TODELLA pitkä puoli sekuntia!?

Epätietoisuus

Olen katsellut Netflixin LastChanceU-sarjaa. Siinä kuvataan jenkkifutiksen Community College-sarjan joukkueita. Kauden päätösjaksossa pääosaa esittävä joukkue pelasi viimeistä otteluaan. Aikaa oli enää puoli sekuntia ja vastustajalla aloitus.

Vastustaja aloitti tyypilliseen tapaan heittämällä pallon jalkojenvälistä taaksepäin pelinrakentajalle. Joka taas heitti pallon hyökkääjälle touchdown-alueelle. Peli vihellettiin poikki VASTA kun vastustajan hyökkääjä ei saanut palloa haltuunsa!?

Minun laskujeni mukaan tuohon meni ainakin VIISI sekuntia. Koska siis aika alkaa juoksemaan aloitustilanteessa? Alkaako se vasta sitten, kun hyökkääjä koskee palloon? Mikään muu ei tunnu olevan mahdollista.

6

250

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys

      Jos arvaukseni pitää paikkansa, niin lopussa voi rauhassa heitellä kaikki neljä yritystä, vaikka aikaa olisi enää pari sekuntia. Onko siinä järkeä?

    • Muffi

      “Neljännes ei voi päättyä ennen kuin pallo on pois pelistä ja päätuomari toteaa neljänneksen päättyneeksi. [S14].“

      Eli toisin sanoen 0,5 sekunnissa on mahdollisuus tehdä TD, jos kello on pysäytetty ennen yrityksen alkua. Yritys alkaa silloin snapista eikä ole väliä kuinka kauan QB tai RB pitää palloa hallussa, koska pallo on pelissä. Pallo poistuu pelistä, kun se otetaan kiinni, se tippuu maahan, rähmätään, tulee td tai pallonkantaja taklataan maahan. Periaatteessa puolutus voisi tuossa tilanteessa ottaa vaikka syötönkatkon ja juosta kentän toiseen päähän maaliin “0,5 sekunnissa”.

      • Epätietoisuus

        Siis tarkoitat, että aika ei juokse ollenkaan ennen kuin pallo on poissa pelistä?

        Todella ihmeellistä, koska kaikissa muissa lajeissa tilanne on päinvastoin!


      • Muffi
        Epätietoisuus kirjoitti:

        Siis tarkoitat, että aika ei juokse ollenkaan ennen kuin pallo on poissa pelistä?

        Todella ihmeellistä, koska kaikissa muissa lajeissa tilanne on päinvastoin!

        Niin no unohtui mainita, että tuossa pelitilanteessa aika siis alkaa juoksemaan siinä vaiheessa, kun centteri snappaa pallon (eli kun keskimmäinen linjamies antaa pallon perseensä alta pelinrakentajalle). En löytänyt parempaa esimerkkiä, mutta tässä klipissä näkyy mitä tapahtuu, kun peliaika päättyy kun pallo on vielä pelissä. Noi 1 sek peliaikaa jäljellä ovat tosi harvinaisia oikeissa peleissä ja ovatkin enemmän leffakamaa:
        https://ruutu.fi/video/f/3043359

        Kilipin huomiot:
        - Ollaan erikoistilanteessa, koska toinen neljännes on juuri päättymässä
        - Aikaa jäljellä 5 sek, kello on pysäytettynä ennen pelin alkua
        - Snap pelinrakentajalle —> aika alkaa juosta
        - Tilanteen jälkeen kellossa -1 sek, touchdown
        - Maalin jälkeen on aina lisäpisteyritys, vaikka peliaika olisi jo päättynyt
        - Lisäpisteen jälkeen ei voi enää pelata, koska peliaika päättynyt

        Monessa muussa lajissa tuo maali ja lisäpiste olisi jäänyt tekemättä, koska peliaika päättyi.

        Lisää esimerkkejä https://youtu.be/Fzrl_KllYUc

        0:32 kohdassa, kickoff-palautus, pallo hallussa 8sek kohdalla, maali hyväksytty vaikka peliaika päättyy ennen kuin pallonkantaja on maalissa
        1:50 kohdassa, alle 1 sek peliaikaa jäljellä (tv-kello ei osaa näyttää kuin sek tarkkuudella, joten 00:00), Rogers pyörii aikansa ja heittää 65 jaardin touchdownin
        3:15 kohdassa, potkumaali epäonnistuu ja kimpoaa puolustavan joukkueen pelaajalle, joka juoksee kentän toiseen päähän maaliin vaikka peliaika on päättynyt

        Jne. jne. :D

        Jenkkifutiksessa kellon manipulointi on yksi tärkeimmistä asioista, mitä valmennuksen ja pelaajien pitää osata tehdä ja siihen liittyykin paljon sääntöjä. Katsomalla pelejä oppii aika nopeasti miten kello toimii. Koska se pysäytetään ja koska ei. Esimerkiksi jos joukkue haluaa kuluttaa kelloa, niin silloin ei tehdä muuta kuin juostaan, koska juoksupelit eivät pysäytä kelloa yritysten välissä. Jos kelloa halutaan “lypsää”, niin silloin heitetään palloa, koska se taas sitten pysäyttää kellon, myös aikalisä pysäyttää kellon. Onpa sellaistakin nähty, että otetaan tahallisa rangaistuksia, koska nekin pysäyttävät kellon.


      • Muffi
        Epätietoisuus kirjoitti:

        Siis tarkoitat, että aika ei juokse ollenkaan ennen kuin pallo on poissa pelistä?

        Todella ihmeellistä, koska kaikissa muissa lajeissa tilanne on päinvastoin!

        Niin no unohtui mainita, että tuossa pelitilanteessa aika siis alkaa juoksemaan siinä vaiheessa, kun centteri snappaa pallon (eli kun keskimmäinen linjamies antaa pallon perseensä alta pelinrakentajalle). En löytänyt parempaa esimerkkiä, mutta tässä klipissä näkyy mitä tapahtuu, kun peliaika päättyy kun pallo on vielä pelissä. Noi 1 sek peliaikaa jäljellä ovat tosi harvinaisia oikeissa peleissä ja ovatkin enemmän leffakamaa:
        https://ruutu.fi/video/f/3043359

        Kilipin huomiot:
        - Ollaan erikoistilanteessa, koska toinen neljännes on juuri päättymässä
        - Aikaa jäljellä 5 sek, kello on pysäytettynä ennen pelin alkua
        - Snap pelinrakentajalle —> aika alkaa juosta
        - Tilanteen jälkeen kellossa -1 sek, touchdown
        - Maalin jälkeen on aina lisäpisteyritys, vaikka peliaika olisi jo päättynyt
        - Lisäpisteen jälkeen ei voi enää pelata, koska peliaika päättynyt

        Monessa muussa lajissa tuo maali ja lisäpiste olisi jäänyt tekemättä, koska peliaika päättyi.

        Lisää esimerkkejä https://youtu.be/Fzrl_KllYUc

        0:32 kohdassa, kickoff-palautus, pallo hallussa 8sek kohdalla, maali hyväksytty vaikka peliaika päättyy ennen kuin pallonkantaja on maalissa
        1:50 kohdassa, alle 1 sek peliaikaa jäljellä (tv-kello ei osaa näyttää kuin sek tarkkuudella, joten 00:00), Rogers pyörii aikansa ja heittää 65 jaardin touchdownin
        3:15 kohdassa, potkumaali epäonnistuu ja kimpoaa puolustavan joukkueen pelaajalle, joka juoksee kentän toiseen päähän maaliin vaikka peliaika on päättynyt

        Jne. jne. :D

        Jenkkifutiksessa kellon manipulointi on yksi tärkeimmistä asioista, mitä valmennuksen ja pelaajien pitää osata tehdä ja siihen liittyykin paljon sääntöjä. Katsomalla pelejä oppii aika nopeasti miten kello toimii. Koska se pysäytetään ja koska ei. Esimerkiksi jos joukkue haluaa kuluttaa kelloa, niin silloin ei tehdä muuta kuin juostaan, koska juoksupelit eivät pysäytä kelloa yritysten välissä. Jos kelloa halutaan “lypsää”, niin silloin heitetään palloa, koska se taas sitten pysäyttää kellon, myös aikalisä pysäyttää kellon. Onpa sellaistakin nähty, että otetaan tahallisa rangaistuksia, koska nekin pysäyttävät kellon.


      • Epätietoisuus
        Muffi kirjoitti:

        Niin no unohtui mainita, että tuossa pelitilanteessa aika siis alkaa juoksemaan siinä vaiheessa, kun centteri snappaa pallon (eli kun keskimmäinen linjamies antaa pallon perseensä alta pelinrakentajalle). En löytänyt parempaa esimerkkiä, mutta tässä klipissä näkyy mitä tapahtuu, kun peliaika päättyy kun pallo on vielä pelissä. Noi 1 sek peliaikaa jäljellä ovat tosi harvinaisia oikeissa peleissä ja ovatkin enemmän leffakamaa:
        https://ruutu.fi/video/f/3043359

        Kilipin huomiot:
        - Ollaan erikoistilanteessa, koska toinen neljännes on juuri päättymässä
        - Aikaa jäljellä 5 sek, kello on pysäytettynä ennen pelin alkua
        - Snap pelinrakentajalle —> aika alkaa juosta
        - Tilanteen jälkeen kellossa -1 sek, touchdown
        - Maalin jälkeen on aina lisäpisteyritys, vaikka peliaika olisi jo päättynyt
        - Lisäpisteen jälkeen ei voi enää pelata, koska peliaika päättynyt

        Monessa muussa lajissa tuo maali ja lisäpiste olisi jäänyt tekemättä, koska peliaika päättyi.

        Lisää esimerkkejä https://youtu.be/Fzrl_KllYUc

        0:32 kohdassa, kickoff-palautus, pallo hallussa 8sek kohdalla, maali hyväksytty vaikka peliaika päättyy ennen kuin pallonkantaja on maalissa
        1:50 kohdassa, alle 1 sek peliaikaa jäljellä (tv-kello ei osaa näyttää kuin sek tarkkuudella, joten 00:00), Rogers pyörii aikansa ja heittää 65 jaardin touchdownin
        3:15 kohdassa, potkumaali epäonnistuu ja kimpoaa puolustavan joukkueen pelaajalle, joka juoksee kentän toiseen päähän maaliin vaikka peliaika on päättynyt

        Jne. jne. :D

        Jenkkifutiksessa kellon manipulointi on yksi tärkeimmistä asioista, mitä valmennuksen ja pelaajien pitää osata tehdä ja siihen liittyykin paljon sääntöjä. Katsomalla pelejä oppii aika nopeasti miten kello toimii. Koska se pysäytetään ja koska ei. Esimerkiksi jos joukkue haluaa kuluttaa kelloa, niin silloin ei tehdä muuta kuin juostaan, koska juoksupelit eivät pysäytä kelloa yritysten välissä. Jos kelloa halutaan “lypsää”, niin silloin heitetään palloa, koska se taas sitten pysäyttää kellon, myös aikalisä pysäyttää kellon. Onpa sellaistakin nähty, että otetaan tahallisa rangaistuksia, koska nekin pysäyttävät kellon.

        Kiitos hyvästä selvityksestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      121
      6872
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3777
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2585
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      280
      2463
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      196
      2111
    6. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      9
      1825
    7. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      1800
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      133
      1366
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1295
    10. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      70
      1277
    Aihe