edes ainoa huijari eikä huijaukset koskeneetkaan vain dieseleitä.


      • Paras..Hyötysuhde

        Usassa edelleen dieselveturit vetävät pikajunia .
        Varmaa huoletonta tekniikkaa.
        Kaikki raskas kalusto liikkuu dieselillä, kuten Suomessakin.


      • DieselKokonaispuhtain

        Lueppa uusi Joulukuun Tuulilasi, ymmärrät valita uuden autosi
        moottoriteille ja landematkoillesinoikein.
        Akusto painaa kuin kivireki.


      • Etelän...Leikkikalu

        Oulun pohjoispuolella ei ole yhtään sätkäkonetta, eikä teholatauspistettä.
        Lapissa outo kapine, jota porot äänetömänä eivät osaa varoa.
        Ja hälvetin kylmä matkoilla.......ikkunat jäässä......lyhyt ilmastointimahdollisuus.


      • Paras....Hyötysuhde

        Intiassa ja Usassa veturit kulkevat dieselilä.
        Wärtsilän dieselvoimaloita laivoihin ja voimaloihin
        myydään valtavalla nenestyksellä.
        Le Mansissa 24 tunnin ajo voitetaan nykyään dieselillä.
        Mieti sitä Viherpeukaloinen.


      • Lillukanvarsia

        Minne lennettäis hiihtolomalla, pääsiäisenä, kesällä syyslomalla jouluna ?
        Tallinnaan laivalla muutaman kerran viikonloppuisin ?


      • BiodieselHelppoValmistaa

        Logistiikassa diesel säilyy ykkösenä vuosikymmeniä.
        Biodiesel on helppo tehdä verrattuna biobensaan ja biokerosiiniin.
        Kaksi uutta ydinvoimalaa tarvitaan piakkoin.


      • DieselOnLuotettava

        Blue dCi 115 – Puhtaampaa tehoa
        Uusi dieselmoottori tarjoaa korkeamman väännön ja tehon ajomukavuuden varmistamiseksi. Pakokaasujen päästöjen vähentämiseksi uusi Blue dCi -dieselmoottori on varustettu hiukkassuodattimen (DPF) lisäksi AdBlue® SCR-järjestelmällä**. Tämä tekniikkaa muuttaa typpioksidipäästöjä harmittomiksi kaasuiksi. AdBlue® -lisäainetta on saatavilla mm. huoltoasemilta ja auto ilmoittaa, kun AdBlue® -säiliö on täytettävä. Tämä moottori tulee saataville piakkoin.

        ** AdBlue® SCR-järjestelmässä pakokaasujen hiukkassuodattimeen suihkutetaan erikseen täytettävästä säiliöstä AdBlue® -nestettä, jonka sisältämä ammoniakki (NH3) aiheuttaa kemiallisen reaktion muuttaen typpioksideja (NOx) puhtaammiksi kaasuiksi (vesihöyryä ja harmitonta typpeä).


    • Vain_yksitoista_vuotta

      Suomi seuraa todennäköisesti länsinaapuria tässä! (Ruotsi aikoo kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin 2030)

    • Miksi siitä ei puhuta, että hiukkaspoltto ei toimi kunnolla kovilla pakkasilla. Ei ole diiseliä tarkoitettu Suomen oloihin. Jos kerran lopputuote on niin puhdasta, niin mene autotalliin ja ovet kiinni, tyhjäkäynti päälle?

      • TarkennatkoAjatustasi

        No eihän mikään muukaan päästöjen autojen vähentämishärveli toimi kunnolla kovilla pakkasilla hetikohta käynnistämisen jälkeen. Mitä erityistä puhumista juuri hiukkaspolton osalta pitäisi olla?

        Ei tämä hiukkaspolttokaan, joka vaatii muistaakseni noin 60 asteen lämpötilan toimakseen. Hiukkasuodin kerää hiukkaset pönttöön ja ’odottaa’ kunnes lämpötila on oikea ja aloittaa sitten polton tarvittaessa. Polttoahan ei tapahdu muutenkaan koko ajan.
        Nyt, kun vihdoin bensa-autoihinkin on määrätty pakolliset hiukkassuotimet, niin ymmärtääkseni nekin toimivat samalla tavalla.

        Miksi muuten mielestäsi dieseliä ei ole tarkoitettu Suomen oloihin? Vähintään yhtä hyvin ellei paremminkinhan se täälläkin toimii kuin bensamoottorit.


      • "No eihän mikään muukaan päästöjen autojen vähentämishärveli toimi kunnolla kovilla pakkasilla hetikohta käynnistämisen jälkeen. Mitä erityistä puhumista juuri hiukkaspolton osalta pitäisi olla? "

        Pakkopoltto ei käynnisty vaikka pönttö olisi täynnä, tämä on se ongelma.
        Sitten pitää mennä väkisin revittelemään jonnekin, että saa lämmöt ylös. Näin ainakin oli Hondassa -harmittihan se kun piti väen väkisin käydä muuten vaan ajamassa, jotta poltto käynnistyisi. Noh, tukkoonhan se pönttö meni ja maksoi vaihtoineen 3000e.

        Sittemin bensakuskina 2kk ja sen jälkeen suoraan siitä ainoaan järkevään vaihtoehtoon...


      • TarkennatkoAjatustasi
        dr_gupta kirjoitti:

        "No eihän mikään muukaan päästöjen autojen vähentämishärveli toimi kunnolla kovilla pakkasilla hetikohta käynnistämisen jälkeen. Mitä erityistä puhumista juuri hiukkaspolton osalta pitäisi olla? "

        Pakkopoltto ei käynnisty vaikka pönttö olisi täynnä, tämä on se ongelma.
        Sitten pitää mennä väkisin revittelemään jonnekin, että saa lämmöt ylös. Näin ainakin oli Hondassa -harmittihan se kun piti väen väkisin käydä muuten vaan ajamassa, jotta poltto käynnistyisi. Noh, tukkoonhan se pönttö meni ja maksoi vaihtoineen 3000e.

        Sittemin bensakuskina 2kk ja sen jälkeen suoraan siitä ainoaan järkevään vaihtoehtoon...

        Tiedossahan onkin ollut useimmilla jo pitkään, ettei dieselauto ole paras vaihtoehto kaupunkien muutaman kilometrin mittaisiin pätkäajoihin ja kauppakassiksi. Kovin kummoista yhtenäistä ajoa ei tarvita, kun poltto käynnistyy. Hieman pidempi työmatka riittää, jos ihan keskustan katuja ei sahaa liikennevalosta toiseen. Tästä minulla on kokemusperäistä tietoa täällä pk-seudulla vuodesta 2008 alkaen hiukkasloukkuautoista eikä kun talviaikaan ei juuri pitkiä maantiematkoja tule kovin usein. Työmatkani on reilu 20 km yhteensuuntaan. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia hiukkassuotimien kanssa.
        Siihen muutaman kilometrin mittaiseen kaupunkisahaamiseen sopii jopa bensakin paremmin, jos varaa tai halua ei ole hankkia sähkö/hybridiautoa.

        Saas muuten nähdä miten nuohoukkasloukut toimivat nyt uusissa bensa-autoissa, joilla tyypillisimmin ajellaan juuri lyhyitä kaupunkiajoja. Aika näyttää.

        Onneksi minulla ei ole koskaan ollut Hondaa, jos siinä hiukkassuodin hajoaa ja maksaa noin valtavasti. Normaalisti kyse on satasista itse laitteen osalta, ja rikkoutumiset on todella harvinaisia. En ole hankilökohtaisesti koskaan kuullutkaan sellaisista muuta kuin täällä teidän ’dieselkriitikoiden’ kirjoituksista.

        Bensa-autossa en näe mitään järkeä, jos ajo on muutakin kuin sitä kaupunkisahaamista eikä varaa ole sähköön/hybridiin. Jos pelkästään päästöjenkin osalta bensa-auto on pahin mahdollinen.


    • "Tiedossahan onkin ollut useimmilla jo pitkään, ettei dieselauto ole paras vaihtoehto kaupunkien muutaman kilometrin mittaisiin pätkäajoihin ja kauppakassiksi. Kovin kummoista yhtenäistä ajoa ei tarvita, kun poltto käynnistyy. "

      Tuosta olen osittain samaa mieltä, oli sitten Honda tai jokin muu merkki.
      "yhteinen ajo" taas on niin liukuva määre, että kehtaa yleistää näin: Suomen oloissa diiselin pakkopolton käynnistys vaatii sopivan lämpötilan ja lämpötilan saavuttaminen on yksilöllistä.

      Diisel-auto sopii parhaiten pitkiin, yhtäjaksoisiin matkoihin, ei ollenkaan kaupunkioloihin, missä saasteen putsaus ei toimi kunnolla. Kaikki tietävät miltä vastakäynnistetty diiseli haisee edessä liikennevaloissa.

      Taitaa olla Hondaan kalleimasta päästä DPF, muilla merkeillä se vaihdetaan useammin (kuulunee huolto-ohjelmaan jopa), mutta maksaa vähemmän (sinänsä taas kustannus autoilijalle). Koska diesel-autoja on erilaisia, niin kaikki diisel-autoja ei saa tuomita :) Osassa toimii hiukkasloukku jopa niin kuin se on tarkoitettu toimivan ja osassa EI vaan toimi. Dieseleissä on niin paljon vaihtelua.
      Osa taas on sen tyhjännyt, mikä taas on rikos kaikkia kohtaan, mutta siitähän ei kiinni vielä jää, jos koskaan. Jos jäisi kiinni, niin voisi tulla kallis paukku.

      • TarkennatkoAjatustasi

        Niin, dieseleissäkin on parempia ja huonompia autoja. Ei yllätä. Ei siis poikkea tältä osin mitenkään bensa-autoista.

        Yhtä hyvin, kuin kirjoitat dieseleiden sopimattomuudesta kaupunkeihin, voi kirjoittaa bensa-autojen sopimattomuudesta pidempään maantieajoon, missä bensa-autojen päästöt ovat melkoiset dieseleihin verrattuna.

        Muuten dieselien ’saasteiden putsaus’ kaupungeissa toimii yhtä ’kunnolla’ kuin bensa-autojenkin. Kylmänä hetken aikaa toimivuus on huonompaa, myös bensa-autoilla. Ja huomionarvoista on, että bensa-autot tuottavat häkä- ja hiilidioksidipäästöjä aina enemmän, jopa kaksi kertaa enemmän, kuten euro6-luokituskin sallii, kuin dieselit myös kaupungeissa. Kaupungeissahan bensakulutuskin on huomattavasti suurta, joten päästötkin ovat suuria. Typpioksidit ovat suurinpiirtein samalla tasolla euro6-autoissa, dieseleille sallitaan ’karvan verran’ enemmän euro6:lla, mutta sillä ei ole enää käytännön merkitystä. Hiukkaspäöstöjen osalta aivan uudet suorasuihkutusbensa-autot pääsevät jo dieselien tasolle, kun niissäkin on hiukkasloukut pakollisia.

        Mutta oikeassa olet, eri automerkeillä on väliä niin bensa- kuin dieselautoissa.

        Rikollinen toiminta, tehtiinpä sitä sitten minkä asian suhteen hyvänsä, on taasen jotain ihan muuta eikä sen käyttäminen perusteena tai kriteerinä ja vielä valikoivasti ole millään tavoin asiallista. Sehän tulee vastaan myös bensa-autojen osalta, jos sitä esiintyy dieselautoissakin. Miksi ei tulisi. Tosin niistäkin olen nähnyt ja vain täällä kirjoitettuna.


      • Euro5puhausAlkaa

        Euro-5 vuodesta 2009 alkaen on taloudellisin ja puhdas ratkaisu Pohjolan pakkasiin.
        Ei mitään lastentauteja ja Egr ja Scv huolehtivat puhtaidesta.
        Uskaltaa ajaa vaikka Lappiin.


      • IhanHyvä
        Euro5puhausAlkaa kirjoitti:

        Euro-5 vuodesta 2009 alkaen on taloudellisin ja puhdas ratkaisu Pohjolan pakkasiin.
        Ei mitään lastentauteja ja Egr ja Scv huolehtivat puhtaidesta.
        Uskaltaa ajaa vaikka Lappiin.

        Euro5-diesel on vielä typpioksipäästöjen kannalta ongelmallisempi kuin vastaavat bensa-autot, mutta pienhiukkasten ja varsinkin kasvihuonekaasupäästöjen osalta selvästi vastaavia bensa-autoja vähäpäästöisempi.


      • Mitälastentauteja
        Euro5puhausAlkaa kirjoitti:

        Euro-5 vuodesta 2009 alkaen on taloudellisin ja puhdas ratkaisu Pohjolan pakkasiin.
        Ei mitään lastentauteja ja Egr ja Scv huolehtivat puhtaidesta.
        Uskaltaa ajaa vaikka Lappiin.

        Mitäs lastentauteja euro6-autoissa on? Onhan nitäkin ollut liikenteessä markkinoilla jo vajaa viisi vuotta.
        Kovilla pakkasilla, todella kovilla eli reilusti yli 30 astetta, on dieseleillä huolehdittava, että tankissa on sen kestävää polttoainetta. Se on helppoa, kun tankkaa sitä ko alueen huoltoasemilla. Jos lähtee etelärannikolta Lappiin, niin viisasta ei kovilla pakkasilla ole tankata tankkia täyteen lähtiessä ja seuraavan kerran vasta sitten Lapissa perillä. Ei, vaan tankata vähemmän ja parikin kertaa matkan aikana, ei se niin työlästä ole kun kahvilla kuitenkin poikkeaa. Joutuvathan bensalla ajavatkin niin tankkaamaan, joskin eri syystä, eikä se heillekään lisätyönä näytä niin raskaalta. Siihen tottuu.


      • EirassaEdesTakaisin

        Millä hipsteri lähtee talvilomalle ?
        Kokeileppa mennä sähiläisellä Lappiin .
        Mutta mitäpä se minulle kuuluu.
        Ei sinullekaan kuulu mitään minun autoni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe