Kyselenkin nyt, kun pyörä oli käytettynä ostettu noin 50 eurolla, että kannattaako tuota enää alkaa korjaamaan vai otanko pyörästä muut osat talteen ja heitän rungon romuineen roskalavalle? Voisin toki toisesta huonokuntoisesta pyörästä ottaa ehjän vaihtajan ja yrittää asentaa. Ongelma on, että tuossa on eri määrä vaihteita kuin tässä rikki menneessä. Enkä osaa lyhennellä tai edes irrottaa pyörän ketjua. Eli mitä tekisitte tässä tapauksessa?
Takavaihtaja tuhoutui pinnojen väliin
8
2353
Vastaukset
- dfghgh
Niin ja siis rikkimennyt takavaihtaja on Shimano LX
- osta_uus
MItäpä sinä niitä osia keräilet jos et osaa niitä mihinkään käyttää?
- 6548
Ketjun joutuu joka tapauksessa katkaisemaan, jos asennat toisen vaihtajan.
Vaikea sanoa miten toisesta pyörästä otettu vaihtaja toimii, voit ruuvata sen kiinni, ja katsoa riittävätkö liikeradat, niitä voi säätää säätöruuveista.
Jos näyttää liikkuvan tarpeeksi, niin ketju poikki, ja uudelleen liittäminen, ja taas mennään, tarvitset ketjunkatkaisimen, jos ei ole ketjulukkoa.
Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta.- dfghgh
Mitenkäs kun tässä rikki menneessä oli 10 vaihdetta, niin pitääkö olla täsmälleen samanmerkkinen tuo vaihtaja jotta saan ne 10 vaihdetta käyttöön vai onko kaikissa takavaihtajissa ominaisuus tuonne 10 vaihteeseen asti? Entä voinko ajella niin, ettei kaikki 10 vaihdetta ole edes käytössä?
- 6548
dfghgh kirjoitti:
Mitenkäs kun tässä rikki menneessä oli 10 vaihdetta, niin pitääkö olla täsmälleen samanmerkkinen tuo vaihtaja jotta saan ne 10 vaihdetta käyttöön vai onko kaikissa takavaihtajissa ominaisuus tuonne 10 vaihteeseen asti? Entä voinko ajella niin, ettei kaikki 10 vaihdetta ole edes käytössä?
No nimenomaan kaikki vaihtajat ei toimi, sitä tarkoitin liikeradoilla, eli jos otat 7- vaihteisesta vaihtajan, ja laitat sen 10 vaihteiseen, niin todennäköisesti ei pysty nousemaan enää parille suurimmalle rattaalle.
Voit tietysti ajella niin, että kaikki vaihteet ei ole käytössä.
Varmaan olisi paras näyttää pyörää jollekin asiantuntijalle, takavaihtajan vaihtotyö polkupyöräkorjaamolla on muutaman kympin hintainen. - dfghgh
Voin kai myös vaihtaa koko vaihdesysteemin ja samoin takarenkaan vanteineen tuosta toisesta pyörästä tähän rikkoutuneeseen. Silloin ei tule varmaan säätöjen kanssa niinkään suuria ongelmia. Tietysti vaijerin pituus voi olla erilainen vaikka pyörät ovat noin samankokoisia.
Takavaihtajan ei tarvitse olla 10:lle välttämättä. Jos on vanha ja riittävän tarkka 9, niin kyllä sekin käy. Oleellista tuossa on vetosuhde. Shimanon vaihtajilla se yleensä on sama. Poikkeuksia löytyy tuohonkin, mutta ehkä kysyjä ei niitä tule ostaneeksi.
Itse olen päivittänyt pyörään taakse rataspakan 9:stä 10:ksi ja alkuun ajelin vanhalla vaihtajalla, mutta oli kulunut ja ei oikein tarkka. Vaihtajakin tuli vaihdettua myöhemmin. Kysyjä ei ole vaihtamassa rataspakkaa taakse toiselle lehtimäärälle. Kun sen vaihtaa, niin pitää vaihtaa myös vaihteen valitsimet (ja se ei ole ihan niin halpaa, mutta jos on vaihtokunnossa, niin sitten toinen asia).
Takavaihtajan ei tarvitse tietää mitään niistä kohdista joihin vaihdevipu takavaihtajaa komentaa. Vaihdevipu ratkaisee ne paikat (paitsi joku pianolanka tai sähköinen vaihtaja).
Netistä tilaa vaikka Shinano DEORE 10-speed (tai SLX) vaihtajan, niin hyvä... Jos pyörä on maksanut 50e, niin uuden osan saa 50e hintaan postikuluineen :)
Tai sitten joku halvempi takavaihtaja.
Samalla tilaa uuden 10 vaihteisen ketjun, kun tuskin sekään on hyvässä kunnossa. 10 ketjuja kysyjän ei kannata katkaisun jälkeen uudelleen kiinnittää vanhoilla osilla. Uusi liitospala tarvitaan. Käytännössä hyvä pistää uudet ketjut (ja ehkä rataspakka taakse...).- dfghgh
Just tuossa mietin kun voisin ottaa tuosta vanhasta pyörästä irti koko tuon systeemin eli vaihdevivun vaijereineen, takavaihtajan ja myös sen takapyörän, koska ne kaikki kyllä kooltaan sopisivat tuohon rikkoutuneeseen. Silloin ei varmaan tarvitsisi niin paljon säätää. Ketju tosin taitaa tässä rikki menneessä olla paremmassa kunnossa. Vanhan pyörän ketju vaikuttaa jo aika ruosteiselta kun on ollut kauan ajamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2312112Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601386Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801205Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171038- 49978
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15970- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814