eli mikä silli on mieleesi onko esim matjes tilli sipuli sinappi ym niin mikä on mieluisin ja maistuvin ja onko väliä kenen se on esim abba vesta o boy rainbow ym
mikä paras silli ja onko merkillä väliä
43
5893
Vastaukset
- trollikka
Vestan tillisilli, on minun suosikkini.... perässä tulee muut sillit; miten sattuu..., mutt silli kyllä maistuu silloin tällöin.
Silliä ei kuitenkaan pidä syödä liikaa... liika suola ei ole terveellistä, mutt kohtuudella sillistä voi nauttia, ne jotka suolasesta kalasta tykkää. Graavi kalaa syön varmaan joka kuukausi, jossain määrin ehkä liikaakin. Tasoittuu ehkä sillä; kun en syö punaista lihaa kuin harvoin... ja pari kasvisruoka päivää viikossa niin suolan syöntinikin tasoittuu. - Kaisanoasaa
Abban ranskalainen sipulisilli on hyvää, ahti myös, boy sipulisilli ja abban ruohosipulisilli
Luulisin että Pääskyvuoren Jorma voisi tietää hyvin:))))))))))))))))))))
Liljanlaakson Timppa varmaan ostaa Prismasta Arki-sillipurkin:)))))))))))))))))))))))))- Jorman.frendi
Pääskyvuoren Jorma tykkää Vestan matjessillistä.
Monet kerrat on nautittu Vestan silliä, uusia perunoita, ruisleipää ja konjakkia. - Mortti_ja_Vertti
Periksen mielikuvitusystävät eivät pysty syömään oikeaa ruokaa, koska eivät ole todellisia henkilöitä.
- Kaisanoasaa
Boyn tillisilli myös
Vestan matjessilli on parasta.
- TestaanVestaa
Kyllä ,mutta "kallista" . Itse syön AHTi Matjessilliä. Täytyy kyllä nyt sitä Vestaa taas ostaa. Yleensä varaan vain krapulapäivien varalle silliä.ja niitä ei ole montaa vuodessa!
- TestaanVestaa
No Vestahan onkin minun ikäluokkaa ja molemmat parhaassa iässä. Eikun kauppaan ja pikkupukki matjes Vestaa(on parasta) ja hapanleivän päälle. Kylmää maitoa vielä jo on Herkkua kerrakseen.
TestaanVestaa kirjoitti:
No Vestahan onkin minun ikäluokkaa ja molemmat parhaassa iässä. Eikun kauppaan ja pikkupukki matjes Vestaa(on parasta) ja hapanleivän päälle. Kylmää maitoa vielä jo on Herkkua kerrakseen.
Vesta on kyllä hyvää, mutta tosissaan kallista.
Hapankorpun kanssa melkoista herkkua, vie kielen mennessään.
jos purkkisilli noissa vestan pienissä purkeissa on minusta hyvää kun on pienet viipaleet:
http://www.vesta.fi/
Vielä parempi tulee kun ostaa tuommoisen matjessillifileen:
http://www.ahti.fi/tuotteet/Vakuumisillit/Matjessillifilee 150 g MSC
siitä viipaloi kapeita siivuja, pilkkoo sekaan sipulia ja laittaa kokonaisia maustepippureita myös ja sen sitten jääkaappiin yön yli tekeytymään.
Eilen ja tänään söin uusien perunioden kanssa pienen purkin lidlistä ostettua silliä, oli ihan ok muttei niin hyvää kuin nuo edellämainitut.Minä olen laittanut sipulirenkaiden lisäksi joukkoon myös tomaattia viipaloituna. Tomaatti sopii sillin seuraksi mielestäni yllättävän hyvin.
Ananias kirjoitti:
Minä olen laittanut sipulirenkaiden lisäksi joukkoon myös tomaattia viipaloituna. Tomaatti sopii sillin seuraksi mielestäni yllättävän hyvin.
No joo, maku voi olla ok mutta itse kun tykkäänruisleivän päällä joskus syödä niin eikös se mene aika vetiseksi tomaatilla? Mulle toimii ihan tuo perusssetti kun sipulien maku pehmenee muhiessa ja saa sitten leivän päälle laittaa.
Harmaaritari kirjoitti:
No joo, maku voi olla ok mutta itse kun tykkäänruisleivän päällä joskus syödä niin eikös se mene aika vetiseksi tomaatilla? Mulle toimii ihan tuo perusssetti kun sipulien maku pehmenee muhiessa ja saa sitten leivän päälle laittaa.
Tomaatti kyllä päästää nestettä, mutta sehän jää siihen säilytysastian pohjalle josta sen voi kaataa viemäriin.
En minä itsekään ihan äkkiseltään olisi tomaattia viipaloinut sillien ja sipulin sekaan, mutta törmäsin tähän reseptiin joskus vuosikymmen takaperin kun olin erään vanhan ystäväni landella talkoohommissa viikon verran ja ylöspito kuului tietenkin sopimukseen.
Vähän epäröin maistaakaan tuota herkkua, mutta kun rohkaisin mieleni ja maistoin, huomasin että yhdistelmä on oikeastaan yllättävän hyvä ja käytän itsekin nykyään samaa jos ostan silliä fileinä.Ananias kirjoitti:
Tomaatti kyllä päästää nestettä, mutta sehän jää siihen säilytysastian pohjalle josta sen voi kaataa viemäriin.
En minä itsekään ihan äkkiseltään olisi tomaattia viipaloinut sillien ja sipulin sekaan, mutta törmäsin tähän reseptiin joskus vuosikymmen takaperin kun olin erään vanhan ystäväni landella talkoohommissa viikon verran ja ylöspito kuului tietenkin sopimukseen.
Vähän epäröin maistaakaan tuota herkkua, mutta kun rohkaisin mieleni ja maistoin, huomasin että yhdistelmä on oikeastaan yllättävän hyvä ja käytän itsekin nykyään samaa jos ostan silliä fileinä.Joo no ei paha varmaan kun onhan sitä tomaattisilliäkin valmispurkkina olemassa. Saatanpa joskus muistaissaan kokeillakin. Aika harvoin vaan tulee silliä ostettua ja kun tämän kesän purkki nyt syöty niin menee ehkä jonnekin syksyyn ennen kuin alkaa tehdä taas mieli maistaa. Se on jännä tuossa sillissä että se on kuitenkin sen verran suolaista että kun sitä äkkiseltään vähän reilummin parina-kolmena päivänä syö niin ei mitään mielitekoa sitten ole pitkään aikaan.
Harmaaritari kirjoitti:
Joo no ei paha varmaan kun onhan sitä tomaattisilliäkin valmispurkkina olemassa. Saatanpa joskus muistaissaan kokeillakin. Aika harvoin vaan tulee silliä ostettua ja kun tämän kesän purkki nyt syöty niin menee ehkä jonnekin syksyyn ennen kuin alkaa tehdä taas mieli maistaa. Se on jännä tuossa sillissä että se on kuitenkin sen verran suolaista että kun sitä äkkiseltään vähän reilummin parina-kolmena päivänä syö niin ei mitään mielitekoa sitten ole pitkään aikaan.
Tomaattisilli ei ole minun mieleeni kun sillä tarkoitetaan silliviipaleita tomaattisoosissa. Joskus olen ostanut noita joulupöytään jossa on ollut tarjolla useampaa tyyppiä sillejä, eikä tuo ole oikein säväyttänyt.
Se on kyllä tosi että sillinhimosta pääsee hetkeksi eroon kun sitä syö reilummasti muutaman kerran, mutta tuossa mainitsemassani reseptissä on tuon suhteen omat riskinsä. Siinä tomaatti pehmentää makua aika reilusti, ja itse olen huomannut että siihen jää ikäänkuin koukkuun.Ananias kirjoitti:
Tomaattisilli ei ole minun mieleeni kun sillä tarkoitetaan silliviipaleita tomaattisoosissa. Joskus olen ostanut noita joulupöytään jossa on ollut tarjolla useampaa tyyppiä sillejä, eikä tuo ole oikein säväyttänyt.
Se on kyllä tosi että sillinhimosta pääsee hetkeksi eroon kun sitä syö reilummasti muutaman kerran, mutta tuossa mainitsemassani reseptissä on tuon suhteen omat riskinsä. Siinä tomaatti pehmentää makua aika reilusti, ja itse olen huomannut että siihen jää ikäänkuin koukkuun.Tuon maun pehmenemisen vuoksi vois kyllä kokeillakin, panis tomaatit pohjalle ja siihen päälle sipulit & sillit ja söis ne siitä sitten leivän päällisinä.
Harmaaritari kirjoitti:
Tuon maun pehmenemisen vuoksi vois kyllä kokeillakin, panis tomaatit pohjalle ja siihen päälle sipulit & sillit ja söis ne siitä sitten leivän päällisinä.
Kannattaa kokeilla, minä ainakin yllätyin aikoinaan kun kokeilin ensimmäistä kertaa.
- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Tuon maun pehmenemisen vuoksi vois kyllä kokeillakin, panis tomaatit pohjalle ja siihen päälle sipulit & sillit ja söis ne siitä sitten leivän päällisinä.
Jos sulla on tomaatit alimmaisina niin luuletkos et ne kömpii sieltä ylös maustamaan koko satsin. Minä en usko, vaan niiden pitää olla sikinsokin koko astiassa, kyllä saat aikuinen mies koukittua sillit ja sipulit purkista haarukan kanssa... jätä ne tomaatit ja liemet vaikka purkkiin.
Paras leipä tulee kun ruisleivällä on voita, uutta kylmää perunaa ohkaisena siivuina ja silliä ja sipulia päälimmäisenä. Häviää pikku nälkäkin sillä sillivoileivällä. trollikka kirjoitti:
Jos sulla on tomaatit alimmaisina niin luuletkos et ne kömpii sieltä ylös maustamaan koko satsin. Minä en usko, vaan niiden pitää olla sikinsokin koko astiassa, kyllä saat aikuinen mies koukittua sillit ja sipulit purkista haarukan kanssa... jätä ne tomaatit ja liemet vaikka purkkiin.
Paras leipä tulee kun ruisleivällä on voita, uutta kylmää perunaa ohkaisena siivuina ja silliä ja sipulia päälimmäisenä. Häviää pikku nälkäkin sillä sillivoileivällä.Kyllä äiti :D Ei kun joo, voi olla että laitan sekaisin mutta saattaa ne tomaattiferomonit sieltä noustakin. No kattoo sitten kun on tilanne päällä :) En ehkä perunaa laittaisi, ihan vaan ruisleipää, voimariinia & sipulia & silliä, ehkä juustoa mutta ei välttämätön.
trollikka kirjoitti:
Paras leipä tulee kun ruisleivällä on voita, uutta kylmää perunaa ohkaisena siivuina ja silliä ja sipulia päälimmäisenä. Häviää pikku nälkäkin sillä sillivoileivällä.Miksei niitä tomaatteja voisi syödä?
Ne laitetaan leivälle sillien ja sipulin seuraksi. On muuten hyvää.- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Kyllä äiti :D Ei kun joo, voi olla että laitan sekaisin mutta saattaa ne tomaattiferomonit sieltä noustakin. No kattoo sitten kun on tilanne päällä :) En ehkä perunaa laittaisi, ihan vaan ruisleipää, voimariinia & sipulia & silliä, ehkä juustoa mutta ei välttämätön.
Voi itku sun voimariinisi kanssa. Syöt sellaista teollista sekoite tahnaa leivälläsi, kun et voita osaa käyttää vai?
Kyllä, äiti? =(( Mulle kyllä tuon tavan...sillivoileivän peruunalla, opetti mun edesmennyt pappani.
Pappa teki itselleen sellaisia voileipiä ja leikkasi Morallaan... pienen palasen aina kerrallaan... toisesta päästä leipää mullekin, sain siis syödä sitä samaa kuin pappakin.
Mahtavan hieno tunne mulla, kun jaettiin voileipä yhdessä... pikkuhiljaa sen sillivoileivän makukin muuttui mulle oikein mieluiseksi ....eli maku on osa mun lapsuuttani...muistoja tuo.
Riippuu muuten paljon perunasta, jota leivällesi laitat; miltä se koko leipä maistuu.
Hiekkamaan varhaisperuna, ilman apulantaa kasvatettu. Keitin vedessä hiukan suolaa... peruna maistuu kylmänä sekä makealle sisältä ett aavistuksen suolaiselle ihan siitä pinnasta.
Meillä (pappalla) oli hiekkarinne missä pottujaan kasvatti... 2 vuotta kerrallaan samassa paikassa ja sitten vuoroviljelyn periaatteella siirtyi toiseen paikkaan.
Ja nyt tulee katkos palstailuun... tiskikone käy, mutt mulle tulee kuntoutus asiakas vartin päästä tuonne kuntosalinpuolelle. Menen vaihtamaan asusteet nyt, ja samalla ammattia.
Moikka näkyilee palstalla vielä tänään... jos ei sokees tulla! trollikka kirjoitti:
Voi itku sun voimariinisi kanssa. Syöt sellaista teollista sekoite tahnaa leivälläsi, kun et voita osaa käyttää vai?
Kyllä, äiti? =(( Mulle kyllä tuon tavan...sillivoileivän peruunalla, opetti mun edesmennyt pappani.
Pappa teki itselleen sellaisia voileipiä ja leikkasi Morallaan... pienen palasen aina kerrallaan... toisesta päästä leipää mullekin, sain siis syödä sitä samaa kuin pappakin.
Mahtavan hieno tunne mulla, kun jaettiin voileipä yhdessä... pikkuhiljaa sen sillivoileivän makukin muuttui mulle oikein mieluiseksi ....eli maku on osa mun lapsuuttani...muistoja tuo.
Riippuu muuten paljon perunasta, jota leivällesi laitat; miltä se koko leipä maistuu.
Hiekkamaan varhaisperuna, ilman apulantaa kasvatettu. Keitin vedessä hiukan suolaa... peruna maistuu kylmänä sekä makealle sisältä ett aavistuksen suolaiselle ihan siitä pinnasta.
Meillä (pappalla) oli hiekkarinne missä pottujaan kasvatti... 2 vuotta kerrallaan samassa paikassa ja sitten vuoroviljelyn periaatteella siirtyi toiseen paikkaan.
Ja nyt tulee katkos palstailuun... tiskikone käy, mutt mulle tulee kuntoutus asiakas vartin päästä tuonne kuntosalinpuolelle. Menen vaihtamaan asusteet nyt, ja samalla ammattia.
Moikka näkyilee palstalla vielä tänään... jos ei sokees tulla!No joo, kyllä kai se oikea voi olisi parempaa, paistamiseen käytän, mutta ihan mukavuuden vuoksi voimariini tai ingmariinin kun se pysyy jääkaapissa pehmeänä.
Pappas ollut fiksu jäbä, miten minusta tuntuu että tääm tullut todetuksi joskus muulloinkin?, mutta tosiaan varmaan hyvä keino ollut sua opettaa makuun, paljonkohan lapsista nykyään jää tuollaisen opettamisen ulkopuolelle? varmaan maistuu tosiaan paremmin kun tuolleen saa oppia ihan huomaamatta.
juu, näkyillään :)
- Silligirlie
Melkein kaikki käy
- Hannu-83
Ite maustettu: porkkanaa, sipulia, pippuria, etiikkaa, suolaa sokeeria, laakeria, vettä. En piä paksuista marinaarisooseista, niillä aina yritetään peittää huonon sillin maku niinkuin äänekkäillä merirosvovirsillä ne kiroukset joita pääsi kokilta jonka oli saatava toukkaisista laivakorpuista ja mädästä sianlihasta ahkerille roistoille loistoateeria
- merirosvoaarre
Mee höynä pois täältä.
- trollikka
Tämä on perinteisen joulusillin yks resepti. Tässä on mukana myös "kastike" uusien pottujen kanssa syötäväksi, lisäksi vielä ruisleipää voilla... yksinkertaista ja hyvää.!
Konjakki-sinappisilli
Ainekset:
-1 pkt Ahti perinteinen sillifilee
-0,5 dl makeaa sinappia
-0,5 dl Dijon-sinappia
-2 rkl sherryetikkaa
-1 rkl sokeria
-1 dl ranskankermaa
-2 rkl konjakkia
-1 dl öljyä
- 2 oksaa tilliä nypittynä
-1 pieni punasipuli kuutioina
-pippuria sopivasti
Sinappikastikkeen valmistamisessa kaikkien sekoitettavien raaka-aineiden on hyvä olla saman lämpöisiä. Voit käyttää ohjeessa konjakin tilalla myös calvadosta tai brandyä.
Ohje siks postattu nyt teillekin, koska mä valmistan nyt kyseistä herkkua sunnuntain lounaalle, kylmiöön tekeytymään.Tuskin voi käyttää brandyä. Joku viininmaistelun expertti kyllä maistaa sillin seasta senkin, jos ne rypäleet on poimittu pensaan varjoisalta puoleta kun olisi pitänyt poimia auringon puolelta. Se on joulu peruttu siltä vuodelta siitä hetkestä.
Turun saariston kalastajien tarjoama yllätysherkku on kuulemma silli kummareista.- haluais.maistaa
saanko tulla luoksesi syömään
- trollikka
scrg kirjoitti:
Tuskin voi käyttää brandyä. Joku viininmaistelun expertti kyllä maistaa sillin seasta senkin, jos ne rypäleet on poimittu pensaan varjoisalta puoleta kun olisi pitänyt poimia auringon puolelta. Se on joulu peruttu siltä vuodelta siitä hetkestä.
Turun saariston kalastajien tarjoama yllätysherkku on kuulemma silli kummareista.No, onneks nyt on heinäkuu... jouluun on vielä aikaa ja mä käytin Napoleonia, se käy kuin nyrkki silmään tuohon silliherkkuun. Eikä sitä kaikki edes sieltä hoksaa kastikkeesta hoksaa, niin vähäinen määrä alkoholia ei vaikuta myöskään kenenkään auton ajokykyyn.
Alkometri tuskin heilahtaa... jos ruuassa on mausteena saanutkin hieman konjakkia.
Kyllä sitä silliä pitäis syödä sitten litrakaupalla... jolloin minäkin hermostuisin... eikä sitä tullut tehtyäkään edes 3 litran astiaa suurempaa määrää.
Se pitää syödä näet kohtuu ajassa...et on kelvollista alusta loppuun asti!
Olen pelkkä statisti tänään keittiössä... keittiötä hallitsee nyt päivällä uus kokkimme.
- Enoletäälä
Rainbow sipuli- tai matjessilli. Vähäsuolainen herkku missä mau ei ole suolaan hukutettu niinkuin jossain abbassa tai ahdissa
- trollikka
Olisit voinut mukaan liittää samalla Vestan, on muuten suolainen, mutt kuitenkin minusta paras! Eikä silli ole se pääruoka-aines, vaikka suurta osaa siinä sivussa hoiteleekin.
Kohtuudella syötynä, tuskin kukaan sen vuoksi janoon kuolee, eikä pumppu, munuiset tai maksakaan jätä yhteistyö sopimusta... yhden aterian takia. =)) - hyvää.on
joo suosin rainbowia hinnan takia ja hyvää on matjes sipuli sinappi ja maustesilli ja abban matjes tai juhlasilli on hyvää kaikki sillit on hyviä
- puhut.asiaa
trollikka kirjoitti:
Olisit voinut mukaan liittää samalla Vestan, on muuten suolainen, mutt kuitenkin minusta paras! Eikä silli ole se pääruoka-aines, vaikka suurta osaa siinä sivussa hoiteleekin.
Kohtuudella syötynä, tuskin kukaan sen vuoksi janoon kuolee, eikä pumppu, munuiset tai maksakaan jätä yhteistyö sopimusta... yhden aterian takia. =))totta puhelet
- Enoletäälä
trollikka kirjoitti:
Kohtuudella syötynä, tuskin kukaan sen vuoksi janoon kuolee, eikä pumppu, munuiset tai maksakaan jätä yhteistyö sopimusta... yhden aterian takia. =))Mä turpoan vähästäkin suolasta niin että tulee tukala olo. Sen takia vältän suolaisia ruokia. Ihan vaan tiedoksi että kaikille ei sovi vähäkään. Onhan näitä laktoosin välttäjiä niin miksei saisi vältellä suolaa! Lapsena laitoin leivän päälle paljon voita ja sitten ripottelin suolaa vielä. Ai kun oli hyvää.
Herään, ja silmieni edessä on suuri sillikeskustelu.
Ei helv*tti, sinkkupalstalla.- Sillidilli
Käy huuhtelemassa se sillis jos vaivaa noin!
Sillidilli kirjoitti:
Käy huuhtelemassa se sillis jos vaivaa noin!
Luulen, että se huuhtelee itse itsensä meressä.
Mä en siihen koske.
Paras silli on meressä, Pohjois-Atlantin pinnan alla
-ja pysyy siellä.Yyyhhhh...hyh, uh... :(
Äysk. Ptshyi.- sillilaivaston_mainos
Laura silli. Sinä on sellaiseen presidentillisyyteen pyrkivä haju.
- rasvasilli
Hei, irto rasvasilli kokonaisena on paras, sitä saa hyvin varustetulta liha- ja kalatiskeiltä...
- Pulumummo
abba sinappisilli on paras
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759