verran tukala helle ainakin kestää vielä. Meillä on ruokailussa ollut paljon aika kevyitä ruokia, kun tukevat ateriat saavat ikä ihmiset voimaan helteellä huonosti. Jälkkäreinä ollut paljon marjoja ja hedelmiä, jukurttia, sekä kahvit ja jäätelöä. Erityistä huomiota on nyt sukulaiset ja tuttavat kiinnittäneet siihen, meidän omia pullia, sämpylöitä eikä piirakoita ole viikonloppuna ollut myynnissä.
Helteet ovat olleet syynä siihen ett tavanomaisesta rutiinista ollaan poikettu... ja ostopullasta on kyllä löytynyt valikoitavaa. On pikkupullaa, munkkia ja viinereitä lähinnä Lidlin ja K-kaupan valikoimista!
Jäätelöannoksiakin teemme kolmenlaisia erikoisia ovat, ja hinnatkin sen mukaan... fantasia annoksiin emme tunne tarvetta mennä... tulee hinnasta ainoastaan kinaa: koettu sekin on.
Jäätelöpuikot ja tuutit saman hintaisia kuin K-kaupassakin.
Mä en ymmärrä sitä rutinoiden määrää, mitä täysin sivulliset ihmiset pitää ruokalan ruoka-annoksista. Raksaporukan ruoka on tukevampaa sorttia, koska he tekevät paljon raskasta työtä ja energiaa tarvitsevat. Sitä samaa saavat vanhuksistakin ne; jotka sitä kaipaavat... mut pienenpiä annoksia tietenkin... kyllä se energian tarve on suhtaudutettu aika tarkalleen oikein.
Suolasta välipalaa on siksi tarjolla aina välillä, ett juovat myös kunnolla näillä helteillä ja juotavan tarjoiluun meidän henkilökunta todella panostaa!
Palstalaiset saa nyt mun rutinani... ottaa niin sanotusti päähän!
Kukaan vanhus ei ole ruuanpuutteesta laihtunut... Paitsi ne ylipainoiset; jotka ovat lääkärin määräyksestä dietillä ja ovat itse sen myös hyväksyneet.
Yksikään diettiläisistä ei ole tyytymättömyyttään valittanut, ...Eivätkä puolestaan valittajat ole ruokalassa täällä syöneet, saisivat kyllä varmaan tarpeeksi suuren annoksen koottua itse. Grilliruoka ja lihakastikkeet sekä paistettu kala :myydään annoskoossa... kasvikset ja salaatit, keitetyt peruunat sekä pasta ovat itse anosteltavia tuotteita.
Helteet saavat ihmiset tyytymättömiksi/hankaliksi... niin minutkin,myönnän.
Nyt menen viileään suihkuun, vilvoittelemaan...
Helle aalto pyyhkii läpi lähes koko Suomen, viikon
49
708
Vastaukset
Onko grilliruoka kevyttä? Ei ainakaan grillikylki.
- trollikka
Grillattua kanaa ja loimutettua lohta, glillattuja jauheliha tai jauhelihasieni pihvejä. kesäkurppaa, minitomattia, sipulia, keitettyä perunaa paloina tai hyvin pieniä kokonaisena, paprikan palasia, munakoisoa... väliin voi laittaa muutaman lihapullan tai nakinpalasen. Jotkut on syöneet ainoastaan salaattia kananrinnan kanssa.
Pystythän sä kokoomaan lähes millaisen vartaan haluat sinne grilliin paistumaan, tai folionyyttiin.
Älä viitsi saivarrella... mä en ole edes sitä grilliä hoidellut, ammattikokki siellä on asialla ollut. Rahtilaivassa oppinsa kerran saanut, ja pitää sanoa ett äijä kyllä osaa hommansa... ei sitä turhaan kehuttu!
Siis ne jotka häntä nyt mulle suosittelivat ottamaan töihin, jotka hän osaa... täällä maissakin.
Mä olen lusmuillut hiukan muualla, mitä nyt alkuviikosta leivoin vielä ja laskutusta sekä tilauksia hoidin. Muutama jumppatuokio... mutt omia asioitani pääsääntöisesti järjestelin kuntoon. trollikka kirjoitti:
Grillattua kanaa ja loimutettua lohta, glillattuja jauheliha tai jauhelihasieni pihvejä. kesäkurppaa, minitomattia, sipulia, keitettyä perunaa paloina tai hyvin pieniä kokonaisena, paprikan palasia, munakoisoa... väliin voi laittaa muutaman lihapullan tai nakinpalasen. Jotkut on syöneet ainoastaan salaattia kananrinnan kanssa.
Pystythän sä kokoomaan lähes millaisen vartaan haluat sinne grilliin paistumaan, tai folionyyttiin.
Älä viitsi saivarrella... mä en ole edes sitä grilliä hoidellut, ammattikokki siellä on asialla ollut. Rahtilaivassa oppinsa kerran saanut, ja pitää sanoa ett äijä kyllä osaa hommansa... ei sitä turhaan kehuttu!
Siis ne jotka häntä nyt mulle suosittelivat ottamaan töihin, jotka hän osaa... täällä maissakin.
Mä olen lusmuillut hiukan muualla, mitä nyt alkuviikosta leivoin vielä ja laskutusta sekä tilauksia hoidin. Muutama jumppatuokio... mutt omia asioitani pääsääntöisesti järjestelin kuntoon.En koe saivartelevani, perinteisestihän grilliin on suositeltu vähän rasvaisempaa evästä joka ei kuivu heti kun pistetään se kuuman hiilloksen päälle. Nykyään tosin mietitään myös kolesteroliarvoja ja syödään terveellisemmin kuin ennen.
Minä laitoin makaronilaatikkoa taas kun tytöt oli kylässä. Naudan jauhelihaa (10% rasvaa), pekonia, aurinkokuivattuja tomaatteja, sipulia, valkosipulia, lihalientä kananmunia, makaronia ja mausteet.
Kypsennän lihat sipulin ja makaronit, annan lihojen sipulin ja makaronien jäähtyä, sen jälkeen ne pataan ja lisään kaikki muut ainekset perään. Lopuksi lisään lihaliemen (jossa kananmunat) ja laitan sen yöksi jääkaappiin maustumaan.
Kun ainekset on maustuneet padassa yön yli, sen jälkeen pata uuniin 200°C 60 minuuttia. Hyvää tulee.- trollikka
Ananias kirjoitti:
En koe saivartelevani, perinteisestihän grilliin on suositeltu vähän rasvaisempaa evästä joka ei kuivu heti kun pistetään se kuuman hiilloksen päälle. Nykyään tosin mietitään myös kolesteroliarvoja ja syödään terveellisemmin kuin ennen.
Minä laitoin makaronilaatikkoa taas kun tytöt oli kylässä. Naudan jauhelihaa (10% rasvaa), pekonia, aurinkokuivattuja tomaatteja, sipulia, valkosipulia, lihalientä kananmunia, makaronia ja mausteet.
Kypsennän lihat sipulin ja makaronit, annan lihojen sipulin ja makaronien jäähtyä, sen jälkeen ne pataan ja lisään kaikki muut ainekset perään. Lopuksi lisään lihaliemen (jossa kananmunat) ja laitan sen yöksi jääkaappiin maustumaan.
Kun ainekset on maustuneet padassa yön yli, sen jälkeen pata uuniin 200°C 60 minuuttia. Hyvää tulee.Uskon, suunnilleen samoin mä teen... mulla vaan ei makaroonit lillu siinä liemessä yötä... ja mä teen pakettain laatikko ruokaa silloin kun teen. Merimiespihviäkin ja silakkalaatikkoa, miedosti suolatut läskinsiivut vielä laatikon päällä! Mutt se onkin tukevampaa talviruokaa.
Tiistaina tulee isossa vokissa paellaa pihalla... riisiä, kanaa, kalaa, katkarapuja ja vihanneksia... kenties hieman chorizomakkaraakin palasina. (paprikaa)
Enkä ole minä tekemässä... tälläkään kertaa, viime kesänä ainakin ihmiset tykkäs kun ensin oppivat sen makuun. Lähinnä espanjalainen pyttipannu... omalla tavallaan, eikä ollut supisuomalaisille ihan tavallista kauraa silloin, mutt alkoi kyllä porukoille maistumaan.
Emo mua opasti alussa sen teossa. trollikka kirjoitti:
Uskon, suunnilleen samoin mä teen... mulla vaan ei makaroonit lillu siinä liemessä yötä... ja mä teen pakettain laatikko ruokaa silloin kun teen. Merimiespihviäkin ja silakkalaatikkoa, miedosti suolatut läskinsiivut vielä laatikon päällä! Mutt se onkin tukevampaa talviruokaa.
Tiistaina tulee isossa vokissa paellaa pihalla... riisiä, kanaa, kalaa, katkarapuja ja vihanneksia... kenties hieman chorizomakkaraakin palasina. (paprikaa)
Enkä ole minä tekemässä... tälläkään kertaa, viime kesänä ainakin ihmiset tykkäs kun ensin oppivat sen makuun. Lähinnä espanjalainen pyttipannu... omalla tavallaan, eikä ollut supisuomalaisille ihan tavallista kauraa silloin, mutt alkoi kyllä porukoille maistumaan.
Emo mua opasti alussa sen teossa.Ei ne makaronit mene miksikään, ja imevät paremmin makua.
Joo no siinä mielessä että jos vanhukset maksaa saman hinnan annoksestaan kuin raksahemmot mutta saavat pienemmän mäöärän lihapullia, pihviä tms, katsoisin rutinan kyllä oikeutetuksikin koska jos toiset saa kallista matskua enemmään tottakai se voi tuntua väärältä vaikka kuinka olisi sopivampi annos henkilölle. Ehdottaisin että siirrytte annoksen painon mukaiseen veloitukseen kalliin aineksen osalta ja perunaa tms, saa sitten ottaa mielensä mukaan lisukkeeksi. sitten tietysti saattaa suuriruokaiset raksaäijät rutista alkuun mutta ymmärtänevät kun sanoo että on suhteessa kustannuksiin. Itse olen esim, tallinnassa joskus syönyt ihan siinä sataman lähellä yhdessä paikkaa jossa sai valita mitä ottaa ja miten paljon, vaa'alla sitten punnitsivat ja veloittivat sen mukaan. Voi kuulostaa hankalalta mutta ei oikeastaan juurikaan hidastanut. Tai sitten teette pyöreästi määrän mukaan, lounas viidellä lihapullalla 8e ja kahdeksalla 10e, on sitten tukevampaa sitä haluaville.
- trollikka
Kuule kyllä raksaporukka saa annoskoon mukaisen lihamäärän, kalan ja makkaratkin silloin kun ne kokonaisina pötköinä ovat... HK:n nakkeja esim. 6kpl lautaselle, kuuluu annokseen!
Ei ruoka-annokset hoivalaisille ole hinnoiteltuja erikseen... kuuluu kokonaisuuteen, kuten ruoka sairaalassakin... vaikka ois erikois annoksiakin. Esim allergiselle, tai diabetestä sairastavalle ja diettiläiset ovat yhtä lukuunottamatta diabeetikkoja.
Insuliini diabeetikko: 130 kg ja 160 cm, lääkärin määräämällä dietillä. Mitä mieltä olet, mies itse on ihan tyytyväinen ruokaansa, juotavaan ja aamuin illoin suihkuunsa.
Sisarentytär se narisee, kun eno ei saa edes lihapiirakkaa 2 nakilla ja majoneesilla.
Hän oli viemässä voimakkaasti tuoksuvia tuliaisiaan grilliltä... enolleen. Siinä tuli tuo viimeinen tämän päivän niitti mulle... lähinnä siksi tämä rutinakin, kun on niin saamarin selvästä asiasta kyse.
Eikä tuo nainen maksa enonsa hoitomaksua... ukko itse vielä hoitaa pankinkautta eläkkeestään omat laskunsa. On myös motivoitunut omaa terveyttään hoitamaan, olo kun on kohentunut aikaisemmasta... pudottanut jo muutamia kiloja.
Jalat hänellä huonot, kävelee katkokävelyä välisten... uskon ett kävely petraantuu, kun paino laskee ja diabeteskin saattaa helpottua, insuliinin tarve pienenee useimmiten.
Eli en ala punnitsemaan ruokaa... ainakaan tämän kesän aikana. - trollikka
trollikka kirjoitti:
Kuule kyllä raksaporukka saa annoskoon mukaisen lihamäärän, kalan ja makkaratkin silloin kun ne kokonaisina pötköinä ovat... HK:n nakkeja esim. 6kpl lautaselle, kuuluu annokseen!
Ei ruoka-annokset hoivalaisille ole hinnoiteltuja erikseen... kuuluu kokonaisuuteen, kuten ruoka sairaalassakin... vaikka ois erikois annoksiakin. Esim allergiselle, tai diabetestä sairastavalle ja diettiläiset ovat yhtä lukuunottamatta diabeetikkoja.
Insuliini diabeetikko: 130 kg ja 160 cm, lääkärin määräämällä dietillä. Mitä mieltä olet, mies itse on ihan tyytyväinen ruokaansa, juotavaan ja aamuin illoin suihkuunsa.
Sisarentytär se narisee, kun eno ei saa edes lihapiirakkaa 2 nakilla ja majoneesilla.
Hän oli viemässä voimakkaasti tuoksuvia tuliaisiaan grilliltä... enolleen. Siinä tuli tuo viimeinen tämän päivän niitti mulle... lähinnä siksi tämä rutinakin, kun on niin saamarin selvästä asiasta kyse.
Eikä tuo nainen maksa enonsa hoitomaksua... ukko itse vielä hoitaa pankinkautta eläkkeestään omat laskunsa. On myös motivoitunut omaa terveyttään hoitamaan, olo kun on kohentunut aikaisemmasta... pudottanut jo muutamia kiloja.
Jalat hänellä huonot, kävelee katkokävelyä välisten... uskon ett kävely petraantuu, kun paino laskee ja diabeteskin saattaa helpottua, insuliinin tarve pienenee useimmiten.
Eli en ala punnitsemaan ruokaa... ainakaan tämän kesän aikana.Nyt tuli vasta mieleeni, ulos myytävät ruuat ovat kaikki määrätyn kokoisia annoksia. Siis ne jotka menee kotonaan asuville vanhuksille, ainoastaan yks pariskunta on kysynyt enemmän esim. kaalisalaattia tai keitettyjä parsakaalin nuppuja ...normaalien ruokiensa lisukkeena. Ollaan pyritty lisäämään hieman heidän tuoresalaattinsa määrää, paitsi keittopäivinä.
Talvella lähetimme makkarakeiton jälkkärinä heille aina appelsiinit tai pienet päärynät. Niitä jaetaan myös hoivaosaston asukkaille.
Raksaporukka saa usein itse leivotun pullan ja kahvin tai jukurtin jälkkärinä. Tasaa hieman hintoja.
Mutt samat määrät pihvejä lähtee koteihin per ihminen; kuin raksa porukallekin putoaa lautaselle!
Nuo rakennusmiehet ottavat sitten enemmän perunia ja salaateja lautaselleen ja leipää, mutt eväitä täällä ei ruokailun yhteydessä tehdä! Tulee ikuinen porttikielto kärystä, oitis!
Vitriinistä toki saa ostaa täytettyä patonkia kotiinkin vietäväksi, ilta tai aamupalaksi... mutt se maksaa erikseen... 3,60€ 14-16 cm täytetty patonki kpl. Possua paprikalla , kanaa tai kananmuna/katkarapua, eikä missään ole majoneesia välissä, on mausteöljyä hieman tai tuorejuustotahnaa kanalle ainakin. Salaatinlehdet kurkkusiivut ja tomaatti viipaleet ovat patongin välissä, ja vähän punasipulia lisätään ken haluaa sitä.
Hiukset kuivanneet ja mä menen nukkumaan nyt. Öitä! trollikka kirjoitti:
Nyt tuli vasta mieleeni, ulos myytävät ruuat ovat kaikki määrätyn kokoisia annoksia. Siis ne jotka menee kotonaan asuville vanhuksille, ainoastaan yks pariskunta on kysynyt enemmän esim. kaalisalaattia tai keitettyjä parsakaalin nuppuja ...normaalien ruokiensa lisukkeena. Ollaan pyritty lisäämään hieman heidän tuoresalaattinsa määrää, paitsi keittopäivinä.
Talvella lähetimme makkarakeiton jälkkärinä heille aina appelsiinit tai pienet päärynät. Niitä jaetaan myös hoivaosaston asukkaille.
Raksaporukka saa usein itse leivotun pullan ja kahvin tai jukurtin jälkkärinä. Tasaa hieman hintoja.
Mutt samat määrät pihvejä lähtee koteihin per ihminen; kuin raksa porukallekin putoaa lautaselle!
Nuo rakennusmiehet ottavat sitten enemmän perunia ja salaateja lautaselleen ja leipää, mutt eväitä täällä ei ruokailun yhteydessä tehdä! Tulee ikuinen porttikielto kärystä, oitis!
Vitriinistä toki saa ostaa täytettyä patonkia kotiinkin vietäväksi, ilta tai aamupalaksi... mutt se maksaa erikseen... 3,60€ 14-16 cm täytetty patonki kpl. Possua paprikalla , kanaa tai kananmuna/katkarapua, eikä missään ole majoneesia välissä, on mausteöljyä hieman tai tuorejuustotahnaa kanalle ainakin. Salaatinlehdet kurkkusiivut ja tomaatti viipaleet ovat patongin välissä, ja vähän punasipulia lisätään ken haluaa sitä.
Hiukset kuivanneet ja mä menen nukkumaan nyt. Öitä!Joo, eikähän toi ole homma kunnossa teillä sitten jotakuinkin jos kerran "hyvää" saa kaikki yhtä paljon. Ainoastaan tuo että raksajullit itse lastaa salaattia voi teille olla hieman epäedullista jos sattuu karppaajia olemaan joukossa eli jos alkaa menemään persnetolle sitten kannattaa siihen salaatin ottoon ehkä puuttua. Ihan kohtuuhintaiset patongit teillä, en ihmettele jos suosiossa olette ruokapaikkana. Menee alla kaupan hintojen:
https://www.foodie.fi/products/514
Näkyi olevan useampaa lajia prismassa 3,95e eli teillä ois varmaan vara vähän nostaakin hintaa eikä kellään ois syytä olla pahoillaan kun varmaan ovat parempia kuin noin prisman tekeleet.
Kehitysehdotus: Tuupatkaa täytteitä ruisleivän väliin, itse varmaan sellaisen ottaisin mieluummin kuin patonkisen, ehkä teillä jo onkin:
https://www.foodie.fi/products/514- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Joo, eikähän toi ole homma kunnossa teillä sitten jotakuinkin jos kerran "hyvää" saa kaikki yhtä paljon. Ainoastaan tuo että raksajullit itse lastaa salaattia voi teille olla hieman epäedullista jos sattuu karppaajia olemaan joukossa eli jos alkaa menemään persnetolle sitten kannattaa siihen salaatin ottoon ehkä puuttua. Ihan kohtuuhintaiset patongit teillä, en ihmettele jos suosiossa olette ruokapaikkana. Menee alla kaupan hintojen:
https://www.foodie.fi/products/514
Näkyi olevan useampaa lajia prismassa 3,95e eli teillä ois varmaan vara vähän nostaakin hintaa eikä kellään ois syytä olla pahoillaan kun varmaan ovat parempia kuin noin prisman tekeleet.
Kehitysehdotus: Tuupatkaa täytteitä ruisleivän väliin, itse varmaan sellaisen ottaisin mieluummin kuin patonkisen, ehkä teillä jo onkin:
https://www.foodie.fi/products/514Jeps, Kyllä saa ostaa vaikka kuuman maustetun broilerin koiven, lisähinnalla 1.50€ kpl ja salaattipöydästä koko keittolautasellisen salaattia, vaikka pariakin lajia... 5€ lautasellinen.
Karppikin syö 6,50 eurolla taatusti vatsansa täyteen.
Sienisalaattia ja vihersalaatia yhden työntekijänikin lautanen kukkuroillaan lohi medaljonki tai kanankontti, ihan työpäivittäinen rutiini.... koska hän laihduttaa.
En todellakaan tee tappiota ainakaan näin kesäaikaan.
Coleslaw (kaalisalaattia) on jokapäivä tarjolla, sitä raksaporukkasta yli puolet ottaa aina lautaselleen syövät sitt mitä tahansa liharuokaa, ja moni myös perus vihersalaattia. Hölskykurkkuja, siivutettua tuoretta sellaisemaan, maustekurkkua, minitomaatin puolikkaita tai tomaatin siivuja, punasipulia usein siivuina tai sipulin vihreitä varsia renkaiksi pätkittynä, ne menee muuten huonommin kaupaksi. =) Mutt ovat jo tottuneet ottamaan varsiakin, jonkin verran jos muuta sipulia ei tarjolla ole... sillin lisukkeeksi.
Yks raksaporukan äijistä on mustallalistalla... ei mitään asiaa meille! Tuli muiden mukana, otti lautasen vei sen pöytään ja kantoi salaattipöydältä ruokaa lautaselleen. Uusia perunoita kuumakattilasta, voileipiä voita salaattipöydästä ja sillinpaloja... kotikaljaa juotavaksi.
Äijä söi kuulemma ilmaiseksi kolmena päivänä, meillä oli kesäapulainen kassalla ja hänellä oli täys´työ muutenkin palvella miesporukkaa... tottumattomana.
Yks äijistä kertoi mulle kun olin kassalla itse... Kävin ihan heidän ruokailunsa lopussa tiedustelemassa siinä pöydän vieressä kolmen päivän ruuista maksua?
Mies sanoi maksaneensa ruokansa joka päivä kun söikin, totesin ett; Soitetaanko poliisit?
Vilkutappa tuolle valvontakameralle tuonne... voivat sitten päätellä viranomaiset:
Oletko ruokaillut velaksi, vai varastanut/näpistänyt ruokaa! Selvenee kyllä ihan taatusti ettet ole kassalla käynytkään... Itse kun tarkastin nuo pätkät ennen kuin ne pyyhitään pois... tuolla ne odottaa vielä selvittelyä sinun kanssasi, joten miten menetellään ?
Sain 25€ sovinnolla niistä ruuista, siis korkojen kera... ja hän sai porttikiellon!
Talvisin meillä on usein parsakaalia ja kukkakaalia kuumana ja myös rakuunaporkkanaa. Porkkanaraasteita eritavoin, punajuurta lohkoina tai siivuina, rosollia. kotimaisia tomaatteja sekä kurkkua, niin kauan kun eivät maksa maltaita.
Eikä kaalit tai juurekset ole kalliita, jos niitä osaa vaan käyttää. Valmiit einestuotteet maksaa ja niissä on mukana kaikki mahdolliset e-kirjaimetkin mausteena, kaikki ne työt ja säilytys sekä siirrot ja myyntivoitot... nostavat ruuan hintaa, ennen kuin sä mikrotat sen itsellesi...tietenkin.
Eikä se ilmaista ole meillekään, mä maksan palkan työnteikijöilleni... ostan paljon suoraan tuottajalta ja myyn kohtuu hintaan... kaikki voitamme vähän näin... siis kohtuudella pysymme kaikki leivänreunassa kiinni... ainakin toistaiseksi. trollikka kirjoitti:
Jeps, Kyllä saa ostaa vaikka kuuman maustetun broilerin koiven, lisähinnalla 1.50€ kpl ja salaattipöydästä koko keittolautasellisen salaattia, vaikka pariakin lajia... 5€ lautasellinen.
Karppikin syö 6,50 eurolla taatusti vatsansa täyteen.
Sienisalaattia ja vihersalaatia yhden työntekijänikin lautanen kukkuroillaan lohi medaljonki tai kanankontti, ihan työpäivittäinen rutiini.... koska hän laihduttaa.
En todellakaan tee tappiota ainakaan näin kesäaikaan.
Coleslaw (kaalisalaattia) on jokapäivä tarjolla, sitä raksaporukkasta yli puolet ottaa aina lautaselleen syövät sitt mitä tahansa liharuokaa, ja moni myös perus vihersalaattia. Hölskykurkkuja, siivutettua tuoretta sellaisemaan, maustekurkkua, minitomaatin puolikkaita tai tomaatin siivuja, punasipulia usein siivuina tai sipulin vihreitä varsia renkaiksi pätkittynä, ne menee muuten huonommin kaupaksi. =) Mutt ovat jo tottuneet ottamaan varsiakin, jonkin verran jos muuta sipulia ei tarjolla ole... sillin lisukkeeksi.
Yks raksaporukan äijistä on mustallalistalla... ei mitään asiaa meille! Tuli muiden mukana, otti lautasen vei sen pöytään ja kantoi salaattipöydältä ruokaa lautaselleen. Uusia perunoita kuumakattilasta, voileipiä voita salaattipöydästä ja sillinpaloja... kotikaljaa juotavaksi.
Äijä söi kuulemma ilmaiseksi kolmena päivänä, meillä oli kesäapulainen kassalla ja hänellä oli täys´työ muutenkin palvella miesporukkaa... tottumattomana.
Yks äijistä kertoi mulle kun olin kassalla itse... Kävin ihan heidän ruokailunsa lopussa tiedustelemassa siinä pöydän vieressä kolmen päivän ruuista maksua?
Mies sanoi maksaneensa ruokansa joka päivä kun söikin, totesin ett; Soitetaanko poliisit?
Vilkutappa tuolle valvontakameralle tuonne... voivat sitten päätellä viranomaiset:
Oletko ruokaillut velaksi, vai varastanut/näpistänyt ruokaa! Selvenee kyllä ihan taatusti ettet ole kassalla käynytkään... Itse kun tarkastin nuo pätkät ennen kuin ne pyyhitään pois... tuolla ne odottaa vielä selvittelyä sinun kanssasi, joten miten menetellään ?
Sain 25€ sovinnolla niistä ruuista, siis korkojen kera... ja hän sai porttikiellon!
Talvisin meillä on usein parsakaalia ja kukkakaalia kuumana ja myös rakuunaporkkanaa. Porkkanaraasteita eritavoin, punajuurta lohkoina tai siivuina, rosollia. kotimaisia tomaatteja sekä kurkkua, niin kauan kun eivät maksa maltaita.
Eikä kaalit tai juurekset ole kalliita, jos niitä osaa vaan käyttää. Valmiit einestuotteet maksaa ja niissä on mukana kaikki mahdolliset e-kirjaimetkin mausteena, kaikki ne työt ja säilytys sekä siirrot ja myyntivoitot... nostavat ruuan hintaa, ennen kuin sä mikrotat sen itsellesi...tietenkin.
Eikä se ilmaista ole meillekään, mä maksan palkan työnteikijöilleni... ostan paljon suoraan tuottajalta ja myyn kohtuu hintaan... kaikki voitamme vähän näin... siis kohtuudella pysymme kaikki leivänreunassa kiinni... ainakin toistaiseksi.Hyvät on teillä eväät ja monipuoliset, todellakin edulliselta vaikuttaa hinnat. Sillä vähän just epäilinkin että vois olla korotuspaineita jopa mutta hieno juttu jos tekin tuossa hommassa pärjäätte.
Hahah, näytit sille kaapin paikan. On muuten nolo homma hepulle kaikkinensa, kuulee varmaan siitä loppuikänsä, "kävit sitten ilmaseks syömässä", varmaan jotka samoissa hommissa pyörii muistaa tuon ja kertovat kavereillekin :D Ja ihan oikeen, onhan tuo jo törkeetä. Yhden kerran vois ymmärtää unohduksena mutta jos tavaks ottaa niin joutaa kyllä kuullakin siitä kuittailua. Ihan oikeen toimit kun olit asian varmistanutkin niin ei paljon jää mussutukselle sijaa ja sekin hyvä kun oman porukan hemmo kerto niin ei mennyt ohitse toi, kertoo siitä arvostuksesta mitä tuntevat teidän paikkaa kohtaan. Ja saishan se näpistelijäkin olla tyytyväinen kun et vieny poliisiasiaks vaikka tuskin ymmärtää olla kiitollinen, varmaan nyt vituttaa jäädä natustamaan eväitä kun muut lähtee syömään :D Hyvä ennakkotpauskin toi, ei varmaan kukaan muu enää uskalla yrittää tuollasta vilunkia.- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Hyvät on teillä eväät ja monipuoliset, todellakin edulliselta vaikuttaa hinnat. Sillä vähän just epäilinkin että vois olla korotuspaineita jopa mutta hieno juttu jos tekin tuossa hommassa pärjäätte.
Hahah, näytit sille kaapin paikan. On muuten nolo homma hepulle kaikkinensa, kuulee varmaan siitä loppuikänsä, "kävit sitten ilmaseks syömässä", varmaan jotka samoissa hommissa pyörii muistaa tuon ja kertovat kavereillekin :D Ja ihan oikeen, onhan tuo jo törkeetä. Yhden kerran vois ymmärtää unohduksena mutta jos tavaks ottaa niin joutaa kyllä kuullakin siitä kuittailua. Ihan oikeen toimit kun olit asian varmistanutkin niin ei paljon jää mussutukselle sijaa ja sekin hyvä kun oman porukan hemmo kerto niin ei mennyt ohitse toi, kertoo siitä arvostuksesta mitä tuntevat teidän paikkaa kohtaan. Ja saishan se näpistelijäkin olla tyytyväinen kun et vieny poliisiasiaks vaikka tuskin ymmärtää olla kiitollinen, varmaan nyt vituttaa jäädä natustamaan eväitä kun muut lähtee syömään :D Hyvä ennakkotpauskin toi, ei varmaan kukaan muu enää uskalla yrittää tuollasta vilunkia." Ihan oikeen toimit kun olit asian varmistanutkin niin ei paljon jää mussutukselle sijaa..."
-Niin miten sen asian nyt ottaa, kävin toimiston puolella soittamassa Faijalle, joka antoi mulle neuvoja miten menetellä sitt: kun hän on tullut ensin alas kahveille ruokalaan. Ei mulla enää mitään nauhalla ollut, mutt luotin sen miehen puheeseen. Oli sen verran närkästynyt sen varkaan toiminnoista jo työmaalla toisia kavereita kohtaan... ja siitä kun oli viimeeks rehvastellut muille olleensa "säästäväisyys syistä" maksamatta; jo kolmannen kerran "silli pottujaan"... ne kun on ilmaiseksi jaossa tuon "sekoilevan kassakakaran" takia! Ja nauranut päälle kuin hyvällekin vitsille.
Alle kakskymppinen keittiöapulainen...opettelee kassahommiakin vasta täällä, ei tulokkaalta voi täydellisyyttä edellyttää ja tuo oli ketkulta kyllä pohjanoteeraus, yritys vierittää syy apulaiselleni!
Kyllä mulla tavallaan pala oli kurkussa, kun minkäänlaisia todisteita ei mulla enää ollut olemassa. Enkä missään nimessä siitä vihjeen antajasta halunnut edes hiiskahtaa siinä. Naama totisena kuitenkin asiani esitin... ja siinä syytöksessä pysyin. Kunnes äijä kysyi ett paljonko hän sitten olis mukamas auki tähän flafkaan? Ilmoitin ett perunat sillillä ja voileivät, sekä kotikaljat ... kolmelta päivältä = tasa summana 25€ käteisenä ja heti kiitos! ... etkä jatkossa ole enää tervetullut meille koskaan! No asia selveni taatusti kaikille siinä pöydässä, kun äijä maksoi 25 euroa, pudottaen setelit lattialle! Poimin ne setelit sieltä lattialta ja huikkasin perään; " Kiitos, sekä hyvästi!"
Faija käveli hänen peräänsä pihalle, kahvimuki kädessään juomaan sinne pihapöydän ääreen.
Jälkeenpäin sanoi ett meni varmistamaan ettei se äijä potki mun autoa joka oli parkissa siinä ihan oven lähellä. Mies oli kävellyt suoraan pihasta kadulle, ei ollut pysähtynyt odottamaan edes kavereitaan... jotka olivat jääneet vielä jälkkäri kahveilleen. Ne jälkkäri kahvitkin jäi siltä äijältä juomatta, kun lähti samantien... sen päivän ruuan kun oli mulle kyllä maksanut. Kyllä tuo muu porukka käy täällä vieläkin syömässä, eikä mitään hämminkiä ole ollut sen asian suhteen.
Se ketale ei enää ole samalla raksatyömaalla, oli ottanut kuulemma lopputilin samana päivänä, eikä enää seuraavana päivä ollut työmaalle ilmestynyt edes irtisanoutumis ajaksi. Ne olivat toiset äijät hieman "kuittailleet" iltapäivällä töissä, ja jäi lyhyeksi kai siksi tuo irtisanoutuminen.
Mä en osaa olla edes pahoillani hänen vuokseen... käsittääkseni rakennuspuolelta löytyy tähän aikaan vuodesta töitä. Mulla itselläni on haussa timpuri; joka rakentaisi uudet tukevat portaat yläkertaan. Puusepältä joka teki kaapiston koko seinälle vanhempieni makkariin... asiasta kyselin ett oisko mahdollista? Tuli vastaus; ett mahdollista joskus joulukuussa aikaisintaan! =)) trollikka kirjoitti:
" Ihan oikeen toimit kun olit asian varmistanutkin niin ei paljon jää mussutukselle sijaa..."
-Niin miten sen asian nyt ottaa, kävin toimiston puolella soittamassa Faijalle, joka antoi mulle neuvoja miten menetellä sitt: kun hän on tullut ensin alas kahveille ruokalaan. Ei mulla enää mitään nauhalla ollut, mutt luotin sen miehen puheeseen. Oli sen verran närkästynyt sen varkaan toiminnoista jo työmaalla toisia kavereita kohtaan... ja siitä kun oli viimeeks rehvastellut muille olleensa "säästäväisyys syistä" maksamatta; jo kolmannen kerran "silli pottujaan"... ne kun on ilmaiseksi jaossa tuon "sekoilevan kassakakaran" takia! Ja nauranut päälle kuin hyvällekin vitsille.
Alle kakskymppinen keittiöapulainen...opettelee kassahommiakin vasta täällä, ei tulokkaalta voi täydellisyyttä edellyttää ja tuo oli ketkulta kyllä pohjanoteeraus, yritys vierittää syy apulaiselleni!
Kyllä mulla tavallaan pala oli kurkussa, kun minkäänlaisia todisteita ei mulla enää ollut olemassa. Enkä missään nimessä siitä vihjeen antajasta halunnut edes hiiskahtaa siinä. Naama totisena kuitenkin asiani esitin... ja siinä syytöksessä pysyin. Kunnes äijä kysyi ett paljonko hän sitten olis mukamas auki tähän flafkaan? Ilmoitin ett perunat sillillä ja voileivät, sekä kotikaljat ... kolmelta päivältä = tasa summana 25€ käteisenä ja heti kiitos! ... etkä jatkossa ole enää tervetullut meille koskaan! No asia selveni taatusti kaikille siinä pöydässä, kun äijä maksoi 25 euroa, pudottaen setelit lattialle! Poimin ne setelit sieltä lattialta ja huikkasin perään; " Kiitos, sekä hyvästi!"
Faija käveli hänen peräänsä pihalle, kahvimuki kädessään juomaan sinne pihapöydän ääreen.
Jälkeenpäin sanoi ett meni varmistamaan ettei se äijä potki mun autoa joka oli parkissa siinä ihan oven lähellä. Mies oli kävellyt suoraan pihasta kadulle, ei ollut pysähtynyt odottamaan edes kavereitaan... jotka olivat jääneet vielä jälkkäri kahveilleen. Ne jälkkäri kahvitkin jäi siltä äijältä juomatta, kun lähti samantien... sen päivän ruuan kun oli mulle kyllä maksanut. Kyllä tuo muu porukka käy täällä vieläkin syömässä, eikä mitään hämminkiä ole ollut sen asian suhteen.
Se ketale ei enää ole samalla raksatyömaalla, oli ottanut kuulemma lopputilin samana päivänä, eikä enää seuraavana päivä ollut työmaalle ilmestynyt edes irtisanoutumis ajaksi. Ne olivat toiset äijät hieman "kuittailleet" iltapäivällä töissä, ja jäi lyhyeksi kai siksi tuo irtisanoutuminen.
Mä en osaa olla edes pahoillani hänen vuokseen... käsittääkseni rakennuspuolelta löytyy tähän aikaan vuodesta töitä. Mulla itselläni on haussa timpuri; joka rakentaisi uudet tukevat portaat yläkertaan. Puusepältä joka teki kaapiston koko seinälle vanhempieni makkariin... asiasta kyselin ett oisko mahdollista? Tuli vastaus; ett mahdollista joskus joulukuussa aikaisintaan! =))Timpuri tekee sulle korkeintaan umpiportaat, sellaisen hökötyksen mitä timpurin työkaluilla nyt pystyy väsäämään. Runko kakkosnelosesta ja se peitetään panelilla/lattiaponttilaudalla.
- trollikka
Ananias kirjoitti:
Timpuri tekee sulle korkeintaan umpiportaat, sellaisen hökötyksen mitä timpurin työkaluilla nyt pystyy väsäämään. Runko kakkosnelosesta ja se peitetään panelilla/lattiaponttilaudalla.
No neuvo nyt sitten mua, jos asiasta mua enemmän kerta tiedät. Nyt siinä on sellaiset rimpulat avoportaat... notkuvat jo Faijan painon alla, siis selvästi taipuvat alle 100 kg? (luulisin)
Kai niitä sorvattuja kaiteita ja kapuloita saa valmiinakin ostaa? Poraa reikiä kaiteeseen ja pinnat väliin tai jotenkin sellain... ehkä? Askelmat ainakin pitää olla paksumpaa liimapuuta ehkä... nuo entiset on ehkä 2cm paksuudeltaan... nyt kun ajattelen/muistelen tässä asiaa. seinässä on sellainen 3½-5 cm paksuinen muotoiltu liimalevy johon askeltat on ilmeisesti upotetu hieman ja toisella puolen saman levyinen liimalevy johon se kaide on upotettu rimojen kanssa.
Eikä ne puurimat ole kauniit -> siks mä niistä sorvatuista haaveilin.
Joskus vuosia sitten mä sellaisia sorvattuja näin K-raudassa, vai oliko se Bauhausissa, kun Emon kanssa olin Bampuverho ostoksilla grillikatokseen maille. Ja kyllä mulle kävis umpiportaat, kauneilla sorvatuilla kaiteilla. Niiden portaiden alle vois vaikka laittaa sitten nojatuolin tai kahdenistuttavan sohvan... josta saa tarvittaessa levitettyä vuoteen. (vieraalle)
Muutkin asiasta ymmärtävät vois vastata... ja omia mielipiteitään esittää asiasta, kun mun tiedot ja taidot ei ihan häihin asioihin riitä!
- Kiitos jo etukäteen! trollikka kirjoitti:
No neuvo nyt sitten mua, jos asiasta mua enemmän kerta tiedät. Nyt siinä on sellaiset rimpulat avoportaat... notkuvat jo Faijan painon alla, siis selvästi taipuvat alle 100 kg? (luulisin)
Kai niitä sorvattuja kaiteita ja kapuloita saa valmiinakin ostaa? Poraa reikiä kaiteeseen ja pinnat väliin tai jotenkin sellain... ehkä? Askelmat ainakin pitää olla paksumpaa liimapuuta ehkä... nuo entiset on ehkä 2cm paksuudeltaan... nyt kun ajattelen/muistelen tässä asiaa. seinässä on sellainen 3½-5 cm paksuinen muotoiltu liimalevy johon askeltat on ilmeisesti upotetu hieman ja toisella puolen saman levyinen liimalevy johon se kaide on upotettu rimojen kanssa.
Eikä ne puurimat ole kauniit -> siks mä niistä sorvatuista haaveilin.
Joskus vuosia sitten mä sellaisia sorvattuja näin K-raudassa, vai oliko se Bauhausissa, kun Emon kanssa olin Bampuverho ostoksilla grillikatokseen maille. Ja kyllä mulle kävis umpiportaat, kauneilla sorvatuilla kaiteilla. Niiden portaiden alle vois vaikka laittaa sitten nojatuolin tai kahdenistuttavan sohvan... josta saa tarvittaessa levitettyä vuoteen. (vieraalle)
Muutkin asiasta ymmärtävät vois vastata... ja omia mielipiteitään esittää asiasta, kun mun tiedot ja taidot ei ihan häihin asioihin riitä!
- Kiitos jo etukäteen!Jos sulla on haaveissa avoporras, niin tarvitset puuseppää, et kirvesmiestä.
Sinun omat aikatauluhaaveesi voivat johtaa sinut vain epätyydyttävän ratkaisun hakemiseen, ei muuta.trollikka kirjoitti:
" Ihan oikeen toimit kun olit asian varmistanutkin niin ei paljon jää mussutukselle sijaa..."
Mä en osaa olla edes pahoillani hänen vuokseen... käsittääkseni rakennuspuolelta löytyy tähän aikaan vuodesta töitä. Mulla itselläni on haussa timpuri; joka rakentaisi uudet tukevat portaat yläkertaan. Puusepältä joka teki kaapiston koko seinälle vanhempieni makkariin... asiasta kyselin ett oisko mahdollista? Tuli vastaus; ett mahdollista joskus joulukuussa aikaisintaan! =))sehän sussa on just jännä että sä uskallat pitää puolias, se on hyvä piirre vaikka joskushan siinä voi tulla vähän ylilyöntiä mutta ei vissiin tällä kertaa, hyvin hoidettu. Sittenhän se ois ollu vähän harmi jos oiskin majksanu oikeesti mutta ei se oo kun kerran litomaan on lähtenyt työmaaltakin, ihan viisas ratkasu kyllä kun kuitti kyllä lentäis ihan varmaan, jospa toi oppi tuosta sitten jotain :D
Porrashommaan sanoisin että jos on suorat voiis varmaan tilata valmiinakin jostain kun vaan ottaa tarkat mitat mutta jos kovin mutkikkaan malliset voi menä hankalaks. Taitava timpuri/puuseppä kyllä pyöräyttää paikanpäälläkin varmaan mutta jos on mahdollista mitat ottaa niin saattas tehtaassa tehdyt olla nätit, Pikaisesti googlasin niin tuolta vois saada kohtuuhintaan, pikkukylä raahen lähellä:
http://jussi-portaat.fi/porrasvalikoima/oppaat-ja-esitteet/
Bauhauksessa näyttäs olevan kierreportaita valmiiina, onhan noillakin hintaa mutta jos saa sovitettua vois olla ihan tyylikkäät:
https://www.bauhaus.fi/rakentaminen-ja-remontointi/portaat-ja-kaiteet/portaat.html?p=1
Jos tulee seinän viereen voi olla helpompi löytää, tuossahan ois aika tyylikkäät. vähän pystyy mittoja modaamaan mutta miten lie sitten kalliiksi tulee:
https://www.taloon.com/portaat-fontanot-pixima-long-suora-malli-pyokki-kromi-65-cm/FNT-K18035/dp
Näyttäähn noilla valikoimaa olevan jonkin verran:
https://www.taloon.com/portaat/8492/dg
Ite jos itelle alkasin tekemään varmaan jotakuinkiin tuontyyppisesti väsäisin leveistä lankuista mitä tuossa kuvassa näkyy:
http://lh3.googleusercontent.com/-G_ETonjCKwY/VkmELMNr9vI/AAAAAAAAC-Y/_v6MF6Tjjig/s320/20151109_075907.jpg
Tuossa muuten hyvää vinkkiä mitoitukseen ja yksinkertaisen tyylikäs porrasmalli, pystyy timpuri lankuista rakentamaan:
https://teeitse.com/talo/portaat/puutyotekniikka-portaiden-rakentaminen- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
sehän sussa on just jännä että sä uskallat pitää puolias, se on hyvä piirre vaikka joskushan siinä voi tulla vähän ylilyöntiä mutta ei vissiin tällä kertaa, hyvin hoidettu. Sittenhän se ois ollu vähän harmi jos oiskin majksanu oikeesti mutta ei se oo kun kerran litomaan on lähtenyt työmaaltakin, ihan viisas ratkasu kyllä kun kuitti kyllä lentäis ihan varmaan, jospa toi oppi tuosta sitten jotain :D
Porrashommaan sanoisin että jos on suorat voiis varmaan tilata valmiinakin jostain kun vaan ottaa tarkat mitat mutta jos kovin mutkikkaan malliset voi menä hankalaks. Taitava timpuri/puuseppä kyllä pyöräyttää paikanpäälläkin varmaan mutta jos on mahdollista mitat ottaa niin saattas tehtaassa tehdyt olla nätit, Pikaisesti googlasin niin tuolta vois saada kohtuuhintaan, pikkukylä raahen lähellä:
http://jussi-portaat.fi/porrasvalikoima/oppaat-ja-esitteet/
Bauhauksessa näyttäs olevan kierreportaita valmiiina, onhan noillakin hintaa mutta jos saa sovitettua vois olla ihan tyylikkäät:
https://www.bauhaus.fi/rakentaminen-ja-remontointi/portaat-ja-kaiteet/portaat.html?p=1
Jos tulee seinän viereen voi olla helpompi löytää, tuossahan ois aika tyylikkäät. vähän pystyy mittoja modaamaan mutta miten lie sitten kalliiksi tulee:
https://www.taloon.com/portaat-fontanot-pixima-long-suora-malli-pyokki-kromi-65-cm/FNT-K18035/dp
Näyttäähn noilla valikoimaa olevan jonkin verran:
https://www.taloon.com/portaat/8492/dg
Ite jos itelle alkasin tekemään varmaan jotakuinkiin tuontyyppisesti väsäisin leveistä lankuista mitä tuossa kuvassa näkyy:
http://lh3.googleusercontent.com/-G_ETonjCKwY/VkmELMNr9vI/AAAAAAAAC-Y/_v6MF6Tjjig/s320/20151109_075907.jpg
Tuossa muuten hyvää vinkkiä mitoitukseen ja yksinkertaisen tyylikäs porrasmalli, pystyy timpuri lankuista rakentamaan:
https://teeitse.com/talo/portaat/puutyotekniikka-portaiden-rakentaminenKiitti vinkeistä, mä en kierreportaita vanhaan puutaloon huoli. Enkä ole innostunut metalliportaista ainakaan, ei tarvitse kun yhden ihmisen porukassa olevan sellaisen, joka ei metalliportaissa osaa kulkea... puutalossa ne äänet kantautuu... naapureidenkin kiusaksi.
Mulla on yks tuttu ihminen joka on asunut vuoskymmeniä puutalossa Aurajoen itärannan puolella.
Kerran olin kylässä hänen luonaan ja katsottiin elokuvaa; kun kuului ihmeellistä "kolinaa" ja hetken päästä se toistui vielä pahempana. En voinut olla kysymättä mistä tollainen kolina johtuu?
Emmi sanoi ett luultavasti naapurissa on taas kylässä joku, joka ei osaa metallisia rappuita kulkea kolistelematta. Siis se ihminen ilmeisesti harppoi ylös ne rappuut, alastulossa juoksi... ja silloin oli ilta eikä mikään hiljainen yöaika!
Ei se kolina nyt varsinaisesti silloin häirinnyt... mutt jäi kyllä mieleeni. Yöllä siihen ois varmaan naapurissakin herännyt ja tuskin kovin iloinen ois ollut... mä en ainakaan, jos häiriön aiheuttaja asuu kaiken lisäksi eri huushollissa. Ja rappusten hankinta on vuoskausiksi eteenpäin, silloin kun ne ovat laadukkaat. Eli oli tuossa nuo Jussiportaat jotka pitää kyllä jonkun ammattilaisen mitoittaa... mulla tupakeittiön lattiapinnasta-> yläkerran makkarin lattiapintaan 304cm.
Kyllä noihin portaisiin on ainakin yks mutka tehtävä jo aika alkumetrien aikana... jottei mitään puolen metrin askel nousua tule. Minusta sellainen 15-16 cm nousu korkeintaan on sopiva, pääsisi mun Emokin varmaan yläkerran vessassa käymään tarvittaessa. Saa jompikumpi broideistani tai Faija käydä noita neuvotteluja... ainakin aluksi, niin tiedetään paremmin missä hintaluokassa mennään, kun en halua mitään "naisasiakas lisää" maksaa! Veikkaan ett aika arvokkaat ovat, siltä nuo ainakin näyttivät ja mittatilaustyönä teetettynä valmiina paikoilleen asennettuna.
Siis puuportaiden niiden on oltava. Amen, mutt kiitoksia sulle vaivan näöstä... taas kerran! trollikka kirjoitti:
Kiitti vinkeistä, mä en kierreportaita vanhaan puutaloon huoli. Enkä ole innostunut metalliportaista ainakaan, ei tarvitse kun yhden ihmisen porukassa olevan sellaisen, joka ei metalliportaissa osaa kulkea... puutalossa ne äänet kantautuu... naapureidenkin kiusaksi.
Mulla on yks tuttu ihminen joka on asunut vuoskymmeniä puutalossa Aurajoen itärannan puolella.
Kerran olin kylässä hänen luonaan ja katsottiin elokuvaa; kun kuului ihmeellistä "kolinaa" ja hetken päästä se toistui vielä pahempana. En voinut olla kysymättä mistä tollainen kolina johtuu?
Emmi sanoi ett luultavasti naapurissa on taas kylässä joku, joka ei osaa metallisia rappuita kulkea kolistelematta. Siis se ihminen ilmeisesti harppoi ylös ne rappuut, alastulossa juoksi... ja silloin oli ilta eikä mikään hiljainen yöaika!
Ei se kolina nyt varsinaisesti silloin häirinnyt... mutt jäi kyllä mieleeni. Yöllä siihen ois varmaan naapurissakin herännyt ja tuskin kovin iloinen ois ollut... mä en ainakaan, jos häiriön aiheuttaja asuu kaiken lisäksi eri huushollissa. Ja rappusten hankinta on vuoskausiksi eteenpäin, silloin kun ne ovat laadukkaat. Eli oli tuossa nuo Jussiportaat jotka pitää kyllä jonkun ammattilaisen mitoittaa... mulla tupakeittiön lattiapinnasta-> yläkerran makkarin lattiapintaan 304cm.
Kyllä noihin portaisiin on ainakin yks mutka tehtävä jo aika alkumetrien aikana... jottei mitään puolen metrin askel nousua tule. Minusta sellainen 15-16 cm nousu korkeintaan on sopiva, pääsisi mun Emokin varmaan yläkerran vessassa käymään tarvittaessa. Saa jompikumpi broideistani tai Faija käydä noita neuvotteluja... ainakin aluksi, niin tiedetään paremmin missä hintaluokassa mennään, kun en halua mitään "naisasiakas lisää" maksaa! Veikkaan ett aika arvokkaat ovat, siltä nuo ainakin näyttivät ja mittatilaustyönä teetettynä valmiina paikoilleen asennettuna.
Siis puuportaiden niiden on oltava. Amen, mutt kiitoksia sulle vaivan näöstä... taas kerran!Juu, hyviä pointteja sulla tuossa. Tuo askelkorkeusjuttu on semmonen että se kannattaa tarkistaa kun nin kuin siinä videollakin tais mainita että siinä on jotain lakisääteisiäkin juttuja niissä porrasväleissä. Juu, kilpailuttaa kannattaa aina vähän niin ei mee ylihinnoitteluksi. Joka tapauksessahan siinä rahaa kyllä palaa mutta onhan ne sitten varmaan melko pitkäikäiset kun laittaa kunnolliset, siks ehkä kannattaa ottaa joko semmosesta firmasta jkoka muutenkin noita valmistaa tai jos paikan päällä tekee niin semmonen joka ennenkin tehny, jos ihan turastelija tulee saattaa maksaa enemnmän ja huonot astella niin harmittaa sitten aina. Tiiän tuon kun joskus yhdellä kurssilla cadilla piirrettiin harjotuksena portaat niin vähän joutuu kattomaan mitoitusta että osuu kohdilleen mutta jos jonnekin firmaan vaikka valokuvat tilasta & aukoista & kiinnityskohdista ja mittatiedot toimittaa osaavat varmaan tehdä passelit ja toimittaa osat. Tuolla jussi-portailla kyllä ihan hyviä malleja ja varmaan ihan puutaloon käypäsiä. Tuossa yhydessä kuvassa näyttäs olevan koiraporttikin alhaalla, sullakin vois olla hyvä sellanen laittaa tai ainakin huomioda kiinnitysmahdollisuus kun karvaturri toisinaan sun luona varmaan kyläilee.
trollikka kirjoitti:
Kiitti vinkeistä, mä en kierreportaita vanhaan puutaloon huoli. Enkä ole innostunut metalliportaista ainakaan, ei tarvitse kun yhden ihmisen porukassa olevan sellaisen, joka ei metalliportaissa osaa kulkea... puutalossa ne äänet kantautuu... naapureidenkin kiusaksi.
Siis puuportaiden niiden on oltava. Amen, mutt kiitoksia sulle vaivan näöstä... taas kerran!Jos suora porras ei onnistu ja haluat avoportaan, niin menee automaattisesti puusepän mittaportaisiin. Kerrosten korkeusero on suuri, ja jos haluat 15-16 sentin nousulla, niin silloin puhutaa noin 31 sentin etenemästä. Suoralla portaalla tuo tarkoittaisi lähes 6 metrin vaakasuuntaista kokonaismittaa, se vie paljon tilaa huoneistosta.
Otat ehdottomasti oikeisiin porrasvalmistajiin yhteyttä ja pyydät heiltä suositusta tilaan parhaiten sopivasta porrasmallista ja sen mitoituksesta. Luulen että parhaiten toimisi korkea nousu, eli mahdollisimman lähelle tuota suositeltavaa maksimia 21 senttiä.
Kierreporras on hyvä koska siihen saadaan nousua tasaisemmin koko portaan mitalle, mutta jos haluat lepotason, niin ehkäpä Y-porras olisi paras jos se tilan puolesta onnistuu. Muista kuitenkin että lepotasot ja matalat askelnousut vievät tilaa huoneistosta.- Trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Juu, hyviä pointteja sulla tuossa. Tuo askelkorkeusjuttu on semmonen että se kannattaa tarkistaa kun nin kuin siinä videollakin tais mainita että siinä on jotain lakisääteisiäkin juttuja niissä porrasväleissä. Juu, kilpailuttaa kannattaa aina vähän niin ei mee ylihinnoitteluksi. Joka tapauksessahan siinä rahaa kyllä palaa mutta onhan ne sitten varmaan melko pitkäikäiset kun laittaa kunnolliset, siks ehkä kannattaa ottaa joko semmosesta firmasta jkoka muutenkin noita valmistaa tai jos paikan päällä tekee niin semmonen joka ennenkin tehny, jos ihan turastelija tulee saattaa maksaa enemnmän ja huonot astella niin harmittaa sitten aina. Tiiän tuon kun joskus yhdellä kurssilla cadilla piirrettiin harjotuksena portaat niin vähän joutuu kattomaan mitoitusta että osuu kohdilleen mutta jos jonnekin firmaan vaikka valokuvat tilasta & aukoista & kiinnityskohdista ja mittatiedot toimittaa osaavat varmaan tehdä passelit ja toimittaa osat. Tuolla jussi-portailla kyllä ihan hyviä malleja ja varmaan ihan puutaloon käypäsiä. Tuossa yhydessä kuvassa näyttäs olevan koiraporttikin alhaalla, sullakin vois olla hyvä sellanen laittaa tai ainakin huomioda kiinnitysmahdollisuus kun karvaturri toisinaan sun luona varmaan kyläilee.
Mä taidan olla jo niin pitkällä Pojun koulutuksessa ettei se mene yläkertaan asti suoraan.
Kyllä se on herrasmies luonteeltaan ja uskoo jos sanon ettei sillä ole asiaa ylös... sen paikka on siinä mihin sen oman maton pätkän asetan... vaikka pöydän alle! Vanhemmat just tänään kehuivat miten helppoa sen kanssa on asua, kun sitä on koulutettu... ja se ymmärtää jo äänensävystä asioita.
Jos se kokee vieraan ihmisen äänensävyssä jotain uhkaavaa... tulee perheenjäsenen viereen ja ääntelee ärähtäen vieraalle.
Sillä ei ole lupaa muuhun kuin murinaan, mutt mä uskon ett sekin riittää; täysin vieraalle ihmiselle.
Sitä mä en vielä ole sille ollut opettamassa... miten reagoida jos joku käy kiinni ...tai lyö mua.
Se kun on kuitenkin iso riski, jos koira ymmärtää väärin ja käy kiinni johonkin syyttömästi.
Joten taidan unohtaa kokonaan sen fyysisen puolustuksen opettamisen sille... tosipaikan tullen luulen sen kyllä keksivän ihan itse mitä tehdä. Toivottavasti se ei koskaan tilanteeseen joudu. Trollikka kirjoitti:
Mä taidan olla jo niin pitkällä Pojun koulutuksessa ettei se mene yläkertaan asti suoraan.
Kyllä se on herrasmies luonteeltaan ja uskoo jos sanon ettei sillä ole asiaa ylös... sen paikka on siinä mihin sen oman maton pätkän asetan... vaikka pöydän alle! Vanhemmat just tänään kehuivat miten helppoa sen kanssa on asua, kun sitä on koulutettu... ja se ymmärtää jo äänensävystä asioita.
Jos se kokee vieraan ihmisen äänensävyssä jotain uhkaavaa... tulee perheenjäsenen viereen ja ääntelee ärähtäen vieraalle.
Sillä ei ole lupaa muuhun kuin murinaan, mutt mä uskon ett sekin riittää; täysin vieraalle ihmiselle.
Sitä mä en vielä ole sille ollut opettamassa... miten reagoida jos joku käy kiinni ...tai lyö mua.
Se kun on kuitenkin iso riski, jos koira ymmärtää väärin ja käy kiinni johonkin syyttömästi.
Joten taidan unohtaa kokonaan sen fyysisen puolustuksen opettamisen sille... tosipaikan tullen luulen sen kyllä keksivän ihan itse mitä tehdä. Toivottavasti se ei koskaan tilanteeseen joudu.No hyvinhän sä olet sen sitten koulutellut jo ja varmaan tosiaan ei ehkä tarpeen mitään "taistelukoulutusta" pitää, onhan koirat kuitenkin fiksuja elukoita niin varmaan ymmärtääkin aika hyvin tositilanteen ja leikin eron. Toivottavasti ei tosiaan tulee sellaista tilannetta ikinä vastaan ja jos tulee niin kyllähän sinäkin melkoisen karpaasin varmaan nippuun pistät tarvittaessa niin ehkä poju ei ehdi väliin ollenkaan.
- trollikka
Ananias kirjoitti:
Jos suora porras ei onnistu ja haluat avoportaan, niin menee automaattisesti puusepän mittaportaisiin. Kerrosten korkeusero on suuri, ja jos haluat 15-16 sentin nousulla, niin silloin puhutaa noin 31 sentin etenemästä. Suoralla portaalla tuo tarkoittaisi lähes 6 metrin vaakasuuntaista kokonaismittaa, se vie paljon tilaa huoneistosta.
Otat ehdottomasti oikeisiin porrasvalmistajiin yhteyttä ja pyydät heiltä suositusta tilaan parhaiten sopivasta porrasmallista ja sen mitoituksesta. Luulen että parhaiten toimisi korkea nousu, eli mahdollisimman lähelle tuota suositeltavaa maksimia 21 senttiä.
Kierreporras on hyvä koska siihen saadaan nousua tasaisemmin koko portaan mitalle, mutta jos haluat lepotason, niin ehkäpä Y-porras olisi paras jos se tilan puolesta onnistuu. Muista kuitenkin että lepotasot ja matalat askelnousut vievät tilaa huoneistosta.Pakko kertoa ett nyt en tiedä mitä sä lepotasolla tarkoitat! Kuntoa mulla riittää taatusti enemmän mitä keskiverto muijalta, ikääkin vasta 30v. Mutt mun iäkäs äitini, joka on sairastanut aivohalvauksen, ei taatusti pysty harppimaan portaita joissa nousu olis 21cm. Mulla on tupakeittiö karkeesti hiukan yli 20m² ja yläkerrassa makkari wc ja suihku.
Eikä koko huushollissa ole toista vessaa... niin vierailut tulee olemaan todella hankalia silloin järjestää, edes tupaantuliaisia hänelle. Enkä mä tuolihissiäkään tänne puutaloon millään saa.
Mulla alkaa into hiipumaan... pikku hiljaa, aina jotain hankaluutta. trollikka kirjoitti:
Pakko kertoa ett nyt en tiedä mitä sä lepotasolla tarkoitat! Kuntoa mulla riittää taatusti enemmän mitä keskiverto muijalta, ikääkin vasta 30v. Mutt mun iäkäs äitini, joka on sairastanut aivohalvauksen, ei taatusti pysty harppimaan portaita joissa nousu olis 21cm. Mulla on tupakeittiö karkeesti hiukan yli 20m² ja yläkerrassa makkari wc ja suihku.
Eikä koko huushollissa ole toista vessaa... niin vierailut tulee olemaan todella hankalia silloin järjestää, edes tupaantuliaisia hänelle. Enkä mä tuolihissiäkään tänne puutaloon millään saa.
Mulla alkaa into hiipumaan... pikku hiljaa, aina jotain hankaluutta.Jos portaita haikailet, niin sinun pitää vähän paneutua aiheeseen.
Lepotasoksi kutsutaan välitasoa jossa porras tekee mutkan ilman että askelmista tehdään kiilamaisia.
Pohdin minkälaiset tikapuut sulla on nyt siellä?trollikka kirjoitti:
Pakko kertoa ett nyt en tiedä mitä sä lepotasolla tarkoitat! Kuntoa mulla riittää taatusti enemmän mitä keskiverto muijalta, ikääkin vasta 30v. Mutt mun iäkäs äitini, joka on sairastanut aivohalvauksen, ei taatusti pysty harppimaan portaita joissa nousu olis 21cm. Mulla on tupakeittiö karkeesti hiukan yli 20m² ja yläkerrassa makkari wc ja suihku.
Mulla alkaa into hiipumaan... pikku hiljaa, aina jotain hankaluutta.Älähän sano etteikö saisi, aika kevytrakenteisissakin portaissa näyttää noita tuolihissejä olevan:
https://www.hissiryhma.fi/tuote/homeglide-porrashissi/
https://www.kotihissi.fi/hissituotteet/porrashissit/
No kyllähän nuokin kustantaa varmaan aikalailla, toisaalta taas jos jokus myy se voisi näkyä myyntihinnassa kun kyllähän ihmisistä iso osa alkaa olla ikääntyneitä. Hyvähän tuo on huomioida jos uusit portaita että jos vaikka mahdolisuus laittaa/lisät myöhemmin niin on eräänlainen myyntivaltti ehkä myös.- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
No hyvinhän sä olet sen sitten koulutellut jo ja varmaan tosiaan ei ehkä tarpeen mitään "taistelukoulutusta" pitää, onhan koirat kuitenkin fiksuja elukoita niin varmaan ymmärtääkin aika hyvin tositilanteen ja leikin eron. Toivottavasti ei tosiaan tulee sellaista tilannetta ikinä vastaan ja jos tulee niin kyllähän sinäkin melkoisen karpaasin varmaan nippuun pistät tarvittaessa niin ehkä poju ei ehdi väliin ollenkaan.
"kyllähän sinäkin melkoisen karpaasin varmaan nippuun pistät "
En kyllä yhtään pidempää matsia ota kuin on tarpeen saada kiinnipitäjä irti minusta, eli heitän mielelläni ukon ilmalentona kun saan tilaisuuden... alastuloa en edes jää seuraamaan, kävi kuin kävi. Kun ote minusta on irti...otan ritolat välittömästi paikalta, niin paljon kuin suinkin kintuistani irti saan -> pakoon, mä en ole mikään vapaa ottelija, enkä ole harrastanut potkunyrkkeilyäkään.
Mutt kaksin kamppailussa kyllä olen äijän jalkapöydälle polkaissut korkkarilla, ja usko huvikses ett isokin mies itkee... siis on kyyneleet virranneet, puolin sun toisin.
Mulla irtos tuossa tuoksinassa tukkona hiuksia päästä ja vähän päänahkaakin ... joten aika tasoissa oltiin. Sovintoa en alkanut asiasta oikeastaan hieromaan, en vaan maksanut korvauksia hänelle joita multa pyysi... sanoin vieväni asian poliisille ja oikeuteen, jos on tarpeellista.
Mulla oli vasta dokumenttia esittää omista vaurioistani, lääkärintodistus ja valokuvat mustelmista sekä harjaamani irtohiukset, isot tukkot hiusjuurineen; kirjekuoreen säilöttynä. Ovat yhä tallessa.
Menen pesemään Emon, on menossa nukkumaan... lähtevät huomenna Faijan kanssa Poriin.
Öitä kaikille! trollikka kirjoitti:
"kyllähän sinäkin melkoisen karpaasin varmaan nippuun pistät "
En kyllä yhtään pidempää matsia ota kuin on tarpeen saada kiinnipitäjä irti minusta, eli heitän mielelläni ukon ilmalentona kun saan tilaisuuden... alastuloa en edes jää seuraamaan, kävi kuin kävi. Kun ote minusta on irti...otan ritolat välittömästi paikalta, niin paljon kuin suinkin kintuistani irti saan -> pakoon, mä en ole mikään vapaa ottelija, enkä ole harrastanut potkunyrkkeilyäkään.
Mutt kaksin kamppailussa kyllä olen äijän jalkapöydälle polkaissut korkkarilla, ja usko huvikses ett isokin mies itkee... siis on kyyneleet virranneet, puolin sun toisin.
Mulla irtos tuossa tuoksinassa tukkona hiuksia päästä ja vähän päänahkaakin ... joten aika tasoissa oltiin. Sovintoa en alkanut asiasta oikeastaan hieromaan, en vaan maksanut korvauksia hänelle joita multa pyysi... sanoin vieväni asian poliisille ja oikeuteen, jos on tarpeellista.
Mulla oli vasta dokumenttia esittää omista vaurioistani, lääkärintodistus ja valokuvat mustelmista sekä harjaamani irtohiukset, isot tukkot hiusjuurineen; kirjekuoreen säilöttynä. Ovat yhä tallessa.
Menen pesemään Emon, on menossa nukkumaan... lähtevät huomenna Faijan kanssa Poriin.
Öitä kaikille!Juu, muistan sen tapauksen ja varmaan on sattunut, minun varpaille joskus tungoksessa korkkareilla tallottiin ihan vahingossa ja sekin sattui ihan prkleesti kun siinä tulee pienelle alalle paine, saati sitten kun ihan kunnolla polkaistaan, melkein säälisin tyyppiä jos ei se olisi itse aiheuttanut ja aloittanut sitä :D
Juu, öitä sullekin :)Harmaaritari kirjoitti:
Älähän sano etteikö saisi, aika kevytrakenteisissakin portaissa näyttää noita tuolihissejä olevan:
No kyllähän nuokin kustantaa varmaan aikalailla, toisaalta taas jos jokus myy se voisi näkyä myyntihinnassa kun kyllähän ihmisistä iso osa alkaa olla ikääntyneitä. Hyvähän tuo on huomioida jos uusit portaita että jos vaikka mahdolisuus laittaa/lisät myöhemmin niin on eräänlainen myyntivaltti ehkä myös.Tuossa alemmassa linkissä flow2 näyttäisi olevan sellainen mikä sopisi trollikan kohteeseen.
Ananias kirjoitti:
Tuossa alemmassa linkissä flow2 näyttäisi olevan sellainen mikä sopisi trollikan kohteeseen.
Totta, pyörähtää melko pienessä tilassa eikä tainnut hirveästi vaatia mitään välitukia kun on vaan tukeasti ylhäältä & alhaalta kiinni ja on myös ilmeisesti helppo laittaa myös jälkiasennuksena. Aika hinnakashan tuommoinen toki on mutta hyvä että on tuollaisikain olemassa semmoisille jotka tarvitsee.
Harmaaritari kirjoitti:
Totta, pyörähtää melko pienessä tilassa eikä tainnut hirveästi vaatia mitään välitukia kun on vaan tukeasti ylhäältä & alhaalta kiinni ja on myös ilmeisesti helppo laittaa myös jälkiasennuksena. Aika hinnakashan tuommoinen toki on mutta hyvä että on tuollaisikain olemassa semmoisille jotka tarvitsee.
Ihan noiden trollikan ilmoittamien tietojen pohjalta pystyn sanomaan että jyrkkä kierreporras on kaikkein toimivin ratkaisu, se säästää huonetilaa.
Se tarkoittaa että liikuntarajoitteiselle pitää järkätä tuolihissi.Ananias kirjoitti:
Ihan noiden trollikan ilmoittamien tietojen pohjalta pystyn sanomaan että jyrkkä kierreporras on kaikkein toimivin ratkaisu, se säästää huonetilaa.
Se tarkoittaa että liikuntarajoitteiselle pitää järkätä tuolihissi.Joo, latttiapinta-ala on varmaan sen verran pieni että jokatapausessa jonkilainen taitos sinne tulee ja kierreporras kieltämättä menis pienimmässä tilassa varmaan.
Nyt lähtee jo ehkä vähän lapasesta mutta joku tuollanenhan ois muuten kätevä:
https://acaiberry-products.com/wp-content/uploads/2018/05/best-chair-lifts-for-home-awesome-9-best-visilift-glass-elevators-in-modern-residential-homes-images-than-best-of-chair-lifts-for-home-ideas-compact.jpg
Ei taada vääan täältä löytyä valmistajaa/myyjää oikein mutta noitahhan saattais pystyä ihan kailpailukykyiseen hintaan tekemään vrt. tuolihissit. Kuinhan lainsaaädäntö suhtautuisi. hyvä businesidea voi olla tuollasten valmistus ja/tai myynti kun väestö ikääntyy.Harmaaritari kirjoitti:
Joo, latttiapinta-ala on varmaan sen verran pieni että jokatapausessa jonkilainen taitos sinne tulee ja kierreporras kieltämättä menis pienimmässä tilassa varmaan.
Nyt lähtee jo ehkä vähän lapasesta mutta joku tuollanenhan ois muuten kätevä:
https://acaiberry-products.com/wp-content/uploads/2018/05/best-chair-lifts-for-home-awesome-9-best-visilift-glass-elevators-in-modern-residential-homes-images-than-best-of-chair-lifts-for-home-ideas-compact.jpg
Ei taada vääan täältä löytyä valmistajaa/myyjää oikein mutta noitahhan saattais pystyä ihan kailpailukykyiseen hintaan tekemään vrt. tuolihissit. Kuinhan lainsaaädäntö suhtautuisi. hyvä businesidea voi olla tuollasten valmistus ja/tai myynti kun väestö ikääntyy.Tuo voisi olla ihan unelmaratkaisu jos tuohon saisi hissitoiminnon lisäksi vielä höyrykaappiominaisuuden. Säästäisi tilaa.
Ananias kirjoitti:
Tuo voisi olla ihan unelmaratkaisu jos tuohon saisi hissitoiminnon lisäksi vielä höyrykaappiominaisuuden. Säästäisi tilaa.
Joo, siinä vois olla höyryt ja saunat ja ¨suihkut samassa. Oiskin hyvä kun yläkerran makkarista hyppäis vaan pömpeliin ja suihkuttelis siinä matkalla alakertaan. Kompakti tilaratkaisu, Itseasiassa muuten jos uutta taloa tekis tuollanen hissi vois olla aika hyvä, maksaahan ne portaatkin eikä tuossa nyt hirveän isoja moottoreita tarviis liikutteluun ja jos talo maksaa muutaman sadan tuhannen verran ei ois iso rikka siinä rokassa hissin laitto ja tilaa säästävä ratkasu ois tuollanen. Varsinkin jos joku 50 pari alkais rakentamaan moneen kerrokseen vois olla hyvinkin hyvä ratkaisu tuollanen pieni hissihommeli. Jep, no nyt öitä, pitää lähtä nukkumaan.
Harmaaritari kirjoitti:
Joo, siinä vois olla höyryt ja saunat ja ¨suihkut samassa. Oiskin hyvä kun yläkerran makkarista hyppäis vaan pömpeliin ja suihkuttelis siinä matkalla alakertaan. Kompakti tilaratkaisu, Itseasiassa muuten jos uutta taloa tekis tuollanen hissi vois olla aika hyvä, maksaahan ne portaatkin eikä tuossa nyt hirveän isoja moottoreita tarviis liikutteluun ja jos talo maksaa muutaman sadan tuhannen verran ei ois iso rikka siinä rokassa hissin laitto ja tilaa säästävä ratkasu ois tuollanen. Varsinkin jos joku 50 pari alkais rakentamaan moneen kerrokseen vois olla hyvinkin hyvä ratkaisu tuollanen pieni hissihommeli. Jep, no nyt öitä, pitää lähtä nukkumaan.
Katsotaan mitä trollikka tuumaa, idea on ainakin luova. Öitä sullekin.
- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Älähän sano etteikö saisi, aika kevytrakenteisissakin portaissa näyttää noita tuolihissejä olevan:
No kyllähän nuokin kustantaa varmaan aikalailla, toisaalta taas jos jokus myy se voisi näkyä myyntihinnassa kun kyllähän ihmisistä iso osa alkaa olla ikääntyneitä. Hyvähän tuo on huomioida jos uusit portaita että jos vaikka mahdolisuus laittaa/lisät myöhemmin niin on eräänlainen myyntivaltti ehkä myös.Kiitti vihjeestä, tuolainen tulee hommattavaksi, tuolihissi Flow2, Emo kustantaa sellaisen. Ihan itseään ajatellen, minun asuntooni, ett pääsee vessaan ja suihkuunkin tarvittaessa. Voi jopa yöpyä joskus luonani tarvittaessa, jos Faijalla on menoa jonnekin.
Eivät sitten aamulla lähteneetkään Poriin, Faija on huonokuntoinen...väsynyt ja huono olo. Ei saanut nukutuksi kunnolla kun yölläkin oli niin lämmintä. Kuulin kuinka kävi keittiössä juomassa kylmää olutta, istui parvekkeella ja meni nukkumaan.
Hetken kuluttua heräsin jälleen... Faija kävi suihkussa ½-neljältä aamuyöstä, ja meni takaisin nukumaan.
Kävin kysymässä miten hän voi? Käski mun mennä nukkumaan, eikä kysellä vointia keskellä yötä! Hän halusi ainoastaan nukkua, eikä vastata typeriin kysymyksiin! Teki mieli kirota ääneen!
Siis selvästi voi huonosti silloin yöllä... ei vaan myöntänyt mitään, kun ei varmaan pumppu vielä ihan kielenpäällä ollut! Nitrot olivat yöpöydällä... joten lähdin omaan makkariini, en aloittanut jankkaamista aikuisen miehen kanssa... joka oli päättänyt olla sisukas suomainen möllikkä!
Aamulla ei maistunut minkäänlainen ruoka! Ainoastaan iso mukillinen kahvia... eli voi huonosti!
Sanoi ett lähtevät vasta lounaan jälkeen Poriin. Mä vastasin ett Emoa ett taatusti matkaasi ota!
Mä en kanssasi ala tappelemaan sun voinnistasi... mutt tiedoksesi vaan, sinä auton ratissa olet tällä haavaa aika riski liikenteessä, minun mielestäni... ihan näillä viime yön tapahtumilla mitaten.
Mä en pysty sua estämään autolla ajamisesta, mutt Emoa ett mukanasi vie... soitan vaikka poliisit ja lääkärin paikalle, jolle kerron yöstä ja sun kunnon saa todeta ihan ammattilainen!
Emo istui hiljaa aamiaispöydässä ja kuunteli mun kiukkuista vuodatusta... lopulta sanoi etteivät he lähde ainakaan tänään... "Hänellä kun on niin huono olo, ei vaan ole kehdannut sitä aikaisemmin sanoa ääneen." Siinä kohtaa mä hermostuin täysin... toinenkin huonovointinen. Faija oli panemassa kahvimukiaan tiskipöydälle... kun Emo nikkas mulle silmää!
Jaa-ha, sovinnonlähettiläs työssään, ymmärsin vinkin ja lupauksen: ettei nyt matkaan lähde kumpikaan heistä. Minä puolestani liukenin alakertaan töihini.
Vanhemmat kävivät lounaalla ruokalassa, ja Emo tuli toimistonpuolelle käymään -> näytin hänelle tuolihissin ja selitin sen toiminnon... näki myös sen arvioidun lähtöhinnan ilman alvia ja muita lisäkustannuksia. Hän ilmoitti ykskantaan ett maksaa tuolihissin kustannukset täysin; koska hän tarvitsee ehdottomasti sen, oman mukavuutensa ja vapautensa tähden, jotta voi liikua asunnossani. Se pitää ilmoittaa myös portaiden toimittajalle ett tuollainen tulee asennettavaksi portaiden yhteyteen. Yks huoli vähemmän asunnon suhteen!
No olette te kaks ahertaneet mun bropleemani kimpussa... ja pitäneet omaa haukaakin!
Sen suihkun/höyrykaapin saatte asentaa ihan itsellenne... hirveen näköinen olis mun asunnossani, mun mielestäni ainakin. Kiitos palautteestanne!
Päivänjatkoja... se on kohta rapsa-aika taas... kahvit ja jäätelöä... tai juusto/kinkku kierteitä, K-kaupan pakastealtaan valmiista voitaikinasta! Nyt ei kertakaikkiaan jaksa, mutt laatikkoruuan jälkilämmöstä otettin vielä n. 11min. hyöty irti!... ja keittiön tuuletin käy täysillä! trollikka kirjoitti:
Kiitti vihjeestä, tuolainen tulee hommattavaksi, tuolihissi Flow2, Emo kustantaa sellaisen. Ihan itseään ajatellen, minun asuntooni, ett pääsee vessaan ja suihkuunkin tarvittaessa. Voi jopa yöpyä joskus luonani tarvittaessa, jos Faijalla on menoa jonnekin.
Eivät sitten aamulla lähteneetkään Poriin, Faija on huonokuntoinen...väsynyt ja huono olo. Ei saanut nukutuksi kunnolla kun yölläkin oli niin lämmintä. Kuulin kuinka kävi keittiössä juomassa kylmää olutta, istui parvekkeella ja meni nukkumaan.
Hetken kuluttua heräsin jälleen... Faija kävi suihkussa ½-neljältä aamuyöstä, ja meni takaisin nukumaan.
Kävin kysymässä miten hän voi? Käski mun mennä nukkumaan, eikä kysellä vointia keskellä yötä! Hän halusi ainoastaan nukkua, eikä vastata typeriin kysymyksiin! Teki mieli kirota ääneen!
Siis selvästi voi huonosti silloin yöllä... ei vaan myöntänyt mitään, kun ei varmaan pumppu vielä ihan kielenpäällä ollut! Nitrot olivat yöpöydällä... joten lähdin omaan makkariini, en aloittanut jankkaamista aikuisen miehen kanssa... joka oli päättänyt olla sisukas suomainen möllikkä!
Aamulla ei maistunut minkäänlainen ruoka! Ainoastaan iso mukillinen kahvia... eli voi huonosti!
Sanoi ett lähtevät vasta lounaan jälkeen Poriin. Mä vastasin ett Emoa ett taatusti matkaasi ota!
Mä en kanssasi ala tappelemaan sun voinnistasi... mutt tiedoksesi vaan, sinä auton ratissa olet tällä haavaa aika riski liikenteessä, minun mielestäni... ihan näillä viime yön tapahtumilla mitaten.
Mä en pysty sua estämään autolla ajamisesta, mutt Emoa ett mukanasi vie... soitan vaikka poliisit ja lääkärin paikalle, jolle kerron yöstä ja sun kunnon saa todeta ihan ammattilainen!
Emo istui hiljaa aamiaispöydässä ja kuunteli mun kiukkuista vuodatusta... lopulta sanoi etteivät he lähde ainakaan tänään... "Hänellä kun on niin huono olo, ei vaan ole kehdannut sitä aikaisemmin sanoa ääneen." Siinä kohtaa mä hermostuin täysin... toinenkin huonovointinen. Faija oli panemassa kahvimukiaan tiskipöydälle... kun Emo nikkas mulle silmää!
Jaa-ha, sovinnonlähettiläs työssään, ymmärsin vinkin ja lupauksen: ettei nyt matkaan lähde kumpikaan heistä. Minä puolestani liukenin alakertaan töihini.
Vanhemmat kävivät lounaalla ruokalassa, ja Emo tuli toimistonpuolelle käymään -> näytin hänelle tuolihissin ja selitin sen toiminnon... näki myös sen arvioidun lähtöhinnan ilman alvia ja muita lisäkustannuksia. Hän ilmoitti ykskantaan ett maksaa tuolihissin kustannukset täysin; koska hän tarvitsee ehdottomasti sen, oman mukavuutensa ja vapautensa tähden, jotta voi liikua asunnossani. Se pitää ilmoittaa myös portaiden toimittajalle ett tuollainen tulee asennettavaksi portaiden yhteyteen. Yks huoli vähemmän asunnon suhteen!
No olette te kaks ahertaneet mun bropleemani kimpussa... ja pitäneet omaa haukaakin!
Sen suihkun/höyrykaapin saatte asentaa ihan itsellenne... hirveen näköinen olis mun asunnossani, mun mielestäni ainakin. Kiitos palautteestanne!
Päivänjatkoja... se on kohta rapsa-aika taas... kahvit ja jäätelöä... tai juusto/kinkku kierteitä, K-kaupan pakastealtaan valmiista voitaikinasta! Nyt ei kertakaikkiaan jaksa, mutt laatikkoruuan jälkilämmöstä otettin vielä n. 11min. hyöty irti!... ja keittiön tuuletin käy täysillä!Jep, sehän sitten homma ratkesikin aika kivuttomasti, hieno juttu. Sen verran vielä mainitsen että jos sulla mahdollisuus suoraan portaaseen (kun nythän voit laittaa askelmat max. korkeuteen ja tuolla yhdessä kuvassa aika jyrkissäkin poortaissa näyttää olevan) niin näyttää olevan aika pal edullisempi alkaen hinta ja kyllä ymmärettävää kun saa suoralla kiskolla tehdä, tuota suoraan portaan mallia pitäisin jopa melkeinpä edulllisena kun vertaa siihen kääntyvään:
https://www.kotihissi.fi/tuote/homeglide-porrashissi/
Mutta olipa mikä oli porrasmallli siihen tuolihissi löytynee ja varmaan lähtee nyt siitä että tarkat mitat ym. speksit porrasvalmistajalle tieto että tulee porrashissi niin varmaan osaavat sitten parhaan mahdsollisen ratkaisun kertoa ja hissiheppuihinkin jos yhteydessä niin kun kertoo että tehdään uudet portaat heiltäkin voi löytyä vinkkiä tekijöistä & miten kannattaa, tehdä, eiköhän siihern sitten ihan hyvä paketti synny.
Ei ollut aherrusta, oli ihan mukva rupatella kun järkevä aihe ja itsellekin kun samalla selviää mitä löytyy markkinoilta niin win winniähän tuo meillekin oli. Juu, aattelin itekin että varmaan mieluummin jossain uudiskohteessa sellanen pikkuhissi ois ok ja tilaa viemätön ratkaisu, oli vaan hyvä nähdä että semmosiakin löytyy.- trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
Jep, sehän sitten homma ratkesikin aika kivuttomasti, hieno juttu. Sen verran vielä mainitsen että jos sulla mahdollisuus suoraan portaaseen (kun nythän voit laittaa askelmat max. korkeuteen ja tuolla yhdessä kuvassa aika jyrkissäkin poortaissa näyttää olevan) niin näyttää olevan aika pal edullisempi alkaen hinta ja kyllä ymmärettävää kun saa suoralla kiskolla tehdä, tuota suoraan portaan mallia pitäisin jopa melkeinpä edulllisena kun vertaa siihen kääntyvään:
https://www.kotihissi.fi/tuote/homeglide-porrashissi/
Mutta olipa mikä oli porrasmallli siihen tuolihissi löytynee ja varmaan lähtee nyt siitä että tarkat mitat ym. speksit porrasvalmistajalle tieto että tulee porrashissi niin varmaan osaavat sitten parhaan mahdsollisen ratkaisun kertoa ja hissiheppuihinkin jos yhteydessä niin kun kertoo että tehdään uudet portaat heiltäkin voi löytyä vinkkiä tekijöistä & miten kannattaa, tehdä, eiköhän siihern sitten ihan hyvä paketti synny.
Ei ollut aherrusta, oli ihan mukva rupatella kun järkevä aihe ja itsellekin kun samalla selviää mitä löytyy markkinoilta niin win winniähän tuo meillekin oli. Juu, aattelin itekin että varmaan mieluummin jossain uudiskohteessa sellanen pikkuhissi ois ok ja tilaa viemätön ratkaisu, oli vaan hyvä nähdä että semmosiakin löytyy.Siellä on se tulo aukko ylhäällä jo valmiina mihin ne nykyiset rappuut päätyy, joten samaan kohtaan ne rappuset on rakennettava, tai koko huusholli menis remppaan ja maksoin juuri katon maalauksenkin, vaikka pieni hinta se oli verratessa muita menoja. Yks äijä mittailee juuri ikkunoita ja pokia sekä ikkunoiden välejä toisistaan. Tekee tarjouksen kaihtimista ja työstä...kunhan ehtii!
Mä itse laskeskelin ett pakko olla yks mutka ainakin portassa, ettei vuorikiipeilijäksi tarvitse kenenkään ryhtyä... liian jyrkät rappuset mukilille ei myöskään käy! Eikä muksut taas voi tuolihissiäkään yksinään käyttää... siihen en suostu, leikkikalu siitä tulisi huviajeluun. =))
Kiitokset teille molemmille... mä taidan tarjota vieraalleni nyt vadelmamehua janoon tai ykkös pilsnerin. Faijan tuomisia tänne jääkaappiin näin helle aikaan; saa juotavaa ainakin! trollikka kirjoitti:
Siellä on se tulo aukko ylhäällä jo valmiina mihin ne nykyiset rappuut päätyy, joten samaan kohtaan ne rappuset on rakennettava, tai koko huusholli menis remppaan ja maksoin juuri katon maalauksenkin, vaikka pieni hinta se oli verratessa muita menoja. Yks äijä mittailee juuri ikkunoita ja pokia sekä ikkunoiden välejä toisistaan. Tekee tarjouksen kaihtimista ja työstä...kunhan ehtii!
Mä itse laskeskelin ett pakko olla yks mutka ainakin portassa, ettei vuorikiipeilijäksi tarvitse kenenkään ryhtyä... liian jyrkät rappuset mukilille ei myöskään käy! Eikä muksut taas voi tuolihissiäkään yksinään käyttää... siihen en suostu, leikkikalu siitä tulisi huviajeluun. =))
Kiitokset teille molemmille... mä taidan tarjota vieraalleni nyt vadelmamehua janoon tai ykkös pilsnerin. Faijan tuomisia tänne jääkaappiin näin helle aikaan; saa juotavaa ainakin!Juu no sitten menee silleen, hyvä siitä kuitenkin vielä tulee. Sulla on siellä vielä semmoinen vaihe päällä että väliin voi vähän harmittaakin kn kaikkea pitää laittaa ja tuunata, tiiän kun oon pari asuntoa ite remontoinu aikalailla täysin niin välillä voi olla aika voimatonkin olo kun tuntuu ettei asiat etene , jatkuvasti huomaa että "tuokin pitää laittaa", rahaa palaa ja se ehkä on vielä vaan "asunto" mutta tulee se vielä sekin päivä kun huomaat että oot "kotona", siinä vaiheessa sitten tuntuu aika hyvälle kun on kaikki valmista :)
- Totuus-
Oon ostanut vesimelonia joka päivä. Pistän jääkaappiin paloina ja syön sitten kylmänä. Tosi hyvää.
- trollikka
Jep, eikä ole hinnalla pilattua... Ensin lasillinen vettä ja päälle palanen vesimeloonia käy niin janon sammutukseen; jonkun mehun sijasta... vaikka diabeetikolle.
- vaikkasamapatuo
Oma kesäherkkuni, varsinkin helteillä, on talkkuna. Kunnon lautasellinen piimää ja siihen talkkunat puolihuolimattomasti sekoitettuna. Ei sokeria, ei mitään muutakaan ihme konstailua. Sitä syödessä alkaa tuntua että ehkä tässä elämässä on vielä jotain tolkkua.
- hothothothot
Wittu tätä ihmisten kitinää helteistä. Voi lääh ja puuh, kun on raskasta. On niin kuuma ja on niin kuuma. Nautin, ei koskaan ongelma. Kömpisi vaikka sinne kolmenkympin ylle, ihan sama. Joillekin siinäkin ongelma, jos ei ole päivän ajalle toista teepaitaa vaihdettavaksi. On se kauhiaa.
- coldcoldcold
Ärsyttävintä on kun ihmiset kitisee pimeästä ja kylmästä. Pukisivat enemmän päälle tai muuttaisivat muualle.
- aisurimies-
Ei jaksa panna kun on niin kuuma. Tosin suihkussa voi ottaa pikaiset vaimon kanssa.
- KilttiMies89
On nää helteet ihan perseestä, ehdottomasti liikaa kun ulkona alkaa olemaan se 30 astetta lämmintä. Ulkomailla ei ole 30 astetta liikaa mutta Suomessa se on. Ei tässä oikein jaksa mitään tehdä kun ahdistaa ja hikikarpalot valuu otsalta. On tässä jo viikon verran tullut juotua kaljaa mutta alkaa jo sekin tökkimään vastaan.
Perseestä sekin kun koko ajan panettaa eikä ole pillua tarjolla eikä kyllä jaksaisi nussiakkaan vaikka olis. .. Kuka Taikois nää Pirkatin Helteet Pois?.. ;(
.. Mä.. Niiiiiiin .. Qualen.. ;D- NinninEmo
pese persees
- Holmesin_John
Trollikka tarvis kunnon kyydit, mulkun puutetta se vaan kiukuttelee.
- siippa
Ihana trollikka ❤️❤️❤️❤️❤️
- jokumies83
Mä en tykkää yhtään näistä helteistä. 15-20 ois mulle passeli nää yli 30 lämmöt on aivan liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333184Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441589Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19991Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32979- 59943
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22938Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37850Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36813Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173803- 48719