Vara-auton ei tarvitse olla rekisteröity taksiksi

lopetetaanniuhottaminen

Kaikki muut ajoneuvot, paitsi linja-autot, voi rekisteröidä taksiksi. Ei tarvitse katsastaa-ilmoitus riittää. Kun taksi liikenteeseen rekisteröity ajoneuvo on esim. rikki tai ajossa muulla paikkakunnalla -voi vara-autoksi laittaa minkä vaan auton!

Kukaan ei pysty enää valvomaan isoilla paikkakunnilla ketkä siellä ajelee.
Nykyisistäkään ulkomaisista kuskeista ei tiedetä mikä on etu-ja mikä sukunimi!
Ajokorttikokeen voivat suorittaa suullisesti.
Kaikki näyttävät saman näköisiltä.

66

6405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoako

      Aha. Tietosi perustuu mihin?

    • Veroto

      Tästä lähtien kaikkien autoilijoiden perheen muut autot ovat vara-autoja,tulee hyvät vähennykset.Hieno päätös ja on totta.

    • Seippi

      Mitkä vähennykset?

    • Kyytikiito

      Vara taksiksiksi rekisteröity auto on rekisteriotteessa mahdollista olla yksityiskäytöön rekisteröity.
      Sitä saa käyttää vain ammattimaiseen liikennöintiin jos varsinainen ammattikäyttöön rekisteröity auto on huollossa, tai korjauksilla.
      Mikäli käytät yhtäaikaa varsinaista ja vara-autoa on molemmat rekisteröitävä ammattiliikenteen vakuutuksiin.
      Eriasia voiko uuden liikenneuudistuksen myötä kukaan viranomaisistakaan valvoa kuinka monta autoa on radalla ammattimaisessa liikenteessä...
      Tää Annen taksilakiuudistus on niin sekava ja epäselvä, että muutoksia tullaan aivan varmasti ensimmäisen puolen vuoden aikna rukkaamaan taksilakiin.
      Jo pelkästään taksiauton kriteerit tullaan muuttamaan.
      Toinen asia joka tullaan muutamaan on että, taksiautossa tulee olla taksamittari sekä taksitunnukset.
      Annen laki on nyt 1.7 voimassa, mutta 100% varmuudella sitä on pakko rukata em. asioiden mukaisesti...

    • menneisyydenvangit

      Miksi ihmeessä tarvittaisiin taksamittari jos matkan hinta on kiinteä? Kaikkien firmojen ei tarvitse elää menneisyydessä vaikka Taksi Helsinki sinne epätoivoisesti kaipaakin takaisin.

      • Kyytikiito

        Yhteiskunnan maksamissa kyydeissä vaaditaan taksamittari, kuitin tulostin autossa suoraan, alkolukko, sekä Euro 5 päästövaatimuksten täyttävä auto.
        Lisäksi inva ja paaritakseissa mitoituksen täyttämät kulku ja sisäkorkeus, loiva inva luiska ja/tai invahissi.
        Vaikka maaseututaksin pääelinkeino on kela, vpl tai koulukuljetuksista saatava pääasiallinen tulo, on tärkeää saada myös ns. itsemaksavien asiakkaiden kyydit.
        Maaseudulla ei olisi taksille elinmahdollisuutta ellei em. kyytejä päivystä kaikkia.
        Eli 24/7/365 mennään.
        Uuden taksilain myötä on moni lopettamassa täällä maalla taksiautoilun.
        Paluuta ei taida olla, kun oli vielä jokaisessa kunnassa ja kylässä maan kattavasti taksipalvelut...
        ...Siksi ihmeessä...


      • Vuodet52

        Kerrankin joku,joka osasi tuon24/7 .Melkein.Sehän oikeasti on 24/7/52.Eikö niin?


      • Anonyymi
        Kyytikiito kirjoitti:

        Yhteiskunnan maksamissa kyydeissä vaaditaan taksamittari, kuitin tulostin autossa suoraan, alkolukko, sekä Euro 5 päästövaatimuksten täyttävä auto.
        Lisäksi inva ja paaritakseissa mitoituksen täyttämät kulku ja sisäkorkeus, loiva inva luiska ja/tai invahissi.
        Vaikka maaseututaksin pääelinkeino on kela, vpl tai koulukuljetuksista saatava pääasiallinen tulo, on tärkeää saada myös ns. itsemaksavien asiakkaiden kyydit.
        Maaseudulla ei olisi taksille elinmahdollisuutta ellei em. kyytejä päivystä kaikkia.
        Eli 24/7/365 mennään.
        Uuden taksilain myötä on moni lopettamassa täällä maalla taksiautoilun.
        Paluuta ei taida olla, kun oli vielä jokaisessa kunnassa ja kylässä maan kattavasti taksipalvelut...
        ...Siksi ihmeessä...

        Ai? Ajan yhteiskunnan, tai oikeastaan yhden kaupungin ajoja ja ei mulla ole mitään taksamittaria. Alkolukko ja muut kyllä löytyy ja auton pitää olla uudehko ja tarpeeksi iso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai? Ajan yhteiskunnan, tai oikeastaan yhden kaupungin ajoja ja ei mulla ole mitään taksamittaria. Alkolukko ja muut kyllä löytyy ja auton pitää olla uudehko ja tarpeeksi iso.

        Et taida maksaa veroja, ainakaan todellisuuden mukaan.


      • Anonyymi

        Mittari tarvitaa, ajaa sitten kiinteitä tai taksaan perustuvia kyytejä. Aidosti sinetöity taksamittari on ainoa luotettava kassakone esim. verottajalle.


      • Anonyymi

        kaikissa kaupoissakin on kassakone. MItenkäs muuten verottajalle voidaan toditettavasti ilmoittaa tulot???????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai? Ajan yhteiskunnan, tai oikeastaan yhden kaupungin ajoja ja ei mulla ole mitään taksamittaria. Alkolukko ja muut kyllä löytyy ja auton pitää olla uudehko ja tarpeeksi iso.

        😂😂😂😂😂🚕🚕🚕🚕🚕🚕😂😂😂😂😂😂🚕🚕🚕🚕🚕👍👍👍👍🏆🏆🏆🏆🏆🎖️🎖️🎖️🎖️🎖️🎖️Idiootille mitali rintaan ja pokaali hyllyyn!!!! Mistä näitä sikiää?????


    • ai_miksiköhön

      Näin tulee varmuudella tapahtumaan, ai miksikö pitäisi olla taksamittari? No ehkä siksi että verottaja vaatii.

      • verottajaeivaadi

      • verottajaeivaadi

        Suomi24 näköjään hajottaa linkin, ltoimiva linkki öytyy vero.fi:n pääsivulta.


    • odota_vaan

      Näinkö kuvittelet, että toisilla olisi luotettavat rapotit ja toiset harjoittais basaari kauppaa, kauanko luulet verottajan sellaista katselevan?

      • odotanjoo

        Ei luotettavaan raportointiin taksamittaria tarvita. Ja toisaalta taksamittari ei myöskään takaa luotettavaa raportointia.


      • Kyytikiito
        odotanjoo kirjoitti:

        Ei luotettavaan raportointiin taksamittaria tarvita. Ja toisaalta taksamittari ei myöskään takaa luotettavaa raportointia.

        Kaupan kassakoneetkin voidaan heivata männikköön, jospa ei kuitenkaan onnistu ihan kännykällä.
        Taksamittari rekisteröi auton kaikki ajot, erittelee käteis, laskutus, pankkikortti, ajetut ammattiajo, yksityisajo, huoltoajo, tuloa tuottamaton, sopimus, yms. maksut.
        Taksamittarin haihtumattomaan muistiin tallentuu ko. tiedot useiksi vuosiksi vaikka laitteesta katkaistaan virta.
        OIKEA taksi varustellaan taksamittarilla ja taksikyltillä.
        Jokaisen uuden taksiyrittäjän tietysti oikeus ajella ilman mittareita ja kylttejä, mutta 100 varmasti ne tullaan vaatimaan viimestään ensimmäisen vuoden aikana, tai viimeistään kun verottajalle alkaa tulla taksiyrityksiltä tulot vastaan menot epätasapainoista "veroilmoittelua", eli suomeksi sanottuna pimeetä tuloilmoituksia taksiliikennöinnistä...
        Perinteinen Suomalainen taksi tulee säilyttämään arvostuksensa asiakkaiden silmissä...
        Linkki taksamittariohjekirjaan...http://www.trippi.fi/ohje/Ohje-Mitax-300-2014-11.pdf


      • sillälaillajuu
        Kyytikiito kirjoitti:

        Kaupan kassakoneetkin voidaan heivata männikköön, jospa ei kuitenkaan onnistu ihan kännykällä.
        Taksamittari rekisteröi auton kaikki ajot, erittelee käteis, laskutus, pankkikortti, ajetut ammattiajo, yksityisajo, huoltoajo, tuloa tuottamaton, sopimus, yms. maksut.
        Taksamittarin haihtumattomaan muistiin tallentuu ko. tiedot useiksi vuosiksi vaikka laitteesta katkaistaan virta.
        OIKEA taksi varustellaan taksamittarilla ja taksikyltillä.
        Jokaisen uuden taksiyrittäjän tietysti oikeus ajella ilman mittareita ja kylttejä, mutta 100 varmasti ne tullaan vaatimaan viimestään ensimmäisen vuoden aikana, tai viimeistään kun verottajalle alkaa tulla taksiyrityksiltä tulot vastaan menot epätasapainoista "veroilmoittelua", eli suomeksi sanottuna pimeetä tuloilmoituksia taksiliikennöinnistä...
        Perinteinen Suomalainen taksi tulee säilyttämään arvostuksensa asiakkaiden silmissä...
        Linkki taksamittariohjekirjaan...http://www.trippi.fi/ohje/Ohje-Mitax-300-2014-11.pdf

        Pakko kommentoida/kysyä:

        - oikea taksi varustellaan taksamittarilla ja taksikyltillä
        -> MIKÄ IHMEEN OIKEA TAKSI, 1.7 ALKAEN KAIKKI KETKÄ OVAT TRAFILTA LUVAN SAANEET OVAT OIKEITA TAKSEJA SIINÄ KUIN MONOPOLI AJANKIN KOKENEET TAKSIT, JA VIELÄPÄ ERITYISESTI KULJETTAJAN IHONVÄRISTÄ RIIPPUMATTA

        - verottaja alkaa kiinostua viimeistään silloin kun alkaa saada taksiyrityksiltä tulot vastaan menot epätasapainoista "veroilmoittelua",
        -> OEN AJANUT SATUNNAISENA RENKINÄ 34 VUOTTA JA VOIN KERTOA, ETTÄ KYLLÄ NYKYTAKSIEN TOIMINTA VEROTTAJAN KANNALTA ON VÄHINTÄÄNKIN KYSEENALAISTA. TÄSSÄ PARI VINKKIÄ TULOJEN HÄVITTÄMISEEN:
        1. Joissain autoissa oli ylimääräinen sulake konetilassa mikä irroitettiin kun palattiin pidemmältä kyydiltä -> matkamittariin ei siis kerry kilometrejä
        2. Osa kyydeistä kuitattiin mittariin (ja siis sen muistiin) hukkakyyteinä eli, että asiakasta ei tullut tai ei saatu rahaa -> yksi 15€ hukka illassa tekee kolmellasadalla ajovuorolla 4500€ vuodessa, no sillähän kuittaa muutaman viikon Thaimaan loman
        3. Mikäli asiakas tarjosi könttäsummaa käteisenä (vaikka vähän huononpaakin) niin ei muuta kuin raha taskuun ja kyyti ylös erilliseen vihkoon. Eräällä autoilijalla oli näitä kyytejä varten jopa ihan oma lompakko mihin nää rahat laitettiin odottamaan etelän matkaa -> yksi 10€ käteismaksu vaikka joka kolmas paivä kolmella sadalla ajovuorolla tekee 1000€ vuodessa, ja taas saadaan lisää rahaa matkailuun
        4. Vielä veroista. Pitkän kuljettajaurani aikana maksoin veroa ehkä n. 75% ajamistani kyydeistä, 25% palkoista sain "pimeenä", en tiedä kuka ne verot maksoi, en ainakaan minä. enkä ole tästä "rikollisesta" toiminnasta edes milläänlailla pahoillani kun vertaa siihen mitä kusetuksia "isot pojat" tekee (Panama jutska yms)

        - Perinteinen Suomalainen taksi tulee säilyttämään arvostuksensa asiakkaiden silmissä
        -> JAAHA, KYLLÄHÄN TÄMÄ ARVOSTUS KOKISI KOMEAN INFLAATION MIKÄLI KANSA TIETÄISI KAIKKI TAKSIEN KOIJAAMISET. TÄÄLLÄ OLEVIA KIRJOITUKSIA LUKEMALLA SAA KÄSITYKSEN, ETTÄ KILTIT TAKSISEDÄT OVAT OLEMASSA SITÄ VARTEN, ETTÄ IHMISTEN EI TARVITSE KÄVELLÄ TAI KÄYTTÄÄ JULKISIA KULKUNEUVOJA JA ERITYISESTI MAASEUDULLA TAKSIT OVAT VAIN JA AINOASTAAN SITÄ VARTEN, KUN JULKISIA KULKUNEUVOJA/ MUITA PALVELUITA EI OLE JA PERÄMÖKIN MUMMONKIN ON PÄÄSTÄVÄ LIIKKUMAAN.
        NÄISTÄ ASIOISTA KANNETAAN NÄILLÄKIN PALSTOILLA ERITYISEN LIIKUTTAVAA HUOLTA ERITYISESTI NYKYISTEN TAKSAREIDEN TOIMESTA.

        SummaSummarum. Ei ole olemassa mitään erityisen rehellisiä (joskaan ei erityisen epärehellisiäkään) takseja, kaikki kusee varottajaa silmään sen minkä ehtii, ja ehkäpä se on jopa ok -> mitä isot edellä sitä pienet perässä.
        Taksareita ei todellakaan kiinnosta mikään palvelun tuottaminen itsesarvona (ja miksi pitäisikään), ainoastaa tuottamastaan palvelusta saatava €uro kiinnostaa. Mikäli joku muuta väittää niin ei muuta kuin 1.7 jälkeen taksilupa pykälään, auto alle ja ilmaiseksi palveluja tuottamaan, erityisesti maaseudulle kun sieltä on suurin osa palveluista viety pois kannattamattomina


      • 12plus

        Verottajalla oli taksiprojekti muistaakseni 2015-2016. Siinä 60% tarkastetuista taksifirmoista jäi kiinni verovilpistä ja 30%:lla vilppi oli sen verran kovaa että niiden katsottiin liittyvän harmaaseen talouteen. Nämä olivat siis näitä taksamittarillisia takseja, eli ei se mittari tosiaan ole mikään tae rehellisestä yrittämisestä.


      • Kyytikiito

        Täällä maalla on opietettu jo pienestä pitäen ,että rehellisyys maan perii"...
        Mainitsemiasi "vippaskonsteja" ei ole tullut mieleenkään käyttää, enkä noista edes tiennyt.
        Maaseututaksilla 95% kyydeistä on yhteiskunnan maksamia kuljetuksia, kaikki tulot on viranomaisten /verottajan tiedossa.
        Itse maksavat asiakkaiden ajoista menee taksamittarille samallalailla tiedot jotka näkyvät yrityksen tulona.
        Päivänselvääkin on että verottajalla on autoilijoiden kesken vertailua, joista voi verottaja hyvinkin pian nähdä jos jollakin autoilijalla ajokilometrit ja kulut eivät täsmää (esm. polttoainekulut).
        Itse ole kerran jopa pyytänyt verottajalta kirjanpitdon tarkastusta, kun epäilin eläköityvää kirjanpitäjää, verotakastuksessa löytyikin kirjanpitäjän virheitä, jotka verottaja korjasi 5 viimeiseltä vuodelta.
        Osa virheistä koitui minulle edullisemmaksi, osa päätyi verottajan eduksi...

        Pitäisi tuollaiset verovilppin harjoittajat laittaa elinikäiseen liiketoimintakieltoon...


      • johannes22

        höpö höpö.. ettet muka tiennyt, että mittarissa on hukka-ajo -toiminto...
        Tai et osannut päätellä. että asiakkaan tarjotessa kyytirahat jo aluksi tarvitsematta kuittia, voisit ajaa kyydin laittamatta mittaria päälle...

        Kokonaan toinen kysymys on sitten se, oletko toiminut epärehellisesti vai et.


      • johannes22
        sillälaillajuu kirjoitti:

        Pakko kommentoida/kysyä:

        - oikea taksi varustellaan taksamittarilla ja taksikyltillä
        -> MIKÄ IHMEEN OIKEA TAKSI, 1.7 ALKAEN KAIKKI KETKÄ OVAT TRAFILTA LUVAN SAANEET OVAT OIKEITA TAKSEJA SIINÄ KUIN MONOPOLI AJANKIN KOKENEET TAKSIT, JA VIELÄPÄ ERITYISESTI KULJETTAJAN IHONVÄRISTÄ RIIPPUMATTA

        - verottaja alkaa kiinostua viimeistään silloin kun alkaa saada taksiyrityksiltä tulot vastaan menot epätasapainoista "veroilmoittelua",
        -> OEN AJANUT SATUNNAISENA RENKINÄ 34 VUOTTA JA VOIN KERTOA, ETTÄ KYLLÄ NYKYTAKSIEN TOIMINTA VEROTTAJAN KANNALTA ON VÄHINTÄÄNKIN KYSEENALAISTA. TÄSSÄ PARI VINKKIÄ TULOJEN HÄVITTÄMISEEN:
        1. Joissain autoissa oli ylimääräinen sulake konetilassa mikä irroitettiin kun palattiin pidemmältä kyydiltä -> matkamittariin ei siis kerry kilometrejä
        2. Osa kyydeistä kuitattiin mittariin (ja siis sen muistiin) hukkakyyteinä eli, että asiakasta ei tullut tai ei saatu rahaa -> yksi 15€ hukka illassa tekee kolmellasadalla ajovuorolla 4500€ vuodessa, no sillähän kuittaa muutaman viikon Thaimaan loman
        3. Mikäli asiakas tarjosi könttäsummaa käteisenä (vaikka vähän huononpaakin) niin ei muuta kuin raha taskuun ja kyyti ylös erilliseen vihkoon. Eräällä autoilijalla oli näitä kyytejä varten jopa ihan oma lompakko mihin nää rahat laitettiin odottamaan etelän matkaa -> yksi 10€ käteismaksu vaikka joka kolmas paivä kolmella sadalla ajovuorolla tekee 1000€ vuodessa, ja taas saadaan lisää rahaa matkailuun
        4. Vielä veroista. Pitkän kuljettajaurani aikana maksoin veroa ehkä n. 75% ajamistani kyydeistä, 25% palkoista sain "pimeenä", en tiedä kuka ne verot maksoi, en ainakaan minä. enkä ole tästä "rikollisesta" toiminnasta edes milläänlailla pahoillani kun vertaa siihen mitä kusetuksia "isot pojat" tekee (Panama jutska yms)

        - Perinteinen Suomalainen taksi tulee säilyttämään arvostuksensa asiakkaiden silmissä
        -> JAAHA, KYLLÄHÄN TÄMÄ ARVOSTUS KOKISI KOMEAN INFLAATION MIKÄLI KANSA TIETÄISI KAIKKI TAKSIEN KOIJAAMISET. TÄÄLLÄ OLEVIA KIRJOITUKSIA LUKEMALLA SAA KÄSITYKSEN, ETTÄ KILTIT TAKSISEDÄT OVAT OLEMASSA SITÄ VARTEN, ETTÄ IHMISTEN EI TARVITSE KÄVELLÄ TAI KÄYTTÄÄ JULKISIA KULKUNEUVOJA JA ERITYISESTI MAASEUDULLA TAKSIT OVAT VAIN JA AINOASTAAN SITÄ VARTEN, KUN JULKISIA KULKUNEUVOJA/ MUITA PALVELUITA EI OLE JA PERÄMÖKIN MUMMONKIN ON PÄÄSTÄVÄ LIIKKUMAAN.
        NÄISTÄ ASIOISTA KANNETAAN NÄILLÄKIN PALSTOILLA ERITYISEN LIIKUTTAVAA HUOLTA ERITYISESTI NYKYISTEN TAKSAREIDEN TOIMESTA.

        SummaSummarum. Ei ole olemassa mitään erityisen rehellisiä (joskaan ei erityisen epärehellisiäkään) takseja, kaikki kusee varottajaa silmään sen minkä ehtii, ja ehkäpä se on jopa ok -> mitä isot edellä sitä pienet perässä.
        Taksareita ei todellakaan kiinnosta mikään palvelun tuottaminen itsesarvona (ja miksi pitäisikään), ainoastaa tuottamastaan palvelusta saatava €uro kiinnostaa. Mikäli joku muuta väittää niin ei muuta kuin 1.7 jälkeen taksilupa pykälään, auto alle ja ilmaiseksi palveluja tuottamaan, erityisesti maaseudulle kun sieltä on suurin osa palveluista viety pois kannattamattomina

        Tähän on myös pakko kommentoida..

        Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että "Ei ole olemassa mitään erityisen rehellisiä (joskaan ei erityisen epärehellisiäkään) takseja," Niin omat kokemukseni (nyt jo yli 20 vuotta palkkatyöläisenä)) ovat kyllä hieman toisenlaisia. En tietenkään tiedä, mitä yrittäjät ajovuoronsa aikana tekevät, eli käyttäväkö hukka-ajoa tai ajavatko pimeästi, mutta mahdollisuus tähän toki on. En ole koskaan törmännyt kuvailemiisi ylimääräisiin sulakkeisiin (miten muuten kilometrien kertymättömyys hyödyttää verottajan suhteen?) tai muihinkaan erityisjärjestelyihin. Palkkaakin olen pimeästi saanut vain muutaman kerran, ja silloinkaan ei ole ollut kyse varsinaisesti veronkiertotarkoituksessa tehty toimenpide, vaan isäntä on esimerkiksi korvannut menetetyn työajan (jos autoa on vaikka täytynyt käyttää huollossa vuoron aikana) antamalla jonkun pienen summan suoraan käteen, Näiden yhteissumma on varmasti alle 200 euron.

        En tietenkään voi kiistää kokemuksiasi. Ja oma otokseni talleista on kovin pieni, sillä en ole montaa kertaa tallia urani aikana vaihtanut. Ja muistan myös jonkun mainitseman erityissyynin tulokset.

        Minun mielestäni paljon suurempi ongelma on se, että työantajat eivät tunne eivätkä välitä, velvollisuuksistaan työnantajana.


      • Kyytikiito

        Tottakai hukkaajo kuitin olomassaolosta tiedän, nekin muutamat hukka-ajokuitit olen tulostanut oikeasti asiakkaan osoitteessa kun häntä ei ole löytynyt tai meni jollain toisella kyydillä. Kyllä täällä maalla on pitkät matkat, jolloin luokseajoa saattaa tulla jopa 50 km, lapissa 100 km ei ole mikään...
        Pidättekö verottajaa tyhmänä, jos hukka-ajoja tulostelisin 5% vuotuisista ajomäärästä, ei kärsisi montaakaa kun epäilys heräisi verottajalla.
        Minulle taksiyrittäjän ammatti on sen verran tärkeä ja arvokas ettei epärehellisyyksiin ole varaa.
        Maalla kaikki tuntevat jollainlailla toisensa, kuitin tulostan ja tarjoan jokaiselle otti tai ei.
        Maaseututaksin km tuotto on . 0.85-1.20€km, normihenkilö-autolla tuo 0.85 ja invalla 1€uron kiertämissä.
        Kaupunkitaksilla €/km on yleensä huomattavasti suurempi kuin maalais serkulla...
        Em. €/km tuotto ei tuosta 0.85 kärsi alentua, seuraavan mitan ottaa ulosmittaaja...

        Maalla ainakin vielä taksia arvotetaan... kaupungeissä saattaa olla toisin. tiiä sitten mistä johtuu ???


      • Kyytikiito
        Kyytikiito kirjoitti:

        Tottakai hukkaajo kuitin olomassaolosta tiedän, nekin muutamat hukka-ajokuitit olen tulostanut oikeasti asiakkaan osoitteessa kun häntä ei ole löytynyt tai meni jollain toisella kyydillä. Kyllä täällä maalla on pitkät matkat, jolloin luokseajoa saattaa tulla jopa 50 km, lapissa 100 km ei ole mikään...
        Pidättekö verottajaa tyhmänä, jos hukka-ajoja tulostelisin 5% vuotuisista ajomäärästä, ei kärsisi montaakaa kun epäilys heräisi verottajalla.
        Minulle taksiyrittäjän ammatti on sen verran tärkeä ja arvokas ettei epärehellisyyksiin ole varaa.
        Maalla kaikki tuntevat jollainlailla toisensa, kuitin tulostan ja tarjoan jokaiselle otti tai ei.
        Maaseututaksin km tuotto on . 0.85-1.20€km, normihenkilö-autolla tuo 0.85 ja invalla 1€uron kiertämissä.
        Kaupunkitaksilla €/km on yleensä huomattavasti suurempi kuin maalais serkulla...
        Em. €/km tuotto ei tuosta 0.85 kärsi alentua, seuraavan mitan ottaa ulosmittaaja...

        Maalla ainakin vielä taksia arvotetaan... kaupungeissä saattaa olla toisin. tiiä sitten mistä johtuu ???

        Korjataan tuon tuoton tilalle juoksukm...


      • sillälaillajuu
        johannes22 kirjoitti:

        Tähän on myös pakko kommentoida..

        Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että "Ei ole olemassa mitään erityisen rehellisiä (joskaan ei erityisen epärehellisiäkään) takseja," Niin omat kokemukseni (nyt jo yli 20 vuotta palkkatyöläisenä)) ovat kyllä hieman toisenlaisia. En tietenkään tiedä, mitä yrittäjät ajovuoronsa aikana tekevät, eli käyttäväkö hukka-ajoa tai ajavatko pimeästi, mutta mahdollisuus tähän toki on. En ole koskaan törmännyt kuvailemiisi ylimääräisiin sulakkeisiin (miten muuten kilometrien kertymättömyys hyödyttää verottajan suhteen?) tai muihinkaan erityisjärjestelyihin. Palkkaakin olen pimeästi saanut vain muutaman kerran, ja silloinkaan ei ole ollut kyse varsinaisesti veronkiertotarkoituksessa tehty toimenpide, vaan isäntä on esimerkiksi korvannut menetetyn työajan (jos autoa on vaikka täytynyt käyttää huollossa vuoron aikana) antamalla jonkun pienen summan suoraan käteen, Näiden yhteissumma on varmasti alle 200 euron.

        En tietenkään voi kiistää kokemuksiasi. Ja oma otokseni talleista on kovin pieni, sillä en ole montaa kertaa tallia urani aikana vaihtanut. Ja muistan myös jonkun mainitseman erityissyynin tulokset.

        Minun mielestäni paljon suurempi ongelma on se, että työantajat eivät tunne eivätkä välitä, velvollisuuksistaan työnantajana.

        Pakko laittaa pari kommenttia Johannes22 kommenttiin:

        Kirjoitit: miten muuten kilometrien kertymättömyys hyödyttää verottajan suhteen?) tai muihinkaan erityisjärjestelyihin.
        Vastaan: kun ei kerry kilometreja ei verottajakaan niin hanakasti kysele €/km suhteen perään

        Kirjoitit: minun mielestäni paljon suurempi ongelma on se, että työantajat eivät tunne eivätkä välitä, velvollisuuksistaan työnantajana.
        Vastaan: olet täysin asian ytimessä, työnantajan velvollisuuksilla ja takseilla ei ole mitään yhteistä

        Vielä tuosta mittarikikkailusta: yksi keino €urojen hävittämiseen on jaettu maksu, Semelin mittarilla muistaakseni toiminto 42 ja E ja sitten vaan lukuja pois mittarista.
        Aikoinaan ensimmäisissä muumi Passateissa ja 80-luvun lopun Opel Vectroissa sai mittarin vaijerin tod. helposti irti. Opelissa tosin vaijerin irroittaminen sytytti jonkin vikavalon mut eipä haitannut kun tiesi mistä vikavalo johtui.
        Vielä tonne takataskuun jäi rahan hävittämiskikkoja mut kirjoiteta kaikki kerralla ettei taksien gloria kärsi.

        Se täytyy kirjoituksestani huolimatta sanoa, että taksissa on paljon tosi hyviä tyyppejä, ihan ykkösukkoja ja tulee aina olemaan, vapautuvasta alasta huolimatta


      • sillälaillajuu
        Kyytikiito kirjoitti:

        Täällä maalla on opietettu jo pienestä pitäen ,että rehellisyys maan perii"...
        Mainitsemiasi "vippaskonsteja" ei ole tullut mieleenkään käyttää, enkä noista edes tiennyt.
        Maaseututaksilla 95% kyydeistä on yhteiskunnan maksamia kuljetuksia, kaikki tulot on viranomaisten /verottajan tiedossa.
        Itse maksavat asiakkaiden ajoista menee taksamittarille samallalailla tiedot jotka näkyvät yrityksen tulona.
        Päivänselvääkin on että verottajalla on autoilijoiden kesken vertailua, joista voi verottaja hyvinkin pian nähdä jos jollakin autoilijalla ajokilometrit ja kulut eivät täsmää (esm. polttoainekulut).
        Itse ole kerran jopa pyytänyt verottajalta kirjanpitdon tarkastusta, kun epäilin eläköityvää kirjanpitäjää, verotakastuksessa löytyikin kirjanpitäjän virheitä, jotka verottaja korjasi 5 viimeiseltä vuodelta.
        Osa virheistä koitui minulle edullisemmaksi, osa päätyi verottajan eduksi...

        Pitäisi tuollaiset verovilppin harjoittajat laittaa elinikäiseen liiketoimintakieltoon...

        Pakko on vielä kerran kommentoida kyytikiidolle:

        Sanoit: Päivänselvääkin on että verottajalla on autoilijoiden kesken vertailua, joista voi verottaja hyvinkin pian nähdä jos jollakin autoilijalla ajokilometrit ja kulut eivät täsmää (esm. polttoainekulut)
        Vastaan: Juu, äly päässä ja harkiten näitä kiemuroita on tehtävä ettei verottaja pääse jäljille mut just esimerkissä mainitsemani 4500 €uron "pesemistä" ei huomaa kukaan koskaan, sen verran heittoa eri autoilijoiden tuloissa/km on.

        No, onko 4500€ paljon vai vähän, riippuu tapauksesta mut niinkuin kirjoitin niin mukavan Thaimaan matkan sillä tekee. Se kun tuntuu olevan aikas monelle nyky isännälle elämän itseisarvo.

        Nyt jätän pirssarit, niin nykyiset kuin tulevat, rauhaan. Oikeesti hyvää ja tuloksekasta jatkoa vaan kaikille tasapuolisesti valitsemallanne uralla, uskontoon ja ihonväriin katsomatta.


      • Anonyymi
        sillälaillajuu kirjoitti:

        Pakko kommentoida/kysyä:

        - oikea taksi varustellaan taksamittarilla ja taksikyltillä
        -> MIKÄ IHMEEN OIKEA TAKSI, 1.7 ALKAEN KAIKKI KETKÄ OVAT TRAFILTA LUVAN SAANEET OVAT OIKEITA TAKSEJA SIINÄ KUIN MONOPOLI AJANKIN KOKENEET TAKSIT, JA VIELÄPÄ ERITYISESTI KULJETTAJAN IHONVÄRISTÄ RIIPPUMATTA

        - verottaja alkaa kiinostua viimeistään silloin kun alkaa saada taksiyrityksiltä tulot vastaan menot epätasapainoista "veroilmoittelua",
        -> OEN AJANUT SATUNNAISENA RENKINÄ 34 VUOTTA JA VOIN KERTOA, ETTÄ KYLLÄ NYKYTAKSIEN TOIMINTA VEROTTAJAN KANNALTA ON VÄHINTÄÄNKIN KYSEENALAISTA. TÄSSÄ PARI VINKKIÄ TULOJEN HÄVITTÄMISEEN:
        1. Joissain autoissa oli ylimääräinen sulake konetilassa mikä irroitettiin kun palattiin pidemmältä kyydiltä -> matkamittariin ei siis kerry kilometrejä
        2. Osa kyydeistä kuitattiin mittariin (ja siis sen muistiin) hukkakyyteinä eli, että asiakasta ei tullut tai ei saatu rahaa -> yksi 15€ hukka illassa tekee kolmellasadalla ajovuorolla 4500€ vuodessa, no sillähän kuittaa muutaman viikon Thaimaan loman
        3. Mikäli asiakas tarjosi könttäsummaa käteisenä (vaikka vähän huononpaakin) niin ei muuta kuin raha taskuun ja kyyti ylös erilliseen vihkoon. Eräällä autoilijalla oli näitä kyytejä varten jopa ihan oma lompakko mihin nää rahat laitettiin odottamaan etelän matkaa -> yksi 10€ käteismaksu vaikka joka kolmas paivä kolmella sadalla ajovuorolla tekee 1000€ vuodessa, ja taas saadaan lisää rahaa matkailuun
        4. Vielä veroista. Pitkän kuljettajaurani aikana maksoin veroa ehkä n. 75% ajamistani kyydeistä, 25% palkoista sain "pimeenä", en tiedä kuka ne verot maksoi, en ainakaan minä. enkä ole tästä "rikollisesta" toiminnasta edes milläänlailla pahoillani kun vertaa siihen mitä kusetuksia "isot pojat" tekee (Panama jutska yms)

        - Perinteinen Suomalainen taksi tulee säilyttämään arvostuksensa asiakkaiden silmissä
        -> JAAHA, KYLLÄHÄN TÄMÄ ARVOSTUS KOKISI KOMEAN INFLAATION MIKÄLI KANSA TIETÄISI KAIKKI TAKSIEN KOIJAAMISET. TÄÄLLÄ OLEVIA KIRJOITUKSIA LUKEMALLA SAA KÄSITYKSEN, ETTÄ KILTIT TAKSISEDÄT OVAT OLEMASSA SITÄ VARTEN, ETTÄ IHMISTEN EI TARVITSE KÄVELLÄ TAI KÄYTTÄÄ JULKISIA KULKUNEUVOJA JA ERITYISESTI MAASEUDULLA TAKSIT OVAT VAIN JA AINOASTAAN SITÄ VARTEN, KUN JULKISIA KULKUNEUVOJA/ MUITA PALVELUITA EI OLE JA PERÄMÖKIN MUMMONKIN ON PÄÄSTÄVÄ LIIKKUMAAN.
        NÄISTÄ ASIOISTA KANNETAAN NÄILLÄKIN PALSTOILLA ERITYISEN LIIKUTTAVAA HUOLTA ERITYISESTI NYKYISTEN TAKSAREIDEN TOIMESTA.

        SummaSummarum. Ei ole olemassa mitään erityisen rehellisiä (joskaan ei erityisen epärehellisiäkään) takseja, kaikki kusee varottajaa silmään sen minkä ehtii, ja ehkäpä se on jopa ok -> mitä isot edellä sitä pienet perässä.
        Taksareita ei todellakaan kiinnosta mikään palvelun tuottaminen itsesarvona (ja miksi pitäisikään), ainoastaa tuottamastaan palvelusta saatava €uro kiinnostaa. Mikäli joku muuta väittää niin ei muuta kuin 1.7 jälkeen taksilupa pykälään, auto alle ja ilmaiseksi palveluja tuottamaan, erityisesti maaseudulle kun sieltä on suurin osa palveluista viety pois kannattamattomina

        Voi h.......i!!! Missähän olet ajanut..........??!! Minun eteeni ei kyllä ole tullut samankaltaista!!! Ikinä!!!! Tuletkohan saamaan mitään eläkettä?


      • Anonyymi
        odotanjoo kirjoitti:

        Ei luotettavaan raportointiin taksamittaria tarvita. Ja toisaalta taksamittari ei myöskään takaa luotettavaa raportointia.

        Sitten sulla on lelumittari, ei asianmukaisesti sinetöity mittari, villi.


    • Kyytikiito

      Miten jaettu maksulla saadaan hävitettyä tuloja ???
      Mittariin tallentuu kokonais summa, jaetulla maksulla se vain jaetaan maksajien osuuksiin.

      • sillälaillajuu

        Meinasin, että en jatka tätä viestittelyä mut oli niin hyvä kysymys, että on jälleen vastata:
        Jaetun maksun kikka toimii vain ruuhka-aikana eli silloin kun on jatkuvasti tolpalla porukkaa. Se perustuu siihen, että otat kyydin mikä suuntautuu lähelle (selitän kohta miksi lähelle) ja viet sen perille. Hinta on esim 15,5€. Asiakas maksaa käteisellä eikä tahdo kuittia vaikka sitä tarjoat (tai voihan aina sanoa, että kuittitulostus ei toimi ja teet kuitin manuaalisesti mikä, on täysin luvallista, mut en suosittele) Nyt otat jaetulla maksulla pois mittarista muun paitsi lähtömaksun verran, esim 6,5€ pois jolloin mittariin jää 9€ (siis oletusarvona on, että 9€ on lähtömaksu). Nyt ajat tolpalle tuo 9€ mittarissa ja otat seuraavan kyydin jne.
        Ja miksi lähelle suuntautuva kyyti: Kun teet jaetun maksun niin mittari jää kassa-asentoon (auto on siis varattu) ja näin ollen et siis saa kyydinvälityksen kautta kyytejä, mut ei hätää kun olet lähellä tolppaa missä on asiakkaita odottamassa kyytiä.
        Eli siis näin toimien sait 15,5€ rahaa mut mittarin muistiin jäi vain tuo 6,5€.
        Onko tämä epärehellistä: no verottajaa kohti ihan helvetin epärehellistä, ei siis asiakasta kohtaan, tai ehkä moraalisesti arveluttavaa mut ei yhtään normikäytäntöä kalliimpaa mikä lienee tärkeintä.
        Zen verran vielä, että yksi kysymys kaikille tällä palstalla vieraileville (etenkin niille ketkä epäilevät uusien taksareiden veron maksua):
        Kuinka moni on jossain elämänsä vaiheessa jotain tuotetta tai palvelua ostaessaan kysynyt hintaa myös kuitittomana eli on valmis kusemaan verottajaa silmään. Mikäli joku kieltää koskaan tehneensä niin on joko täysi idiootti tai valehtelija. Mikäli "isot pojat" kikkailee miljarditulojensa kanssa niin, että eivät joudu maksamaan verojaan niin kyllähän pirssareiden ja muiden duunareiden tekemiset niihin verraten ovat melko light-luokkaa.
        Tässä kohtaa tulkee mieleen muuan hra Stalinin toteamus, kun häneltä kysyttiin eikö häntä hirvitä mikäli tekemänsä puhdistusten suuruus tulee ilmi : 10000 tapettua on hirvittävä tragedia, 1000000 tapettua on tilastotiedettä mitä ei usko kukaan. Mikäli siis kusetus on siis tarpeeksi suuri (tai tekijä on merkkihenkilö) niin läpi menee.
        Voi perhana, kylläpä tuli kirjoitettua moraalisesti arveluttavaa tekstiä.


      • Anonyymi
        sillälaillajuu kirjoitti:

        Meinasin, että en jatka tätä viestittelyä mut oli niin hyvä kysymys, että on jälleen vastata:
        Jaetun maksun kikka toimii vain ruuhka-aikana eli silloin kun on jatkuvasti tolpalla porukkaa. Se perustuu siihen, että otat kyydin mikä suuntautuu lähelle (selitän kohta miksi lähelle) ja viet sen perille. Hinta on esim 15,5€. Asiakas maksaa käteisellä eikä tahdo kuittia vaikka sitä tarjoat (tai voihan aina sanoa, että kuittitulostus ei toimi ja teet kuitin manuaalisesti mikä, on täysin luvallista, mut en suosittele) Nyt otat jaetulla maksulla pois mittarista muun paitsi lähtömaksun verran, esim 6,5€ pois jolloin mittariin jää 9€ (siis oletusarvona on, että 9€ on lähtömaksu). Nyt ajat tolpalle tuo 9€ mittarissa ja otat seuraavan kyydin jne.
        Ja miksi lähelle suuntautuva kyyti: Kun teet jaetun maksun niin mittari jää kassa-asentoon (auto on siis varattu) ja näin ollen et siis saa kyydinvälityksen kautta kyytejä, mut ei hätää kun olet lähellä tolppaa missä on asiakkaita odottamassa kyytiä.
        Eli siis näin toimien sait 15,5€ rahaa mut mittarin muistiin jäi vain tuo 6,5€.
        Onko tämä epärehellistä: no verottajaa kohti ihan helvetin epärehellistä, ei siis asiakasta kohtaan, tai ehkä moraalisesti arveluttavaa mut ei yhtään normikäytäntöä kalliimpaa mikä lienee tärkeintä.
        Zen verran vielä, että yksi kysymys kaikille tällä palstalla vieraileville (etenkin niille ketkä epäilevät uusien taksareiden veron maksua):
        Kuinka moni on jossain elämänsä vaiheessa jotain tuotetta tai palvelua ostaessaan kysynyt hintaa myös kuitittomana eli on valmis kusemaan verottajaa silmään. Mikäli joku kieltää koskaan tehneensä niin on joko täysi idiootti tai valehtelija. Mikäli "isot pojat" kikkailee miljarditulojensa kanssa niin, että eivät joudu maksamaan verojaan niin kyllähän pirssareiden ja muiden duunareiden tekemiset niihin verraten ovat melko light-luokkaa.
        Tässä kohtaa tulkee mieleen muuan hra Stalinin toteamus, kun häneltä kysyttiin eikö häntä hirvitä mikäli tekemänsä puhdistusten suuruus tulee ilmi : 10000 tapettua on hirvittävä tragedia, 1000000 tapettua on tilastotiedettä mitä ei usko kukaan. Mikäli siis kusetus on siis tarpeeksi suuri (tai tekijä on merkkihenkilö) niin läpi menee.
        Voi perhana, kylläpä tuli kirjoitettua moraalisesti arveluttavaa tekstiä.

        Tänä päivänä vaan ei oikein käteistä tule. Viime lauantainakin kaikki maksut oli kortilla!


    • Kyytikiito

      ..."Voi perhana, kylläpä tuli kirjoitettua moraalisesti arveluttavaa tekstiä."...
      ... olen kanssasi samaa mieltä...

      • laskuttaja

        Kyytikiidolla on suorastaan naivi usko taksamittarin kaikivoipasuuteen. Suomessa on satoja, jos ei tuhansia takseja, joissa läheskään kaikki ajot eivät ole taksamittarissa. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö tulot olisi kirjanpidossa! Meilläkin toinen auto on ollut monivuotisella sopparilla kouluajossa ja taksamittaria ei edes ole käynnistetty pariin vuoteen. Kaikki on laskutettu kunnalta sähköisellä laskulla sovitun tuntihinnan mukaan. Toisella autolla on merkittävästi yritysajoja. Myöskään näitä ei näy taksamittarissa. Syy siihen on kaksijakoinen, toiset yritykset eivät halua, että heidän maksamansa kyydin hinta näkyy matkustajalle (varsinkaan, kun se ei ole mittarihinta) ja toisilta yrityksiltä veloitetaan sopimuksen mukaan ENEMMÄN, kun mittarissa olevat taksat. Nämä kaikki hoituu sähköisesti laskuttamalla. Ei näihin tarvitse mitään taksamittaria!

        Ei Suomessa ole nyt eikä jatkossa mitään lakia joka velvottaisi käyttämään taksamittaria. Nykyinen taksa-asetuskin ja siitä johtuva mittarin käyttö ovat vain KULUTTAJIA koskevia - ei yrityksiä. Se, että asiakkaalle pitää jäädä kuitti/lasku saadusta palvelusta on aivan toinen juttu. Ja se ei nyt muutu mihinkään.


      • 2päivääJaLoppu
        laskuttaja kirjoitti:

        Kyytikiidolla on suorastaan naivi usko taksamittarin kaikivoipasuuteen. Suomessa on satoja, jos ei tuhansia takseja, joissa läheskään kaikki ajot eivät ole taksamittarissa. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö tulot olisi kirjanpidossa! Meilläkin toinen auto on ollut monivuotisella sopparilla kouluajossa ja taksamittaria ei edes ole käynnistetty pariin vuoteen. Kaikki on laskutettu kunnalta sähköisellä laskulla sovitun tuntihinnan mukaan. Toisella autolla on merkittävästi yritysajoja. Myöskään näitä ei näy taksamittarissa. Syy siihen on kaksijakoinen, toiset yritykset eivät halua, että heidän maksamansa kyydin hinta näkyy matkustajalle (varsinkaan, kun se ei ole mittarihinta) ja toisilta yrityksiltä veloitetaan sopimuksen mukaan ENEMMÄN, kun mittarissa olevat taksat. Nämä kaikki hoituu sähköisesti laskuttamalla. Ei näihin tarvitse mitään taksamittaria!

        Ei Suomessa ole nyt eikä jatkossa mitään lakia joka velvottaisi käyttämään taksamittaria. Nykyinen taksa-asetuskin ja siitä johtuva mittarin käyttö ovat vain KULUTTAJIA koskevia - ei yrityksiä. Se, että asiakkaalle pitää jäädä kuitti/lasku saadusta palvelusta on aivan toinen juttu. Ja se ei nyt muutu mihinkään.

        ”Ei Suomessa ole nyt eikä jatkossa mitään lakia joka velvottaisi käyttämään taksamittaria. Nykyinen taksa-asetuskin ja siitä johtuva mittarin käyttö ovat vain KULUTTAJIA koskevia - ei yrityksiä. Se, että asiakkaalle pitää jäädä kuitti/lasku saadusta palvelusta on aivan toinen juttu. Ja se ei nyt muutu mihinkään.”

        Et sitten aja Kela-ajoja lainkaan, kela näet vaatii taksamittarin. Kyytikiitokin on ilmoittanut, että hänellä 80% tuloista on juurikin näitä yhteiskunnan ajoja, joissa on taksmittaripakko. Räpistele nyt vaan vastaan siitä mittarista, sillä totuushan on, että pärjätäksesi taksien välisessä kilpailussa tarvitset sen taksamittarin. Tietys Kelakyytejä välittävät keskukset määräävät tarkasti mittarin merkin ja mallin..

        Se mittari kun tulostaa kuitinkin, ettet tarvitse edes mitään erillistä kuitinantolaiettakaan.

        Uskon myös, että taksilakia tukataan hyvinkin pian ja se taksamittari tulee monelle hankittavaksi.

        Vaan eipä se minua enää koske, kiikutan lupani maanantaina Elyyn ja jatkan oloneuvoksena eläkepäiviäni.

        Onnea mittarittomille...


      • laskuttaja

        Luetun ymmärtäminen on joskus vaikeaa!!! Kuka on sanonut, ettei autoissani ole taksamittaria? Se on nykyisin jopa pakollinen. Jatkossa sitä ei tarvitse laittaa, jos sitä ei tarvitse. Kouluajossa sitä ei tarvita, joten otan sen siitä autosta pois. Tämän mittarin siirrän autoon, joka ryhtyy ajamaan 100% Kelan ajoja (minulle uusi kokemus, auto on jo valmiina 1.7. alkaviin ajoihin). Tämä vanha "yleistaksini", jolla siis ajetaan merkittävästi yritysten ajoja, säilyttää taksamittarinsa. Tosin siihen on etsinnässä uuden tyyppistä mittaria, sillä nykyinen (Semel 6000) ei taivu haluamaani hinnoitteluun. Jatkossa se vaihtunee Mitax 400, kunhan se tulee markkinoille. Eli kalustoni lisääntyy yhdellä, johon tulee taksamittari, yhdestä vanhasta se poistetaan tarpeettomana ja yhdessä vanhassa se säilyy, mutta vaihtuu monipuoleisempaan. Todennäköisesti sen aikaa siinä käytetään puhelimen appi-mittaria ja siihen kytkettyä bluetooth tulostinta (30€). Näillä mennään...


    • Totuus12

      Mitä kun seuraava asiakas ottaa kuitin ,käry kävi.

      • sillälaillajuu

        Ehkäpä näin jossain vaiheessa käy, täytyy kuitenkin todeta, että minun tietämykseni mukaan ei kellekään ole tästä asiasta käry käynyt.
        Kun nykyiset pirssarit vannovat rehellisyyden perään, niinn arvatkaas keneltä olen neuvot noihin kikkoihin saanut, no pirssareilta itseltään


      • Kyytikiito
        sillälaillajuu kirjoitti:

        Ehkäpä näin jossain vaiheessa käy, täytyy kuitenkin todeta, että minun tietämykseni mukaan ei kellekään ole tästä asiasta käry käynyt.
        Kun nykyiset pirssarit vannovat rehellisyyden perään, niinn arvatkaas keneltä olen neuvot noihin kikkoihin saanut, no pirssareilta itseltään

        Taksamittari on taksin kassakone, siiihen kirjautuu kaikki auton liikut.
        Kun olet ajanut koulu tai muuta sopimusajoa että mittari on ollut pois päältä, kirjautuu kaikki näin ajetut ajot yksityisajoiksi.
        Sopimusajotoiminnassa ajetaan sopimusajotilassa alku ja loppuosoitteen väli, perillä mittariin näppäillään sopimushinta joka voi toki olla taksamittarihintaa suurempi, onhan kyseessä sopimusajo.
        Taksamittari on minun tietämyksen mukaan tämänhetkisen taksilain mukaan pakollinen varuste ja se pitää täyttää kulloisenkin taksamittaridirektiivin, lisäksi mittari pitää olla sinetöity valtuutetun asentajan todistuksella varustettuna.
        Kerran urani aikana on poliisi kysynyt taksin liikenneluvan, taksamittaritodistuksen ja ammattiajokortin.
        Katsastuksessa taksamittaritodistusta on kysytty kymmenkunta kertaa, jos ko. todistusta ei ole ei taksiauto läpäise katsastusta.
        Taksien verotarkastuksissa juurikin verrataan ilmoitettuja tuloja taksamittarin tietoihin, mikäli nämä eivät täsmää, näistä on käry käynyt. ilman taksamittaritietoja viranomaisen on vain uskottava yrityksen "manuaalista kirjanpitoa". Muuta ei asiassa voi väittää...
        Uuden taksilain myötä takseissa mahdollistetaan helppo veronkierto /harmaa talous lisääntyy.


      • laskuttaja

        Kyytikiito se vain uskoo taksamittarin kaikkivoimaisuuteen! Taksamittari on toistaiseksi pakollinen taksissa. Taksamittarin käyttö ei ole nyt eikä tulevaisuudessa pakollista. Taksamittarinhan saa vaihtaa vaikka joka päivä. Eikä kukaan koskaan ole kysellyt missä vanha mittari on. Se on voitu myydä vaikka toiselle taksarille. Muistissa on silloin ihan eri yrityksen tiedot! Kirjanpitoa, kuitteja ja veroja säädellään, mutta missään ei vaadita taksamittaria tai kassakonetta! Ei nyt eikä ensikuussa.
        Nyt moni joutuu vaihtamaan mittarin ja käytettyjen mittareiden markkinat ovat suuret. Et kai tosissasi kuvittele, rttä mittarin muistin mukaan joku tekee kirjanpitonsa ja maksaa verot tai selvittää yksityiajonsa, kun joku toinen on ensin vuosia ajanut sillä.


      • AlallaJo1970
        laskuttaja kirjoitti:

        Kyytikiito se vain uskoo taksamittarin kaikkivoimaisuuteen! Taksamittari on toistaiseksi pakollinen taksissa. Taksamittarin käyttö ei ole nyt eikä tulevaisuudessa pakollista. Taksamittarinhan saa vaihtaa vaikka joka päivä. Eikä kukaan koskaan ole kysellyt missä vanha mittari on. Se on voitu myydä vaikka toiselle taksarille. Muistissa on silloin ihan eri yrityksen tiedot! Kirjanpitoa, kuitteja ja veroja säädellään, mutta missään ei vaadita taksamittaria tai kassakonetta! Ei nyt eikä ensikuussa.
        Nyt moni joutuu vaihtamaan mittarin ja käytettyjen mittareiden markkinat ovat suuret. Et kai tosissasi kuvittele, rttä mittarin muistin mukaan joku tekee kirjanpitonsa ja maksaa verot tai selvittää yksityiajonsa, kun joku toinen on ensin vuosia ajanut sillä.

        ” Taksamittarin vaatimukset lain tasolla 1.7.2018 alkaen
        • Ajoneuvolain 25 ja 27 a §:n muuttamisesta annettu laki (321/2017), joka tulee voimaan 1.7.2018

        25 §:n (Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet) 2 momentti:
        Jos matkan hinta perustuu matkan tai ajan mittaamiseen, luvanvaraiseen henkilöliikenteeseen käytettävässä ajoneuvossa on oltava taksamittari tai hinnan määrittelyssä on käytettävä muuta laitetta tai järjestelmää, jolla saavutetaan taksamittaria vastaava mittaustiedon luotettavuus sekä tiedon suojauksen taso.
        • Jos asiakkaalle kerrotaan matkan sitova hintahaarukka etukäteen, niin taksamittaria ei silloin vaadita
        • Kuljetuksen maksaja voi kuitenkin vaatia kilpailutuksissa taksamittarin esim. Kela vaati kilpailutuksessaan sinetöityä taksamittaria
        27 a § (Ajoneuvon rakennetta, hallintalaitteita ja varusteita koskevat määräykset):
        Liikenteen turvallisuusvirasto antaa lisäksi tarvittaessa tarkemmat tekniset määräykset:
        ---------------
        8) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetusta taksamittarista tai muusta laitteesta. ”

        Lähde: trafi.fi

        Taksamittari vaaditaan JOKAISESSA SUOMALAISESSA TAKSISSA vielä nykyisin, eli älä nyt kirjoittele sammakoita ja läpiä päähäsi. Jos vaivaudut lukemaan tuota tuomaani lakitekstiä, on se pääsääntöisesti oltava edelleenkin, jos mielii alalla pärjäävän. Jokainen, joka lähtee alalle tositarkoituksella, varustaa autonsa niillä laitteistoilla, jotka esim. Kela vaatii, kuten sen taksamittarin. Vain harrastelijat voivat kuvitella pärjäävänsä ilman taksamittaria....

        Kyytikiito tietää varsin hyvin mitä kirjoittaa, hän on alan harras ammattilainen, joka yrittää toimia edelleen alalla pärjätäkseen ja elääkseen taksiammatilla.

        Uskon myös, että taksilakia tullaan rukkaamaan hyvin pian monelta osin, tuleva laki romuttaa taksialan lähes totaalisesti viemällä suomalaiset taksit kehitysmaatasolle. Yhdessäkään EU maassa ei ole tällaista lähes kaiken sallivaa taksilakia, vaan on EU:ssa yleisesti äärettömän säänneltyä ja valvottua. Tällainen kaiken salliva laki ei ole asiakkaan, eikä koko ammattikunna etu, asiakaspalautteet tuolla radalla ovat olleet äärettömän pelokkaita ja asiakkaat vannovatkin käyttävänsä vastaisuudessakin ainoastaan luotettavia taksamittarillisia autoja kuten ovat käyttäneet tähänkin asti.

        Itse ajoin juuri elämäni viimeisen taksikyydin, maanantaina lopetan ja vien lupani pois, en halua olla enää mukana sellaisessa ammatissa, jossa ei ole tulevaisuutta.

        Terveisin alalla vuodesta 1970


    • Kyytikiito

      Kirjoituksistasi Näkee että et ole taksiyrittäjä tai muutenkaan alaan perehtynyt...
      Niitä mittareita ei kukaan uusi ellei ole jonkun direktiivin mukaan pakko, ja vanhat mittarit ei kelpaa kenellekään, joku voi matkan mittamiseen tai ralliautoon nopeuden yms. näytöksi ostaa, mutta taksikäyttöön käytöstä poistetut ei kelpaa.
      Taksamittariasentaja voi nollata mittarin esim. jos joku lopettaa ja mittari tulee uuden taksiyrittäjän käyttöön, tämän tekee valtuutettu mittariasentaja, joka voi myös asentaa uudelleen mittarin sinetöintitodistuksen kanssa.
      Taksiyrittäjä tulostaa kuukausittain taksamittarista verottajalle kk-raportin, josssa on eritelty ammattiajo, sopimusasjo, huoltoajo, yksityisajo km:t, laskutusajot, käteismaksut, jopa kela, vpl, koulu, yritys,yms. ajot, alv osuus, veroton, verollinen €.
      Taksiyrittäjällä ja verottajalla on ns. verotili, ja kuukausiraportin mukaan lasketaan alv-maksu.
      Kaikissa Suomen takseissa on taksamittari.
      Uuden lain myötä sitä ei enää vaadita, mutta satavarmaa on että se tullaan palauttamaan pakolliseksi kunhan viranomaiset huomaavat harmaan talouden lisääntyvät taksialalla.
      Joukkareissa taksamittareita ei vaadita, vaikka monessa sellainen onkin ja niillä ajetaan jonkinverran yhteiskunnan maksamia kuljetuksia esim. kouluajoa, joukkareilla kelaa sai ajaa vielä taksamittaritaksoilla ns. valtakirja-aikana,(jolloin niihin oli asennettu taksitaksat), mittari ei saanut olla näkyvillä, vaan se oli useimmiten piilotettu hansikaslokeroon.

    • sillälaillajuu

      Kyllä äijät jaksaa väntää aiheesta rehellisyys verottajaa kohtaan.
      Kysyin tuossa aiemmin:
      "Kuinka moni on jossain elämänsä vaiheessa jotain tuotetta tai palvelua ostaessaan kysynyt hintaa myös kuitittomana eli on valmis kusemaan verottajaa silmään"
      Kukaan ei ole vastannut joten vastaan itse:
      Olen 65 vuotta kestäneen elämäni aikana esittänyt tuon kyssärin aina kun mahdollista ja hyväksynyt "verottoman" hinnan aina ja näin teen jatkossakin. Näin tekee aivan varmasti 99,9% ihmisistä.
      Olen 34 vuotta kestäneen kuljettaja urani aikana käyttänyt aiemmissa viesteissäni mainittuja kikkoja verottajan kusettamiseksi aina kun mahdollista ja näin teen jatkossakin. Näin tekee aivan varmasti 99,9% pirssareista, niin nykyisistä kuin tulevista (HUOM! asiakasta ei siis kuseteta, vain verottajaa).
      Isotuloinen yhteiskunnan kerma tekee tätä kusetusta joka päivä ja semmoisilla summilla mitä me ei edes tajuta (kts vertaukseni Stalin ja tilastotiede). Miksi ihmeessä normi palkkatyöläisen tai pirssarin (nykyisen tai tulevan) pitäisi ryhtyä JEESUKSEKSI ja unohtaa moinen "jumalaton ja syntinen" epärehellisyys ja maksaa kiltisti kaikki verot. Jos vastaus on moraalin vuoksi niin jumalauta, olen sanaton ja kysynkin: missä menee moraalin ja moraalittomuuden raja, €urossa vai tuhannessa eurossa jne.
      Vielä muutes tulevien pirssareiden YEL-maksuista. Turha niistä on huolta kantaa, niin niität kuin kylvät . Eipä nykyiset pirssarit nytkään kanna huolta kollegojensa maksuista joten miksi jatkossakaan.
      Vaikka olenkin oikein emäkelmi jumalattomine / moraalittomine kirjoituksenine niin kylläpä piristi tän kirjoittaminen, etenkin tuo vero-osio. Näkisin mielelläni kannanottoja aiheesta, ei siis kirjoitus virheistä tms aiheen kannalta epäolennaisesta.
      Minut ja mun mielipiteet saa aivan vapaasti tuomita vaikka alimpaan helvettiin (kellä siihen mandaatti ja moraali riittää), se ei minun mieltäni järkytä.

      • Kyytikiito

        Olet osoittanut ja tunnustanut tekeväsi kaikkessa vilppiä, teet sitä myös työnantajaasi, yhteiskuntaa, sekä kaikkia asiakkaitasi kohtaan, se sinulle sallittakoon kun olet tuon tavan elämässäsi omaksunut.
        Mitä luulet oletko nyt tehnyt Suomen yhteiskunnalle suuren palveluksen ?
        Sinun ei pitäisi saada nauttia mistään yhteiskunnan maksavista palveluista, lastesi koulutus, sairasvakuutuspalveluiden käyttö, yleisten virastojen ja palveluiden, julkisten maanteiden, rautateiden, hoitoalan palveluiden, ylipäänsä kaikkien verovaroista maksettujen palveluiden käyttö...
        Mitä luulet toimisiko yhteiskunta jos kaikki oltaisiin kaltaisiasi siivelläeläjiä...


      • sillälaillajuu

        Tulihan komentti:
        -> Olet osoittanut ja tunnustanut tekeväsi kaikkessa vilppiä, teet sitä myös työnantajaasi, yhteiskuntaa, sekä kaikkia asiakkaitasi kohtaan, se sinulle sallittakoon kun olet tuon tavan elämässäsi omaksunut
        Muuten oikein paitsi asiakasta en ole kusettanut enkä meinaa kusettaakaan

        -> Mitä luulet oletko nyt tehnyt Suomen yhteiskunnalle suuren palveluksen ?
        No en varmasti ole tehnyt palvelusta yhteiskunnalle (enkä niin väitäkkään) mut niinkuin sanoin, miksi normituloisen pitäisi olla sen rehellisempi kuin yhteiskunnan kerman

        -> Sinun ei pitäisi saada nauttia mistään yhteiskunnan maksavista palveluista, lastesi koulutus, sairasvakuutuspalveluiden käyttö, yleisten virastojen ja palveluiden, julkisten maanteiden, rautateiden, hoitoalan palveluiden, ylipäänsä kaikkien verovaroista maksettujen palveluiden käyttö...
        Ei varmaan pitäisikään mut edelleen, miksi miljardi tulot omaava/miljoona kusetukset tekevä saa nauttia samoista eduista kun minä, tai ehkäpä jopa sinä (en tosin tiedä tulojasi)

        -> Mitä luulet toimisiko yhteiskunta jos kaikki oltaisiin kaltaisiasi siivelläeläjiä
        Ei todellakaan toimisi mut luvallasi muitoilen kyssärin näin: toimisiko yhteiskunta jos pieni/keskituloiset ryhtyisivät koijaamaan niinkuin megatuloiset, tuskinpa

        Jos ei tähän ikään ole muuta oppinut niin ainakin sen, että miten HELVETIN epäoikeudenmukainen (ja jopa mätä) tää yhteiskunta on eikä se siitä parane vaikka kuinka olisin moraaliltani huippuluokkaa

        Mikäli sinä pystyt toimimaan kaikessa arvostamiesi eettisten arvojen (esim ei kuititonta kauppaa vaikka sais halvemmalla) mukaisesti niin voit todella olla itsestäsi ylpeä, siihen tuskin moni pystyy. Vaikka en siihen itse pystykkään olen silti ihan semi tyytyväinen itseeni ja elämääni. En käytä huumeita, en polta tupakkaa, alkoholia en ole juonut muutamaan vuoteen (joskus tekis mieli ottaa kylmä kalja), btw näähän on muutes yhteiskunnallisesti katsottuna hyviä ja rahaa säästäviä asioita, en siis ole ihan täysin roisto, ehkä?
        Ja lopuks , kuinka paljon paremmin tällä yhteiskunnalla menisi / kuinka paljon parempi paikka tää yhteiskunta olis elää vaikka omaisin vallan pyhimysmäisen moraalin.


    • lahtelainen

      Nimimerkki "Kyytikiito" taitaa elää jossakin pullossa. Tai ainakaan hänellä ei ole tiedossa miten taksit toimivat realimaailmassa.

      Taksamittarin tietoja ei voi nollata kukaan, ei edes mittariasentaja. Taksamittarit vaihtavat käyttäjää ihan jatkuvasti. Lahdessa Lahden Aluetaksi omistaa mittarit ja kun joku lopettaa, niin hänen mittarinsa palautuu ja asennetaan sitten johonkin toiseen autoon muisteineen kaikkineen. Ei niitä pysty tyhjentämään. Toisaalta ei taksamittarista pysty mitään tarkastamaankaan, yritä tulostaa vaikkapa tämän vuoden tammikuun kuukausiraportti - ei onnistu. Vuosiraportit ovat kalenterivuoden raportteja, taksiyrittäjän tilikausi voi olla mikä vaan. Eli taksamittarista ei voi tulostaa esim. tilinpäätökseen raporttia, mikäli tilikausi on jokin muu kuin kalenterivuosi. Raportin voi toki tulostaa vuoden alusta, mutta "viimevuoden lopun" raporttia ei pysty tulostamaan. Lisäksi taksamittarissa oleva kirjoitin on täysin erillinen laite, joten sillä pystyy tulostamaan vaikka tietokoneen avulla juuri sellaisia raportteja kun haluaa. Turha siis mitenkään väittää, että taksamittari olisi jotenkin "aukoton todistus". Tai voihan sitä hankkia vaikkapa toisen kirjoittimen "verottajan raportteja varten".

      Hän myös väittää, että joukkareissa olisi taksamittari. Ei ole saanut lain mukaan olla, joten niitä varten on kehitetty omansa, joukkoliiikennemittari, jotta ovat voineet ajaa taksiajon kaltaisia ajoja.

      Täällä Lahdessa vaihdetaan lähiaikoina merkittävä määrä taksamittareita. Tämä siksi, että Aluetaksi ei anna ajaa omilla mittareillaan Kelan ajoja hävittyään kilpailutuksen. Ei kukaan ole tätä aiemminkaan estänyt mittarin vaihtoja. Onhan taksiautoja jopa myyty kaikkine varusteineen uudelle yrittäjälle kautta aikojen.

      Mittarin sinetöinnistä voidaan myös olla montaa mieltä. Kuka osaa tulostaa mittaristaan sinetöintitodistuksen? Koska katsastusmies, poliisi, verottaja tai yleensä kukaan on sitä tulostanut? Autossa on yleensä lappu, jolloin ensimmäinen sinetöinti on tehty. Tämän jälkeen sillä on voitu ajaa vaikka kuinka paljon ilman sinettiä ja sitten kun on sinetti taas laitettu on asia ok. Tästä tulosteesta näkee kauanko on ajettu ilman sinettiä ja vain siitä.

      Verottaja toimii taksareita kohtaan nyt ja jatkossa samoin, kuin useita muita pienyrittäjiä kohtaan. Mikäli tilinpäätös ja veroilmoitus on suunnilleenkaan oikean suuntaisia, niin ne kelpaavat. Vai oletko joskus verotarkastuksessa joutunut tulostelemaa mittariraportteja?

      • EntinenSuhari

        Se sinetti kun pitää olla aina murtamaton. Jos ajat sinetti murrettuna ja jäät kiinni, olet totaalisen kusessa! Rangaistus tulee virkavallalta ja sitten verottajalta ylisuurena arviointiverotuksena. Toinen juttu, et sinä sillä taksamittarin printterillä ihan mitä vaan tulosta tietokoneella, se mittari kuntekee erilaisia muisteja ja laskutoimituksia, joita ei noin vain hatusta revitä. Toisekseen, kuukausiraportti otetaan KUUKAUSITTAIN kirjanpitoon, ei niitä oteta ”viime vuoden raportteja huhtikuussa tänä vuonna” kuten virheellisesti väitit.

        Valitettavasti yhteiskuntamme on pullollaan kaltaisiasi mätämunia, siksipä Sipilä kumppaneineen meitä alinomaa rokottaakin kohoutuvien maksujen muodossa. Tilanne on hälyttävä, verotulot putoaa ja yhteiskunnan elättämien joukkio kasvaa. Pahimpia olivat entiset Uberkuskit, sosiaaliavulla elävät kuskit jättivät verot ja maksut maksamatta ja rokottivat vielä yhteiskunnan avut itselleen. Mitähän siitä tulee, jos me kaikki tekisimme niin, kuin sinä?

        Mittarien leasing alkaa olemaan tätä päivää, kuitenkin vielä valtaosa taksareista omistaa mittarinsa ihan itse. Tulostaa myös kuukausiraportin kuukausittain.

        Tiesitkö muuten, että aika monella on mittariseuranta netin kautta? Tiedot jäävät palvelimelle vuosikausiksi, tulosteleppa sitten tietokoneellasi olemattomia raportteja. 😉😉😂


      • johannes22
        EntinenSuhari kirjoitti:

        Se sinetti kun pitää olla aina murtamaton. Jos ajat sinetti murrettuna ja jäät kiinni, olet totaalisen kusessa! Rangaistus tulee virkavallalta ja sitten verottajalta ylisuurena arviointiverotuksena. Toinen juttu, et sinä sillä taksamittarin printterillä ihan mitä vaan tulosta tietokoneella, se mittari kuntekee erilaisia muisteja ja laskutoimituksia, joita ei noin vain hatusta revitä. Toisekseen, kuukausiraportti otetaan KUUKAUSITTAIN kirjanpitoon, ei niitä oteta ”viime vuoden raportteja huhtikuussa tänä vuonna” kuten virheellisesti väitit.

        Valitettavasti yhteiskuntamme on pullollaan kaltaisiasi mätämunia, siksipä Sipilä kumppaneineen meitä alinomaa rokottaakin kohoutuvien maksujen muodossa. Tilanne on hälyttävä, verotulot putoaa ja yhteiskunnan elättämien joukkio kasvaa. Pahimpia olivat entiset Uberkuskit, sosiaaliavulla elävät kuskit jättivät verot ja maksut maksamatta ja rokottivat vielä yhteiskunnan avut itselleen. Mitähän siitä tulee, jos me kaikki tekisimme niin, kuin sinä?

        Mittarien leasing alkaa olemaan tätä päivää, kuitenkin vielä valtaosa taksareista omistaa mittarinsa ihan itse. Tulostaa myös kuukausiraportin kuukausittain.

        Tiesitkö muuten, että aika monella on mittariseuranta netin kautta? Tiedot jäävät palvelimelle vuosikausiksi, tulosteleppa sitten tietokoneellasi olemattomia raportteja. 😉😉😂

        "Se sinetti kun pitää olla aina murtamaton. Jos ajat sinetti murrettuna ja jäät kiinni, olet totaalisen kusessa! Rangaistus tulee virkavallalta ja sitten verottajalta ylisuurena arviointiverotuksena."

        Oletko ihan tosissasi? Olisiko mitään näyttöä?

        Todellisuudessa saa ajaa vaikka sinetti olisi murrettukin. Silloin on noudatettava matkan pituuden mukaan laskettua enimmäishintaa. Näin siis toistaiseksi, vielä muutaman päivän ajan


    • oho3

      Nimimerkki "lahtelainen" on pihalla kuin lumiukko. Vai ei joukkarissa ole taksamittaria kyllä on. Meidän 16 paikkaisessa inva varustetussa on mitax 300 ja ihan asiakkaitten nähtävissä. ei piilossa niin kuin joku väitti.

      • lahtelainen

        Enhän minä niin kirjoittanut, ettei joukkarissa ole taksamittaria. Minä kirjoitin "ettei lain mukaan saa olla".

        On muuten aika pieni ero Mitax 300 ja Mitax 34 mittareiden ulkonäöllä.

        EntinenSuhari kirjoitti, että sinetti pitää olla murtamaton. Kuka on koskaan tutkinut taksamittareiden sinettiä? Mille viranomaiselle se kuuluu? Kuinka tämä mahdollinen "sinetin tarkastaja" voi edes tietää, missä sinetin pitää olla?


      • EntinenSuhari
        lahtelainen kirjoitti:

        Enhän minä niin kirjoittanut, ettei joukkarissa ole taksamittaria. Minä kirjoitin "ettei lain mukaan saa olla".

        On muuten aika pieni ero Mitax 300 ja Mitax 34 mittareiden ulkonäöllä.

        EntinenSuhari kirjoitti, että sinetti pitää olla murtamaton. Kuka on koskaan tutkinut taksamittareiden sinettiä? Mille viranomaiselle se kuuluu? Kuinka tämä mahdollinen "sinetin tarkastaja" voi edes tietää, missä sinetin pitää olla?

        Katsastusmies, virkavalta varsinkin, jos tulee riitaa kyytimaksusta. Huomaan, ettet ymmärrä mitään taksialasta, koska et ymmärrä, missä taksamittarin sinetti sijaitsee. Olet melkoinen, anteeksi vaan, k••ipää!


    • Kyytikiito

      Se taksamittari on aikuisten oikeasti määrätty takseihin viranomaisten taholta...
      >>>aksimittari on mittalaitedirektiivin (MID, 2004/22/EU) mukaan määritelty mittalaite. Lainaus direktiivista:

      Soveltamisala
      .
      Tätä direktiiviä sovelletaan laitekohtaisissa liitteissä tarkoitettuihin
      mittauslaitteisiin ja
      -
      järjestelmiin. Kyseiset liitteet koskevat
      vesimittareita (MI
      -
      001), kaasumittareita ja tilavuuden
      muunnoslaitteita
      (MI
      -
      002), sähköenergiamittareita (MI
      -
      003), lämpöenergiamittareita
      (MI
      -
      004), muiden
      nesteiden kuin veden määrän
      jatkuvaan dynaamiseen mittauks
      een tarkoitettuja mittausjärjestelmiä
      (MI
      -
      005), automaattisia vaakoja (MI
      -
      006), taksimittareita
      (MI
      -
      007), kiintomittoja (MI
      -
      008),
      dimensiomittauslaitteita(MI
      -
      009) sekä pak
      okaasuanalysaattoreita (MI
      -
      010).

      Mittalaitteita
      käytetään määrittelemään hinta
      a
      ja
      veroa tiettyä suoritetta vastaan. Mittalaitteita käytetään
      esimerkiksi
      polttoaineen tankkau
      k
      s
      en yhteydessä näyttämään tankattua litramäärää
      , kaupan
      hedelmien ja
      lihojen punnituksessa
      määrittämään
      painoa
      sekä
      taksimatkan
      hinnan määritykseen
      mitta
      amaan
      matka
      a
      ja
      matka
      -
      aikaa
      . Mittalaitteet ja mi
      ttalaitedirektiivi
      voidaan
      kin
      nähdä kiinteänä kokonaisuutena,
      joka
      käytännössä näkyy kansalaiste
      n
      joka päiväisessä elämässä ja ovat
      siten tärkeä osa yhteiskun
      nan
      toimintaperiaatteita
      .
      Liikennekaari
      -
      lakiesitykse
      ssä on esitetty ajoneuvolakia muutettavaksi taksimittarin osalta seuraavasti:

      Jos
      taksimatka
      n hinta perustuu matkan tai ajan mitta
      a
      miseen, luvanvaraisen henkilöliikenteeseen
      käytettävässä ajoneuvossa on oltava taksamittari tai hinnan määrittelyssä on käyt
      ettävä muuta laitetta tai
      järjestelmää, jolla saavutetaan taksamittaria vastaava mittaustiedon luotettavuus sekä tietojen suojauksen
      taso.”
      Taksimatkan hinta,
      matkan kesto, matkan pituus
      sekä
      kuljetuksen ajankohta on pystyttävä aukottomasti
      osoittamaan myö
      s käytettäessä kiinteää matkan hintaa.
      T
      aksialan verotus ja arvonlisäveron kerääminen perustu
      vat nykyisin
      taksimittareista saatavi
      en
      vuororap
      ort
      t
      ien tie
      toihin
      ja niiden perusteella laadittuihin verovelvollisten ilmoituksiin.
      Luotettavien
      ja
      vertailukelpois
      ten
      tie
      tojen saamiseksi toimialalta on takseihin
      asennet
      tu
      sinetöidy
      t
      mittalaitedirektiivin
      vaatimukset täyttävä
      t
      mittauslaittee
      t eli
      taksimittari liitettynä maksupäätteeseen.
      Maksuliikenteen
      taustajärjestelmien voidaan katsoa olevan luotettavia ja hyväksy
      ttyjä ainoastaan, mikäli
      koko
      taustajärjestelmä on yhdessä autolaitteen kanssa hyväksytetty di
      rektiivin määräysten mukaisesti
      ja niist
      ä
      on tehty toisistaan irroitta
      mattomia.
      Käytännössä taksamittari on siis kassapääte, joka toimii myös
      eräänlaisena Fiscal
      Memorynä.
      Taksimittari EI edellytä mitään tiettyä teknologiaa, vaan siitä tulee taksimittari, kun direktiivissä
      2004/22/EU vaadittavat testit ovat hyväksytysti suoritettuja Notified Body:llä.
      Nykyisinkin taksimittari on
      teknologianeutraali
      , mutta
      kaikkien
      teknologioiden
      on läpäistävä
      testit
      samoin edellytyksin.
      Testien
      tarkoitus on varmista
      a mittalaitteen vaatimukset, joista
      tässä muutam
      ia
      tärkeim
      piä
      :

      Tarkkuus
      o
      Suurimmat sallitut virheet taksimittarin käytöstä taksissa aiheutuvat virheet pois lukien
      ovat:
      o
      K
      uluneelle ajalle: ± 0,1 %

      suurimman sallitun virheen vähimmäisarvo: 0,2 s
      o
      Ajetulle matkalle: ± 0,2 %

      suurimman sallitun virheen vähimmäisarvo: 4 m
      o
      Maksun laskennalle: ± 0,1 %

      vähintään, pyöristys mukaan lukien: maksun näytön vähiten merkitsevää lukua
      vasta
      avasti.

      Taksimittariin on asennettava laskurit, joita ei voida nollata, kaikille seuraaville arvoille:
      o
      taksin ajama kokonaismatka
      o
      taksin ajama kokonaismatka varattuna
      o
      varausten kokonaismäärä
      o
      matkasta perittyjen lisämaksujen kokonaismäärä
      o
      matkasta
      perittyjen maksujen kokonaismäärä.
      o
      Yhteenlaskettuihin arvoihin on sisällyttävä virtalähteen häiriön aikana 9 kohdan mukaisesti
      tallennetut arvot.

      Kansallisia poikkeamia sallitaan ainoastaan lämpötilarajoihin

      oltava 80 astetta
      minimistä
      maksimiin
      , mutta a
      laraja voi olla 0 astetta, tai kuten Suomessa nyt

      20 astetta.

      Poikkeustilanteen tai mahdollisen mani
      p
      uloinnin
      yhteydessä (esim
      .
      sähk
      ökatkos) mittarin on
      lukkiuduttava
      ja vain valtuutettu korjaaja voi resetoida
      laitteen esim. sinetin
      avaamalla

      muisteihi
      n
      on jäätävä merkintä kaikista lukkiutumisista
      ja myös erittäin lyhyistä sähkökatkoksista
      .

      Ohjelmistomuutokset on
      ilmoitettava Notified Bod
      ylle, ja tarvittaessa sertifioid
      a uudelleen ennen
      markkinoille saattamista.

      Hyväksyntä edellyttää valmistajalta sekä
      tuotannon että suunnittelun sertifiointa (esim ISO 9000),
      ja Notifed Body auditoi näitä vuosittain.
      Varmistaakseen kuluttajansuojan ja verotuksen Euroopan Unioni on luonut mittalaiteille oman direktiivin
      2004/22/EU ja Suomi on kyseisen direk
      tiivin ratifioi
      nut. Direktiivi e
      i rajoita minkään teknologian käyttöä,
      mutta edellyttää että tuotteet ovat CE
      -
      merkittyjä, mikä takaa yhdenmukaisuuden direktiivin vaatimuksiin.
      Direktiivi ei ko

    • Kyytikiito

      Mainittakoon vielä että kotipaikkakunnallani on yksi oman kuntalaisen yrityksen huoltoasema, muut ovat ns. kylmäasemia.
      Ostan kaikki polttoaineet ja autotarvikkeet tästä oman paikkakuntalaisen kautta vaikka hinta onkin kalliimpi kuin muualla.
      Me pienillä maaseutupaikkakuntien asukkaat ja yrittäjät tarvitsemme toisiamme, jos emme käytä näitä lähipalveluita, on ainakin lähdettävä asioille kauemmaksi kun lähipalvelut lopettavat.
      Täällä maalla jokainen arvostaa toistensä työtä, jopa taksiyrittäjä on "vielä" arvostettu ammatti...

      • sillälaillajuu

        Vielä kerran
        Kirjoitit: Ostan kaikki polttoaineet ja autotarvikkeet tästä oman paikkakuntalaisen kautta vaikka hinta onkin kalliimpi kuin muualla.
        Vastaan: todella ihailatavaa, itse käyn Venäjän puolella tankkaamassa, viimeksi 66 ltr, siellä ostos maksoi 40,42€ -> Suomessa vastaava olis maksanut (ltr hinnalla 1,579€) 104,21€, näin moraalittomasti toimien säästin 64,56€ (tästä on otettu siellä käynnin kulut pois = siis nettohyöty),
        Se *x n.100 tankkaus kertaa vuodessa tekeekin jumaliste jo 6456€, perskele, sillähän käy komiasti Thaimaassa. Enkä tunne omantunnon tuskia.


      • MitäsJos
        sillälaillajuu kirjoitti:

        Vielä kerran
        Kirjoitit: Ostan kaikki polttoaineet ja autotarvikkeet tästä oman paikkakuntalaisen kautta vaikka hinta onkin kalliimpi kuin muualla.
        Vastaan: todella ihailatavaa, itse käyn Venäjän puolella tankkaamassa, viimeksi 66 ltr, siellä ostos maksoi 40,42€ -> Suomessa vastaava olis maksanut (ltr hinnalla 1,579€) 104,21€, näin moraalittomasti toimien säästin 64,56€ (tästä on otettu siellä käynnin kulut pois = siis nettohyöty),
        Se *x n.100 tankkaus kertaa vuodessa tekeekin jumaliste jo 6456€, perskele, sillähän käy komiasti Thaimaassa. Enkä tunne omantunnon tuskia.

        Sillälailla, ilman tunnontuskia, juu. Mitäs, jos kaikki tekis noin?


      • sillälaillajuu

        Kun kaikkea ihmisen/yhteiskunnan tekemistä ohjaa laki, sen tuomat rajoitukset ja sen antamat mahdollisuudet, niin tekeekö jotain väärin noudattaessaan lain tuomia rajoituksia ja mahdollisuuksia?!?! Ei ainakaan minun mielestä.
        Täsmennätkö hiukan, mitä tarkoitat kommentillasi "Mitäs, jos kaikki tekis noin?"
        Ymmärränkö oikein, mikäli kaikki tekisivät niinkuin laki sallii tehtävän niin sekö on väärin? Jos tarkoitit tätä niin olen sanaton. Jos taas haet asialle moraalista perspektiiviä niin kenen määrittelemän moraalin, niitä kun on niin monenlaisia. Jos kysyt itsemurhapommittajalta hänen tekonsa moraalista oikeutusta niin saat 100 varmasti erilaisen vastauksen kuin hänen kohteekseen joutuneelta henkilöltä/ryhmältä.
        Mikäli asut itse sen verran kaukana itärajasta, että et voi tehdä sitä, minkä laki sallii, on moraalitonta syyllistää lakia noudattavia ihmisiä.


      • Anonyymi

        Lisätäkseni tähän sellaista .Täällä kyseisellä paikkakunnalla etelä-savosta kuultu juttu tästä taksiuudistuksesta. Täälläpä oli kuulemma paikalliset taksitolppa pirssiläiset sulkeneet tien eräältä taksiliikennettä harjoittavalta yrittäjältä. Tämä on mielestäni aivan järjetöntä ja naurettavaa käyttäytymistä näiltä taksikuskeilta. Onhan kyseessä palveluammatti ja aivan luvanvarainenkin kaikinpuolin.
        Pikku linnutkin lauloivat vielä , että oikein kuulemma oli uhattu väkivallalla, Tosi törkeää näiltä tolppalaisilta. Henkilökohtaisesti pidänkin mikin kytkettynä puhelimeen, johon saan nauhoitettua todisteet, jos minua tullaan uhkailemaan. Onpahan sitten todisteet esittää virkavallalle. Terveisin yksi taksiyrittäjänä aloittanut , ilman taksitolppa vuosimaksua maksamatta


    • Kyytikiito

      Nimimerkki siialaillajuu"...
      Miksi vänkäät taksamittarista ???
      Taksiyritys ilmoittaa taksamittarista tulostetulla kuukausiraporttien perusteella verottajalle tulonsa, em. tavalla.
      Vai meinaatko että ruutupaperilla pitäisi ilmoitella...
      Lopeta nyt hyvä mies, kun et tunnu tietävän mistään mitään !

      • EntinenSuhari

        Kyytikiito, älä ota näitä kirjoittajia liian vakavasti, ei näistä ole mitään harmia, kunhan kinaavat mistään mitään tietämättä.


      • 12plus

        Kannattaa lukea verottajan ohje taksiyrityksille. Talsamittarin tulosta on jatkossa yksi vaihtoehto ajopäiväkirjaksi.


    • Yxucffundt

      Kyllä tää on helvetin hyvä ku tää muuttuu vapaat pääsee näitten taksi idiooteista kokonaan irti jokainen selittelee vettä Nyt on verottajalta kaikki pois itseään koko elämänsä niin paljon pimeitä kun pystyt Terveisin entinen Helsinki taksin käyttäjä niin

      • Suhhaaja

        Sulla on mielenkiintoinen ulosanti, vaikeaa ymmärtää. Koitas kirjoittaa edellinen selkokielellä.


    • Kyytikiito

      Taksinkuljettajan ammatti ei ole pelkkää rahastamista, asiakas kun palvellaan mahdollisimman hyvin, antaa se jo lisää molemmille niin asiakkaalle kuin kuljettajalle...
      Tässä hieno esimerkki taksinkuljettajan työstä...
      >>https://www.youtube.com/watch?v=kH5lEhHwwqw

      • sittenkopilla

        Lähes joka päivystysyö n. 25vuoden ajan kävimme rakastelemassa hirvimajalla, tulihan sinne kilometrejä. Aikana parintuntia koko reissu. Kun taksiauton liikkeitä alkoivat toiset taksit seurata puhelimesta varsinkin kaikkien renkinä oleva nainen, ajot päivystysaikaan lopetettiin. Naimisissa oleva taksimies. Eikä muustakaan rehellisyydestä häivääkään.


    • sillälaillajuu

      Vieläx täällä kukaan kirjoittelee, esim. Kyytikiito, olis mukava vaihtaa pitkästä aikaa ajatuksia

    • Anonyymi

      Toivottavasti Rinteen hallitus nyt ymmärtää ettei taksiyrittäminen voi olla niinkuin se nyt on. Se täytyy kyllä sanoa noista vara-autojutuista että niille jotka nyt luulee että tuo ns. yksityisauto pelkällä ilmoituksella (jos ilmoittaa) ei ole niin yksinkertaista. Ilmoittaminen on helppoa mutta se tuo tullessaan tiettyjä velvollisuuksia myös. Loppupeleissä luulen että porukka ei ole tutustunut kuin (ehkä) Traficomin sääntöihin. Ongelmat alkaakin sitten näille yrittäjille kun tulee veroilmoituksen teon aika. Verottajalla onkin sitten omat säännöt mitä saadaan laittaa yrityksen kuluihin ja mitä ne tekee henkilöiden yksityisverotukseen. Lisäksi on niiden yksityiskäytön seurantaan liittyvät tarkat säännöt. Kaikki tarvitsee vaivannäköä ja niiden laiminlyönti aiheuttaa suurta vahinkoa henkilöille itselleen. Se mitä itse taksiyrittämiseen tulee nykyään niin valtio menettää nykysysteemillä paljon ja kaikki tämä vyyhti aiheuttaa paljon harmeja ja huonoa mainetta niille taksiyrittäjille ja kuljettajille jotka tekevät työtä tosissaan lakeja noudattaen ja ennenkaikkea haluavat itsensä elättää tekemällä sitä työtä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe