Oletko erityisherkkä??

Oletko

Galluuuuuppi uuppi kysymys

33

1667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KirjoitanNyt

      Enpä usko. Oletko sinä? Erityisherkkyys on hyvä piirre tässä hedonismin valtakauden noususuhdanteessa, jossa itsekkyys ja narsistiset piirteet ovat yleistymässä vauhdilla.

    • Enolemutten

      pidä rumasti puhuvista ja moderneista kaupunkilaisista poikatytöistä jotka leikkaavat hiukset lyhyiksi ja ovat liian itsetietoisia ja dominoivia jättämättä sattuman mahdollisuutta.

    • Erityisen liipasinherkkä
      Uudenkevään kuusenkerkkä
      Heruva herkkusuiden herukka
      Kaikkivoipuuden voimaton perukka

    • KirjoitanNyt

      Sellainen juttu vielä, että luin vasta kirjan erityisherkkyydestä. Sain sen lahjaksi eräältä erityisherkältä ihmiseltä.
      Erityisherkät reagoivat ulkomaailmaan herkemmin, kuin ei erityisherkät. Voivat väsyä ärsykkeiden tulvaan.
      Erityisherkillä on omat vahvuutensa, kuten kaikilla ihmisillä. Joskus kuulee puhuttavan, että erityisherkkä olisi heikompi, mutta se on väärä mielikuva. Erityisherkkä on vahva omalla alueellaan.

    • EiJeeeeesusTaaas

      Onko nykymaailmassa jotain pahasti vialla kun kaikki pitää diagnosoida ?

      Ujompi synnynnäinen tempperamentti on nyt ”diagnosoitu” vaivaksi erityisherkkä. Seuraavaksi varmaan tämä ujo introvertti tempperamentti laitetaan psykiatrista hoitoa tarvitsemaan. Lääkkeet ja terapiat käyntiin koska on epänormaalia olla jotain muuta kuin ekstrovertti !

      Olen tempperamentilta lapsesta asti ollut ujo ja arka. Ensin muiden leikkejä sylistä tarkkaillen ja hiljaa lämmennyt ja sitten vasta uskaltanut muiden lasten mukaan leikkiin.

      Olen aina ollut vieraita uusia tilanteita ja esiintymisiä jännittävä. Tarhassa jo muistan näin olleen. Jännitin niin että itkin illalla kotona etten halua nukkuun ollenkaan jos tiesin että oli vaikka tarhassa joulujuhlat huomenna joissa minun piti esittää enkeliä kävellen kynttilän kanssa lavalle.

      Mutta että erityisherkkä. En mä mikään erityinen ole! Ihan perus introvertti eli ujo tempperamenttinen ihminen.

      Perin isältäni sen tempperamentin.

      • KirjoitanNyt

        Ei, vaan nimenomaan termi eritysherkkä kertoo juuri siittä, että ihminen reagoi ärsykkeisiin voimakkaammin. Poikani oli, on erityisherkkä. Se ei tarkoita ollenkaan mielenterveys ongelmaa.


      • EiJeeeeesusTaas
        KirjoitanNyt kirjoitti:

        Ei, vaan nimenomaan termi eritysherkkä kertoo juuri siittä, että ihminen reagoi ärsykkeisiin voimakkaammin. Poikani oli, on erityisherkkä. Se ei tarkoita ollenkaan mielenterveys ongelmaa.

        Inyrovertti eli ujo reagoi voimakkaammin

        Vertaile introverttiydestä ja ujoudesta kertovia materiaaleja tähän kuvaukseen ”erityisherkkä”

        Sama asia nyt vain uudella ”diagnoosilla ”

        Ihmiset voisi alkaa koodaamaan niskansa viivakoodilla jola määrittelee ja lokeroi heitä kun kerran tykkää niin noita erityisiä tauteja itselleen laitella


        Tämän takia ujoja pidetään entistä epänormaalimpina kun ne jo nimetään friikeiksi ”erityisdiagnoosein”
        Ja muista normaaleista eli ekstroverteista poikkeaviksi


        Milloin tulee diagnoosi ”erityiskova” ja tässä en puhu nyt munan kovuudesta sitten


      • TermitHukassa
        EiJeeeeesusTaas kirjoitti:

        Inyrovertti eli ujo reagoi voimakkaammin

        Vertaile introverttiydestä ja ujoudesta kertovia materiaaleja tähän kuvaukseen ”erityisherkkä”

        Sama asia nyt vain uudella ”diagnoosilla ”

        Ihmiset voisi alkaa koodaamaan niskansa viivakoodilla jola määrittelee ja lokeroi heitä kun kerran tykkää niin noita erityisiä tauteja itselleen laitella


        Tämän takia ujoja pidetään entistä epänormaalimpina kun ne jo nimetään friikeiksi ”erityisdiagnoosein”
        Ja muista normaaleista eli ekstroverteista poikkeaviksi


        Milloin tulee diagnoosi ”erityiskova” ja tässä en puhu nyt munan kovuudesta sitten

        Ujo on ihan eri asia kuin erityisherkkä!


      • EiJeeesusTaas
        TermitHukassa kirjoitti:

        Ujo on ihan eri asia kuin erityisherkkä!

        Lues kuvaukset. Tismalleen samat kuvaukset käytöksessä löytyy ujosta/introvertista ja erityisherkästä

        Se nyt vaan on 2018 vuoden trendi laittaa erityisvaivoja kun on niin epänormaalia olla ujo tässä ekstroverttien maailmassa


      • TermitHukassa
        EiJeeesusTaas kirjoitti:

        Lues kuvaukset. Tismalleen samat kuvaukset käytöksessä löytyy ujosta/introvertista ja erityisherkästä

        Se nyt vaan on 2018 vuoden trendi laittaa erityisvaivoja kun on niin epänormaalia olla ujo tässä ekstroverttien maailmassa

        Mulla on poika erityisherkkä. En tarvitse kirjaa siihen. Voin kertoa sinulle että erityisherkässä on paljon sellaisia piirteitä mitkä eivät liity ujouteen. Pienenä esimerkkinä sukat pitää olla nurinpäin etteivät saumat hankaa. Sillä ei ole mitään tekemistä ujouden kanssa.


      • EiJeeesusTaas
        TermitHukassa kirjoitti:

        Mulla on poika erityisherkkä. En tarvitse kirjaa siihen. Voin kertoa sinulle että erityisherkässä on paljon sellaisia piirteitä mitkä eivät liity ujouteen. Pienenä esimerkkinä sukat pitää olla nurinpäin etteivät saumat hankaa. Sillä ei ole mitään tekemistä ujouden kanssa.

        Sinulla on ujo poika jola kärsii kohta itsetunto-ongelmista ja ahdistuneisuushäiriöstä kun vanhempi pitää sitä epänormaalina ja ylisuojelee. Piste

        Minun ujous paheni koska minua ei hellästi altistettu niille tilanteille mitä pelkäsin. Se sai koulupelkoisuuden ja koulupinnauksen piirteitä koulussa


      • Apuaaaa
        EiJeeeeesusTaas kirjoitti:

        Inyrovertti eli ujo reagoi voimakkaammin

        Vertaile introverttiydestä ja ujoudesta kertovia materiaaleja tähän kuvaukseen ”erityisherkkä”

        Sama asia nyt vain uudella ”diagnoosilla ”

        Ihmiset voisi alkaa koodaamaan niskansa viivakoodilla jola määrittelee ja lokeroi heitä kun kerran tykkää niin noita erityisiä tauteja itselleen laitella


        Tämän takia ujoja pidetään entistä epänormaalimpina kun ne jo nimetään friikeiksi ”erityisdiagnoosein”
        Ja muista normaaleista eli ekstroverteista poikkeaviksi


        Milloin tulee diagnoosi ”erityiskova” ja tässä en puhu nyt munan kovuudesta sitten

        Erityisherkkydellä ja introverttiydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Huh pelottavaa että ihmiset on näin tietämättömiä.


      • EiJeeeesusTaas
        Apuaaaa kirjoitti:

        Erityisherkkydellä ja introverttiydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Huh pelottavaa että ihmiset on näin tietämättömiä.

        Onko kivaa haukkua omaa lastaan epänormaaliksi ja tuhota sen itsetunto ?

        Se miettii teininä et mikä mussa on vikana? Miks en oo kuin muut? Miks oon joku outo friikki!

        On siinäkin idiootti vanhempi


      • KirjoitanNyt
        TermitHukassa kirjoitti:

        Mulla on poika erityisherkkä. En tarvitse kirjaa siihen. Voin kertoa sinulle että erityisherkässä on paljon sellaisia piirteitä mitkä eivät liity ujouteen. Pienenä esimerkkinä sukat pitää olla nurinpäin etteivät saumat hankaa. Sillä ei ole mitään tekemistä ujouden kanssa.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Poikani ei ollut ujo, eikä ole nyt isonakaan. Mutta häneen sopii erityisherkän piirteet. Hänen vaistonsa ovat kuin tuntosarvet koko ajan. Ja juuri tuo, että vaatteet hankaa, äänet väsyttää, liiallinen valo uuvuttaa yms..asiat pitää olla järjestyksessä..


      • TermitHukassa
        EiJeeesusTaas kirjoitti:

        Sinulla on ujo poika jola kärsii kohta itsetunto-ongelmista ja ahdistuneisuushäiriöstä kun vanhempi pitää sitä epänormaalina ja ylisuojelee. Piste

        Minun ujous paheni koska minua ei hellästi altistettu niille tilanteille mitä pelkäsin. Se sai koulupelkoisuuden ja koulupinnauksen piirteitä koulussa

        Kuvailet kirjoituksessasi vain itseäsi. En ymmärrä mistä olet saanut päähäsi että sukan saumoista ja vaatteen pesulapuista kärsivä ihminen on ujo ja ylisuojeltu. Vaikka ei silti olen ennenkin huomannut että palstalla harrastetaan keittiöpsykologiaa.
        Tässä linkissä esim. Kerrotaan mitä on erityisherkkyys:
        https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/erityisherkan-lapsen-4-tunnuspiirretta-ja-nain-toimit-herkkiksen


      • EiJeeesusTaas
        KirjoitanNyt kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Poikani ei ollut ujo, eikä ole nyt isonakaan. Mutta häneen sopii erityisherkän piirteet. Hänen vaistonsa ovat kuin tuntosarvet koko ajan. Ja juuri tuo, että vaatteet hankaa, äänet väsyttää, liiallinen valo uuvuttaa yms..asiat pitää olla järjestyksessä..

        Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[8] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia.[9]

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Introvertti_ja_ekstrovertti


      • KirjoitanNyt
        KirjoitanNyt kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Poikani ei ollut ujo, eikä ole nyt isonakaan. Mutta häneen sopii erityisherkän piirteet. Hänen vaistonsa ovat kuin tuntosarvet koko ajan. Ja juuri tuo, että vaatteet hankaa, äänet väsyttää, liiallinen valo uuvuttaa yms..asiat pitää olla järjestyksessä..

        Ja eriytysherkkä ei ole epänormaali! Meitä ihmisiä on monenlaisia. Pojallani oli paljon aikoinaan kavereita ja koulussa ei kiusattu tms. Varmaankin on niin, että se mistä ei ole kokemusta, on vaikeaa ymmärtää.
        Älkää riidelkö, me kaikki mahdumme tänne maapallolle ja jokainen on yhtä tärkeä. Jokaista tarvitaan!!


      • EiJeeeesusTaas

        Sisäänpäin kääntynyt on aisteiltaan herkkä, hyvä kuuntelija, harkitseva ja empaattinen, koska hänen kaikki energiansa ei kulu touhuamiseen. Hän inhoaa small talkia mutta osaa tarkkailla sisintään ja näkee yksityiskohtia, jotka eteenpäin viilettäviltä ekstroverteilta jäävät helposti huomaamatta.


        On havaittu, että voimakkaat ärsykkeet, kuten rockkonsertti, lisäävät sisäänpäin suuntautuneella dopamiini-hormonin tuotantoa enemmän kuin niillä, jotka ovat luonnostaan seuranhaluisia. Hormoni saa verenpaineen nousemaan ja olon hermostuneeksi. Siksi introvertti on juhlien jälkeen rättiväsynyt.

        Introverteilla on muutenkin taipumusta masennukseen ja murehtimiseen. Yksin viihtyvä tarvitsee paljon omaa aikaa, ja muiden on syytä kunnioittaa sitä.

        https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/ujous_ei_ole_este_ole_rohkeasti_hiljainen_ja_menesty


      • KirjoitanNyt
        EiJeeesusTaas kirjoitti:

        Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[8] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia.[9]

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Introvertti_ja_ekstrovertti

        No olkoon mikä on, rakastan häntäkin yli kaiken juuri sellaisena omana persoonanaan ja hän saa olla ja hänen täytyykin saada olla juuri sellainen kuin on. Oma itsensä. Se on tärkeintä.


      • EiJeeesusTaas

        Artikkelin kuvaukset varmasti muistuttavat erityisherkkää

        Mutta kertovat introvertista ja ujosta


        Oujeah! Mites ne voi ollakaan yhtä aisti herkkiä, ympäristöä lukevia vaikka vain tavallisia UJOJA INTROVERTTEJA eikä mitään trendikästä erityisherkkää luonnetta! ?

        Siis mitä vittua?


      • TermitHukassa
        KirjoitanNyt kirjoitti:

        Ja eriytysherkkä ei ole epänormaali! Meitä ihmisiä on monenlaisia. Pojallani oli paljon aikoinaan kavereita ja koulussa ei kiusattu tms. Varmaankin on niin, että se mistä ei ole kokemusta, on vaikeaa ymmärtää.
        Älkää riidelkö, me kaikki mahdumme tänne maapallolle ja jokainen on yhtä tärkeä. Jokaista tarvitaan!!

        Niin justiin! Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja kaikkia tarvitaan!


      • EiJeeesusTaas
        TermitHukassa kirjoitti:

        Niin justiin! Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja kaikkia tarvitaan!

        Paitsi että tuo huono vanhempi pilaa koko mukulansa.

        Kohta se viiltää raiteita ja miettii miks on niin outo ja epänormaali

        Eihän kukaan yläasteella tykkää mistään ”erityisherkästä ” joten tottakai se hajottaa nuorta joka kokee että on luuseri ja ihan nolo ja epänormaali

        Miksi teette numeron koko asiasta?

        Älkää mainitko koko muka poikkeavaa luonnetta sille pojalle. Se on ihan tavallinen ihminen ja jos korostatte et se on poikkeava se alkaa kokeen itsensä vääränlaiseksi ja joukkoon kuulumattomaksi

        Mitkä idiootit niitä lapsia nykypäivänä tekee !


      • KirjoitanNyt
        EiJeeesusTaas kirjoitti:

        Artikkelin kuvaukset varmasti muistuttavat erityisherkkää

        Mutta kertovat introvertista ja ujosta


        Oujeah! Mites ne voi ollakaan yhtä aisti herkkiä, ympäristöä lukevia vaikka vain tavallisia UJOJA INTROVERTTEJA eikä mitään trendikästä erityisherkkää luonnetta! ?

        Siis mitä vittua?

        Niin olisi hyvä kuitenkin ottaa huomioon ja kunnioittaa lapsen omaa persoonaa, eikä väkisin yrittää muuttaa häntä muunlaiseksi. Oli hän sitten miknä luontoinen tahansa. Kannustaa häntä omissa vahvoissa puolissaan.
        Huolestuttaa jonkin verran, kun nykyaikana painotetaan tuloksellisuutta, hyötymistä ja suoriutumista. Lapsia, jotka ovat herkempiä, saatetaan helposti leimata oudoiksi ja erillaisiksi, vaikka he ovat tavallisia lapsia omine piirteineen


      • EiJeeesusTaas
        KirjoitanNyt kirjoitti:

        Niin olisi hyvä kuitenkin ottaa huomioon ja kunnioittaa lapsen omaa persoonaa, eikä väkisin yrittää muuttaa häntä muunlaiseksi. Oli hän sitten miknä luontoinen tahansa. Kannustaa häntä omissa vahvoissa puolissaan.
        Huolestuttaa jonkin verran, kun nykyaikana painotetaan tuloksellisuutta, hyötymistä ja suoriutumista. Lapsia, jotka ovat herkempiä, saatetaan helposti leimata oudoiksi ja erillaisiksi, vaikka he ovat tavallisia lapsia omine piirteineen

        Juu mutta et taida enää muistaa millasta on olla lapsi?

        Lapset haluaa ala ja yläasteella kuulua porukkaan. Olla muiden kanssa samanlaisia ja saada tuntea olevansa normaaleja


        Jos luot hänelle hölynpölyllä kuvaa että hän on erilainen eikä normaali. Ei kuin muut luokassa.
        Mietippä millaisia tunteita lapsi käy läpi?

        Ihme lapsen yhteisöllisyyden ja mielen raiskausta

        Sanoisit sitten suoraa sille että se on vaikka zombi ja muut on luokassa ihmisiä

        Sama asia siinä iässä


      • EiJeeeesusNyt
        EiJeeesusTaas kirjoitti:

        Juu mutta et taida enää muistaa millasta on olla lapsi?

        Lapset haluaa ala ja yläasteella kuulua porukkaan. Olla muiden kanssa samanlaisia ja saada tuntea olevansa normaaleja


        Jos luot hänelle hölynpölyllä kuvaa että hän on erilainen eikä normaali. Ei kuin muut luokassa.
        Mietippä millaisia tunteita lapsi käy läpi?

        Ihme lapsen yhteisöllisyyden ja mielen raiskausta

        Sanoisit sitten suoraa sille että se on vaikka zombi ja muut on luokassa ihmisiä

        Sama asia siinä iässä

        Nostat siis hänen ”epänormaaliudesta ” numeron ja laitat hänen poikkeavan luonteen jalustalle ja hössötät siitä

        Ja se on vitun väärin tulevaisuutta ajatellen!


      • TermitHukassa
        EiJeeeesusNyt kirjoitti:

        Nostat siis hänen ”epänormaaliudesta ” numeron ja laitat hänen poikkeavan luonteen jalustalle ja hössötät siitä

        Ja se on vitun väärin tulevaisuutta ajatellen!

        Jos täällä joku jotain pilaa niin se on koko julkinen kasvatuspuoli koululaitosta myöten. Luin justiin parivuotiaan lapsen päivähoitoraporttia. Siinä oli arvosteltu jopa se miten lapsi istuu potalla. Että se siitä varhaiskasvatuksesta kun yritetään väkisin vääntää lapsia samaan muottiin. Ja sitä vaan että erityisherkkyys ei ole mikään epänormaalius vaan se on lapselle ominainen piirre. Sellaisen lapsen kanssa taiteileminen on muutenkin hankalaa ettei tarvitse asiaa kokemattomana alkaa arvostelemaan.


      • EiJeeesuusTaas
        TermitHukassa kirjoitti:

        Jos täällä joku jotain pilaa niin se on koko julkinen kasvatuspuoli koululaitosta myöten. Luin justiin parivuotiaan lapsen päivähoitoraporttia. Siinä oli arvosteltu jopa se miten lapsi istuu potalla. Että se siitä varhaiskasvatuksesta kun yritetään väkisin vääntää lapsia samaan muottiin. Ja sitä vaan että erityisherkkyys ei ole mikään epänormaalius vaan se on lapselle ominainen piirre. Sellaisen lapsen kanssa taiteileminen on muutenkin hankalaa ettei tarvitse asiaa kokemattomana alkaa arvostelemaan.

        Kunhan ei työnnetä tarhaikäisen päähän sitä puppua että hän on epänormaali, poikkeava.

        Minua vanhemmat vertaili 2 v nuorempaan sisareeni kun olin 5-6 v. Olin normaali painon alarajoilla mutta minusta puhuttiin kuin olisin jotenkin iso. Sain käsityksen että olen lihava.

        Revin siinä iässä juhlamekoja ja saksin niitä saumoista kun purin vihaa luullen että oon lihava kun saumat kiristi. En ymmärtänyt että olin vain kasvanut pituutta ja kokoa jonka takia mekko ei enää mahtunut

        Mulle vanhempien hölmöt höpötykset oli luonut ajatuksen lihavuudesta

        Minulla on vieläkin ongelmia suhtautua painooni täysin normisti vaikkei mulla koskaan syömishäiriönä ole ollut. Viitteitä siitä joskus teininä oli kun yritin laihduttaa ja liikkua liikaa mutta siihen puututtiin nopeasti jonka takia asiat normalisoitui


    • sillai

      No niin on viimeaikaiset jutut vaikuttaneet, että ulkomaanreissulle tulee tulevaisuudessa varata mahdollisesti yksi ylimääräinen seksipäivä jos mieli tekee. Kotimaisten taustasta riippumatta onkin sitten turha pyrkiä enää edes juttusille.

    • KirjoitanNyt

      Jos minulle tarkoitit tuon viestisi, niin lapseni ovat jo aikuisia ja perheellisiä. Meillä on erityisen lämpimät välit keskenämme. Keskustelemme paljon ja olemme avoimia. Heillä on hyvä elämä, ovat tyytyväisiä. On toimivat sosiaalinen verkosto..yatäviä, harrastuksia..
      Mutta ymmärrän, mitä tarkoitat. Tietenkään lasta ei saa eri arvoistaa hänen luonteensa takia, mutta se on hyvä humioida. Esimerkiksi ujoa lasta ei voi väkisin pakottaa vaikkapa viikonloppu leirille..mutta voi kannustaa pienin askelin.
      Eikä minustakaan ole hyvä, että ostetaan esiin jonkun lapsen ujous, että tässä meillä on nyt tapaus "ujo lapsi".
      Ujous on kuiyenkin hyvä tiedostaa, että sen osaa ottaa huomioon lasta ohjatessa ja kannustaessa, ettei väkisin pakota vastoin lapsen tahtoa häntä suinpäin ja sanoo, että ooppa reipas niinkuin muut. Se vasta kauheaa olisi . Ymmärrätkö mitä ajan takaa tai selitänkö huonosti?

    • humpuukia

      Nykyihmisestä on tullut narsistinen omaan egoonsa ja persoonaansa täysin itsekkäästi keskittyvä. Media pyörittää tätä hullumyllyä teettämällä tyhjäpäille kaikenlaisia testejä ja analyysejä sekä itsestä että toisista. Huvittavinta näissä testeissä on se, että nämä testit pyrkivät aina nostamaan testattavan itsetuntoa ja tekemään kanssaihmisistä joko myrkyllisiä ihmisiä, narsisteja tai muunkaltaisia huonoluonteisia ihmisiä. Erityisherkkkyys diagnoosina korostaa pelkkiä ihmisen hyviä puolia, kuten nämä itsestään erikoisuutta etsivät haluavatkin. Olen tutkinut tätä ilmiötä paljon ja todennut, että moni itseään erityisherkkänä pitävä onkin itseasiassa täysin itseriittoinen muihin kylmästi, empaatittomasti ja välinpitämättömästi suhtautuva. Monasti erityisherkkänä itseään pitävä onkin lähempänä narsistista persoonallisuutta kuin herkkää, empaattista myötäeläjää. Monet erityisherkät laittavat herkästi mm. välejä poikki läheisiinsä ja tuomitsevat hyvin jyrkästi näiden kaikki heikkoudet. Erityisherkäksi itsensä leimaavat nostavat esille tavallisia arjen asioita, joissa he ovat kokeneet välillä vastoinkäymisiä pitäen niitä sitten suurina vaikeina ja kauheina asioina. Kyseessä on itseään kaikessa tarkkailevat ihmiset, joiden maailman pyörii oman navan ympärillä, tarkkailevat muiden käytöstä ja vertailevat jatkuvasti itseään muihin. He eivät hyväksy todellista itseään sellaisena kuin ovat, vaan he hakevat itseään persoonallisuustesteistä, horskoopeista, kaikenmaailman analyyseistä ja diagnooseista, jotka nostavat heidän egonsa siihen mittaan, joka kertoo heidän olevan jotain "erityisiä". Huvittavintahan tässä on se, että juuri narsisti haluaa olla jotain erityistä. Narsisti ei hyväksy itsessään tavanomaisuutta, eikä keskinkertainen kelpaa hänelle. "Onko nykymaailmassa jotain pahasti vialla, kun kaikki pitää diagnosoida" On, koska ihmisen itsekkyydelle ei koskaan löydy rajaa ja mikä helpoin tapa rahastaa näillä hölypölytutkimuksilla itsekästä ihmistä kuin nämä loputtomasti jauhavat diagnoosi-analyysi-ja testimittaajat.

      • Näinpä

        Komppaan tätä, tiiän monta jotka oikeesti ovat erityisherkkiä ja introvertteja, miettii tosi tarkkaan mitä sanovat, joskus tulee väärinymmärryksiä kun eivät halua loukata ketään, ja tietty siihen hiljaisuuteen pitää tottua. Parhaat kaverit enemmän tai vähemmän noita ja introvertteja, mikä välillä vaikeuttaa näkemistäkin kun itse tai kaverit ei halua lähteä mihinkään bailuihin ym . Tiiän kans joitain jotka väittää olevansa erityisherkkiä mutta oikeasti vaan todellakin peittävät paskaa täynnä olevan pääkoppansa tolla erityisherkkyydellä ja hosottaa minkää kerkiää vailla merkkiäkään mistään erityisherkkyyden piirteistä, osa pitää isoakin meteliä itestään ja väittää silti olevansa....


    • enemmänasperger

      Olen jonkin verran, nuorempana enemmän. Vanhemmiten oireet ovat lieventyneet.

    • yksijokaon

      Kyllä olen, sen enempää näihin kiistoihin täällä puuttumatta sanon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      93
      2372
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      358
      1597
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      77
      1557
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      43
      1467
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1135
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      134
      924
    7. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      83
      873
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      849
    9. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      838
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      801
    Aihe