Ilmeisesti Luoma ainakin kuvittelee omistavansa, koska hänellä oli kanttia kieltää ehtoollinen MN -festareilla jos ei järjestäjät suostu tekemään syntiä.
Luoma joko pyytää anteeksi ja korjaa jälkensä mitä rikkoi, takaisin ennalleen tai sitten hän on kerran katkerastu katuva päätöstään estää lapsia saapumasta Jeesuksen luo, kun seisoo Tuomarinsa edessä, sen edessä jota vastaan on taistellut, -vastaamassa viranhoidostaan.
On myös hyvin röyhkeää tulla vieraana sivustapäin lasten pöytään takki levällään riehumaan ja sanelemaan mitä talon väen pitää tehdä, kun itse ei ole pannut tikkua ristiin monikymmenvuotisen ja Suomen ylivoimaisesti suurimman luterilaisen nuorisotapahtuman järjestämiseksi.
Jos Luoma olisi viisas, hän olisi kiitollinen että messuja järjestetään, mutta hänhän on osoittanut ettei ole viisas, vaan tyhmä. Ja röyhkeä.
On aivan turha puhua mistään "naisten syrjinnästä" tai "seurakuntiin hajautetuista" ehtoollisista, koska nämä nuoret ovat suurimmaksi osaksi uskovaisia. Eivät ne tule sinne teidän naispappien eteen polvistumaan, turha luullakaan!
Ilmeisesti Luoma on silkkaa ajattelemattomuuttaan ajamassa suuria herätysliikkeitä, kirkon sydäntä ottamaan ehtoollisen omiin käsiinsä. Niin hän kärjistää tilannetta.
Mitään muuta syrjintää tässä ei ole tapahtunut paitsi että arkkipiispa syrjii lapsia ja nuoria ja estää heitä tulemasta Vapahtajan luo.
Hän on palkkä susi lammasten vaatteissa, niinkuin kaikki muutkin piispat.
Omistaako arkkipiispa ehtoollisen?
31
283
Vastaukset
- valitettavaa
Ei omista mutta teki todella suuren virheen kun kielsi ehtoolisen tuhansilta uskovilta nuorilta estämällä seurakuntien pappeja palvelemasta messussa.
InhottavaRealisti kirjoitti:
Jokos se aloite on ylittänyt 100 000 rajan?
Tiedätkö mikä on adressin ja aloitteen ero 😳❓
- käymättäjäi
usko.vainen kirjoitti:
Tiedätkö mikä on adressin ja aloitteen ero 😳❓
Ei se raukka voi ymmärtää kun olisi pitänyt käydä se yläaste loppuun...
käymättäjäi kirjoitti:
Ei se raukka voi ymmärtää kun olisi pitänyt käydä se yläaste loppuun...
Älä kiusaa😏 hipiä herkkä kun on.....
InhottavaRealisti kirjoitti:
Jokos se aloite on ylittänyt 100 000 rajan?
Adressi on jämähtänyt 2400:n pintaan ja tuskin rikkoo 2500:n rajaa. Enää ei löydy allekirjoittajia mistään, kun sleyläiset ovat kaikki vetäneet nimmarinsa.
Mitätön sakki, mutta suuret on luulot.
- Valistaja
No totta kai omistaa. Etkö sinä sitäkään ole tiennyt?
- Kirjakääröt
Mal.2:7 Biblia (1776) Sillä papin huulet pitää opin kätkemän, että lakia hänen suustansa kysyttäisiin; sillä hän on Herra Zebaotin enkeli.
Omistavatko Sleyn papit ehtoollisen, kun eivät suostu sitä kaikkien työtoverien kanssa jakamaan. Ja on sitä taidettu kieltää ehtoollisvieraaltakin ehtoollinen, ellen ihan väärin muista.
- Lslsl
Tilaisuuden järjestäjä yleensä saa päättää tilaisuuden ohjelmasta ja "esiintyjistä".
- luterilainen
Olet oikeassa. Sley:n papit ovat estäneet myös vapaitten suuntien nuoria ehtoollisen vietosta MT:ssä festarissa, koska kirkkojärjestys kieltää ehtoollisen kirkkoon kuulumattomilta joiden kanssa ei ole sovittu ehtoollisyhteydestä. Tämä on tietysti aivan oikein. Naispappien syrjintä on sitten toinen asia. Siinä on oltava nollatoleranssi.
- LUTHERUS
Sinun taas pitäisi tulla ensin kristityksi ennen kuin yrität ymmärtää kristinuskoa.
- ei.ongelmaa
luterilainen kirjoitti:
Olet oikeassa. Sley:n papit ovat estäneet myös vapaitten suuntien nuoria ehtoollisen vietosta MT:ssä festarissa, koska kirkkojärjestys kieltää ehtoollisen kirkkoon kuulumattomilta joiden kanssa ei ole sovittu ehtoollisyhteydestä. Tämä on tietysti aivan oikein. Naispappien syrjintä on sitten toinen asia. Siinä on oltava nollatoleranssi.
Minä olen kristitty mutta en kuulu kirkkoon enkä siksi mene myöskään ehtoolliselle kirkossa vaikka siellä silloin tällöin käynkin. On oltava rehellinen.
luterilainen kirjoitti:
Mielenkiintoistahan on se, että uskovat eivät voi viettää ehtoollista keskenään tai siis että joku kieltää uskonsisarelta tai -veljeltä ehtoollisen.
Olen kyllä muistavinani, että silloin kyse oli luterilaisen kirkon jäsenestä, jolta se ehtoollinen kiellettiin. Vois sen jostain varmasti esiinkin kaivaa....
Wikipedia muistaa näin
Keväällä 2004 piispa Huovinen tutustui hiippakuntansa sääntömääräisiin ja julkisiin jumalanpalveluksiin kuulumattomaan jumalanpalvelukseen, jonka järjestäjänä oli naispappeutta vastustava Luther-säätiö. Ennen jumalanpalveluksen alkua jumalanpalveluksen toimittaneet papit toivoivat, että Huovinen jättäisi osallistumatta ehtoolliselle, koska sitä ei hänelle jaettaisi. Tämän jälkeen Luther-säätiötä ei ole enää päästetty Mellunkylässä sijaitsevaan kirkkoon pitämään jumalanpalveluksiaan. Kesäkuussa 2005 ehtoolliselta pidättämiseen ryhtyneet papit pidätettiin määräajaksi pappisviran toimituksesta rangaistuksena virkavirheestä. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkojärjestys ei salli ehtoollisen epäämistä kirkon jäseneltä.- kokemusta.tästäkin
Eerikatässämoi kirjoitti:
Mielenkiintoistahan on se, että uskovat eivät voi viettää ehtoollista keskenään tai siis että joku kieltää uskonsisarelta tai -veljeltä ehtoollisen.
Olen kyllä muistavinani, että silloin kyse oli luterilaisen kirkon jäsenestä, jolta se ehtoollinen kiellettiin. Vois sen jostain varmasti esiinkin kaivaa....
Wikipedia muistaa näin
Keväällä 2004 piispa Huovinen tutustui hiippakuntansa sääntömääräisiin ja julkisiin jumalanpalveluksiin kuulumattomaan jumalanpalvelukseen, jonka järjestäjänä oli naispappeutta vastustava Luther-säätiö. Ennen jumalanpalveluksen alkua jumalanpalveluksen toimittaneet papit toivoivat, että Huovinen jättäisi osallistumatta ehtoolliselle, koska sitä ei hänelle jaettaisi. Tämän jälkeen Luther-säätiötä ei ole enää päästetty Mellunkylässä sijaitsevaan kirkkoon pitämään jumalanpalveluksiaan. Kesäkuussa 2005 ehtoolliselta pidättämiseen ryhtyneet papit pidätettiin määräajaksi pappisviran toimituksesta rangaistuksena virkavirheestä. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkojärjestys ei salli ehtoollisen epäämistä kirkon jäseneltä.Maata Näkyvissä festareilla ovat muutamat tahot närkästyneet siitä ettei helluntailaisia nuoria ole kelpuutettu Herran ehtoolliselle koska he eivät kuulu kirkkoon. En ymmärrä tuota närkästymistä Ei luterilaistakaan kelpuuteta viettämään ehtoollista helluntaiseurakunnassa koska hänen ei ole katsottu olevan oikeassa uskossa koska häntä ei ole uudestikastettu. Tämä annetaan kyllä ymmärtää selvin sanoin ainakin minun kokemukseni mukaan. Miksi luterilaisessa kirkossa pitäisi sitten päästää kaikki Herran ehtolliselle vastoin kirkkojärjestystä?
Uskoon tuleminen mistä vihjailet kuulostaa erittäin vastenmieliseltä. Hyvä et Eerika ei ole tullut siihen uskoon vaan omanlaisensa.
Mitä enemmän tuot omaasi esille sen parempi.
Keep up the good work!! 🤣😂😂🤣kokemusta.tästäkin kirjoitti:
Maata Näkyvissä festareilla ovat muutamat tahot närkästyneet siitä ettei helluntailaisia nuoria ole kelpuutettu Herran ehtoolliselle koska he eivät kuulu kirkkoon. En ymmärrä tuota närkästymistä Ei luterilaistakaan kelpuuteta viettämään ehtoollista helluntaiseurakunnassa koska hänen ei ole katsottu olevan oikeassa uskossa koska häntä ei ole uudestikastettu. Tämä annetaan kyllä ymmärtää selvin sanoin ainakin minun kokemukseni mukaan. Miksi luterilaisessa kirkossa pitäisi sitten päästää kaikki Herran ehtolliselle vastoin kirkkojärjestystä?
". Miksi luterilaisessa kirkossa pitäisi sitten päästää kaikki Herran ehtolliselle vastoin kirkkojärjestystä?"
Kirkkojärjestystä vastaan ei tietenkään pidä toimia.
ja tiedän kyllä, että ainakin aiemmin hellareilla on ollut tapa, että ehtoollista jaetaan vain seurakuntalaisille, tosin se taitaa olle nykyisin jo niin, että uskoville, kuten on Vapaakirkossa.
Jos asiaa ajattelee uskon näkökulmasta ja Raamatusta käsin, niin kenelle se ehtoollinen asetettiin, eikö juuri Jeesuksen seuraajille? Joten siitä näkökulmasta katsoen on surullista, että Jeesuksen seuraajat eivät vietä yhteistä ehtoollista.
Kirkkokunnat tietenkin tekevät kuten oikeaksi ymmärtävät. Jokaisella on yhdyskuntajärjestyksensä ja sen mukaan mennään.- kokemusta.tästäkin
". Miksi luterilaisessa kirkossa pitäisi sitten päästää kaikki Herran ehtolliselle vastoin kirkkojärjestystä?"
Kirkkojärjestystä vastaan ei tietenkään pidä toimia.
ja tiedän kyllä, että ainakin aiemmin hellareilla on ollut tapa, että ehtoollista jaetaan vain seurakuntalaisille, tosin se taitaa olle nykyisin jo niin, että uskoville, kuten on Vapaakirkossa.
Jos asiaa ajattelee uskon näkökulmasta ja Raamatusta käsin, niin kenelle se ehtoollinen asetettiin, eikö juuri Jeesuksen seuraajille? Joten siitä näkökulmasta katsoen on surullista, että Jeesuksen seuraajat eivät vietä yhteistä ehtoollista.
Kirkkokunnat tietenkin tekevät kuten oikeaksi ymmärtävät. Jokaisella on yhdyskuntajärjestyksensä ja sen mukaan mennään.Luterilaisessa kirkossa uskoa ei kysellä eikä myöskään kirkon jäsenyyttä käytännössä ehtoolliselle saapuvilta vaikka kirkkojärjestys kieltää ehtoolliselle osallistumisen kirkkoon kuulumattomilta. Se olisikin aika vaikeaa alkaa kuulustella ihmisiä. Itse en voisi omantunnon syistä osallistua vaikka mieleni tekisikin koska se on minulta kielletty koska en kuulu kirkkoon. Kaikilla omatunto ei ole niin arka. Kirkkojärjestyksen mukaan ehtoollista jakava pappi voi käyttää oikeuttaan kieltää kirkon jäseneltäkin ehtoollisen vieton. Näin kävi silloin kun Luther säätiön pappi kielsi piispa Eero Huovisen osallistumisen ehtoolliselle hänen naispapeille myötämielisen asenteensa takia. Pappi ei tehnyt siinä mitään kirkkojärjestystä vastaan ja Huovinen väistyi.
kokemusta.tästäkin kirjoitti:
Luterilaisessa kirkossa uskoa ei kysellä eikä myöskään kirkon jäsenyyttä käytännössä ehtoolliselle saapuvilta vaikka kirkkojärjestys kieltää ehtoolliselle osallistumisen kirkkoon kuulumattomilta. Se olisikin aika vaikeaa alkaa kuulustella ihmisiä. Itse en voisi omantunnon syistä osallistua vaikka mieleni tekisikin koska se on minulta kielletty koska en kuulu kirkkoon. Kaikilla omatunto ei ole niin arka. Kirkkojärjestyksen mukaan ehtoollista jakava pappi voi käyttää oikeuttaan kieltää kirkon jäseneltäkin ehtoollisen vieton. Näin kävi silloin kun Luther säätiön pappi kielsi piispa Eero Huovisen osallistumisen ehtoolliselle hänen naispapeille myötämielisen asenteensa takia. Pappi ei tehnyt siinä mitään kirkkojärjestystä vastaan ja Huovinen väistyi.
Jos Luther- säätiö on kirkon alaisuudessa, he mielestäni toimivat väärin evätessään ehtoollisen mielipiteiden tähden. En käsitä sellaista menettelyä. Silloin kyllä asetutaan Jumalan asemaan ja käytetään valtaa väärin.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää millaisin perustein ehtoollinen kielletää ja mihin Raamatun kohtaan silloin vedotaan?
Huovinen saattoi muuten ajatella toisin kirkkojärjestyksestä tuossa tapauksessa ja väistyi vain viisauttaan?
En myöskään itse käy luterilaisessa kirkossa ehtoollisella samasta syystä kuin sinä. Aikoinaan kävin, mutta kun kuulin ettei meillä ole ehtoollisyhteyttä, en enää käynyt, vaikka ei sitä tosiaan kukaan siellä alttarilla kysy.Kyse oli juuri omantunnon asiasta. Koin tekeväni väärin , jos menisin tietäen ettei yhteyttä ole.- Eerikatässäkommentoi
Ei pidä, koska olen uskossa, oletko sinä?
Miksei se näy missään?
- rettelöitsijätgoodbye
Seurakunnassa noudatettava yhteisön sääntöjä.
Ellei niitä halua noudattaa, niin seurakunnasta pois.- montakertaa
Niin juuri! Kirkkolaki, eli "seurakunnan sääntö" sanoo että Raamattu on uskonasioiden ylin ohjenuora. Siis kenkää perseelle valhepiispoille jotka ei taivu seurakunnan sääntöihin! Ja kaikille muillekin itkijä-mussuttajille.
- harmin.paikka
montakertaa kirjoitti:
Niin juuri! Kirkkolaki, eli "seurakunnan sääntö" sanoo että Raamattu on uskonasioiden ylin ohjenuora. Siis kenkää perseelle valhepiispoille jotka ei taivu seurakunnan sääntöihin! Ja kaikille muillekin itkijä-mussuttajille.
Sinä mussuttaja et ymmärrä Raamattua, koska sinulla ei ole Pyhää Henkeä.
- Kärsivällinenpalvelija
en voi kääntyä oikealle enkä vasemalle, en eteen en taakse, sillä joka paikassa on syntiä.
Muista minua, joten pyydän, esirukousta:
Ef. 6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.
Pyydä, Jumalalta, että, saan kohdata Hänet,
Oi jospa, Jumala notkistaisit taivaat ja astuisit alas, minua kohtaamaan.
Isä, Jeesuksen nimessä. aamen >Hän on palkkä susi lammasten vaatteissa, niinkuin kaikki muutkin piispat.
On siis päivänselvää, että luterilainen kirkko ei ole sinun kirkkosi. Jos vielä itse olisin jäsen, sanoisin että tervemenoa.- RepeRuttopervo
Kuule Repe, jos me kristityt lähdettäisiin kostamaan pahaa pahalla, sun olisi jo aikaa käynyt huonosti. Kannattaa muistaa aina se ja pitää vähän pienempää uhoa.
RepeRuttopervo kirjoitti:
Kuule Repe, jos me kristityt lähdettäisiin kostamaan pahaa pahalla, sun olisi jo aikaa käynyt huonosti. Kannattaa muistaa aina se ja pitää vähän pienempää uhoa.
No mutta moro kaima! Mitä tekojani te sitten kostaisitte sillä pahalla (ja millaisella), jos ette olisi niin hyväntahtoisia ja rakkaudentäyteisiä? Kerro mahdollisimman tarkkaan sekä tekoni että niiden kristillisen oikeuden mukaiset rangaistukset.
[On sulla muuten ruma takanimi. Hyi olkoon.]
- faktatpeliin
sley olisi voinut ehtoollisen järjestää mutta katsoi sen olevan omalta kannaltaan mahdotonta koska naispapit.
sley myönsi että suurta osaa kävijöistä naispapit eivät olisi häirinneet.
sley kuuluu luterilaiseen kirkkoon jossa on naispappeus.
sley voi koska vaan erkautua kirkosta ja järjestellä (jos rahaa on) ihan millaisia ehtoollisia haluaa ja ihan missä haluaa.
aloitus on siis täyttä puppua. Tässä siis tämä uutinen kokonaisuudessaan sellaisena kuin se on:
https://www.sley.fi/maatanakyvissamessu/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171062124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?103309Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2272215Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232033Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin11437Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491144- 721140
- 1751011
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59999Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77959