300tkm ajettu on käytännössä parhain valinta

kaikkieivätymmärrä

älykäs ihminen ostaa 300tkm ajetun auton. ihmiset jotka ei tiedä autoista mitään luulee että joki 3000tkm on autolle joku matka. no ei todellakaan ole ainakaan mantiepainoitteisessa ajossa ja hyvin huollettuna. moottori on uuden veroinen tuossa matkassa useimmissa autoissa. vaihteisto niinikään. kori on udenveroinen jos on massattu ja pesty usein. se mikä kuluu, on jarrulalat, iskarit, nivelet, jarrulevyt, pyärälaakerit eli näitä ihan samoja mitä menee 100tkm ajetussakin autossa vuosittain jotain vaihtoon. kytkiremontti tulee ehkä 200-350tlm välissä vaihtoon mutta kun sen hyvillä osilla tekee, se on toisen mokoman taas kuin uusi. ja laturi myös eikä sekään nyt ole kuin muutaman satasen vaihtotöineen.

itse asiassa mitä tuoreemmassa autossa on paljon kilsoja, sitä parempi se on koska on tullut vähemmän kylmäkäynnistyksiä ja ajo ollut maantietl¨ä joka ei rasita autoa. 300tkm ajettuna 6 vuoteen rasittaa autoa vähemmän kuin 200tkm ajettuna 10 vuoteen pääkaupunkiseudulla.

ei tekniikasta ymmärtämättömät käsitä näitä asioita ja sitten ne ihmettelee kun joillakin on rahaa. no on rahaa koska ei osteta uusia autoja vaan sijoitetaan saatu säästö joka syntyy ostamalla käyttöarvoltaan korkeita mutta hinnaltaan halpoja autoja.

jos joku sanoo ett 300tkm ajettu auto on kilsojensa vuoksi loppuun ajettu ja epäöuotettava, hän ei mitään autoista ymmärrä. ei, se ei kilsoista johdu jos joku on epäluotettava. se johtuu huollon laiminlyönneistä. itse vaihdan esim polttoainepumpun aina 200tkm välein enakkoon, ei koskaan jätä tienpäälle sitten.

26

3403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaamieltä

      Moni täällä on vakuuttunut että itäautot antaa parhaan vastineen rahalle myös tässä luokassa. Jos kilometrejä on 300t ne saakin yleensä jo hakea pois ilmaiseksi. Jos vaan korjata osaa ja muistaa lisätä öljyä jokaiselle pitemmälle matkalle ettei kone leikkaa kiinni. Omat suosikkini ovat Skoda Ocu RS ja Lada 4x4.

    • loppuunajetuthyi

      vittu, uus auto, uuden auton tuoksu, vittu, ei räplätä mikään.

    • Joni1984

      Ei mun pasuunaan jolla jo menty 356tkm tarvi öljynvaihto välillä lisäillä öljyä.

    • jänskäkakka.lämmittää

      Miksi lasket korjauskulut töineen? Ihminen joka ostaa auton noilla kilometreillä tekee huollot/korjaukset itse, eikä vie muille laitettavaksi. Ellei ole kädetön homo.

      Se on totta, että tuollaisilla ajaa edullisimmat kilometrit.

      • olenälyjässss

        Miksi lasket korjauskulut töineen?

        siksi että olen älykäs ja osaan laskea vaihtoehtoiskustannuksen. maksamalla tunnin työstä 70 euroa korjaajalle voin ansaita rahaa sen 3 tuntia mitä itselläni kuluisi samaan remonttiin aikaa. ei ole autonosturia eikä nopeus ole yhtä harjaantunut kuin ammattikorjaajilla.


    • jokumuu__

      Ei taida tässäkään asiassa olla yhtä ainoaa totuutta.

      Itsekin ostin joskus seitsemän vuotta vanhan, 300 tkm ajetun dieselin jolla ajelin kolme vuotta. Kone ja laatikko kyllä kestivät mutta niin paljon ns. kuluvaa tavaraa alkoi tulla tiensä päähän että käytännössä auto oli taloudellisen käyttöikänsä lopussa.

      Sittemmin hankitut kolme kappaletta noin 100 tkm ajettua 5-10 vuotta vanhaa autoa ovat käytännössä menneet samoilla kokonaiskuluilla tai jopa halvemmalla, mutta paljon pienemmillä murheilla ja jumppaamisella. Nuo ovat olleet ei-haluttuja malleja joista aikaisemmat omistajat ovat jo kärvistelleet pahimmat arvonalenemat.

      Toisaalta; Eräs vanha ja 270tkm? ajettu, 400 eurolla hankittu Alfa Romeo 75 kulki aikoinaan monta talvea erittäin halvalla ja hauskaa oli koko rahan edestä. Hinta luonnollisesti sisälsi kaikenlaista isompaa ja pienempää puuhaamista kuten kesken ajon irti revenneen vääntösauvan hitsaamisen, joten tämäkään ratkaisu ei ehkä sovi ihan joka jepelle.

      • ylineovaiheautolla

        kaikissa autoissa on niin sanottu YLIMENOVAIHE. eli kun tietyt osat tulee samaan aikaan uusintakuntoon ne muodostaa kuluerän joka ei enää toistu uudelleen. kytkin, laturi, joskus startti. nämä on sellaisia joiden käyttöikä on jotain 300tkm usein. ne kun uusii mennään taas hyvin pienellä murheella etiäpäin. ostin ite auton jossa oli 250tkm taulussa. ekaan vuoteen tuli kytkin, pyärälaakerit, laturi, niveiä ja ja mietin jo ettö oliki vikaostos..no ei ollut..kyse oli ylimenveiheesta ja olen ajanut nyt vuosia pelkillä öljyvaihdoilla ja ajan sentään 30tkm vuoteen. kaikki remontit olen teettänyt ja sekään ei ole kallista on on tuttu korjaamo ja sopii hinnat kivaksi.


      • jokumuu__

        Minä kokeilin kolme vuotta sitä ylimenovaihetta. Sen aikana tuli uusittua ulkomuistista ainakin:

        - tuulilasi
        - takalasi (pamahti itsekseen säpäleiksi kesken ajon)
        - etujarrulevyt ja -palat
        - käsijarrukengät
        - käsijarruvaijerit
        - etujouset
        - etuiskarit
        - etuiskareiden tukilaakerit
        - alapallonivelet
        - hehkut
        - toinen etupyöränlaakeri
        - korimoduuli
        - akku
        - ilmastoinnin kompura
        - koiranluita
        - pakoputken taka- ja olikohan myös keskipönttö
        - sisemmät vetonivelet
        - kesärenkaat
        - talvirenkaat
        - takaluukun murtuneen johtosarjan korjaus (ei tarvinnut varaosia)
        - flektin korjaus (ei tarvinnut varaosia)
        ...ja varmaan vielä jotain unohtui, tästä on jo useampi vuosi aikaa.

        Tuossa kohtaa oli alkuperäistä vielä mm. laturi, startti, turbo, kytkin, kaksoismassavauhtipyörä, polttoaineen siirtopumppu, takaiskarit ja -jouset, kaikki jarrusatulat, jäähdytin, välijäähdytin, suurin osa pyöränlaakereista yms. joten auto ei todellakaan ollut "uuden veroinen". Kytkin ja vauhtipyörä oireilivat jo vahvasti ja turbon äänikin alkoi voimistua, joten ajattelin että hommassa ei ole enää mitään jiitä ja laitoin kiertoon. Meni melko miehekäs kuittipinkka auton mukana.

        Jälkinäytöksenä vielä parikin seuraavaa onnellista omistajaa soitteli perään kyselläkseen autosta. Oli vaihtanut minun jälkeeni omistajaa suhtellisen tiheään tahtiin, minkä kyllä ymmärrän.


    • kerrallaselväksi

      jos vanhan auton remontit ärsyttää niin uusii kettulainen sentään kerralla kuluvat osat. uudet jarrut satuloineen ja levyineen, uuet iskakrit joka nurkkaan, pyärälaakerit, kytkin, laturi jne. laittaa kerralla kuntoon ja hakkaa rahaa 1500 euroa autoon missä on mittaissa kilsoja mutta ehjä ja hyvä kori. sitten on biiliä huolettomasti piitkäsk aikaa.

      • OstaisinVähemmänAjetun

        Tai sitten ostaa 20-40% kalliimman, hyvin hoidetun ja puolta vähemmän ajetun. Siinä sekin etu, että kun sillä ajat vaikka 100 tkm, jäjellä on vielä myyntiarvoa verrattuna 400 tkm ajettuun.


    • setsese

      Omiin kokemuksiin perustuen, 300tkm on se kohta kun autoihin alkaa tulla enemmän vikoja ja suurempia vikoja. Ostin 260tkm auton, 300tkm asti meni suht pienillä korjauksilla, lähinnä kulutusosaa. 300tkm jälkeen meni muutaman vuoden sisällä mm. jäähdytin, suurin osa pakoputkesta, laturi, pari lukkoa hajosi, hitsattavaa tuli, pyöränlaakeri, sylinterikanteen halkeama (ilmeisesti termostaatti jumiutui kiinni) jne.

      Vuosina raja on noin 20v. Joten yli 300tkm/20v autot kannattaa kyllä jättää ostamatta jos haluaa välttää suuret korjaukset.

      • kerrohanse

        miksi ammatikseen kauppaa tekevät ja taksit sitten ajaa 700tkm ajetuilla mersuilla?


      • KäviMunkki

        Itsellä kokemus 150 tkm ajetun rempoista. Myin saksalasvalmisteisen 12 v vanhan laatuauton (erehdyksessä) sukulaiselle. Se on ajellut sillä nyt pari vuotta ja n. 30 000 km. Vikaa on kuulemma ollut jatkuvasti jopa niin, että alkaa jo sukulaisuussuhteet rakoilla. On kuulemma joutunut laitattaan jarrut uusiksi, iskarit ja etujouset, laturi ja pitkä lista kaikkee pikkuvikaa. Joko se liioittelee tai sitten mulla kävi myynnin ajoituksessa kauhee munkki, nimittäin itse ajelin 4 vuotta ainoastaan perushuollot teettäen.


      • srthsrth
        KäviMunkki kirjoitti:

        Itsellä kokemus 150 tkm ajetun rempoista. Myin saksalasvalmisteisen 12 v vanhan laatuauton (erehdyksessä) sukulaiselle. Se on ajellut sillä nyt pari vuotta ja n. 30 000 km. Vikaa on kuulemma ollut jatkuvasti jopa niin, että alkaa jo sukulaisuussuhteet rakoilla. On kuulemma joutunut laitattaan jarrut uusiksi, iskarit ja etujouset, laturi ja pitkä lista kaikkee pikkuvikaa. Joko se liioittelee tai sitten mulla kävi myynnin ajoituksessa kauhee munkki, nimittäin itse ajelin 4 vuotta ainoastaan perushuollot teettäen.

        öhh. ei noissa "vioissa" ole mitään vikaa. iskarit ei ole vika kuten ei laturi tai jarrutkaan. ne on normi kulutusosia. viat on sellaisia mitä ei autoissa pitäisi koskaan olla. ei tarpeeksi jarruteltu jarrulevy ole mikään vika. se on vain uusittava kulutusosa.

        viat on jotain vakavampaa kuin kulutuksesta johtuvaa. esim suunnittelumoka.


      • KäviMunkki
        srthsrth kirjoitti:

        öhh. ei noissa "vioissa" ole mitään vikaa. iskarit ei ole vika kuten ei laturi tai jarrutkaan. ne on normi kulutusosia. viat on sellaisia mitä ei autoissa pitäisi koskaan olla. ei tarpeeksi jarruteltu jarrulevy ole mikään vika. se on vain uusittava kulutusosa.

        viat on jotain vakavampaa kuin kulutuksesta johtuvaa. esim suunnittelumoka.

        Vikoja tai ei mutta korjattavahan nuo on, ennemmin tai myöhemmin, usein viimeistään ennen seuraavaa katsastusta. Itsellä on ollut useita ko. kokoluokan autoja ja noin perstuntumalla sanoisin, että isompia/hintavampia huoltoja/korjauksia alkaa putkahdella jossain vaiheessa kun autolla on ajettu 100 - 200 tonnia. Nykyään vaihdan uudempaan ja vähemmän ajettuun juuri niillä main kun ekan kerran joudutaan tekeen isompaa remppaa jarruihin, vaihtaan iskarit, kytkin alkaa antaan merkkejä jne. Aikaisemmin tein tai teetin ne itse ja tosiaan, yleensä autoon saa pääsääntöisesti lyhyellä ajalla (20 000 - 40 000 km) tehdä useampia kalliita remppoja. Paras oli kun meni peräjälkeen kansipahvi (joka rikkoi vähän muutakin) ja heti perään laatikko. Teetin rempat ja myin auton juuri sillä hinnalla mitä rempat kustansi.


      • Iiiiiiiiiii
        kerrohanse kirjoitti:

        miksi ammatikseen kauppaa tekevät ja taksit sitten ajaa 700tkm ajetuilla mersuilla?

        Taksit nimenomaan eivät aja tuollaisilla, vaan autot menevät vaihtoon viimeistään 500tkm ajettuina, Helsingissä usein jo reilu 200tkm ajettuina ja ikää tuossa vaiheessa autolla 2-4v.
        Ja aina ovat uusia taksiin tullessaan.


      • Kfkfkfkfkkfkff
        KäviMunkki kirjoitti:

        Vikoja tai ei mutta korjattavahan nuo on, ennemmin tai myöhemmin, usein viimeistään ennen seuraavaa katsastusta. Itsellä on ollut useita ko. kokoluokan autoja ja noin perstuntumalla sanoisin, että isompia/hintavampia huoltoja/korjauksia alkaa putkahdella jossain vaiheessa kun autolla on ajettu 100 - 200 tonnia. Nykyään vaihdan uudempaan ja vähemmän ajettuun juuri niillä main kun ekan kerran joudutaan tekeen isompaa remppaa jarruihin, vaihtaan iskarit, kytkin alkaa antaan merkkejä jne. Aikaisemmin tein tai teetin ne itse ja tosiaan, yleensä autoon saa pääsääntöisesti lyhyellä ajalla (20 000 - 40 000 km) tehdä useampia kalliita remppoja. Paras oli kun meni peräjälkeen kansipahvi (joka rikkoi vähän muutakin) ja heti perään laatikko. Teetin rempat ja myin auton juuri sillä hinnalla mitä rempat kustansi.

        Kannattiko sitten myydä juuri, kun olit kalleimmat rempat maksanut?

        Ihan uuteen ei tule heti edes jarrulevynvaihtoa, mutta vastaavasti arvo laskee nopeiten.


    • Kivaavau

      300tkm ajettu voi olla pommi tai huippukuntoinen auto ja kaikkea siltä väliltä. Itselläni sattuu olemaan 375000km ajettu diesel-Peugeot. Renkaita on mennyt ja jokunen pyöränlaakeri sekä jarrupaloja/levyjä ja harvakseltaan jotain pientä. Tuulilasi ja laturi niinikään vaihdettu. Itse olen ajanut autooni 320.000km ja korjauskustannukset ovat olleet todella pieniä.

      Ostakaa te muut vaan ne DSG Audit ja muut saksan virvelit, niin minä panen rahat sillä aikaa pörssiin!

    • vain.köyhät

      "Ostakaa te muut vaan ne DSG Audit ja muut saksan virvelit, niin minä panen rahat sillä aikaa pörssiin!"

      Mites tästä vanhalla katiskalla ajamisesta tuli yhtäkkiä merkkikohtainen avautuminen? Tilastojen mukaan audeilla ajetaan huomattavasti pidemmälle kuin Pösöillä. Köyhien touhua tuollainen kilometrien tiristys kaikenkaikkiaan mutta silti. Jotain rotia.

      https://img.ilcdn.fi/HU9WJQg1s5Aa5Upfpg6FxZjAt-8=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg

    • Eevisss

      älykäs ihminen antaa toisten ajaa rutkuillansa ja itse istuu takapenkillä ja kuski vie minne haluaa

    • olenNöyräEdessänne

      Suurta älynjuhlaa. On pörssipelureita ja muuten vaan huippu älykkäitä jakamassa meille suurta viisauttaan. Kiitos ja kumarrus teille.

    • CoroIIapappa

      Minulla onkin toyota corolla jolla pärjää hyvin vaikka on jo kohta 200 tuhatta ajettu. Ikää minulla sentään enämpi kuin autolla mutta tuo kone kestää kunhan tekee huollot kunnolla 5000 km:n välein joka toinen kuukausi ja tervaa pohjan niin ei ruostu. Polttimoita miulla on muovikassillinen mukana aina kun niitä pakkaa menemään. Huollosta paljo kiinni on. Kotelot täyteen urateenia niin ei vesi pääse pesää tekemään..

    • tamppi

      Minulla on yli 400 tuhatta ja 330 tuhatta ajetut ja hyvin toimii ja pienemillä kustannuksilla kuin uuden arvonalennukset vaikkalasken polttoaineetkin mukaan,

    • slummipommi

      Kai tuollaisillakin vanhoilla katiskoilla pystyy ajamaan jos pakko on. Onneksi on sen verran tuloja ettei tarvitse.

      • bronson-gt

        Ne, joilla on oikeasti tuloja, eivät kirjoittele täällä.
        Eniten räksyttää ne, joilla on vaan se kääpiöiden Honda monkey hanurin alla.


    • järkeä1

      300tkm on järkevä valinta vain kun auto on katsastettu ja hinta n 1000-1500eur ja koriltaa siisti.

      Paljon ajettuja muutaman vuoden ikäisiä premium autoja ei kannata ostaa isoilla kilometreillä. Häviää helposti 10 000eur muutaman vuoden sisällä ja mahdoton saada kaupaksi eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe