Se on mansikka aika alkanut, samaan aikaan sateen

trollikka

/sateiden kanssa!
Ostin tänään kotimaisia avomaan mansikoita 8€/litra hinta. Ruotsalaisia ois saanut 6€ litra, mutt happamia ja maistuivat homeelle... ei kyllä näkynyt homeisia/huonoja marjoja roppeessa mutt maku kertoi ettei ihan kaikki ole OK.
24€ ostokset, kyllä minusta kannatti... ennemmin kuin 2 viini pulloa! Kauppakaverini osti viiniä, siitä viereisestä kaupasta, juovat illalla ruuan kanssa ja telkkaria katsoessaan kuulemma.

Mä teen kääretorttupohjan, paistan sen ja päälle Philadelfia tuorejuustoa, hunajalla makeutettuna sekä mansikan siivuja. Kierrän rullalle ja leikkaan palaseksi... sellaisen palasen päälle vielä kermavaahtoa ja mansikoita muutama sekä mintunlehti.

Uskon ett maistuis kelle vaan jälkkärinä, kahvin kanssa ...joka makeasta tykkää! Meillä kotona nyt ainakin on kääretortusta rakennettua mansikkaleivonnaista... niin kauan kuin sitä jääkaapista löytyy.

20

2075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisi kuvitella, että on pieniä ja makeita mansikoita nyt. Ovat saaneet ainakin auringon hellimistä.

      Pakastin vaan ihan täynnä jo. Pitäis investoida yks pikkupakkanen lisää ja inventoida ja sulattaa iso arkkupakastin, että sais mansikkaa pakkaseen.

      Nyt alkoi satamaan vettä ja just heräsin yövuorounilta. Josko alkais paikkailla veneen pressuja ja ajais samalla saumat uuteen takapenkin selkänojapäälliseen. Sopivaa sisähommaa.

      • trollikka

        Kyllä noita mansikoita varmaan on sadetettu, mansikkamaalla, ei ne pieniä ole. Sellaiset 2-4 cm halkaisijaltaan... makeita ja samalla vähän happoisiakin. Suussa sulaavia herkkuja. Hedelmätiskissä oli sekä suomalaisia ett ruotsalaisia mansikoita, tunnen sen myyjän jo viimekesältä ja hän antoi mun maistaa kumpiakin marjoja.
        Kyllä mä maksan sen 2€ enemmän ihan maun puolesta, en siinä niinkään ajattele kotimaisuutta.

        Mun piti mennä päiväunille... en vielä ole ehtinyt! Sen kääretorttupohjan sain tehtyä, ja kääretortun täytettyä! Mansikat on perattuna jääkaapissa... kermavaahdon teen vasta sitten jos leivoksia jollekulle tarjoan. Itse söin tortunpalan ja mansikoita muutaman... selaisenaan.
        Vanhemmat ja koira ovat mökillä... tulevat kaiketi tänään tai viimeistään huomenna ja viikonlopuksi menevät taas mökille... minne muutkin suvustamme suunnistaa, käsittääkseni.

        Mullakin on siellä ihan oma pieni koppi, mutt ei oikein nappaa mennä "piikomaan" sinne muita, lähinnä sisaruksiani ja heidän perheitään. Toisin sanoen vastaamaan ruokahuollosta ainakin; tehden salaatit ja paistaen tai grillaten lihat/kalat koko porukalle ja lisäksi uusien perunoiden pesu; ilman kuoria keitetään ...ja parille riisi lisukkeet. Ja käsin tiskit viel pestävänä.
        Kun mulla ei ole perhettä vastuullani... niin joudan helpottamaan hieman systerin perhe elämää, ruokaa hän kun joutuu joka ainut arkipäivä loihtimaan pöytään.
        Voi reppanaa... mä puolestani valmistan parisataa ruoka-annosta vähintäänkin päivässä, kun olen keittiövuorossa... Mutt sehän onkin mun työni, ups ei ollenkaan sama asia!

        Taidan jäädä hortoileemaan kaupunkiin... (pääsen helpommalla) tutujen pariin, niiden joilla ei ole mitään tiettyä menoa minnekään... viettämään juhannusta. Tai menen Ahvenanmaalle sukuloimaan... puf, ja ilmaannun tyhjästä, ilmoittamatta etukäteen: suomalainen tollo kun olen.

        Siinä se vuodatus... lähti mätä hammas juurineen.
        Mukavaa illanjatkoa... kaikille.


      • trollikka kirjoitti:

        Kyllä noita mansikoita varmaan on sadetettu, mansikkamaalla, ei ne pieniä ole. Sellaiset 2-4 cm halkaisijaltaan... makeita ja samalla vähän happoisiakin. Suussa sulaavia herkkuja. Hedelmätiskissä oli sekä suomalaisia ett ruotsalaisia mansikoita, tunnen sen myyjän jo viimekesältä ja hän antoi mun maistaa kumpiakin marjoja.
        Kyllä mä maksan sen 2€ enemmän ihan maun puolesta, en siinä niinkään ajattele kotimaisuutta.

        Mun piti mennä päiväunille... en vielä ole ehtinyt! Sen kääretorttupohjan sain tehtyä, ja kääretortun täytettyä! Mansikat on perattuna jääkaapissa... kermavaahdon teen vasta sitten jos leivoksia jollekulle tarjoan. Itse söin tortunpalan ja mansikoita muutaman... selaisenaan.
        Vanhemmat ja koira ovat mökillä... tulevat kaiketi tänään tai viimeistään huomenna ja viikonlopuksi menevät taas mökille... minne muutkin suvustamme suunnistaa, käsittääkseni.

        Mullakin on siellä ihan oma pieni koppi, mutt ei oikein nappaa mennä "piikomaan" sinne muita, lähinnä sisaruksiani ja heidän perheitään. Toisin sanoen vastaamaan ruokahuollosta ainakin; tehden salaatit ja paistaen tai grillaten lihat/kalat koko porukalle ja lisäksi uusien perunoiden pesu; ilman kuoria keitetään ...ja parille riisi lisukkeet. Ja käsin tiskit viel pestävänä.
        Kun mulla ei ole perhettä vastuullani... niin joudan helpottamaan hieman systerin perhe elämää, ruokaa hän kun joutuu joka ainut arkipäivä loihtimaan pöytään.
        Voi reppanaa... mä puolestani valmistan parisataa ruoka-annosta vähintäänkin päivässä, kun olen keittiövuorossa... Mutt sehän onkin mun työni, ups ei ollenkaan sama asia!

        Taidan jäädä hortoileemaan kaupunkiin... (pääsen helpommalla) tutujen pariin, niiden joilla ei ole mitään tiettyä menoa minnekään... viettämään juhannusta. Tai menen Ahvenanmaalle sukuloimaan... puf, ja ilmaannun tyhjästä, ilmoittamatta etukäteen: suomalainen tollo kun olen.

        Siinä se vuodatus... lähti mätä hammas juurineen.
        Mukavaa illanjatkoa... kaikille.

        No mun sisko miettii varmaan samoin. Pyys kyllä käymään luonaan Jussina. Kyllähän hän seuraa kaipaa, sen tiedän. Ja jos näin sataa, voi Jussin kököttää kerrostalokuutiossakin.

        Olisin halunnut viedä muksut ja siskonkin palkkioksi lapsenkaitsinnasta veneilemään, mutta keli ei taida suosia jussina. Sitten toiste.

        Niinkuin sisko mulle, olet sinäkin korvaamaton apu lapsiperheelle. Mutta arvostan kummankin omaa rauhaa ja elämää. Olette siihen täysin oikeutettuja. Ja ilman tunnontuskia.

        Illanjatkoja sullekin. Mä syön jotain ja otan pikkuhuilit. Töihin taidan ottaa vähän verhoilu ja pressunpaikkaushommia mukaan. Jos on aikaa, voin niitä siinä sivussa laittaa.


      • trollikka kirjoitti:

        Kyllä noita mansikoita varmaan on sadetettu, mansikkamaalla, ei ne pieniä ole. Sellaiset 2-4 cm halkaisijaltaan... makeita ja samalla vähän happoisiakin. Suussa sulaavia herkkuja. Hedelmätiskissä oli sekä suomalaisia ett ruotsalaisia mansikoita, tunnen sen myyjän jo viimekesältä ja hän antoi mun maistaa kumpiakin marjoja.
        Kyllä mä maksan sen 2€ enemmän ihan maun puolesta, en siinä niinkään ajattele kotimaisuutta.

        Mun piti mennä päiväunille... en vielä ole ehtinyt! Sen kääretorttupohjan sain tehtyä, ja kääretortun täytettyä! Mansikat on perattuna jääkaapissa... kermavaahdon teen vasta sitten jos leivoksia jollekulle tarjoan. Itse söin tortunpalan ja mansikoita muutaman... selaisenaan.
        Vanhemmat ja koira ovat mökillä... tulevat kaiketi tänään tai viimeistään huomenna ja viikonlopuksi menevät taas mökille... minne muutkin suvustamme suunnistaa, käsittääkseni.

        Mullakin on siellä ihan oma pieni koppi, mutt ei oikein nappaa mennä "piikomaan" sinne muita, lähinnä sisaruksiani ja heidän perheitään. Toisin sanoen vastaamaan ruokahuollosta ainakin; tehden salaatit ja paistaen tai grillaten lihat/kalat koko porukalle ja lisäksi uusien perunoiden pesu; ilman kuoria keitetään ...ja parille riisi lisukkeet. Ja käsin tiskit viel pestävänä.
        Kun mulla ei ole perhettä vastuullani... niin joudan helpottamaan hieman systerin perhe elämää, ruokaa hän kun joutuu joka ainut arkipäivä loihtimaan pöytään.
        Voi reppanaa... mä puolestani valmistan parisataa ruoka-annosta vähintäänkin päivässä, kun olen keittiövuorossa... Mutt sehän onkin mun työni, ups ei ollenkaan sama asia!

        Taidan jäädä hortoileemaan kaupunkiin... (pääsen helpommalla) tutujen pariin, niiden joilla ei ole mitään tiettyä menoa minnekään... viettämään juhannusta. Tai menen Ahvenanmaalle sukuloimaan... puf, ja ilmaannun tyhjästä, ilmoittamatta etukäteen: suomalainen tollo kun olen.

        Siinä se vuodatus... lähti mätä hammas juurineen.
        Mukavaa illanjatkoa... kaikille.

        "mutt ei oikein nappaa mennä "piikomaan" sinne muita, lähinnä sisaruksiani ja heidän perheitään. Toisin sanoen vastaamaan ruokahuollosta ainakin; tehden salaatit ja paistaen tai grillaten lihat/kalat koko porukalle ja lisäksi uusien perunoiden pesu; ilman kuoria keitetään ...ja parille riisi lisukkeet. Ja käsin tiskit viel pestävänä.
        Kun mulla ei ole perhettä vastuullani... niin joudan helpottamaan hieman systerin perhe elämää, ruokaa hän kun joutuu joka ainut arkipäivä loihtimaan pöytään."

        Sekaannun sen verran että komppaan, sulla ei ole mitään velvollisuutta olla se joka siellä hommat tekee vain siksi että ei oleperhettä. se että siskon "pitää" joka päivä se on seurausta hänen omista valinnoista eikä mikään perustelu olla osallistumatta vapaalla vain siksi että sinä olet paikalla. Harmi että joudut jäämään pois noiden muiden lusmuilujen takia mutta ihan hyvä kuitti, vielä parempi jos sen verran olet vihjaissut että sulle hommien tuuppaamisen vuoksi ei huvita niin sielläpähän sitten mielessään itskukin saa miettiä että onko nyt itsellä hommia vähemmän kun yksi ei voinut/halunnnut ihan ymmärrettävästä syystä tulla paikalle.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "mutt ei oikein nappaa mennä "piikomaan" sinne muita, lähinnä sisaruksiani ja heidän perheitään. Toisin sanoen vastaamaan ruokahuollosta ainakin; tehden salaatit ja paistaen tai grillaten lihat/kalat koko porukalle ja lisäksi uusien perunoiden pesu; ilman kuoria keitetään ...ja parille riisi lisukkeet. Ja käsin tiskit viel pestävänä.
        Kun mulla ei ole perhettä vastuullani... niin joudan helpottamaan hieman systerin perhe elämää, ruokaa hän kun joutuu joka ainut arkipäivä loihtimaan pöytään."

        Sekaannun sen verran että komppaan, sulla ei ole mitään velvollisuutta olla se joka siellä hommat tekee vain siksi että ei oleperhettä. se että siskon "pitää" joka päivä se on seurausta hänen omista valinnoista eikä mikään perustelu olla osallistumatta vapaalla vain siksi että sinä olet paikalla. Harmi että joudut jäämään pois noiden muiden lusmuilujen takia mutta ihan hyvä kuitti, vielä parempi jos sen verran olet vihjaissut että sulle hommien tuuppaamisen vuoksi ei huvita niin sielläpähän sitten mielessään itskukin saa miettiä että onko nyt itsellä hommia vähemmän kun yksi ei voinut/halunnnut ihan ymmärrettävästä syystä tulla paikalle.

        .. Tuollaisia Immeisiä Riittää.. TodPaljon.. Monesti Ihmetellyt, että mikä Niiden Pihoituksessa on Vialla.. Mut Marsuilla on Marsujen Piuhoitus.. ;D


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Tuollaisia Immeisiä Riittää.. TodPaljon.. Monesti Ihmetellyt, että mikä Niiden Pihoituksessa on Vialla.. Mut Marsuilla on Marsujen Piuhoitus.. ;D

        .. Ja monet niistä Vetää PalkoKasveja Nenuun, vaikka yrittäisi kuinka hienovaraisesti ja DiploMaattisesti asiasta puhua ja vihjata.. ;D


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Ja monet niistä Vetää PalkoKasveja Nenuun, vaikka yrittäisi kuinka hienovaraisesti ja DiploMaattisesti asiasta puhua ja vihjata.. ;D

        .. Noh, Mitä sitä Kaunistelemaan.. Jokainen niistä vetää.. Osa Vain peittelee sen paremmin, mutta kyllä sen huomaa.. Ja Luultavammin tunteekin tavalla tai toisella.. Ennemmin tai Myöhemmin.. ;D


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Ja monet niistä Vetää PalkoKasveja Nenuun, vaikka yrittäisi kuinka hienovaraisesti ja DiploMaattisesti asiasta puhua ja vihjata.. ;D

        Joo se on jännä homma ja aina ärsyttävää jos/kun oletetaan että sinähän sitä ehdit kun olet sinkku. Näiltä perheellisilltä jää usein huomaamatta että se sinkku joutuu itseksensä hoitamaan monet hommat joihin niillä itsellä on 2 aiikuista käytöstä. Mutta joo, hyvä on aina kuitata jos tuollaista ilmenee ja varmaan tuollanen että jättää väliin koko tilaisuuden on se fiksuin tapa, ei tarvii suoranaisesti ruveta asiasta jänkäämään ja niitä jotka tottuneet pääsemään helpolla saattaa vähän harmittaa muuttunut tilanne kun ei ne hommat mihinkään katoa vaikka tekijä katoaisikin :)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo se on jännä homma ja aina ärsyttävää jos/kun oletetaan että sinähän sitä ehdit kun olet sinkku. Näiltä perheellisilltä jää usein huomaamatta että se sinkku joutuu itseksensä hoitamaan monet hommat joihin niillä itsellä on 2 aiikuista käytöstä. Mutta joo, hyvä on aina kuitata jos tuollaista ilmenee ja varmaan tuollanen että jättää väliin koko tilaisuuden on se fiksuin tapa, ei tarvii suoranaisesti ruveta asiasta jänkäämään ja niitä jotka tottuneet pääsemään helpolla saattaa vähän harmittaa muuttunut tilanne kun ei ne hommat mihinkään katoa vaikka tekijä katoaisikin :)

        .. Ei nämä(kään) asiat rajoitu vain tuohon Skenaarioon.. Skenaarioita on monia, mutta Kaava on Sama- tai VastaavanKaltainen.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Ei nämä(kään) asiat rajoitu vain tuohon Skenaarioon.. Skenaarioita on monia, mutta Kaava on Sama- tai VastaavanKaltainen.. ;P

        .. Ei Jaksaisi alkaa kirjoittelemaan taas ItsestäänSelvyyksiä jne.. Mut.. Pakko nyt sanoa, että on aika PuuSilmäistä nähdä nämä asiat noin Suppeasti.. Ja muutenkin tyyliin, että kun olet jotakin (esim. sinkku), niin olet ns. Hyvis ja jos olet jotakin (esim. perheeliset) olet Pahis.. ;P

        .. Ei nämä asiat ole tuollaisista jutuista kiinni.. Vaan Yksilöiden NarsuMarsuudesta.. ;P


    • Mä luin uutisista että halla oli käynyt panemassa Polkat. Kirsikoita olen syönyt ja maistellut kaupan omien merkkien viinejä suoraan pahvitölkistä tai mehupillillä.

    • vesimarja

      8 Euroa litrasta pyöreitä mansikoita, se taitaa tehdä kilohinnaksi 13- 15 Euroa. minulle sillä rahalla mieluummin vaikka litra viiniä tai minipullo kirkasta, niissä on enemmän rahalle vastinetta ja vähemmän vettä kuin vetisissä mansikoissa!

    • aitoriitta

      Saman verran maksoin eilen mutta kotimainen mansikka on paras. Syödään paljon kesäisin. On kesäistä ja ihanaa. Lomalla teen ehkä mansikkakakun. Kerran kesässä pitää tehdä. Olen ollut tänään vähän tehoton. Siivous on maistunut puulta. Luulen, että olen loman tarpeessa. Kolme päivää vielä😁

    • Totuus-

      Täällä maksoi 5 egee litra. Ostin 10 litraa samantien

    • Anniina.kakkua-

      Aika pyylevä taitaa Ninni nykyään olla, kun syö, kuin hevonen

      • kakkua_napaan

        silleen sitä läskistyy ja pulskistuu.


    • .. Taidan "Tyytyä" MetsäMansikoihin.. =)

      • trollikka

        Jaa onko niitä sellaisiakin, taidat tarkoittaa ahomansikoita. Joo, ovat minunkin suosikkeja... niitä vaan ei kasva enää niin kuin joskus 20 vuotta sitten, ei ole enää pieniä kyläteitä ja ojan pientareita peltoteiden varsilla. Salaojitettuja peltoja tai sitt on suuret veto-ojat eikä niiden pientareilla mitään kasva... ne ruopataan 3-5 vuoden välein.


      • trollikka kirjoitti:

        Jaa onko niitä sellaisiakin, taidat tarkoittaa ahomansikoita. Joo, ovat minunkin suosikkeja... niitä vaan ei kasva enää niin kuin joskus 20 vuotta sitten, ei ole enää pieniä kyläteitä ja ojan pientareita peltoteiden varsilla. Salaojitettuja peltoja tai sitt on suuret veto-ojat eikä niiden pientareilla mitään kasva... ne ruopataan 3-5 vuoden välein.

        .. Jeps.. VillinLuonnon Tarjoamassa Versiossa on kyllä Kaikki Kohdallaan.. =)

        .. Molempia Nimityksiä käytetään, etkö muka ollut ennen kuullut?.. Kiusiks Sä?.. Googgeloi "MetsäMansikka".. ;D

        .. Btw. Vaikka sen Kaupan nimi on TurunTeippi, niin ei se näemmä missään Turun Keskustan lähellä Sijaitse, eli siihen tulee postimaksut vielä päälle, jos ei siellä suunnalla muuten liiku.. Ei siis ollut luultavammin edullisin paikka.. Kun monesta paikasta näytti saavan enemmän Metrejä halvemmalla.. Voi saada jopa ihan jostain Turun liikkeestä.. ;P

        .. Sitä on Leveämpänäkin.. Jossain näin 80mm:senä ja 75mm:senä.. Tuli Vuan Mieleen, jos olisi kapeempaa versiota tehokkaampi KarkotusVaikutus.. Kun on Näkyvämpi.. ;P


    • japinluomua

      avomaan mansikka ei ole sama kuin japin luomumansikka. sitä ei saa rahalla mutta pimpillä saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe