haltsarista

nmdmdmddmm

kenen mahtava idea ollut kaventaa haltsaria ja panna kauheita rotvalleja?? sitte kauheita korotuksia??ei mitään järkeä.auraajat kiittää talvella..ja joka kesä turistiaikaan onn haltsari suljettu ja joka kesä siellä jotain rakennetaan ja tietä kavennetaan-miksi?? mitä hyötyä ja ne stan tolpat johon meinaa törmätä

55

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tokoi

      Tornion kaupungintalo on osoite mistä nämä "älynväläykset" ovat peräisin. Kysy arkkitehtien suuntaan saat vastauksen ja varmaan hyvät perustelut.

      • TakasVaanAjokouluun

        "tolpat johon meinaa törmätä"

        Ne tolpat ovat juuri siksi, että ajonopeus saatetaan sille tasolle ettei "meinaa" niihin törmätä.
        Kaupungissa on ihmisiä liikkeellä enemmän kuin syrjäkylillä - esim. Arpelassa - ja näihin jalankulkioihinkaan ei pitäisi "meinata törmätä". Ajonopeus ja ajotapa on oltava sellainen, että ajoneuvo on hallinnassa kaupungissa ja kaupunkiolosuhteissa.

        Lisäharjoittelu esim. liikenneopettajan kanssa auttaa oikean ajotavan löytämisessä kaupunkiliikenteessä ja sopetumisessa kaupunkiliikenteeseen.


    • TolpatonTORNIO

      Puhut asiaa! Ihmetellä täytyy noita kantikkaita kivitolppia, joihin kääntyessään risteyksessä meinaa osua jos vastaan tulee auto, en käsitä mikä järki tällaisilla tolpilla on, muutenkin Tornion kadut ovat keskimääräistä kapeammat. Äkkiä pois tuollaiset hankaloittajat!

      • Vähemmistöläinen

        "Ihmetellä täytyy noita kantikkaita kivitolppia"

        On siinä syrjäkylän pojalla ihmettelemistä!
        Ja kun menet muissakin kaupungeissa joskus käymään ja taas tulee kivitolppia vastaa, niin voit reteesti todeta, että jo vain Torniossakin noita löytyy.
        Tiedä vaikka innostut sinne kotikonnuille Arpelaan johonkin karjaporttiin jonkun kiven löytämään?


      • CitynAsukki

        "kääntyessään risteyksessä meinaa osua jos vastaan tulee auto, "

        Tämä vastaan tuleva auto onkin vieras ja harvinainen tilanne - ainakin pääasiassa Arpelan suunnalla ajelevalle. Mutta tarkkana vaan, kyllä siitä muutkin selviävät - etköhän sinäkin.


    • hienohomma

      Tornion teinit ja juntit valittaa. Mitä hankalaa tuossa

      • Tosi.On

        1


    • CitynAsukki

      Asun tolpattoman ja muutenkin esteettömän kadun varrella olevassa talossa. Toivon joitakin tolppia, korotuksia tai muita sellaisia ratkaisuja, joilla liikenne pysyisi edes jotenkin sille säädetyissä rajoissa.

      On käsittämätöntä tuo iltaöinen - väliin keskiöinenkin - mellastus erilaisilla moottoriajoneuvoilla. Mielestäni siinä renkaiden vingutuksessa, moottorien huudatuksessa, yms pauhussa ei ole järjen häivää. Tolpilla ja korotuksilla kuulema näitä haittoja aihettavalle käytökselle estävä vaikutus, hyvä niin. Ja onhan noin rakennettu katu esteettisesti kaunis, jalankulkijoille turvallinen - nykyaikainen, turvallinen, kaunis kaupunkikatu.
      Arpelan pärinäpojat pöläytelköön kotikonnuillaan jatkossa lehmiään.

    • Tosi.On

      "panna kauheita rotvalleja"

      Höh - ei niitä panna. Joku väsynyt kulkija voi joskus aamuyöstä niillä istahtaa. Mutta muuten reunakivetykset ajoradan ja jalkakäytävän välissä on kaupunkirakennetta. Haittaahaan se, jos on tottunut aina sarkajaon mukaisesti joka seitsämännellä askeleella hypähtämään (ojan yli), mutta kyllä näihin reunakiviin ajan kanssa tottuu. Kun puoli vuotta on kaupungissa asustanut, niin kotikonuilla Arpelassa käydessä jo juttelee kotiväelle jouhevasti reunakivien hyödyllisyydestä.

    • Olenmahtavamies

      "Mahtava"



      On komeaa ajella kun on kunnon rotvallit.

      • Köyhätkajehtiimua

        "Kunnon rotvallit"



        Hyvä vai huono kunto kysyn mä? Ei paljo tolpat haittaa kun mese alla ja miljoona pinssi hatussa.


    • gbvff

      kysykääppä automaalaamosta montako autoa maalattu haltsarin takia monta

      • Jänskättää

        "montako autoa maalattu"
        kun on tottunut traktorilla meneen,
        niin onhan se pikkuautolla hankalaa.
        ja vielä niin jänskässä paikkaa,
        kun mitä Torniokin on


    • vanteetpaskana

      Enämpi minua ketuttaa nuo korkeat reunakivet!saa parkkeerata henki kurkusa ,että ei mene vanne paskaksi!miksi ei voitu laittaa viistettyä/vinoa kiveä!?

      • VanhaHoitaja

        "viistettyä/vinoa kiveä"

        Nuo vinot ovat betonista, eivät kestä kuin vuoden pari. Ihmiset ajelevat huoletta niiden päältä oli talvi (nastat) eli suvi.
        Kiviset (suorakulmaiset) kestää, vanhimmat kivet vieläkin (uusio)käytössä.

        Hyvä on torniolaistenkin harjoitella taskuun pysäköinti, niin selviää muissakin kaupungeissa. Jos matka joskus sattuis muualle käymään.


      • 700eur.per.vanne

        "Nuo vinot ovat betonista, eivät kestä kuin vuoden pari"

        Tuota noin, mihin tämä väite betonikivetyksen parinvuoden kestävyydestä perustuu?
        Suomessa on kokeiltu betoniteitäkin ja ovat kestäneet sen 10-vuotta hyvänä vaikka liikenne niiden päällä on pikkusen suurempaa kuin reunakivetyksien päällä.
        Näistä nykyisistä vanteiden/renkaiden hajoittajista voisi saada vielä ihan hyvät kun kävisi timanttilaikalla leikkaamassa loivan viisteen siihen ulkoreunaan.


      • VanhaHoitaja

        "..mihin tämä väite betonikivetyksen parinvuoden kestävyydestä perustuu?"

        onhan niitä Torniossakin, katsele ympärilles. Kivet hajallaan, reunat rikki vaikka ovat huomattavasti vähemmän vaativissa paikoissa .

        olen itse ollut nuorena betonin kanssa tekemisissä. Jo tuolloin asia tiedostettiin. Kokeiltiin monen moista, mm. muovin lisäämistä massaan - ei toiminut. Kestävin massa saatiin kun suomalainen kiviaines korvattiin - tuli muistaakseni Tanskasta - punaisen värisellä murskeella. Se kesti tela-ajoneuvojen huoltohallin lattiassakin, esim. panssarivaunujen käännöksiä. Mutta sen verta arvokasta betonia, että taitaa olla täällä Torniossa paikallisten hyvä harjoitella ratin ja peilien käyttöä pysäköidessä?


        "..Suomessa on kokeiltu betoniteitäkin"

        Näin on. Vaikkapa Lahden ja Kouvolan välillä melkoinen moottoritienpätkä. Kyyti oli vuoden päästä sen verta pompottavaa, että meinasi hampaista paikat lähteä. Tie päällystettiin uudelleen hyväksi tunnetulla/koetulla tavalla. Kokeilu tuli kalliiksi.


      • VanhaHoitaja

        "vanteiden/renkaiden hajoittajista "

        ne kivethän ovat juuri sitä varten, että autot pysyvät ajoradoilla - eivätkä esim. kivetysten päällä.
        höh!


      • VanhaHoitaja

        Vielä noista ratkaisuista ja niiden kestävyydestä. Huoltoasemat ovat näköjään usein ratkaisseet mittarikentällä korotuksen kestävyyden reunustamalla korokkeen rosteripannalla. Näyttää toimivan, mutta sekin varmaan aika arvokasta.


      • VanneVakuutus

        "700eur.per.vanne"

        ns. vikainvestointi.
        tuollahan saa jo kokonaisen auton.


      • HÖH_

        "ne kivethän ovat juuri sitä varten, että autot pysyvät ajoradoilla - eivätkä esim. kivetysten päällä"
        Eiköhän ne kivet ole juurikin sitä varten että niillä rajataan katu. Ratti on sitä verten että autot pysyvät siellä ajoradoilla, ei sitä varten tarvita teräviä reunakivetyksiä.
        HÖH!!!


      • VanhaHoitaja

        "HÖH!!!"

        Jos oikein ymmärsin niin olemme yhtä mieltä?
        Tuossa joku kertoi, että jos kivet olisi luiskat, niin pääsisi kadun puolella kääntelemään autoaan. Sitä vartenhan nuo kivet ovat, ettei autolla jalkakäytävillä pyöritä!
        Jotta kaikilla jalankulkijoilla - pienillä ja suurilla, nuorilla ja vanhoilla, kaikki aistit toimivilla ja niillä joilla aisteissa vikaa - olisi turvallista kaupungissa taivaltaa.


      • HÖH_

        "Tuossa joku kertoi, että jos kivet olisi luiskat, niin pääsisi kadun puolella kääntelemään autoaan. Sitä vartenhan nuo kivet ovat, ettei autolla jalkakäytävillä pyöritä!"

        - Ei, vaan reunakivetyksien tarkoitus on rajata katu, eli autoilija/jalankulkija huomaa missä menee kadun raja, samaa virkaa toimittaa maanteillä reunaviiva, jolla rajataan ajorata ja penger, jossa esim pyöräilijät liikkuvat.
        Eli reunakivetyksien tarkoitus ei ole ohjata autoa kulkemaan ajoradalla, vaan se hoidetaan ratilla. samoin kuten nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin ei ole tarkoitus pitää auton nopeutta ilmoitetussa lukemassa, vaan se hoidetaan kaasupolkimella/kahvalla ja vaihteilla.


      • VanhaHoitaja

        ".. se hoidetaan kaasupolkimella/kahvalla ja vaihteilla.."

        unohdit ainakin kytkimen ja jarrut.
        mutta ei se mitään, hyvä jos sinuun ei mitenkään satu. jatka samaa tahtia, kyllä se siitä.


      • Repsikka
        VanhaHoitaja kirjoitti:

        "..mihin tämä väite betonikivetyksen parinvuoden kestävyydestä perustuu?"

        onhan niitä Torniossakin, katsele ympärilles. Kivet hajallaan, reunat rikki vaikka ovat huomattavasti vähemmän vaativissa paikoissa .

        olen itse ollut nuorena betonin kanssa tekemisissä. Jo tuolloin asia tiedostettiin. Kokeiltiin monen moista, mm. muovin lisäämistä massaan - ei toiminut. Kestävin massa saatiin kun suomalainen kiviaines korvattiin - tuli muistaakseni Tanskasta - punaisen värisellä murskeella. Se kesti tela-ajoneuvojen huoltohallin lattiassakin, esim. panssarivaunujen käännöksiä. Mutta sen verta arvokasta betonia, että taitaa olla täällä Torniossa paikallisten hyvä harjoitella ratin ja peilien käyttöä pysäköidessä?


        "..Suomessa on kokeiltu betoniteitäkin"

        Näin on. Vaikkapa Lahden ja Kouvolan välillä melkoinen moottoritienpätkä. Kyyti oli vuoden päästä sen verta pompottavaa, että meinasi hampaista paikat lähteä. Tie päällystettiin uudelleen hyväksi tunnetulla/koetulla tavalla. Kokeilu tuli kalliiksi.

        "olen itse ollut nuorena betonin kanssa tekemisissä"

        Muurasikko rillin? Taiat sitte olla ihan ammattilainen


      • VanhaHoitaja
        Repsikka kirjoitti:

        "olen itse ollut nuorena betonin kanssa tekemisissä"

        Muurasikko rillin? Taiat sitte olla ihan ammattilainen

        Muurauksessa ei käytetä betonia.
        Ja mitä betoniin tulee, niin olin ammattilainen.


      • VanhaHoitaja

        "saa parkkeerata henki kurkusa"

        Kyllä kaikki Etelä-Suomessa ajo-opetuksen saaneet - oli sitten mies tai nainen- osaavat kaikki taskuunpysäköinnin.bHommaa voisi alkaa harjoittelemaan Tornionkin ajo-opetuksessa ja testata insonööriajossa.
        Onhan se häpeä, jos torniolaiset tunnistetaan muualla Suomessa siitä, että auton käsittely kaupunkiolosuhteissa ei suju.
        Heikoimmat suorastaan valittavat ko. tilanteessa hengenahdistusta, "henki kurkusa" - sehän on jo riskitekijä liikenteessä. Kortti pois, jos homma ei ala käyttään.


      • Lakkaahuutelemastaköpö
        VanhaHoitaja kirjoitti:

        "saa parkkeerata henki kurkusa"

        Kyllä kaikki Etelä-Suomessa ajo-opetuksen saaneet - oli sitten mies tai nainen- osaavat kaikki taskuunpysäköinnin.bHommaa voisi alkaa harjoittelemaan Tornionkin ajo-opetuksessa ja testata insonööriajossa.
        Onhan se häpeä, jos torniolaiset tunnistetaan muualla Suomessa siitä, että auton käsittely kaupunkiolosuhteissa ei suju.
        Heikoimmat suorastaan valittavat ko. tilanteessa hengenahdistusta, "henki kurkusa" - sehän on jo riskitekijä liikenteessä. Kortti pois, jos homma ei ala käyttään.

        " Onhan se häpeä, jos torniolaiset "

        Mitä se kemiläinen rauottajan apulainen täällä taas huutelee.Sulla lökäpöksyllä ei oo etes ajokorttia .


      • Taiakkokertoasen
        VanhaHoitaja kirjoitti:

        Muurauksessa ei käytetä betonia.
        Ja mitä betoniin tulee, niin olin ammattilainen.

        "mitä betoniin tulee"


        Niin mitä betoniin tulee?


      • te.ki.jä
        Taiakkokertoasen kirjoitti:

        "mitä betoniin tulee"


        Niin mitä betoniin tulee?

        sementtiä, vettä, kiviainesta ja joskus lisäaineita (haluttuun erityisominaisuuteen).


      • HÖH_

        "unohdit ainakin kytkimen ja jarrut."
        - Ennakoiva kuljettaja ei tarvitse jarruja pitääkseen kulkuneuvonsa sallitussa nopeudessa, ja kytkinpoljin alkaa olemaan nykyautoissa katoava muinaisjäänne.

        "ne kivethän ovat juuri sitä varten, että autot pysyvät ajoradoilla - eivätkä esim. kivetysten päällä."
        - Eli olet ottanut autostasi ratin pois sillä uskomuksella että nuo reunakivetykset pitävät autosi ajoradalla?
        Oletko huomioinut myös vastaantulevan liikenteen kun se keskiviiva ei estä ratitonta autoa syöksymästä vastaantulevalle kaistalle?


      • Toivastieiatsoa
        te.ki.jä kirjoitti:

        sementtiä, vettä, kiviainesta ja joskus lisäaineita (haluttuun erityisominaisuuteen).

        "kiviainesta ja joskus lisäaineita"


        Siis lisäaineita MV! Mie olen luullu että betoni on luomua eikä siihen panna lisäaineita.


    • midäviddua

      Minkä takia sitä tienpätkää kaivellaan auki joka toinen vuosi. Sehän on taas tismalleen samanmäköinen kuin ennen sitä kaivua. Unohtuiko siihen monttuun kaupunginarkkitehdin aivot vai miksi se kaivettiin auki.? Tämä on taas yhtä tyhmää touhua kuin se lämmitetty katu kauppakeskuksen edessä.Mitenhä pitkää ne tekee sitä kaljatehtaan katua, siihen eteen tehtiin kiveystä jo kerran ja nyt sitä purettiin ja tehtiin taas uuvestaan.

    • LevyTanko

      "kaupunginarkkitehdin"

      mitäs ko. herralla on tekemistä joidenkin ylläpitoremppojen kanssa?

      vai onko sulla jäänyt vaan levy päälle?

      • Vaikkaolisiarkkitehti

        "herralla on tekemistä"


        Sähkölevyä ei kannata jättää päälle.


    • Junttilaakokokylä

      Arvauksia milloin Nordean edusta kadusta avataan "tutkimuksia" varten ?
      1700-luvulla "katua" pitkin nähty kävelevän jonkun juntti-einarin ja hänen jalanjälki kiinnostaa, ei olla otettu talteen,, löytyy varmaan vielä kun tarpeeksi syvälle kaivaa .... no niitä juntin jälkiä kyllä löytyy tänä päivänä joka paikasta.

      • HuutoSuuri

        "juntin jälkiä kyllä löytyy tänä päivänä joka paikasta"

        Ken ylläolevan kirjoitti, osoittaa, että näin on. Mutta arvostus omia juuria kohtaan ja kiinnostus asioiden alkuperään sekä samalla muita kulttuureja kohtaan kasvaa globalisoituvassa maailmassa.


      • Kakstoistatuumasanonmä

        "jalanjälki kiinnostaa"



        Kuinkahan iso jalka oli Einarilla?


      • Horoko
        HuutoSuuri kirjoitti:

        "juntin jälkiä kyllä löytyy tänä päivänä joka paikasta"

        Ken ylläolevan kirjoitti, osoittaa, että näin on. Mutta arvostus omia juuria kohtaan ja kiinnostus asioiden alkuperään sekä samalla muita kulttuureja kohtaan kasvaa globalisoituvassa maailmassa.

        Mikähän se Joronjälki muuten on?


    • pyöräilijävain

      saataispa koko katu kevyenliikenteen käyttöön.

      • KaupatKatoaa

        Minkälainen kauppa kannattaa näiden kävelykatujen varsilla? Pelkät ravintolat ja kahvilat, ehkä silmälasiliike tai joku muu nippelinappeli erikoiskauppa?
        Vielä menettelee jos ei ole isoja kantamuksia, mutta ei kukaan ala kantamaan isoja kantamuksia kovin kauas autolle.


      • Mesenytjaikuisesti
        KaupatKatoaa kirjoitti:

        Minkälainen kauppa kannattaa näiden kävelykatujen varsilla? Pelkät ravintolat ja kahvilat, ehkä silmälasiliike tai joku muu nippelinappeli erikoiskauppa?
        Vielä menettelee jos ei ole isoja kantamuksia, mutta ei kukaan ala kantamaan isoja kantamuksia kovin kauas autolle.

        "mutta ei kukaan ala kantamaan"

        Köyhät kantaa ite isoja kantamuksia kauas autolle.Mersu miehillä on rengit jokka kantaa isoja kantamuksia kauas mersulle


      • HyväKatiska

        "Mersu miehillä on rengit jokka kantaa isoja kantamuksia kauas mersulle"

        Mersun vakiovarusteisiin kuuluukin harteikas renki joka jaksaa kantaa aina monta kassillista kalliita mersun varaosia, joka myös työntää sitä kun jättää tienposkeen.


      • Vähemmistöläinen

        hyvä ajatus.


    • latela__lapista1

      kylän tierahat menee sen nordean tienristeykseen touhuamiseeen vuodesta toiseen. muualla ei sitten tapahdu enää vissiin mitään kun rahat ei enää riitä muuhun.minunkin mersut helmapelleistä tippuu ruoste ja osat niihin vitun monttuihin ja mersun jouset ja nesteiskarit hakkaa pohjiin montuissa.

      • urmasokså

        osta volvo


      • latela___lapista1
        urmasokså kirjoitti:

        osta volvo

        ei minulla ole peltoa, en tarvi volvoa, tarvin auton.


      • latela__lapista2

        "jouset ja nesteiskarit hakkaa pohjiin montuissa."

        no ei kai ne montuissa hakkaa. eiköhän heti montun jälkeen, kun tie tulee vastaan?


      • Satunnainen_seikkailija
        latela___lapista1 kirjoitti:

        ei minulla ole peltoa, en tarvi volvoa, tarvin auton.

        No, miten olis Mersun, tai Bemarin katumaasturi.


      • katurattori
        Satunnainen_seikkailija kirjoitti:

        No, miten olis Mersun, tai Bemarin katumaasturi.

        Kyllä son joko maasturi tai henkilöauto, eikä mitään sekasikiötä joka on huono sekä maastossa että maantiellä.


    • Mesenytjaikuisesti

      "montuissa hakkaa"
      Jos on nestettä iskareissa niin montuissa hakkaa tie tullee vastaan.PAITSI JOS ON MESE

      • bensaskoda

        "nestettä iskareissa ... JOS ON MESE"

        näin on. nestettä - kusta - meseissä riittää vielä kuskin päähänkin.
        on se kulkuneuvo, kusimese.


      • Asiaapuhut
        bensaskoda kirjoitti:

        "nestettä iskareissa ... JOS ON MESE"

        näin on. nestettä - kusta - meseissä riittää vielä kuskin päähänkin.
        on se kulkuneuvo, kusimese.

        Mutta bimmereissä näkyy olevan vilkussa keltaista nestettä, koska ne ei näy toimivan,


    • eikiviäei

      Ehdotan että myydään kaikki kivitolpat ja kivireunakivet huutokaupalla, pikaisella poiskuljetuksella.

      Sen jälkeen palautetaan haltsari enalleen siten että esim . vanhaan malliin laitetaan vinoparkit.

      jalkakäytävät vähän kapenee, mutta eihän sielä kethään kävele.

      Samoin Åströmin seutuvilta kivitolpat ja muut älyttömät rakennelmat pois.

    • Vihu

      Jättäkää autot kotiin ja pyöräilkää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe