Maahanmuuttajien huonot käytöstavat

jhfghfghfghjf

Minkälaisia kokemuksia teillä on huonosti käyttäytyvistä maahanmuuttajista?
Olin eilen uimahallissa ja saunaan pyrki sisälle 4 uimahousut jalassa olevaa irakilaista parikymppistä miestä.
Suomalainen mies huomautti miehelle että katso tähän ja näytti kylttiä jossa luki että ei uimahousuja saunaan.
Irakilainen sanoi että "yes I know" ja ei tehnyt elettäkään poistaakseen housujaan vaan meni lauteille istumaan.
Hetken ajan päästä koko sauna oli täynnä irakilaisia kaikki housut jalassa.
Miksi heillä ei ole mitään kunnioitusta sitä maata kohtaan joka on ystävällisesti heidät hyväksyneet?
En minä ainakaan kehtaisi mennä Irakiin ja rikkoa heidän maansa sääntöjä.

61

2088

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhfghfghfghjf

Vauva-palstalta vähemmän yllättäen tuli bannit kun postasin tämän sinne, säälittävää sensuuria.

• Eikokemusta

En tunne yhtään maahanmuuttajaa. Ennole edes jutellut koskaan yhdenkään kanssa.

• jhfghfghfghjf

Ei niitä tarvitse välttämättä tuntea että voisi nähdä heidän käyttäytymistä.

• Eikokemusta
        jhfghfghfghjf kirjoitti:

Ei niitä tarvitse välttämättä tuntea että voisi nähdä heidän käyttäytymistä.

Bussissa on joskus ollut samaan aikaan joitakin. Keskustassa myös nähnyt kulkevan. Samanlaisia tavalla kun suomalaiset. Suomalaisia kyllä näkyy juovuksissa, maahanmuuttajia en ole nähnyt.

• Eikokemusta kirjoitti:

Bussissa on joskus ollut samaan aikaan joitakin. Keskustassa myös nähnyt kulkevan. Samanlaisia tavalla kun suomalaiset. Suomalaisia kyllä näkyy juovuksissa, maahanmuuttajia en ole nähnyt.

Minä olen kyllä nähnyt esim. arabeja kansalaistorilla juomassa pussikaljaa. Vaikea sitä on nimetä erityisen huonoksi käytökseksi kun kantikset voisivat tehdä ja tekevät samaa.

• pölövästii
        outsider1 kirjoitti:

Minä olen kyllä nähnyt esim. arabeja kansalaistorilla juomassa pussikaljaa. Vaikea sitä on nimetä erityisen huonoksi käytökseksi kun kantikset voisivat tehdä ja tekevät samaa.

Arabeja? En tiedä minkä näköinen on arabi.

• Miten tunnistit ne irakilaisiksi?

• jhfghfghfghjf

Ulkonäöstä ja kielestä. Ei voi pahemmin erehtyä..

• jhfghfghfghjf kirjoitti:

Eli erehdyit siis todella pahasti.

• Kultainen_lipittäjä
        outsider1 kirjoitti:

Lipi lipi. Suvaitse oikein kiltisti ja innokkaasti. Jospa sinut vaikka joku sellainen punavihreä humanistitäti vielä monikulttuurisesti rikastetulla tavarallaan palkitsee! Lipi lipi!

• ätmelsson
        outsider1 kirjoitti:

puratko koskaan paineita?

• turkulainen
        outsider1 kirjoitti:

outsider1, taidat olla mies, etkä ehkä asu jossain suuremmassa kaupungissa, joissa on paljon pakolaisia. Naiset kyllä tuntee uussuomalaisten tavat ja mieltymykset, turhankin kiusallisina.
        Viimeisen vuoden sisällä heidän käytöksensä on kuitenkin huomattavasti muuttunut parempaan suuntaan, näin omasta kokemuksestani kertoen.
        Minua ei ole häiritty viimeisen ½-vuoden aikana kertaakaan, eikä kukaan ole yrittänyt edes klähmiä kassajonossa tai tavaratalon liukuportaissa. Mikä on aivan huikea edistys viimeisen kahden vuoden takaiseen aikaan.

Kuulin kyllä sen huhunkin joka ehkä hillitsee hieman uskaliampia sankareita... " Eli Turun poliisi on aseistettuina partioina kaupugilla ja ampuvat kyllä kovilla kiinniotto tilanteissa jos mahdollista... navasta alaspäin! Täälä ei poliisi tapa, mutt tuomari antaa pitkiä vankilatuomioita... ja lopulta 20 vuoden kuluttua tulee karkoitus...entiseen kotimaahansa; josta on alunperin lähtenytkin.
        Eli palautus lähtöruutuun, Somalia?, Irak?, Afganistan? jne. ja rikostaustainen selvitys: pakollisen kotimaahansa passituksen mukana... siis istunut eristyksessä yksinään täällä turhaan sen 20 vuotta elämästään. Ehkä hieman hillitsee halukkuutta ottaa riski, istua vankilassa kuin häkkilintu.

• ätmelsson kirjoitti:

puratko koskaan paineita?

Mitä paineita?

• turkulainen kirjoitti:

outsider1, taidat olla mies, etkä ehkä asu jossain suuremmassa kaupungissa, joissa on paljon pakolaisia. Naiset kyllä tuntee uussuomalaisten tavat ja mieltymykset, turhankin kiusallisina.
        Viimeisen vuoden sisällä heidän käytöksensä on kuitenkin huomattavasti muuttunut parempaan suuntaan, näin omasta kokemuksestani kertoen.
        Minua ei ole häiritty viimeisen ½-vuoden aikana kertaakaan, eikä kukaan ole yrittänyt edes klähmiä kassajonossa tai tavaratalon liukuportaissa. Mikä on aivan huikea edistys viimeisen kahden vuoden takaiseen aikaan.

Kuulin kyllä sen huhunkin joka ehkä hillitsee hieman uskaliampia sankareita... " Eli Turun poliisi on aseistettuina partioina kaupugilla ja ampuvat kyllä kovilla kiinniotto tilanteissa jos mahdollista... navasta alaspäin! Täälä ei poliisi tapa, mutt tuomari antaa pitkiä vankilatuomioita... ja lopulta 20 vuoden kuluttua tulee karkoitus...entiseen kotimaahansa; josta on alunperin lähtenytkin.
        Eli palautus lähtöruutuun, Somalia?, Irak?, Afganistan? jne. ja rikostaustainen selvitys: pakollisen kotimaahansa passituksen mukana... siis istunut eristyksessä yksinään täällä turhaan sen 20 vuotta elämästään. Ehkä hieman hillitsee halukkuutta ottaa riski, istua vankilassa kuin häkkilintu.

Asun Helsingissä. En ole törmännyt mamujen huonoon käytökseen, mutta kieltämättä naiset joutuvat useammin kohtaamaan loukkaavaa käytöstä.

• N50Vantaa
        outsider1 kirjoitti:

Asun Helsingissä. En ole törmännyt mamujen huonoon käytökseen, mutta kieltämättä naiset joutuvat useammin kohtaamaan loukkaavaa käytöstä.

Vantaalla muutama vuosi sitten somali uteli verkkopankkitunnuksiani. Ohjasin eri pankin kotisivuille vanhentuneella käyttäjätunnuksella ja muuttamallani salasanalla, en todellisella.

• VanhatAjatTakas
        turkulainen kirjoitti:

Naaman perusteella ne ovat kyllä itä-aasiasta ja keski-aasiasta (mongolidi-rotuisia) meidän vastaanottokeskuksessa, mutta sinne ne täytyisi palauttaa takaisin kun tekevät rikoksia

• guhhggb

Kyllä kantasuomalaisia on myös luultu irakilaisiksi tai muiksi arabeiksi, koska molemmat caucasoid-rotua (arabit ja suomalaiset, eli eurooppalaiset, mutta tietenkin parrasta saattaa tunnistaa, paitsi jos suomalaisella on parta tai arabi ajaa parran pois. Tietenkin jos puhuu arabiaa niin se on selvä merkki. Mongolidi-rotuiset (itä-aasia ja keski-aasia) ja negroidi-rotuiset erottaa jo kaukaa

• Anonyymi
        Kultainen_lipittäjä kirjoitti:

Lipi lipi. Suvaitse oikein kiltisti ja innokkaasti. Jospa sinut vaikka joku sellainen punavihreä humanistitäti vielä monikulttuurisesti rikastetulla tavarallaan palkitsee! Lipi lipi!

niin justiin, lipi lipi

• Anonyymi
        jhfghfghfghjf kirjoitti:

Olivatko ne niitä "irakilaisia" jotka ovat niitä afrikkalaisten jälkeläisiä sieltä tyyneltä valtamereltä ja muualta uralin takaa

• Anonyymi
        turkulainen kirjoitti:

Ja naamojen perusteella suurin osa niistä pitää palauttaa idemmäs kuin väittävät

• Piti oikein pohtia onko mulla kokemuksia huonosti käyttäytyvistä maahanmuuttajista.

Täytyy sanoa ettei ensimmäistäkään.

• Tarkkana.pertti.nyt

Sunhan ei pitänyt osallistua muihin kuin omiin keskusteluihisi. Pidä nyt hyvä mies se pää kasassa! Pian taas viheltää sun pönttös!

• Tarkkana.pertti.nyt kirjoitti:

Sunhan ei pitänyt osallistua muihin kuin omiin keskusteluihisi. Pidä nyt hyvä mies se pää kasassa! Pian taas viheltää sun pönttös!

Ohhoh, eikö ollut minun ketjuni? Ei näköjään...

Pönttö viheltää missä viheltää, ei hän ole minun kontollani.

• Yksi maahanmuuttaja väitti että me oltaisiin otettu hänen puutarhalapionsa ja että hänellä olis meidän lapio. Vaihdettiin sitten lapioita. Hän on kyllä jo yli 80v.

• Hän on siis meidän naapuri, itärajan takaa joskus tänne eksynyt, ilmeisesti leskirouva..

Jaa, sitten tuli toinenkin tapaus mieleen, jossa joku maahanmuuttajan näköinen mies niisti pitämällä kädellä nokastaan kiinni ja heitti räät tien viereen. Yyyök. Teki mieli soittaa poliisit!

• ugvhij

Taisivat olla vaan kohteliaita, kun tiesivät kuinka kateellisiksi suomalaismiehet tulisivat, jos olisivat tulleet saunaan alastomina ;)))))))))

• Tuskin_sillä

Arabeilla on tutkitusti maailman toiseksi pienimmät pilit heti aasialaisten jälkeen.

• 18cmm

Päinvastoin. Kuka ny kehtais ottaa housut pois ja mennä alastomana saunaan jos pili olis 5cm pitkä, ymmärrän hyvin mamuja tässä asiassa, itselläni ei ole onneksi sellaista ongelmaa.

• Maahanmuuttaja varasti minun veroeuroista ne jotka oli tarkoitettu kantasuomalaisten vanhusten, lasten ja nuorten hoitoon ja palveluihin kuten myös yleisiin menoihin mitkä koskevat lapsiuperheitä, sinkkuja jne, samalla se näppäsi sielä rahat joita olisi voitu käyttää työllisyydenhoitoon, ihmisten yleiseen hyvinvointiin, eläinten suojeleluun jne. Se vähän mitä sinne jäi pitkäyntisen jälkeen Juncker varasti eurooppaan kun nekin on siellä kusessa. On tuossa minusta ihan riittävästi huonoa käytöstä vaikka henk.koht. en olisi mitään fyysistä kohdannutkaan, minähän pidän ulkomaalaisista silloin kun pysyvät omissa maissaan.

• Veronmaksaja

Minä maksoin veroillani ne mitä sinä et pystynyt.

• KaunisAuto

No täällä on ainaski maahanmuuttajilla uudenman malliset autot, kuin esim. meikäläiset kohta 30 vuotta vanha kottero, joka näillä helteillä on enemmän liikkuva sauna, jossa tulee hikimäräksi.
      Onks se sit huonoa käytöstä, mut miten maahanmuuttajilla voi olla uudenmalliset autot, kun tulevat köyhistä oloista ja muutaman vuoden maassa asuneet, että eivät suomen kieltäkään vielä hyvin osaa.
      Eivät ole paljon tekemisissä suomalaistenkaan kanssa, vaan omissa ryhmissä elävät.

• Minäkin muuten tässä yksi päivä kaupungilla huomasin kun liikennevaloihin pysähtyi parikin melko uutta autoa peräkkäin joissa molemmissa nuoret mustat miehet ratissa, itse olin fillarilla. No eihän se välttämättä mitään kerro mutta harvemmin kantikset ihan heti pystyy uudehkoa autoa laittamaan heti kortin saatuaan. Tietysti jos kaikki kulut, asumiset sun muut kustannettaisiin onnistuisí se varmaan helpostikin kun kaikki mahdolliset tulot voisi laittaa autoon.

• todettiin
        Harmaaritari kirjoitti:

Minäkin muuten tässä yksi päivä kaupungilla huomasin kun liikennevaloihin pysähtyi parikin melko uutta autoa peräkkäin joissa molemmissa nuoret mustat miehet ratissa, itse olin fillarilla. No eihän se välttämättä mitään kerro mutta harvemmin kantikset ihan heti pystyy uudehkoa autoa laittamaan heti kortin saatuaan. Tietysti jos kaikki kulut, asumiset sun muut kustannettaisiin onnistuisí se varmaan helpostikin kun kaikki mahdolliset tulot voisi laittaa autoon.

Ja oli taas hauska tapaus.

• Antikristuksen.menoa

Ainakin Oulussa Tuiran Lidlissä käy säännöllisesti etelän hetelmien näköisiä ostoksilla uuden näköisillä autoilla. Joka hetki niitä on siellä parkissa ehkä ensimmäisiä aamutunteja lukuunottamatta. Minä 14 v erilaisia kouluja käyneenä ja lähes 40 v kolmivuorotyötä tehneenä, tuloveroja pahimmillaan 42 % maksaneena ajan lähes museoikäisellä pikkuautollani. Enkä saa yhtään mitään sosiaaliturvaa kuten nämä. Esimerkiksi ilmaisia lääkkeitä ja terveyspalveluja. Kuitenkin Suomen Perustuslain mukaan olen näitten kanssa lain edessä samanarvoisia. Edes PolPo ei tutki näitten hyökkäyksiä minun kimppuuni.

• TotuusEsiin

Mun taloyhtiössä olevilla itä-aasialaisilla noin 20:sillä on uudehko farmari, mutta ne eivät töitä tee. Eli kyllä vieraat näköjään saavat mitä vaan sossulta

• No minulle uimahallissa todellakin tuli heipat mies puoleinen sanomaan kun olin pukeutumassa tuli paniikki ja loppu uimiset hetkeksi.

• Eihän naisen pukeutumisen tilaan tulla. Sehän pitäisi olla selvyys sen verran pitäisi olla malttia .

• Äidinkieli.8plus

Mitähän tuo olisi suomeksi?

• Äidinkieli.8plus kirjoitti:

Niimpä opiskele ensin suomenkieltä että kykenet ymmärtämään soveltaa”mitäköhän se tarkoittaa”

• Äidinkieli.8plus kirjoitti:

Kyllä ainakin moni älykäs ymmärtää.

• .. Eiköhän siinä ole jo Tarpeeksi Huonoa KäytösTapaa, että Tunkeudutaan mihin HuVituttaa.. Ja Kieroillaan&Valehdellaan Suut&SilmätTäyteen.. ;P

.. Ja sitten ne Harvat, jotka ollaan saatu Pitkän&KalliinProsessin jälkeen Käräytettyä Perseilystään, niin nekin vaan Päättää ihan Ite jäärä, kun ei Vuan HuVituta Poistua.. PersKeles mitä Perseilijöitä.. ;P

• Ei ole huonoja kokemuksia. Hyvin vähän olen tilanteissa muutenkaan esim. Irakista tulleiden tai ylipäänsä mies mamujen kanssa.

Naispuolisien mamujen kanssa pärjään hyvin, ei valittamista. Ovat jees. ☺️

• TotuusEsille

Minun alallani (metalliala) on ainoastaan arabeja töissä, he ovat ihan ok, mutta mongolidi-rotuisten kanssa on senkin edestä ongelmia (kirjoitin pitkän jutun uudempiin kommentteihin)

• Suomion

turvapaikanhakijoiden mekka ja paratiisi. Täällä ulkomaalaiset ovat kuin oikeassa kotimaassaan. Suomalaiset ovat palvelijoita heille.

• ukukukukukukukuk

Tossa jokusen kilometrin päässä oli vastaanottokeskus ja joitain asui tässä samassa talossakin. Ja täytyy sanoa ettei kenestäkään koko aikana ollut mitään haittaa tai harmia, päinvastoin kantasuomalaisten elämänkoululaisten möykkää saa kyllä kuunnella.

• 7u5657u567u

Kokemukseni mukaan evät kaikki sovellu asumaan kerrostalossa joka oli vuokrattu kaupumgille 2kk ja ulos.

• monenlaistapaukapäätä

Suomalaiset soveltuu?

• 784657k3j6w46k73l67k

Oisit sitten halunnut katella Irakilaisten munia vai?

• Mieti.ensin

Housuja ei tuoda ollenkaan saunaan koska niistä vapautuu klooria ilmaan ja se on haitallista.

• Pitäähän sitä saada vertailla..

• olff
        Mieti.ensin kirjoitti:

Housuja ei tuoda ollenkaan saunaan koska niistä vapautuu klooria ilmaan ja se on haitallista.

Ei, se ei ole haitallista, kloori lämmetessään haisee pahalle. Monissa uimahalleissa on luovuttu veden klooraamisesta ja käytetään otsonointia.

• zkirk

Valtava pettymys kaappihomolle kun pojat ei riisuneet uikkareita;)

• Asiantuntija2

Kyseisille miehien kunnialle ei sovi olla genitaalit paljaana suomalaisten edessä, lukuunottamatta raiskaustilannetta.

• Äädämi11111

Kerroin jo aikaisemmin tästä merkillisestä tapauksesta, mutta jonkin teknisen vian vuoksi viesti näköjään hävisi palstalta. Kertaus on opintojen äiti, sanoi jo mummovainaa, joten näin siis on tapahtunut kesäisessä pääkaupungissamme:

Olin syömässä eräässä hampurilaisravintolassa ja katsoin ikkunasta kun kadulla pari sanotaanko nyt vaikka että "kulttuurilaista" yritti iskeä teininaisia.

Nämä pysäyttivät ohikulkevat naiset, jotka näyttivät alle 20-vuotiailta eivätkä olleet lihavia, molottivat kovasti ja huitoivat käsillään. Näin seitsemän tällaista kohtausta, mutta: joka kerta epäonnistui, teininaiset painuivat tiehensä edes puhelinnumeroaan antamatta.

Täytyi ihmetellä, mikä näissä kahdessa oli vikana. Olisi luullut, että pelkillä rotubonuksilla jo lohkeaa, onhan tämä sentään Suomi, tiedättehän koko maa yksi iso ilmainen ilotalo ulkomaan miehille. Kyllä vahingonilo on vaan aidointa mahdollista iloa. Siinä saivat kulttuurilaiset vähän tuntumaa suomalaisen ätmin elämään. WAAAAAHAHAHAHAHHAHAAA! RÄÄÄÄHHHHÄÄHÄHÄHÄHÄHÄ!!!

• 9j90sijijs0fsfsfssd

Annetaan ihmisten olla, en itsekään halua joutua näkemään jonkun mulkkuja. Jos haluaa nudeilla niin siihen on omat paikkansa. Onko se nyt sitten parepi jos istuu persehien kyllästämille lauteille.

• jotain.rajaa

Ettekö te ymmärrä että tässä ei ole kyse mulkkujen näkemisestä tai siitä nakuna olemisesta vaan terveysjutuista. Kloori höyrystyy saunassa ilmaan ja on myrkyllistä hengitettynä.
        Onko ujostelu hyväksytympää kuin uhat muiden saunojien terveydelle?
        Säännöt on sääntöjä.

• 7456wj6jw6jjwwjj
        jotain.rajaa kirjoitti:

Ettekö te ymmärrä että tässä ei ole kyse mulkkujen näkemisestä tai siitä nakuna olemisesta vaan terveysjutuista. Kloori höyrystyy saunassa ilmaan ja on myrkyllistä hengitettynä.
        Onko ujostelu hyväksytympää kuin uhat muiden saunojien terveydelle?
        Säännöt on sääntöjä.

No vaatikoot sitten eri housut jalkaan saunaan kuin altaaseen tai pyyhe ympärille, yhtä lailla silloin "säännöt on sääntöjä".

• gdfgdgfgdfg
        7456wj6jw6jjwwjj kirjoitti:

No vaatikoot sitten eri housut jalkaan saunaan kuin altaaseen tai pyyhe ympärille, yhtä lailla silloin "säännöt on sääntöjä".

Pyyhe päällä on ihan sallittua tulla saunaan mutta ei uimahousuissa.

• TotuusEsille

Minä asun alueella missä on paljon itä-aasiasta (kiina, thaimaa, filippiinit jne eli mongolidi-rotuiset tai niiden jälkeläiset, kun ne ei koskaan miksikään muuksi muutu) ja ne kävelevät kadulla ja läheisessä (yhdessä Suomen suurimmista) ostoskeskuksessa suomalaisia kohden, eikä niillä ole tarkoitustakaan väistää vaikka on tilaa, oikein tahallaan kävelevät suomalaisten eteen, jos suomalainen ei väistä, niin heti huudellaan perään "rasisti". Lisäksi ne mongolidi-rotuiset odottavat taloyhtiöni ulko-oven lähellä olevan nurkan takana ja kun joku tulee ulos tai menee sisään, niin ne tunkeutuvat oven raosta sisään. Taloyhtiööni alkoi ilmestymäån hissiin tahallaan tehtyjä naarmuja vasta kun ne mongolidi-rotuiset tulivat taloyhtiöön (sitä ennen asukkaat olivat pelkästään eläkeläisiä ja muutama 30-vuotias, mutta he eivät tuhonneet paikkoja vaikka olivat asuneet useita vuosia taloyhtiössä ennen sitä). Kaiken lisäksi taloyhtiössäni ne häiritsevät vanhoja ihmisiä soittamalla kovaa meditaatio musiikkia eivätkä käy töissä, kuten ei ne valtavat massat mongolidejä ostoskeskuksessa. Itä-aasian ja keski-aasian kulttuurit ovat samanlaisia keskenään, kun ovat mongolidien jälkeläisiä

• Anonyymi

Me asumme 3. kerroksessa. Hissi on aina varattu huutaville mamuille, jotka asuu 2 kerroksessa. Koskaan emme pääse hissillä. Ovat ilmeisesti laittaneet jotain hissin väliin siksi aikaa, kun ovat pois huutamasta.

• Anonyymi

Mamut haetaan hirvittävän isolla tilataksilla kouluun. Meidän lapset kävelee. Ne menee jonnekin erityiskouluun jossa opetetaan mamuttaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      156
      5570
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      113
      5367
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5012
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2953
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2497
    6. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      51
      2327
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2154
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1838
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      14
      1574
    10. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      10
      1536
    Aihe