Mitä mieltä olette välinpitämättömistä ?

rillikkiLillikki

Nykyajan ongelma: Välinpitämättömät ihmiset. Tekevät kaikkensa, ettei vaan tarvitse olla tekemisissä toisen ihmisen kanssa.

Tähän EN odota kommenttia "ätmi"-sanaa käyttävältä henkilöltä. Haluan kommentteja normaalilla kielellä.

36

671

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En oikein tiedä kuinka suhtautua ajatukseen siitä että välinpitämättömyys olisi iso ongelma. Ehkä sitäkin esiintyy, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.

      • Narttu_

        Olet siis asian suhteen välinpitämätön.


      • Narttu_ kirjoitti:

        Olet siis asian suhteen välinpitämätön.

        En sanonut noinkaan.

        En vain ymmärrä kuinka esim. se ettei joku ihminen ole yltiösosiaalinen, liittyisi välinpitämättömyyteen.


      • Narttu_
        Ananias kirjoitti:

        En sanonut noinkaan.

        En vain ymmärrä kuinka esim. se ettei joku ihminen ole yltiösosiaalinen, liittyisi välinpitämättömyyteen.

        Totta.
        Usein huomaa, että ihmiset luulevat puhuvansa samasta asiasta, vaikka toinen puhuu aidasta ja toinen aidan pylväästä. Ihan parisuhteissakin. Kommunikointi on vaikea laji, siihen liittyvä kuuntelu erityisesti. Ilman sitä on pelkkää huutelua, aidoista ja tolpista.


    • vätmi

      Taitaa olla ihan oma ongelmasi.

    • NiinSeOnNiin

      Välinpitämättömiä on enemmän kuin joskus vuosikymmeniä sitten. Mistä sitten johtuu? No oikein ylikorostuneen välinpitämättömillä lienee omia ongelmia.

      • Miten ilmenee ylikorostunut välinpitämättömyys?


      • NiinSeOnNiin

        Esimerkki ylikorostuneesta välinpitämättömyydestä: Ylioppilaskylässä Jyväskylässä olimme kerroksen vapaa-ajantilasssa. Olin lähettänyt matkoilta postikortin varakkaassa kodissa kasvaneelle nuorelle miehelle, ja vähävaraisessa kodissa kasvaneelle nuorelle naiselle. Varakkaassa kodissa kasvanut kiitti postkortista, mutta köyhä reppananainen EI KIITTÄNYT, vaikka KUULI, KUN VARAKKAASSA KODISSA KASVANUT KIITTI. -Tämän tapahtuman jälkeen olen alkanut inhota ja halveksia tietyntyyppisiä reppanoita.


      • NiinSeOnNiin kirjoitti:

        Esimerkki ylikorostuneesta välinpitämättömyydestä: Ylioppilaskylässä Jyväskylässä olimme kerroksen vapaa-ajantilasssa. Olin lähettänyt matkoilta postikortin varakkaassa kodissa kasvaneelle nuorelle miehelle, ja vähävaraisessa kodissa kasvaneelle nuorelle naiselle. Varakkaassa kodissa kasvanut kiitti postkortista, mutta köyhä reppananainen EI KIITTÄNYT, vaikka KUULI, KUN VARAKKAASSA KODISSA KASVANUT KIITTI. -Tämän tapahtuman jälkeen olen alkanut inhota ja halveksia tietyntyyppisiä reppanoita.

        Ymmärrän yskän.

        On silti mahdollista että kyse on eroista kotikasvatuksessa, köyhä reppananainen ei ole oppinut kotoaan etikettisääntöjä. Tuo köyhä reppananainen voi silti olla läheisilleen rakastavampi ihminen.

        Joskus aikoinaan törmäsin sellaiseen ajatukseen, että hyvät pöytätavat ei ole sitä, että osaa valita kattauksesta oikeat aterimet kullekin ruokalajille, vaan sitä ettei huomauta jos näkee vierustoverin valitsevan väärät aterimet.


      • hienotunteista
        Ananias kirjoitti:

        Ymmärrän yskän.

        On silti mahdollista että kyse on eroista kotikasvatuksessa, köyhä reppananainen ei ole oppinut kotoaan etikettisääntöjä. Tuo köyhä reppananainen voi silti olla läheisilleen rakastavampi ihminen.

        Joskus aikoinaan törmäsin sellaiseen ajatukseen, että hyvät pöytätavat ei ole sitä, että osaa valita kattauksesta oikeat aterimet kullekin ruokalajille, vaan sitä ettei huomauta jos näkee vierustoverin valitsevan väärät aterimet.

        Juu näin. Hyvä (japanilainen muistaakseni?) isäntä juo käsienpesuun tarkoitetusta kiposta huomatessaan veraansakin tekevän erhdyksissä niin.


      • hienotunteista kirjoitti:

        Juu näin. Hyvä (japanilainen muistaakseni?) isäntä juo käsienpesuun tarkoitetusta kiposta huomatessaan veraansakin tekevän erhdyksissä niin.

        Näinpä, tuossa ei enää epävarmakaan vieras mieti tuliko mokattua.


    • En ole välinpitämätön vaikka teen kaikkeni ettei tarvitse olla tekemisessä toisten kanssa koska ihmissuhteet on raskaita

      • Omani kotini eristämistä muista. Koen vain helpotusta kun ei ole muita huolena.


      • On omissakin tarpeeksi.
        Osittain taas kaipaan niin kipeästi luotettavia ihmisiä mutta osittain pelko tekee ettei halua olla,Ei välinpitämättömyys.


      • valtakunta kirjoitti:

        On omissakin tarpeeksi.
        Osittain taas kaipaan niin kipeästi luotettavia ihmisiä mutta osittain pelko tekee ettei halua olla,Ei välinpitämättömyys.

        Olet siis introvertti kuten minäkin.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Olet siis introvertti kuten minäkin.

        Ei sitä minusta uskoisi.


      • Kysymyksiä

        Miksi koet ihmissuhteet ovat raskaita ? Tämähän on mielenkiintoista. Siksikö kun et saa heihin otetta/kontaktia tai se he poikkeaa sinusta liikaa. Kestätkö samankaltaisia paremmin vai et kestä mitään ihmisiä?
        Oletko erakko? Asutko enemmän maalla vai kaupungissa. Vihaatko minun kysymyksiä vai olet neutraali tai sitten et halua vastata. Miksi kaipaat ihmissuhteita/ et kaipaa ihmissuhteita.
        Oletko täällä siksi koska koet oikeat ihmissuhteet hankaliksi vai siksi et tavoitat sellaiset ihmiset kun koet tarpeelliseksi.
        Miksi sinun pitäisi saada valita aina kenet kohtaat.
        Koetko syyllisyyttä siitä mitä olet sanonut? Pitääkö muiden syyllistää itseään sanomisistaan?
        Oletatko ihmisen olevan luotettava jos hän on ollut sitä tähän asti, entä jos hän pettää luottamuksen. Voiko niin tapahtua?
        Mikä sinulle on luotettava, oletko itse?


    • Reuho

      Joillakin on hyvät käytöstavat, joillakin taas ei. Yleensäkin menestyvät ihmiset osaavat luontevasti huomioida toisten ihmisten olemassaolon. Syrjäytyneet taas ovat usein välinpitämättömiä mykkiä
      katsekontaktin välttelijöitä.

      • niuhooos

        Pitääkö syrjäytyneitä syrjiä siksi koska he ovat syrjäytyneitä? Ovatko he tosiaan niitä jotka ei välitä. Ehkä he välittävät liiaksikin ja siksi ovat syrjäytyneet kun eivät näe muissa tarpeeksi välittämistä. Eivät jaksa välittää enää. Menestyneet ihmiset pärjäävät hyvin ihmisten kanssa mutta voivat olla myös toisinpäin. Käytöstavat luovat pohjan hyvin alkaville ihmissuhteille, mutta eivät takaa sitä välitetäänkö oikeasti jostain vai ei.
        Käytöstavat ovat opittuja, mutta todellisuuden näkee tekojen kautta.
        Katsekontaktiin pyrkivillä voi olla viattomat motiivit mutta myös ei niin viattomat. Katseita välttelevät ei kerro itsestään, ehkä ei halua, ei välitä tai ovat pettyneitä katseisiin. Ovatko he mykkiä, sitä en menisi vannomaan.
        Löyhin perustein muodostettu käsitys ihmisistä johtaa helposti vääriin päätelmiin ja luo tuttavuuksia eri ihmisiiin, silti oikeasti tuntematta ketään heistä.


    • Onko se välttämättä välinpitämättömyyttä? Se voi olla välittämistäkin, kun ei ryhdy ihmisten kanssa suhteisiin, joita ei jaksa ylläpitää. Näin ei tehdä turhia lupauksia eikä anneta toisten odotella itseään.

      Pysytään reilusti erossa.

      Itse koe paljon huonommaksi katteettomat lupaukset ja näön vuoksi kaveeraamisen, kun että ollaa reilusti "välinpitämättömästi" vältellen suhteita ihmisten kanssa, joiden kanssa ei niitä jaksa ylläpitää.

      Sosiaalinen erakoituminen voi olla absoluuttista tai siinä on vaihtelua. Itse olen sosiaalisesti kuin tuurijuoppo.

      Joskus vedän "lärvit" sosiaalisesti, mutta yleensä en kaipaa ihmisiä ( vieraita) juuri elämääni "hengailemaan". Nopea piipahdus riittää. Terve, moro, hei.

      Syy: en jaksa aktiivista sosialisointia. En edes sukulaisten kanssa. Kyllä mua silti kiinnostaa mitä niille kuulu ja voiko ne hyvin.

      • Mutta ihmisiä pakosti näkee ja tapaa, enkä koskaan kohdatessa tai ollessa tekemisissä dissaa toista tai käyttäydy välinpitämättömästi.

        Mun välinpitämättömyys liittyy suhteiden luomiseen, niitä ylläpitääkseen. Ylläpitämiseen. Ei kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen kohdatessa.

        Rantsupäivä, taas näkee ihmisiä ja irl.Huih! 🤘😉


    • miinusjoo

      Joo - on niitä, jotka kadulla vastaan tullessa eivät mukamas tunne, vaikka varmasti tuntevat. Kääntävät päänsä toiseen suuntaan. Opiskeluaikana sellaiset tyypit käytävällä vastaan tullessaan käänsivät päänsä seinään päin ja alkoivat lukemaan ilmoitustaulua jopa sellaisessa kohdassa, jossa ei edes ollut ilmoitustaulua...

    • flowersreally

      Heihin kannattaa pitää väliä.

    • Ohitte

      Eli näet piittaamattomuuden ihmissuhteiden kautta? Itse yleistän sen asenteen enempivähempi kaikkeen yhteiskunnassa. Eli jos...vaikkapa sukulainen on kuollut, niin mitä sitten? (Niihin ihmissuhteisiin) ja jos...vaikkapa jäätikkö on sulanut ja huomenna suomi on venetsia, niin mitä sitten? Mutta joo, suhteisiin peilaten, ei ne toiset aiheuta piittamattomalle ylimääräisiä sykähdyksiä, vaan päinvastoin se voi olla lähinnä turhauttavaa, kun toinen suhtautuu sinuun kuin ilmaan. Joku tuossa ylempänä tokaisi, että heihin kannattaa pitää väliä. Miksi? Näkeekö joku piittaamattoman kuluttavana? Uhkana? Vai minä? Kiinnostaisi todellakin tietää.

      • flowersreally

        ”Joku tuossa ylempänä tokaisi, että heihin kannattaa pitää väliä. Miksi? Näkeekö joku piittaamattoman kuluttavana? Uhkana? Vai minä? Kiinnostaisi todellakin tietää.”

        Jos välinpitämätöntä ei kiinnosta sinun asiasi tai seurasi, voit tietysti turhautua, ärsyyntyä, ottaa itseesi, märehtiä syitä (ehkä se on introvertti, ehkä sillä on huono päivä, ehkä vika on minussa...) ja stressaantua tietämättömyydestä. Mutta koska jo määritelmällisesti välinpitämätön ei välitä, niin miksi sinä välittäisit. Siksi suosittelen jatkamaan matkaa ja siis pitämään väliä. Joko oli väärä ihminen, väärä hetki tai väärä sukkien väri.

        Ja itse asiassa, voisi kysyä myös, että mikä velvollisuus on kaikkia ja kaikkea huomioida? Mikä saa jotkut ihmiset kuvittelemaan, että heidän kanssaan tekemisissä oleminen on joku helvetin lottovoitto? Minusta tuollainen vaatimus, että kaikkien pitäisi haluta olla tekemisissä on paljon itsekkäämpää ja toisten toiveista piittaamatonta, kuin se, että joku haluaa olla rauhassa.


    • hienoahienoa

      "Välinpitämättömät ihmiset. Tekevät kaikkensa, ettei vaan tarvitse olla tekemisissä toisen ihmisen kanssa."

      Olet antanut sanalle "välinpitämätön" täysin väärän määritelmän.

      https://www.suomisanakirja.fi/välinpitämätön
      "välinpitämätön
      piittaamaton, huolimaton, inattentiivinen, vaisu, innoton, laimea, vaimea."

      Eihän tuo liity mitenkään sosialisointiin ja toisiin ihmisiin. Ennemminkin oikea sana olisi "introvertti" ja/tai "epäsosiaalinen". Ongelma on kuitenkin siinä ihmisessä, joka näkee ongelman ja olettaa toisen olevan jotain ilman että edes koittaisi selvittää asiaa. Jotkut nimittäin haukkuvat toista ihmistä epäsosiaaliseksi, jos näkevät introvertin ihmisen, eivätkä edes itse moikkaa tätä "epäsosiaalista" ihmistä vaan heti kuvittelevat kaikista pahinta. Järkevä ihminen menisi puhumaan tällaiselle ihmiselle niitä sun näitä ja muodostaisi vasta sen jälkeen kuvan tästä toisesta ihmisestä. Ehkä se introvertti onkin mukava ja puhelias ihminen, muttei vain kovin aloitekykyinen sosiaalisesti tuntemattomien kanssa.

      Minun mielestäni suurempi ongelma nykyaikana on syrjiminen ja nimenomaan hiljaisten ja ujojen ym. ns. erilaisten ihmisten syrjiminen. Helposti ensin syrjitään jotakuta ja sitten jälkikäteen ihmetellään miksi se ihminen on mukamas niin epäsosiaalinen jne., ei tule yhteisiin illanviettotapahtumiin jne. Itse olen joutunut tuollaisiin syrjintätilanteisiin lähinnä kaikilla kouluasteilla (peruskoulu, lukio, AMK), mutta AMK:ssa sentään oli eniten "järkeviä" ihmisiä. Silti koulumaailmassa on kaikista eniten syrjintää. Työpaikoissa harvemmin sellaista on, koska ne koulun laiskajaakot ja idiootit eivät töihin kuitenkaan pääse, tai ainakaan vakituiseen duuniin. Mutta tosiaan, ärsyttäviä ovat ne tuomitsijat, jotka itse ensin käyttäytyvät huonosti jotakuta kohtaan ja sitten ihmettelevät, miksei se huonosti kohdeltu halua sosialisoida heidän kanssan, tai ainakaan viettää heidän kanssaan ns. hauskaa. Olenkin huomannut, että kaikista surkeimpia ihmisiä ovat ne, jotka viihtyivät aina koulussa ja jotka eivät viihdy töissä ollessaan.

      • ReuhoJari

        Oikein hyvä, kun kannustat PUHUMAAN introverteille ihmisille. Suomessa liian moni ajattelee, että "introvertit eivät halua, että heille puhutaan". Onneksi minä olen aina ollut sellainen tyyppi, joka uskallan jututtaa jopa paksujen miinuslinssiensä taakse piiloutuvia likinäköisiä rillipäänaisia. Lähes aina he ovat suhtautuneet YSTÄVÄLLISESTI, ja jopa jutelleet iloisesti. Annankin kaikille neuvon: PUHUKAA IHMISILLE.


    • No välinpitämättömyys ja toisten kanssa olemisen välttäminen ei minusta ole sama asia ollenkaan. Minusta jokaisella ihmisellä on oikeus olla joko olla tekemisissä toisten kanssa, tai sitten ei. Kenenkään ei pidä olla väkisin kenenkään seurassa, jos seura ei miellytä. Teennäisyys on minusta jopa enemmän välinpitämättömyyttä, kun rehellinen välttely. Välttelen itsekin ihmisiä, joiden kanssa en halua olla tekemisissä.

      Minusta välinpitämättömyys ja toisista piittaamattomuus ilmenee muullatavoin. Punaisia päin ajo, ylinopeus, huonot renkaat autossa, roskaaminen, invapaikalle pysäköiminen ilman lupaa, lastenvaunujen töniminen, etuilu, palvelualojen henkilökunnan arvostelu, omien työtehtävien laiminlyöminen.... Näitä riittää kyllä missä monella tuntuis olevan petrattavaa. Ja varmaan itsekukin itseni mukaanlukien voisi miettiä, että miten paljon arvostaa muita ihmisiä ja välittää siitä, mitä tekee, sanoo, tai jättää sanomatta/tekemättä. Kiitoskin on välittämistä.

      • Realist_Really

        Välittäminen ei tarkoita, että aletaan lähempään tuttavuuteen toisen kanssa. Välittäminen tarkoittaa ystävällistä kohtaamista toisen ihmisen kanssa niin, että ainakin vastataan, jos joku tervehtii, ja mahdollisesti jutellaan hetken aikaa, ja juttelun jälkeen sanotaan ystävällisesti: Hei.


      • MatikylänRillilady

        Aivan. Bussikuski voisi välittää matkustajasta niin, että vastaa matkustajan tervehdykseen. Kun minä tervehdin kuskia, se ei tarkoita lähemmän tuttavuuden tekoa. ( Paitsi korkeintaan silloin, jos bussikuski on aivan huippuluokan mies.)


      • Realist_Really kirjoitti:

        Välittäminen ei tarkoita, että aletaan lähempään tuttavuuteen toisen kanssa. Välittäminen tarkoittaa ystävällistä kohtaamista toisen ihmisen kanssa niin, että ainakin vastataan, jos joku tervehtii, ja mahdollisesti jutellaan hetken aikaa, ja juttelun jälkeen sanotaan ystävällisesti: Hei.

        No minusta nuo on hyviä käytöstapoja, mitkä olisi hyvä jokaisen osata, mutta ei se minusta taas tarkoita, etteikö toisesta voisi välittää ilman käytöstapojakin...
        Monet varmasti saattaneet saada joistain ihmisistä taakkoja, kun ovat olleet ystävällisiä ja mukavia. Eihän tietysti yhden ihmisen käytöksestä saisi kaikkia syyttää, mutta voisin kuvitella, että joku kaunis nainen saattaa jo tympiytyä, jos kaikki iskee kylkeen kiinni ystävällisiä rupattelemaan. Joskus ihminen saa olla rauhassakin.

        Bussikuskitkin varmasti saa päivän aikana vaikka minkälaista palautetta ja suurinosa on tietämättömyydestä johtuvaa jonninjoutavaa narinaa, mikä saa varmasti hermon tiukalle, että joskus on parempi olla vaan suu kiinni ja keskittyä ajamiseen ja rahasteluun. Ymmärrän heitäkin hyvin.


    • luopumusss

      http://www.reinosav.net/metzarim.html

      Ahdistusten välillä (Tammuz 17 - Av 9)

      Tammuz 17 oli päivä, kun israelilaiset erämaassa tekivät itselleen epäjumalan, kultaisen vasikan.

      Tammuz 17 v. 2018 täällä Suomessa oli päivä, kun ihmiset "tanssivat kultaisen vasikan ympärillä", nousivat Jumalan lakeja vastaan sydämensä ylpeydessä.

      Oli Pride-kulkueen päivä sapattina 30.6., joka "sattui" olemaan juuri Tammuz 17.

      Kapina oli puettu tasa-arvon kaapuun. Synti ei kuitenkaan ole synonyymi tasa-arvolle. Sateenkaari on kaapattuna kultaisen vasikan peitteeksi,

      vaikka kaari on liiton merkki ihmisen ja Elohimin, Luojan välillä. Nyt tätä elämäntapaa oltiin tukemasa sankoin joukoin, Helsingin kaupungin pormestari ja monet poliitikot etunenässä.

      Kansankirkko on jo taipumassa humanistisen maailman paineissa ja omassa luopumuksessaan puoltamaan sellaista, mikä on täysin vastoin luomisjärjestystä ja kauhistus Jumalalle.

      9. Av on v. 2018 21. heinäkuuta, mutta kun silloin on sapatti, se alkaa vasta lauantai-iltana ja kestää 22.7. iltaan.

      17. Tammuz ja 9. Av välissä on kolme viikkoa 7 7 7; Bein HaMetzarim, ahdistuksien keskellä. Molemmat surun päivät ovat juutalaisilla paastopäiviä.

    • Kaisanoasaa

      Putin on aika välinpitämätön, sitä ei kiinnosta pätkääkään trumpin jutut

    • oonkooikeassa

      Ei nyt ihan mennyt nappiin tämä aloitus. Luen takaa vain, että et oo saanut huomiota, jota oot joltain tietyltä ihmiseltä kaivannut ja se ärsyttää.

    • Oikeusperuste

      Toi ananias alias palstapertti keksii hyviä aloituksia. Joku ollut vähän välinpitämätön. No hei, sillä saattaa olla elämä. Hanki säkin!

    • liibajooba

      EN ole välinpitämätön. kokemus vuosikausien jälkeen ihmisistä. Puolet hyviä puolet paskoja onneksi on hyvä kaveriporukka. Ei ongelmia muista ihmisistä kun ei ole tarpeen olla tekemisessä. Olen oman osani tehnyt mutten loppujen lopuksi paljoa saanu. Lopputulos, yksinäisyys ja hyvät kaverit, nähdään muutaman kerran vuodessa. Piste.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe