Kulkukissa

Scorpio

Tapasin toissapäivänä naisen, joka havahdutti minut niin kuin havahdutetaan ihminen, jolta viedään ravintolapöytä pois kesken tilauksen. Nainen oli ahkera matkustaja, ja varsin Välimerellinen. Kun puheenaiheeksi nousi Lefkada, en muistanut saaresta mitään. Tällaisessa edesauttaa se, että Kreikan saaristo, kaupunki ja ihmiset, sekä kylien kissat, ovat kaikki varsin yhdenlaisia huolimatta siitä, millä saarella Kreikassa olet tai vaikutat. En tuntenut vaikuttaneeni Lefkadalla lainkaan. Jopa nimi oli kumiseva, humiseva, kuin antiikkinen viiniruukku turkoosilla hiekkapohjalla, jonka ympärillä harhaili tuntematon ja eksyneeksi luokiteltu äyriäinen. Minussa oli tyhjä kohta, ja katselin siihen kuin katsellaan alas huimaavaan vesiputoukseen maan povessa. Olin ontto. Mikään ei palautunut mieleen saarelta, ei pieninkään yksityiskohta, kunnes vilkaisin karttaa tarkemmin.

Ensimmäiseksi minulle palautui mieleen Nidrin pikkukylä ja siellä raollaan oleva sininen puuovi, joka aukesi täydelliseen pimeyteen ja viileyteen kadun paahtavasta helteestä, köynnöskukkaloistosta ja turistiruoan hajusta: lammasvartaita, tikkuperunoita ja kolahtelevia pikkupulloja huteralla pöydällä puolillaan oliiviöljyä ja balsamiviinietikkaa. Raikas salaatti, maailman yksinkertaisin valmistaa, kulkee näkymättömässä kädessä perille kuin itsekseen. Pyöreillä pikkukivillä kävelleen rantajalat ja pää meren kohinaa täynnä, sataman dieselpakokaasut ja kuuman raudan haju kuin muistona Scorpiosta, josta en ottanut yhtään valokuvaa, kuten en yhdestäkään saaresta ennen sitä. Huomasin, ettei minulla ole lainkaan dokumentteja elämästäni Välimerellä. Minulla ei ole mitään näytettävää yhdellekään ihmiselle. Tunsin olevani kuin pois pyyhkäisty maailmankaikkeudesta, koko kartalta huitaistu olemattomiin. Katselin mukulakivikadulta pimeyteen ymmälläni, ja tunsin vastustamatonta halua astua sisään, avata tuo sininen ovi kokonaan ja käydä peremmälle.

(Hihitystä)

0

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
        Ikävä
        148
        2483
      2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
        Ikävä
        176
        1704
      3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
        Ikävä
        92
        1588
      4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
        Ikävä
        69
        1543
      5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
        Ikävä
        80
        924
      6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
        Tunteet
        6
        915
      7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
        Ikävä
        68
        861
      8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
        Ikävä
        59
        835
      9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
        Ikävä
        61
        798
      10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
        Maailman menoa
        160
        773
      Aihe