Keskustalainen liikenneministeri on tämänkin saanut aikaiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen ajokorttilain muuttamisesta.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että Trafin ylläpitämä sähköinen ajokorttisovellus otetaan käyttöön ajo-oikeuden osoittamisessa perinteisen ajokortin rinnalla 1. helmikuuta 2019 alkaen.
Käytännössä sähköinen ajokorttisovellus olisi luonnoksen mukaan Trafin tarjoama lisäpalvelu, jonka ajokortinhaltija voisi halutessaan ladata mobiililaitteeseensa.
Uusi sähköinen ajokortti olisi voimassa Manner-Suomessa, eli Ahvenanmaalla ja ulkomailla ajettaessa tarvittaisiin edelleen perinteinen muovinen tai pahvinen.
Sähköistä ajokorttia eli ajokortin sisältävää mobiilisovellusta on testattu jo pidemmän aikaa useamman tuhannen henkilön koeryhmissä. Trafin mukaan pilottivaiheen sähköisessä ajokortissa ei ole havaittu esimerkiksi tietoturvaongelmia.
Ajokortti siirtymässä kännykkään helmikuussa 2019
33
209
Vastaukset
- TurhaakinTurhempaa
Kaikessa mikä liikkuu ja on verkossa - on tietoturvariski. Se taas havaitaan, kun joku keksii mitä hyötyä hänellä on tuollainen murtaa ja muokata. Ei siis mitään pointseja tuostakaan mulkku-Bernerille.
- Kyllä.nämä.toimii
Eli, väärin sammutettu.
Kun me vääjäämättä mennään tähän suuntaan. Jää läpyskät ja paperit pois, kuten autoissa jo rekisteriotteet historiaa paperimuodossa, sekin varmaan väärin tehty.
Myös mm lähimaksamisia tullut, kunhan vaan sojottaa kännyllään sinne suuntaan.
Netissä jo nyt toimii palveluja paljon..katsastukset autoille,..lääkäriaikoja yksityisille, saamme tilata netistämme aikoja..ym..ym..pankkiasiat jo täysin netissä. Junassa bussissa matkustaminen , netistä lippu, ja konnari kuittaa kannykästä. Samoin lentokoneissa, katsomme netistä mikä aika sopisi parhaiten ja siitä ostos, ei muuta kuin ilmojen teille.
Ostamme jo netistä paljon hyödykkeitä, tulee jopa postilaattikkoon mm Kiinan pienet ostokset. Itse n 30 tilausta sinnekkin, kaikki tulleet perille. Riippuen palvelujentuottajista, mikä kuljetus heillä onkaan. Joissain paikoin menty taka-aikaan kun kauppias tuo tilatut ruoka ym tarpeet kotiin, senkin saa netistä, silloin muistan puhelimella se hoidettiin, kellä kauppiaalla oli kotiintuontia. Kyllä henkilökohtaiset palvelut sitä toimii, vaikka kännyn kautta tilauksia tehdäänkin. Juuri tarvitsin taksia Helsingissä, ei muuta kuin känny taas sinne ohjelmaan, juuri sain näppäiltyä, taksi siinä jo paikalla, se sattui näin nopsaan, kuitenkin minuuteissa taksi pääosin paikalla keskustassa. Ulkomaan sukulaisille skypetetty jo pitkään, joka meillä melkein päivittäistä. Ja ei maksa mitään lisää, myös sitä samaa papalle metsäänkin tuli tyttären pojalta, että nyt hällä pappaa ikävä. Näytin kännyllä metsäkuvaa ja hän omaansa.
Sanoi vielä poika, että pappa, minä olen käynyt tuolla..
Tätä nyt voisi jatkaa vaikka parin A4:n verran. Eikä sittenkään tulisi kaikki missä voimme hyödyntää nykyaikaa.
Maailma muuttunut ja muuttuu kaikenaikaa " ESKOSENI". - Ei.hyvä.suuntaus
Kyllä.nämä.toimii kirjoitti:
Eli, väärin sammutettu.
Kun me vääjäämättä mennään tähän suuntaan. Jää läpyskät ja paperit pois, kuten autoissa jo rekisteriotteet historiaa paperimuodossa, sekin varmaan väärin tehty.
Myös mm lähimaksamisia tullut, kunhan vaan sojottaa kännyllään sinne suuntaan.
Netissä jo nyt toimii palveluja paljon..katsastukset autoille,..lääkäriaikoja yksityisille, saamme tilata netistämme aikoja..ym..ym..pankkiasiat jo täysin netissä. Junassa bussissa matkustaminen , netistä lippu, ja konnari kuittaa kannykästä. Samoin lentokoneissa, katsomme netistä mikä aika sopisi parhaiten ja siitä ostos, ei muuta kuin ilmojen teille.
Ostamme jo netistä paljon hyödykkeitä, tulee jopa postilaattikkoon mm Kiinan pienet ostokset. Itse n 30 tilausta sinnekkin, kaikki tulleet perille. Riippuen palvelujentuottajista, mikä kuljetus heillä onkaan. Joissain paikoin menty taka-aikaan kun kauppias tuo tilatut ruoka ym tarpeet kotiin, senkin saa netistä, silloin muistan puhelimella se hoidettiin, kellä kauppiaalla oli kotiintuontia. Kyllä henkilökohtaiset palvelut sitä toimii, vaikka kännyn kautta tilauksia tehdäänkin. Juuri tarvitsin taksia Helsingissä, ei muuta kuin känny taas sinne ohjelmaan, juuri sain näppäiltyä, taksi siinä jo paikalla, se sattui näin nopsaan, kuitenkin minuuteissa taksi pääosin paikalla keskustassa. Ulkomaan sukulaisille skypetetty jo pitkään, joka meillä melkein päivittäistä. Ja ei maksa mitään lisää, myös sitä samaa papalle metsäänkin tuli tyttären pojalta, että nyt hällä pappaa ikävä. Näytin kännyllä metsäkuvaa ja hän omaansa.
Sanoi vielä poika, että pappa, minä olen käynyt tuolla..
Tätä nyt voisi jatkaa vaikka parin A4:n verran. Eikä sittenkään tulisi kaikki missä voimme hyödyntää nykyaikaa.
Maailma muuttunut ja muuttuu kaikenaikaa " ESKOSENI".Mutta onko mennyt parempaan, tai edes tarpeellisempaan suuntaan. Samaan aikaan kerrotaan, kuinka väki vanhenee, eli jää kelkasta. ketä varten tuota kaikkea sitten rakennetaan. Kaikki mikä on netissä, on kaikkien ulottuvilla. Se siitä yksityisyydestä.
- 2sormeatoisellakirjoitan
Paperiset rekisteriotteet otettiin taas käyttöön, miksikähän? Eppäilen, jotta oli polliisilla vaikeuksia tietotekniikan kanssa :)
- Taxi-ei-tuu
Varmaan takkuilee niin kuin muutkin uudistukset.
Työttömyyden hoito ja velanoton vähennys plussaa. Mutta taxi ja sosun siirto kelalle ja yli 1000 kertaa edellisä suurempi tuleva Sote ei näytä onnistu. - IsoVeliAmerikasta
Miksi Googlen tai Applen täytyy tietää kellä suomalaisella on minkäkinlainen ajokortti?
Mitähän hyötyä tuollaisesta kännykkäajokortista kenellekään on? Paljon nopeammin ottaa esille perinteisen muovisen ajokortin lompakosta tai korttikansiosta.
Jeps! Hyötyjä tuostakin rahareijästä on vaikea keksiä, kuin ohjelmiton myyjälle ja ylläpitäjälle. Sama ongelma on ja tulee olemaan, mihin pirua kaikkea "ajatuksen virrassa lilluvaa" ja syntyvää tarvitaan, jos ei ole ketään jolla ajatus pelaisi, ja kysyisi - miksi ?
- KEHITYS.KEHITTYY
Turmiola.Tommi kirjoitti:
Jeps! Hyötyjä tuostakin rahareijästä on vaikea keksiä, kuin ohjelmiton myyjälle ja ylläpitäjälle. Sama ongelma on ja tulee olemaan, mihin pirua kaikkea "ajatuksen virrassa lilluvaa" ja syntyvää tarvitaan, jos ei ole ketään jolla ajatus pelaisi, ja kysyisi - miksi ?
Jeps..jeps !
En tiedä ! SIIHEN SE VAIN MENEE. Hyötyä tai ei, aina kehittämis ja alkuvaiheessa hankalia, kuten oli euroon siirtyminenkin. Nyt siihen niin totuttu, etteipä markkaa haluttasi takaisin, sekin olisi taas sitten hankala ajaa uudelleen mieleen.
"Käytännössä sähköinen ajokorttisovellus olisi luonnoksen mukaan Trafin tarjoama lisäpalvelu, jonka ajokortinhaltija voisi halutessaan ladata mobiililaitteeseensa."
Ettei nyt muutu kuin Yle Tv lähetykset silloin vanha jää kokonaan pois, kun aletaan vain lähettämään boksi 2 - versiolla teräväpiitolähetyksiä, ja se aika on yllättävän lähellä. Aina on väliinpututoajia uudistuksissa, se pakkaa sitä aina olemaan.
Tämä ajokortti uudistus nyt ei hetkauta puoleen eikä toiseen, kun ne on rinnan.
Jos muistellaan mihin me ajokorttia on tarvittu ? samoin on pääosin käyttämättä sittenkin, jos nyt henkilötodistuksena onkaan. Jotka ulkomaita kiertää, siellä syytä olla oikea henkilötodistus. Itsekkin olen ollut huomattavan km määrän maanteillä, ja ihan yksittäisiä tapauksia on että olisi pitänyt ajokorttia esittää takeeksi, että on ajolupa. Sanoisin ihan että voi pari tapausta löytyä.
Kaikilla ei ole älypuhelimia isolla näytöllä, heille se ei oikein sovellu. Heille sitten vanha läpyskä. Itsekkin käytän paljonkin vanhaa pientä puhelinta, pääosin sellainen aina metsäasioissa mukana. Siihen ei saa näyttösovelutuksia. Silloin oltava mukana läpyskä ajokortti, nimittäin senkin puute ratsiassa, antaa sitten rikesakoan. Puhelin käytöt on jo kehitelty aika hyviksi, esim, tuo pieni kännykkä kun mukana, siirrän pääpuhelimesta siihen numeroon puhelut, ne on ilmaisia. Helppo tehdä siirto, kun pääpuhelimen valikossa heti saa esille "puhelunsiirto" osion. Ja taas päälle, kun numero säilyy muistissa. teksiviestit ei siirry siinä mukana, ne jää aina pääpuhelimeen.
Ja onhan meillä jo ollut toiminnassa mm tunnistautuminen puhelinnumeroon
perustuen. Juuri tänään sitä viimeksi käytin Trafin sivulla " MOBIILITUNNISTE". KEHITYS.KEHITTYY kirjoitti:
Jeps..jeps !
En tiedä ! SIIHEN SE VAIN MENEE. Hyötyä tai ei, aina kehittämis ja alkuvaiheessa hankalia, kuten oli euroon siirtyminenkin. Nyt siihen niin totuttu, etteipä markkaa haluttasi takaisin, sekin olisi taas sitten hankala ajaa uudelleen mieleen.
"Käytännössä sähköinen ajokorttisovellus olisi luonnoksen mukaan Trafin tarjoama lisäpalvelu, jonka ajokortinhaltija voisi halutessaan ladata mobiililaitteeseensa."
Ettei nyt muutu kuin Yle Tv lähetykset silloin vanha jää kokonaan pois, kun aletaan vain lähettämään boksi 2 - versiolla teräväpiitolähetyksiä, ja se aika on yllättävän lähellä. Aina on väliinpututoajia uudistuksissa, se pakkaa sitä aina olemaan.
Tämä ajokortti uudistus nyt ei hetkauta puoleen eikä toiseen, kun ne on rinnan.
Jos muistellaan mihin me ajokorttia on tarvittu ? samoin on pääosin käyttämättä sittenkin, jos nyt henkilötodistuksena onkaan. Jotka ulkomaita kiertää, siellä syytä olla oikea henkilötodistus. Itsekkin olen ollut huomattavan km määrän maanteillä, ja ihan yksittäisiä tapauksia on että olisi pitänyt ajokorttia esittää takeeksi, että on ajolupa. Sanoisin ihan että voi pari tapausta löytyä.
Kaikilla ei ole älypuhelimia isolla näytöllä, heille se ei oikein sovellu. Heille sitten vanha läpyskä. Itsekkin käytän paljonkin vanhaa pientä puhelinta, pääosin sellainen aina metsäasioissa mukana. Siihen ei saa näyttösovelutuksia. Silloin oltava mukana läpyskä ajokortti, nimittäin senkin puute ratsiassa, antaa sitten rikesakoan. Puhelin käytöt on jo kehitelty aika hyviksi, esim, tuo pieni kännykkä kun mukana, siirrän pääpuhelimesta siihen numeroon puhelut, ne on ilmaisia. Helppo tehdä siirto, kun pääpuhelimen valikossa heti saa esille "puhelunsiirto" osion. Ja taas päälle, kun numero säilyy muistissa. teksiviestit ei siirry siinä mukana, ne jää aina pääpuhelimeen.
Ja onhan meillä jo ollut toiminnassa mm tunnistautuminen puhelinnumeroon
perustuen. Juuri tänään sitä viimeksi käytin Trafin sivulla " MOBIILITUNNISTE".Toisin sanoen ajokortin mobiilisovellus on pelkkä lelu, jolla ei tule olemaan yhtään enempää käyttötilaisuuksia kuin kortillakaan, mutta kuluttaa puhelimen akkua osaltaan siinä kuin muutkin turhat sovellukset ja kuvat puhelimen sisällä. Toki muutamat elvistelijät saattavat alkuvaiheessa hankkia ajokorttisovelluksen ja rintaansa röyhistäen ojentaa puhelimensa virkailijalle, kun tämä pyytää todistamaan henkilöllisyyden, mutta vähitellen hekin kyllästyvät, kun eivät saakaan virkailijalta vastakaiuksi kuin happaman naaman.
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Toisin sanoen ajokortin mobiilisovellus on pelkkä lelu, jolla ei tule olemaan yhtään enempää käyttötilaisuuksia kuin kortillakaan, mutta kuluttaa puhelimen akkua osaltaan siinä kuin muutkin turhat sovellukset ja kuvat puhelimen sisällä. Toki muutamat elvistelijät saattavat alkuvaiheessa hankkia ajokorttisovelluksen ja rintaansa röyhistäen ojentaa puhelimensa virkailijalle, kun tämä pyytää todistamaan henkilöllisyyden, mutta vähitellen hekin kyllästyvät, kun eivät saakaan virkailijalta vastakaiuksi kuin happaman naaman.
Ja ennen kaikkea, joku sen maksaa . . ja ketkä se mahtaisi nyt ollakaan.
Turmiola.Tommi kirjoitti:
Ja ennen kaikkea, joku sen maksaa . . ja ketkä se mahtaisi nyt ollakaan.
Sovellus on jo Trafin ja kaiketi myös poliisin käytössä eli veronmaksajien osalta se on jo maksettu. Lisenssin laajennuksesta yksityiseen käyttöön maksavat sen hankkijat muodossa tai toisessa.
- Anonyymi
Kulki diginä kännykässä aina mukana eikä tippunut. Oli kyllä helppo käyttää ja siinä oli myös ajoneuvot jotka oli rekisteröity kortin omistajan nimiin.
Tyhmä juttu että lopetettiin. Jokainen kortti kännykän taskussa on liikaa. Tavoite pitäisi olla että kaikki on kännykässä. Mulla melkein on. Anonyymi kirjoitti:
Kulki diginä kännykässä aina mukana eikä tippunut. Oli kyllä helppo käyttää ja siinä oli myös ajoneuvot jotka oli rekisteröity kortin omistajan nimiin.
Tyhmä juttu että lopetettiin. Jokainen kortti kännykän taskussa on liikaa. Tavoite pitäisi olla että kaikki on kännykässä. Mulla melkein on.Jaa, onko tuokin Bernerin idea lopetettu? Sepä hyvä.
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Jaa, onko tuokin Bernerin idea lopetettu? Sepä hyvä.
Ennen lompakossa/kännykässä oli rahaa.
Nyt kun taksi-beaver on saanut muutkin kuin Husun sekoamaan taksiuudistuksen kanssa, rahaa ei juurikaan enää ole.
Taksi on kallistunut samaan aikaan kun palvelu on heikentynyt.- Anonyymi
räkäpää kirjoitti:
Ennen lompakossa/kännykässä oli rahaa.
Nyt kun taksi-beaver on saanut muutkin kuin Husun sekoamaan taksiuudistuksen kanssa, rahaa ei juurikaan enää ole.
Taksi on kallistunut samaan aikaan kun palvelu on heikentynyt.Taksikyyti on kyllä kallistunut, mutta koska ravintolassa kuluu rahaa vähemmän kuin aiemmin, rahat riittävät taksikyytiin paremmin kuin ennen muinoin. Kyydinkin saa nopeammin, sillä maalaistaksit saapuvat kaupunkeihin kyttäämään meitä ravintoloista poistuvia.
Anonyymi kirjoitti:
Taksikyyti on kyllä kallistunut, mutta koska ravintolassa kuluu rahaa vähemmän kuin aiemmin, rahat riittävät taksikyytiin paremmin kuin ennen muinoin. Kyydinkin saa nopeammin, sillä maalaistaksit saapuvat kaupunkeihin kyttäämään meitä ravintoloista poistuvia.
Takseja on kyllä nykyisin jo liikaa.
Minua ainakin jopa vähän säälittää kun rautatientorillakin saattaa olla kymmenittäin takseja jonossa.- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Jaa, onko tuokin Bernerin idea lopetettu? Sepä hyvä.
Jos sinua ja muita Berner ottaa pannuun niin siitä vaan. Jos ajelet traktorilla voit pitää mukana vaikka vuoden joulukortit.
Minusta digiajokortti on pirun hyvä. Todettu monessa tilanteessa esim. prätkällä ajaessa kun taskuun ei mahdu saman verran tavaraa kuin sulla traktorin lavalle.
Kyllä sä voit jatkaa pahvikortilla mutta älä katso meitä pahalla jotka halutaan tehdä asioita hiukan modermmin kuin sinä teit 70 luvulla ja näytät jatkavan samaa tahtia. - Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Toisin sanoen ajokortin mobiilisovellus on pelkkä lelu, jolla ei tule olemaan yhtään enempää käyttötilaisuuksia kuin kortillakaan, mutta kuluttaa puhelimen akkua osaltaan siinä kuin muutkin turhat sovellukset ja kuvat puhelimen sisällä. Toki muutamat elvistelijät saattavat alkuvaiheessa hankkia ajokorttisovelluksen ja rintaansa röyhistäen ojentaa puhelimensa virkailijalle, kun tämä pyytää todistamaan henkilöllisyyden, mutta vähitellen hekin kyllästyvät, kun eivät saakaan virkailijalta vastakaiuksi kuin happaman naaman.
Jotenkin on vaikea uskoa että sinunlaisia on olemassa. Veikkaisin että sinulla on sellainen kilonpainoinen rahapussi, puolet siitä kolikoita ja muuta paperia. Siten siellä on plussa kortti, vihreä kortti, kirjastokortti, ajokortti, henkkamaukankortti, siljalinekortti, Viking Line kortti jne. Mitä muuta?
Pidä korttisi, mutta toivon että ymmärrät meitä joilla on vain kännykkä ja siinä kaikki. Paitsi nyt se hemmetin ajokortti. On elämä sujuvampaa kun ei tartte kantaa kaikkea roinaa mukana tai jonottaa pankkiautomaattilla jne. Kokeilisit sinäkin. - Anonyymi
Turmiola.Tommi kirjoitti:
Jeps! Hyötyjä tuostakin rahareijästä on vaikea keksiä, kuin ohjelmiton myyjälle ja ylläpitäjälle. Sama ongelma on ja tulee olemaan, mihin pirua kaikkea "ajatuksen virrassa lilluvaa" ja syntyvää tarvitaan, jos ei ole ketään jolla ajatus pelaisi, ja kysyisi - miksi ?
Miten niin on vaikea keksiä hyötyjä? Turhanpäiväinen ajokorttien tekeminen, lähettely ja väärennösten varmistelu,katoamiset yms. jää pois. Ja niinkuin täällä on kirjoitettu, yksi kortti kännykän lompakosta pois. Käytetään nekin rahat vanhusten hoitoon.
Tämä keskustelu edustaa tyypillistä kehityksen jarruttamista.
- piilotetuillarahoillajes
Kohta Suomalaiset lentää luudilla ja kepulianen Berner kustantaa ne paratiisisaarilla olevilla..........
- uudistusBerner
Kun Bernerin ajoneuvo- ja liikenneuudistukset lopettavat autot maastamme, palataan hevos-, härkä- ja aasilinjalle antiikin tapaan.
Lentokoneethan tuovat hiilidioksidia enemmän kuin autoilu samalla matkalla, joten ne ovat Pariisin ilmastosopimuksen vastaisia.
Berner saisi kyllä kustantaa liikennevälineet kaikille palkanmaksajilleen, tuskin kukaan pitäisi sitä pahana.
- Sanoo.vasemmisto
Uudistuksia ei saisi tulla digiakaan.
- beta-testaaja
Tuossa ohjelmassa on valmiina paikannus jot aei voi poistaa käytöstä eli pakottaa paikannuksen aina päälle eli virtaa syö jumalattomasti eikä sammu vaikka kuinka yrittää millä keinolla hyvänsä. Tulevaisuuden valvontatyökalu jolla laskutetaan varmaan 2020 lähtien kilometriverotkin.
- ei-siis-kaikille
Ja kas huomasin että vaatii vähintään Android 7 tai uudemman tai IOS 10 tai uudemman. Ei toimi vanhemmilla käyttöjärjestelmillä ollenkaan.
- KepulaistaOsaamista
Erään lehden kolumnissa Anne Berneriä kuvailtiin näin: "Anne Berner on yhden naisen tuhoojapartio Suomen liikennejärjestelmässä".
Ajatukseen on helppo yhtyä, sillä Bernerin "töiden" jäljet ovat karmeaa seurattavaa. Uusi liikennepalvelulaki / taksilaki on päin persettä. Taksiliikenne on sekasorrossa villin hinnoittelun ym. johdosta. Uudet kuskit eivät tiedä minne pitää ajaa. Uusi laki näet sallii ratin taakse istumisen ilman alkeellisimpiakaan tietoja osoitteesta. Vanhusten ja vammaisten kuljetuspalvelut ovat takunneet alusta lähtien, ja kaiken aikaa.
Tuollaisen sekasotkun saa aikaiseksi vain henkilö, jolla ei ole mitään käsitystä sujuvasta liikenteestä ja hyvästä palvelusta. - Anonyymi
Se oli hyvä ja helppo käytössä, mutta nykyinen vihervasemmisto hallitus kielsi sen käytön. Tyhmä juttu, joutuu taas pitämään kännykän taskussa vanhaa muovista ajokorttia.
- Anonyymi
Traficomin tavoitteena on julkaista uudistettu Autoilija-sovelluksen beta vuoden 2020 aikana. ”Tuleva kansainvälinen mobiiliajokorttistandardi perustuu digitaaliseen tarkastukseen. Jotta sovelluksemme täyttäisi varmasti jatkossa myös kansainvälisen käytön vaatimukset, halusimme siirtyä kokonaan digitaaliseen tarkastukseen perustuvaan ratkaisuun”, toteaa Karppinen.
- Anonyymi
No onpa hyvä, tervetuloa uudelleen käyttöön.
- Anonyymi
Mitenköhän Suomi nyt pysyy muun maailman perässä kun Berner ei hoida asiaa.
- Anonyymi
Missä tämä digiajokortti viipyy
- Anonyymi
Harakka vei !
- Anonyymi
Milloin se digiajokortti tulee takaisin?
Se oli tosi hyvä ja yksi asia kännykän kotelossa vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska363259- 1531985
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli1931571Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1291463- 801105
- 2341084
Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä258949Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari52879- 105836
- 67778