Syyllisyyden tunnosta

Pohdiskeluja

Narsistilla on ainakin kaksi suurta keinoa jolla hallita eli pelko ja syyllisyyden tunteen saaminen aikaan. Pelon luomisen ymmärrän ja kuinka se lamaannuttaa uhrin.

Miten narsisti luo syyllisyyden tunteen uhriin esimerkiksi siitäettä hän haluaa olla oma itsensä ja elää elämänsä omalla tavalla jota narsisti ei hyväksy? Miksi tunnetaan syyllisyyttä ihmistä kohtaan joka tuhoaa oman elämän? Onko tämä sitä että narsisti kykenee manipuloimaan toisen tunnemaailmaa jota normaali ihminen ei kykene?

44

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MäEnTunne

Syylisyyttä teoistanne pätkääkään, enkä pelkää teitä. Ette ohjaa mun elämää. Ettekä ohjaa mun miesystäväni ja muiden läheisten elämää. EN TARVITSE TEITÄ ja sekös teitä tuntuu erityisesti nyppivän, saavan jopa raivon partaalle. Kukaan ei pakota tekemään rikoksia, ei edes jumalanne. Mua ei kiristetä, uhkailla, eikä lahjota yhtään millään. En neuvottele rikollisten kanssa, enkä kaipaa teiltä anteeksipyyntöä. En luovuta lastani yhdellekään paskapedofiililahkolle, joka joukkoraiskaa pikkutyttöjä. En ole ulkoaohjautuva, joten mua on aivan turha yrittää manipuloida. Kun ette pysty kiristämään jollain läheiselläni, siirrytte aina ja aina vaan seuraavaan. En murru, eikä miesystäväni tule murtumaan, kunhan tietää halunne ja tekonne lapsia ja minua kohtaan. Rahaa ei tipu senttiäkään, ja jos löytyy väärennetty testamentti nimelläni, saatte poliisit peräänne. Samoin poliisi ja lastensuojelu on jo pitkään ollut tietoinen minuun ja lapseeni kohdistuvista uhkauksista. Mä en ole vastuussa rikoksistanne, en yksinkertaisesti syyllisty. En ole myöskään asperger, psykopaatti, narsisti, huora, narkkari, juoppo, avohoitopotilas ym shaissea. Haukut ikävä palstalla ei kosketa minua pätkääkään, myöskään ulkonäköäni kommentoivat. Ne kertoo ainoastaan kommentoijan omasta tirkistelytarpeesta, rikollisuudesta ja itsetunto-ongelmista, ei minusta ihmisenä. Minä olen normaali ihminen normaalilla moraalilla ja sekös on teille vaikea käsittää, kun ette omaa kumpaakaan. Opetelkaa myös oma äidinkielenne vajakit, tunne-elämä on VÄLIVIIVALLA. Ollaan niin älykästä, niin älykästä rikollista, eikä osata edes kirjoittaa.

• Todella_kyllästynyt

Ja siinä toinen hullu. Pakkomielle pedofiileistä ja salakatselusta, samaa sekopäistä jankkausta ketjusta toiseen. Tajuatko harhainen hullu, että tarvitset kipeästi apua psykoosiisi?

• poiuytrdsdfg

Kyllä

• poiuytrdsdfg

Siis vastaus oli ketjun aloittajan loppukysymykseen

• spontaani.oksu

Minulla taitaa olla oikein urakalla näitä manipulipyrkyreitä ympärilläni. Ja kyllä he kykenevät vaikuttamaan tunneviivaelämään nyttemmin lähinnä ensin tyrmistyttämällä röyhkeydellään ja omahyväisyydellään, jonka jälkeen seuraa korjaamaton kuvotus. Tiedä sitten tavoittavatko he tätä kun eivät varmaan ole erinomaisuudessaan alkujaankaan kykeneviä ja suuntautuneita vastaanottamaan mitään Toisesta tuntemattomasta. Ei ole tilaa muuta kun heidän tahdolleen ja mielelleen, jossa toisen tehtävä on pysyä hänelle määrätyssä ja annetussa roolissa. Pahoinvoivaksi heidän kanssaan tulee, ei ehkä niinkään syyllisyydentuntoiseksi.

Siihen (väärään syyllisyyteen) ovat olleet kykeneviä oikeastaan vain vanhempani ja jokunen muu sukulainen, jotka ovat surutta käyttäneet sitä ja muutamasta muusta tunteesta muodostunutta vaikeaa kimppua hyväkseen. Ovat muka niin ymmärtämättömiä ja tietämättömiä ja huomaamattomia vakavasti vaikuttavien ja vaikuttaneiden asioiden suhteen ja sitten ihmetellään mukamas mikä tuota taas vaivaa. Siis täydellistä pelleilyä heiltä. Nyt olen aika vahvassa halveksuntamoodissa heitä kohtaan.

Loput on mukaan kuitenkin vain kärpäsen surinaa vanhempiini verrattuna, mutta sopisihan niitä lätkiä, jos vaan joku jaksais.Niistä siis sentään pääsee eroon.

• poiuytrdsdfg

Joo tyrmistys on niin suuri että siitä tyrmääntyy niin että taju lähtee.

• Työelämä

Itse en tunne syyllisyyttä erästä häiriöistä ihmistä kohtaan. Tiettyä pelkoa hän kyllä onnistuu minussa aiheuttamaan ja kiinnostaisikin tietää, miten tämmöistä henkilöä kohtaan pystyy suojautumaan? Silloinkin kun hän ei ole fyysisesti paikalla, hän ikäänkuin jotenkin koko ajan kummittelee mielen päällä. Tämä henkilö aiheuttaa minussa vastenmielisyyttä ja kuvotusta. Sellainen paha ja huono olo alkaa heti, kun hän astuu huoneeseen. Tuntuu, kuin sitä huonoa oloa ei pääsisi mitenkään karkuun. Noista kohtaamisista jää pitkäksi aikaa levoton, epämääräinen olo. Tuon henkilön seurassa on raskasta ja painostavaa olla. Jo aamulla herätessä voi olla painostava olo, jos tietää kohtaamisen olevan edessä. Joskus koen hänen seurassaan konkreettisia vilunväristyksiä ja palelua.

Tämä ihminen myös levittää P***aa siellä sun täällä, missä hän liikkuukaan. Etsii jatkuvasti virheitä muista ja hyökkää niistä päälle. Joitakin kohtaan hän on armollisempi ja miellyttävämpi ja verkostoituu heidän kanssaan. Ne taas ketkä eivät ole hänen puolellaan, ovat niitä jatkuvia juorujen ja haukkumisten kohteita. Pilaa näin muiden mainetta. Ihmisenä siis erittäin petollinen ja irtisanoutuminen käynyt mielessä. Se vain on kumma, miten jokaiseen työpaikkaan näitä tuntuu mahtuvan vähintään se yksi.

• Bbpp

entisessä työpaikassa oli narsisti joka sai minut pauloihinsa. Joskus öisin heräsin tuskaan ajatella että taas se jatkuu aamulla. Tää päätty siten yhtenä päivänä jokin minussa päätti etten jaksa enää ja räjähdin hänelle. Hän ei puhunut kahteen päivään minulle ja alkoi sen jälkeen kohteleen normaalisti.

Olen oppinut sen että narsistit saa hiljennettyä kun heitä vastaan uskaltaa sanoa aiheesta johon he eivät voi vastata mitään. Pelkkä huutaminen ei auta mitään. Jos naraisti kiihtyy itse ei sitä tee.Olin liian kiltti ja hyvätahtoinen joka ei pystynyt pitään omia puolia. Kun sain nuo poistettua kukaan ei pysty ottamaan valtaa minusta.

• ENHYVÄKSYnarsistiaheh

Mitä väliä jonkun narsistin hyväksymisellä on? Kuka HYVÄKSYY NARSISTIN sanat, teot ja maailmankuvan? Kuka ei salaa mielessään toivoisi painokelvottomia asioita tapahtuviksi, jotta saisi vihdoin hengittää ja elää OMAA elämäänsä. Miksei narsisti hyväksytä narsistista elämäänsä muilla vastavuoroisesti?

• poksistavaa

Luuletko että narsisti hyväksyttää sanansa ja tekonsa muilla? Eihän semmoista ole tai saa olla, edes narsistin omasta ielestä, joka ei todellakaan uskalla tuoda tekojaan ja sanojaan arvosteltavaksi tietäen niiden olevan väärin. Narsistilla on vain kangastus josta lypsää kunniaa itselleen. Siis ei mitään ei mistään, vaikka se saattaa silti sosiaalisesti toimia.

• Niin parkin linkkiä ny tekee mieli laittaa tästä hyvinkin tärkeästä aiheesta

Sanotaan, että narsistin tunnistaa juurkin tuosta syyllistämisestä, hän on ookoo ja viat on vaan muissa. Uskoisin, että narsisti saattaa myös haistaa ihmisen, joka on altis syyllistymään, kuten tuossa laittamassani linkissä esimerkki tästä

"Uhri ei useinkaan tajua joutuneensa syyllisyydellä koukutetuksi; niin hienovaraista joskus narsistin syyllistäminen on. Mutta joskus se on ihan selkeää marttyyraamista "minä joudun tekemään täällä kaiken", "en ole koskaan elämässäni saanut mitä olisin halunnut", "sinun vuoksesi jouduin jättämään opiskeluni" jne."

https://narsismia.wordpress.com/2007/04/10/syyllisyys-ja-syyllistaminen/

Mutta muutama sananen vielä syyllistymisestä, ihmisten joukossa on paljon sellaisia jotka kantavat ns. epätervettä, turhaa syyllisyyttä, itsekin lukeudun niihin.

Toki näin vanhempana sekin on lieventynyt, mutta tuskin siittä koskaan täysin eroon pääsee. Niin sekin kuin moni muukin asia saattaa juontua jo lapsuudesta lähtien

https://www.vau.fi/perhe/jaksaminen/nain-erotat-oikean-ja-epaterveen-syyllisyyden-toisistaan-ja-paaset-eroon-syyllisyydentunnosta/

• poiuytrdsdfg

Minä koukutun edelleen moneen suuntaan hienovaraisella syyllistämisellä.
        En ole päässyt siitä vieläkään.
        Niihin luureihinkin jäin koukkuun sen takia,
        Jos mulle vaikka sanotaan että olen vienyt liikaa aikaa, mulle tulee niin kauhea syyllisyys että on pakko soittaa uudelleen ja jos sitten mulle ollaan vihaisia saattaa tulla pakko soittaa kymmenen kertaa kun on niin syyllinen olo.

• poiuytrdsdfg

Mun ongelma oli syyllisyyden tunto ja sitä tuotettiin valtavat määrät lisää sieltä luureista niin että vain kasvoin kasvamistaan. Syyllisyydentunto-ongelma ei oikein ratkea miettimällä mitä vikaa itsessä on koko aika lisää ja lisää

• poiuytrdsdfg

Syyllistämällä jäin koukkuun nuorena etätuttavana johonkin mieheenkin joka ei ole koskaan ollut mikään minun henkilökohtainen miesystäväni siis mitään suhdetta ei minkäänlaista koskaan ollut, vaan etäinen puolituttu , mutta koukkuun jäin koska miltei ensikohtaamisella minua alettiin moittia itsekeskeiseksi ja koko aika yritin todistelemastani todistella vuosia ja vuosia etten ole ja sitten tulin henkisesti heikkoon oloon sen miehen edessä hyvin pitkäksi aikaa vaikka vain etätuttu.

• mädäntykööt
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

Syyllistämällä jäin koukkuun nuorena etätuttavana johonkin mieheenkin joka ei ole koskaan ollut mikään minun henkilökohtainen miesystäväni siis mitään suhdetta ei minkäänlaista koskaan ollut, vaan etäinen puolituttu , mutta koukkuun jäin koska miltei ensikohtaamisella minua alettiin moittia itsekeskeiseksi ja koko aika yritin todistelemastani todistella vuosia ja vuosia etten ole ja sitten tulin henkisesti heikkoon oloon sen miehen edessä hyvin pitkäksi aikaa vaikka vain etätuttu.

Tuo on normaalia jos pienestä pitäen on moitittu vaativaksi tai annettu ymmärtää joksikin joka on venhempien onnen ja elämän liukuvuuden jarruna. Sitä silloin on pakotettu haluaman mahdollisimman paljon olla muille voiteena tai mahdollistajana, ja sehän sopii varmaan kelle tahansa ihmiselle. Meille ei olekaan sitten tarjolla kuin inertiaa ja vastustusta kiitokseksi. Itsekeskeisyys on se yleinen kuultu ja koettu moite. Mutta mitä ihmettä ja hemmettiä nämä ei-muka-itsekeskeiset sitten ovat? Laumakeskeisiä? Jaetun kokemusmaailman konservatoijia ja hillopurkittajia? Mikäpä sen sisäänpäinlahoavampaa?

• poiuytrdsdfg

Sulla on nykyään aina vain hiotumpaa ja ilmaisullisempaa nettikirjoitusilmaisua. Meet jo mun ohi. :) Hyvä, hyvä,,,

Noinhan se menee.

• poiuytrdsdfg
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

Aina kun tämän ominaisuden paljastaa joku ilmestyy syyttämään itsekeskeiseksi niinkuin nyt tajusin vihdoin ketjuun. ..
        Ei varmaan viitsinyt laittaa tähän samaan ketjuun koska olisi liian ilmeistä niin piti se syytös piilottaa tuonne toiseen ketjuun.

• Todella_kyllästynyt
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

Aina kun tämän ominaisuden paljastaa joku ilmestyy syyttämään itsekeskeiseksi niinkuin nyt tajusin vihdoin ketjuun. ..
        Ei varmaan viitsinyt laittaa tähän samaan ketjuun koska olisi liian ilmeistä niin piti se syytös piilottaa tuonne toiseen ketjuun.

Voin tulla kertomaan sen tännekin. Olet todella itsekeskeinen ja pilaat kaikki ketjut pitkillä sepustuksillasi, joissa useimmissa ei ole mitään järkeä. Etkö todella huomaa sitä itse? Oletko niin harhainen? Onko sinusta normaalia täyttää kaikki narsismi-ketjut pitkillä itsekeskeisillä jorinoilla? Ja vastaat itse itsellesi, jos et saa muilta huomiota. Olet todella hoidon tarpeessa ja jankkaamisesi vaan todistaa sen. Hanki nyt se päiväkirja ja oksenna sinne tulevat tuotoksesi.

Narsisti pommittaa narsismikeskustelut itsellään. Naurattaisia, jos ei suututtaisi niin paljon. Totuus sattuu?

• poiuytrdsdfg kirjoitti:

Minä koukutun edelleen moneen suuntaan hienovaraisella syyllistämisellä.
        En ole päässyt siitä vieläkään.
        Niihin luureihinkin jäin koukkuun sen takia,
        Jos mulle vaikka sanotaan että olen vienyt liikaa aikaa, mulle tulee niin kauhea syyllisyys että on pakko soittaa uudelleen ja jos sitten mulle ollaan vihaisia saattaa tulla pakko soittaa kymmenen kertaa kun on niin syyllinen olo.

"Jos mulle vaikka sanotaan että olen vienyt liikaa aikaa, mulle tulee niin kauhea syyllisyys että on pakko soittaa uudelleen ja jos sitten mulle ollaan vihaisia saattaa tulla pakko soittaa kymmenen kertaa kun on niin syyllinen olo. "

Tämä kohta nyt tuntuu minusta hyvinkin oudolta, että kun sinulle sanottiin, että viet liikaa aikaa, niin jatkoit vaan ko. syyllisyyttä tuottavaa toimintaa

Kun yleensä syyllistetty/syyllisyyden vallassa oleva ihminen pyrkii kaikin tavoin olemaan auttavainen ja mahdollisimman vähän vaivaksi ja jos häntä on syyllistetty jostain niin useinkin varoo tekemästä samaa virhettä uudelleen

Ongelmana vaan on, että sitä uskoo olevan vastuussa lähestulkoon kaikesta, toisen käyttätymisestäkin ja siihen liittyy useinkin jatkuva pelko siitä, että on tehnyt jotain väärin.

Syyllisyys itsessään on tarpeellinen tunne

"Tietty määrä tervettä syyllisyyttä on hyvä asia. Ilman sitä voi olla vaikeaa tunnistaa ja korjata omaa käyttäytymistään. Lisäksi syyllisyyden tunne estää jo etukäteen toimimasta väärin. Kun on kokenut syyllisyyttä, varoo itsekästä, välinpitämätöntä tai aggressiivista käyttäytymistä."

https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/tunteilla-on-viesti/syyllistytko-liiaksi/

Aloitukseen liittyen narsistihan ei hevin päästä mieleensä sellaista ajatusta, että olisi itse tehnyt jotain väärin vaan siirtää syyllisyyden toisen kannettavaksi.

Kun taas ihminen joka kokee liikaa syyllisyyttä

"kantaa syyllisyyttä muiden teoista, tunteista ja jopa tuntemattomien kohtalosta
        kokea olevansa jotenkin yleismaailmallisesti syyllinen kaikkeen toisten pahaan oloon"

• poiuytrdsdfg kirjoitti:

Ahas tämmöstä oli tullut tähän väliin, sillä aikaa kun kirjoittelin tuota kommenttiani.
        Minusta ny tuntuu, että ikäänkuin kutsuit tuota henkilöä laittamaan eilisen kommenttinsa myös tänne.

Piti oikein käydä sitten siellä toisaalla katsomassa mistä on kysymys. Miksiköhän halusit palata siihen ikävään kommentiin tässäkin. Halusit tuoda sen näkyväksi kun toisessa ketjussa se olisi hukkunut helposti huomaamatta, kun harva tuskin jatkaa skrollailla niin pitkiä keskusteluja.

Taidat tykätä riitelystä/konflikteista ja mahd. sitä kautta yrittää aiheuttaa myös syyllisyyttä, kun täytyyhän sen ihmisen ny olla paha joka sairasta paljon kärsinyttä ihmistä moittii

Kyllä joo, asperger aiheuttaa tuollaista loputonta puheripulia. Saattaa olla, että aiheuttaa myös kyvyttömyyttä ottaa huomion muita ihmisiä ja heidän tarpeitaan. Voi olla että asperger ei ymmärrä tiettyjä vuorovaikutussääntöjä, voi olla ettei ymmärrä tekemisensä aiheuttavan haittaa toisille.

Mutta pakostakin sitä miettii joskus myös sellaistakin, että saatko sinä mielihyvää/vallantunnetta siitä, että useinkin onnistut torppaamaan kaikki keskustelut.

Että teetkö tätä tarkoituksellisesti, kun tuo "kutsusi" ny tuntuisi vittaavaan sellaiseen, siinäkuin sekin, että vaikka olen poistunut palstalta, saatat vielä kommenteissasi "huhuilla" minuakin, ikäänkuin haluaisit jatkaa kiistelyä.

No voi olla tääkin keskustelu ny torppaa tähän, jatkuu tämmösenä, marssitat jatkoksi koko joukon paheksujia ja sitten puhutaan sinusta tai vaihtoehtoisesti meistä ilkeistä ihmisistä.

Ehkä se onkin tarkoituksesi, ainakin nyt teit ensimmäisen siiron siihen suuntaan, "kutsumalla" tuon henkilön toistamaan eilisen kommenttinsa.

• eikövaloaenäänäy
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Ahas tämmöstä oli tullut tähän väliin, sillä aikaa kun kirjoittelin tuota kommenttiani.
        Minusta ny tuntuu, että ikäänkuin kutsuit tuota henkilöä laittamaan eilisen kommenttinsa myös tänne.

Piti oikein käydä sitten siellä toisaalla katsomassa mistä on kysymys. Miksiköhän halusit palata siihen ikävään kommentiin tässäkin. Halusit tuoda sen näkyväksi kun toisessa ketjussa se olisi hukkunut helposti huomaamatta, kun harva tuskin jatkaa skrollailla niin pitkiä keskusteluja.

Taidat tykätä riitelystä/konflikteista ja mahd. sitä kautta yrittää aiheuttaa myös syyllisyyttä, kun täytyyhän sen ihmisen ny olla paha joka sairasta paljon kärsinyttä ihmistä moittii

Kyllä joo, asperger aiheuttaa tuollaista loputonta puheripulia. Saattaa olla, että aiheuttaa myös kyvyttömyyttä ottaa huomion muita ihmisiä ja heidän tarpeitaan. Voi olla että asperger ei ymmärrä tiettyjä vuorovaikutussääntöjä, voi olla ettei ymmärrä tekemisensä aiheuttavan haittaa toisille.

Mutta pakostakin sitä miettii joskus myös sellaistakin, että saatko sinä mielihyvää/vallantunnetta siitä, että useinkin onnistut torppaamaan kaikki keskustelut.

Että teetkö tätä tarkoituksellisesti, kun tuo "kutsusi" ny tuntuisi vittaavaan sellaiseen, siinäkuin sekin, että vaikka olen poistunut palstalta, saatat vielä kommenteissasi "huhuilla" minuakin, ikäänkuin haluaisit jatkaa kiistelyä.

No voi olla tääkin keskustelu ny torppaa tähän, jatkuu tämmösenä, marssitat jatkoksi koko joukon paheksujia ja sitten puhutaan sinusta tai vaihtoehtoisesti meistä ilkeistä ihmisistä.

Ehkä se onkin tarkoituksesi, ainakin nyt teit ensimmäisen siiron siihen suuntaan, "kutsumalla" tuon henkilön toistamaan eilisen kommenttinsa.

Kyllä te tosiaan olette kuin vakka ja kansi, voi mooses.

• poiuytrdsdfg
        Todella_kyllästynyt kirjoitti:

Voin tulla kertomaan sen tännekin. Olet todella itsekeskeinen ja pilaat kaikki ketjut pitkillä sepustuksillasi, joissa useimmissa ei ole mitään järkeä. Etkö todella huomaa sitä itse? Oletko niin harhainen? Onko sinusta normaalia täyttää kaikki narsismi-ketjut pitkillä itsekeskeisillä jorinoilla? Ja vastaat itse itsellesi, jos et saa muilta huomiota. Olet todella hoidon tarpeessa ja jankkaamisesi vaan todistaa sen. Hanki nyt se päiväkirja ja oksenna sinne tulevat tuotoksesi.

Narsisti pommittaa narsismikeskustelut itsellään. Naurattaisia, jos ei suututtaisi niin paljon. Totuus sattuu?

En vastaa itse itselleni. Olisin säästynyt elämässä monilta ongelmilta jos koko tekstini olisi aina yhdessä viestissä eikä pätkinä. Tähän pätkäisyyteen on syynä neurologiset ongelmani. Se neurologinen ei ongelma ei ole sellainen etten sisäisesti huomaisi vaan sellainen että käytännön asioiden teknisessa toteutuksessa minulla on suuria vaikeuksia.

• poiuytrdsdfg

Myöskään tietokoneestani ei pystynyt aiemmin lähettämään pitkiä viestejä. Siksi llähetän aina äkkiä pätkän heti kun olen saanut kirjoitettua jotta en joudu kirjoittamaan sata kertaa samaa. Tällaiset tietokonetekniset ongelmat ratkeaa rahalla. Rikas saa paremilaatuista tekstiäkin kirjoitettua helpommin

• poiuytrdsdfg

Toin sen siksi kun niin käy minulla muuallakin jos tästä ominaisuudesta kertoo kellkeen. Puhuin siitä täällä aivan ilmiön osoittaakseni käytännössä.

• poiuytrdsdfg

Yksiselitteinen vastaus: Inhoan kiistelyä, koska saan siitä hyvin vaikeita tuskallisia neurologisia oireita. Tämä
        ei ole syytös, vaan fatka. Kysy vaikka psykopaatiltani. Hän on niitä oireitani katsellut läheltä. .

• poiuytrdsdfg

"Jos mulle vaikka sanotaan että olen vienyt liikaa aikaa, mulle tulee niin kauhea syyllisyys että on pakko soittaa uudelleen ja jos sitten mulle ollaan vihaisia saattaa tulla pakko soittaa kymmenen kertaa kun on niin syyllinen olo. "

Tämä kohta nyt tuntuu minusta hyvinkin oudolta, että kun sinulle sanottiin, että viet liikaa aikaa, niin jatkoit vaan ko. syyllisyyttä tuottavaa toimintaa

Kun yleensä syyllistetty/syyllisyyden vallassa oleva ihminen pyrkii kaikin tavoin olemaan auttavainen ja mahdollisimman vähän vaivaksi ja jos häntä on syyllistetty jostain niin useinkin varoo tekemästä samaa virhettä uudelleen

Ongelmana vaan on, että sitä uskoo olevan vastuussa lähestulkoon kaikesta, toisen käyttätymisestäkin ja siihen liittyy useinkin jatkuva pelko siitä, että on tehnyt jotain väärin.

Syyllisyys itsessään on tarpeellinen tunne

"Tietty määrä tervettä syyllisyyttä on hyvä asia. Ilman sitä voi olla vaikeaa tunnistaa ja korjata omaa käyttäytymistään. Lisäksi syyllisyyden tunne estää jo etukäteen toimimasta väärin. Kun on kokenut syyllisyyttä, varoo itsekästä, välinpitämätöntä tai aggressiivista käyttäytymistä."

https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/tunteilla-on-viesti/syyllistytko-liiaksi/

Aloitukseen liittyen narsistihan ei hevin päästä mieleensä sellaista ajatusta, että olisi itse tehnyt jotain väärin vaan siirtää syyllisyyden toisen kannettavaksi.

Kun taas ihminen joka kokee liikaa syyllisyyttä

"kantaa syyllisyyttä muiden teoista, tunteista ja jopa tuntemattomien kohtalosta
        kokea olevansa jotenkin yleismaailmallisesti syyllinen kaikkeen toisten pahaan oloon"

Se syyllisyyden tunne on niin raju että tulee valtava hätä, siksi soittaa uudelleen paikkaan jossa on syyllistetty. Minulla on tällainen ongelma. Kysy vaikka psykopaatiltani hän on seurannit sitä sivusta vuosikymmeniä. Johtunee erityisherkkyydestä- Minut saa tottelemaan heti kun minulle puhuu sydämestään rakkaudella koska silloin tuota reaktiota ei tule.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

Myöskään tietokoneestani ei pystynyt aiemmin lähettämään pitkiä viestejä. Siksi llähetän aina äkkiä pätkän heti kun olen saanut kirjoitettua jotta en joudu kirjoittamaan sata kertaa samaa. Tällaiset tietokonetekniset ongelmat ratkeaa rahalla. Rikas saa paremilaatuista tekstiäkin kirjoitettua helpommin

No nyt on jo viestityksetkin joko tietoteknisiä, tai neurologisia ongelmia. Siis kumpia?

• poiuytrdsdfg

Molempia kuuden vuoden ajan.

• poiuytrdsdfg

Kyllä näissä viestityksissä ihan ensisijaiesti tarvitaan pohjalle tietotekniikka ja sitten kyvyt käyttää sitä tekniikkaa ja siihen tarvitaan sekä keskus- että ääreishermoston yhteistoimintaa. Ja nuo on ensin ne edellytykset joiden kautta sitten sieluaan ja sydäntään jne. voi ilmaista. Ja jos noi kaksi ensimmäistä on rikki...niin ei se ilmaisu tule sieltä ulos aivan sellaisena kuin on siellä sisällä---
        Kenellä nuo kaksi ekaa on kunnossa unohtuu helposti åitämään niitä itsestäänselvyyksinä

• poiuytrdsdfg

Neurologinen sairaus juurikin tarkoittaa tuon fyysisen koneiston "rikkinäisyyttä" , ei mitään sielun sairautta
        Kitenkin ulospäin se sielu voi ilmaista itseään vain sen rikkinäisen koneiston kautta. Täten se mitä on sisäpuolella ja mitä näky ulos, ei ole identtistä....

• jgkjgkf

Yhteenlasku tulkitsee nyt poiua pelkästään aspergeriuden ja itsekeskeisyyden kautta kun poiu on sellaiset raamit yhteenlaskulle "antanut" mainitsemalla näistä asioista. Laskutoimitus käyttää niitä nyt niin hallitsevasti ja mielellään, että hän on kyvytön ja haluton mitään oikeaa sisältöä ja asiaa havainnoimaan, vaan kaikki on hänelle pelkkää itsekeskeistä aspergerista ripulia.

Kyllä poiu on minun mielenkiintoni vanginnut ja luen kiinnostuneena hänen juttujaan. Yhteenlaskukin on valitellut palstan hijaisuutta johon hän nyt katsoo että poiu on syypää? Voihan ytl tehdä myös omia aloituksiaan jos sitten tulisi mieluisempia näkökulmia tms. tyydyttävämpää höpinää.

• poiuytrdsdfg

Mun neurologi neuvoi ettei minun kannattaisi kertoa kenelläkään Aspergerdiagnoosista, Kymmeneen vuoteen en kertonutkaan, mutta sitten tulin uteliaaksi kertoa ja nähdä kuinka se muuttaa kommunikaatioita, Toivoin kommunikaation paranevan, mutta valitettavasto toisinpäin kävi. Kun kerroin siitä, minua alettiin manipuloida paljon aiempaa enemmän. Mikä on mielestäni eettisesti vähän kyseenalaista. Myös neutraaleja tai jopa hyviä ominaisuuksia alettiin nähdä kielteisessä valossa, kuten nyt vaikka totta puhuminen.
        Diagnoosi oli välttämätön monien enemmänkin fyysisten ongelmien takia (että miksi olen kykenemätön joihinkin melkein kaikille helppoihin toimintoihin) ja siltä osin hyväkin. Mutta henkisellä tasolla se toi haittavaikutuksia mukanaan, Jokusen mielestäni hullunkurisen, esim. sen että rehellisyys on syndrooman oire. Jotkut tuota ominaisuutta mun nuoruudessa arvostivatkin. Siis jotkin eetisesti hyvät ominaisuudet on nyt oireita. Se on hullunkurista,

• poiuytrdsdfg

En mielestäni estä kenenkään muun kirjoittelua palstalla. En ole edes koskaan ilmoittanut ylläpidolle kenenkään kirjoituksesta. Ehkä ole mitenkään sättinyt muita kirjoittajia enkä puuttunut heidän asioihinsa sopimattomasti, täten mielestäni ei ole mitään estettä että muutkin kirjoittaisivat pitkät pätkät-. En minä mitään tukkia halua, päinvastoin...

• poiuytrdsdfg

oon ollut kiltti ja ymmärtäväinen jopa 41 neuroligosta vaivaa nimimerkille ja hän on saanut vapaasti toteuttaa luovuuttaan ja kirjallista ilmaisuaan.

• poiuytrdsdfg

Minä kuitenkin elin noin 30 vuotta ilman yhteenlaskutoimituksen raameja, eikä niitä ehkä olisi tarvittu jos olisin voinut nuoresta asti suuntautua minulle sopivalle alalle enkä olisi lisävammautunut. Ennen lisävammautumistani jos olin jossakin itselleni sopivassa roolissa kuten taiteilijana, ei minusta silloin kukaan mitään Aspergeria edes huomannut. Siinä olin vaan se, että ihmettelivät miksi lähden aina kotiin keskenkaiken kaikkia kivoja kursseja tai illanviettoja. Nuorena minua aina koitettiin taivutella jäämäänkin pidemmäksi aikaa kun oli kivaa, mutta kun siinä on se että se hermosto selviää vain rajatun ajan noita sosiaalisia juttuja. Niin tuli sitten aina yhtäkkiä kiire kotiin, eikä kukaan ymmärtäny miksi. Mutta Aspergerselitys ei vaikuta mitään sosiaalisesti auttavan. Se on vähän pettymys. Helpomminkin tuo ymmärrettiin kun lähti vaan yhtäkkiä kotiin.

• poiuytrdsdfg

Mulla oli nuoruudessa tosi paljon helpompaa kuin esim. nykyisellään oli luureissa.

• poiuytrdsdfg

Aspergergerdiagnoosin ei tulisi vaikuttaa älyllisen sisällön arvostukseen koska Asperger ensinnäkään ei vaikuta älykkyyden keskimääräiseen tasoon vaan mahdollisesti tekee siitä keskivertoa epätasaisenmpaa niinkuin minulla tämä että vaikutan vuoron perään höppänälle ja älyykkäälle mistä koituu tiettyjä sosiaalisia vaikeuksia. Ihmiset ympärilläni alkavat sitten vähän sekoilla missä mennään. ja mm- tuosta syystä viihdynkin yksinäni koska en jaksa sitä hämminkiä.
        Tunnen siinä määrin itseni hyvin että osaan kertoa vahvat ja heikot poleni varsin luotettavasti. Valitettavasti tuosta taidostani ei mm. luureissa juuri ollut mitään hyötyä, kun ihmiset ei sitten luota siihen että osaan jaotella omaan tyhmyyteni ja älykkyyteni aika hyvin. Tuosta tulikin mieleen että joskus 12-vuotiaana kehittelin jotain tyhmyys /viisaus kaaviota että miten ne menee ja vaihtelee...heheh

• poiuytrdsdfg

Ennen tätä aivovammaa joka pakotti mut elämään kuusi vuotta puolilla aivoilla mulle tuli aina välillä vastaan tilanteita joissa ihmiset yhtäkkiä sanoi: "Ei mutta poiu sähän oot älykäs !"
        Tuntui aina vähän hassulle ja mietin mistä on kyse. Pitäisikö otta kohteliaisuutena vai pikkusen loukkaantua. Kyse varmaan on siitä että olen höppänäksi tosi älykäs.

• tukevammaksi
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

Mulla oli nuoruudessa tosi paljon helpompaa kuin esim. nykyisellään oli luureissa.

Tuskinpa tilanteesi ja asemasi olisi helppo kenellekään. Varmaan taipumuksia ja vahvuuksia vastaavat tehtävät ja toimet saa taas puolestaan kenet tahansa voimaan paremmin, samoin kuin ihmiset, jotka tuntevat sinut ja tukevat sinua.

• HyiVittuuu
        tukevammaksi kirjoitti:

Tuskinpa tilanteesi ja asemasi olisi helppo kenellekään. Varmaan taipumuksia ja vahvuuksia vastaavat tehtävät ja toimet saa taas puolestaan kenet tahansa voimaan paremmin, samoin kuin ihmiset, jotka tuntevat sinut ja tukevat sinua.

Mitä paskaa. Mä en miksikään joukkoraiskaushuoraksi lapsineni teidän paskalahkolle ryhdy. Vaikka kjinka toitottelisitte sosiaalisessa mediassa feikkiprofiililla mun haluavan jtn gangbangeja. Mätäne helvetissä, olet kasa paskaa. En IKINÄ ole osa teitä, paina se sinne rikolliseen huru-ukkoon uskovaan paskapäähäsi VIHDOIN. En myöskään kaipaa anteeksipyyntöjä, en armoa, enkä paskalahkonne pedarijumalaa.

• poiuytrdsdfg
        tukevammaksi kirjoitti:

Tänne on hankala kirjoittaa kun joku kirjoittaa niin outoja asiaan liittymättömiä juttuja väliin .
        Mulla on taas ollut erityisen vaikea päivä ehkä siksikin että mulla eilen putos kaupan ylähyllyltä suuri lasipurkki päähän ja suuri kuhmu otsassa ja ehkä siksi vähän pää normaalia oudompi.

• hutilus
        HyiVittuuu kirjoitti:

Mitä paskaa. Mä en miksikään joukkoraiskaushuoraksi lapsineni teidän paskalahkolle ryhdy. Vaikka kjinka toitottelisitte sosiaalisessa mediassa feikkiprofiililla mun haluavan jtn gangbangeja. Mätäne helvetissä, olet kasa paskaa. En IKINÄ ole osa teitä, paina se sinne rikolliseen huru-ukkoon uskovaan paskapäähäsi VIHDOIN. En myöskään kaipaa anteeksipyyntöjä, en armoa, enkä paskalahkonne pedarijumalaa.

Kuulehan nyt sinä sekolta vaikuttava. Jos joku tekee sinusta feikkiprofiileja niin soita poliisille. Ei täällä tässä ketjussa olla vastuullisia ongelmaasi, ja josko olisikin, niin tuskin he sinun noitumiselle lotkauttavat lonkkaansa. Kuulostaa jo niin vakavalta rikolliselta toiminnalta että tuskin sormesi heristely heidän toimiaan pysäyttää saatika kuittaa.

• Ahhahaha

En hiljene, vaikka mitä vitun "neurologisia" eli uusia rikoksia vaivoja teette. VMP. En myöskään enää rupea etsimään yhtään vitun viestiä mistään ketjusta. Se joka täällä minua psykoottiseksi huutelee, senkin huutelet. Neurologi-poliisi, neurologinen-rikos. Olette rakkaat niin ihanan yksinkertaisia, ettei tosikaan. Anna olla viimeinen kerta, kun tunget ruokaani raskasmetalleja. Tapan teistä jokaisen runqqarin, joka minua lähestyy. Se ei todellakaan ole itsekeskeistä lellityn kakaran toimintaa, etten auliisti anna teidän kavaltaa sukuni omaisuutta. Joku runqqari oli jopa katsellut meille jo yhteisen asunnon, toki sukuni varoilla kustannetun. Tämä teidän kymmeniä vuosia jatkunut "edistyneempi" Auervaara kusetus ei mene kohdallani läpi! Mua ei ole myöskään arvosteltu, eikä kaltoinkohdeltu lapsena, eikä vaadittu liikoja, mutta jatka sinä harhainen rikollinen oman paskasi prpjisointia. Syötän sen teille takaisin, lusikallinen kerrallaan.

• hihatkopaloi

Mikäs sulle tuli????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe