TODELLA pitkä puoli sekuntia!?

Epätietoisuus

Olen katsellut Netflixin LastChanceU-sarjaa. Siinä kuvataan jenkkifutiksen Community College-sarjan joukkueita. Kauden päätösjaksossa pääosaa esittävä joukkue pelasi viimeistä otteluaan. Aikaa oli enää puoli sekuntia ja vastustajalla aloitus.

Vastustaja aloitti tyypilliseen tapaan heittämällä pallon jalkojenvälistä taaksepäin pelinrakentajalle. Joka taas heitti pallon hyökkääjälle touchdown-alueelle. Peli vihellettiin poikki VASTA kun vastustajan hyökkääjä ei saanut palloa haltuunsa!?

Minun laskujeni mukaan tuohon meni ainakin VIISI sekuntia. Koska siis aika alkaa juoksemaan aloitustilanteessa? Alkaako se vasta sitten, kun hyökkääjä koskee palloon? Mikään muu ei tunnu olevan mahdollista.

6

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys

      Jos arvaukseni pitää paikkansa, niin lopussa voi rauhassa heitellä kaikki neljä yritystä, vaikka aikaa olisi enää pari sekuntia. Onko siinä järkeä?

    • Muffi

      “Neljännes ei voi päättyä ennen kuin pallo on pois pelistä ja päätuomari toteaa neljänneksen päättyneeksi. [S14].“

      Eli toisin sanoen 0,5 sekunnissa on mahdollisuus tehdä TD, jos kello on pysäytetty ennen yrityksen alkua. Yritys alkaa silloin snapista eikä ole väliä kuinka kauan QB tai RB pitää palloa hallussa, koska pallo on pelissä. Pallo poistuu pelistä, kun se otetaan kiinni, se tippuu maahan, rähmätään, tulee td tai pallonkantaja taklataan maahan. Periaatteessa puolutus voisi tuossa tilanteessa ottaa vaikka syötönkatkon ja juosta kentän toiseen päähän maaliin “0,5 sekunnissa”.

      • Epätietoisuus

        Siis tarkoitat, että aika ei juokse ollenkaan ennen kuin pallo on poissa pelistä?

        Todella ihmeellistä, koska kaikissa muissa lajeissa tilanne on päinvastoin!


      • Muffi
        Epätietoisuus kirjoitti:

        Siis tarkoitat, että aika ei juokse ollenkaan ennen kuin pallo on poissa pelistä?

        Todella ihmeellistä, koska kaikissa muissa lajeissa tilanne on päinvastoin!

        Niin no unohtui mainita, että tuossa pelitilanteessa aika siis alkaa juoksemaan siinä vaiheessa, kun centteri snappaa pallon (eli kun keskimmäinen linjamies antaa pallon perseensä alta pelinrakentajalle). En löytänyt parempaa esimerkkiä, mutta tässä klipissä näkyy mitä tapahtuu, kun peliaika päättyy kun pallo on vielä pelissä. Noi 1 sek peliaikaa jäljellä ovat tosi harvinaisia oikeissa peleissä ja ovatkin enemmän leffakamaa:
        https://ruutu.fi/video/f/3043359

        Kilipin huomiot:
        - Ollaan erikoistilanteessa, koska toinen neljännes on juuri päättymässä
        - Aikaa jäljellä 5 sek, kello on pysäytettynä ennen pelin alkua
        - Snap pelinrakentajalle —> aika alkaa juosta
        - Tilanteen jälkeen kellossa -1 sek, touchdown
        - Maalin jälkeen on aina lisäpisteyritys, vaikka peliaika olisi jo päättynyt
        - Lisäpisteen jälkeen ei voi enää pelata, koska peliaika päättynyt

        Monessa muussa lajissa tuo maali ja lisäpiste olisi jäänyt tekemättä, koska peliaika päättyi.

        Lisää esimerkkejä https://youtu.be/Fzrl_KllYUc

        0:32 kohdassa, kickoff-palautus, pallo hallussa 8sek kohdalla, maali hyväksytty vaikka peliaika päättyy ennen kuin pallonkantaja on maalissa
        1:50 kohdassa, alle 1 sek peliaikaa jäljellä (tv-kello ei osaa näyttää kuin sek tarkkuudella, joten 00:00), Rogers pyörii aikansa ja heittää 65 jaardin touchdownin
        3:15 kohdassa, potkumaali epäonnistuu ja kimpoaa puolustavan joukkueen pelaajalle, joka juoksee kentän toiseen päähän maaliin vaikka peliaika on päättynyt

        Jne. jne. :D

        Jenkkifutiksessa kellon manipulointi on yksi tärkeimmistä asioista, mitä valmennuksen ja pelaajien pitää osata tehdä ja siihen liittyykin paljon sääntöjä. Katsomalla pelejä oppii aika nopeasti miten kello toimii. Koska se pysäytetään ja koska ei. Esimerkiksi jos joukkue haluaa kuluttaa kelloa, niin silloin ei tehdä muuta kuin juostaan, koska juoksupelit eivät pysäytä kelloa yritysten välissä. Jos kelloa halutaan “lypsää”, niin silloin heitetään palloa, koska se taas sitten pysäyttää kellon, myös aikalisä pysäyttää kellon. Onpa sellaistakin nähty, että otetaan tahallisa rangaistuksia, koska nekin pysäyttävät kellon.


      • Muffi
        Epätietoisuus kirjoitti:

        Siis tarkoitat, että aika ei juokse ollenkaan ennen kuin pallo on poissa pelistä?

        Todella ihmeellistä, koska kaikissa muissa lajeissa tilanne on päinvastoin!

        Niin no unohtui mainita, että tuossa pelitilanteessa aika siis alkaa juoksemaan siinä vaiheessa, kun centteri snappaa pallon (eli kun keskimmäinen linjamies antaa pallon perseensä alta pelinrakentajalle). En löytänyt parempaa esimerkkiä, mutta tässä klipissä näkyy mitä tapahtuu, kun peliaika päättyy kun pallo on vielä pelissä. Noi 1 sek peliaikaa jäljellä ovat tosi harvinaisia oikeissa peleissä ja ovatkin enemmän leffakamaa:
        https://ruutu.fi/video/f/3043359

        Kilipin huomiot:
        - Ollaan erikoistilanteessa, koska toinen neljännes on juuri päättymässä
        - Aikaa jäljellä 5 sek, kello on pysäytettynä ennen pelin alkua
        - Snap pelinrakentajalle —> aika alkaa juosta
        - Tilanteen jälkeen kellossa -1 sek, touchdown
        - Maalin jälkeen on aina lisäpisteyritys, vaikka peliaika olisi jo päättynyt
        - Lisäpisteen jälkeen ei voi enää pelata, koska peliaika päättynyt

        Monessa muussa lajissa tuo maali ja lisäpiste olisi jäänyt tekemättä, koska peliaika päättyi.

        Lisää esimerkkejä https://youtu.be/Fzrl_KllYUc

        0:32 kohdassa, kickoff-palautus, pallo hallussa 8sek kohdalla, maali hyväksytty vaikka peliaika päättyy ennen kuin pallonkantaja on maalissa
        1:50 kohdassa, alle 1 sek peliaikaa jäljellä (tv-kello ei osaa näyttää kuin sek tarkkuudella, joten 00:00), Rogers pyörii aikansa ja heittää 65 jaardin touchdownin
        3:15 kohdassa, potkumaali epäonnistuu ja kimpoaa puolustavan joukkueen pelaajalle, joka juoksee kentän toiseen päähän maaliin vaikka peliaika on päättynyt

        Jne. jne. :D

        Jenkkifutiksessa kellon manipulointi on yksi tärkeimmistä asioista, mitä valmennuksen ja pelaajien pitää osata tehdä ja siihen liittyykin paljon sääntöjä. Katsomalla pelejä oppii aika nopeasti miten kello toimii. Koska se pysäytetään ja koska ei. Esimerkiksi jos joukkue haluaa kuluttaa kelloa, niin silloin ei tehdä muuta kuin juostaan, koska juoksupelit eivät pysäytä kelloa yritysten välissä. Jos kelloa halutaan “lypsää”, niin silloin heitetään palloa, koska se taas sitten pysäyttää kellon, myös aikalisä pysäyttää kellon. Onpa sellaistakin nähty, että otetaan tahallisa rangaistuksia, koska nekin pysäyttävät kellon.


      • Epätietoisuus
        Muffi kirjoitti:

        Niin no unohtui mainita, että tuossa pelitilanteessa aika siis alkaa juoksemaan siinä vaiheessa, kun centteri snappaa pallon (eli kun keskimmäinen linjamies antaa pallon perseensä alta pelinrakentajalle). En löytänyt parempaa esimerkkiä, mutta tässä klipissä näkyy mitä tapahtuu, kun peliaika päättyy kun pallo on vielä pelissä. Noi 1 sek peliaikaa jäljellä ovat tosi harvinaisia oikeissa peleissä ja ovatkin enemmän leffakamaa:
        https://ruutu.fi/video/f/3043359

        Kilipin huomiot:
        - Ollaan erikoistilanteessa, koska toinen neljännes on juuri päättymässä
        - Aikaa jäljellä 5 sek, kello on pysäytettynä ennen pelin alkua
        - Snap pelinrakentajalle —> aika alkaa juosta
        - Tilanteen jälkeen kellossa -1 sek, touchdown
        - Maalin jälkeen on aina lisäpisteyritys, vaikka peliaika olisi jo päättynyt
        - Lisäpisteen jälkeen ei voi enää pelata, koska peliaika päättynyt

        Monessa muussa lajissa tuo maali ja lisäpiste olisi jäänyt tekemättä, koska peliaika päättyi.

        Lisää esimerkkejä https://youtu.be/Fzrl_KllYUc

        0:32 kohdassa, kickoff-palautus, pallo hallussa 8sek kohdalla, maali hyväksytty vaikka peliaika päättyy ennen kuin pallonkantaja on maalissa
        1:50 kohdassa, alle 1 sek peliaikaa jäljellä (tv-kello ei osaa näyttää kuin sek tarkkuudella, joten 00:00), Rogers pyörii aikansa ja heittää 65 jaardin touchdownin
        3:15 kohdassa, potkumaali epäonnistuu ja kimpoaa puolustavan joukkueen pelaajalle, joka juoksee kentän toiseen päähän maaliin vaikka peliaika on päättynyt

        Jne. jne. :D

        Jenkkifutiksessa kellon manipulointi on yksi tärkeimmistä asioista, mitä valmennuksen ja pelaajien pitää osata tehdä ja siihen liittyykin paljon sääntöjä. Katsomalla pelejä oppii aika nopeasti miten kello toimii. Koska se pysäytetään ja koska ei. Esimerkiksi jos joukkue haluaa kuluttaa kelloa, niin silloin ei tehdä muuta kuin juostaan, koska juoksupelit eivät pysäytä kelloa yritysten välissä. Jos kelloa halutaan “lypsää”, niin silloin heitetään palloa, koska se taas sitten pysäyttää kellon, myös aikalisä pysäyttää kellon. Onpa sellaistakin nähty, että otetaan tahallisa rangaistuksia, koska nekin pysäyttävät kellon.

        Kiitos hyvästä selvityksestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2524
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      77
      2316
    3. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      60
      2302
    4. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      19
      1999
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      84
      1749
    6. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      7
      1489
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      30
      1378
    8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      15
      1251
    9. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      4
      1093
    10. Se on siinä

      Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna
      Lappajärvi
      32
      937
    Aihe