Oon 13v tyttö ja pituudelta 165cm. Oon ratsastanu noin 6 vuotta ja vuokrannutkin kesällä hevosia ihan yksinäni. Hyppään n. 80cm. Oon halunnu omaa hevosta jo kauan mutta en tiiä oonko mä valmis semmoseen vielä. Syy miks kysyn tätä on että jos mä saankin oman hevosen mutta teen jotain väärin? En halua että hevonen joutuu kokemaan kurjia asioita takiani. Haluaisin tietää mitä muut ihmiset ajattelee asiasta. Oonko valmis vai en?
Oon aika herkkä että tylyt kommentit saattaa mennä kovaa tunteisii.
Olenko valmis hevoseen vai en?
1
306
Vastaukset
- Najadi
Noin vähillä tiedoilla on vaikea sanoa kyllä tai ei. Sanoit ratsastaneesi 6 vuotta, mikä yleensä tarkoittaa ratsastuskoulun ryhmätunteja kerran viikossa. Yleensä se riittää siihen, että ratsastustaito riittää kiltin hevosen kanssa, mutta haastavammat eivät välttämättä pysy vielä hallinnassa. Toki se riippuu ratsastajasta itsestään, ja siitä, millaisilla hevosilla hän on ratsastanut ja millaisessa opetuksessa.
Olet vuokrannut hevosia, mutta mitä se sinun kohdallasi tarkoittaa? Joillekin se merkitsee vain itsenäistä ratsastusta ja sitä, että hevonen harjataan ja varustetaan ennen ratsastusta, ja riisutaan ja harjataan sen jälkeen ja ohjeen mukaan viedään joko talliin tai tarhaan. Ja toisille se tarkoittaa hevosen kaikinpuolista hoitamista vuokrapäivinä. Ajan takaa sitä, että vaikka osaat ratsastaa, miten on hoitopuolen laita? Osaatko hoitaa hevosen muutenkin kuin harjata ja satuloida sen, vai oletko niitä väliinputoajia, jotka eivät ratsastuskoulussa ole saaneet edes satuloida hevosta paria kerta enempää ja tarvitsevat oman hevosen päästäkseen eteenpäin? Jälkimmäinen on väärä järjestys, mutta aina ei muitakaan vaihtoehtoja ole.
Virheistä sinun ei kannata olla huolissasi - niitä tekevät kokeneemmatkin ensihevosen omistajat kunnes ajan myötä oppivat kokemuksen kautta, eikä se oppiminen ole iästä kiinni. Sinun täytyy vain varmistaa, että sinulla on aina osaavaa apua saatavilla niitä tilanteita varten, kun huomaat ettet itse tiedä miten pitäisi toimia. Jos olet epävarma, kysy kokeneemmilta. Asiallisessa tallissa kokeneemmat kyllä neuvovat vähemmän kokeneita ja opastavat eteenpäin. Mikäli perusasiat ovat hallinnassa ratsastuksessa ja varsinkin hoidossa, sillä pääsee jo pitkälle. Aika ja kokemus opettavat jatkuvasti lisää niille jotka pitävät silmät ja korvat auki ja ovat halukkaita oppimaan uusia asioita.
En tiedä saitko tästä mitään vastausta irti, mutta kuten sanottu, et kertonut itsestäsi kovin paljon, ja siksi tähän on vaikea sanoa mitään kovin selkeää. Esitin vain muutaman ajatuksen mitä tuli mieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1943839Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512712Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per741290Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu151230Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101149- 46934
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019920- 40835
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt211800Kyllä oli tuas maukkaan näköinen herkkupöytä
Mehta Manin uudenvuoden vastaanottajaisissa: kaöjoo ja nakkia ainakin. Savukallookin tais olla ja sinkkua54668