Laskin pankkitiliotteestani vuoden ruokakulut 1/ henkilö = 3350 e/ vuosi
joka tekee kuussa n. 280 e
ja viikossa 70 e
Onko sopiva summa mielestänne?
saattaa vuodessa kuulostaa isolle 3350 e/vuosi mutta eikö 70 e/viikko ole normaali?
(syön hyvin mutta en tupakoi ja osta viinaa ja kaljaa)
pyörälläkin käyn kaupassa paukkupakkasillakin.
Paljonko teillä menee?
1 henkilön ruokakulut 1 kuukaudessa/1vuosi
66
8860
Vastaukset
Käytän 40 euroa ruokaan ja juomaan. Valmistan ruoat perusraaka-aineista. Asumis -kulut paljon suuremmat.
- jossakinnytmättää
Suurelta kuulostaa, siis todella suurelta! Mitä ihmettä ostelet ruokakaupasta, vai onko ostosten joukossa jotain muutakin, kuten esim. kaupan kassalta ostettuja rahapelejä??
Eli sinulla menee ruokaan 10€ päivässä!!! Se on todella paljon, jos vertaa siihen, että me pystymme ruokkimaan koko neljän hengen perhee tuolla rahalla hyvin. Syömme päivittän kuitenkin kalaa, kanaa tai lihaa aterioiden yhteydessä, sekä runsaasti kasviksia.- Kolmenäiti
Jos on varaa 10 €:n ruokakuluihin päivässä, niin eihän siinä mitään pahaa ole. Jos itse syön työpaikan lounaan, menee pelkästään siihen 6,50 €. Välillä otan eväät töihin. Muuten teen perheelle ruoat, joten eiköhän tuo 10 € päivässä minultakin kulu keskimäärin ruokaan.
- leipäensin
Sopiva summa, selviän 200-250 eurolla kk.
Yksin asuvalla kuluu enemmän, kuin jos laskisi nelihenkisen porukan syömiset ja jakaisi neljällä.- jossakinnytmättää
Tuskin menee yksin asuvalla yhtään sen enempää ruokaan rahaa, kuin neljän hengen perheellä.
- leipäensin
200 x 4 = 800
Todennäköistä ettei köyhällä perheellä kulu 800 euroa, eli 200 euroa henkeä kohden kuukaudessa.
Suhteessa edullisempaa syödä porukassa. - Köyhyyttäkö
Eikös suurpakkaukset ole edullisempia kuin pienet jos kotona laittaa ruokaa? Se selittänee osittain pienemmät kulut per henkilö jos on useampi ruokailija samassa perheessä.
On parempi ostaa monipuolisia kunnon raaka-aineita kuin syödä mitä tahansa jossa ravintoarvoa ei ole. Se vaikuttaa aina terveyteenkin ja terveyskulut voi olla suuremmat jos syö yksipuolisesti ottamatta huomioon mitä ravintoaineita keho tarvitsee.
Jos taas haluaa laskea kaikki elämiseensä menevät kulut ovat varmastikin ihmisten elinolosuhteet niin paljon erilaisia että kaikkia ei voi laittaa samaan muottiin onko köyhä tai pärjääkö omilla tuloillaan tai perheen tuloilla.
- pakkopärjätäpienellä
vaihtelee riippuu mitä syö mutta ehkä 30 -50 euroo viikossa on totuus.mutta siin on aina kaikkee tarpeetonta mukana.jos pakolliset ostais vaan et nälkä pysyy pois ni menis varmaan 25 e viikko.
- roletaari
Tuo on suunnilleen meidän kahden eläkeläisen talousmenot kuukaudessa.
Ruoka, juomat ( maito ), kuivat elintarvikkeet keskimäärin ja satunnaiset saniteettitarvikeostot. - kybällä
Voi, jospa tuo olisikin takuuvarma summa, että kymppi per vrk. Jos vain malttavat pankin pitää nuoran päässä valtiosta, kuten eki(pankissa)on vuosia itkenyt. Ja soten kunnasta ja sairauden valinnanvapaista. Tai.. no..
- Ei_voi_olla
" 1 henkilön ruokakulut 1 kuukaudessa/1vuosi
hyvä.ruoka.parempi.mieli
19.6.2018 0:34
Laskin pankkitiliotteestani vuoden ruokakulut 1/ henkilö = 3350 e/ vuosi
ja viikossa 70 e"
Eli kun olet hakenut ruokakassit "Hurstilta" niin sen jälkeen menee vielä 70€/vko.
Musta se on aika paljon. Taidat ahmia eineksiä?- Loppuusuolantyöntäminen
Ei ahmita. Ruoka vaan maksaa. Hedelmät ja vihannekset,liha.
Olet taloudellinen, minulla menee yli 300 lähes 400
- Sh-maalta
Budjetti on 100 e/kk ja siinä olen pysynyt, välillä tosin tekee tiukkaa, jo kolmatta vuotta. Iso osa summasta menee naiselliseen kauneudenhoitoon, sillä ostan kaiken kosmetiikan myös marketista. Mulla on tietty kasvimaa, mutta silti...? minusta budjettisi on kumman suuri ellet sinäkin tykkää ostella luomukosmetiikkaa?
- Ettäsilviisio
Ai mihin kauneuden hoitoon. Leena,sano kauheuden hoitoon;)
- Mustamuna
Sh maalta,säästöjä gambiaan seksin ostoon?
- hyvä.ruoka.parempi.mieli
Einekset ja kosmetiikat jää.olen toista merkkiä :)
Summa arvioideni mukaan nousee kun ostan sivutuotteita siis öljyä,sinapit.ketsupit.pyreetä, kalaa tuoreena, paistia, oliiveja, pähkinää, kahvia useita paketteja, kaakaota, leikettä, kermaa perunoihin/kahviin, juuri paistettuja leipiä., vihanneksia..
Tietty jos ostaisi vaan niukin naukin halvinta makkaraa ja perunapussin niin pääsis halvemmalla, mutta saa ainakin ravintotarpeet täytettyä.
Se on mukava olla kun on jääkaapissa purtavaa ;p
tattista vaaan! kaikille - Tykkääntilanteestani
Tällä hetkellä olen keittiössä kuntouttavassa. Joka päivä saan aterian ja mukaan myös ylijäämää,joskus eurolla ,joskus ilmaiseksi. Siis nyt menee viikossa ehkä 20€ omaa rahaa ruokiin. Säästöä sekin,että saa tuolta ja saa vielä 9€ plus 4,80€ korotuksen päivärahaan. Puolikuntoisena tämä on hyvä tilanne. Kykenen sen 4 tuntia työskennellä ja edut päälle. Voiko parempaa olla ,kun en oikeaan täyspäivätyöhön kykene. Syynä fyysinen sairaus,joka ei itse ole aiheutettu eikä ole alkoholi tms ongelmia.
- pinnaa_kireämmälle
Jos söisit päivittäin vain puuroa ja hernekeittoa - itse valmistaen kaikki ja hernekeitossa ei sitten kovin paljoa sattumia - yhden annoksen hinnaksi jäisi n. 0,1 euroa.
6 tällaista annosta päivässä tekisi 0,6 euroa - kuukaudessa n. 18,3 euroa ja vuodessa 220 euroa.
Eli summa summarum, tuosta 3350 euron vuotuisesta ruokamenosta on mahdollista ottaa pois vielä yli 3000 euroa säästöön. Okei, hieman lisää ravintoaineita ruokavalioon lienee tarpeen, mutta siitä huolimatta voit ottaa vielä yli 2500 euroa vuotuisesta ruokalaskusta pois.
Siis jos oikein kireälle vetää ruokabudjetin, mitä tämä sitten vaikuttaa esim. henkiseen hyvinvointiin - se onkin toinen juttu.- alle_eurollapäivässä
On täällä moneen kertaan ollut kirjoituksia, että 200€ saa yhdelle henkilölle vuoden safkat, eikä niissäkään laskelmissa ole pelkkää hernekeittoa ja kaurapuuroa tarvinnut syödä.
Ruoka on todella halpaa kaupasta ostaen, koska maataloustuet varmistaa tuotantokustannuksia halvemma hinnan kaupassa.
Ei meillä pinna kiristy mitenkään, kun syödään edullisesti kotiruokaa edullisista aineksista. Kaurapuurolla lähtee päivä käyntiin, lautasellinen maksaa 0,02€, hernekeitot on edullista ruokaa itse tehden ja jopa tarjouksista ostettuina 0,19€ purkki!! https://aijaa.com/hjvpot
Soijarouheesta saa tehtyä monenlaista ruokaa ja tulee edullisesti proteiinit, vaikka soijamakaronilaatikkoa tai soijaperunasoselaatikkoa.
Syksyllä kaali ja porkkana on halpaa, koko vuoden hapankaalit ei paljoa maksa syksyllä tehden ja on flavonoidit ja vitamiinit tallella, ei tarvitse ostella kalliisti purkeissa.
Kalaa on tarjouksissa, varsinkin, kun kala-altaita tyhjennellään syksyllä ennen talven tuloa, kirjolohta saa jopa alle 2€/kg! Jos sattuu olemaan lähellä paikka mistä hankkia kirjolohen fileeraustähteitä, on todella edullisesti tarjolla omega-3 rasvahapot. - Hern-ari
Täähän olusikin hyvä uusi dieetti, puuroa ja hernarii. Pitkän sentin voisi säästää, kunhan vatsa ja ruoansulatus ensin tottuuuisi rautaiskuuriin
- alle_eurollapäivässä
Hern-ari kirjoitti:
Täähän olusikin hyvä uusi dieetti, puuroa ja hernarii. Pitkän sentin voisi säästää, kunhan vatsa ja ruoansulatus ensin tottuuuisi rautaiskuuriin
Mitäs diettiä se muka on, jos elää kaurapuurolla ja hernarilla! Purjehtihan aikoinaan Salmen Penakin hernarilla maailman ympäri yksinpurjehduksessa, kun ei löytynyt paljoa sponsoreita (Hjallis sai samalle reissulle enempi sponsoreita), Gilbertti vaan sponssasi Penaa ja siksi hernarit eväiksi sille matkalle.
Kokeilkaa tuota, jos ette usko, etta aloitatte aamun kaurapuurolla ja leipäviipaleella levitteen ja edamin kanssa. Syötte päivällä itse keitettyä hernaria tai tarjouksista halvalla ostettua. Teette soijamakaroni-, soijaperunasoselaatikoita ym. edullista ruokaa, sekä syötte porkkanaraastetta ja hapankaalia. Keräätte nyt kesällä marjat pakastimeen. Rahaa ei mene ruokaan paljoakaan!
Olen itse nyt syönnyt kaurapuuroa joka aamu viimeiset 32 vuotta ja muutenkin elänyt noilla opeilla. - Pitkäaikatyötön
alle_eurollapäivässä kirjoitti:
On täällä moneen kertaan ollut kirjoituksia, että 200€ saa yhdelle henkilölle vuoden safkat, eikä niissäkään laskelmissa ole pelkkää hernekeittoa ja kaurapuuroa tarvinnut syödä.
Ruoka on todella halpaa kaupasta ostaen, koska maataloustuet varmistaa tuotantokustannuksia halvemma hinnan kaupassa.
Ei meillä pinna kiristy mitenkään, kun syödään edullisesti kotiruokaa edullisista aineksista. Kaurapuurolla lähtee päivä käyntiin, lautasellinen maksaa 0,02€, hernekeitot on edullista ruokaa itse tehden ja jopa tarjouksista ostettuina 0,19€ purkki!! https://aijaa.com/hjvpot
Soijarouheesta saa tehtyä monenlaista ruokaa ja tulee edullisesti proteiinit, vaikka soijamakaronilaatikkoa tai soijaperunasoselaatikkoa.
Syksyllä kaali ja porkkana on halpaa, koko vuoden hapankaalit ei paljoa maksa syksyllä tehden ja on flavonoidit ja vitamiinit tallella, ei tarvitse ostella kalliisti purkeissa.
Kalaa on tarjouksissa, varsinkin, kun kala-altaita tyhjennellään syksyllä ennen talven tuloa, kirjolohta saa jopa alle 2€/kg! Jos sattuu olemaan lähellä paikka mistä hankkia kirjolohen fileeraustähteitä, on todella edullisesti tarjolla omega-3 rasvahapot.On ollut moneen kertaan kirjoituksia, mutta ravitsemussuosituksia sellaiset laskelmat eivät ole täyttäneet, kuten on myös moneen kertaan todettu.
- alle_eurollapäivässä
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
On ollut moneen kertaan kirjoituksia, mutta ravitsemussuosituksia sellaiset laskelmat eivät ole täyttäneet, kuten on myös moneen kertaan todettu.
Jos olen elänyt yli 30 vuotta noilla safkoilla, niin minunhan ei pitäsi edes elää tuolla logiikalla.
- Pitkäaikatyötön
Jos olen elänyt yli 30 vuotta noilla safkoilla, niin minunhan ei pitäsi edes elää tuolla logiikalla.
Jos ja jos, mutta kun et ole.
- eiihmisenelämäätuo
Kalaa on tarjouksissa, varsinkin, kun kala-altaita tyhjennellään syksyllä ennen talven tuloa, kirjolohta saa jopa alle 2€/kg! Jos sattuu olemaan lähellä paikka mistä hankkia kirjolohen fileeraustähteitä, on todella edullisesti tarjolla omega-3 rasvahapot.Toimeentulotukia ptä ilman muuta pienentää kun teillä kerran noin vähän menee rahaa ruokiin.! Todellakaan en usko alkuunkaan valheitanne jostakin 200 euron vuosiruokabudjetistanne..::)))
Itse en ikinä alkaisi syödä kaurapuuroja päivittäin, eihän tuollainen ole ihmisarvoista elämää, nuukailla ja laske a joka sentti mitä voisi ruuassaan säästää.
Omat ruokakuluni ovat n. 230-280 e/kk ja helposti menee enemmänkin. Mainittakoon että olen keskipalkkaisessa työssä, ja kustannan rukani itse. Sekä olen normaalipainoinen. - Pitkäaikatyötön
eiihmisenelämäätuo kirjoitti:
Toimeentulotukia ptä ilman muuta pienentää kun teillä kerran noin vähän menee rahaa ruokiin.! Todellakaan en usko alkuunkaan valheitanne jostakin 200 euron vuosiruokabudjetistanne..::)))
Itse en ikinä alkaisi syödä kaurapuuroja päivittäin, eihän tuollainen ole ihmisarvoista elämää, nuukailla ja laske a joka sentti mitä voisi ruuassaan säästää.
Omat ruokakuluni ovat n. 230-280 e/kk ja helposti menee enemmänkin. Mainittakoon että olen keskipalkkaisessa työssä, ja kustannan rukani itse. Sekä olen normaalipainoinen."Itse en ikinä alkaisi syödä kaurapuuroja päivittäin, eihän tuollainen ole ihmisarvoista elämää, nuukailla ja laske a joka sentti mitä voisi ruuassaan säästää."
Kyllä kaurapuuro maistuu minullekin aina aamiaiseksi, jos panee nokareen margariinia sekaan makua (ja lisäenergiaa) antamaan. Puoli lasia maitoa menee siinä ohessa.
Tällä jaksaa monta tuntia, mutta täytyyhän sitä tietysti jotain muutakin syödä.
Tuosta 200 euron vuosibudjetista sen verran, että saadakseen kalsiumia suosituksen mukaisen määrän tulisi nauttia "5-6 desilitraa nestemäisiä maitovalmisteita ja 2-3 viipaletta juustoa päivässä". https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravintoaineet/kalsium/
Jos kulutetaan 6 dl maitoa/vrk kerrottuna 365 päivällä, menee vuodessa 219 litraa maitoa. Oletettaessa maidon litrahinnaksi 70 senttiä, palaa rahaa 153,30 euroa. Kun laitetaan tuohon sitten juustot päälle, niin se 200 € meni jo tässä kohdassa. - Anonyymi
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
On ollut moneen kertaan kirjoituksia, mutta ravitsemussuosituksia sellaiset laskelmat eivät ole täyttäneet, kuten on myös moneen kertaan todettu.
Halvoista perusraaka-aineista saa varmasti koostettua täysin ravitsemissuositusten mukaisen kasvisruokavalion. Tietenkin se vaatii hieman vaivaa.
proteiini linsseistä, soijasta, herneistä, pavuista
leipä, tumma makaroni, kauraryynit, ohra
Kaali, peruna, lanttu, omena, appelsiini, porkkana
metsämarjat
sienet
nokkonen
idätys
kesäkurpitsa helppo ja satoisa
nokkoskäyte lannoitteena, tuhka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvoista perusraaka-aineista saa varmasti koostettua täysin ravitsemissuositusten mukaisen kasvisruokavalion. Tietenkin se vaatii hieman vaivaa.
proteiini linsseistä, soijasta, herneistä, pavuista
leipä, tumma makaroni, kauraryynit, ohra
Kaali, peruna, lanttu, omena, appelsiini, porkkana
metsämarjat
sienet
nokkonen
idätys
kesäkurpitsa helppo ja satoisa
nokkoskäyte lannoitteena, tuhkatomaattimurska, tomaatti
kalsiumia purkista, Deetä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tomaattimurska, tomaatti
kalsiumia purkista, Deetäsipuli tietenkin, valkosipuli
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sipuli tietenkin, valkosipuli
banaaneja, niitä mustuneitakin, voi pakastaa
- Pitkäaikatyötön
"Laskin pankkitiliotteestani vuoden ruokakulut 1/ henkilö = 3350 e/ vuosi
ja viikossa 70 e"
Tiliote ei yleensä erittele ostoksia ruokiin, ei edes ravintoon (ruoat juomat ravintolisät). Ruokakaupat myyvät usein muutakin tavaraa, kuten hygieniatarvikkeita ja rahapeliarpoja. Samaan kuittiin tulee siis helposti ravintoon kuulumattomia tuotteita. Oliko ne eroteltu pois aloittajan laskelmassa?- hyvä.ruoka.parempi.mieli
Jep!Kyllä vaan oli eritelty. Ainoat hygienuatuotteet ovat fairy/hammastahna/pesupulveri/kestävät ja pitkäikäiset keittiörätit wc-paperin sijaan.Pesen fairylla hiukset ja kropan tulee puhdasta, rasvaton pinta (leikkaan kotiparturilla siiliksi kuontalon. surrurrur vaan ja tulee siistiä..
suosittelen - siinähävoitelet
hyvä.ruoka.parempi.mieli kirjoitti:
Jep!Kyllä vaan oli eritelty. Ainoat hygienuatuotteet ovat fairy/hammastahna/pesupulveri/kestävät ja pitkäikäiset keittiörätit wc-paperin sijaan.Pesen fairylla hiukset ja kropan tulee puhdasta, rasvaton pinta (leikkaan kotiparturilla siiliksi kuontalon. surrurrur vaan ja tulee siistiä..
suosittelenKannattaako pestä nahka tiskiaineella, kyllä se vie ihon normaalin suojapinnan. Kohta on kauhee kuiva iho ja ihottuma päälle.
- Pitkäaikatyötön
"joka tekee kuussa n. 280 e
ja viikossa 70 e"
Eli viikossa n. 65 euroa, kun jaetaan kuukausi 30:llä. Tai mieluummin vielä tarkemmin laskien, jaetaan 3.350/365*7 = 64 €/vko. - Aktiiviköyhyys
Jauhovellii, mAkaroonii, perunoita,,,,, siin on aktiivimalli einekset.
Köyhä aktiivi kyykytetty elää suomi-kehitysmaassa näin.
Kumarra kokoomus Jepua ahneita, ole aktiivi köyhä. - Kakskymppiäviikossa
Minulla meni pitkän aikaa (ainakin n. 3 vuotta) ruokaan keskimäärin 50 euroa/viikko. Sitten aloin kirjata menoja tarkemmin ylös ja nyt on jo vuoden verran riittänyt keskimäärin alle 20 euroa/viikko. Syön edelleen terveellisesti ja välillä myös herkuttelen.
Mitä aloin tehdä, että kulut laskivat?
- Aloin kiinnittää huomoita siihen, mitä mistäkin kaupasta kannattaa ostaa, ja aloin ostaa niitä sitten kauppareissuilla reilummin, vähän varastoonkin. Esimerkiksi Prismasta ostan aina Reissumiestä monta pakettia ja laitan sitä myös pakastimeen. Lidlistä ostan valmiiksi siivutettua vaaleaa leipää isoissa paketeissa. Jäiset viipaleet sulaa nopeasti leivänpaahtimessa.
- Aloin kiinnittää huomiota ruokahävikkiin. Ennen minulla saattoi mennä roskiin puolikkaita salaatinkeriä tai kaalinloppuja ja muitakin vihanneksia, nykyään teen niistä keittoja ja käytän kaikki salaatit ja hedelmät ennen kuin ne pilaantuvat. Ennen minulla jäi myös syömättömiä ruokien jämiä jääkaappiin rasioihin ja heitin ne roskiin. Nykyään teen niistä eväitä, niin kaikki ruoka menee.
- Aloin oikeasti hyödyntää tarjouksia. Nykyään luen tarjoukset, ja kalliit ruuat kuten juustot ostan aina tarjouksesta. Teen juustorastetta myös pakastimeen, koska yksin asuvalla ei ehdi kulua isot juustot vaan ne muuten homehtuu. Kananmunat ostan aina tarjouksesta.
- Aloin viljellä itse ikkunalaudalla ja parvekkeella yrttejä ja vihanneksia. Multapussi on pieni investointi ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Vaikka tuoreet yrtit leivän päällä ja ruokien viimeistelyssä ovat monen mielestä vain arjen luksusta, niin niillä on myös taloudellista merkitystä, koska ne korvaavat usein leikkeleet ja ketsupit sun muut maustekastikkeet.
- Aloin ostaa vähemmän kalliita nautintoaineita ja herkkuja. Vähensin kahvin juomista, karkin syömistä ja alkoholijuomien käyttöä.
Tässä nämä. Jokaisella tietysti on ne omat juttunsa, mistä voi saada säästöä aikaan. Minä esimerkiksi olin vähentänyt lihan syömistä jo aiemmin, silloin kun ruokamenot olivat sen 50 euroa viikossa, niin en sitten enää tässä vaiheessa vähentänyt sitä enempää, koska haluan edelleen noin kerran viikossa syödä lihaa.- Hammaskeiju
Älä tommosta kirjoita että kakskymppiä! Johan ne kohta keksii vähentää tukia kun huomaavat, että vähemmälläkin pärjää. Täällä kuuluu valittaa, että ei riitä rahat. Muuten ei kukaan köyhä voi enää ostaa olutta eikä makkaraa ja joutuu itse kasvattamaan ruokaa. Kyllä 50 EUR viikossa on liian vähän ja 20 EUR viikossa on nälkäkuolema!
- alle_eurollapäivä
Hammaskeiju kirjoitti:
Älä tommosta kirjoita että kakskymppiä! Johan ne kohta keksii vähentää tukia kun huomaavat, että vähemmälläkin pärjää. Täällä kuuluu valittaa, että ei riitä rahat. Muuten ei kukaan köyhä voi enää ostaa olutta eikä makkaraa ja joutuu itse kasvattamaan ruokaa. Kyllä 50 EUR viikossa on liian vähän ja 20 EUR viikossa on nälkäkuolema!
Jos monet pärjää hyvin viikon sillä 8€, niin miksi ei sitten pärjäisi 20€ jo loistavasti!
Eikä ruokaa kannata itse kasvatella, ellei harrastuksen puoleen. Maataloustuet on niin hyvät, että kaupoissa myydään ruokaa alle tuotantokustannusten. - Sh-maalta
alle_eurollapäivä kirjoitti:
Jos monet pärjää hyvin viikon sillä 8€, niin miksi ei sitten pärjäisi 20€ jo loistavasti!
Eikä ruokaa kannata itse kasvatella, ellei harrastuksen puoleen. Maataloustuet on niin hyvät, että kaupoissa myydään ruokaa alle tuotantokustannusten.Olen eri mieltä siitä, kannattaako itse kasvatella. Kyllä ehdottomasti, mutta huolellinen pitää olla kuluissa, erityisesti lannoitteet ovat melko kalliita puutarhakaupoissa. Ostan itse agrimarketista isommissa erissä ja säästö on yli 50% verrattuna S-garden yms. hintoihin. Tuttavan hevostallilta saa ilmaiseksi, mutta yksineläjänä en jaksa pelkästään sitä pollenparasta lapioida kun palkkatyössäkin täytyy välillä käydä. On pieni kasvimaa ja erilaisia hedelmäpuita, sekä mansikkaa, vadelmaa, herukkaa ja karviaisia. Hedelmistä ja marjoista on reilusti ylituotantoa ja jakelen satoa sukulaisille, mutta viitseliäämpi voisi tällaisia määriä jo myydä kesätorilla tai lähikauppaan. Olen huomannut, että kotimaisille päärynöille, kirsikoille ja luumuille on paljon kysyntää.
- mngft
Kaksikymppiäviikossa kirjoittaa hyvin ja selvästi omasta kokemuksesta. Ottakaa opiksenne.
- syrjäseudunasukki
Sh-maalta kirjoitti:
Olen eri mieltä siitä, kannattaako itse kasvatella. Kyllä ehdottomasti, mutta huolellinen pitää olla kuluissa, erityisesti lannoitteet ovat melko kalliita puutarhakaupoissa. Ostan itse agrimarketista isommissa erissä ja säästö on yli 50% verrattuna S-garden yms. hintoihin. Tuttavan hevostallilta saa ilmaiseksi, mutta yksineläjänä en jaksa pelkästään sitä pollenparasta lapioida kun palkkatyössäkin täytyy välillä käydä. On pieni kasvimaa ja erilaisia hedelmäpuita, sekä mansikkaa, vadelmaa, herukkaa ja karviaisia. Hedelmistä ja marjoista on reilusti ylituotantoa ja jakelen satoa sukulaisille, mutta viitseliäämpi voisi tällaisia määriä jo myydä kesätorilla tai lähikauppaan. Olen huomannut, että kotimaisille päärynöille, kirsikoille ja luumuille on paljon kysyntää.
No joo, jos jotain pollenlantaa saa ilmaiseksi ja uskaltaa sitä käyttää, niin sitten voi jotain kasvatella, vaan jos lannoittamaan joutuu ostolannoitteilla, niin heti menee pieleen.
Meilläkin on nyt vain perunaa kasvatuksessa omiksi ja naapurin vanhusten tarpeiksi. Lannoitteet hankin syksyllä maatalouskaupan takapihalta halvennuksesta perunamaan lannoitteet -50% alennuksella, kun myivät pois talven alta.
Pollenlantaa olen vierastanut omalle tontilleni, vaikka saisin sitä ilmaiseksi, pelkään niin paljon ongelmarikkakasveja, joita saa pollenkakkaroista. Naapurilleni levisi pollenpapanoista todella ongelmaa hukkakaurasta pellolle, tuli kallista kitkentää ja jotain EU-tarkastuksia, joutui hukkakaurarekisteriin. Enkä missään nimessä halua sitä kasvia omiin nurkkiini, ettei naapuri nosta mitään syytettä, jos sinne tulee uusi epidemia hukkakaurasta pelloille. Rusakot ja supit siirtää sitä hukkakauraa todella tehokkaasti sitten tontilta toiselle.
Hedelmäpuita on meidänkin tontilla, omenoita tulee yli oman tarpeen, luumut ja kirsikat riittää hyvin meille, samoin aroniat. Marjapensaita on myös, joten omat mehut lirutellaan syksyllä. - biodynaami
Mihin ihmeeseen te tarttette ostolannoitetta!? Itse olen vuosia kasvattanut perunaa ja ainoa lannoite on kompostoituva heinä ja nurmikko ja lehti jäte!!! On 3 maata ja jokaista vuorollaan vuosittain viljelen ja toisille laitan aineet ja kääntelen syksyllä umpeen. Mitää ostopashaa en omille perunoilleni laittaisi koska itse ne syön!!! Näin ei sentin ympyräistä kulu "lannotteisiin" mutta luonnon sellaista saa kun jaksaa pikkusen ahertaa. Ei ole edes vaiva...
- Sh-maalta
biodynaami kirjoitti:
Mihin ihmeeseen te tarttette ostolannoitetta!? Itse olen vuosia kasvattanut perunaa ja ainoa lannoite on kompostoituva heinä ja nurmikko ja lehti jäte!!! On 3 maata ja jokaista vuorollaan vuosittain viljelen ja toisille laitan aineet ja kääntelen syksyllä umpeen. Mitää ostopashaa en omille perunoilleni laittaisi koska itse ne syön!!! Näin ei sentin ympyräistä kulu "lannotteisiin" mutta luonnon sellaista saa kun jaksaa pikkusen ahertaa. Ei ole edes vaiva...
Perunaa ei tarvitse niin paljon lannoittaa. Eikä mansikkaa ja hernettä, mutta mikään muu ei menesty meilläpäin ilman reilua lannoitusta. Maa on köyhää hiekkamaata. Käytän peltolannoitteita, kuten Yaraa. Sato on ollut ihan loistava tänä vuonna, kerrankin riittävän lämmintä säätä. Mansikkaa, hernettä, perunaa, sipulia, salaattia, pikkuporkkanaa jne. Nam.
- Sh-maalta
syrjäseudunasukki kirjoitti:
No joo, jos jotain pollenlantaa saa ilmaiseksi ja uskaltaa sitä käyttää, niin sitten voi jotain kasvatella, vaan jos lannoittamaan joutuu ostolannoitteilla, niin heti menee pieleen.
Meilläkin on nyt vain perunaa kasvatuksessa omiksi ja naapurin vanhusten tarpeiksi. Lannoitteet hankin syksyllä maatalouskaupan takapihalta halvennuksesta perunamaan lannoitteet -50% alennuksella, kun myivät pois talven alta.
Pollenlantaa olen vierastanut omalle tontilleni, vaikka saisin sitä ilmaiseksi, pelkään niin paljon ongelmarikkakasveja, joita saa pollenkakkaroista. Naapurilleni levisi pollenpapanoista todella ongelmaa hukkakaurasta pellolle, tuli kallista kitkentää ja jotain EU-tarkastuksia, joutui hukkakaurarekisteriin. Enkä missään nimessä halua sitä kasvia omiin nurkkiini, ettei naapuri nosta mitään syytettä, jos sinne tulee uusi epidemia hukkakaurasta pelloille. Rusakot ja supit siirtää sitä hukkakauraa todella tehokkaasti sitten tontilta toiselle.
Hedelmäpuita on meidänkin tontilla, omenoita tulee yli oman tarpeen, luumut ja kirsikat riittää hyvin meille, samoin aroniat. Marjapensaita on myös, joten omat mehut lirutellaan syksyllä.Syyte hukkakaurasta, no en minäkään sitten enää pollenlantaa laittaisi. Siinä tulee tosiaan ihan älyttömästi rikkaruohon siemeniä mukana. Mutta on muuten vahvaa ja hyvää, kasvimaalle käännän sitä n. kolmen vuoden välein. Käytän kyllä ostolannoitteita myös.
- syrjäseudunasukki
Sh-maalta kirjoitti:
Syyte hukkakaurasta, no en minäkään sitten enää pollenlantaa laittaisi. Siinä tulee tosiaan ihan älyttömästi rikkaruohon siemeniä mukana. Mutta on muuten vahvaa ja hyvää, kasvimaalle käännän sitä n. kolmen vuoden välein. Käytän kyllä ostolannoitteita myös.
Tuo hukkakaura on tosiaan melkoinen ongelma, jos sitä löytyy tontilta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020185
- ostolantaturvallista
biodynaami kirjoitti:
Ei ne ostolannoitteet mitään myrkkyjä ole, tutkittuja tuotteita ja hyvin tarkkaan valvottuja mm. Suomessa myytävissä lannoitteissa raskametallipitoisuudet todella alhaiset. Joten on turvallisia käyttää!
Sen sijaan monasti kuulee mitä hurjempia juttuja, kun on lannoitettu kasvimaata täysin analysoimattomalla tuhkalla. Yhdenkin kerran minulle tarjottiin (kaupungin ympäristösihteeri tarjosi!!) tuhkaa lannoitteeksi ja teetätin siitä ihan mielenkiinnosta analyysin, että mitä se pitää sisällään. Analyysin tulos oli melkoinen shokki, tuo tuhka sisälsi erilaisia raskasmetalleja mm. kadmiumia ja lyijyä niin paljon, että sitä ei suositeltu kuin ainoastaan viherrakentamiseen. Tiedän, että monet sillä samalla tuhkalla lannoittivat "luomuviljelyjään" isommassakin mitassa.
Uskon, että kotoinen komposti on vielä turvallinen lannoite, jos sinne ei ole laitettu mitään kovin myrkyllistä tavaraa muhimaan.
Perunoille voi myös laittaa lannoitteeksi virtsaa laimennettuna veteen 1:20, millä kastellaan kerran viikossa. Minulla on nyt kokeilu, kasvatan autonrenkaissa Afra perunaa laimennetulla virtsalla lannoitettuna, syksyllä näkee sitten tulokset!
- RuokaNamNam
En ikinä stressaa , kunhan on ruokaa. Nälässä ei ole oltu. Välillä makaronia,välillä kebab.
- Apinaihminen
Banaanit on halpoja ja sisältävät paljon vitamiineja.
Tähänastisen elämäni aikana en muista olleen yhtäkään ruoanpuutteesta johtuvaa nälkäpäivää. Siksi pidän kiinni 10€/pvä/hlö ettei tarvitse nälkää nähdä tulevaisuudessakaan. Tämä neuvoksi ja ohjeeksi yksinhuoltajille, jotka täältä käyvät ohjeita hakemassa pärjäämiseensä.
- tuetvoihyvinpuolittaa
10€/pvä/hlö pelkästään ruokaan on jo rahan polttamista ja epäterveellistä! Suorastaan järjenköyhyyttä! Jos toiset pystyvät syömään terveellisesti tuolla summalla 5 päivää ja jotkut jopa 10 päivää. Mitä ihmettä syöt tuolla rahalla??
Näköjään yhteiskunta voisi tarkistaa toimeentulotuen määriä, jos kerta rahaa suorastaa kylvetään turhaan! Tuo 10€/pv/hlö kertaa vuodenpäivät (365) on yhtäkuin kolmetuhattakuusisataaviisikymmentä (3650€) euroa, eli sama summa kuin mitä ap tiliotteeltaan sai tiedoksi. Kun perhe käsittää enemmän kuin yhden hlön, pitänee jokaiselle tasa-arvoisesti varata sama summa ruokarahaksi.
- keskusteluissa8eurpv
Toimeentulotuessa on varattu ruokaan 8 eur vrk niin miksi ihmeessä kirjoitatte jotain että vähemmällä jos sitä tukea saatte elikä tuki liian iso.
- Sh-maalta
Joo, tuki liian iso... Kun käyn töissä, niin ei ole niin paljoa rahaa ruokaan/ päivä. Oikeasti, ei kai kukaan, joka pitkään kituuttaa toimeentulotuella, voi syödä 8 eurolla päivä. Rahalle löytyy muutakin käyttöä, sitä enemmän mitä kauemmin toimeentulotuen varassa eletään. Minulla on monia ikäisiäni tuttuja perustukien varassa, kuten takuueläke, työmarkkinatuki, ja pieni sairauspäiväraha. Kukaan heistä ei saa edes toimeentulotukea, koska heillä on vähäistä omaisuutta kuten peritty kesämökki tai osakkeita.
- 8eurollasaapaljonsafkaa
Siis ihan aikuisten oikeesti, tuolla 8€ saa hurjan paljon safkaa! Koko raskasruokainen pitää olla, että tuo 8€ ei riitä. Mitä ihmettä te oikein syötte, kun ei muka tuo raha riitä ruokaan?
Vaikka söisi kokolihaa joka päivä, sekä siihen lisukkeet ja vaikka olisi ruoka-ainerajoitteitakin, niin tuo raha riittää.
Ihan esimerkkinä:
-Litra laktoositonta maitojuomaa maksaa n. 1,40€
-Kilo jauhelihaa maksaa n. 5,00€
-Kilo porkkanoita maksaa n. 1,00€
-5kg perunaa maksaa n. 2€
-500g kaurahiutaleita maksaa n. 0,40€
-Paketti reissaria tarjouksessa maksaa 0,20€
Yhteensä em. ostokset 8€, tuskin kukaan syö tuota määrää joka päivä!!!
- TyötönTonttu
Itselle kuulostaa suurelta summalta, mutta toisaalta olen lyhyt ja hintelä, joten syö vähemmän. (20-45€ kuukaudessa, riippuu mitä syön, ostan usein tarjouksesta ja lidlistä ym.)
N.400 euroo vko 8henkinen perhe. Emme käytä myöskään mutta tarvitsemme auton.
- Anonyymi
400e kaksi henkilöä/ kk.. ei viinaa,tupakkaa ,kahvia kylläkin, 3 lämmintä ruokaa/ päivä molemmille
- Anonyymi
Mullon 98 euroa koko kuuksi. 24,50 per viikko.
- Anonyymi
Mulla on jo vuoden ruokarahat eli se 3650 € jemmarahaa kotona peltipurkissa.
Sitäpä ei kela näe tiliotteestani , kjäh, kjäh. Aina pitää olla vararahasto.
Ei pääse yllätysmenot eikä huima hintojen nousu heiluttamaan taloutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on jo vuoden ruokarahat eli se 3650 € jemmarahaa kotona peltipurkissa.
Sitäpä ei kela näe tiliotteestani , kjäh, kjäh. Aina pitää olla vararahasto.
Ei pääse yllätysmenot eikä huima hintojen nousu heiluttamaan taloutta.Mistä raavit kasaan vararahaston? Toimeentulotukien perusosasta? Leikatusta perusosasta? Sata euroa kuussa? Siitä?
Ainiin käyt vähän aikaa mediaanituloisessa palkkatyössä ainiin. Menet vaan johonkin työpaikkaan ja alat hommiin. Kyllä se palkka sieltä sitten alkaa tulemaan kunhan olet ensintodistanut työnantajalle kymmenen vuode ilmaistyöllä olevasi erinomainen ja ahkera työntekijä. Tunnollinen kaiken kestävä, kaiken sietävä, mistään tinkimätön uurastaja ilmaiseksi. Kyllä se sitten alkaa jotain palkkaa sulle maksamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä raavit kasaan vararahaston? Toimeentulotukien perusosasta? Leikatusta perusosasta? Sata euroa kuussa? Siitä?
Ainiin käyt vähän aikaa mediaanituloisessa palkkatyössä ainiin. Menet vaan johonkin työpaikkaan ja alat hommiin. Kyllä se palkka sieltä sitten alkaa tulemaan kunhan olet ensintodistanut työnantajalle kymmenen vuode ilmaistyöllä olevasi erinomainen ja ahkera työntekijä. Tunnollinen kaiken kestävä, kaiken sietävä, mistään tinkimätön uurastaja ilmaiseksi. Kyllä se sitten alkaa jotain palkkaa sulle maksamaan.Ei, vaan tarkka eläkeläinen ei juo sitä viinaa eikä polta tupakkia, niin voi laittaa vähän sivuun ihan joka kuukausi, niin voi sitten vaikka joulun tienoilla tai kesälomalla kulutella jonkin verran yli sen tienatun summan. Sen verran vaan, mitä jemmaraha antaa myöten.
Ei voi mitään kulutusjuhlia kuitenkaan viettää vaan harkittua taloutta ylläpidetään.
Huomenna taidetaan hommata se mikro, kun Prismassa on käyttötavaroiden ale%.
Siitä vararahaston kartuttamisesta sen verran se se voi kestää vuosia, mutta on kuitrenkin viisasta varallisuuden kartuttamista ja sillä selviää helposti yllärimenoista.
Talous pysyy helposti hallinnassa vaikka menot kuukausittain vaihtelee.
- Anonyymi
Savukkeita menee reilusti päivittäin.
- Anonyymi
Se on vähän vaikea arvioida kuinka paljon joku syö sukupuoliero sitten koko. Ei nyt köyhällä mitään 10euroa päivässä pidä mennä jos nyt vähän kattoo mitä valmistaa. Talousasiat päin mäntyä sillon henkilöllä jos mukamas vaan makaronia. Kalorit ne ratkasivimmat on kuinka paljon tarvii.
- Anonyymi
On ollut vuosia joina ruokakulut itsellä olleet noin 600 euroa
-Linssikeittoa
-Kaurapuuroa
-Nuudeleita
-Kaalta, omenoita myös omia
-nokkosta
-marjoja, sieniä
-itsekasvatettuja pottuja, porkkanoita, punajuuria, härkäpapuja - Anonyymi
Vähällähän sitä ihminen loppujen lopuksi toimeen tulee. Ukrainasta tänne tulleet eivät kuitenkaan ole noita köyhimpiä. Merkkivaatteita, siistit hiukset, kultaa, älykännykät, johdottomat kuulokkeet...
Noin kahdella kolmasosalla Ukrainan sisäisistä pakolaisista on hädin tuskin varaa ruokaan. Myös työn ja asunnon löytäminen aiheuttavat ongelmia, käy ilmi YK:n alaisen Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön (IOM) tuoreesta kyselystä.
Ukrainassa on sisäisen konfliktin takia noin 1,58 miljoonaa pakolaista. Maalis–huhtikuussa tehdyn kyselyn mukaan heidän keskimääräinen kuukausiansionsa on 1 991 hryvniaa eli noin 68 euroa. Päivätulot siis jäävät runsaaseen kahteen euroon. Viidennes pakolaisista selviytyy vieläkin vähemmällä, alle 1,8 eurolla. Samaan aikaan esimerkiksi leipä maksaa noin 36 senttiä kappaleelta.
IOM:n Ukraina-operaation päällikön Manfred Profazin mukaan tilanteen ratkaisemiseksi ei ole saatu riittävästi tukea, ja se lisää pakolaisten riippuvuutta hallituksesta ja avustusjärjestöistä. Kyselyn tavoitteena onkin tarjota Ukrainan hallitukselle tietoa, jotta se voisi tukea pakolaisia paremmin.
https://www.maailma.net/uutiset/ukrainan-pakolaiset-sinnittelevat-parin-euron-paivatuloilla
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 205044
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r22452Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361280- 1001247
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121200- 931084
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17883viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168835En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61753- 35722