Täällä huomauttelen FB:n sähköautoryhmän virheistä

Tosiasianisti

96

1201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinmiksi

      Miksi??

    • Toitsukkaa

      Paljoo on käyttömaksu eli raippaveroo, partanassuille kannettava.

    • Tosiasianisti

      Toinen ryhmässä Tosiasianistiä harmittava ilmiö on se, että porukka vetoaa siihen, että ilmasto on globaali ja yhteinen.

      Se on tietenkin totta. Siksi ei kannattaisikaan tukea jo valmiiksi varakkaita länsimaisia auton ostajia, vaan suunnata tuki köyhiin maihin, missä pelkästään polttomoottoriautokannan uudistamisella saavutettaisiin valtavat hyödyt ilmastonsuojelussa.

      Sähköautoja saastuttavimpiin maihin on turha haaveilla, koska niiden infra on mitä on. Edes Venäjällä sähkön tulo ei ole luotettavaa.

      • Niinmiksi

        Miksi ihmeessä avaudut täällä toisen ryhmän jutuista! Haloo!


      • Tosiasianisti

        Koska Facebook-ryhmä on sähköautoilua tukeva ryhmä, joten on epäkohteliasta mennä sinne.


      • Niinmiksi
        Tosiasianisti kirjoitti:

        Koska Facebook-ryhmä on sähköautoilua tukeva ryhmä, joten on epäkohteliasta mennä sinne.

        Eiköhän siellä juurikin kaivata keskustelua puolesta ja vastaan. Kun asiallisesti tuot omat näkemyksesi esille niin saat asialliset vastaukset kuten normaalissa elämässäkin.


      • afd4132

        Ei varmasti kaivata. Kaasuautoilijat ovat asiallista väkeä. Heille kelpaa monenlainen.

        Sähköautoilijat ovat ahdasmielisiä teknofriikkejä, joita yhdistää hurahtaminen ja ahdasmielinen kaupunkilaisuus.


      • Tesla3
        afd4132 kirjoitti:

        Ei varmasti kaivata. Kaasuautoilijat ovat asiallista väkeä. Heille kelpaa monenlainen.

        Sähköautoilijat ovat ahdasmielisiä teknofriikkejä, joita yhdistää hurahtaminen ja ahdasmielinen kaupunkilaisuus.

        No jo... Ihan tavallista porukkaa se on.
        Onkohan kyse kuitenkin siitä että siellä mielellään oikaistaan virheellisiä käsityksiä sähköautoista ja niiden käytöstä, ja se ei ole kaikille mieleen koska omat käsitykset ja ennakkoluulot ovat vahvat.


    • asfd1342adfs

      "Onkohan kyse kuitenkin siitä että siellä mielellään oikaistaan virheellisiä käsityksiä sähköautoista ja niiden käytöstä"

      Ei, vaan siellä fanitetaan sähköautoja ja etenkin Teslaa. Se on faniryhmä. Pelkkä uutislinkkaus vetyautosta saattaa saada osakseen pilkkaa. Sähköautoilijat ovat löytäneet totuuden, he ovat varmoja, ettei vety 50 vuoden päästä johda.

      • Tesla3

        "Se on faniryhmä. Pelkkä uutislinkkaus vetyautosta saattaa saada osakseen pilkkaa."

        Minkälaista pilkkaa? En sellaista ole huomannut, otatko pilkkana sen etteivät ole kanssasi samaa mieltä, entä perustelitko kantasi asiallisesti ja faktoja käyttäen? Pelkkä linkki johonkin uutiseen ei ole keskustelua ilman linkkaajan kannanottoa.


    • Tosiasianisti

      Nyt siellä fiilistellään Teslan Model S:llä, jokin muukin sikakallis automerkki mainitaan.

      Tältä perustalta sitten hehkutetaan sähköautojen yleistymistä, vaikka kansasta vain pienen pienellä osalla on vara ostaa edes halvinta Skodaa uutena.

      Kuten totesin, nämä ovat teknonörttejä, joilla on rahaa harrastaa tekniikkaa. Eivät he ostele autoja todelliseen tarpeisiin vaan fiilikseen. Siksi heillä on myös harhainen kuvitelma sähköautojen yleistymisestä.

      • Niinmiksi

        Ahaa! Se onkin kateus joka kalvaa.


    • Tosiasianisti

      Ei ole kateutta todeta tosiasioita. Varakkaita on kansasta vain pieni osa, mutta halvimmatkin sähköautot ovat erittäin kalliita. Silti niiden todellisiin tarpeisiin (ei fiilisjuttuja) perustuvat käyttöominaisuudet polttiksiin verrattuna ovat surkeat.

      Jos oikeasti tahtoo suojella ympäristöä, keskiluokkaiselle eteläsuomalaiselle kuluttajalle siihen realistisin vaihtoehto on kaasuhybridi, johon ostaa biokaasua. (Bio)kaasu poistaa lähipäästöt ja leikkaa rajusti kasvihuonepäästöjä. Turvana on myös bensa, johon luottaen voi ajaa pitkät matkat.

      Teknonörteille tämä ratkaisu ei kuitenkaan kelpaa, koska siitä puuttuu fiilis eikä sillä voi identifioitua murrokseen ja dynaamisuuteen.

      Vain harvat sähköautoilun fanittajat ovat oikeasti huolissaan ympäristöstä. Jos olisivat, he ajaisivat eteenpäin kaasua, koska se on teknisesti valmis ja todelliset tarpeet täyttävä vaihtoehto. Sähkö ei sellainen ole, jos akkutekniikassa ei tapahdu läpimurtoa.

      • Niinmiksi

        Ja kun kerrot tuon kantasi sähköauto ryhmässä ja siellä ollaan eri mieltä niin loukkaannut?
        Oletko aikuinen?


      • Tosiasianisti

        Miksi olisin loukkaantunut? En vain jaksa halveksuntaa, jota sähköautouskovaiset osoittavat.

        En minä ateistina viitsi mennä uskovaisten ryhmiinkään kertomaan näkemyksistäni. Siitä syntyy usein vain riita.

        Tärkeää on katsoa tosiasioihin ja pohtia mahdollisuuksia realistisesti. Uskovaisten ryhmissä se ei onnistu. Sähköautouskovaiset ovat yksi uskovaisten ryhmä.

        Esimerkiksi kaasuautoilijoissa samanlaista uskovaisuutta ei esiinny. Useimmat heistä näkevät sekä kaasun että sähkön ja muiden vaihtoehtoisten energiamallien mahdollisuudet. He yrittävät tarkastella kokonaiskuvaa, johon kuului niin lentomatkailun ongelmat kuin markkinatalouden perustavanlaatuisen tuhovoiman toteaminen.

        Tekniikkahöyrähtäneet ovat höyrähtäneitä. He ovat tunnenarkkareita, jotka eivät kykene analyyttiseen tosiasioista lähtevään ajatteluun. Siksi heidän kanssaan on ihan turha yrittää keskustella.


      • Niinmiksi
        Tosiasianisti kirjoitti:

        Miksi olisin loukkaantunut? En vain jaksa halveksuntaa, jota sähköautouskovaiset osoittavat.

        En minä ateistina viitsi mennä uskovaisten ryhmiinkään kertomaan näkemyksistäni. Siitä syntyy usein vain riita.

        Tärkeää on katsoa tosiasioihin ja pohtia mahdollisuuksia realistisesti. Uskovaisten ryhmissä se ei onnistu. Sähköautouskovaiset ovat yksi uskovaisten ryhmä.

        Esimerkiksi kaasuautoilijoissa samanlaista uskovaisuutta ei esiinny. Useimmat heistä näkevät sekä kaasun että sähkön ja muiden vaihtoehtoisten energiamallien mahdollisuudet. He yrittävät tarkastella kokonaiskuvaa, johon kuului niin lentomatkailun ongelmat kuin markkinatalouden perustavanlaatuisen tuhovoiman toteaminen.

        Tekniikkahöyrähtäneet ovat höyrähtäneitä. He ovat tunnenarkkareita, jotka eivät kykene analyyttiseen tosiasioista lähtevään ajatteluun. Siksi heidän kanssaan on ihan turha yrittää keskustella.

        Mutta en tajua logiikkaasi valittaa täällä asiasta. Taidat Sinäkin olla sitten kaasufanaatikko jos et hyväksy muiden mielipiteitä. Minkälaista kokemasi halveksunta on ollut?


    • Tosiasianisti

      Tällä kertaa sähköautoryhmässä joku haaveilee liisaavansa Nissan Leaf Accentan neljäksi vuodeksi eli 48 kuukaudeksi. Hinta on 386 euroa kuussa, kun ajokilometrejä valitsee 10 000 vuodessa eli 40 000 yhteensä neljässä vuodessa. Hinta ei sisällä esimerkiksi huoltoja tai korjauksia. Neljän vuoden kokonaishinnaksi muodostuisi noin 18 500 euroa.

      Tuolla summalla saa neljäksi vuodeksi auton, jossa on mukavasti toimiva voimalinja, mutta vähän huono penkki ja muovinen tunnelma. 40 kWh:n akulla todellinen toimintamatka jää joissain oloissa alle 200 kilometrin. Lataushankaluudetkin tulevat siis kaupan päälle.

      Mitä jos ostaisi hyvin vähän ajetun Opel Corsan 11,5 tonnilla. Erotusta polttiksen hyväksi jäisi seitsemän tonnia.

      https://www.nettiauto.com/opel/corsa/9786160

      Jos Corsan keskikulutus olisi 6,5 litraa sadalla, niin 10 000 kilometriä vuodessa tulisi maksamaan polttoaineina vajaan tonnin eli neljässä vuodessa reilusti alle neljä tonnia. Silloin Nissan Accentaan verrattuna olisi säästänyt Nissanin sähkökulut huomioiden vähintään neljä tonnia ja AUTON ARVON.

      Kun Nissanisti palauttaa biilinsä maksettuaan neljän vuoden ajoista 18,5 tonnia, niin Corsan hankkineella on käsissään edelleen toimiva auto, joka on oma ja jonka voi myydä.

      Tämä vain esimerkiksi siitä, millaisella mielenmaisemalla sähköautoja ostellaan. Ne ovat teknoleluja, joita varakkaat ostavat samaan tapaan kuin köyhemmät kännyköitä.

      Kupla on vahva. Sähköautoilijat eivät vain ymmärrä corsailijan reaaliteetteja. Siksi he kuvittelevat, että sähköautoilla on nopean yleistymisen mahdollisuus, vaikka oikeasti yleistyminen loppuu siihen, kun varakkaampi keskiluokka ja harvat ideologit ovat hankkineet sähköauton toiseksi autokseen.

      • jokumuu__

        Niin, vähän käytetty Corsa on (yleensä) halvempi käyttää kuin uusi Leaf.

        Paljon käytetty tonnin Corsa on (yleensä) vielä halvempi.

        Ja sitäkin halvempi on polkupyörä.

        Mutta ehkä kyseinen kaveri haluaakin ajaa sillä Lefalla ja on valmis maksamaan homman omasta pussistaan? Onneksi jokainen saa valita kulkupelinsä vaikka tupakansytyttimen taustavalon värin perusteella jos siltä tuntuu, ilman että tarvitsee kysyä lupaa sinulta, minulta tai keltään muultakaan.

        Toisten ymmärryksestä ei muuten kannattaisi tehdä kovin suoraviivaisia päätelmiä. Saattaa äkkiä käydä niin että viisas menee vipuun.


    • anna.muidenkin.elää

      Mutta miksi sun pitää puuttua tällaisen pikkupiirin toimintaan? Tällaisia on maailmassa vaikka kuinka paljon. Anna heidän fiilistellä keskenään ja fiilistele itse niistä asioista jotka ovat sulle tärkeitä.
      Maailmassa on oikeasti niin monensorttista porukkaa että on turhaa yrittää tehdä kaikista samanlaisia.

      • Tosiasianisti

        "Mutta miksi sun pitää puuttua tällaisen pikkupiirin toimintaan?"

        Koska pikkupiireilläkin on valtaa. Ne voivat lobata ja luoda harhaista todellisuutta, jossa ei huomioida tosiasioita.

        On tärkeää esittää vaihtoehtoisia näkemyksiä eikä antaa sähköautofundamentalistien julistaa kritiikittä uskontoaan. Totuus ei ole koskaan yksinkertainen, vaan se koostuu lukemattomista ristiriitaisista näkemyksistä.

        Ryhmät, joissa uskotaan sokeasti yhteen asiaan, ovat aina haitallisia riippumatta siitä, mitä niiden sisältö koskee.


      • neiti.kevät
        Tosiasianisti kirjoitti:

        "Mutta miksi sun pitää puuttua tällaisen pikkupiirin toimintaan?"

        Koska pikkupiireilläkin on valtaa. Ne voivat lobata ja luoda harhaista todellisuutta, jossa ei huomioida tosiasioita.

        On tärkeää esittää vaihtoehtoisia näkemyksiä eikä antaa sähköautofundamentalistien julistaa kritiikittä uskontoaan. Totuus ei ole koskaan yksinkertainen, vaan se koostuu lukemattomista ristiriitaisista näkemyksistä.

        Ryhmät, joissa uskotaan sokeasti yhteen asiaan, ovat aina haitallisia riippumatta siitä, mitä niiden sisältö koskee.

        "Ryhmät, joissa uskotaan sokeasti yhteen asiaan, ovat aina haitallisia riippumatta siitä, mitä niiden sisältö koskee."

        Tällaisia on on aina ollut ja tulee aina olemaan. Näiden "haitallisuus" on hyvin pienten friikkipiirien ongelma. Sellaisten ihmisten ongelma jotka tekevät kärpäsestä härkäsen.
        Suuret kuluttajamassat ovat se joka määrittää mistä tulee uusi standardi ja mistä ei. Ja näihin tavantallaajiin ei friikkipalstojen ideologiat vaikuta vitun vertaa.
        Olet selkeästi akateemikko joka antaa aivan liian suuren painoarvon puheelle ja mielipiteille. Reaalimaailma on paljon karumpaa hommaa.


    • sddsdsd

      Käyttääkö joku Facebookia? Idiootti.

    • niinmiksi

      Ei nuo kaasuautouskovaisetkaan kovin vapaamielisiä ole jos luet tuota viereistä viestiketjua kaasuautojen puhtaudesta. Sähköautofoorumilla en ole nähnyt kenenkään haukkuvan toisia.

    • Tosiasianisti

      Sattui ryhmässä silmiini ties kuinka monetta kertaa ihmettelyä siitä, miksi autofirmat eivät reagoi ja rupea valmistamaan sähköautoja massoittain.

      Tätä ihmettelyä harrastetaan, vaikka VAG teki viime vuonna ennätystuloksensa.

      Kuinka moni ihmettelijöistä marssisi työpaikalleen ja ilmoittaisi pomolleen, että tiedän kyllä, että homma toimii tällä hetkellä hienosti, mutta silti mulla on tällainen tosi kiva idea, joten mitäpä jos heitettäisiin entinen menemään ja ruvettaisiin tekemään uutta.

      Ei autonvalmistajilla ole syytä uskoa sähköautojen läpimurtoon, saati nopeaan läpimurtoon. Niiden on viisasta seurailla kehitystä, valmistaa sähköautoja pieniä määriä kehityksessä mukana pysyen, mutta hypätä kunnolla kyytiin vasta sitten, jos uusi bisnes on taloudellisesti kannattavampaa kuin vanha.

      Kuvitelma, että firmat, joilla on huippuunsa hiottu kulurakenne ja valmistusprosessit, jäisivät jonkin hypetyksellä elävän firman jalkoihin, ovat täyttä suhteellisuudentajuttomuutta. Uusia autoja kuitenkin myydään vuosittain noin 100 miljoonaa.

      Se nyt on selvää, etteivät suuret autofirmat ole sähköautobisneksessä kokosydämisesti mukana. Miksi olisivat, kun ne takovat loistavia tuloksia. Ei niitä voi johtaa tulevaisuutta arvaten, vaan päätökset on perustettava tosiasioihin. Jos sähköautojen kysyntä osoittaa vakiintuneisuutta ja hinnat saadaan painettua niin alas, että ihmisillä on vara ostaa autoja senkin jälkeen, kun valmistajille jää jotain, niin kyllä ne mukaan tulevat.

      • Tesla3

        Sähköautoja myytäisiin mielettömästi jos olisi mitä myydä.
        Tesla model 3.a on varattu näkemättä 450 000 kpl ja tilauksia sataa enemmän kuin pystyvät valmistamaan. Luuletko ettei esim. saksalaiset valmistajat tekisi sähköautoja ja kilpailisi Teslan ja kiinalaisten kanssa jos siihen olisi mahdollisuus? Sitä mahdollisuutta ei ole koska ei ole akkutehdasta. Pääasiassa LG on akkutehdas joka myy akkuja, mutta kapasiteetti ei riitä lähellekään kysyntään. Teslalla ja kiinalaisilla on oma akkutehdas. Tukeutuminen perinteisiin autoihin olisi kuolinisku perinteisille eurooppalaisille autotehtaille.
        Saksalaiset autofirmat ovat investoimassa miljardeja sähköautotuotantoon, lähinnä akkutehtaisiin. Lupauksia on mitä hienommista sähköautoista joskus tulevaisuudessa mutta heti niitä ei voi tehdä kun ei ole akkuja.


      • Tosiasianisti

        Kuitenkin Tesla joutui avaamaan Model 3 -tilauksensa kaikille pohjoisamerikkalisille, koska kalliilta autoilta loppuivat ostajat. Niille ei siis ainakaan ole kysyntää.

        35 tonnin mallia taas tuskin tulee myyntiin koskaan, joten se siitä hurjasta kysynnästä.

        Nettiautossa on myynnissä hyvin vähän ajattuja sähköautoja, mutta eipä niitä käsistä viedä, vaan myytävien määrä lisääntyy vähitellen. Jos kysyntä olisi hurjaa, niin ei niitä olisi, mutta koska autot koetaan liian kalliiksi suhteessa ominaisuuksiin, ne seisovat.

        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot


      • Tesla3
        Tosiasianisti kirjoitti:

        Kuitenkin Tesla joutui avaamaan Model 3 -tilauksensa kaikille pohjoisamerikkalisille, koska kalliilta autoilta loppuivat ostajat. Niille ei siis ainakaan ole kysyntää.

        35 tonnin mallia taas tuskin tulee myyntiin koskaan, joten se siitä hurjasta kysynnästä.

        Nettiautossa on myynnissä hyvin vähän ajattuja sähköautoja, mutta eipä niitä käsistä viedä, vaan myytävien määrä lisääntyy vähitellen. Jos kysyntä olisi hurjaa, niin ei niitä olisi, mutta koska autot koetaan liian kalliiksi suhteessa ominaisuuksiin, ne seisovat.

        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot

        "Kuitenkin Tesla joutui avaamaan Model 3 -tilauksensa kaikille pohjoisamerikkalisille, koska kalliilta autoilta loppuivat ostajat. Niille ei siis ainakaan ole kysyntää."

        ?? Niitähän tehdään jo 5000 auton viikkovauhtia ja silti europpaan niitä luvataan vasta ensi vuonna.
        Pienempiakkuisia Tesla 3.sia aletaan toimittamaan vuoden vaihteen tienoilla. Miksi ihmeessä niitä ei tulisi?
        Kummallisia mielipiteitä, pelkkiä oletuksia.

        Nettiautossa on lähinnä lyhyenkantaman Leaf.eja. Ymmärrän että suomalaisten ennakkoluuloilla ne eivät myy. Sähköautot kehittyvät hurjasti muutaman vuoden sisällä, eli tulee isompiakkuisia ja eri korimallisia autoja, mutta niissäkin tulee toimitusajat olemaan varsinkin suomessa pitkät.


      • kaha53
        Tesla3 kirjoitti:

        "Kuitenkin Tesla joutui avaamaan Model 3 -tilauksensa kaikille pohjoisamerikkalisille, koska kalliilta autoilta loppuivat ostajat. Niille ei siis ainakaan ole kysyntää."

        ?? Niitähän tehdään jo 5000 auton viikkovauhtia ja silti europpaan niitä luvataan vasta ensi vuonna.
        Pienempiakkuisia Tesla 3.sia aletaan toimittamaan vuoden vaihteen tienoilla. Miksi ihmeessä niitä ei tulisi?
        Kummallisia mielipiteitä, pelkkiä oletuksia.

        Nettiautossa on lähinnä lyhyenkantaman Leaf.eja. Ymmärrän että suomalaisten ennakkoluuloilla ne eivät myy. Sähköautot kehittyvät hurjasti muutaman vuoden sisällä, eli tulee isompiakkuisia ja eri korimallisia autoja, mutta niissäkin tulee toimitusajat olemaan varsinkin suomessa pitkät.

        Kirjoitit "Nettiautossa on lähinnä lyhyenkantaman Leaf.eja. "

        Nettiautossa tällä hetkellä 154 sähköautoa myynnissä, joista vajaa 30 pieniakkuisia Leafeja.

        Se 35k€ Tesla 3 taitaa olla unelmaa. Auto.de myynnissä Tesla 3 hinta 65k€, Suomeen tuotuna n. 70k€.
        Sähköauton ongelma on lataus ja se ei voi kehittyä hurjasti, koska teho=virta x jännite ja se on fysiikkaa. Isolla huoltamolla tankin saa täyteen = 800-1000km yli 100 autoa/h. Laske millaisia sähkötehoja täytyisi olla, että sähköllä pääsisi samaan.

        Taasen kumosin monta sun oletusta.


      • Tesla3
        kaha53 kirjoitti:

        Kirjoitit "Nettiautossa on lähinnä lyhyenkantaman Leaf.eja. "

        Nettiautossa tällä hetkellä 154 sähköautoa myynnissä, joista vajaa 30 pieniakkuisia Leafeja.

        Se 35k€ Tesla 3 taitaa olla unelmaa. Auto.de myynnissä Tesla 3 hinta 65k€, Suomeen tuotuna n. 70k€.
        Sähköauton ongelma on lataus ja se ei voi kehittyä hurjasti, koska teho=virta x jännite ja se on fysiikkaa. Isolla huoltamolla tankin saa täyteen = 800-1000km yli 100 autoa/h. Laske millaisia sähkötehoja täytyisi olla, että sähköllä pääsisi samaan.

        Taasen kumosin monta sun oletusta.

        Kyllähän tarjonnan niukkuus on tosiasiallinen sähköauton myynnin rajoite. Pieniakkuisia autoja ihmiset eivät halua ostaa edes käytettynä. Ionig on siinä rajalla. Uusi Leaf myy hyvin, mutta siinäkin vanha tekniikka ja akun lämmönhallinta huono joka kutistaa pikalatauksen nopeutta. Zoe on pieni, ei pikalatausta. Tesla ainoa oikeasti toimiva, jopa täydellinen mutta hinta liian korkea.
        Teslan tapauksessa myisitkö Sinä ns. karvalakkiversiota huonommalla katteella jos saisit kalliimmasta tuotteesta paremman katteen ja kauppa niilläkin kävisi?
        35 000 dollarin auto jenkkilässä ei ole 35 000 € auto suomessa vaikka niitä myytäisikin. Arvio on ollut noin 42 000€.
        Lataus on harvoin oikeaassa elämässä ongelma jos on latausmahdollisuus kotona. Jokainen perinteinen auto tankataan huoltoasemalla ja sähköauto pikalatausasemalla erittäin harvoin. Sähköauto ei ole hyvä valinta jos et pysty kotona/työpaikalla lataamaan.
        Siihen että kaikki autot tulevat joskus olemaan sähköisiä on vielä pitkä matka joten sen ajan latausongelmien spekulaatiot ovat tänään turhia, tekniikka menee eteenpäin jolloin tämän päivän näkymien ongelmatkin ratkaistaan.

        Onko sinulla joku väittelykilpailu menossa? Minulla ei.
        Olen ymmärtänyt että Sinulla ei ole sähköautoista kokemusta, minulla on.


      • kaha53
        Tesla3 kirjoitti:

        Kyllähän tarjonnan niukkuus on tosiasiallinen sähköauton myynnin rajoite. Pieniakkuisia autoja ihmiset eivät halua ostaa edes käytettynä. Ionig on siinä rajalla. Uusi Leaf myy hyvin, mutta siinäkin vanha tekniikka ja akun lämmönhallinta huono joka kutistaa pikalatauksen nopeutta. Zoe on pieni, ei pikalatausta. Tesla ainoa oikeasti toimiva, jopa täydellinen mutta hinta liian korkea.
        Teslan tapauksessa myisitkö Sinä ns. karvalakkiversiota huonommalla katteella jos saisit kalliimmasta tuotteesta paremman katteen ja kauppa niilläkin kävisi?
        35 000 dollarin auto jenkkilässä ei ole 35 000 € auto suomessa vaikka niitä myytäisikin. Arvio on ollut noin 42 000€.
        Lataus on harvoin oikeaassa elämässä ongelma jos on latausmahdollisuus kotona. Jokainen perinteinen auto tankataan huoltoasemalla ja sähköauto pikalatausasemalla erittäin harvoin. Sähköauto ei ole hyvä valinta jos et pysty kotona/työpaikalla lataamaan.
        Siihen että kaikki autot tulevat joskus olemaan sähköisiä on vielä pitkä matka joten sen ajan latausongelmien spekulaatiot ovat tänään turhia, tekniikka menee eteenpäin jolloin tämän päivän näkymien ongelmatkin ratkaistaan.

        Onko sinulla joku väittelykilpailu menossa? Minulla ei.
        Olen ymmärtänyt että Sinulla ei ole sähköautoista kokemusta, minulla on.

        On kokemusta sähköautoista, olen koeajanut useampaakin. (En Teslaa).
        Se latausaika pika- tai muulla asemalla vaan ei ole tekniikan kehitysjuttu, koska teho = jännite x virta ja se on fysiikkaa. Jos halutaan ladata akku, jolla pääsee sen 500-800 km 2-3 min. niin se vaatii megawattien tehot.
        Olen sitä ikäluokkaa, että olen istuskellut linja- ja rautatieasemilla odotelle seuraavaa autoa, junaa.
        Linja-auto ja rautatieasemilla oli ravintolat
        Ihmiset eivät tykänneet tästä ja siksi yksityisautoilu voitti 6-0.

        Uskotko tosiaan, että palaamme ajassa taaksepäin ja odottelemme latausasemilla sähköautojen latautumista?


      • Tesla3
        kaha53 kirjoitti:

        On kokemusta sähköautoista, olen koeajanut useampaakin. (En Teslaa).
        Se latausaika pika- tai muulla asemalla vaan ei ole tekniikan kehitysjuttu, koska teho = jännite x virta ja se on fysiikkaa. Jos halutaan ladata akku, jolla pääsee sen 500-800 km 2-3 min. niin se vaatii megawattien tehot.
        Olen sitä ikäluokkaa, että olen istuskellut linja- ja rautatieasemilla odotelle seuraavaa autoa, junaa.
        Linja-auto ja rautatieasemilla oli ravintolat
        Ihmiset eivät tykänneet tästä ja siksi yksityisautoilu voitti 6-0.

        Uskotko tosiaan, että palaamme ajassa taaksepäin ja odottelemme latausasemilla sähköautojen latautumista?

        Jos koeajaa auton, ei sitä kyllä voi kokemukseksi sanoa.
        Erittäin harva ihminen vaan ajaa yhtä soittoa sen 500-800 km eli käytännössä 7 -10 tuntia syömättä ja ilman kahvitaukoja. Onhan tietty noita rautaperseitä olemassa, mutta sähköautot tehdään valtaväestön käytön pohjalta, ei marginaalikäytön.
        Rautaperseille ei sähköauto sovi, yksinkertaista, eikö?
        Rekkakuskitkin saavat ajaa vain 4,5 tuntia, sen jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko. Näin pitäisi kaikkien toimia liikenneturvallisuuden nimissä..


      • kaha53
        Tesla3 kirjoitti:

        Jos koeajaa auton, ei sitä kyllä voi kokemukseksi sanoa.
        Erittäin harva ihminen vaan ajaa yhtä soittoa sen 500-800 km eli käytännössä 7 -10 tuntia syömättä ja ilman kahvitaukoja. Onhan tietty noita rautaperseitä olemassa, mutta sähköautot tehdään valtaväestön käytön pohjalta, ei marginaalikäytön.
        Rautaperseille ei sähköauto sovi, yksinkertaista, eikö?
        Rekkakuskitkin saavat ajaa vain 4,5 tuntia, sen jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko. Näin pitäisi kaikkien toimia liikenneturvallisuuden nimissä..

        Ootko koskaan miettinyt, että jos sähköauton range on vaikka reilut 200 km kelissä kuin kelissä, niin se tarkoittaa sitä, että et voi ajaa 100 km paikkaan A ja takaisin ilman, että lataat matkan varrella tai siellä paikassa A. Itse en koskaan pysähdy reilun 100 km ajon jälkeen, jos ei ole tarvetta.
        Väestö haluaa autolle sen 500-800 km rangen, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että aina ajetaan se 500-800 km kerralla.
        Jos lapsiperhe lähtee talvella etelästä rukalle tai kesällä pohjoisesta Linnanmäelle, niin ei ole mukavaa pysähtyä reilun tunnin välein latailemaan auton akkuja ½-1 tunniksi.

        Tämä lyhyt range ja pitkä latausaika on ollut sähköauton ongelma yli 100 vuotta ja siksi polttomoottoriauto voitti. Ikävä kyllä se on on edelleen sähköauton ongelma.


      • ssähköö
        kaha53 kirjoitti:

        Ootko koskaan miettinyt, että jos sähköauton range on vaikka reilut 200 km kelissä kuin kelissä, niin se tarkoittaa sitä, että et voi ajaa 100 km paikkaan A ja takaisin ilman, että lataat matkan varrella tai siellä paikassa A. Itse en koskaan pysähdy reilun 100 km ajon jälkeen, jos ei ole tarvetta.
        Väestö haluaa autolle sen 500-800 km rangen, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että aina ajetaan se 500-800 km kerralla.
        Jos lapsiperhe lähtee talvella etelästä rukalle tai kesällä pohjoisesta Linnanmäelle, niin ei ole mukavaa pysähtyä reilun tunnin välein latailemaan auton akkuja ½-1 tunniksi.

        Tämä lyhyt range ja pitkä latausaika on ollut sähköauton ongelma yli 100 vuotta ja siksi polttomoottoriauto voitti. Ikävä kyllä se on on edelleen sähköauton ongelma.

        Juuri näin

        Sähköauton maksimi toimintamatkoja on mahdoton hyödyntää käytännössä, koska lataukseen pitää mennä paljon aikaisemmin, kuin toimintamatka loppuu. Näinhän toimitaan myös polttomoottoriautossa.

        Eli jos toimintamatka on 300km, niin käytännössä voit hyödyntää siitä vain 200km, talvella 100km. Toki 200km ajon jälkeen on hyvä pitää tauko, mutta taukopaikalta täytyy sitten löytyä vapaa ja toimiva latauspiste.

        Nykyisellä latauspistemäärällä pidemmät ajiomatkat sähköautoilla ovat haasteellisia ja jopa mahdottomia. Sähköauto sopii nykyisin lähinnä kaupunkikäyttöön niille joilla on kotilatausmahdollisuus.


      • Tessuilija
        kaha53 kirjoitti:

        Ootko koskaan miettinyt, että jos sähköauton range on vaikka reilut 200 km kelissä kuin kelissä, niin se tarkoittaa sitä, että et voi ajaa 100 km paikkaan A ja takaisin ilman, että lataat matkan varrella tai siellä paikassa A. Itse en koskaan pysähdy reilun 100 km ajon jälkeen, jos ei ole tarvetta.
        Väestö haluaa autolle sen 500-800 km rangen, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että aina ajetaan se 500-800 km kerralla.
        Jos lapsiperhe lähtee talvella etelästä rukalle tai kesällä pohjoisesta Linnanmäelle, niin ei ole mukavaa pysähtyä reilun tunnin välein latailemaan auton akkuja ½-1 tunniksi.

        Tämä lyhyt range ja pitkä latausaika on ollut sähköauton ongelma yli 100 vuotta ja siksi polttomoottoriauto voitti. Ikävä kyllä se on on edelleen sähköauton ongelma.

        No minulla on sähköauto jonka todellinen ajomatka on kesällä n. 350 km ja talvella n. 300km.
        Kuvailemaasi ongelmaa ei ole vastaan tullut 70 000 kilometrin kokemuksella. Teoreettisia ongelmia sähköautossa on kuin myös oikeitakin. Mutta teoreettisten ongelmien vatvominen vain todistaakseen jotain vakaumustaan on lapsellista ja turhaa.


      • ssähköö
        Tessuilija kirjoitti:

        No minulla on sähköauto jonka todellinen ajomatka on kesällä n. 350 km ja talvella n. 300km.
        Kuvailemaasi ongelmaa ei ole vastaan tullut 70 000 kilometrin kokemuksella. Teoreettisia ongelmia sähköautossa on kuin myös oikeitakin. Mutta teoreettisten ongelmien vatvominen vain todistaakseen jotain vakaumustaan on lapsellista ja turhaa.

        Jos jos sinun "todellinen" ajomatka on 350km ja tämä tarkoittaa sitä, että latauspisteelle tullessasi ajomatkaa on vielä jäljellä enemmän, kuin 50km, niin tilanne on kohttuullisen hyvä.

        Mielelläni kuulisin. mikä auto on kyseessä? Ja mielelläni kuulisin plussat ja miinukset sähköautoilusta?


      • Tessuilija
        ssähköö kirjoitti:

        Jos jos sinun "todellinen" ajomatka on 350km ja tämä tarkoittaa sitä, että latauspisteelle tullessasi ajomatkaa on vielä jäljellä enemmän, kuin 50km, niin tilanne on kohttuullisen hyvä.

        Mielelläni kuulisin. mikä auto on kyseessä? Ja mielelläni kuulisin plussat ja miinukset sähköautoilusta?

        Jos vertaan omaa autoani mihin tahansa perinteiseen autoon en miinuksia keksi.
        Miinuksia sähköautoilussa on taloyhtiöt ja niiden asukkaat jotka eivät ymmärrä nykytekniikkaa ja taloyhtiöiden latausmahdollisuuden tuomaa etua osakkeiden arvoon tulevaisuudessa.
        Kun ennakkoluulot ja tiedon puute lisättynä asiantuntijoiden tiedon torjuntaan yhdistyvät, on pattitilanne valmis. Eli latausmahdollisuus kotona on melkeinpä välttämättömyys.
        Miinusta tällä hetkellä ovat myös sähköautojen huono tarjonta ja korkea hinta.


      • kaha53
        Tessuilija kirjoitti:

        Jos vertaan omaa autoani mihin tahansa perinteiseen autoon en miinuksia keksi.
        Miinuksia sähköautoilussa on taloyhtiöt ja niiden asukkaat jotka eivät ymmärrä nykytekniikkaa ja taloyhtiöiden latausmahdollisuuden tuomaa etua osakkeiden arvoon tulevaisuudessa.
        Kun ennakkoluulot ja tiedon puute lisättynä asiantuntijoiden tiedon torjuntaan yhdistyvät, on pattitilanne valmis. Eli latausmahdollisuus kotona on melkeinpä välttämättömyys.
        Miinusta tällä hetkellä ovat myös sähköautojen huono tarjonta ja korkea hinta.

        Eli sulla on maailman paras auto! Mikä on auton merkki? Takavuosina mm. useat Ladamiehet olivat sitä mieltä, että Lada on maailman paras auto ja Neuvostoliitto maailman paras maa.
        Ladallahan oli lähes 100% merkkiuskollisuus.

        Jos sähköautoja halutaan enemmän kuin niitä on myynnissä, niin miksi mm. Nettiautossa on sähköautoja myynnissä n. 150 kpl. vaikka sähköautoja on vain alle 2000 kpl.
        Ei suomalaisilla ole mitään suurempia ennakkoluuloja, mutta sähköauto sopii Suomen olosuhteisiin (lukuun ottamatta pääkaupunkiseutua ) erittäin huonosti.

        Suomalaiset haluavat ladattavia hybridiautoja enemmän kuin täyssähköisiä, niitä on lähes 10 000kpl mutta Nettiautossa myynnissä vain 250 kpl.


    • Tosiasianisti

      Nyt siellä kirjoitellaan sähköautolla matkustelusta. Ja kätevää kuulemma on, paitsi ei ole. Miten voisi olla, kun lataus kestää ja ajomatkat ovat lyhyitä.

      Minullakin pärrä. Sillä harrastelen. Mutta se on harrastelua, siihen kuuluu tietty vaivannäkö ja epämukavuuden sieto. Sitä ei ole pakko tehdä.

      Tällaista harrastamista voi tehdä sähköautollakin, mutta vain harvat tahtovat harrastaa autoilua. He tahtovat autolta ennen kaikkea käytännöllistä vaivattomuutta. Ei fiilistä vaan käytännöllisyyttä.

      • Kyylänatsi

        Miksi olet noin tavattoman kiiinnostunut toisten ihmisten tekemisistä? Anna heidän elää omaa eläämäänsä ja elä sinä omaasi.


      • kaha53

        Ryhmässä yksikin Ioniqin omistaja vastasi jollekin, jolla usein 600-1200 km ja pitkiä matkoja, että hän ainakin menee tuollaiset lentämällä, joten sähköauto sopii hyvin.

        Ostetaan sähköauto ja mennään pisemmät matkat lentokoneella, niin sehän se pelastaa maailman???


      • hörhö
        kaha53 kirjoitti:

        Ryhmässä yksikin Ioniqin omistaja vastasi jollekin, jolla usein 600-1200 km ja pitkiä matkoja, että hän ainakin menee tuollaiset lentämällä, joten sähköauto sopii hyvin.

        Ostetaan sähköauto ja mennään pisemmät matkat lentokoneella, niin sehän se pelastaa maailman???

        Heh! Ja jokainen joka ostaa sähköauton ostaa sen siksi että haluaa pelastaa maailman! Oletko tyhmä vai muuten vaan yksinkertainen.


    • Tosiasianisti

      Nyt ryhmässä hehkutellaan sillä, että Tesla Model Kolmosessa on yhden asiantuntijan mukaan suuri kate.

      Sepä hienoa kuluttajan kannalta. Koska Teslalla ei ole valmistuksessa tai tuotannossa mitään sellaista taikasauvaa, jota muilla valmistajilla ei olisi, niin suuri kate tarkoittaa vain sitä, että Tesla myy ylihintaisia tuotteita fanipojille. Huonoa laatua ja laatuvaikutelmaa suureen hintaan.

      Ja siitä huolimatta taloudellisesti pyydetään turskaa. Tesla tuskin tulee koskaan tekemään voitollista vuotta, näinköhän edes kvartaalia.

      • suosielläjatäällä

        On tämä mainio palsta. Joku väittää että teslojen valmistus on kannattamatonta, HUONO JUTTU!
        Nyt kun on todettu että teslojen valmistus kannattaa, HUONO JUTTU!
        Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnan, niin se on aina ollut ja tulee olemaan.
        Mistä sikiää yhden autovalmistajan dissaaminen? Vaikuttaa vahvasti uuden tekniikan pelolta.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        On tämä mainio palsta. Joku väittää että teslojen valmistus on kannattamatonta, HUONO JUTTU!
        Nyt kun on todettu että teslojen valmistus kannattaa, HUONO JUTTU!
        Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnan, niin se on aina ollut ja tulee olemaan.
        Mistä sikiää yhden autovalmistajan dissaaminen? Vaikuttaa vahvasti uuden tekniikan pelolta.

        "Nyt kun on todettu että teslojen valmistus kannattaa, HUONO JUTTU!"

        Tesla tekee jokaista valmistamaansa autoa kohti tunhansien dollarien tappion, joten näytöt kannattavuudesta on vielä aika hatarat.


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        "Nyt kun on todettu että teslojen valmistus kannattaa, HUONO JUTTU!"

        Tesla tekee jokaista valmistamaansa autoa kohti tunhansien dollarien tappion, joten näytöt kannattavuudesta on vielä aika hatarat.

        Samaan aikaa tesla investoi tehtaisiin ja tuotekehitykseen enemmän kuin tuotannosta tulee rahaa. Tesla on vielä nuori yritys muihin valmistajiin verrattuna joten tilanne on aika normaali verrattuna mihin tahansa uuteen yritykseen joka uskoo itseensä. Ja rahoitusta järjestyy joten teslaan uskoo monet muutkin, eli sijoittajat.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Samaan aikaa tesla investoi tehtaisiin ja tuotekehitykseen enemmän kuin tuotannosta tulee rahaa. Tesla on vielä nuori yritys muihin valmistajiin verrattuna joten tilanne on aika normaali verrattuna mihin tahansa uuteen yritykseen joka uskoo itseensä. Ja rahoitusta järjestyy joten teslaan uskoo monet muutkin, eli sijoittajat.

        "yritykseen joka uskoo itseensä"

        Kyllä tuo Teslan fanitus välillä uskonnolta tuntuukin :)


      • tesla3
        ssähköö kirjoitti:

        "yritykseen joka uskoo itseensä"

        Kyllä tuo Teslan fanitus välillä uskonnolta tuntuukin :)

        "Kyllä tuo Teslan fanitus välillä uskonnolta tuntuukin :)"
        Niin, miksei, se on automarkkinoilla kuitenkin jotain ainutlaatuista.


      • Suosilläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        "yritykseen joka uskoo itseensä"

        Kyllä tuo Teslan fanitus välillä uskonnolta tuntuukin :)

        Jos ei yritys ja sijoittajat usko tuotteittensa myyntiin on yritys jo menetetty. Uskonnolla tuossa ei ole sijaa.


      • ssähköö
        Suosilläjatäällä kirjoitti:

        Jos ei yritys ja sijoittajat usko tuotteittensa myyntiin on yritys jo menetetty. Uskonnolla tuossa ei ole sijaa.

        No hyvä, että usko on luja :)


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        No hyvä, että usko on luja :)

        Tuo on hyvä esimerkki trollailuista, tuohon moni sortuu kun argumentit loppuvat. Hyvillä keskustelupalstoilla tuollaista ei hyväksytä ja syystä. En ihmettele ettet mielelläsi keskustele sähköauto-nyt sivuilla ja hyvä niin.


      • kaha53
        tesla3 kirjoitti:

        "Kyllä tuo Teslan fanitus välillä uskonnolta tuntuukin :)"
        Niin, miksei, se on automarkkinoilla kuitenkin jotain ainutlaatuista.

        Ei ole ainutlaatuista. Muistan hyvin ajan kun tietynlailla poliittisesti suuntautuneet ylistivät Ladaa, joka oli heidän mielestään maailman parhain auto.


    • Tosiasianisti

      Nyt siellä haaveillaan sähköisistä matkustajalentokoneista.

      Mitä jos nyt ihan ensin selvittäisivät, kuinka paljon matkustajakone tarvitsee tehoa nousussa ja matkalennossa ja sen jälkeen pohtisivat, mikä on painon vaikutus kulutukseen.

      Nestemäisellä polttoaineella tankattava kone kevenee koko ajan, mikä vaikuttaa erittäin paljon toimintamatkaan.

      Akkukoneista haaveilu on kyllä niin tuubaa kuin voi olla.

      • ssähköö

        Totta

        Sähkölentokoneet vaatisivat todella keveitä ja ison kapasiteetin akkuja. Jos sillä lentokoneella on tarkoitus muutakin kuormaa lennättää, kuin akkuja, niin nykyisellä akkutekniikalla turha edes haaveilla.


      • suosielläjatäällä

        Ihme vinkuja! Kävin lukemassa tuon viestiketjun ja ihan on normaalia pohdintaa asiasta. Miksi sähköisestä liikenteestä ei saisi keskustella oli asia mielestäsi miten absurdi tahansa?? Kehitys kehittyy ja joskus tulevaisuudessa sähkömatkustajakonekin voi olla todellisuutta, lyhyen matkan kone on suunnittelupöydällä jo ja pienkone lentää.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Ihme vinkuja! Kävin lukemassa tuon viestiketjun ja ihan on normaalia pohdintaa asiasta. Miksi sähköisestä liikenteestä ei saisi keskustella oli asia mielestäsi miten absurdi tahansa?? Kehitys kehittyy ja joskus tulevaisuudessa sähkömatkustajakonekin voi olla todellisuutta, lyhyen matkan kone on suunnittelupöydällä jo ja pienkone lentää.

        No eikö tässä juuri todettu, että jos sähkölentokone haluaa kyytiinsä muutakin kuormaa, kuin akkuja, niin akkutekniikan pitää kehittyä paljon. Nykyisillä akuilla se ei vaan onnistu, koska painoa on liikaa.

        Eri asia on sitten dronet tai ultrakevyet lentokoneet. Niiden kun ei tarvitse paljon muuta lennättää, kuin itsensä eikä vauhti päätä huimaa.

        Näymmä näissä uskontopiireissä faktojen kertominen on "vinkumista".


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        No eikö tässä juuri todettu, että jos sähkölentokone haluaa kyytiinsä muutakin kuormaa, kuin akkuja, niin akkutekniikan pitää kehittyä paljon. Nykyisillä akuilla se ei vaan onnistu, koska painoa on liikaa.

        Eri asia on sitten dronet tai ultrakevyet lentokoneet. Niiden kun ei tarvitse paljon muuta lennättää, kuin itsensä eikä vauhti päätä huimaa.

        Näymmä näissä uskontopiireissä faktojen kertominen on "vinkumista".

        Tuolla sähköautot-nyt keskustelussa tuotiin esiin juurikin nuo ongelmat, ihmettelen vaan tuota asennetta ettei asioista saisi joidenkin kriitikkojen mielestä edes keskustella. Ottaako sähkötekniikan tulo liikenteeseen noin koville että täytyy eri palstalla asioista vinkua. Avatkaa mieluummin tänne uusi keskustelu aiheesta.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Tuolla sähköautot-nyt keskustelussa tuotiin esiin juurikin nuo ongelmat, ihmettelen vaan tuota asennetta ettei asioista saisi joidenkin kriitikkojen mielestä edes keskustella. Ottaako sähkötekniikan tulo liikenteeseen noin koville että täytyy eri palstalla asioista vinkua. Avatkaa mieluummin tänne uusi keskustelu aiheesta.

        Ei kai faktojen kertominen ole "keskustelun kieltämistä"?


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        Ei kai faktojen kertominen ole "keskustelun kieltämistä"?

        "Nyt siellä haaveillaan sähköisistä matkustajalentokoneista."

        No mitä tuo on muuta kuin kritiikkiä keskustelusta? Miksette mene sinne mukaan keskusteluun mielipiteinenne! Täältä pusikosta huutelette kuin akat!


      • Tosiasianisti

        " Miksette mene sinne mukaan keskusteluun mielipiteinenne!"

        Koska siellä valitetaan jo nyt, että huonoa keskustelua on liikaa. Kertomalla näitä mielipiteitä tuolla ryhmässä, saa vain häirikön ja trollin leiman.

        Se on uskovaisten ryhmä.


      • suosielläjatäällä
        Tosiasianisti kirjoitti:

        " Miksette mene sinne mukaan keskusteluun mielipiteinenne!"

        Koska siellä valitetaan jo nyt, että huonoa keskustelua on liikaa. Kertomalla näitä mielipiteitä tuolla ryhmässä, saa vain häirikön ja trollin leiman.

        Se on uskovaisten ryhmä.

        Puskista huutelullako saat sympatiaa? Jos käyttäytymisesi on tuollaista aloituksen mukaista provoilua niin en ihmettele lainkaan negatiivisia kannanottoja. Miksi siellä muut pystyvät nuo fakta-asiat kirjoittamaan? Kannattaisiko syyllistä etsiä peilistä?


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Puskista huutelullako saat sympatiaa? Jos käyttäytymisesi on tuollaista aloituksen mukaista provoilua niin en ihmettele lainkaan negatiivisia kannanottoja. Miksi siellä muut pystyvät nuo fakta-asiat kirjoittamaan? Kannattaisiko syyllistä etsiä peilistä?

        Se nyt on vaan taistelua tuulimyllyjä vastaan, jos alkaa fanaatikon uskoa horjuttamaan. Eikä tuollaisilla fb-ryhmien keskusteluilla ole sen enemäpää virkaa, kuin suomi24 jutuillakaan.


      • kaha53
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Puskista huutelullako saat sympatiaa? Jos käyttäytymisesi on tuollaista aloituksen mukaista provoilua niin en ihmettele lainkaan negatiivisia kannanottoja. Miksi siellä muut pystyvät nuo fakta-asiat kirjoittamaan? Kannattaisiko syyllistä etsiä peilistä?

        Katso vaikka hybridiautoryhmiä, niin niissä on monia, jotka ovat ostaneet mm. ladattavan hybridiauton ja ovat lentäneet ulos sähköauto nyt ryhmästä, kun ovat kyselleet/kommentoineet ihan asiallsia.


      • suosielläjatäällä
        kaha53 kirjoitti:

        Katso vaikka hybridiautoryhmiä, niin niissä on monia, jotka ovat ostaneet mm. ladattavan hybridiauton ja ovat lentäneet ulos sähköauto nyt ryhmästä, kun ovat kyselleet/kommentoineet ihan asiallsia.

        Olen näitä palstoja lukeneena huomannut että sinulla itselläsi on ongelmia ymmärtää keskustelussa mikä on asiallista ja mikä ei.


      • kaha53
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Olen näitä palstoja lukeneena huomannut että sinulla itselläsi on ongelmia ymmärtää keskustelussa mikä on asiallista ja mikä ei.

        Sinustako on asiallista kommentoida toista kommentoijaa, eikä keskustelun alla olevaa asiaa?

        Itse olen aina yrittänyt kommentoida vain asiaa, en toista kommentoijaa, koska se toisen kommentoijan haukkuminen ei johda mihinkään.


    • Tosiasianisti

      "Puskista huutelullako saat sympatiaa? "

      En minä kaipaa sympatiaa vaan keskustelua tosiasioiden perusteella. Tuolla ryhmässä sitä ei voi kuitenkaan tehdä.

      Se on teslafanaatikkojen ja teknofriikkien kokoontumispaikka, jossa edes sähköautomyönteisellä ei ole mahdollisuutta kirjoittaa vilpittömästi mielipiteitään, koska ne luetaan trollaukseksi.

      Tarvittaisiin sähköautokriittinen ryhmä, jossa saisi suhtautua epäillen sähköautoihin niiden käyttöön liittyvien puutteiden vuoksi, mutta josta myös siivottaisiin pois riitaa haastavat tai pilkkaavat trollit.

      Tällä hetkellä Suomessa ei ole ainuttakaan neutraalia alustaa, jolla voisi keskustella sähköautoista, koska fantaatikot löytävät kaikille asiallisille keskustelufoorumeille.

      Parasta sähköautokeskustelu on foorumeilla, jotka eivät liity mitenkään autoihin. Niiltä puuttuvat fanaatikot.

      • suosielläjatäällä

        Etkös itsekin ole jonkinlainen fanaatikko jos et siedä eriäviä mielipiteitä, odotatko ja oletko elämässäsi tottunut siihen että olet aina oikeassa ja sattuu jos joku on eri mieltä. Koetko että perusteltu mielipide on fanaattista?
        Niin kuin sanoin, tyylisi "Nyt siellä haaveillaan sähköisistä matkustajalentokoneista." ei ole rakentava keskustelun aloitus joten tuolla tyylillä saat aina nenillesi.


    • Tosiasianisti

      "Etkös itsekin ole jonkinlainen fanaatikko"

      En. Minä en millään tavalla pyri kieltämään, että sähköauto voi olla mitä toimivin ratkaisu jollekin ihmiselle, mutta kun ryhmässä yritetään esittää, että se on Jeesus vapahtaja, joka pelastaa niin maailman kuin käyttäjäkokemuksenkin, niin kaipaisihan sitä neutraalimpaa keskustelua.

      Viikonloppuna siellä taisi olla avoin hyökkäys kaasuautoja vastaan. Minulle kelpaavat monet ratkaisut kuten sähkö, kaasu, vety ja alkoholi, mutta sähköautofanaatikoille vain oma uskonnollinen totuus.

      • ssähköö

        Saman olen huomannut.

        Eniten kyllä ärsyttää se, että nämä sähköautouskovaiset tuntuvat tietävän muiden autoilijoiden tarpeet paremmin kuin omansa ja kertovat syitä miksi juuri sähköauto sopivin vaihtoehto kaikille. Sen nyt ymmärtää, että jos myy sähköautoja, niin tällaisia myyntiargumentteja voi heittää, mutta mikä motiivi tavallisella (sähkö)autoilijalla on tuputtaa omaa valintaansa muille?

        Minä kun en ole mikään polttomoottorifani sen enmpää, kuin sähköautofanikaan, mutta olen tuonut vain esille niitä ongelmia ja haasteita mitä sähköautoiluun liittyy ja miksi sähköauto ei tällä hetkellä täytä tarpeitani. Eikä myöskään muiden autoilijoiden tarpeita, ainakin jos katsoo sähköautojen myyntilukuja. Tämä tuntuu olevan jo joillekkin uskovaisille liikaa.

        Mutta jätetäämpä nämä uskonasiat tällä kertaa tähän :)


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        Saman olen huomannut.

        Eniten kyllä ärsyttää se, että nämä sähköautouskovaiset tuntuvat tietävän muiden autoilijoiden tarpeet paremmin kuin omansa ja kertovat syitä miksi juuri sähköauto sopivin vaihtoehto kaikille. Sen nyt ymmärtää, että jos myy sähköautoja, niin tällaisia myyntiargumentteja voi heittää, mutta mikä motiivi tavallisella (sähkö)autoilijalla on tuputtaa omaa valintaansa muille?

        Minä kun en ole mikään polttomoottorifani sen enmpää, kuin sähköautofanikaan, mutta olen tuonut vain esille niitä ongelmia ja haasteita mitä sähköautoiluun liittyy ja miksi sähköauto ei tällä hetkellä täytä tarpeitani. Eikä myöskään muiden autoilijoiden tarpeita, ainakin jos katsoo sähköautojen myyntilukuja. Tämä tuntuu olevan jo joillekkin uskovaisille liikaa.

        Mutta jätetäämpä nämä uskonasiat tällä kertaa tähän :)

        "Eniten kyllä ärsyttää se, että nämä sähköautouskovaiset tuntuvat tietävän muiden autoilijoiden tarpeet paremmin kuin omansa ja kertovat syitä miksi juuri sähköauto sopivin vaihtoehto kaikille"

        Onpas ihmeellistä kun en löytänyt yhtään kommenttia sähköautot-nyt sivuilta jossa joku olisi tuollaista väittänyt!

        "mutta olen tuonut vain esille niitä ongelmia ja haasteita mitä sähköautoiluun liittyy ja miksi sähköauto ei tällä hetkellä täytä tarpeitani. Eikä myöskään muiden autoilijoiden tarpeita, ainakin jos katsoo sähköautojen myyntilukuja."

        Sähköauto soveltuisi tutkitusti noin 80%.lle autoilijoista, eli 20%.lle se ei sovellu. Toki kotona tai työpaikalla olisi hyvä löytyä latausmahdollisuus. Olet siis vähemmistöön kuuluva jos ei sähköauto käy. Yleensä vähemmistöltä kuuluu juurikin noita tyhmiä "sähköauto ei käy kenellekään" kommentteja
        Sähköautoissa on vielä suuri ongelma kun tarjonta on heikkoa ja parempia on näköpiirissä, tesla 3 hyvä esimerkki.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        "Eniten kyllä ärsyttää se, että nämä sähköautouskovaiset tuntuvat tietävän muiden autoilijoiden tarpeet paremmin kuin omansa ja kertovat syitä miksi juuri sähköauto sopivin vaihtoehto kaikille"

        Onpas ihmeellistä kun en löytänyt yhtään kommenttia sähköautot-nyt sivuilta jossa joku olisi tuollaista väittänyt!

        "mutta olen tuonut vain esille niitä ongelmia ja haasteita mitä sähköautoiluun liittyy ja miksi sähköauto ei tällä hetkellä täytä tarpeitani. Eikä myöskään muiden autoilijoiden tarpeita, ainakin jos katsoo sähköautojen myyntilukuja."

        Sähköauto soveltuisi tutkitusti noin 80%.lle autoilijoista, eli 20%.lle se ei sovellu. Toki kotona tai työpaikalla olisi hyvä löytyä latausmahdollisuus. Olet siis vähemmistöön kuuluva jos ei sähköauto käy. Yleensä vähemmistöltä kuuluu juurikin noita tyhmiä "sähköauto ei käy kenellekään" kommentteja
        Sähköautoissa on vielä suuri ongelma kun tarjonta on heikkoa ja parempia on näköpiirissä, tesla 3 hyvä esimerkki.

        "Onpas ihmeellistä kun en löytänyt yhtään kommenttia sähköautot-nyt sivuilta jossa joku olisi tuollaista väittänyt!"

        "ähköauto soveltuisi tutkitusti noin 80%.lle autoilijoista, eli 20%.lle se ei sovellu."

        Eli sinä siis tiedät mikä auto muille soveltuu parhaiten...?
        Kuitenkin 99% autoista sisältääpolttomoottorin ja 98% autoilijoista valitsee edelleenkin polttomoottorin uuteen autoonsa. . En puhuisi vähemmistöstä.


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        "Onpas ihmeellistä kun en löytänyt yhtään kommenttia sähköautot-nyt sivuilta jossa joku olisi tuollaista väittänyt!"

        "ähköauto soveltuisi tutkitusti noin 80%.lle autoilijoista, eli 20%.lle se ei sovellu."

        Eli sinä siis tiedät mikä auto muille soveltuu parhaiten...?
        Kuitenkin 99% autoista sisältääpolttomoottorin ja 98% autoilijoista valitsee edelleenkin polttomoottorin uuteen autoonsa. . En puhuisi vähemmistöstä.

        "Eli sinä siis tiedät mikä auto muille soveltuu parhaiten...?"

        No olipas kaukaa haettu tulkinta! Noista kommenteistani ei voi tuollaista tulkita edes lapsi?

        "Kuitenkin 99% autoista sisältääpolttomoottorin ja 98% autoilijoista valitsee edelleenkin polttomoottorin uuteen autoonsa. . En puhuisi vähemmistöstä.

        Sekoitat nyt soveltuvuuden valintoihin! Miksi vaihdat puheenaihetta?

        Et todellakaan sovellu asiallisille keskustelufoorumeille.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        "Eli sinä siis tiedät mikä auto muille soveltuu parhaiten...?"

        No olipas kaukaa haettu tulkinta! Noista kommenteistani ei voi tuollaista tulkita edes lapsi?

        "Kuitenkin 99% autoista sisältääpolttomoottorin ja 98% autoilijoista valitsee edelleenkin polttomoottorin uuteen autoonsa. . En puhuisi vähemmistöstä.

        Sekoitat nyt soveltuvuuden valintoihin! Miksi vaihdat puheenaihetta?

        Et todellakaan sovellu asiallisille keskustelufoorumeille.

        "Sekoitat nyt soveltuvuuden valintoihin!"

        Niimpä niin. Kuluttajat valitsevat edelleenkin 98% polttomoottorin uuteen autoonsa. Tälle varmasti on hyvä syy.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        "Eli sinä siis tiedät mikä auto muille soveltuu parhaiten...?"

        No olipas kaukaa haettu tulkinta! Noista kommenteistani ei voi tuollaista tulkita edes lapsi?

        "Kuitenkin 99% autoista sisältääpolttomoottorin ja 98% autoilijoista valitsee edelleenkin polttomoottorin uuteen autoonsa. . En puhuisi vähemmistöstä.

        Sekoitat nyt soveltuvuuden valintoihin! Miksi vaihdat puheenaihetta?

        Et todellakaan sovellu asiallisille keskustelufoorumeille.

        "Sähköauto soveltuisi tutkitusti noin 80%.lle autoilijoista, eli 20%.lle se ei sovellu."

        Lainaan aivan suoraan kirjoittaamaasi tekstiä. En sitten tiedä miten lapsi tämän tulkitsisi, mutta koska tuossa ei ole lähdeviitettä, niin tulkitsen tämän sinun henkilökohtaiseksi mielipiteeksi.


      • kaha53
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        "Eli sinä siis tiedät mikä auto muille soveltuu parhaiten...?"

        No olipas kaukaa haettu tulkinta! Noista kommenteistani ei voi tuollaista tulkita edes lapsi?

        "Kuitenkin 99% autoista sisältääpolttomoottorin ja 98% autoilijoista valitsee edelleenkin polttomoottorin uuteen autoonsa. . En puhuisi vähemmistöstä.

        Sekoitat nyt soveltuvuuden valintoihin! Miksi vaihdat puheenaihetta?

        Et todellakaan sovellu asiallisille keskustelufoorumeille.

        Kaikille soveltuu polkupyörä, juna, linja-auto, hevoskyyti, kävely, jne.
        Suurin osa ajelee kuitenkin henkilöautolla.
        Se, että jokin auto autona soveltuu minulle, ei tarkoita sitä, että ostaisin sen, koska siinä on jokin ominaisuus, joka ei sovi minulle.


    • todista.sanasi

      "Eniten kyllä ärsyttää se, että nämä sähköautouskovaiset tuntuvat tietävän muiden autoilijoiden tarpeet paremmin kuin omansa ja kertovat syitä miksi juuri sähköauto sopivin vaihtoehto kaikille."
      Tämä on täysin omasta päästä revitty väite. Ei kukaan ole missään kirjoittanut että sähköauto olisi sopivin vaihtoehto kaikille. Olet ammattimainen mielensäpahoittaja joka laittaa sanoja toisten suuhun. Täysin pellemeininkiä.

      • ssähköö

        Taitaa ne mielensäpahoittajat löytyä jostain aivan muualta :)


    • Tosiasianisti

      Nyt siellä valitetaan, että plugarit vievät latauspaikat.

      Ymmärrettävä harmi toki, mutta kovasti kummallista sikäli, että aikaisemmin ryhmässä on monta kertaa väitetty, että plugareita ostetaan vain verotuksellisista syistä, eikä niitä ladata. Niin ikään on sanottu, että plugarit ovat vain autotehtaiden viherpesua ja keinottelua hankkia oikeuksia enemmän saastuttaviin autoihin.

      Kummasti näyttää käytäntö sotivan ryhmässä plugareista esitettyjä totuuksia vastaan.

    • TavallinenOpettaja

      Kaukana on tuon ryhmän elämä tavallisen opettajan mahdollisuuksista.

      Ei riitä tulot sähköautoiluun.

    • niinmiksi

      Tämä Suoli24 palstahan on juuri oikea paikka kirjoitustaidottomien junttien julistaa oletuksiaan ja uskomuksiaan totuutena. Voi ilman tunnistautumista suoltaa hevonsontaa mutta ei uskalla oikeilla palstoilla näyttää tyhmyyttään omalla nimellään.

      • Linkolaala

        Sähköautoryhmästä pistetään ulos kriittisiä plugareiden omistajiakin. Ei sinne kaivata kuin suitsutusta.

        Kysymys ei ole siitä, ettei voisi kirjoittaa omalla nimellä, vaan siitä, että sähköautoryhmässä ei tahdota kriittistä keskustelua, vaikka se olisi kuinka asiallista. Esimerkiksi kaikenlainen markkinatalousvastaisuus on ehdoton nounou. Sähköautoja ei saa kritisoida sillä perusteella, että ne ovat osa erittäin tuhoisaa kulutuskulttuuria. Ei siellä yksinkertaisesti sallita ihmisiä, jotka tahtovat tuhota kaiken ympäristötuhon perusvoiman, joka on markkinatalous.

        Nyt ryhmässä kirjoittaa pääasiassa Suomen kaikkein korkeimpaan tuloluokkaan kuuluvia viherpesukuplassa eläviä supersaalistajia (kerskakuluttajia), joilla ei ole hajuakaan tavallisen kansan tarpeista ja mahdollisuuksista. Me linkolalaiset kokonaisnäkemystä vaalivat emme sinne mahdu.


      • niinmiksi
        Linkolaala kirjoitti:

        Sähköautoryhmästä pistetään ulos kriittisiä plugareiden omistajiakin. Ei sinne kaivata kuin suitsutusta.

        Kysymys ei ole siitä, ettei voisi kirjoittaa omalla nimellä, vaan siitä, että sähköautoryhmässä ei tahdota kriittistä keskustelua, vaikka se olisi kuinka asiallista. Esimerkiksi kaikenlainen markkinatalousvastaisuus on ehdoton nounou. Sähköautoja ei saa kritisoida sillä perusteella, että ne ovat osa erittäin tuhoisaa kulutuskulttuuria. Ei siellä yksinkertaisesti sallita ihmisiä, jotka tahtovat tuhota kaiken ympäristötuhon perusvoiman, joka on markkinatalous.

        Nyt ryhmässä kirjoittaa pääasiassa Suomen kaikkein korkeimpaan tuloluokkaan kuuluvia viherpesukuplassa eläviä supersaalistajia (kerskakuluttajia), joilla ei ole hajuakaan tavallisen kansan tarpeista ja mahdollisuuksista. Me linkolalaiset kokonaisnäkemystä vaalivat emme sinne mahdu.

        Ennen liittymistä kannattaisi lukea säännöistä edes ensimmäinen rivi:
        "Sähköautot - Nyt! on sähköautoilun edistämiseen keskittynyt yhteisö."
        Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän ettei sinne mitään linkolalaisia kaivata.
        Eli turha itkeä, sulle löytyy kyllä ihan omat palstat.


      • Töktöktonni

        Ryhmä, joka on pienen elitistisen hyvinvoivan porukan identiteettilaatikko, ei taatusti edistä sähköautoilua. Päinvastoin se luo rintamalinjoja, jotka ehkäisevät sähköautojen ostamista. Se on vähän kuin pääkaupunkiseutulainen vihreät, jolle on mahdotonta ajatella, että ihmisillä on erilaisia arvoja ja todellisuuksia.

        Siellä on ottanut nokkiinsa jo niin kaasuautoilijoita kuin plugarikuskeja. Sellaista edistämistä.


      • niinmiksi
        Töktöktonni kirjoitti:

        Ryhmä, joka on pienen elitistisen hyvinvoivan porukan identiteettilaatikko, ei taatusti edistä sähköautoilua. Päinvastoin se luo rintamalinjoja, jotka ehkäisevät sähköautojen ostamista. Se on vähän kuin pääkaupunkiseutulainen vihreät, jolle on mahdotonta ajatella, että ihmisillä on erilaisia arvoja ja todellisuuksia.

        Siellä on ottanut nokkiinsa jo niin kaasuautoilijoita kuin plugarikuskeja. Sellaista edistämistä.

        Pitäisikö teidän perustaa "sähköautoilun vastustajat" ryhmä, siellä voisitte ihannoida ja kehua vanhaa saastuttavaa tekniikkaa ja päivitellä kaupallisuutta ym. Ja voisitte sitten raakata sähköautojen puolustelijat pois?


      • Töktötonni

        Sähköautoiluun kriittisesti suhtautuva ei tarkoita samaa kuin sähköauton vastustaja.

        Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan, kunhan niiden vuoksi ei perusteta ainuttakaan kaivosta tai muutenkaan kuormiteta yhtään luontoa lisää. Paljon mieluummin valitsen kasvihuonekaasut kuin uudet kaivokset.

        Ilmasto on aina muuttunut, mutta kaivokset ovat valtava paikallinen ympäristötuho.


      • niinmiksi
        Töktötonni kirjoitti:

        Sähköautoiluun kriittisesti suhtautuva ei tarkoita samaa kuin sähköauton vastustaja.

        Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan, kunhan niiden vuoksi ei perusteta ainuttakaan kaivosta tai muutenkaan kuormiteta yhtään luontoa lisää. Paljon mieluummin valitsen kasvihuonekaasut kuin uudet kaivokset.

        Ilmasto on aina muuttunut, mutta kaivokset ovat valtava paikallinen ympäristötuho.

        "Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan, kunhan niiden vuoksi ei perusteta ainuttakaan kaivosta tai muutenkaan kuormiteta yhtään luontoa lisää. Paljon mieluummin valitsen kasvihuonekaasut kuin uudet kaivokset."

        Oletko tullut miettineeksi polttoaineiden valmistuksen luonnon kuormittavuutta? Mitenkähän paljon maaperää on saastutettu öljynporauksella ja edelleen saastutetaan, kuinka paljon pelkkä poraus kuluttaa energiaa ja saastuttaa kun sillä raskaalla polttoöljyllä porataan, entäs laivaus/kuljetus? Jalostukseen kulutetaan kilowatti sähköä yhtä bensalitraa kohti, ja taas kuljetetaan. Sitten tuo tuotos poltetaan erittäin huonolla hyötysuhteella moottorissa josta tulee kaupunkeihin valtavat paikalliset päästöt, miljoonat ihmiset kuolevat pelkästään liikenteen päästöihin.
        Kyllä, litiumkaivokset saastuttavat, mutta vähäistä se on öljyn tuotannon ja polton saastuttavuuteen verrattuna.

        Onkin merkillepantavaa että öljyn tuotannon päästöistä eri tutkimuksissa ei puhuta mitään mutta sähköauton kuluttaman sähkön tuotannon päästöistä mesotaan.
        Mieti, 60 litran tankilliseen bensaa on kulutettu 60kWh sähköä, kannattaisiko tuolla mieluummin ladata yksi pitkänmatkan sähköauton akku joka ei tuota lainkaan paikallisia päästöjä meidän hengitettäväksi? Myöskin sähköautoilija voi varsinkin suomessa maksaa käyttämänsä sähkön esim. saastuttamattomasta vesi-, tai tuulivoimasta. Fossiilisilla polttoaineilla tuotetaan vain alle 20% suomen käyttämästä sähköstä

        Kannattaisi tutustua asioihin ja miettiä asioita muiltakin kanteilta eikä tuijottaa ja uskoa vain viimeaikoina uutisoitua sähköautovastaista öljy-yhtiöiden ja perinteisten autojen valmistajien propagandaa.


      • Töktöktonni

        Kyllä.

        En minä usko, että ympäristö voidaan suojella, jos yhteiskuntajärjestelmä perustetaan talouskasvun varaan. Se on umpikuja.

        Täytyy luoda uudenlainen järjestelmä, jossa hyödynnetään olemassa olevaa tekniikkaa ja jossa kulutus on kiintiöity niin, että se on kestävällä perustalla ja että siitä riittää tasapuolisesti kaikille maapallon ihmisille.

        Käytännössä tämä tarkoittaa erittäin rankkaa materiaalisen elintason laskua, mutta muutakaan keinoa ei ole, jos oikeasti tahdotaan pelastaa ympäristö eikä vain puhua lämpöisiä.

        Nämä sähköautohöpinät ovat nimenomaan niitä joutavanpäiväisiä kuplapuheita. Kuluttamalla maailmaa ei pelasteta. Siihen auttaa vain köyhyys.


      • niinmiksi
        Töktöktonni kirjoitti:

        Kyllä.

        En minä usko, että ympäristö voidaan suojella, jos yhteiskuntajärjestelmä perustetaan talouskasvun varaan. Se on umpikuja.

        Täytyy luoda uudenlainen järjestelmä, jossa hyödynnetään olemassa olevaa tekniikkaa ja jossa kulutus on kiintiöity niin, että se on kestävällä perustalla ja että siitä riittää tasapuolisesti kaikille maapallon ihmisille.

        Käytännössä tämä tarkoittaa erittäin rankkaa materiaalisen elintason laskua, mutta muutakaan keinoa ei ole, jos oikeasti tahdotaan pelastaa ympäristö eikä vain puhua lämpöisiä.

        Nämä sähköautohöpinät ovat nimenomaan niitä joutavanpäiväisiä kuplapuheita. Kuluttamalla maailmaa ei pelasteta. Siihen auttaa vain köyhyys.

        Minä ymmärsin tuosta että päästöjen vähentämisellä ei mielestäsi ole merkitystä? Eihän sillä maailmaa pelasteta mutta hillitään vauhtia kumminkin koska paluuta aikaan 100 vuotta taaksepäin ei vaan ole.
        Jotenkin välillä kuulostaa että sähköautot ovat se paha asia, ei perinteiset autot. Aikaan ilman autoja ei maailma enää palaa joten mielestäni kannattaa valita se pienempi paha.
        Miksi et keskitä energiaasi saastuttavien ja hyötysuhteeltaan huonojen perinteisten autojen vastustamiseen vaan valitat energiatehokkaista vähän saastuttavista sähköautoista?


      • Töktöktonni

        Sähköautot ovat sikäli huono asia, että niillä luodaan ihmisille valheellinen mielikuva siitä, ettei köyhyyttä tarvita.

        Teknonörtit yrittävät valehdella kansalle, että voi saada kaikkea kivaa ja silti suojella ympäristöä, vaikka ainoa todellinen keino ympäristönsuojeluun on köyhyys.

        Sähköautoilijoiden viherpesu ärsyttää. He ovat kerskakuluttajia, jotka tuhoavat luontoa, eikä heille pitäisi antaa minkäänlaista luonnonsuojelijan statusta, vaan heidät pitäisi nähdä pahoina maailman tuhoajina.

        Kaikki kuluttaminen on ympäristövihaa, kun se liittyy johonkin muuhun kuin perustarpeisiin.


      • niinmiksi
        Töktöktonni kirjoitti:

        Sähköautot ovat sikäli huono asia, että niillä luodaan ihmisille valheellinen mielikuva siitä, ettei köyhyyttä tarvita.

        Teknonörtit yrittävät valehdella kansalle, että voi saada kaikkea kivaa ja silti suojella ympäristöä, vaikka ainoa todellinen keino ympäristönsuojeluun on köyhyys.

        Sähköautoilijoiden viherpesu ärsyttää. He ovat kerskakuluttajia, jotka tuhoavat luontoa, eikä heille pitäisi antaa minkäänlaista luonnonsuojelijan statusta, vaan heidät pitäisi nähdä pahoina maailman tuhoajina.

        Kaikki kuluttaminen on ympäristövihaa, kun se liittyy johonkin muuhun kuin perustarpeisiin.

        "Sähköautoilijoiden viherpesu ärsyttää. He ovat kerskakuluttajia, jotka tuhoavat luontoa, eikä heille pitäisi antaa minkäänlaista luonnonsuojelijan statusta, vaan heidät pitäisi nähdä pahoina maailman tuhoajina."

        Vielä kerran! Miksi olet ottanut hampaisiisi puhtaammat sähköautot etkä todella saastuttavat perinteiset autot joita myydään moninkertaisesti sähköautoihin verrattuna ja ovat oikeasti niitä maailman tuhoajia?
        Anteeksi vain mutta juttusi ontuu pahasti.


      • kaha53
        niinmiksi kirjoitti:

        "Sähköautoilijoiden viherpesu ärsyttää. He ovat kerskakuluttajia, jotka tuhoavat luontoa, eikä heille pitäisi antaa minkäänlaista luonnonsuojelijan statusta, vaan heidät pitäisi nähdä pahoina maailman tuhoajina."

        Vielä kerran! Miksi olet ottanut hampaisiisi puhtaammat sähköautot etkä todella saastuttavat perinteiset autot joita myydään moninkertaisesti sähköautoihin verrattuna ja ovat oikeasti niitä maailman tuhoajia?
        Anteeksi vain mutta juttusi ontuu pahasti.

        Jos ostaa toiseksi autoksi sähköauton, koska sähköauto ei taivu kaikkiin (pitkiin) matkoihin, niin miten se mielestäsi auttaa?


      • niinmiksi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos ostaa toiseksi autoksi sähköauton, koska sähköauto ei taivu kaikkiin (pitkiin) matkoihin, niin miten se mielestäsi auttaa?

        Olen kyllä huomannut ettet ole tämän penaalin terävin kynä joten nyt vähän aivojumppaa.


      • kaha53
        niinmiksi kirjoitti:

        Olen kyllä huomannut ettet ole tämän penaalin terävin kynä joten nyt vähän aivojumppaa.

        Kun äly ei riitä kulloinkin kommentoitavaan asiaan, niin joutuu kommentoimaan toisia kommentoijia. Toisten haukkuminen ei vaadi kummoista älykkyysosamäärää.


    • osaoptimointia

      "Me linkolalaiset kokonaisnäkemystä vaalivat emme sinne mahdu."
      Eikös linkolalaiset ole porukkaa joita ei mahdu yhtä enempää per saari. Peruperiaate on että kaikki muut ovat aina väärässä.

      • Linkolaala

        Kyllähän linkolalaisuuteen kuuluu ajatus pienestä ihmismäärästä. Siksi lisääntymistä pitäisi säädellä voimakkaasti.

        Markkinataloudesta on tullut uskonto, joka vetoaa tehokkaasti ihmisten tarpeisiin. Järjestelmä kun tarjoaa kansalaisille kaikenlaista kivaa, niin sitä kannatetaan, vaikka samaan aikaan tiedetään, että rajat ovat edessä.

        Soininvaaran blogissa on osuva kommentti. On ihan sama, millaisia näennäisiä ympäristötekoja teemme, koska joka tapauksessa ajamme seinään. Ei auta tietoisuus eikä auta sähköautot. Tarvittaisiin paljon kovempia keinoja, joissa huomioitaisiin väkimäärän ja ihmisen perimmäisen luonnon vaikutus todellisuuteen.

        "Turha näitä on enää miettiä. Kasvu tuhoaa kaikki saavutetut säästöt kuitenkin, ettekä te tai kukaan muukaan ole kasvuun puuttumassa, vaan halajamassa lisää aina vaan. Keskittyisitte siihen miten kansakunta voi pitää hauskaa pari vuosikymmentä, ja sitten onkin jo ihan se ja sama. Mitä sitä kituuttamaan, kun lopputulos jo tiedetään. Parempi pitää kunnon juhlat ja sitten ranteet auki, kuin kiusata ihmisiä saman ajan ja sitten hurmaava harakiri koko joukolla. "

        http://www.soininvaara.fi/2018/08/08/alkaisiko-paastokauppa-lopultakin-toimia/


    • Tosiasianisti

      Nyt siellä on jengiä, joka pohtii uuden Sähköaudin ostamista. Ja siitä lähtökohdasta sitten kuvitellaan, että sähköinen murros on ovella.

      Kuplaatikuplaa.

      • Ajansähkölläannaanteeksi

        Tuli syötyä kulhollinen popcornia ja naurettua vedet silmissä tätä sun mielesipahoittamista. Kiitos siitä!

        Kyllä ne alle 30000€ sähköautot vielä myyntiin tulee lähivuosina, ei pelkoa. Pääset ehkäpä koeajolle ja jopa kauppoihin sellaisesta. Voimia jaksamiseen, älä stressaa asioita joihin et voi vaikuttaa. Eli lähde siitä kamalasta fb ryhmästä ja keskity lukemaan uutisia Teslan tuhosta. Voitte sitten puida asiaa kookaupan pihassa naapurin Jaskan ja Villen kanssa.
        <3


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe