Kulkukissa

Scorpio

Tapasin toissapäivänä naisen, joka havahdutti minut niin kuin havahdutetaan ihminen, jolta viedään ravintolapöytä pois kesken tilauksen. Nainen oli ahkera matkustaja, ja varsin Välimerellinen. Kun puheenaiheeksi nousi Lefkada, en muistanut saaresta mitään. Tällaisessa edesauttaa se, että Kreikan saaristo, kaupunki ja ihmiset, sekä kylien kissat, ovat kaikki varsin yhdenlaisia huolimatta siitä, millä saarella Kreikassa olet tai vaikutat. En tuntenut vaikuttaneeni Lefkadalla lainkaan. Jopa nimi oli kumiseva, humiseva, kuin antiikkinen viiniruukku turkoosilla hiekkapohjalla, jonka ympärillä harhaili tuntematon ja eksyneeksi luokiteltu äyriäinen. Minussa oli tyhjä kohta, ja katselin siihen kuin katsellaan alas huimaavaan vesiputoukseen maan povessa. Olin ontto. Mikään ei palautunut mieleen saarelta, ei pieninkään yksityiskohta, kunnes vilkaisin karttaa tarkemmin.

Ensimmäiseksi minulle palautui mieleen Nidrin pikkukylä ja siellä raollaan oleva sininen puuovi, joka aukesi täydelliseen pimeyteen ja viileyteen kadun paahtavasta helteestä, köynnöskukkaloistosta ja turistiruoan hajusta: lammasvartaita, tikkuperunoita ja kolahtelevia pikkupulloja huteralla pöydällä puolillaan oliiviöljyä ja balsamiviinietikkaa. Raikas salaatti, maailman yksinkertaisin valmistaa, kulkee näkymättömässä kädessä perille kuin itsekseen. Pyöreillä pikkukivillä kävelleen rantajalat ja pää meren kohinaa täynnä, sataman dieselpakokaasut ja kuuman raudan haju kuin muistona Scorpiosta, josta en ottanut yhtään valokuvaa, kuten en yhdestäkään saaresta ennen sitä. Huomasin, ettei minulla ole lainkaan dokumentteja elämästäni Välimerellä. Minulla ei ole mitään näytettävää yhdellekään ihmiselle. Tunsin olevani kuin pois pyyhkäisty maailmankaikkeudesta, koko kartalta huitaistu olemattomiin. Katselin mukulakivikadulta pimeyteen ymmälläni, ja tunsin vastustamatonta halua astua sisään, avata tuo sininen ovi kokonaan ja käydä peremmälle.

(Hihitystä)

0

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
        Maailman menoa
        95
        3983
      2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
        Lapua
        69
        3817
      3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
        Maailman menoa
        44
        2235
      4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
        Maailman menoa
        56
        2204
      5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
        Ikävä
        58
        2094
      6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
        Ikävä
        52
        1766
      7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
        Ikävä
        27
        1439
      8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
        Ikävä
        110
        1228
      9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
        Ikävä
        115
        1183
      10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
        Ikävä
        60
        1119
      Aihe